Pokud se v něčem posunula nová auta oproti těm starým, je to univerzálnost. Ani s obyčejným rodinným autem se nemusíte bát trochu přitlačit na pilu, bude vás slušně reprezentovat, nabídne dost prostoru pro vaše věci a nakonec vypadá i docela chic. Není to tak dávno, co tohle bylo úplně jinak. Auto do terénu bylo prostě auto do terénu a ani by vás nenapadlo ho používat jako dálniční střelu, kombík byl auto pro rodinu a představa, že by mohl být jakkoli sportovní, byla absurdní.
To byly doby, kdy Mercedes vyráběl usedlé a nesmírně plavné sedany, BMW strohé sportovní sedany, Land Rover auta pro cesty mimo silnice a Volkswagen jednoduchá auta pro všechny. Každá značka měla na světě své jasně definované místo. Jenže potom se něco změnilo. Přišlo to nenápadně, objevily se rychlé kombíky od Audi či BMW, potom přišla SUV s ambicí spojit rodinný kombík s offroadem bez nutnosti kompromisů.
A už to jelo jak na běžícím pásu. Každý nový model začal přebírat vlastnosti dříve vyhrazené jen konkurenci. Citroëny se naučily zatáčet, Mercedesy dostaly laděné výfuky, v BMW se objevila křesílka s masážní funkcí a z Alfy Romeo přestaly odpadávat díly. Najednou všichni umí všechno. I s obyčejnou škodovkou dnes můžete vyrazit na okresku, přidat trochu páry a nezabít se u toho.
Na jednu stranu je to samozřejmě skvělé a je to další obrovské vítězství technologie. Už nemusíte dělat kompromisy, už si můžete jízdu užít prakticky v libovolném autě. Ale má to i svou zápornou stránku. Svět aut je najednou trochu nepřehledný. Každý dělá všechno a já prostě nevím, jak si z té nekonečné řady aut vybrat to jedno jediné. Co odlišuje BMW a Mercedes-Benz? Jak si mám vybrat mezi škodovkou a Volkswagenem?
Přestože tyhle trendy se nevyhnuly snad žádné značce, patřící mezi velké hráče, stále jsou tu auta na první pohled rozpoznatelná a charakterově jiná. A právě takové je Volvo. Jistě, i tady už podvozek vyrobený z želé nahradilo něco, co skutečně funguje, i když jedete rychle, i tady si můžete připlatit za trochu sportovnější verzi a když zavzpomínáme na první V70 Cross Country, bylo to Volvo, kdo stál u zrodu aut pro všechny účely. Přesto pokud si dnes někdo jde svou vlastní cestou, je to bezesporu tahle značka.
Dnes tu máme k testu Volvo S90, tedy vlajkovou loď značky. Velký sedan prošel před časem modernizací, která se lehce dotkla detailů v exteriéru. Žádnou revoluci ale nečekejte. Zadní lampy dostaly lehce pozměněnou grafiku, což rozhodně pomohlo, záď dostala trochu té optické lehkosti. Na výběr je pár nových odstínů laku, ale to je tak nějak všechno. Je s podivem, jak málo tohle auto zestárlo. Možná je to právě tou jeho jinakostí, díky které ani po letech nezaniká v šedi průměru. Volvo odmítlo řešit, zda letos frčí hrany nebo obliny, nepostavilo svá auta podle aktuální módy.
A uvnitř je to stejná písnička. Jinde po módní vlně vytrčených displejů přišla éra ladných přístrojových desek, kterou teď střídá high-tech minimalismus. V S90 nic takového není, tady je to Volvo. Testovaný kus dorazil s křesílky s příjemným vlněným čalouněním, které společně s tmavým matným dřevěným dekorem a křišťálovou ozdobou coby řadící pákou vytvářelo dojem útulného pokojíku spíš, než interiéru auta. Žádná divočina, žádné barevné LED pásky, jen harmonické klidné místo k životu.
