načítám data...

Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Někteří čtenáři říkají, že stará auta jsou lepší než nová. Jiní si zase stojí za tím, že moderní technologie umožňují dělat auta dokonalejší. Je na čase to rozseknout.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Auta přinášející sice nevelké výkony, zato velké řidičské zážitky, jsou už na trhu jednorožci. Vlastně bychom je napočítali na prstech jedné ruky nešikovného truhláře. Když chcete novou atmosférickou zadokolku určenou čistě pro radost z jízdy, můžete si koupit Subaru BRZ, Toyotu GT86 nebo Mazdu MX-5. Tedy mohli jste. Toyobaru z nabídky zmizelo a zbyvá jen Mazda MX-5. Alespoň dokud nepřijde na trh GR86. Dává to smysl. Množina lidí, kteří chtějí mít pocit, že si rychlost musí zasloužit, ale zároveň jejich ego unese, že je na rovné silnici užene rodinný automobil, není velká. A jen velmi malé procento z této množiny chce utratit milion korun za nový sporťák. Často budou uvažovat o tom, jestli by nebylo lepší si koupit něco ojetého a ušetřené peníze dát do úprav.

Když jsem dostal do ruky posledního mohykána z rodu Toyobaru, BRZ Final Edition, tak jsem o tom dlouze přemýšlel. Mám tady BRZ v jeho poslední a podle mého názoru nejlepší možné specifikaci. A shodou náhod mám také jedno staré sportovní auto, které prošlo řadou úprav za účelem udělat z něj vozidlo podle mých představ o klasickém roadsteru. To skoro vypadá jako ideální příležitost rozsoudit odvěké dilema. Tak pojďme na to.

V levém rohu stojí poslední svého druhu, 1 310 kilogramů vážící Subaru BRZ Final Edition! A jeho dnešní protivník, zástupce nejdostupnějších sportovních ojetin, 980 kilogramů vážící Mazda MX-5 NA z roku 1992! Zápas může začít.

Kolo první: Motor

Foto: Josef Vyškovský

Pod kapotou Subaru BRZ se nachází plochý čtyřválec o objemu dvou litrů a výkonu 200 koní. Stovku stihne za 7,6 vteřiny a v kombinovaném režimu si vezme kolem deseti litrů vysokooktanového benzínu na sto kilometrů. Čísla vypadají, že hrají ve prospěch Subaru. Pod kapotou Mazdy se nachází řadový čtyřválec o objemu 1,8 litru a výkonu přibližně 140 koní. A stovku stihne stejně rychle. V kombinovaném režimu si vezme 8,5 litru obyčejného benzínu. Jenže život není jen o číslech.

Bystří čtenáři se teď určitě diví. Stočtyřicetkoní? Vždyť nedávno psal, že to má o deset víc! Je to tak, s předchozím nerezovým catbackem jsem naměřil o deset koní a deset newtonmetrů víc. Teď je na autě v rámci zachování mého sluchu výfuk sériový a je to poznat. Mohl jsem to zapřít, ale raději budeme objektivní, ne? 

Než se dostaneme k pocitům, tak kromě absolutního výkonu by nás také měla zajímat jeho křivka a průběh kroutícího momentu. Subaru BRZ nám servíruje 205 Nm v 6 400 otáčkách. Oproti tomu MX-5 má podstatně skromnějších 160 Nm, ale v 5 100 otáčkách za minutu.

Foto: Josef Vyškovský

Někteří už to viděli v číslech, ostatním to povím. BRZ v nižších otáčkách působí líněji. Největšího rozdílu jsem si všiml, když jsem si chtěl BRZ poslat bokem v nízké rychlosti. Tam, kde by MX-5 ochotně vybočila plynem na dvojku, bylo potřeba mít BRZ na jedničce anebo jej rozkopnout clutch kickem. Pokud ale k tomu, abyste do práce přijeli s úsměvem na tváři, nepotřebujete hodit vrata alespoň na jednom kruháči nebo křižovatce, pak si vystačíte s čistou stopou. A v tom případě jsou obě auta dynamicky velice podobná až do rychlosti kolem 140 kilometrů za hodinu. Pak už nám jen zbývá porovnat, které auto dělá lepší divadlo. Vytočená plochá čtyřka zní sice lépe než řadová, ale… Celkový dojem tady dělá lepší MX-5. Už tím, že se ke svému spurtu k omezovači nadechne u čtyř tisíc otáček. A navrch má i v odezvě na pokyny plynového pedálu. Elektronika versus plynové lanko. A elektronika, ať naladěná sebelíp, mechanickou odezvu lanka nenahradí. Nikdy! Nechť si to všichni zapamatují!

BRZ vs. MX5 0:1

Kolo druhé: Převodovka

Subaru BRZ je osazeno šestistupňovou převodovkou Toyota TL70, která vychází z převodovky Aisin AZ6. Vzhledem ke konstrukci řadíme přímo na převodovce bez složitých mechanismů a táhel. Řazení je tedy krásně přesné, dráhy krátké. Takhle by řazení mělo vypadat. Z převodovky pokračuje kardan do samosvorného diferenciálu typu Torsen. V MX-5 se shodou náhod také nachází převodovka Aisin s označením AZ6 a samosvorný diferenciál. Lamelový.

Největším rozdílem je tady odlišný stálý převod, samotné odstupňování obou převodovek je hodně podobné. Je to tedy remíza.

BRZ vs. MX5 0:1

Kolo třetí: Jízdní vlastnosti, potažmo podvozek.

Foto: Josef Vyškovský

BRZ Final Edition má, na rozdíl od obyčejného BRZ, podvozek Sachs, který je dle mého názoru mnohem lépe čitelný než u standardního BRZ. Skoro by se mi chtělo říct, že působí měkčeji. Mému zadku prostě sedí mnohem lépe. Nemá problém sebou nechat pohodit bokem, ale nejlépe funguje v palbě za čistou stopou.

Ani MX-5 nejde do boje nepřipravena. Původní podvozek na ní nebyl ani před pěti lety, před rokem byla vybavena coilovery MeisterR ZetaCRD a relativně nedávno na ní přibylo několik výztuh. Výsledkem je krásně čitelné auto. Díky výztuhám nosníků se karoserie, toliko svázaná pevnou střechou, kroutí podstatně méně a celý jízdní zážitek je velice bezprostřední.

V konstrukci podvozků zde najdeme jen jednu odlišnost, MacPherson u BRZ vepředu oproti dvojitým lichoběžníkům v MX-5. Tak co chování obou aut odlišuje? Geometrie. Sériová geometrie BRZ je docela konzervativní a přispívá k tomu, jak skvěle se chová. Moje geometrie na MX-5 je zase spíše určena na trochu rozevlátější jízdu. Teoreticky by do této rovnice měly vstupovat ještě pneumatiky, ale vzhledem k ročnímu období a adhezním podmínkám se daly celkem spolehlivě zanedbat. Klouzalo to tak či tak.

Foto: Josef Vyškovský

V obou autech člověk dojde k tomu bájnému splynutí jezdce a koně v jedno, ale MX-5 pro mě má v tomhle ohledu něco navíc. Pokaždé když do ní přesednu z jiného auta, mi chvilku trvá, než si na ni zvyknu, ale pak na mě promlouvá tak, jak se to BRZ nepodařilo. Ano, ano, tady na tom sjezdu počkej s brzdama, stočím se ti do jednoho boku, tady je hup, přetočíme na druhou stranu a teď už jen přidávej. Je to nefér, ale jsem na ni zvyklý.

Komise Autíčkáře prohlásila, že jsem ve střetu zájmů a nemohu být objektivní. Přecejen jsem nastavováním MX-5 strávil docela dost času. Ale já si to nemyslím. Nejsem ve střetu zájmů a neodstoupím! Raději řeknu, že je to remíza.

BRZ vs. MX5 0:1

Kolo čtvrté: Interiér

Foto: Josef Vyškovský

Dostáváme se k souboji koncepce. Coupé 2+2 versus roadster. Abych nemohl zmanipulovat výsledek tvrzením, že pokud nemáte nad hlavou střechu, je vnitřní prostor neomezený, byla MX-5 osazena pevnou střechou. Snad to ani nebylo nutné, každý přece ví, že vnitřní prostor, který by mohl teoreticky pojmout až čtyři lidi (pokud budou ti vzadu bez nohou), je větší než ten pro dva. A ač mám sebevíc rád, jak vypadá vnitřek MX-5, musím uznat, že tohle bude hodně jednostranné kolo.

Rozdíl bezmála třiceti let znamená nejenom vývoj technologií a materiálů, ale také rozdíl v přístupu k ergonomii. Jsou tu ovládací prvky, které nebylo potřeba přidat, volant počítá s tím, že ho budou držet lidské ruce a je podle toho tvarován. Sedačky poskytují dostatek podpory, bočního vedení a jsou ještě k tomu pohodlné. Vážně jsem uvažoval o tom, jak je ukrást.

Foto: Josef Vyškovský

To v MX-5 prostě dohnat nelze. Ano, s lecčím pomůže 3D tisk, ale ke kompletnímu redesignu středového tunelu jsem se zatím nedostal, takže vrcholem je držák telefonu a ovládací panel pro přidanou výbavu. A reproduktory v sedačce, sic jsou cool, BRZ prostě nepřebijí.

BRZ vs. MX5 1:1

Kolo páté: Každodenní použitelnost

Když je někdo takový purista, že chce puristický sportovní automobil, chce si jej užívat každý den. A pokud neinklinuje k sadomasochismu, určitě ocení všechny moderní výdobytky, které mu může BRZ nabídnout. Propojení s telefonem, navigace, klimatizace, vyhřívané sedačky. Tyhle drobnosti dokážou udělat každý den trochu příjemnějším a ve starém autě je nedostanete, pokud si je nedoděláte. Ne, ještě jsem si je nedodělal.

BRZ vs. MX5 2:1

Výsledky zápasu

Na body tedy vyhrává BRZ. Je ale skutečným vítězem? To už by bylo na delší diskusi. Ve svém srovnání jsem totiž pominul ještě jednu zásadní věc. A tou je cena celé této legrace. Moje MX-5 stála 48 tisíc, a když jsem spočítal nákladnost úprav po odprodeji nepotřebných dílů, došel jsem k částce 57 tisíc. To nám dává pěkných 105 tisíc. Jenže v tom není započítaná ani koruna času, který jsem strávil úpravami. A nejenom já, ale i řádka dalších lidí, co mi kdy pomohli. Navíc moje obchodování s díly často hraničilo s velkými náhodami, které se prostě vyplatily. Takže konečné vyčíslení není až tak relevantní a porovnávat jej s cenou BRZ by prostě nedávalo smysl. A to i kdybychom použili tržní cenu mého auta. Ta totiž asi není o mnoho vyšší.

Co je pro naše srovnání důležité? Upravená MX-5 byla pro BRZ důstojným soupeřem a díky svému stáří mohla mít i jednou navrch. A to je fakt slušný výsledek. I přes rozsáhlé úpravy je to auto, do kterého posadíte Machače, a on si bude za chvilku libovat, jak je to milá hračka. Vlastně z ní byl zatím nadšený skoro každý, kdo za volant sedl. To mi stačí.

BRZ je vítězem nejenom díky tomu, že je novější a použitelnější pro každodenní provoz. Stejně jako MX-5 je skvělou platformou pro další úpravy a jeho potenciál je přecejen trochu větší. Pokud se rozmýšlíte, jestli staré nebo nové, je to jen o vaší volbě (a rozpočtu). Sednout a jezdit, nebo trávit dny a měsíce úpravami a laděním? Je to jen na vás. Co jsem si vybral já… No, to je vám asi jasné. Občas ale musím uznat, že přemýšlím o obměně MX-5 za něco jiného. Nahlas to nejspíš nikdy neřeknu, dokud se nerozhodnu.

Za fotky opět děkujeme Pepovi Vyškovskému!

Foto: Josef Vyškovský

Technické údaje

Subaru BRZ Final Edition

Motor: atmosférický zážehový plochý čtyřválec 1998 ccm
Výkon: 147 kW, 200 koní
Převodovka: šestistupňový manuál
Maximální rychlost: 226 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,6 s 
Hmotnost: 1310 kg 
Průměrná spotřeba: 9,2 l/100 km
Ceníková cena testovaného vozu: 1 000 000 Kč

Mazda MX-5 František Edition

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1832 ccm
Výkon: přibližně 103 kW, 140 hp (podle aktuální mapy a výfuku)
Převodovka: šestistupňový manuál
Maximální rychlost: cca 214 km/h (na zimních pneumatikách značky Vraník jsem se víc bál)
Zrychlení 0–100 km/h: 7,6 s 
Hmotnost: 980 kg (bez hardtopu) 
Průměrná spotřeba: 8,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: 48 tisíc Kč nákupní cena, úpravy cca 57 tisíc Kč a mnoho bezesných dní a nocí

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

So
Solii
08. března 2021, 14:24
6

Tak kde je ten Beastar s komentem, že je to pomalý i na fotce? :-D :-D

reagovat
beastar
09. března 2021, 00:07
12

Oslnila mě Františkova perfektně udržovaná kola.

kuc_t
08. března 2021, 14:39
0

Ta mx-5 by zasloužila trošku péče o vizuální stránku :-D

reagovat
František Čáslavský
08. března 2021, 14:43
4

NE! To by si pak mohl někdo myslet, že je to dobrý auto.

Kuře
08. března 2021, 16:41
3

....nemohl....:P

krab
08. března 2021, 16:40
2

Moc pěkný! Já bych dodal snad jen jednu věc - tuhost karoserie a přeci jenom nějakou tu elementární bezpečnost, když by se něco podělalo a člověk měl do něčeho narazit. Já na tohle teda taky moc nemyslím, ostatně nejmodernější auto, který jsem kdy měl, zánovní F124 Spider jsem loni prodal a vyměnil za laminátovej sporťák z roku 1967 v kterým přeci jen úplně pomalu vždycky nejezdím, takže já to taky tolik neřeším. Ale sleduju si ten provoz kolem sebe, jestli se něco neblíží z vedlejší nebo náhodou nemůže odněkud vyjet do cesty asi podobně jako bych jel na motorce. Prostě s vědomím, že i relativně malá rána znamená, že budu na kaši. A MX5 NA je něco podobnýho ...dramaticky větší prostor na přežití tam prostě není. Z BRZtka člověk asi většinou vyleze celej, pokud to nebude fakt hodně velká rána.

Ale jízdně hlavně ta tuhost karoserie, to se mi líbilo, to bylo na hony vzdálený starýmu NA co jsem míval dřív. Ale je fakt, že já neměl na autě žádný extra výztuhy. S NA jsem jel naposled loni, s kamarádovou 1.8 ale taky to má v sériovým setupu a taky se ta kastle tak charakteristicky kroutí. Ono jak si na to zvykneš je to součást celýho zážitku, ale prostě když přesedneš právě třeba do novýho toyobaru je to první věc co tě přímo praští přes nos jako první velká odlišnost.

reagovat
af
afro-r1
08. března 2021, 19:59
0

Mozna jede dobre, ale na ten interier v Subaru bych se kazdy den divat nemohl. Horsi snad jen infantilni ambiente v bavorskem Mini.. Zlata cista jednoduchost v Mazde.

reagovat
Te
TeeJay
08. března 2021, 20:38
5

Tak Frantě je takhle podlý a po x letech vzdorování mě donutí udělat si registraci, to jsem od něj nečekal :D Já MX-5 měl 4 roky (NBfl 1.8 snad se všemi vzpěrami, co existují), BRZ mám rok a půl. A auta jsem vyměnil velice rád a to proto, že po prvním svezení na okruhu jsem viděl, o kolik je pro mě i sériové BRZ dál než moje hodně upravená MX-5... aby taky nebylo, když je o 15 let mladší. A taky proto, že jsem měl malé plány s těmi dvěma zadními pidisedačkami.

