načítám data...

Pět let s roadsterem aneb Rudá Potvora v1.8

Pět let, roztříštěný obratel, 80 tisíc kilometrů, samosvorný diferenciál a výkon. Co to má vlastně všechno společné? Všechno.

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Pět let s roadsterem aneb Rudá Potvora v1.8

Je 31. října 2015 po obědě a já se po dvaceti minutách angličtiny omlouvám, že musím nutně někam vyrazit. Vyučující naštěstí byla chápavá a moc se nevyptávala, co tak hoří. Víte, já potřebuju odjet do Prahy abych si mohl koupit kabriolet. To by asi neprošlo. Do Prahy vezu Danovi auto jeho bratra, mám batoh, kde je nachystaná kupní smlouva a dostatek hotovosti. Všichni víme, jak to skončilo. Auto jsem koupil, s naprosto vybitým telefonem nějakým zázrakem trefil za svým nejlepším kamarádem na Letnou, se kterým jsme mou novou radost pořádně zapili.

Je to pět let zpátky. Na tachometru je o osmdesát tisíc kilometrů víc. Těch osmdesát tisíc kilometrů představovalo nejenom (skoro) každodenní pojížďky a projížďky, ale i cestu do Říma na docela slušný sraz MX-5, slušný počet trackdayů a také relativně dost kilometrů různého okreskového násilí. A jak už to bývá, i když jsem říkal, že mi tak, jak je vyhovuje, tak se to trochu zvrtlo. Větši brzdy jsou skoro vždy lepší a 255 mm kotouče v kombinaci s deskami Hawk HP+ byly víceméně neutahatelné. Šestistupňová převodovka a samosvorný diferenciál z fajn roadsteru udělali zase o něco lepší věc. Jiné svody přidaly snad trochu krouťáku a rozhodně na dobrém pocitu. A pak jsem se pustil i do interiéru, kde jsem přidal interiérovou výztuhu z faceliftového modelu a aby mi to i hezky hrálo, tak jsem do sedaček osadil reproduktory na předpřipravená místa. A nakonec jsem loni po úspěšných státnicích prodal hardtop a koupil coilovery. Za odměnu přece. V tomhle stavu auto fungovalo perfektně. Začátkem léta jsem ho vzal na výlet na Mighty Sounds, pořešil nějaké drobné nedostatky, vyměnil volant za Momo Prototipo a těšil se, že koncem léta pojedeme do Francie, kde jsem měl zarezervované místo na trackdayi v Le Mans. Tam už jsem ale nejel.

Jeden letní den byl v Brně Vavris. Už ani nevím, co tu dělal, ale půjčil jsem mu Mazdu s tím, že potřebuju odvézt Buchanku a on mě pak hodí zpět. Vyjel jsem z parkovacího domu a volá mi Vavris s tím, že mi svítí kontrolka dobíjení a jestli je to ok. No, nebylo. Motor sice bez problémů běžel dál, ale řemenice na klikové hřídeli se ani nehla. V drážce na klikové hřídeli se střihl klínek a samotná drážka byla na kraji už moc vymletá. Před sebou jsem tedy měl vskutku nepříjemnou volbu. Generálka motoru nebo swap? Naštěstí nebyl moc čas řešit automobil, čekala mě dovolená a hned pak nová práce, tentokrát už na plný úvazek. Což znamenalo ještě méně času na vše, ale za to to přineslo kýženou finanční injekci. A plány. Když už se to totiž bude dělat, proč to neudělat pořádně…

Můj první (a naprosto dementní nápad) implantovat pod kapotu SR20DE velice rychle vzal za své a nahradil ho nápad druhý. 1.8 s proměnným časováním ventilů bude mojí MX-5 určitě slušet. Začal jsem vymýšlet, konzultovat, studovat, shánět. Pak jsem si ale začal říkat, že by možná bylo snazší tam dát prostě obyčejnou 1.8. A pak už to šlo nějak tak samo. Jak říká s oblibou Jeník, blbým přeje štěstí. A tak se to nějak stalo, že z nějaké noční konverzace na Messengeru vyplynulo, že jeden kamarád by potřeboval VVT motor a za to má na obtíž obyčejnou 1.8 z NB Anniversary. A hádejte, kdo už měl VVT motor víceméně sehnaný… V zimě loňského roku se tedy odehrála výměna. Za neosazený (a rozpůlený) VVT motor s nějakými drobnostmi a trochou hotovosti jsem dostal motor bez VVT, za to osazený, navíc s čtyřapůlkilovým setrvačníkem Toda, víceméně vším příslušenstvím a coolant reroutem od Flyin’Miata. A ještě mi zůstalo sání z VVT motoru, které jsem měl v plánu použít. Obchod proběhl (snad) ke spokojenosti obou stran s vyhlídkou, že bych ještě mohl užidit odkoupit výfuk nebo nějaké jiné propriety.

Takže motor bychom měli. Co tam máme dál? Výfuk, spojka, řídící jednotka… Zapomněl jsem na něco? Výfuk byl drobným oříškem. Původní plán byl předělat úchyty výfuku pro NB tak, aby šel nainstalovat do NA. Ale tak jsem dostal nápad. Který překvapivě nebyl úplně blbý. MX-5 první generace mají totiž v sérii krátké svody 4-1, pak downpipe a pak katalyzátor. Co když by byla příruba mezi svody a downpipe stejná? Pak bych ze svého výfuku mohl snadno udělat malého Frankensteina a zachovat katalyzátor. Nejsem totiž zrovna fanoušek oxidů dusíku (tedy, kromě rajského plynu). Bingo, příruba je stejná, mohu tedy použít svoji downpipe a katalyzátor a zbývá jen vybrat krátké svody a catback. Netrvalo dlouho a už jsem radostně rozbaloval svůj balík. Svody 4-1 od IL Motorsports a nerezový catback od mx5parts.co.uk. To šlo samo. Nad spojkou už nebylo třeba laborovat. Extreme Clutch stage 1, k ní pancéřovanou hadici ke spojce, aby nebyla tak gumová. Františku, kdybys jen věděl, jak moc přitvrdíš… Posledním kouskem skládačky, který mi chyběl, byla řídící jednotka. Původně jsem vážně chtěl být jako velcí kluci a koupit si jednotku od Ecumaster. Jenže pak mi zase něco přistálo pod ruce a já byl zvědavý. A bylo to levné. V našem kolektivu se nám totiž rozmohla taková věc pod názvem Speeduino. A ne, podobnost názvu s Arduino vážně není náhodou. Když už na tom funguje několik MX-5, proč by nemohla i ta moje?

Takže by byl plán, většina dílů, teď už jen zbývá montáž a demontáž. Vyndat původní motor nebylo tak těžké. Důležité bylo označit si všechny konektory a hadičky. A pak vše opatrně demontovat, co kdyby se to dalo prodat. Motor, který by stejně musel být rozebrán, jsem rozpůlil, protože jsem byl zvědavý, jak bude se svým nájezdem a těžkým životem vypadat. A pak bylo na čase vrhnout se na motor nový. Na motor samotný nebylo potřeba, po kontrole úniků kapalin, sáhnout, bylo potřeba jen adaptovat příslušenství. Posilovač řízení sedí, ovšem alternátory se od sebe liší a v mém případě je potřeba použít alternátor z NA. Ten se ale v letech 1989-1993 lišil nejenom obalem, ale i řemenicí, kterou je potřeba buď vyměnit anebo použít alternátor z pozdějšího NA. A co je jednodušší? Díky rozšířenosti MX-5 je to snad jasné. Na místo originálního sání jsem dal ‚squaretop‘ sání z VVT motoru a bylo. Pak už zbývalo jenom namontovat nové silentbloky motoru od IL Motorsports a motor byl připraven k nastěhování.

Vyndat motor byla práce pro dva lidi. Všechno se dělalo nějak tak lépe se dvěma páry rukou a dvěma páry očí. Vsadit motor dovnitř šlo ale úplně hladce i v jednom. Je fakt, že perfektní napasování chvíli trvalo, ale stačilo jedno odpoledne a byl tam. Tím ale práce ani zdaleka nekončila. Kromě toho, že bylo potřeba dát na svá místa všechny šrouby a matice, také bylo potřeba také natahat nějaké dráty k čidlům vačky a kliky. A během toho byl objeven první zádrhel. Řemenice na klice je zde uchycena na unašeči pomocí čtyř šroubků, které chyběly. Což o to, o tom jsem věděl, ale ono to vypadalo, že chybí i jejich závity. Po sundání a očištění unašeče se ukázalo, že jen byly zalepené jakýmsi tmelem, což bylo lepší, než kdyby chyběly. Poškozený byl ale trigger wheel, který jsem nahradil jiným. Později tam stejně přijde lepší. Pak už jen stačilo složit chlazení, vytisknout si na 3D tiskárně nové sání studeného vzduchu a první start mohl přijít. Ještě předtím ale ověřit, že jsou správně zapojené palivové hadice.

Nechtělo se jí. Taková ta videa, jak se motor třikrát otočí a všichni okolo začnou jásat, to vůbec není realita. Teda, mohla by být, ale v mém případě nebyla. Ale když už naskočila a běžela, měl jsem radost. Vyjet si s ní poprvé alespoň na střechu parkovacího domu, kde byla uvězněna od doby, co předchozí motor podal výpověď, byl velice intenzivní zážitek, a i když jsem asi všem zúčastněným nepřipadal extatický, tak jsem byl vážně nadšený. A taky plný obav. Je přede mnou ještě hodně ladění, než to bude to ono.

A protože je to hodně ladění, tak jsme se do toho dali. Prvních šedesát kilometrů proběhlo jako ježdění tam a zpět po asi jeden a půl dlouhém úseku silnice, kdy jsem jen následoval pokyny ladiče. A pak, že se půjdeme projet. Ten moment, kdy jsem tomu mohl pořádně šlápnout na krk bych mohl klidně připodobnit k tomu, kdy jsem poprvé dal plný plyn v Mustangu a naznal, že budeme kamarádi, nebo  po prvním driftu v Supře. Takové příjemné opojení a radost. Jenže tady je to jiné, lepší. Tohle není auto, které mi někdo dal na test. Tohle auto jsem si takhle postavil sám. A moje první dojmy?

Výkon. Je přítomen. Překvapilo mě, jak moc najednou celé auto zrychlilo a že s přidaným výkonem nemá zbytek auta ani v nejmenším problém. Na jednu stranu jsem měl radost, očividně jsem to se svými úpravami vymyslel dobře. Ale také jsem měl intenzivní pocit, že už to prostě není to samé auto. Potvora, jak jsem ji znal, je pryč. Přišlo mi, že je najednou až moc snadné letět silnicí v rychlostech, ve kterých se už necítím úplně bezpečně a jako by to bez té námahy nebyla taková sranda. Naštěstí to přešlo velmi brzo, asi tak po jednom tisíci kilometrů, kdy se přesuny po okreskách střídaly s pobytem v lese daleko od civilizace. Po návratu z malé dovolené jsem dospěl ke dvěma věcem. Zaprvé, Potvora není pryč. A zadruhé, ten výfuk musí pryč. Na moje uši to bylo trochu moc hlučné a fakt, že moje ranní odjezdy do práce byly opět slyšet i v bytě, který je jinak od hluku ulice slušně izolovaný, tomu vůbec nepřidal. Na místo nerezového catbacku se vrátil sériový výfuk a je to mnohem lepší.

Ale hotovo ještě není. Motor sice běží a dělá radost, jak může, stále ale ještě zbývá dořešit nějaké dětské nemoci. Část z nich vyřeší nový trigger wheel, druhou snad plně funkční volnoběžný ventil. A pak ještě doladit spoustu dalších malých drobností. Už je to v procesu. Kromě dětských nemocí přišel čas na další fázi úprav – vyztužení. V garáži čekají na montáž frame rails a v nejbližších dnech přibude ještě něco málo navíc. Pak už jen nahodím zimní gumy a radovánky můžou začít.

Určitě se teď ptáte na jednu věc. Kolik těch koní to teda má? Naprosto exaktní a přesné číslo vám neřeknu, protože jsem s tím ještě nebyl na zkušebně, ale měření pomocí virtuálního dyna říká cca 150 koní. A jeho odchylka nebude moc velká. A co těch 150 koní stálo? Poté, co jsem si spočítal, kolik jsem vydělal odprodejem přebytečných dílů, zjistil jsem, že jsem na částce mírně přesahující 15 tisíc. Což za 40 koní navíc není vůbec špatné. A k tomu ta nová spojka a spousta dalších věcí… No, nemohu si stěžovat.

Tím by to vlastně mohlo skončit, že? Postavil jsem si auto takové, jaké jsem chtěl. 150 koní, šestikvalt, samosvor, dobrý podvozek, a dokonce i přijatelná spotřeba. Dostatečně zábavné auto na okruh i každodenní použití. Úkol splněn. Nebo by to šlo ještě lépe? No, ještě pár nápadů mám. Ale o těch zase někdy jindy…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
31. října 2020, 09:09
0

Swap v korporatnej garazi? Pekne.

reagovat
Slower
31. října 2020, 10:21
0

To cely je obskurne levny, za to bych na tu svoji bestii mel maximalne sani nebo pulku svodu (teda i s katalyzatorem)!

Resil jsi nejak legalnost uprav a takovy veci? Pokud ano, tak by me moc zajimalo jak na to v CR, zatim mam jen teoreticke znalosti. Nebo jsited punkove dal na internet fotky sve MX-5 vcetne SPZ, ktera vlastne neni moc road legal?

reagovat
František Čáslavský
31. října 2020, 11:11
2

Ano, řešil. A i kdyby ne, tak by mazání SPZ nemělo zrovna valnej smysl, na tři kliky najdeš fotku kde bude.. ;)

Slower
31. října 2020, 11:53
0

Tak to doufam, ze bude dalsi clanek :)

krab
31. října 2020, 10:41
0

Paráda! Držím palce aby jezdila... zní to jako hromada práce a času, ale budeš z toho mít radost, to je to hlavní.
Ty náklady jsou fakt nizounký, ale pochopitelně tím jak si to stavíš sám, tak platíš jen díly a jiný občas prodáš.

reagovat
beastar
31. října 2020, 12:23
3

Františku ač tento vůz opravdu rád nemám(obecně ne jen ten tvůj). Tak 150 koní a celá ta tvoje anabáze zasluhuje obdiv. A ano i já věřím, že teď to jede skutečně dobře. Takže ať se ti další nápady daří a pokud to zvládneš s takovým rozpočtem tak o to lépe.

reagovat
riderhenry
31. října 2020, 13:03
0

Jo, takhle by to s MX-5 asi mohlo fungovat - tak si nějak představuji naplnění podstaty toho auta. Problém je, že už to chce trochu (hodně) větší koule a znalosti, než se u běžného soudruha vyskytují. Ono 150 koní při té hmotnosti (a ještě s tím setrvákem a nějakým zvukem k tomu) hodně pomáhají. Sice subjektivně ještě víc, než ve skutečnosti, ale o tom to je. Je akorát lepší jezdit spíš sám a nehledat si třeba kamarády s kompresorem a navíc ještě sériovým výfukem. To pak v táhlých kopcích zase přijde ke slovu hořká realita, obzvlášť když by ses nevešel do toho uvedeného rozpočtu (to je strašná pecka - lepší poměr cena/přidaný výfuk než v abc tuningu :D ). No tak snad se brzy potkáme - ideálně oba s funkčními auty. Ty další nápady by mě docela zajímaly.

Oboustranná spokojenost zatím moc není - teď budeme "slavit" roční pobyt v servisu. Ale to s motorem nijak nesouvisí...

reagovat
Vavris Vavrisovic
31. října 2020, 16:11
0

Heh? Co s tím máš?

beastar
31. října 2020, 17:10
0

Nic, je to Miata:D

František Čáslavský
31. října 2020, 19:19
0

Vavris: No, ehm, odkud byl asi ten motor :)

riderhenry: No, kamarády s kompresorem a turbem mám a na projížďkách to zatím nebylo tak kritické. Jasně, na rovinkách mi ujedou, ale v krasu to až tak markatní rozdíl není. Já už byl předtím smířenej s tím, že to tak nejede a do přeplňování se mi prostě nechce. Chci aby to bylo auto, do kterýho sednu a pojedu kam se mi zachce. A takhle to (po doladění posledních kravinek) už docela funguje.
Taky jsem ti předtím posílal nějakej graf, vono ještě bude líp :)

riderhenry
31. října 2020, 21:07
0

Vavris: No stavěli jsme ze dvou fajn aut jedno lepší. Ale protáhlo se to (zatím) asi 3x co se času týče. Peněz těžko říct - rozpočet jsme si předem nedělali :D

František: No my se vždycky potkali jenom na dlouhých rychlých silnicích s převýšením :D No a loni, cestou do dílny, jsme jeli zase v tandemu moje MX-5 + Mustang 5.0, takže jsem se držel (mimo obec) tak 5 - 7 000 otáček stabilně. Jo a ten volnoběžný ventil mě pobavil - nemyslím to zlomyslně, ale já s tím nějak bojoval, až jsem si na ty vlastně nějak zvykl. A to jsem si vždycky říkal, že na autech řeším i každou sebemenší blbost :)

MatoB
31. října 2020, 15:29
0

Ešte nedávno SR20 swap do mrkačky lákal aj mňa, ten motor sa do Miaty prefektne hodí, naviac to tu snáď nikto nemá. Pod oknom mi stojí Primera s SR20DE, ktorá v najbližších dňoch skončí na vrakáči. Najradšej by som z nej ten motor zachránil, ale nakoniec by mi to spôsobilo oveľa viac komplikácií ako radosti. Je to fakt dementný nápad bez poriadneho zázemia alebo tučného konta.

reagovat
krab
31. října 2020, 19:18
0

Hodně pozitivní zkušenosti mají Angláni se swapem Duratecu V6 3.0 do Miaty, buď do NA nebo NB. Dělá to nějaká firma Rocketeer. Docela to propagoval jeden čas Alex na Carthrottle, když si od nich nechal postavit toho svýho "Phila" jako zajímavou konverzi na MX5 V6 Rocketeer. To by vyšlo na dost ... Průser je, že bys s tím u nás stejně asi musel jezdit tak trošku na divoko, protože nemáme bohužel dopravní úřad jako v Británii. Tady u Fernieho projektu je to asi jedno, Mazda motor jako Mazda motor, to nikdo nemá šanci poznat ani na STK jestli to je 1.6 nebo 1.8 a čísla motorů už se neřeší. Mít tam V6 by asi mohlo na STK připadat technikům divný... Ale každopádně projekt Rocketeer MX5 si říkám, že bude na svezení pecka https://www.rocketeercars.com/

František Čáslavský
31. října 2020, 19:26
1

Jenže, když už jít full retard a do šestiválce, je tu jedna taková věc, který se říká LFx. A která má tři stovky koní, je to mnohem sympatičtější než Duratec... A nejenom tím, že to má asi o sto koní víc. A zpapírovat to samozřejmě jde, ale za peníze v Praze dům a náklady na STK a podobně jsou pak taky úplně jinde.
A pak, když už se s tím člověk sere, tak proč nejít do LSka, že. 400 koní, dobrý den, kdo sem dal ten les a přejeme pěkný pohřeb. :)

Ev
Evlo
31. října 2020, 19:31
0

Jenže jako zimní auto je takový kabrio takový divný

riderhenry
31. října 2020, 21:08
1

MX-5 je v zimě úplně v pohodě. Topí rychle a hodně, střecha ničemu nevadí... Jediný problém je koroze, ale když se o tom ví a člověk se stará, tak tomu nic nebrání.

MatoB
03. listopadu 2020, 09:45
0

Keď sa nebavíme o peniazoch, mne celkom dáva zmysel K20 swap, ale ono je to vždy vec vkusu, každý od toho auta očakáva niečo iné a bude ho inak používať. Duratec mi príde super voľba pre niekoho kto chce kultúrne približovadlo s charakterom, naopak K20 sa hodí do ostrého tracktoolu.
SRko som vnímal ako dostupný kompromis za prijateľnú cenu, ale po zvážení nákladov mimo motora samotného to okamžite prestalo dávať zmysel.

MatoB
31. října 2020, 15:48
0

Mimochodom mám radosť, kam až si potvoru posunul. Keď som sa rozhodol, že si zaobstarám mrkačku, sledoval som tvoje vlákno na mx5 fóre a dúfal som, že sa mi podarí zažiť podobný progress s vlastným autom. Momentálne som niekde na pol ceste.
Držím palce, aby tvoje ďalšie nápady padli na úrodnú pôdu.

reagovat
František Čáslavský
31. října 2020, 19:29
0

Ha, tak to se normálně asi budu červenat. :) Co všechno zatím máš? Klidně se pochlub do zpráv.
Jinak ono už toho nebude moc. Cesta byla nějak tak jít stylem OEM+, aby nebyla žádná velká divočina a vypadalo to plusmínus že by to tak mohlo bejt už z fabriky. Snad se to docela daří.

MatoB
03. listopadu 2020, 09:34
0

Tiež sa snažím, aby auto nevyzeralo ako kolotoč, mrkačka na pekných kolesách vzbudzuje dosť pozornosti sama o sebe. Z funkčných vecí som pridal rollbar, MeisterR Zeta CRD, Skidnation frame raily, RPC malý zotrvák, eXtreme clutch stage1, 6kvalt, 4.1 torsen, no a ešte zopár drobností. Keď to porovnám s pôvodným stavom, je z toho úplne iné auto, ale čaká ma ešte kopec práce aby som s tým bol spokojný.

Ev
Evlo
31. října 2020, 15:49
0

Existujou nejaky drl pro NBFL, abych nekam jen zacvakl nejakou nevec, nezralo to vubec stavu kdyz auto stoji a svitilo to treba tema svetlama co jsou dole u zeme?

reagovat
riderhenry
31. října 2020, 21:11
0

Existují stejně velké "multifunkční" světla, která fungují jako denní svícení (LED) a při zapnutí mlhovek svítí mlhovky. Já mám tuto sadu a už 8 let funguje spolehlivě: https://www.levnealarmy.cz/eshop/osvetleni/led-svetla/kombinace-dennich-svetel-a-mlhovek/drlfog90-mlhova-svetla-svetla-denniho-sviceni-homologace.html

Raspby
31. října 2020, 20:50
0

Gratulka...no koukám že sis taky užil..ale nakonec teda ten výkon vyšel na super prachy..u mě to bylo přesně naopak. Tak mohu jen závidět jak ti to dopadlo :)

reagovat
st
st. Padre
31. října 2020, 21:20
-4

Chtělo by to ještě něco udělat s tím exteriérem. Takhle tomu úplně chybí gay faktor.

reagovat
bkralik
31. října 2020, 23:16
2

Naopak! Jinak barevný blatník je jasný poznávací znak Rudé potvory!

František Čáslavský
19. listopadu 2020, 09:49
0

Taky je to (vyjma strašné lenosti) důvod, proč to tak stále nechávám. A přijde ještě hardtop! Fialovej... Byl levnej, no.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě 1969
Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR! 1971
Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR!

1971 rok výroby
245 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT Fastback, Na cestě 1970
Ford Mustang GT Fastback, Na cestě

1970 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG 2014
Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Aerostar MPV 1991
Ford Aerostar MPV

1991 rok výroby
150 koní výkon
3 000 ccm objem