Když se řekne Volvo, mnohým z nás se jistě vybaví bezpečnost. O posedlosti bezpečností ve Volvu jste toho jistě už četli hodně, ale tady je to bezpečí až hmatatelné. Zabouchněte za sebou těžké dveře a zhluboka se nadechněte. Všechno to zlé a hektické zůstalo tam venku. Tady, uvnitř Volva, cítíte kvalitu, bytelnost, odolnost. Vše tu na mě působí solidně, masivní kovová klika dveří, velké kovové přepínače na středovém tunelu, tlustý věnec volantu, pořádné páčky pod volantem – nemám pocit, že by se tady mělo něco během příštího milionu kilometrů ulomit nebo byť jen ošoupat.
Pod kapotou testovaného vozu se nachází jedna z novinek modernizovaného auta. Je jí zážehový motor s označením B6, který nahradil původní T6. Novinka již není pouhým přeplňovaným motorem, je to mildhybrid. Loni jsme využili příležitosti otestovat právě verzi T6 a rozloučit se tak s Volvem bez elektrifikace, až tolik srdceryvné loučení to však nebylo. Základ motoru zůstává stále stejný, pořád tu máme dvoulitrový čtyřválec s dvojitým přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem, přibyl však startér-generátor, tedy elektromotor mildhybridního systému.
Paradoxně je nový motor o něco slabší, nabízí nyní rovných 300 koní oproti 320 v případě T6, to však u Volva není až tak podstatné. Novince se podařilo ještě lépe vyhladit charakteristiku motoru, který tak táhne prostě pořád. Jízda s S90 není v žádném případě sportovní a tomu odpovídá i nová pohonná jednotka. Nepředvádí žádné drama, nespustí dunění laděného výfuku, netřískne s vámi do opěradla, neškubne sebou při každém doteku pedálu plynu, buduje rychlost jako proudové letadlo – plynule, nepřerušeně a neústupně. Příjemná je konečně i spotřeba, která oscilovala okolo osmi litrů, při plném využívání dynamických schopností auta vyšplhala k deseti, dál už ale ani krok. Přičítám to efektivitě mildhybridního systému a kompresoru, ktery je nově hnán elektřinou.
Tomu skvěle sekunduje i celkové nastavení auta a jeho inovované odhlučnění. Není problém se zapomenout a narazit do omezovače nastaveného na 180 km/h i na okresce, ani si toho nevšimnete, dokud nedáte pokyn, auto nepřestane zrychlovat. Jízda je přitom tak plynulá a konejšivá, že vám kromě rychloměru nic nenapoví, že by se vaše řidičské oprávnění mohlo ocitnout v ohrožení. Ani v zatáčkách nepocítíte žádnou nepatřičnost rychlosti. Opět tu nečekejte žádné sportovní chování, rozkročené Volvo oblouk zkrátka vykrouží a pokračuje dál, žádné drama se nekoná.
O výčtu jízdních asistentů se asi netřeba sáhodlouze rozepisovat, tady nedošlo k zásadním změnám. Ono ani není příliš co měnit, Pilot Assist stále patří ke špičkovým systémům, i když konkurence v tomto oboru už dávno nespí. I otravné věci zůstaly na svém místě, převodovka stále vyžaduje dvojí pohyb voličem, aby zařadila dopředný chod či zpátečku. Ale co je to proti věčnosti…
Verdikt
Volvo S90 je tu s námi už pět let, o své místo na trhu však rozhodně nepřichází. Konkurence nabízí různá auta, nikdo jiný ale nenabízí Volvo. Je to specifický druh automobilu, auto luxusní, komfortní a svižné, přesto se tu nikdo ani náznakem nepokusil dodat nějaký pocit sportovní jízdy či chvástavé opulentnosti. Zážitek z jízdy Volvem zůstává stále jiný, je to svět klidu, relaxace a bezpečí. Mildhybridní ústrojí společně s dvojitým přeplňováním zajišťují trvalý hladký přísun síly na všechna kola. Přesně takový projev od Volva očekáváte, žádné sportovní škubání, žádná okázalost, žádné drama. Volvo bude vždy o klidné jízdě až za horizont. A přesně takový je sedan Volvo S90.
Technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný (turbo+kompresor) čtyřválec mildhybrid 1998ccm
Výkon: 300 koní (220 kW) v 5400 ot./min, elektormotor 14 koní (10kW)
Točivý moment: 420 Nm v 2100 – 5400 ot./min, elektormotor 40 Nm
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,2 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 8,5 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 8,6 l/100 km
Cena (S90 Inscription B6 AWD): 1 703 700 Kč
05. března 2021, 19:35
1
jak se mi nelíbily lampy v předfaceliftu, tak musím říct, že těmhle nějak přicházím na chuť. Překvapila spotřeba pod rezencentovo nohou, která je vlastně stejná jako normovaná. Zajímavé.
Docela by mne zajímaly subjektivní dojmy z čalounění. Na jedné fotce z boku to vypadá, že to má docela tendence chlupatět, a na další fotce dokonce, že se to začíná "krabatět". U nového auta. To mi nepřijde úplně OK. A to se mi líbily v konfigurátoru u V60, kterou bych docela rád viděl ve své garáži.
05. března 2021, 19:41
2
Ne, to je asi spíš tím, že fotograf je kopyto, ten interiér byl jednoznačně plus toho auta. Viděl jsem ho poprvé a už bych tam jiný nechtěl. o výdrž bych se vůbec nebál, působilo to odolně. Jo a je to přírodní vlna.
-
Komentář upraven 5. 3. 2021, 20:23:02
05. března 2021, 20:45
1
vmax 250km/h nebo 180? netvrdilo Volvo, že od r. 2020 bude omezení rychlosti na max. 180km/h, protože to zachrání spoustu životů?
schválně kdy začne hate kvůli čínskému původu :-) Volvo má mé sympatie, dokud mělo více než 4 válce... proč? A není to jedno? protože zvuk a ne, není to jedno...
05. března 2021, 21:03
1
Vmax 180 km/h, v tabulce bylo špatné číslo, opaveno...
05. března 2021, 21:31
-8
1,7 mega a hadrová křesla to jako neee.
05. března 2021, 22:20
1
V základu je kůže, ale je fajn mít možnost volby, ne?
05. března 2021, 22:29
0
To jako látka je za příplatek?
05. března 2021, 22:43
1
Vlna a ano, je za příplatek.
05. března 2021, 22:52
1
ano, za 33300Kč. Je to střižní vlna a recyklovaný polyester. Ale musíš si to koupit v Inscription verzi, takže dalších sto tisíc navrch. Kůže v několika barvách je základ. Za 55200Kč je jemná kůže.
06. března 2021, 08:14
1
Nejlepší potahy za mě byly velurové. Nekouše to kombinace vlny a polyesteru? Já jsem schopen u oblečení vycitit i malý přídavek vlny, Volvo by sice mělo mít vyšší kvalitu materiálu, ale i tak. Nicméně na pohled vypadají moc dobře a lákavě.
05. března 2021, 23:59
0
Moc se mi líbí, ale s maximálkou 180 km/h to málokdo bude brát vážně.
06. března 2021, 00:36
1
se dá odblokovat, je to jen konfigurační parametr ...
06. března 2021, 01:05
0
Aky rychlostny index maju pneu?
06. března 2021, 01:43
0
Opravdu konfigurační parametr? Ve smyslu, že si to člověk může přímo naspecifikovat v konfigurátoru? Popravdě jsem to nenašel, ale třeba jen přehlédl.
Docela bych se však divil, protože i MHEVy jiných značek mají běžně poměrně limitovanou maximální rychlost kvůli omezeným maximálním otáčkám toho elektromotoru.
06. března 2021, 07:57
2
Ne, to nemají ostatní MHEV omezenou rychlost. To si pleteš s full hybridem
06. března 2021, 08:19
3
Většině kupujících novych Volv je jedno kde to bylo vyrobeno a jaký je vlastník a maximální rychlost 180 je pro většinu naprosto dostačující, podstatnější je dostatečně zrychlení a pružnost.
06. března 2021, 09:13
1
tohle se tu objevuje u každýho testu Volva a můj takovej názor:
Pozitiva:
1. ty auta jsou opravdu skvěle udělaná, speciálně V90 v R-design paketu je propracovaná zvenčí i vevnitř. Designový jazyk toho auta se mi opravdu líbí. 2. padlo tu - příplatek za látku : zajímavej pokus, možná to marketingově na část klientely zabere, ostatně čalounění z kvalitních látek, třeba vlny, za to se před válkou u drahých aut taky připlácelo. 3. konfigurátor : večer jsem si zkusil nakonfigurovat "svoji" V90, r-design paket, příplatková kůže, B6 AWD + pár paketů výbavy, zelenošedou metalízu, panoramatický střešní okno, hodilo mi to výslednou cenu lehce přes 2 miliony korun. Konfigurátor je přehlednej, pakety dávají smysl, příplatky nejsou předražený.
negativa:
1. 180 km/h limit je blbost a já tajně doufám, že když bych k tomu dealerovi přišel, tak mi to na přání a bez nějakýho hlasitýho vykřikování bezplatně odblokují, s tím že se o tom zkrátka veřejně nemluví, ale vědí, že je to kravina. Naposled jsem měl týden tu Camry, auto který má bohužel tedy z technickýho důvodu omezenou rychlost a vytáhne podle tachometru 193km/h a i to mě štvalo. A to jsem poklidnej řidič, ale proč bych se měl na místech, kde je dálnice přehledná a není hustej provoz a člověk ví, že zrovna tam a tam se neměří nejet chvíli podle tachometru třeba 220 ... proč bych si jinak kupoval relativně silnej motor...
2. motor sám o sobě - do vlajkové lodi, vyšší střední třídy se prostě nehodí aby měla pouze čtyřválec, možná je to malichernost, ale mě by to nesmírně vadilo. U velkýho kombi, které si hraje na prestižní třídu, což svým zpracováním a materiály i je, tam prostě chceš šestiválec aspoň - u BMW to naštěstí pořád vědí.
3. marketing - otevřeš stránky volvocars.cz a první co tam na mě vybaflo byla nějaká reklama/poutač s jakýmsi heslem o boji proti globálnímu oteplování, fuck off ... jsem si říkal, když jsem to viděl. Tyhle kydy člověka nezajímají, když se jde podívat na to jaký dělají auta, zkrátka ta firma má naprosto nešťastně zvolený marketing, kterej osloví vážně jen někoho.
On to hezky nedávno v jednom lifestreamu na autokultu řekl Rejloš s Ondrou Chamillou - prostě Volvo, značka, která závodila, byla vyhlášená pětiválci turbo, měla svojí klientelu, fanoušky se prostě změnila ve značku pro bohaté biomatky :-D To si myslim fakt shrnuli naprosto dokonale.
06. března 2021, 09:50
0
Martanone: Nemusí to být nutně full hybrid, tj. auto schopné jet čistě na spalovací motor i čistě na elektřinu, ale je to obecně o architektuře, maximálních otáčkách a zpřevodování toho elektromotoru. Už existují i P3-P4 MHEV architektury, kde to vliv na maximálku mít může.
Nicméně souhlas, Volvo používá zatím stále nejčastější P0 architekturu, kde rychlost auta nehraje roli. Beru zpět, nechal jsem se unést.
06. března 2021, 12:13
2
MBMB: konfigurační parametr v jedné ŘJ vozidla. Byl tam vždycky, ještě před zavedením tohoto 180km/h limitu. Jen byl nastavený výše, podle typu motorizace. Může být nastaven i níže než na 180. Limit může být nastaven dokonce i pro jednotlivý klíč (to jde snad i z menu auta, ale pouze do limitu auta, 180km/h). A co se týče otáček těch hybridních serepetiček, tak tyhle motory dělali ještě před zavedením limitu, takže je odzkoušeno, že na tomto omezení nezávisí.
06. března 2021, 19:43
1
krab: V podstatě úplně souhlasím, a i když jsme možná v některých věcech ještě kritičtější (hlavně motory, které jsou v těch nejdražších specifikacích prostě směšné, a to hlavně u "devadesátkových" modelů), tak ale zase považuji to tvrzení o "biomatkách" za trochu přehnaný. Nejde o biomatky, ale spíš o lidi, co jim záleží na bezpečnosti a prostě mají na to koupit si "lepší" rodinné auto. Pak tu volbu i chápu, i přes všechny nedostatky. Jen je to škoda - dřív ta auta nabízela v podstatě ty stejné benefity s lepší technikou.
S90 před faceliftem i s nejsilnějším benzínem (teda myšleno s tím jediným nabízeným motorem v nejvyšší výkonové specifikaci...) byla sice dynamicky na papíře zajímavým autem, ale v reálném světě se třeba s takovou cenově srovnatelnou 540i nedala absolutně srovnat. U těch dieslů je to možná ještě horší.
06. března 2021, 00:09
-1
A o tom, v jakém "státě" ta věc byla vyrobena, nepadlo samozřejmě ani slovo. Hint: https://en.wikipedia.org/wiki/Winnie_the_Pooh_(Disney_character)#/media/File:Winniethepooh.png
06. března 2021, 00:10
0
Hint:
06. března 2021, 12:42
1
Nevillu Chamberlainovi bylo taky jedno, jakej stát má v čem podíl a všichni víme, jak to dopadlo.
06. března 2021, 13:02
9
Tak mě taky vadí jak to tady Čína ledacos skupuje, jaký to bude mít dopad za 10-20 let od teď, těžko soudit. Na to, že kde co je dnes made in china už jsme si zvykli, ale to jak se stávají evropské firmy “majetkem” Činy ještě ne, ono se spis hlavně o tom zas tak moc nepíše. Jenže tady na autickari to není o politice a hlavně ty Volva se alespoň vyrábějí v Evropě což taky není od věci a vývoj ve Volvu taky tuším probíhá v Evropě.
06. března 2021, 13:09
2
Lumix: Zrovna tohle Volvo se ale ani v Evropě nevyrábí. https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_S90
06. března 2021, 13:15
1
lepší koupit V90, ta je švédská. A nebo V60, která je buďto švédská nebo belgičan. A když už sedan, tak S60, která je z USA
06. března 2021, 20:54
3
Petju, kopes okolo seba pekne ale skusil si sa zamysliet nad tym co sa pytas? Co je na tej Cine take problematicke? Ja ti to sem pisat nebudem lebo 1. sme sa minule dohodli ze to sem nepatri 2. Aj tak by sem dorazil niekto chytrejsi, kto by to zrelativizoval nejakym blabom o kastovom systeme v Indii ako minule...
07. března 2021, 00:08
1
Petju, ale S90 je fakt 100% Čína. Když už chci velké Volvo a chci podpořit i evropskou ekonomiku, tak V90. Ne dovezeného Číňana. S90 se v Evropě od půlky roku 2017 nevyrábí.
10. března 2021, 08:15
1
Mně teda rozhodně není jedno, odkud, který výrobek pochází. Když mám možnost výběru, tak rozhodně nepodpořím čínskýho zmrda, ale raději nějakou civilizovanou ekonomiku. On tenhle tvůj přístup se nám v dohledné době nemusí vyplatit.
06. března 2021, 19:02
7
Ó ano, Volvo S 90 RWD, tady je svět ještě v pořádku :-D
07. března 2021, 08:15
3
"Co odličuje BMW a Mercedes-Benz? "
Myslím, že všechna auta na světě odličuje hlavně zub času.
07. března 2021, 10:10
-2
Ten motor čtyřvál od PSA dvoulitr má po 100tiskm.neskutečně velkou spotřebu oleje +následky egr,dpf,atd. Bohužel už to není volvo motor. Mám 2,4 5D 158kw Rdis. Nemůžu posoudit ,ale volvaři to neustále probírají na forech a moc bych to nebagatelizoval páč otom hovoří i guru na volva v čř. Patočka
14. března 2021, 20:41
0
Co to meleš? Tyhle motory jsou VEA (Volvo Engine Architecture). S PSA 1,6d a 2,0d to nemá vůbec nic společného. Tyhle dva průsery dotažené Fordem se naštěstí už hezkých pár let do Volva nemontují.
07. března 2021, 11:10
4
A teď si představte že se mi ukázala reklama na výbornou bábovku z ranku prozeny.cz. Příznačné u Volva. Jen aby v té bábovce nebyl Číňan...
07. března 2021, 11:25
2
Tak aj chlapy radi pecu... :) i ked dost specificka skupina
07. března 2021, 11:33
2
To je podle mě recept čínské rozvědky. Jak jinak.
08. března 2021, 18:26
0
Příjemně překvapuje spotřeba v testu. V podstatě tu samou mám se Stingerem - v naftě.