Pár detailů z článku, se kterými nemůžu souhlasit a:
- Spotřeba: BRZ má navzdory vyššímu výkonu úspornější motor než první dvě generace MX-5. S razantnějším jízdním stylem než v MX-5 mám spotřebu stejnou, v režimu "alá důchodce" BRZ klidně zvládne přejet dálku za 5,5 litru, s MX-5 jsem se v economy runu dostal nejméně na 6,6 l/100 km. Kombinovanou v MX-5 jsem měl douhodobě 8,7, tady jsem na nějakých 8,3 s o polovinu vyšším výkonem.
- Krouťák, výkon, střední pásmo: motor BRZ má dole víc krouťáku než MX-5, to byla první věc, které jsem si při první jízdě nemohl nevšimnout. Má ale delší převody než zkrácená MX-5 s šestikvaltem a 4,1 diferenciálem. Nicméně na BRZ stačí přeladit jednotku (přelazuju sám) a hned je krouťáku i výkonu všude více a propad ve středním pásmu je menší. A kdo k tomu přikoupí na BRZ svody bez katu (nebo vykuchá ten v originálních) a ještě k tomu nechá přeladit jednotku s namapováním dělaným na ty svody (liší se zejména v jiném časováním vaček), je z toho pocitově úplně jiné auto. Má více krouťáku všude, je to citelné už od nějakých 2k otáček, propad ve středním pásmu je pryč a nahoře přibude snadno 15-25 koní podle modelu svodů a agresivity naladění. Je to "best bang for the buck" úprava na BRZ. Vliv na spotřebu je nepatrný. A kdo chce jít ještě dál, samozřejmě se dá snadno z US koupit diferenciál z faceliftového modelu, který měl na US trhu kratší převod (4,3 vs 4,1, tzn. 5% zkrácení) nebo koupit samotný stálý převod (převody 4,44 až 5,1, vybere si každý) a tím je délka kvaltů vyřešena úplně.
- Podvozek: za mě má lepší podvozek předfacelift. 2013-14 mají nejtvrdší tlumiče, možná až příliš, 2015-16 mají o něco měkčí tlumiče, tuhé tak akorát, ale blíž starším ročníkům než těm 2017+. 2017 a dál (tzn. facelift) jsou totiž ve srovnání se všemi ročníky předfaceliftu (2013-16) měkké i ve variantě se Sachs. Ale všechny ročníky fungují velice dobře, na to, že to jsou OEM tlumiče. OEM tlumiče na MX-5 jsou proti tomu houpačka :) a k tomu se přidává nesrovnatelně tužší kastle oproti té MX-5 a ani všechny výztuhy, rollbar a frame rails s motýlem to dokáží zachránit. To by v článku mělo být zmíněno. Dvojité lichoběžníky jsou bezesporu už z principu lepší, ale v kombinaci s měkkou kastlí jedna jejich výhoda částečně zaniká. Nicméně i tak je BRZ extrémně čitelné a příjemné auto a s upravenou geometrií dle mě lepší, protože tuhá kastle pro mě dělá čitelnější auto.

Netřeba se přít, že starší MX-5 mají mnohem lepší v poměru cena/výkon, ale kdyby to takhle bral každej, tak jezdíme všichni Felicií, že. Taky ten okruh obkrouží, taky to člověka doveze a poměr cena/výkon je ještě mnohem lepší...
Asi není úplně fér srovnávat upravenou MX-5 a neupravené BRZ, kde je potenciál k úpravám ještě větší a po pár vhodných úpravách na straně BRZ může skóre snadno vypadat 5:0. Nebo naopak srovnání sériového BRZ se sériovou NA, které bude vypadat 4:0, že. Ale tenhle článek asi úplně nemá být fér :D

Krab zmínil bezpečnost, která je v BRZ zase na jiné úrovni (střecha nad hlavou, vysokopevnostní ocel, hlavové, kolenní airbagy...). Já bych ale ještě přidal vzhled. Pro mě je BRZ čistě esteticky krásné auto, kdežto u MX-5 jsem musel hodně pečlivě hledat úhly, ze kterých jsem se na to auto díval rád :)

Tak či tak, vzhledem k tomu, že každé z těhlech dvou aut je v úplně jiné cenové relaci (průměrné NA/NB stojí 100k, průměrné BRZ 450k Kč), jsou pro mě vítězem obě auta. Když budu mít rozpočet 100, nebo i 250 tisíc, koupím si MX-5, protože BRZ za takovou cenu neexistuje. Když budu mít rozpočet takovej, kterej na BRZ dá, vstupují do hry NC i ND Miaty, které jsou oproti NA/NB zase o krok dál. A taky úplně jiná auta ;)

reagovat
František Čáslavský
08. března 2021, 21:27
0

Ha! A máš to! Za doplnění dík, já si jen dovolím maličko blbě kecat. :)

Srovnání ztuněnýho starýho auta a nové série právě podle mě dává smysl i v tom, že je vidět, že potenciál toho nového je jinde, koneckonců jak píšeš. Ze strany Miaty to mohlo bejt snad jen malé vítězství v tom, že se tomu dá jaksi pocitově vyrovnat a že i to upravené auto nemusí být úplně špatně. Jinak to ale nebyl souboj, co by šel vyhrát, i když mám MX-5 jako svůj absolutní standard pro sportovní auto.

S tou spotřebou ti skoro nevěřím, já s BRZ nebyl schopnej zajet pod 7,5 a to jsem jel fakt klobouka, ale v třeskuté zímě. Míň fakt vůbec a po městě ani za zlatý prase.

Bezpečnost a prachy jsou v tomhle případě fakt nesrovnatelný. Můj nástřel, co ta sranda stála, snad ukázal, že je to absurdní. Já chvíli po testu BRZ koukal, jestli by to nedávalo smysl jako jediný auto. Chvíli. Než jsem se rozhodl, že raději zůstanu pracovat v Brně a budu používat svoje kombo mrdeček. Ale možná někdy... Uvidíme. Jaks sám napsal, za ty prachy jsou ty NC/ND a nebo taky úplně jiná a mnohem zajímavější auta... :)

Te
TeeJay
08. března 2021, 22:26
2

Koukám, že jsem se překlepl při psaní tvého jména, tak to máš za to. :D

Ze strany staré MX-5 je vítězství už i to, že se vůbec někdo do tohohle starého srovnání pustí, to vypovídá o MX-5 hrozně moc v pozitivním smyslu. :) Já to vždycky srovnával hrozně nerad, protože jsem dopředu věděl, že MX-5 (NA/NB) nevyhraje. A přitom se mě všichni na rozdíly ptali a podle toho, kdo to byl, doufal v ten nebo ten výsledek. A je logický, že kdybych si myslel, že je MX-5 lepší, tak ji za to BRZ nevyměním, zvlášť když bych za cenu toho BRZ mohl mít Miat hned několik.

Spotřeby psané jsou v režimu březen - listopad, v zimě s tím nejezdím, na to mám to auto moc rád.

Když může jako jediný auto fungovat MX-5, tak i BRZ a mnohem líp, ale všechno má svý limity. Dvě děti a kočár na dvojčata tam stejně nedám, s jedním dítětem a "normálním" kočárkem by to ještě asi nějak šlo, ale už bych to lámal přes koleno a stejně potřebuju druhý auto na zimu. Jinak s tím ale jezdím rád všude, od běžných nákupů po městě přes dálkový přesuny po okresky a okruhy.

riderhenry
08. března 2021, 22:44
0

Částečně souhlasím. S tou spotřebou je na tom Mazda hůř tak o ten půllitr, dle spritmonitor.de (cca 8,3 vs. 8,8). Takže v podstatě stejně. Já ze zkušenosti jezdil lehce podprůměrně (a pár deci úsporněji), ale zase po upgradu sání a výfuku (cca 160 koní) už se nedostanu pod 10 litrů, spíš se pohybuju na spotřebě šestiválce. Že se neřeší torzní tuhost nebo pasivní bezpečnost mi asi až tak nevadí, jelikož to nemá smysl už díky koncepci a věku. A co se bezpečnosti týče, tak MX-5 je na tom dobově spíš velice dobře, takže by mohla možná i příjemně překvapit. Samozřejmě neříkám, že bych raději neboural v Toyobaru...

Zajímavé je, že je taková škála různých názorů. Někdo nedá dopustit na Fiat 124 (mně to auto absolutně v ničem nedávalo oproti ND smysl), někdo na Toyobaru, spousta lidí zase vyzdvihuje NDčko. Když ta auta vyšla, tak mi dle dobových testů přišlo, že to NDčko bude asi fakt nejlepší. Záleží ale na prioritách. Mně přijde docela fajn obětovat torzní tuhost (a pak ji honit za těžké peníze marně zpátky :D ) za ten roadster. Stejně tak si nedokážu představit reálně používat zadní sedačky v BRZ, ale já jsem velký fanoušek protisměrných dětských sedaček, takže hlavně asi proto... Zkrátka jsem nějak nechytl tu vlnu Toyobaru a ty benefity oproti zavedené MX-5 jsem tam nenašel. Srovnání v článku je fajn asi hlavně z toho důvodu, že může lidi nasměrovat i při tom potencionálním srovnání třeba trochu novějších MX-5 a naopak trochu starších BRZ. Nebo jestli mají ještě pár let počkat a připlatit, nebo koupit ten "vrak" (starou Miatu) už teď. Jiný benefit (kromě pobavení při čtení) v tom v reálném životě asi nejde najít. Jo, starší auta mají lepší odezvu, jsou komunikativnější, novější tužší a bezpečnější. Jo a mají fujky elektrický plyn, často dokonce i posilovač. Víme :)

Hodně obdivuji tu chuť přesedlat z MX-5 do BRZ. Ale to je asi tím, že si ani nedokážu představit, že bych vyměnil NB za novější MX-5. Prostě mám po čase spíš víc chuť se posunout jinam a i když MX-5 pořád "držím", tak bych znovu auto s nějakými sportovními ambicemi už nekoupil bez toho, aniž by mě vzal za srdce pořádně i motor, nejen zbytek auta. A to v těchto autech asi najde opravdu málokdo (v sérii).

Te
TeeJay
08. března 2021, 23:56
0

Já tenkrát s MX-5 skončil proto, že jsem chtěl lehkou sportovní zadokolku, ne proto, že jsem chtěl roadster. Kdyby byly bazary plné coupé MX-5, tak bych tenkrát dost možná koupil tu. Věřím, že to tak má spousta jejich majitelů. Ale zase nemůžu zapřít, že jsem si jízdu bez střechy neoblíbil, je to úplně jinej svět a další rozměr řízení.

Jinak dětem je rok a půl a v BRZ seděly jen na parkovišti, jezdím v něm v 99% případů sám. Ale i v Octávce je brzy přestalo bavit koukat do opěradla zadní sedačky, takže jsme nedávno otočili sedačky po směru.

Já do BRZ vyloženě s chutí skočil a měl jsem k tomu důvodů poměrně dost, napíšu všechny co mě napadnou v náhodném pořadí:
1. A tohle chci vyzdvihnout - pohodlně se tam se svojí výškou vejdu bez kompromisů na úpravách volantu, sedačky, podlahy.
2. Mnohem lepší sedačky, polohovatelný volant, hezčí interiér.
3. Je rychlejší, byť ne o tolik.
4. Skvěle vypadá.
5. Žere méně.
6. Dobře se na něm v garáži pracuje - všechno je výborně přístupný a nic není rezavé. Jeden z důvodů, proč jsem nekoupil Caymana.
7. Je to taková modernější velká Miata s pevnou střechou, kterou jsem vždycky chtěl. Vidím v tom logický posun od starší MX-5.
8. Velice spolehlivé (od roku 2015).
9. Velký aftermarket trh s performance díly, byť je téměř všechno dražší.
10. Má delší rozvor.
11. Zadní sedačky / velký kufr. V pohodě uveze 4 kola nebo ne tak v pohodě 3 dospělé lidi.
12. Český BRZ klub, podobně dobrá komunita jako na MX-5 klubu, jen násobně menší a bez osmnáctiletých tydýtů co se fotí ve stoje na autě v příkopu.
13. Nerezaví tolik, většina ojetin ještě není rezavá téměř vůbec.
14. Trpím na migrény z průvanu.
15. Lze upravovat sériovou řídící jednotku, tzn. není třeba aftermarket jednotka a tak ani není problém na STK a s OBDII.
16. Potenciál pro další výkon - a pokud bych měl dát 150k za turbo/kompresor kit, tak ho radši dám do auta za půl mega než do auta levnějšího než ten turbo kit. Nemyslím si, že úpravy přesahující cenu auta jsou dobrý nápad.
17. Je jich méně než MX-5.
18. Už z továrny je dobře naladěné, úpravy jsou jen třešnička na dortu, nikoliv nutnost.

krab
09. března 2021, 07:33
-1

TeeJay : souhlasím, taky mám tuhle platformu ať už je to BRZ nebo GT86 rád a moc se těším na tu novou, která tu naštěstí bude aspoň jako v provedení Toyota. Ono je to jak to je a je super vědět, že se v brzkým budoucnu na trhu pořád ještě objeví zajímavý sportovní auto s cenovkou, že o tom nemusíme většina z nás jen snít...

Jinak můj tip na BRZ, který mi přijde jako suprová varianta je to Spec C, občas to někdo pustí a za nějakých tři čtvrtě mio si myslím parádní auto.

riderhenry
09. března 2021, 23:10
0

TeeJay: Chápu, taky by mi to dávalo víc smysl, kdybych se chtěl v autě vrtat. Ale můj případ už tohle není (vlastně ani nevím, jestli spíš říct bohužel, nebo naopak naštěstí). Výška zní jako jasný problém, ale dost lidí to u starších MX-5 úspěšně řeší (já se vlezl vždycky pohodlně, ale stejně teď máme sedačky z Lotusu, které přidají místa zase o něco víc).

Ty body co píšeš... Vyjma těch zjevných věcí, jako že jedno auta má střechu a druhé ne, tudíž když nejsi kompatibilní s průvanem, jedno bude vycházet hůř... :D Všechno je to pochopitelné. Ale když se vrátím k té podstatě věci a řekněme k tomu poměru cena/výkon, tak sice můžu chápat tu nechuť cpát prachy do auta za pár tisíc, ale zase z druhého úhlu pohledu má člověk prostě nějaký balík času a peněz, a když ho nacpe do NA/NB/NC (myšleno včetně pořizovací ceny), určitě z toho udělá funkčnější auto, než když koupí z 0,5 míče Toyobaru a pak ho začne ladit. Respektive ještě líp zní ta Františkova optika, kdy se koupí to lacinější auto a upraví se za stejné peníze, za které bys upravil BRZ. Zůstatkovou cenu asi nemá smysl řešit, protože úpravy ti vesměs nezaplatí nikdo na žádném autě.

Docela mě překvapilo, že jsi u Toyobaru vyzdvihl spolehlivost a široký trh s performance díly, protože to jsou pro mě dost možná největší benefity MX-5 (vyjma koroze, ale to je spíš dobová věc, související se stářím, a navíc taky už dnes každý ví kam se dívat...). Já to vnímám tak, že z každé MX-5 můžeš udělat po jednom prosezeném večeru na internetu a trochu zvýšeným denním limitem na kartě hodně funkční záležitost, aniž by jsi musel reálně chápat, jak vlastně auto obecně funguje. A nebo můžeš zase jít tou cestou, co se vydal František, a postavit tak auto, které má nepřekonatelný (dost možná doslovně) poměr cena/výkon/zábava.

Je zajímavé nad tím vůbec přemýšlet. Z mého pohledu je asi ten hlavní problém fakt to, že už jsem se dostatečně "vyčerpal" MX-5 a tahle kategorie aut už je pro mě prostě naplněna a nemám tam chuť se posouvat. A z těch tunových motokár se najednou dívám po osmiválcových "rodinných povozech" s dvojnásobnou hmotností.

Btw. zrovna MX-5 komunita je pro mě něco, co mě spíš od těch aut odrazuje. Jak klesly ceny na dno, tak se z toho stalo to, co dřív pokrývala stará BMW. Tam, kde se dřív řešila témata jako neodpružená hmotnost a kdo vyzkoušel jaký setup podvozku, se dnes nabízí kopie značkových spoilerů dotažené z Poslska :(

Te
TeeJay
10. března 2021, 14:24
0

Já se v autech hrabu sám rád, zejména po zkušenostech s několika servisy. Samozřejmě radši měním díly za nějaké ty lepší, než opravuju závady, ale ty v podstatě neřeším (na MX-5 za 4 roky jen čidlo kliky, na Octávce za 3 roky lambda, na BRZ přední ložiska + běžný servis alá oleje a brzdy, naštěstí nic víc nebylo nikdy třeba).

Výška je v MX-5 jasný problém každopádně, nicméně byl jsem ochotný to trpět a zvyknout si na to tak, že mi to ani nepřišlo divný... měl jsem víc sklopené sedadlo a drastickou foamectomy. Nakonec jsem i předělal úchyty v podlaze, abych se dostal s kolejnicema úplně na podlahu a dostal jsem se už nezvykle nízko na MX-5, že jsem si nemohl stěžovat, ale i tak, když jsem z toho přesedl do sériovýho BRZ, tak to bylo jako oáza na poušti :) vejdu se tam úplně bez kompromisů a kdybych chtěl, prostor pro snížení sedačky je taktéž, ale nemám důvod.

No a ty ceny - já si právě MX-5 poladil podobně jako ty, ne-li víc - a byl jsem v tom NBfl za 250 jen to fikne (přesná čísla nevím, radši jsem si to ani nepsal) a když jsem v Mýtě přesedlal během pár minut mezi mojí MX-5 a BRZ, uvědomil jsem si, že z ní takový auto neudělám, ať do toho nasypu kolik chci a i to sériový BRZ mi přišlo téměř ve všech ohledech lepší než to moje vymazlený auto. Takže jsem pak jel se sklopenou hlavou domů a druhý den dal inzerát na prodej.

Troufnu si si říct, že aftermarket trh BRZ je ještě znatelně větší než ten s MX-5 a když to trošku přeženu, tam, kde "funkčnost" MX-5 po úpravách končí, BRZ začíná, spoustu úprav nutných pro MX-5 (podvozek) BRZ vůbec nepotřebuje. A protože je to tak dobrá platforma už v základu, staví se z něj často závodní auta od okruhovejch hraček po profi driftkáry. Ale i budget varianta úprav BRZ je mnohem dražší než stejné úpravy na MX-5, proč tomu tak je, nevím. V ceně má MX-5 jasnou výhodu, na tom se všichni shodneme bez zaváhání.

Já se podobně vyčerpal tou MX-5, byť na to auto rád vzpomínám, jsem rád, že už ho nemám a mám jiné, lepší - cenu naštěstí nemusím moc řešit. Trošku mě lákala i kategorie sporťáků, které jsou ještě dál (300k+, mid engine), ale nakonec jsem si to rozmyslel a jsem rád. Kromě mnohem vyšších provozních nákladů a hrozeb vysokých potenciálních investic by nejspíš ani nedělalo sousedům dobře, kdybych parkoval 997 nebo podobnej kus na ulici před barákem. Osmiválcové megalomanské povozy mi naštěstí nic neříkají a vůbec mi nevadí vozit rodinu v trojkové Octávce (1.8 TSI), 180k je i v dnešním provozu stále ještě lehkej nadprůměr a ten výkon s Octávkou narozdíl od BRZ téměř skoro nevyužívám, mít 1.4 TSI se 150k, taky bych si nestěžoval.

Jo, ještě když jsem s MX-5 začínal a vlezl poprvé na fórum (2014), tak MX-5 fórum fungovalo extrémně přátelsky, skromně a neskutečně technicky a hrozně moc jsem se díky tomu postupem času naučil. Neuměl jsem vyměnit olej, když jsem si to auto koupil, o pár let později jsem v garáži tahal motor z auta, měnil převodovky a nakonec to auto celé rozebral a zrenovoval. Časem to začalo upadat a ve FB skupině to šlo do kytek úplně, že jsem krátce po prodeji auta skupiny opustil, abych to dál nemusel číst - ušetřil jsem tím čas i nervy.

Mechanik
10. března 2021, 19:25
-1

Proč neporovnat BRZ a E46ci, když vezmeš klasickej šestiválec seš v cenovém rozsahu MX5 a když vezměs eMko, seš v rozsahu BRZka.
A vše co probíráte se v tom taky dá najít.
Mě by to celkem zajímalo protože až mi zrezne Baworák tak koupím BRZetko

krab
10. března 2021, 19:45
-2

za mě jsou E46 Ci a BRZ řidičsky výrazně rozdílný auta. Ono by se zdálo, že je to podobný, ale vůbec ne. Když se budeme bavit o sériových stavech, tak je bavorák cestovní auto střední třídy, moc příjemný na ježdění, ale není to vůbec sportovní auto v tom smyslu s jakým bylo postavený BRZ. Taky je bavorák větší, vzadu použitelnější a docela citelně těžší. Charakter motorů R6 a toho Boxeru, to je taky nebe a dudy. Ty bavorácký "non M" šestiválcový motory jsou výborný pružný a lineární jednotky, mám je hrozně rád, ale nejsou to sportovní motory v tom pravým smyslu. Motor BRZ má svoje stinný stránky, ale zásadní charakter je ten, že je potřeba udržovat otáčky mezi 5500 až 7300 cca kde tam je zhruba to maximum a tady ten motor jede, musí se řadit, přemýšlet, využívat kde u toho motoru skutečně výkon stoupá k maximu. Když si vezmeš 2.5 litr, 2.8 anebo 3 litr od BMW , tak to jsou příkladně lineární motory s příjemným středem , prostě na cestování, ne na sport.

Mechanik
10. března 2021, 20:19
-1

Jo, s tím souhlasím, E46 je GTéčko, ale stačí tam dát stavítko a hned je to něco jiného, Miata taky nemá v sérii moc tuhej podvozek.
A zrovna ten podvozek mi na mojí E46 a BRZku přijde dost podobnej.
Jinak máš ale ve všem pravdu, proč by se to ale nedalo porovnat, když jste teď porovnávali BRZko s dvousedadlovým kabrioletem :-)

riderhenry
10. března 2021, 20:21
2

No ten osud máme asi vcelku podobný, akorát já jsem větší konzerva a tak jsem nezůstal paradoxně u těch 250k a pokračoval ještě několik let - prostě bych to po těch letech a zážitcích nedokázal prodat. Teď se do toho vložil i kamarád, který měl auto podobně proinvestované, ale měl smůlu na špatně udělanou D1 (někdo pos*al odvod vody na novém úseku, takže vjel tuším na Yokohama AD08 do solidního jezera...), a hledal tak zdravou karoserii. No a jelikož se známe dobře a naše auta tvořila takový dokonalý celek (já "udělal" vše kromě motoru, on měl zase ten vůbec nejlepší kompresorový kit, o něco lepší brzdy, ECU...). Takový absurdně nesmyslný opak Františkova auta. Na druhou stranu - když se snažíš, aby auto fungovalo dobře za všech okolností a bylo použitelné jak na okruhu, tak i na cestu do Chorvatska, dělají se ty kompromisy o něco hůř, než když stavíš jenom okruhovku nebo "chceš prostě jenom to turbo". Ale teď je už rok a půl auto u mechanika - to jenom k těm zkušenostem k mechanikům. Takže vlastně kdo ví, co z toho ještě bude. Já bych mohl napsat už solidně velkou knihu. Ale práce a děti už mi nějak sebrali jakékoliv myšlenky na to se v tom hrabat. Nemluvě o tom, že se mi ani nechce šaškovat na ulici a garáž u nás stojí od 0,5 miliónů výše, což je mazec...

U mě MX-5 prošla různými fázemi vývoje. Úplně prvotně, kdy to auto bylo prostě ultimátní sporťák a docela, ehm, i kundolap (je to trochu s nadsázkou, ale ono to fakt před těmi téměř 15 lety bylo hodně jiné :D ), tak jsem dokonce objednal chromové víčko nádrže a vymýšlel podobné koniny. Na druhou stranu jsem do toho přesedlal ze supersportovní motorky, která jela 200 km/h dřív, než sériová MX-5... Ale stejně to byl mazec, pro začínajícího řidiče. Moc se těm zážitkům zpětně musím smát. Pak přišlo asi 5 let plánování, co všechno s tím bude, šetření, bezesné noci... Koroze všechno urychlila a auto bylo přes rok na generálce a tak se začalo "investovat". I díky změně pozice v práci, kdy jsem najednou dělal běžně první rok 12 - 16 hodin denně, se z toho auta po generálce stala spíš sezónní okruhovka - několik let se běžně stávalo, že jsem na okruhu (a cestou na ně) najezdil daleko víc, než běžným ježděním. Až na pár naprostých drobností naprosto bez problémů (konkrétně profukující záslepka lambdy na svodech a upečený silentblok výfuku - vše oprava svépomocí v rámci desítek minut). A to auto to prostě dalo. Nejen, že dalo, ale nic víc, než benzín, olej a gumy (a ty ještě ne kdo ví jak rychle) po mně nechtělo. A kromě boje s nějakými náklony, které se mi zdály pořád větší (a samozřejmě výkonu...) jsem už neměl do čeho šáhnout. Prostě spokojenost. Minimálně v rámci mých (samozřejmě dost omezených) řidičských schopností. Pak přišel další časový limit s první dcerou, pak synem, teď další na cestě... A už prostě vím, že když to půjde (jak legálně, tak i ze všech ostatních hledisek), tak to auto přejde snad na další generaci. Naivní, já vím. Ale v tom je ten fakt, co jsi sám zmínil - když už otopíš stovky tisíc v autě, tak si dvakrát rozmyslíš, jestli ho někomu pustíš za 200 000 Kč, nebo ho raději hodíš pod plachtu.

Ten trh s performance díly může dost souviset jednak se stářím těch aut, tak i s tou kupní sílou jejich majitelů. Ono se těžko dělají drahé díly na auto, které stojí pár tisíc dolarů. Teď jsem viděl nádherné IRTB od TODY za cenu, která převyšovala hodnotu většiny NB MX-5, a ten hate okolo toho... Přitom za ten díl cena naprosto adekvátní, to jen ta auta jsou laciná... Nebo když jsem jednou nabízel svoji (tehdy ještě fakt jenom moji :) ) MX-5 a vyslechl jsem si, jak je nesmysl utrácet peníze za kované kola, co váži 3 kg, když se dají koupit JapanRacing se stejným (kopie) designem... To zase k té komunitě. Já to přestal dávat i když bych asi i měl často co říct a třeba se podělit o zkušenosti s výběrem dílů, problémy co jsem řešil apod., tak to nemá smysl. Jak jsem psal - půlka témat je o laminátových lipech a nehomologovaných fake kolech. Ale čest výjimkám - vím o spoustě lidí, co to ustály a i po letech jsou aktivní a tu komunitu obohacují. Což bezpochyby bude u BZR naprosto nesrovnatelně lepší, jelikož tam bude asi přesně 0 kreténu, co si BRZ koupili jen kvůli tomu, že se jim jevilo jako ideální doplněk k rovnému kšiltu a jejich image...

Zároveň jsem ale dospěl - i přes všechna ta pozitiva - do situace, kdy mě vlastně ta MX-5 až tak nebrala při tom běžném používání. Jasně, super okreska nebo parádní letní den, tak to nemá konkurenci. Ale jezdit s tím do práce jsem tak nějak pozvolna přestával. Protože jsme koupili jako rodinný vůz 330i E90 s Performance výfukem a to je zase naopak auto, které prostě baví jenom tím, jaký má projev motoru, případně jak zní v tunelu, nebo pří projížďce nočním městem. Je to blbost, ale je to tak. Žádný adrenalin, jen takový správný "petrolheadí chill". Takže se z MX-5 stal chudák, co ho okolní auta akorát dokonale oparkovala a snad se občas podívá na okruhy. Paradoxně teda ještě s cenou vyšší, než za dvě ty BMW v tom roce 2016. No uvidíme, co přinesou další měsíce a roky.

Kdyby jsi měl někdy v sezóně cestu do Brna, dej vědět ;)

Mechanik: jak psal krab... M3 super, i když jsem měl tu čest jen jako spolujezdec. Ale náklady na provoz úplně jinde. Ostatně jako u jakéhokoliv Mka. Navíc už budeš řešit v podstatě to, co u starší MX-5 - pravděpodobně to bude shnilé. Hlavně teda ty "nonM" modely, které často mají dvouciferný počet bývalých majitelů s pochybným přístupem, protože už je to taky prostě docela levné auto... Nevím, jak to teď přesně je, ale když jsem cca pět let nazpět vybíral mezi E46 a E90, tak jsem v ČR nenašel v podstatě už žádnou pěknou E46 na prodej. A v Německu si zase naopak E46 už cenili tak, že mi nedávalo smysl za to ty peníze dát. Jízdně určitě auto úplně jiného zaměření, než tyhle diskutované "kapesní baby sporťáky". Upravovat civilní 330i tak, aby byla použitelná na okruhu nebo z ní dělat "zábavný sporťák" bych určitě nikomu nedoporučoval. Když půjdu ještě dál a zahrnu do toho i E90, tak i když to auto je asi tak třikrát sportovnější, než Octavie RS, tak pořád je na limitu prostě "bezpečné" a nemyslím si, že by stačilo si hodinku hrát z geometrií a člověk bude nadšený. Tam je prostě tolik věcí, co je z hlediska sportovní jízdy "špatně", že by člověk stavěl v podstatě jiné auto.

Te
TeeJay
10. března 2021, 21:34
-2

Mechanik: Krab to píše dobře, E46 je fakt auto úplně jiný kategorie, řekl bych pohodlnej královskej kočár z mojí zkušenosti. Srovnávat BRZ a MX-5 jde, protože to jsou auta vyznávající stejnou filosofii - výkonu spíš méně než více + nízká váha + relativně nízká cena, BMW na to jde jinak a nemá aní platformu zaměřenou jen na sportovní auta. A sportovní auto nedělají jen tlumiče a pružiny, ale pozice za volantem, cit v řízení, naladění podvozku (antisquat, antidive... zkrátka geometrie náprav a ramen), geometrie kol a v neposlední řadě kastle, těžiště a váha samotná. Už jsem to psal někde na FB, že třeba docela populární hothatche alá Golf GTI nebo i30n jsou pro většinu populace rychlejší auta a zcela jistě výkonnější než BRZ (byť i s tím BRZ se dá na spoustě cest mezi vesnicemi celkem snadno rozjet na 200 km/h a to už nepovažuju za úplně normální natož běžnou provozní rychlost), ale já bych si to prostě nekoupil a mile rád jsem vysolil prachy za méně výkonné auto - to, co mě na BRZ baví, není rychlost, byť je to rychlejší než běžná auta, hlavně v zatáčkách, ale ten požitek z řízení, který se nedá vyčíslit čísly ani dohnat jinými tlumiči a pružinami. A to se zkrátka musí zažít a ideálně na okruhu, kde můžeš jet hlava nehlava a nezabít sebe ani nikoho jinýho. Ale u BRZ jsem cítil rozdíl v chování auta i jako spolujezdec.

riderhenry: naprosto ti rozumím. Já teda na MX-5 kromě přeplňování a sedaček už neměl moc co vylepšovat, ale radši jsem ji prodal dřív než aby mi právě zůstala ladem. BRZ je skvělý auto i na obyč cesty do práce a za každýho počasí, asi jsem furt hračička ale baví mě, když se cestou na nákup 3x sklouznu bokem a zpátky s vajíčkama už radši ne :D s MX-5 jsem v garáži strávil stovky hodin za jedinej rok a na to už taky nemám čas a taky si radši užíváním děti, dokud jsou malé. Ale dvakrát za měsíc si do garáže na den zalezu, abych udělal různé menší úpravy a nic víc s BRZ nepotřebuju. Žádná renovace náprav, žádný broušení podvozku, zavařování děr v podlaze, všechny úpravy co dělám jsou časově celkem nenáročný.

S těmi díly a cenou auto vs díl máš asi taky pravdu, pamatuju, jak jsem koukal po Racing Beat svodech na MX-5 asi za 13k, to mi přišlo hrozně drahý, když jsem kupoval nerezovej tlumič za 5k. Jenže na BRZ stojej svody 10-15k ty nejlevnější, rozumně kvalitní (Tomei) jsou 25 a ty nejlepší 35-50 - samotné svody. Koncovej tlumič 13k nejlevnější, ale většina je zase 20+. To hraničí s cenou zakázkovýho výfuku v ČR. A takhle je to se vším. Tlumiče, co se dávají na MX-5 (MeisterR, BC Racing, HSD), se samozřejmě prodávají i na BRZ za podobné peníze, ale v BRZ komunitě je to považovaný za shit dobrej max na snížení auta a stavítka, o kterých má cenu uvažovat, jsou zase 50-100 (KW Clubsport 2-way 75k, 3-way 100k, Ohlins podobně). S koly mám stejný názor, musí být kvalitní a když nechci dát 30-50k za kola, tak jezdím na sériových z faceliftu.

A i tomu chillu rozumím - občas to zažívám taky, jen se teda nerozplývám nad zvukem ani projevem motoru BRZ, protože to je spíš z toho slabšího soudku, ale má jiné cnosti. V Brně jsem byl asi 3x v životě, ale beru na vědomí, dík :)

riderhenry
10. března 2021, 22:02
1

TeeJay: K tomu "chillu" ještě - ono u toho BMW je fajn, že je to prostě "normální" auto, ale když to pošleš přes ty 3 000 otáček, tak budeš vysmátý za všech okolností. Takže se ti v tom obecně lépe vozí ty vajíčka. Proto to trochu vytlačilo MX-5 na ty úplně civilní přesuny. Jenom by to chtělo špéru, aby se cestou pro ně líp občas sklouzlo bokem. Tam, kde jsem i já (nejsem úplný "D-king") s MX-5 zvládal obstojně driftovat, tak s 330i je to pro mě téměř nereálné.

Díly na MX-5 umí být taky drahé a ta rovnice cena-kvalita bude asi stejná. Spíš bych hádal, že ta komunita se prostě zaměřuje u podvozků na značky, jako je právě BC, MeisterR apod., protože prostě cokoliv dražšího nikdo nekoupí. A spokojí se s tím, protože to cenově reflektuje s tím samotným autem. To ale neznamená, že by to funkčně bylo jakkoliv jinak, než u toho BRZ. Nechci ty značky úplně urážet - jenom na snížení to není, ale já osobně jsem do toho třeba odmítal jít. Přitom zrovna tohle jsem vyřešil polovičatě pomocí B8 tlumíčů od Bilsteinu a prověřených kratších pružin od FM s nějakými lepšími dorazy atd., ale věděl jsem, že to bylo v podstatě špatně a hráli tam už peníze. Ale nechtěl jsem v tu chvíli už zase vyhodit 50 000, nebo na kolik to tehdy vyšlo, za FatCat podvozek nebo nějaký Ohlins, KW... Ale nakonec ten FatCat z druhého auta stejně přišel. Odlehčený setrvačník taky spousta lidí koupí hliníkový do Fidanzy, který není kdo ví co. Já musel shánět od TODY, nebo svody MaximWorks... Jenže oni nemají žádné výkonové propady a dokonale navýší výkon ve špičce, no tak to nekup... :D Vždycky jsem si říkal, že to chce Enkei RPF1, jenže ty Volk CE28N jsou prostě ještě o dost lehčí... Taky jsem měl většinou štěstí a nešly ty díly za běžné ceny, ale ten princip nějak pořád držím a proto se raději do ničeho nepouštím. U BMW jsem koupil jenom pár BMW Performance dílů, protože tam člověk ví, že kromě funkčnosti například výfuk nebude obtěžovat v nízkých otáčkách (viz spousta výfuků na MX-5, které jsou až komicky hlučné v celém spektru otáček), sání nebude na volnoběh pískat a kdo ví co... Ale jinak mě už spíš přitahují "tovární" úpravy, jako M, AMG... Jenže to se soustředí vesměs do úplně jiného cenového spektra. Ale možná Toyota překvapí - Yaris by mohla být první vlaštovka, jen by to chtělo "tunit" i něco, co si to víc zaslouží (GR GT86 by mohla být klidně něco jako auto století...). Nevěřím, že bych zvládl auto postavit za stejnou cenu tak funkčně a komplexně, jako z továrny. Zase myšleno na co nejuniverzálnější použití. Ale možná jenom stárnu a jsem už pohodlnější.

krab
10. března 2021, 22:06
-1

Co by asi kluci srovnávat šlo, by byla upravená E36 a BRZ , tady si člověk může pohrát s oběma na malým okruhu, poklouzat si a užít si to. Na druhou stranu sériová E36, která nemá samosvor, nemá udělaný vpředu jinak rejdy, odklony a celkově geometrii na přetáčivost, tam bude platit cca jak jsem psal nahoře u e46 , i když je taková menší, lehčí, já mám e36tky rád. Ale to už bysme zase porovnávali vlastně už dneska konstrukčně 30 let starý auto s novým.... ale tak nakonec NA a BRZ jsou si věkově taky takhle hodně daleko od sebe :)

beastar
10. března 2021, 22:13
-3

Já to celý nečetl pro běžného čtenáře už to je moc. Koho napadlo z mx5 a Brz srovnávat m3? To jako jsme ještě v poho? Není taky podobné třeba Ferrari 348, nebo Gallardo? Já jenom že sem teda hloupej a vyhazel sem XY prachu za sportovní auta. A přitom stačilo koupit vorezlou NA s 1.6, nebo Brz a dát si lepší rádio :D

beastar
09. března 2021, 00:06
0

Když vezmu v potaz kolik stojí Miata. Tak klidně obě. Nebo taky můžeš půl mildy ušetřit a....

Poserdon už čeká až rozvášní mocný 3.2 a 280kW. Zaburácí před dvanáctou a vyrazí hrdě...

Do servisu! Má to ale styl a dneska je to přej klasika tak bacha nebo vypustí krakena. Jo a já si můžu dovolit tomu nadávat protože taková guma, že si to furt kupuju. Ještě sem neměl tu čest poznat ohromující kvality japokovské provenience. Až na jedno Infiniti a taky jeden Nissan. A nějaký ty Toyoty.. No no no prostě basta.

reagovat
PB
09. března 2021, 07:29
0

Ja chci jinej clanek: slo by udelat srovnani MX5 a MGF/TF?

reagovat
František Čáslavský
09. března 2021, 07:53
0

Poskytni MG a můžeme se domluvit ;)

PB
09. března 2021, 08:02
0

Nemam, kdych mel, uz byste ho meli. Koukam na ne roky. A jak uz jsou to auta za pul vyplaty: tak bych rad vedel proc:)

František Čáslavský
09. března 2021, 08:07
0

Svého času jsem o MG dost uvažoval a za volant TFka jsem se i dostal, ale už je to dávno. Třeba se někdo obětuje :D

Kuře
09. března 2021, 12:22
0

Kdyby se teď někde objevilo hezký TFko za hezký peníze, dost možná bych do něj šel;)

KD
KDB
17. března 2021, 15:53
0

To PB: srovnání těhle dvou aut jsem soukromě dělal...
MX5 NB:
+ komunita
+ velký výběr dílů
+...
- nevejdu se (191cm) sedačka je na přepážce - v NC je to lepší.
- pocit z interieru - taková nějaké chatrnost, leccos mi zůstávalo v ruce.
- motor nejede (žádný), bez chuti do otáček.
- převodovky se synchrony v loji..
- koncepce - v tomhle období jsem se definitivně utvrdil, že jediná správná poloha motoru je uprostřed - když se chci svézt.
- koroze
U NC je řada věcí na tom líp
U ND je opět problém s místem/stísněností
Tenkrát jsem řešil krátkodobý zástup mého MGF, a aby se neřeklo, že jsem zaslepený, tak jsem otestoval všechny roadstery do 150-200t.
Věnoval jsem tomu několik měsíců, vždycky několik kusů od každého a slušné kusy. a pokaždý, když jsem přesedal zpátky do MG, bylo to prostě lepší...
Jestli někoho zajímají podrobnosti, jsem k dispozici naživo, nebo telefonem, psát mě nebaví ..

PB
19. března 2021, 13:42
0

Dekuju, jeste me zajima, jestli se do toho vejdu:) mam 196 a do stary Miaty se nevejdu... co jsem pochopil, F by melo byt lepsi, a TF jeste o kousek.

Sa
Sato
09. března 2021, 07:39
0

Fajn clanok, pojdem tie pasohlavky niekedy pozriet.
Ta cena pri MX-5 mi pride nerealne nizka. Ale to je tym, ze to je tak trochu shitbox, ze ano :) Kupit dneska peknu NA a nechat si spravit úpravy niekde za komercne ceny tak je to v o dost inych cislach. Tipol by som si tak 2-3 nasobok.
Ale chapem, ze ti tento "zero fuck given look" vyhovuje, nemusis sa o to bat a ma to svoje caro.

reagovat
František Čáslavský
09. března 2021, 07:52
0

Zase úplný shitbox to není. Zrezlé to není a jediné, co tomu dodává takový look je ten blatník. Za těch pět let je to čtvrtej, co tam je a už u třetího jsem se na lakování vysral. Možná někdy... :)
Cena auta je cena auta před pěti a půl lety, kdy to přecejen bylo úplně jinde.

Sa
Sato
09. března 2021, 07:56
0

Pekna spotreba blatnikov, co ze sa im stalo? :)

František Čáslavský
09. března 2021, 08:06
0

Do jednoho nadriftoval v zimě nějakej Accord, jeden sem si rozbil sám, když jsem to poslal do lesa a jeden mi byl pocuchán někde na parkovišti :-)

M P
09. března 2021, 09:15
5

Použít slova jako "drift" a "accord" v jedné větě, kdo by si to pomyslel :D kdybych tam nebyl, nevěřím

Sa
Sato
09. března 2021, 10:35
0

zase az tak nemozne to nie je:

wdave_t
09. března 2021, 09:35
0

Pěknej článek :)

Mrkačky
BRZ vs. MX5 2:2 ;)

PS: nevím jak výhřev sedaček, ale klimatizace se do NA dávala - samozřejmě to nic nemění na tom, že pokud interiér posuzujem dle výbavy, tak MX-5 nemá šanci

reagovat
St
Staromil
09. března 2021, 12:06
1

Fajn článek, se zájmem jsem si jej přečetl. Hned první, co mne po přečtení včera napadlo bylo, že by bylo zajímavé srovnat s tím BRZ také další varianty MX-5. Nejvíce by mne samozřejmě zajímalo s NB, pak tedy také NC a ND, kde by už se to posouvalo věkově více a více k sobě a asi tedy i úrovní tam, kde NA už přeci jen dává znát svůj úctyhodný věk ( ale zase je to "ta klasika"). Přeci jen se do srovnání dostala nestarší verze Miaty, byť upravená, s nejnovějším BRZ, byť neupraveným. V diskusi jsem si pak přečetl, že od včerejška toho tady hodně ve srovnání padlo i dalšího, také zajímavého. Ono popravdě, o skutečné srovnání asi nejde ( a už vůbec ne "fér" srovnání, že ?...:-)))...). Jde pro mne spíše o "zatřídění" k té které kategorii autíčkáře a je jasné, že "když ji miluješ, není co řešit"...:-)))...

reagovat
krab
09. března 2021, 12:27
0

Teď jsem si uvědomil, že jsme před delším časem dělali tady článek GT86 spolu s MX-5 ND a porovnávali to s Vojtou Dobešem, když tu ještě byl. Přijel za mnou tenkrát s testovacím ND a já mu zas půjčil svézt svoji oranžovou GT86, tady jsem to našel. Sám už si ani nepamatuju co jsem tam přesně psal jak už je to dlouho :-D ... https://www.autickar.cz/clanek/mazda-mx-5-rf-2-0-g-160-versus-toyota-gt86-dve-gejsi-a-umeni-juda/

St
Staromil
09. března 2021, 18:25
0

Super ! Díky za vyhledaný odkaz, moc !...2018, to jsem ještě Autíčkáře nepročítal...:-))...( v rodině byla tehdy MX-5 NC jen na poličce v 1:18...právě prolézání netu při kupování NB mne na Autíčkáře vlastně navedlo).
Krásně napsaný a zajímavě pojatý článek, krásná autička, moc hezké fotky. S radostí jsem si to přelouskal a prohlédl. Fakt je, že se ND už dost vzdálila od NA a nakonec i NB a NC, ale kde něco z toho "původního" ztratila, tak zase jinde rozhodně získala.

FamArt
10. března 2021, 09:40
0

BRZ 1310kg? To ako vážne? Nemali prvé verzie okolo 1200? Začína mi akosi ubiehať pointa. Z auta mysleného pre zábavu a športové využitie, sa snažili spraviť auto pre každého a výsledkom je auto pre nikoho...

reagovat
Te
TeeJay
10. března 2021, 09:47
0

Moje (před facelift, 2015) má 1260 s plnou nádrží - vážil jsem ho. Na faceliftu se nezměnilo nic, co by mělo hmotnost takhle výrazně měnit, takže bych to číslo bral s rezervou a reálně počítal s o 50 kg hmotností. Na druhou stranu Miata s výztuhami a hardtopem nebude mít 980 kg ani náhodou :)

wdave_t
10. března 2021, 10:54
-1

u NA se uvádí váha 950-960kg, mínus to co už odrezlo a oddrolilo se a do 980kg se pak vejde i hardtop atd.

František Čáslavský
10. března 2021, 12:38
0

A ještě k tomu se tam píše "bez hardtopu"... 1310 kg je info přímo k Final Edition od Subaru.

Te
TeeJay
10. března 2021, 13:54
0

Skoč to do kovošrotu zvážit, mohlo by to být docela zajímavý :) NBfl bylo docela těžký i ve srovnání s NA.

František Čáslavský
10. března 2021, 14:09
2

Been there, done that. NA se swaplou 1.8, kompresorem a IC a všema sračkama okolo váží 1030 ;)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem