načítám data...

Mercedes EQV: Bílý trolejbus

Mercedes třídy V byl na stránkách Autíčkáře už mnohokrát titulován nejlepším přepravníkem na mnoho lidí. Jak to ale dopadne, když ho pohání elektromotor?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Představte si následující situaci: Máte skvělé rodinné auto, se kterým není problém překonávat předlouhé vzdálenosti, jehož podvozek dokonale žehlí cokoli, co přijde pod kola, ve kterém je díky výkonnému topení a klimatizaci vždy příjemně a které navíc ani moc nežere. Až na pár drobností se na něm vlastně nedaří najít chybu. Jenže nálada ve společnosti si žádá, abyste vůz upravili. 

Asi není těžké se dovtípit, na co v tomto poněkud kostrbatém úvodu narážím. Naftová V-Class je skvělá. Věřím tomu, že kromě všech ostatních cností si díky normě Euro 6d, jež bez problému splňuje, může odnést i nálepku ekologického vozu. Jenže nálada ve společnosti si žádá více a tak Mercedes uvádí Véčko na baterie. A klidně si hned na začátek dovolím velké prohlášení – ve světě elektromobilů je to opět velmi pravděpodobně to nejlepší rodinné auto. Pořád se ale nemohu zbavit dojmu, že onen elektromotor je zároveň jeho nejslabším článkem.

Nejprve si ale odbudeme záležitosti, jež se pohonu tak úplně netýkají. Poslední “Véčko” jsem měl půjčené před dvěma lety a od té doby se pár zásadních věcí změnilo a některé naopak (pro mě dost nepochopitelně) zůstaly při starém. Nejzásadnější je rozhodně nový infotainment, který konečně poslal zastaralé rozhraní na smetiště dějin a do vozu pustil čerstvý vítr s výborným MBUXem. Jenže není to úplně bez výhrad. Zatímco třeba nové CLA bylo pro tento dle mého názoru vůbec nejlepší systém infotainmentu stavěno již od počátku, ve “velkoprostorovém sedanu” (jo, pořád tomu tak říkají) je poznat, že byl naroubován tak trochu za pochodu.

Struktura menu s prediktivním chováním je tedy zachována, ale na menším displeji a zvláště v kombinaci s analogovou přístrojovkou doplněnou malým displejem ve “starém” stylu (s tím nevkusným Arialem-kurzívou) vypadá skoro nepatřičně. Nechci, aby to vyznělo jako výtka – rozhodně je to krok správným směrem, ale standardu, jež nastavují nové modely značky, se dočkáme asi až v nové generaci.

Abych rovnou shrnul všechny věci, které mě zamrzely, tak tu máme stále ambientní osvětlení dostupné jen ve třech barvách (respektive dvou, uznáme-li, že bílá není barva), ačkoli diody technicky vzalto umí celé spektrum, a nedostatek odkládacích prostor v dosahu řidiče. Na jednu stranu je to vlastně z hlediska bezpečnosti správné – telefon položený kdesi u podlahy alespoň neláká nedisciplinovaného šoféra k jeho kontrolování – ale na druhou stranu mi prostě umístění “velké trojky” (mobil, klíče, peněženka) do jediné kýblovité schránky kdesi na podlaze přijde tak nějak humpolácké. 

To jsou ale vesměs drobnosti, pozitiva stále převažují. Máme tu dobře odladěný podvozek, výborné pohodlné sedačky, jež lze snadno variabilně posouvat, sklápět a vyndávat, kvalitně zpracovaný interiér, audio Burmeister, které v dodávkách nemá konkurenci, a v neposlední řadě i dvoje šoupací elektrické dveře (které můžete mít bez ohledu na to, jak dlouhou verzi zvolíte – zdravíme do VW, kde bohužel stále nepřišli na způsob, jak dostat dvoje šoupačky do “longu”).

Tohle konkrétní auto je ale hlavně o elektrickém pohonu. Osobně mi taková kombinace nedávala a ani po testovacím týdnu příliš nedává smysl. Nebo respektive – jistě najde své využití ve firemních flotilách letištních taxíků nebo hotelů v centrech německých měst, ale že by si někdo EQV pořídil jako rodinný dostavník, tomu se mi nechce věřit. 

Papírově to vypadá ještě celkem slibně. Máme tu velkou 100 kWh baterii, která teoreticky slibuje slušných 405 kilometrů dojezdu. Jenže já jsem testoval tuhle bílou dodávku v zimě a to dost zamíchalo kartami. Plně nabité auto nabídlo dle palubního počítače o poznání skromnějších 260 km a když jsem, neznalý poměrů, zapnul po nástupu poprvé naplno topení, najednou se na displeji ukázalo jen 190. Jasně, venku bylo něco kolem mínus deseti, což rozhodně nejsou ideální provozní podmínky, ale dodávka přeci nebude jen letním vozem.

