načítám data...

Autíčkářův týden: Opel Astra, Peugeot 308, DS4 a rychlá nabíječka PRE

Navštívili jsme spoustu novinářských akcí a snědli spoustu chlebíčků, abychom vám mohli přinést ty nejžhavější novinky ze světa automotive.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv značek

S novinkami se za poslední týden roztrhl pytel. Koncern Stellantis nám nadělil hned tři nové modely – Opel Astra, Peugeot 308 a DS4. Dobré zprávy máme také pro příznivce závodních motorek a elektromobility.

Opel Astra: Zážitek z jízdy bude prý i nadále ryze německý

V souvislosti s novou Astrou asi nejeden z nás zvažoval zásadní otázku: udrží si někdejší německá hitovka svou identitu i ve stáji společnosti PSA, potažmo koncernu Stellantis? Podoba nových oplích crossoverů v nás budila oprávněné obavy, že značka Opel zůstane v budoucnu jen logem připlácnutým na Citroeny a Peugeoty všech tvarů i velikostí… 

Foto: Opel Europe

Astra sice nikdy nebyla symbolem výjimečné techniky ani objevného designu, ale všichni ji známe už z dětství a leckdy k  ní máme trochu sentimentální vztah. První generace se během deseti let prodaly čtyři miliony kusů, celkové prodeje všech pěti dosavadních generací se vyšplhaly na 15 milionů. Astra byla zkrátka auto pro masy, přiměřeně hezká, přiměřeně důstojná, s velmi příznivým poměrem ceny a výkonu. 

Přicházející šestá generace se představila ve své nejklasičtější formě – jako pětidveřový hatchback. Designové zapadá do nové identity Opel Vizor, s níž se ukázal jako první v roce 2020 model Mokka. Pokud šlo hlavně o to, odlišit se čistými minimalistickými liniemi od francouzských příbuzných, daří se to dokonale – naživo auto vypadá skvěle a také patřičně stroze. Pod povrchem se nějaké ty francouzské vnitřnosti samozřejmě najdou. Platformu EMP2 Astra sdílí s Peugeotem 308 a DS4, stejné jsou i motory – benzinová 1.2 a naftová 1.5. Opel však i nadále slibuje německý vývoj, výrobu i celkový ‚feeling‘, o který se má postarat nejen design, ale i podvozek, řízení a kabina, vše speciálně upravené pro ideální funkčnost v dálničních rychlostech. Se sliby se prozatím musíme spokojit, neboť Astru jsme si mohli osahat pouze při statické prezentaci. V kabině nechyběly skvělé sedačky s certifikací AGR, více prostoru dostaly kvalitní materiály a velmi zajímavě vypadá pás propojených displejů. Točítko volume i tlačítka klimatizace jsou přesně tam, kde mají být, a vyzkoušeli jsme si, že pohodlně cestovat se dá i v druhé řadě. Co nám naopak radost neudělalo, jsou lány lesklých ploch, které se velmi rychle promění v lány ploch upatlaných. Co furt všichni máte s tím klavírním lakem?

Foto: autickar.cz

Základní cena 479 990 korun se může jevit poměrně vysoká, dostanete však za ni slušně vybavené auto, žádný holobyt. Nejnižší výbavový stupeň Edition už obsahuje třeba přední a zadní parkovací senzory, mlhovky, bezklíčové startování, automatickou klimatizaci, bezdrátovou konektivitu, LED přední i zadní světla, tempomat, elektrické ovládání předních a hromadu bezpečnostních a asistenčních systémů. Pokud si naspecifikujete nejvyšší výbavu Ultimate a přidáte pohon PHEV, vyšplhá se cena k částce 939 990 Kč.  

První auta do Česka dorazí v dubnu, další dva měsíce si počkáte na kombík. Mimochodem, v jedné věci je francouzský vliv pozitivní – Astra se nabízí v super barvách.


DS4: Budoucnost patří komfortu a luxusním materiálům

Když už, tak už, řekli si ve Stellantisu a spolu s novou Astrou vypustili do světa i zbrusu nový model DS4. Značka DS si našla své místo na slunci poměrně rychle a dnes je v automobilovém světě synonymem francouzského šarmu, komfortu a luxusního zpracování. Jednoznačně auto pro holky, řekli byste si možná. Jenže novinka má cílit především na pány. Čtyřka, která je příhodně i čtvrtým modelem v nabídce automobilky, představuje mimořádně důležitý model, protože by se měla stát optimální kombinací velikosti a ceny.

Foto: autickar.cz

Platforma je stejná, jakou jsme viděli před chvilkou u Astry, stejná je i nabídka základní benzinové, naftové i PHEV motorizace (u DS4 rozšířená o pár silnějších variant, převodovka vždy automatická), jinak je ale auto pěknou ukázkou skutečnosti, jak rozdílné světy je možné na jednom základu vystavět. Na adaptivních tlumičích, které umí upravit své nastavení na základě informací z čelní kamery, kabina pluje jako vznášedlo, což ještě umocňuje hrobové ticho na palubě (pochopitelně pouze v hybridu při využití EV módu). Všechno, na co tu sáhnete, je požitkem pro hmatové receptory, ať už je řeč o měkoučké kůži nappa, alcantaře, pravém dříví či karbonových detailech. Spousta prvků v kabině se vyrábí ručně a na celkovém dojmu je to znát. Je milé, že existují i auta pro lidi, kterým jsou v zásadě fuk technikálie a kteří si to cestování chtějí jen udělat hezké. Samozřejmě taky příjemné a pohodlné, k čemuž dopomáhá kompletní komfortní výbava a vymakané asistenční systémy. Na head-up displej je radost pohledět a vejde se na něj hromada informací, aniž by rušil při jízdě, asistované řízení má všechny funkce, které dnes technologie umí a zákon povoluje. 

Foto: DS Automobiles

DS4 si můžete vybrat ve třech variantách, kromě základního crossovero-hatchbacku ještě v outdoorově střižené verzi Cross a dynamické Performance Line. Rozdíly jsou však čistě designové, v ladění podvozku ani světlé výšce byste je hledali marně. Cenovka začíná na 720 tisících a končit může až na 1,2 milionu. 

Plně  elektrickou verzi automobilka plánuje na rok 2024. Přechod na novou platformu STLA Medium bude zároveň znamenat konec neelektrifikovaných vozidel. 


Peugeot 308: Po osmi letech s novým logem

Do třetice všeho dobrého tu máme netrpělivě vyhlížený Peugeot 308, který se v minulé generaci honosil titulem Evropské auto roku. Ve své třetí generaci se o 11 cm natáhl a do výbavy zahrnul pár vítaných upgradů, například LED Matrix světla, vyhřívaný volant a bezdrátový CarPlay či android Auto. 

Foto: autickar.cz

Nakouknete-li do kabiny, neunikne vám, že i tady se – stejně jako v Astře a DS4 – hodně uklízelo. U všech tří příbuzných ovládací prvky houfně vyklízejí pole odkládacím prostorám, případně elegantním čistým plochám. Na první pohled je to působivé, zvláště když displeje oplývají velmi povedenou grafikou a ten na přístrojové desce dokonce 3D efektem. Nevýhody jsou ale stále stejné – dolovat třeba ovládání klimatizace z radiomapy může být za jízdy trochu otrava. Peugeot se snaží pomoci alespoň ovládacím systémem i-Toggle, což je pás displejových tlačítek s volitelnou funkcí. Nastavit si zde můžete zkratku k oblíbené radiostanici, preferované teplotě nebo často používanému telefonnímu kontaktu. 

Foto: autickar.cz

Nabídka motorizací bude štědrá a zahrnuje benzinové, naftové i hybridní pohony. Co jsme zjistili během půlhodinové testovací jízdy po silničkách v okolí Prahy? Že je třistaosmička s benzínovým tříválcem výborně ovladatelné auto s velkou porcí stylu. A že pokud někoho v minulé generaci štval malý hranatý volant a vyvýšená přístrojovka, budou ho štvát i tentokrát. Za Peugeot 308 zaplatíte nejméně 490 tisíc, nejdražší PHEV vyjde na 1 020 000 Kč.

Na závěr si povězme, že mezi sedm finalistů ankety Evropské auto roku se třistaosmička dostala i letos. Zajímavostí je, že představuje jediného účastníka, který je nabízen se spalovacím motorem. 

 

Nová pravidla pro WSBK a návrat Triumphu

Triumph oznámil návrat do seriálu World Superbike Championship (WSBK). Konkrétně do třídy Supersport – tým Dynavolt Triumph nastoupí do sezóny 2022 s estonským jezdcem Hannesem Sommerem. Tam spolu v blízké minulosti měřily síly stroje o objemu 600 nebo až 675, když jim chyběl jeden válec (Triumph), nebo 750, když jim chyběly válce dva (Ducati). Jenže poslední dobou šestikila vymírají, kvůli klesající poptávce obecně, u nás pak navíc ještě kvůli euro normám. Spousta značek se tak vydala jinou cestou, případně závodní ambice omezila na nejvyšší třídu. Také to znamená, že pokud byste v SSP chtěli dnes závodit a nesedlat pět nebo více let starý stroj, máte na výběr z Yamahy R6 nebo Yamahy R6. To samozřejmě ubližuje divácké atraktivitě, když nemůžete fandit své značce.

Foto: Triumph UK

Vedení závodu proto zareagovalo změnou pravidel, hlavně pak zvětšením maximálního povoleného objemu. Nově se tedy může účastnit jak Triumph s větší evolucí svého motoru (765), tak i Ducati dokonce až s 960ccm Véčkem. Údajně už mají vymyšlené, jak vytvořit spravedlivé a vybalancované startovní pole. Konkrétní řešení zatím není známo, ale myslím, že to nebude zrovna lehký úkol. Prosté omezení výkonové špičky nebude stačit, protože všechen ten kroutící moment pod křivkou bude díky většímu objemu pořád tvořit velký rozdíl. Ani použití restriktoru v sání nebude to pravé ořechové; s tímhle se zase trápí ty máloválce. Jsme zvědaví na konečnou podobu pravidel i na řešení oné objemové mezery. Pro nás to v podstatě znamená jen výhody. Bude to zajímavější na koukání, konkrétně já budu mít komu fandit, a konečně ta limitovaná edice nové Daytony 765 by se mohla trochu rozšířit, takže si ji budeme moci koupit!

 


Z nuly na tři sta: Nejvýkonnější nabíječka Pražské energetiky

Společnost Pražská energetika (PRE) slavnostně spustila dobíjecí stanici pro elektromobily s pořadovým číslem 300. To už je vážně pěkné číslo a zaslouží si něco speciálního. V případě PRE je to nabíječka na okraji Prahy na Jižním Městě. Místo je pro nabíječku přímo ideální, nachází se jen kousek od nájezdu na dálnici D1 a zároveň přímo na parkovišti restaurace Spojovna. Nabíjení elektromobilu si tak můžete zpříjemnit třeba šálkem kávy – je to možná drobnost, ale mnohé nabíječky ji dnes nenabízí a zůstat s úplně vybitým elektomobilem někde uprostřed pustiny prostě není úplně super.

Foto: autickar.cz

Na nějaký velký oběd ale čas už zbývat nebude, jubilejní nabíječka má totiž v rukávu ještě jeden trik – dobíjecí výkon 300 kW. A to je opravdu hodně. Vlastně je to vůbec nejvíc, co můžete v síti PREpoint mít. Většina dnešních elektromobilů dokonce takový výkon není s to plně využít, nicméně tak máte jistotu, že ať už máte jakýkoli elektrický automobil, tahle stanice vám do něj pošle elektriku tak rychle, jak to jenom jde. Dojezd Audi e-tron GT dokázala nabíječka navýšit o 100 kilometrů za pouhých pět minut.

Foto: autickar.cz

Třístovkou to samozřejmě nekončí. Ambiciózní plán Pražské energetiky počítá s otevřením dalších sto padesáti stanic v síti PREpoint ještě v letošním roce.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
21. ledna 2022, 09:32
0

#Sorryjako, ale ta zelená 308 GT Line je strašně sexy.

reagovat
ro
rock
21. ledna 2022, 10:48
0

Jsem si totéž říkal o těch Astrách :-)

Opelfahrt
21. ledna 2022, 13:37
0

Ano, Astra, konečně auto, které se mně líbí. Motory co už, později má být i silnější PHEV 220, tak prosím o jeho test v kombíku.

ro
rock
21. ledna 2022, 10:51
10

"...mezi sedm finalistů ankety Evropské auto roku se třistaosmička dostala i letos. Zajímavostí je, že představuje jediného účastníka, který je nabízen se spalovacím motorem."

To není ani tak zajímavost, jako spíš tragédie...

reagovat
Ji
Jira24
21. ledna 2022, 12:17
0

Dneska jsem viděl na živo tu 308 v British racing green a je to TOP!

reagovat
Sa
Sato
21. ledna 2022, 12:44
0

A ze som tak smely, kolko tych audi etron moze 300kw sosat vedla seba?

Sa
Sato
21. ledna 2022, 12:44
0

sry to malo byt pod clanok

MB
MBMB
21. ledna 2022, 12:54
0

Těch 300 kW jen jedno, v případě více aut se to dělí mezi ně.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem