načítám data...

Peugeot 308 SW GT 1.5 BlueHDi: Poslední boj stárnoucího lva

Peugeot 308 je auto, které je tu s námi opravdu dlouho. Dokáže stále oslovit zájemce o kompaktní kombi, anebo už je dávno za zenitem?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot 308 SW GT 1.5 BlueHDi: Poslední boj stárnoucího lva

Sedm let. Přesně tak dlouho je v prodeji současná generace Peugeotu 308. Sedm let je v kompaktní kategorii poměrně dlouhá doba. Pro lepší představu si udělejme menší výlet do minulosti. V době, kdy tahle třistaosmička vyjela na trh, hlavními rivaly jí byly například zbrusu nový VW Golf sedmé generace, zcela nová Octavia 3, Mazda3 BM, trojkový Mégane či Toyota Auris. Každý z těchto modelů již dostal svého nástupce. Ne tak Peugeot. Jeho 308 se stále prodává, navzdory několika dílčím modernizacím, v prakticky nezměněné podobě. Nová generace tohoto francouzského hatchbacku je prý sice za dveřmi a již by měla absolvovat pomalu finální testy, nedá se ovšem očekávat, že by na trh přišla na trh dříve než v polovině příštího roku. Peugeot si na novince dává hodně záležet, protože by to měl být jeden z modelů, se kterým plánují Francouzi návrat na americký trh. Do té doby se však musíme spokojit s již lehce přesluhujícím modelem. Jen to jen z nouze ctnost, anebo je stárnoucí kombík natolik nadčasový, že má co nabídnout i na sklonku životního cyklu? To jsme zjišťovali v redakčním testu.

Foto: www.autickar.cz/ Daniel Borský

Jakožto pilní čtenáři jistě dobře víte, že jsme třistaosmu měli na test snad již v každé myslitelné specifikaci a některé i víckrát. Proč jsme si ji tedy půjčovali znovu? Zaprvé, chtěli jsme se s ní tak trochu rozloučit, než se objeví nástupce. Zadruhé, 308 prošla další (nejspíš už poslední) modernizací a chtěli jsme zjistit, jak moc se v průběhu času změnila. Osobně jsem měl tu čest jezdit snad v každé dostupné specifikaci daného modelu, a proto se s dovolením zhostím i tohoto epilogu, dá-li se to tak říct.

Foto: www.autickar.cz/ Daniel Borský

Pomalu osmý rok na trhu a stále vypadá stejně. Jasně, měnily se nárazníky, mírně se přepracovala grafika světel, ale to jsou všechno jen drobnosti, detaily utvářející celek. A ten je pořád stejný. Za celou tu dobu Peugeot nepocítil potřebu proměnit vzhled tohoto poměrně důležitého modelu. Odvaha? Možná. Spíš to však svědčí o kvalitě původního návrhu. Třistaosmička ani dnes nevypadá zastarale nebo nepatřičně. Skvěle se hodí i do dnešní doby a rozhodně neudělá ostudu. Tohle je typická ukázka nadčasového vzhledu. Jednoduché a nekomplikované tvary, žádná divočina, prostě jak z učebnice automobilové designu. A ono to funguje. Nenajdete zde charakteristické prvky designu nových Peugeotů (tygří zuby), ale vůbec ničemu to nevadí. Modernizace přinesla, co se vnějšího vzhledu týče, snad jen tuhle modrou metalízu. Je opravdu krásná. Pokud bych měl kupovat 308, tak by to byla právě tato barva s názvem Vertigo. Jinak zůstalo vše při starém.

Foto: www.autickar.cz/ Daniel Borský

Pokud bych měl označit nějaké slabé místo P308, byl by to jednoznačně interiér. S tím jsem měl problémy již v době představení a přibývající roky na tom pranic nezměnily. Tady byl zub času neúprosný. Nejsem zrovna fanouškem interiérové architektury pod názvem i-Cockpit, ale musím Peugeotu nechat, že se snaží poučit a bere si výtky k srdci, takže každý nový model je na tom lépe a lépe. Jenže 308 není nová a tak na tom není lépe. Neumím si zde najít správnou pozici za volantem, centrální displej infotainmentu je stále zmatený a uživatelský nepřívětivý (byť se mu aspoň dostalo větší svižnosti, takže se jeho použitelnost výrazně zvýšila) a středová konzole je pro mne stále ohromnou záhadou. Vysvětlí mi někdo, jak je možné mít tak strašně velkou a nevyužitou plochu? Proč tam není nějaká schránka, či přihrádka kam by bylo možné odložit mobil nebo peněženku? Místo toho tam člověk kouká na úplně zbytečnou stříbrnou záslepku, která ukazuje, kam jste dříve mohli strkat CD. Super. Jediná „polička“ je dole, před řadicí pákou, ale tam si moc věcí nedáte, neb se zde nachází ovládání výhřevu sedaček. Ty obsahují i masážní funkci, což je fajn, protože samotné sedačky nejsou z nejpohodlnějších. Kam se poděla ta měkoučká křesílka, která byla dříve v každém Peugeotu?

Foto: www.autickar.cz/ Daniel Borský

Najdou se zde však i pozitiva. Velice chválím použití digitálního přístrojového štítu, což je jedna z novinek. Předchozí analogové budíky byly nedobré, špatně čitelné a otáčkoměr jdoucí proti směru hodinových ručiček působil poněkud směšně. Desetipalcový displej tyhle nedostatky řeší. Je na něj lépe vidět, má mnoho možností individualizace a je mnohem přehlednější. Stejně tak chválím použití obyčejné hlavice řadicí páky. Dříve byla hliníková (verze GT), což znamenalo, že v zimě k ní člověk přimrzl a v létě mu vypálila háčko do dlaně. Velkým plusem tohoto kompaktního kombíku je také zavazadlový prostor., který nabízí opravdu spoustu místa. K maximální spokojenosti mi chybělo snad jen elektrické ovládání víka kufru. Pochválit musím také jízdní asistenty, které jsou naladěny poměrně příjemně a řidiče nijak zvlášť neotravují. Snad jen udržování v jízdních pruzích by mohlo být jemnější, ale to můžete stiskem jediného tlačítka (kupodivu jej nemusíte lovit v infotainmentu, ale najdete ho u levého kolena) vypnout a dokud jej znovu nezapnete, zůstane vypnuté (kéž by si z toho vzali příklad i ostatní).

Foto: www.autickar.cz/ Daniel Borský

Když jsem se poprvé dostal za volant Peugeotu 308 ve verzi GT, pod přední kapotou pracoval naftový dvoulitr o výkonu 180 koní. Když jsem se za volant GT dostal podruhé, vrněla přede mnou benzínová jednašestka a pod pravým pedálem bylo k dispozici 205 koní (později až 225). Dnešní GT nabízí koní 130 a můžete si vybrat, jestli je chcete ždímat ze zážehového tříválce, či vznětového čtyřválce. My jsme k testu dostali tu druhou variantu, spojenou se šestistupňovým manuálem. Pakliže se povznesete nad myšlenku, že cosi označené jako GT, by mělo/mohlo být sportovnějšího rázu, jde této motorizaci máloco vytknout. Naftová malorážka si po většinu času jen tak spokojeně cvaká, z nádrže palivo spíš tak lehce usrkává (mimo město bez problému za 4,5l) a ničím neobtěžuje. Naopak může překvapit svým elánem a chutí do života. Obzvláště ve sportovním režimu reaguje opravdu pěkně a dokáže modrý kombík poměrně svižně rozpohybovat. Sportovní režim však nebudete příliš využívat, protože se k němu pojí naprosto příšerný a umělý zvukový doprovod z repráků. Půl království a princeznu tomu, kdo to zvládne navždy vypnout. Naftová jednapětka je moc fajn motor na takovéto to běžné ježdění a jen potvrzuje, že Francouzi vznětové motory prostě umí. Jen neočekávejte sportovní zážitky, to neumí.

Foto: www.autickar.cz/ Daniel Borský

Podvozek třistaosmičky je asi tužší, než bych od francouzského kombíku očekával. Ne, že by byl nepohodlný, to vůbec ne. Jen není tak plavný, jak by asi mohl být. Na menších šestnáctipalcových kolech by to mohlo být o fous lepší. Přesto však i na větších kolech zvládá nástrahy našich silnic celkem bez větších zakolísání a je to takový ten rozumný kompromis mezi tuhostí a komfortem. Největší sportovní vlohy má asi řízení, která překvapí svou strmostí, což v kombinaci s maličkým volantem velmi vzdáleně vyvolává vzpomínky na motokáry. Veškeré naděje však velmi rychle vezme posilovač řízení, který neposkytne ani náznak zpětné vazby a ve sportovním režimu navíc trochu komicky ztěžkne, bez nějakého reálného benefitu.

Verdikt

Peugeot 308 SW rozhodně není žádná z nouze ctnost. Navzdory pokročilému věku má stále co nabídnout. Pakliže hledáte auto s příznivým poměrem cena/výkon, neměli byste tohoto francouzského zástupce opomenout, protože pohled do ceníku je velice zajímavý a to ještě u Peugeotu umí docela s výslednými ciframi kouzlit směrem dolů. Takto hezky vybavený kousek se dá koupit reálně okolo 550 tisíc, což je fér nabídka za naftový kombík. Na nástupce se těšíme, ale současný model neudělá ostudu ani po sedmi letech na trhu. A to je pozitivní vysvědčení.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
25. listopadu 2020, 11:22
-1

Nenadchne - neurazí. Spotřební krabice, kktera by hlavně v interiéru chtěla být něčím víc, ale není. Pořád spotřební krabice na pár let.

reagovat
fr
frite
25. listopadu 2020, 19:57
2

Asi jako 98 % toho co vídáváme na silnicích..

esmo
26. listopadu 2020, 07:28
5

Aspoň je to trochu jiný, vždycky si toho na silnici všimnu, v té záplavě hnusných oktávek a karoků...

Ny
Nyte
25. listopadu 2020, 13:28
2

Pořád hezké auto, které nejezdí špatně, ale ten umělý zvuk je u dieselu fakt ujetý.

reagovat
Pa
Pajinex
25. listopadu 2020, 16:01
0

308 jsem měl před pár lety v hledáčku. Pěkný auto, slušný prostor i sedačky, tužší podvozek mám rád. Paradoxně mi malý volant seděl a ani "originální" budíky mi nevadily. Jen ta klima mě dotykově nenadchla. Zato dceru vedle mě moc. Njn. Překvapilo mne, že se mi jelo lépe s tehdy ještě 1,6 HDI, než s benzínovým tříválcem. Navíc mi prodejkyně doporučila "raději" víceoktan, což při nájezdu 40 000 není úplně to pravý. Nakonec má diesel kolega a tvrdí, že se s tou 1,6 dá i pod čtyři.

reagovat
beastar
25. listopadu 2020, 16:18
2

Nejsou to špatný auta. Akorát se to docela blbě prodává prvnímu majiteli. Teda nebo asi dobře, ale propad hodnoty je tristní. Pro kupce ojetin dobrý pro kupce nových aut jsou bohužel zejména v ČR stále lákavější produkty některé konkurence ( A to nemyslím nutně jen škodovku ) Modrá metla je pěkná, ztvárnění interiéru mi nevadí, ale jezdit bych v tom asi nechtěl. Je to za slušný prachy jako rodinný auto bych si to i v tom jejich "jakoby" GT koupil klidně. Ovšem na déle jak dva roky aby mě pak nemrzel prodej. Sedadla jsou v tom tužší to je pravda možná vůbec trochu zbytečně rezignovali na nějaké pohodlí... Taková je prostě doba.

reagovat
PeterLuk
27. listopadu 2020, 01:26
0

Som divný, keď mi 7 rokov nepríde mnoho? :D Sa nejak ten životný cyklus modelov áut skracuje....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem

Ford Taurus SEL, 4x4 AWD, 3.5V6, flexfuel 2014
Ford Taurus SEL, 4x4 AWD, 3.5V6, flexfuel

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 500 ccm objem

Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel 2001
Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel

2001 rok výroby
75 koní výkon
1 390 ccm objem