Velká baterie s sebou nese i potenciální úskalí ve formě dobíjecího času. V případě superrychlých nabíječek to není problém, z dvaceti na osmdesát procent se vůz dobil za slabou hodinku. Trochu méně slavné to ale je u takových těch obyčejných 22 kW AC nabíjecích sloupků, tam už se bavíme klidně o pěti hodinách. A když dojde na klasickou zásuvku, je to až frustrující – do vozu “nateče” jen asi deset kilometrů dojezdu za hodinu, do plna se tak nabíjí klidně třicet hodin.

Jak už to u elektrických aut bývá, ve městě ubývají dojezdové kilometry o poznání pomaleji než na dálnici, okresky s častým brždením se Mercedesu díky rekuperaci také zamlouvají. Líbí se mi, že vozu neschází dynamika i ve vyšších rychlostech, na autobahnových 150 zrychluje lineárně a efektivně, není to tak, že by nabídl odpich jen v městských rychlostech, jak to u elektromobilů často je.

Při pohledu do technických údajů to dává smysl. Dodávka má výkon 150 kW a točivý moment 362 Nm. Díky tomu není zas taková komplikace ani poměrně vysoká váha 2,6 tun. Vzhledem k tomu, že většina váhy vozu leží kdesi v podlaze, je EQV i přes svou vysokou stavbu jisté, nenaklání se a dobře zatáčí. Bohužel se mi ale zdá, že kvůli tomu trochu utrpělo nastavení podvozku. Je stále velmi dobré, ale famozní konejšivé žehlení všech nerovností umí naftová verze přeci jen trochu lépe. Tady pomáhají alespoň vysokoprofilové široké gumy, navíc ve speciální verzi pro elektromobil. S nimi souvisí i další skvělá drobnost – ráfky zde nepřesahují profil pneumatiky, naopak jsou “utopené”. Díky tomu nemělo testovací auto, navzdory poměrně vysokému nájezdu, vůbec “osekané” disky. Jednoduché, elegantní a funkční. Výborně. 

Verdikt

Mercedes ukázal, že umí postavit veskrze použitelnou elektrickou dodávku. Jezdí pěkně, je svižná, dojezd také není z nejhorších. Jenže pořád to je elektromobil a některé jeho vlastnosti se tak trochu neshodují se způsoby, jakými je V-class často využíván. Jako rodinný dostavník asi stále poslouží lépe nafta, podobné to je i u různé VIP dálkové přepravy. Elektrický pohon ale dost možná zaujme hotely, taxislužby a podobné odběratele, jejichž cesty jsou spíše kratší a odehrávají se z větší části ve městech. Takovým pak, vzhledem k různým dotacím a pobídkám pravděpodobně nebude vadit ani poměrně vysoká cena. 

Jo a ještě jedna věc – ačkoli nemá EQV palivovou nádrž, zůstala tu její plně funkční dvířka, což mě pobavilo. Je to zbytečné, možná trochu legrační, ale milé.

Technické údaje

Motor: elektromotor 150 kW (204 koní)
Točivý moment: 362 Nm 
Baterie: 100 kWh
Maximální rychlost: 160 km/h 
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,1
Celková hmotnost vozu: 2635 kg 
Dojezd dle výrobce (v testu): 405 km (250 km)
Cena testovaného vozu: 2 812 614,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
27. února 2021, 23:48
0

Vlastně taková lednička na kolech:)

reagovat
MB
MBMB
28. února 2021, 00:47
-4

Souhlas. Na funkci rodinného dostavníku na dlouhé výlety by to chtělo spíše nějakou 150kWh baterii. Je to velké auto s vysokou spotřebou, čili je holt potřeba víc než u běžného auta. Stejně tak by mu slušelo ještě rychlejší DC nabíjení. Každopádně i těch 100 kWh (respektive 90 kWh využitelných) je celkem důstojných a na spoustu jiných aplikací to stačí.

Jinak upravil bych ten udávaný dojezd dle výrobce v tabulce i článku, 405 km bylo na první pohled moc. Mercedes je evidentně zákeřný a minimálně na českých a německých stránkách píše NEDC dojezd, což je dnes poněkud irelevantní číslo. WLTP dojezd jsem v různých zdrojích našel 362 km a 343 km (přepočet z 213 mil na UK stránkách).

