reklama
načítám data...

Příležitostný tuning aneb jak jsem začal upravovat Rudou Potvoru

Když jsem si před dvěma lety koupil Rudou Potvoru, tak jsem čekal, že zůstane veskrze sériová. Ale jak čas ukázal, nemohl jsem se mýlit víc.

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Příležitostný tuning aneb jak jsem začal upravovat Rudou Potvoru

Když si člověk kupuje auto, tak má obvykle představu o tom, co s ním má v plánu dělat. I já ji měl. Jezdit, užívat si víkendy a hezké dny bez střechy. A v zimě se spokojit s nevlídným prostředím Městské Hromadné Deprese. Stejně tak jsem ani neplánoval žádné úpravy, ty totiž stojí peníze a na takové věci jsem moc chudý. A navíc sériový roadster bude určitě moc prima. No, s tím ježděním to nevyšlo, ale co ty úpravy? Vydržela červená Mazda bez úprav?

Myslím, že je vám jasné, že ne. A to jsem ani žádné touhy po úpravách neměl. Ale vždycky byla nějaká příležitost. Začalo to volantem. Sériový (sic příplatkový) volant Momo je velký zhruba jako lodní kormidlo (370 milimetrů). Stalo se to nějak tak, že mi kamarád vrazil do rukou volant OMP o průměru 320 mm s tím, že se mi to určitě bude líbit víc. Měl pravdu. Mánii po úpravách to ale neodstartovalo. Jen jsem začal trávit volné chvíle čtením o tom, co a jak by se dalo, kdyby náhodou.

A jednoho dne to přišlo. Po nějakých okruzích a (hlavně) Pezinské Babě jsem naznal, že to zas tak moc nebrzdí a chtělo by to zlepšit. Původně jsem chtěl koupit jen nějaké lepší desky, ale tu se objevil jiný kamarád, který zrovna shodou náhod měl brzdy z NB, které by se mi určitě líbily. Takže se nastěhovaly do mé garáže a než šly na auto, tak jsem ještě dokoupil pancéřované hadice HEL, nové kotouče a hlavně desky Hawk HP+. Když už se to dělá, tak by se to mohlo udělat pořádně… Podobně to bylo také s interiérovou výztuhou, kterou jsem odkoupil od kamaráda, který do auta dával roll bar. Namontovat ji do předfaceliftového NA, kam se nedávala, nebylo ani moc složité.

reklama

Dál jsem pokračoval denním svícením. Mrkačky jsou sice boží, ale někdy si chce člověk užít výhled bez dvou velkých aerodynamických brzd. (Ano, vím jak velký odpor vzduchu mají ta světla. A ano, aerodynamická brzda není vhodné označení.) Navíc s povinností svítit celý cen po celý rok to ušetří nějaké žárovky a celkově to není na elektrickou soustavu auta taková zátěž. Ale žádné ošklivé LED moduly by umístěním nevyhovovaly legislativě. A bastly, které spočívají v záměně blinkrů a obrysovek, jsou prostě špatně, protože blinkr pak není vidět, i když jsou lidé, podle kterých to stačí. Tak jsem si udělal vlastní. Jak fungují se můžete podívat na video níže. Některým lidem se to dokonce tak líbilo, že to chtěli i na svá auta a tak jsem to začal nabízet i na fóru.

Kromě toho jsem se pověnoval spíš malým úpravám, které člověku zpříjemní život a nestojí moc peněz. Takže jsem do středové konzole natáhl nabíječku na mobil tak, aby mi byla vždy po ruce. Dál jsem pokračoval auidosystémem. MX-5 není auto pro nikoho, kdo by vyžadoval perfektní zvuk. Postrádá téměř jakoukoli izolaci a původní audiosystém není nic moc. (Většinou byly první MX-5 dodávány bez rádia, to se dodělávalo v dealerství.) V mém případě už byly vyměněny reproduktory ve dveřích, tak jsem jen dodělal reproduktory do hlavových opěrek sedačky. Využil jsem továrního řešení příplatkového audia, jen jsem použil trochu větší a lepší reproduktory. Původně jsem to bral jen jako výplň volného času a decentní snahu o to nemuset si pouštět rádio moc nahlas a byl jsem překvapený tím, jak dobrý byl výsledek. Pořád to není zážitek pro audiofily, ale pro mě už je to dostačující.  Když už jsem u mých drobných úprav, tak nemůžu pominout vyhřívání skla hardtopu, které jsem také udělal podle původních schémat. Na zimu téměř nepostradatelná věc. A taky mi dělá radost.

K reproduktorům je třeba natáhnout i kabeláž.

U těchto úprav by na nějakou dobu zůstalo, možná bych pořídil výztuhy nosníků, které jsou trochu dobité a určitě by jim to prospělo, ale naskytla se další příležitost. Kluk, který ode mě kupoval staré brzdové třmeny, mezi řečí řekl, že má doma svody Maxim Works, které už nebude potřebovat, protože svou Mazdu osadil turbomotorem z 323 GTX. A že by je přenechal za rozumnou částku včetně váhy vzduchu z atmosférické RX-7 (jeho výhoda spočívá v tom, že ve vyšších otáčkách není tak restriktivní jako sériová váha vzduchu). O nějakou dobu později jsem vyměnil obnos za svody a váhu vzduchu, obojí začalo zaclánět u mě doma a čekalo se na další příležitost, kdy to namontuju. Na to došlo jedné srpnové noci kolem jedné ráno, když jsem se rozhodl, že už mi z psaní bakalářky hrabe. (Ano, dělal jsem státnice v srpnu. Zlomený obratel, pamatujete?) Kdybych měl zhodnotit, jaký vliv na výkon auta měly, tak budu spíš skeptický. Ano, přijde mi, že průběh výkonu je trochu radostnější ve středním pásmu otáček, ale to dost dobře může být jen můj pocit. Ale zvuk je rozhodně trochu lepší. A taky si můžu říct, že mám doopravdické japonské svody. A přátelé, to je teprve pocit! Trochu později jsem svody ještě doplnil omotávkou, abych alespoň trochu snížil teplotu v motorovém prostoru. Nedávné vyndávání svodů při swapu převodovky odhalilo, že to budu muset udělat ještě jednou a pořádně, ale alespoň bude zase nějaký materiál na článek. Váha vzduchu z RX-7 si ještě cestu pod kapotu nenašlo, byl jsem moc líný koupit si hadici, abych jej mohl napojit na sání. No, tak snad příště.  

Tím se dostáváme k poslední příležitosti. Kolem vánoc jsem uvažoval, že po novém roce bych třeba mohl konečně koupit ty výztuhy. Nebo nový podvozek. Ale další kamarád, kterému občas vypomáhám s jeho NB, sháněl kobereček do kufru. Jak mi kobereček zabránil koupit výztuhy nebo podvozek? To vám objasní následující přepis konverzace:

Člověk: "Nepotřebuješ něco z NBfl? Sháním kobereček do kufru a píšu si s klukem, co má celý auto na díly." 
Já: "Hmm, leda svor." (Původně jsem to myslel spíš jako humor, ale kdyby byl za pěknou cenu…)
Člověk posílá fotku s popisem, NBfl, šestikvalt. (Chtěl jsem samosvor se stálým převodem 4.1, který se dával i do NA. NBfl s šestistupňovou převodovkou má stálý převod 3.6) 
Já: "Špatnej svor. Leda to vzít i se špajzem."
Člověk: posílá cenovku převodovky a diferenciálu dohromady
Já: "A k***a…"
Člověk: "Já si ještě koupím střechu a sedačky."

No a takhle jsem přišel k šestistupňové převodovce a samosvornému diferenciálu. Ten kobereček se nakonec pěkně prodražil. Na druhou stranu, celá ta legrace byla v ceně samosvorného diferenciálu a po odečtení toho, za kolik jsem prodal převodovku a diferenciál mě celá ta legrace stála pod deset tisíc. A to včetně výměny těhlic, které srostly s původními poloosami. Jasně, sice se celá operace díky zmíněným těhlicím protáhla o týden a pak jsem ještě sháněl pomocný spojkový váleček, protože ten původní se rozhodl, že už ho to nebaví. Ale i tak to určitě stálo za to. Samosvorný diferenciál totiž udělal z Potvory trochu lepší auto. Na suchu má spoustu trakce, takže pocitově určitě zrychlilo. Zároveň na mokru při jízdě bokem je mnohem lépe kontrolovatelné. Tady vidím velký dobrý. Trochu jsem se obával delšího převodu a šestikvaltu, ale nemám pocit, že by to bylo horší. Ba, na cestování je to snad i lepší. Jsem spokojen.

reklama

Jsem také spokojený s tím, jakým směrem se Potvora za dobu v mém vlastnictví pohnula. Prve jsem sice neplánoval žádné úpravy, ba i ten snížený podvozek, který už měla, jsem chtěl dát pryč, ale postupem času se to změnilo a jak jsem prozatím skončil, jste si právě přečetli. Stejně tak se změnil i můj vztah k úpravám. Pořád je sice dost ambivalentní, protože mi vadí sahat na něco, co funguje (navíc třeba ta poslední operace se trochu protáhla), ale na druhou stranu mám radost, z toho zlepšení, které úprava přinese. Část z nich už ani nezavrhuju jako zbytečnou, ale dokážu si představit jejich výhody a vliv na auto. A moje představa o tom, kdy budu s Potvorou hotov, už má taky jasný tvar.

Kdybych to měl shrnout, tak všeuměl. Po dobu, kdy bude mým jediným autem se budu snažit najít rovnováhu mezi autem čistě na zábavu a autem, které každodenně používám a chci v něm i cestovat. Zatím je to na dobré cestě, zrovna samosvor a převodovka ji posunuly zatím snad nejvíc. Ze zásadních věcí mi chybí snad už jen slušnější podvozek (který pravděpodobně vyřeší coilovery MeisterR) a nějaké výztuhy (hlavně ty nosníků). Jasně, ještě by se našla spousta drobností, jako třeba nějaká další izolace, možná nový výfuk. A taky mě čekají druhé rozvody, při kterých mám v plánu provést přetrasování chladicího systému (reroute), aby se lépe chladil čtvrtý válec. Určitě by mě napadly ještě nějaké další věci, nějaké komfortní úpravy do interiéru, ale s těmi si pohraju až budu mít volnou chvíli. Teď bych ale měl začít opět šetřit na podvozek. Nebo výztuhy. Teda, pokud se zase nenaskytne nějaká příležitost…


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

froxic
10. února 2018, 09:45
3

Mě to tak přijde, že dokud neuděláš první úpravu (byť banální), tak nejsi s autem tak spojený. A pak se něco v mozku přepne a mezi fází uvažování to jde rovnou k realizaci, taková (skoro) neřízená řetězová reakce :-) Já jsem tomu chtěl předejít, že jsem koupil už dosti upravené auto, ale nakonec jsem do toho stejně spadl (viz blogy) :D

reagovat
Jakub Pospíšil
10. února 2018, 10:30
1

Tenhle článek se mi vůbec nelíbí. Mám totiž podobné záměry, jako jsi měl ty na začátku článku a zároveň se vyžívám v pocitu z dobře provedené řemeslné práce. A jak jsem si četl o těch úpravách a koukal na fotky, říkal jsem si, že to vypadá docela fajn.

reagovat
Beny
10. února 2018, 10:37
1

Je to hrůza, ja koupil NAčko v domnění že tenhle rok udělám maximálně volant sedačku a rollbar. Projel jsem se v tom, zjistil že do brzdy musím kopat asi jako do pytle s bramborama a za další dva dny už jsem volal na držáky třmenů abych mohl dát větší kotouče. Kamarádi už se mi smějou že jsem nenapravitelnej.

reagovat
zimbic
10. února 2018, 13:00
3

Navíc se něco pokazí a ty pak přemýšlíš, když už to máš měnit, tak tam dáš něco lepšího a tenhle kolotoč nikdy nekončí :D

František Čáslavský
10. února 2018, 18:57
0

Tak, řešily by to desky, popřípadě hadice a lepší brzdovka, ale... :)

Beny
10. února 2018, 18:59
0

Ale ještě líp to vyřeší pancířky, desky a větší kotouče. :-D

František Čáslavský
10. února 2018, 18:59
0

Slyším v dáli hadice HEL a Hawk HP+?

Beny
10. února 2018, 19:04
0

Možná, ale taky dost možná oslovím jednoho českýho výrobce co mi k plný spokojenosti brzdí motorku. :-)

Tomáš "Vavris" Vavrečka
10. února 2018, 19:36
0

Jestli máš NAFL, tak jsou větší kotouče zbytečnost, zaměřil bych se, jak říká Franta, na desky, hadice a celkovou kondici soustavy.

Beny
10. února 2018, 19:38
0

Jo, NA FL, ale bez ABS, takže 235mm předky, jdu na 255/251. Ale zbytek je taky jasnej.

Tomáš "Vavris" Vavrečka
11. února 2018, 10:35
0

A jo, já zapomněl, že tam byly i ty menší 235ky

Nawi2203
10. února 2018, 15:17
0

Mám to podobný. Dal jsem ISo ke klempíři a shodou okolností má na jednom dárci i origo špéru... Tak se bude dávat i špéra.

reagovat
beastar
10. února 2018, 16:10
3

No diskuse o oktávce mě už nebaví. Mimochodem ty světla jsou fakt super a vůbec jako je vidět že si šikovnej člověk.

reagovat
František Čáslavský
10. února 2018, 19:01
3

Díky! Na ty DRL jsem fakt pyšnej. Chtěl jsem to udělat nějak tak, jak by to asi pořešil výrobce, kdyby musel. Přes STK to prochází a po ČR, SR a zbytku světa už jezdí několik desítek těch, co jsem vyrobil já. Je to radost.

Safa
10. února 2018, 19:46
1

A to zaslouží potlesk, bravo Fernie! ;o)
teď ještě tak vymyslet a zrelizovat daily DLR na NC. Ne, kecám. Ale stejně... :o)))

GanGreen
11. února 2018, 08:06
0

Za ta svetla klobouk dolu pane :-)

Knightrider
11. února 2018, 08:53
0

No jo, DRL Switchback. To je skoro povinna klasika pro nas vsechny, kdo mame Ameriky. :-)

ri
riderhenry
10. února 2018, 16:38
0

Hezký článek, pro mě i docela nostalgický, i když u mě to začínalo pochromovaným víčkem nádrže, ale zvrhlo se to i tak :D "Tady vidím velký dobrý." :D

Docela mě překvapuje, že jsi po instalaci svodů takový skeptický. V NB mi MW svody s komplet výfukem udělali lehce přes 10 koní, vyhladily křivku kroutícího momentu a především vytvořili krásně znatelnou výkonovou špičku u omezovače. Dokonce z grafu soudím, že kdyby auto točilo víc, tak by výkon ještě stoupal, zatímco "série" se "zalomí" už před omezovačem (což mě přimělo i uvažovat o řídící jednotce z JPN verze, kde některé verze točí snad o 500 ot. víc...).

reagovat
František Čáslavský
10. února 2018, 18:56
0

No, já to mám ozkoušené pouze přes "butt dyno" a ano, nějakej rozdíl tam je, ale nepřišlo mi to takový, že bych si z toho stříknul do trenek :) Ale je pravda, že stále jezdím na plusmínus sériovém výfuku, pokud se někdy najde výfuk, co mi nepřijde stupidně uřvaný, tak to třeba bude lepší. Jen najít ten výfuk.

Co se jednotky týká, tak čas od času se zapomenu nad upravenou jednotkou (snad z Eunose), se kterou B6 točí 8500 a na brzdě pak dá ještě pár koní víc. Dělají to ve Skuzzle motorsport. No a jinak občas sním o nějaké té atmo úpravě, ale to je ještě na hony daleko...

Beny
10. února 2018, 19:02
0

Tak jednotka by šla efektivně vyřešit nějakým piggybackem a dokonce si to můžou na emisích napíchnout když tam pořád bude oem jednotka...

František Čáslavský
10. února 2018, 19:08
0

Zajdi do garáže. Vidíš tam někde OBD, které by si mohli napíchnout? :-)
Jako, pokud si s tím někdy budu hrát, tak si prostě postavím Megasquirt.

Beny
10. února 2018, 19:14
0

Na to aby to napíchli to nemusí mít OBD.

František Čáslavský
10. února 2018, 19:32
0

Vážně moc chci vidět, jak budou napichovat proprietární diagnostickej konektor. :D

Beny
10. února 2018, 19:37
0

Almeru mi napíchli. A ve škole jsme měli napíchlího i Favorita se vstřikem, kolikrát jsem slyšel jak to nejde. :-D Ale donutil jsi mě se podívat se na protokol z emisí a příslušný kolonky proškrtaný, takže na to serou.

GanGreen
11. února 2018, 07:52
0

No hlavne na STK nic jinyho mez OBD neumej ne? Ne ze by to neslo...

Vojta
11. února 2018, 10:39
0

Především to nemají povinnost dělat, tak proč by to dělali? :) Napichují se jen auta se standardem EOBD (benzín od 2002, nafta od 2004) a to na měření emisí. V tom systému, když se vybírá auto a zadává VIN, tak si to samo řekne, že máš připojit EOBD. Blbý je, že nastávají problémy s tím, že některý auta jsou starší, připojovat se nemají, ale ten program to stejně vyžaduje, přitom třeba EOBD ani nemaj. Celkově je tam těch neznámých víc, typickým problémem je to, že spousta aut byla se stejným motorem ve verzích s DPF a bez DPF, podle země prodeje, a nikdo nerozlišuje, která je která. S Miatou problém nebude, tu nikdo napojovat nebude chtít, to už je ověřený :D Až NBFL má EOBD, pokud vím.

Beny
11. února 2018, 11:01
0

Právě že chtějí, kamarád mi říkal asi dva dny starou zkušenost s NA fl, napíchnout chtěli, ale nezdařilo se. :-)

Vojta
11. února 2018, 12:55
0

Chtít můžou, ale maj smůlu... zákon hovoří jasně a pokud na některý stanici ME vysíraj, je na čase jezdit jinam ;)

GanGreen
11. února 2018, 13:10
0

Presne, nejni nic jednodussiho...:-)

Standa
12. února 2018, 08:55
0

U relativně rozšířenýho auta se vždycky někdo najde. Mě emise nikdo v širokým okolí změřit nechtěl. Tak jsem musel na rozšířenou Dekru a tam mi technik řekl, že jakmile má motor elektronický vstřikování, tak musej načíst závady i u starších aut. Samozřejmě OBD1 z roku 87 nenačetl, tak do protokolu dopsal něco o kontrole vyblikáním kódů. Takže před příští kontrolou asi radši přepíšu auto na vete.

Vojta
12. února 2018, 11:01
0

Ono je to jak která stanice, ale rozhodně není pravda to, že by se musela vyčítat paměť závad kdekoliv, kde je elektronický vstřikování. Spousta z nich totiž ani nic takovýho nemá :D Typicky starý Bosche před Motronicem...

Beny
12. února 2018, 11:53
0

To už je nostalgie, pamatuju si ještě ze školy seřizování směsi na Jetronicu. :-)

Ma
Machy
11. února 2018, 09:23
0

Ahoj, mohl bys trochu detailu o tech svetlech? Jak jsi resil vypinani DRL pri zapnuti blinkru? Dik

reagovat
sumy
11. února 2018, 13:48
0

Jsem zastáncem spíš hezkých seriovek. U civika 6 jsem jen dal fofrklacek s kratším chodem a přidal dozadu stabik z VTIčka. Přeci jen, když už to má nezávislou a je to podvozkově podařený auto, škoda ho tam nemít. U Pája jsem chtěl také tvrdě držet sérii... No nepovedlo se :-D Zvednutý, měchy do zadní nápravy s ventilem spojeny/odděleny, zároveň tím můžu rovnat auto na spani. Taky si můžu v rozsahu 8cm měnit výšku zadku. Naviják schovanej pod SPZ. Trochu poladěnej motor(ale aby nečudil -to považuji za vrchol buranství, oblak černý mlhy za autem) No a trochu dobudíkovaný. Celý soupnuty do fólie. No a samozřejmě velký kola-docela běhání, dopsat je do TP.
A teď mi tu stojí druhy Pajero a já opět sním o krásný seriovce... :-/

Knightrider
12. února 2018, 11:44
0

Machy: Jsou to dvoubarevny LED diody s nazvem Switchback, ktery koupis na eBay. Ta prepinaci elektronika uz je v nich. Je to obdoba dvouvlaknovy zarovky. Jedno vlakno/signal je bila druhy vlakno/signal je oranzova. Akorat musis predradit odpor, aby ti to neblikalo rychle.

Ro
RosaV8
12. února 2018, 11:17
0

S těma světlama je to moc pěkná vychytávečka, gratuluju a tiše závidím ten kumšt! Já mám bohužel přední pozičky moc malý a směrovky mají oranžovej kryt, takže svělta musím vyklápět...a diodový blbiny z benzínky do nárazníku cpát nehodlám. Ale na druhou stranu pohled přes kapotu na vyklopená světla se mi asi nikdy neomrzí :D

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle Limited 1987
AMC Eagle Limited

1987 rok výroby
150 koní výkon
4 200 ccm objem

Dodge W300 FF 1973
Dodge W300 FF

1973 rok výroby
140 koní výkon
5 875 ccm objem

Škoda Felicia 1.3 MPi LXI REZERVACE 1998
Škoda Felicia 1.3 MPi LXI REZERVACE

1998 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel 1983
Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel

1983 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 4x2 1979
Ford F150 4x2

1979 rok výroby
155 koní výkon
5 730 ccm objem