Úplně bych se taky neztotožnil s tvrzením, že "velká baterie sebou nese i potenciální úskalí ve formě dobíjecího času." To je jako říct, že nevýhoda velké nádrže je, že se déle tankuje. Samozřejmě, od X procent do Y procent to s větší baterií trvá déle, ale na kilometry dojezdu to není rozdíl. Naopak větší baterie rychlosti nabíjení pomáhá. To skutečné úskalí EQV, které tím zřejmě bylo míněno, je, že má obrovskou spotřebu, a proto je pro daný dojezd potřeba nabít víc energie, a tedy nabíjet déle, než s osobákem konvenčních rozměrů.

reagovat
Jakub Pospíšil
28. února 2021, 10:43
5

Mercedes uvádí v oficiálních materiálech 405 km, je to informace, kterou posílají k zákazníkovi, oficiálně a používají ji v reklamě. Mám pocit, že být to nějaké naftové auto, které by mělo psanou spotřebu 2.5 na sto a zralo šest, ozvala by se spousta lidí, jak je to teda nepřesné a že to je nebetyčná drzost. Pokud se chceme tvářit, že elektromobily jsou teoreticky srovnatelné s vozy spalovacími, měli bychom k nim přistupovat srovnatelně i v oblastech kritiky.

K tomu času nabíjení, je to problém. Nemůžeme se totiž tvářit, že tím, že je poměr nabíjení velkého auta a tankování velké nádrže oproti menším alternativam podobný,tak je to vlastně to samé. Ano, tankování osmdesatilitrove nádrže trvá sice dvojnásobek ctyricetilitrove, ale je to rozdíl tři minut. U nabíjení velké baterie se ale bavíme o rozdílech v řádu hodin. Je to dost a není to úplně komfortní.

Eqv je dobré, na poměry elektromobilů jde rozhodně o jeden z nejlepších. Nemám vůči němu z technologického hlediska skoro žádné výhrady. Mercedes odvedl skvělou práci. Ale srovnání s naftovou vklasse plně ukazuje, že samotná koncepce auta čistě na baterie je zatím dost kompromisní.

Myslím, že by mohl být z véčka velmi zajímavý plugin hybrid.
-
Komentář upraven 28. 2. 2021, 10:50:35

MB
MBMB
28. února 2021, 11:25
0

Z mé strany je to kritika Mercedesu, že svým způsobem klame zákazníky a uvádí přemrštěný dojezd podle staré normy, zatímco ostatní běžně v materiálech uvádí WLTP. Pokud chcete uvést tuto nesrovnalost způsobenou komunikační strategií Mercedesu na pravou míru, mělo by být v článku uvedeno, že se jedná o dojezd podle jiné normy, který čtenář nemůže srovnávat s ostatními elektromobily, které jste tu testovali. Nebo uvést oficiální hodnotu dle WLTP, která srovnatelná je. Například z norských či UK stránek. O to se mi jednalo.

Jinak pro doplnění, 405 km je zřejmě údaj odsud: https://www.mercedes-benz.cz/vans/cs/eqv
Tady zase píšou 416-417 km: https://www.mercedes-benz.cz/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqv/explore/facts-highlights.module.html

Co se té velikosti baterie týče, není podstatné, že tankovat větší nádrž nezabere tolik času navíc. Jde o logiku věci. Ta věta "velká baterie sebou nese i potenciální úskalí ve formě dobíjecího času" tak, jak je formulovaná, implikuje, že kdyby ta baterie byla menší, tak je to z hlediska nabíjecího času nějak lepší. Což je nesmysl. Ano, s menší baterií mi bude dříve na displayi svítit číslovka 100%, ale tím si pochopitelně nijak nepomůžu. Právě naopak.

MB
MBMB
01. března 2021, 02:56
0

Jinak ještě jsem tomu chvilku věnoval, zajímalo mě, jestli v tom je alespoň nějaký systém, kdy v EU z nějakého důvodu udávají NEDC a mimo WLTP. A ne. Ta nekonzistence prezentace je zarážející. Stejná položka v menu a 3 různé údaje:
CZ: 416-417 km (NEDC) https://www.mercedes-benz.cz/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqv/explore/facts-highlights.module.html
SK: 405 km (NEDC - údajně předběžná hodnota) https://www.mercedes-benz.sk/passengercars/mercedes-benz-cars/models/v-class/v-class-447/eqv/labeling.module.html
AT: 348 km (WLTP) https://www.mercedes-benz.at/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqv/explore/facts-highlights.module.html

Jakub: Chápu, že je dobré ukázat, že to auto neujede 405 km, což je hodnota, kterou vám evidentně poskytli v materiálech. A drzost to svým způsobem je a kritiku si zaslouží. Ale tak, že zkritizuji český mercedes za to, že dává novinářům nějakou předběžnou NEDC hodnotu a uvedu korektní hodnotu porovnatelnou s ostatními auty. Nechat to takhle bez ničeho mi nepřijde korektní.
A vůbec nejde o to, co to má za pohon. Úplně to samé bych zde psal, kdybyste tu bez sebemenšího vysvětlení u spalovacího auta uvedli spotřebu podle NEDC, protože vám to číslo dal člověk, který vám zrovna dané auto půjčil a vy to jen tupě opsali do článku. Očekával, bych, že v takovém případě někoho trkne, že ta spotřeba je podezřele nízká, ověří to a uvede na pravou míru. A pokud na to někdo upozorní až po vydání, tak že to autor vysvětlí a opraví.

Sa
Sato
28. února 2021, 00:47
1

Hmm nevedel som, ze uz su aj EV dodavky. To sa nam ta buducnost rychlo blizi. Mame uz vytyceny termin kedy sa prestanu predavac ne elektro uzitkove vozy? 2035? 2040?
Btw nejake data o dojazde z testu? Dalo to aspon tych 190km v zime co slubovalo?
Bolo zaujimave kolko km to realne nalozene pri 150ke po tej dialnici da. A nie idealny pripad v noci na prazdnej ceste a po rovine. Kedze aj Ska tesly sa po dialniciach loudaju nehodno ich cenovky tak pri celnej ploche tohoto zazraku by som si tipol ze to nedojde ani k dalsiemu superchargru. Pekne 90 v zavetri kamionu tam bude to spravne cestovne miesto :)

reagovat
Jakub Pospíšil
28. února 2021, 10:40
1

Dojezd nekecal, těch 190 by to asi dalo, pokud se bavíme o městě a okreskách.
Na dálnici ve 150 mizí dva kilometry dojezdu na jeden reálné ujetý. Čili plně nabité eqv se zapnutým topením dá dálničním sprintem odhadem kolem 130 km?

Jenda_K
28. února 2021, 22:41
1

Elektrická dodávka Nissan e-NV 200 se tu prodává už 6 let a za třetinu ceny dostanete 7 míst a nosnost 777 kg, třetinový dojezd, čtvrtinovou baterku, o tunu menší hmotnost, o 2 vteřiny horší akceleraci.
Ještě o rok dříve byl na trhu Peugeot Partner electric

PepaSFI
28. února 2021, 08:52
1

chápu že ty dvířka do nádrže nevyužili na nabíjecí konektor. Nabíjecí stojany jsou obvykle umístěné čelně, takže by se tam blbě tahal kabel. Ale aspoň škrabku na námrazu tam mohli dát :-) Ale proč to krmítko musí být zrovna v nárazníku, v takovým ohavným poklopci? Proč to nezakomponujou do chladičové mřížky? A je to tak i u jiných aut. Asi je to trend, tak jak byly kdysi v módě "sportovní" víčka nádrže. Koukejte, mám vadu na kráse protože jsem šalina. Zas třeba Leaf, který zrovna krásou neoplývá, obzvlášť ty starší, čistokrevný elektro, má sosáček schovaný pod znakem na předku.

reagovat
Jakub Pospíšil
28. února 2021, 10:38
0

Upřímně mi ani tak nevadí estetika umístění, ale spíš... Není ridicova strana předního nárazníku vůbec nejčastěji bouraná část auta? Ten konektor bude dost drahý a nacpat ho na takto exponované místo je možná trochu kratkozraka volba.

PepaSFI
28. února 2021, 11:05
0

nevím jestli nejčastěj bouraná ale ty rohy nejvíc odnášejí takové ty parkovací ťukance a škrábance co se obvykle řeší trochou leštěnky nebo opravné pastelky a smířením se s nevyhnutelným. Což ovšem v tomhle případě nemusí projít tak snadno.

riderhenry
28. února 2021, 11:28
-1

"...vzhledem k různým dotacím a pobídkám, pravděpodobně nebude vadit ani poměrně vysoká cena." Vím, že za to nemůžete, ale stejně by mohl čtenář vomitovat, tak opatrně!

reagovat
Sa
Sato
28. února 2021, 13:52
0

Su vlastne v CR dotace na ev?

MB
MBMB
28. února 2021, 15:33
0

Sato: Pouze pár programů pro mimopražské firmy.

riderhenry
28. února 2021, 18:57
0

No naštěstí to je u nás ještě v tomto relativně "normální", ale už i motorističtí novináři často volají po tom, že by "se to mělo řešit"...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem