načítám data...

Ford Mustang GT Convertible: Tvor extrovertní

Kolegové v redakci si řekli, že těch starých amerik a dalších pleček už bylo dost, a tak mi za dobré chování dali k otestování nového Mustanga. Převychovali mě?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Mustang GT Convertible: Tvor extrovertní

Mohl to být další krásný slunečný pátek, kdy usedneme za volant starého auta, projedeme se někam na zmrzlinu, uděláme nějaké fotky a zanedlouho se na Autíčkáři objeví veselá historka o starém světle modrém Mustangu. Ale moji drazí redakční kolegové říkali, že to s těmi starými auty už přeháním, blábolím v redakčním chatu něco o sytičích a karburátorech a nedá se to poslouchat. Rozhodli se tedy, že mě lstí dostanou za volant něčeho nového, abych konečně sklapl. A za ‚dobré chování‘ mi k testu přidělili Mustang. Ale bez střechy. Přece mě nemůžou až tak rozmazlovat.

Možná jste právě pojali podezření, že vás tak trochu tahám za fusekli. A že jsem určitě žadonil… Inu, skutečnost může být někde uprostřed. Možná jsem jenom ve správnou dobu prohlásil, že toho Mustanga si teda vezmu já a nikdo neprotestoval… Ale nebudeme si to kazit pravdou, že? 

Nejspíš byste čekali, že moje první dojmy z Mustangu budou extatické. Osmiválec, kabrio, samosvor! Wow! Jenže já vlastně v Mustangu nesedím poprvé. Po převzetí tedy jen stahuji střechu a při prvním rozjezdu se začínám culit s tím, že nejspíš budeme kamarádi. A že mi ten hodný pán ve Fordu určitě zapnul ty hlučné výfuky, abych měl radost. Ne, nezapnul. Je úterý, jedu po pražském okruhu a začínám si vzpomínat, kolik legrace bylo s Bullitem. Bude taková i s tímhle? Abych to zjistil, raději volím cestu domů po neplacených silnicích. Dílem kvůli tomu, že dálnice D1 už mám tak akorát po krk, dílem kvůli tomu, že potřebuji udělat zajížďku pro nějaké díly na Mazdu, a dílem kvůli tomu, že mám volno, tak si to chci udělat hezké.

Foto: Michal Bureš

Mám před sebou pár set kilometrů silnic, což se ukazuje jako zbytečně moc, protože už někde za Kutnou Horou mám pocit, že tohle auto vlastně znám. Jen ten automat je trochu letargický. Až když se dostávám na zábavné silnice na Vysočině, poznávám, že limity, které jsem si osahal s Bullitem, byly dané spíš mým strachem z toho, že ony silniční nepravosti se dějí v místech, kde to až tak dobře neznám, a také stavem zadních pneumatik, které již poznaly středověk. Na domácím hřišti zjišťuju, že si mohu dovolit ještě mnohem víc. Auto je krásně čitelné, vlastně je to skoro až divné, jak rychle a čistě se s ním dá jet. Jeden by čekal, že snad bude trochu přetáčivé, ale do toho ho musíte trochu nutit. Pokud počítáte s měkčí karoserií, tak vás nemůže ničím překvapit, snad jen na brzdách byla záď trochu víc nejistá, než jsem čekal. Na silnici od hradu Veveří do Ostrovačic pak krátce potkávám aktuální Civic TypeR, který na téhle rychlé silnici vlastně ani nemůže být rovnocenným soupeřem a možná se ani nesnažil jet jako takové hovado. Přijíždím domů a je mi jasné, že kamarádi už jsme.

Pojďme se chvíli koukat jen tak zvenku. Někteří lidé říkají, že kabriolety, které vznikly uříznutím střechy z coupé, nikdy nemohou vypadat dobře. Ale u Mustangu to neplatí pomalu v žádné generaci. Ano, pokud jste zvyklí na splývavou záď fastbacku, tak vás zakulacená skládací střecha přecejenom pohorší, ale když je dole, není na co si stěžovat. Boční linie jsou neporušené, zadní blatníky se stále rozšiřují tak, jak mají. Nemám výtek.
Musím se i přiznat, že vlastně nevím, jak Mustang popsat. Prostě se na něj podíváte a vidíte to. Ford tady nemusí umístit ani jeden nápis a obejde se i bez jediného loga na karoserii. (Pravda, jedno jsem našel. Na čelním skle.) Každý, kdo se na něj podívá, ho pozná. A vzhledem k tomu, jak extrovertně působí, se na něj podívá každý. V tom se skrývá i jistý rozpor, nedokážu vám jednoznačně říct, jestli se mi líbí, nebo ne. Ano, líbí se mi ta dlouhá kapota, klenuté zadní blatníky, jenže… Na můj vkus je celé to auto až moc ukřičené. Hele, jedu, podívejte se! V tomhle autě se prostě neschováte. Přitahuje pohledy i bez nastartovaného motoru. Pro extroverty skvělé, ale pokud někdy chcete být neviditelní, nejspíš si takové auto nepořídíte.

Foto: Michal Bureš

Než budu pokračovat, dovolte mi jednu konspirační teorii. Určitě jste někdy od někoho slyšeli, že Fordy v posledních letech mají čumáky, které jsou velice podobné Astonu Martin. Byla ale doba, kdy to bylo přesně naopak. Takový Aston Martin V8 Vantage z roku 1972 vypadal podle mě (a spousty lidí na internetu) hodně podobně jako tehdejší Mustang. Když se tedy ve Fordu vrátili pomyslně o padesát let zpět a představili model v ‚retro‘ designu, dostal Ford šanci to Astonu vrátit. A tak tu teď máme toto. Možná jsem si to celé vymyslel, ale představa toho, jak si někdo říká, že teď jim tu padesát let starou křivdu oplatí, mě vážně baví.

Pokračujme do každodenního života. Mustang je vybaven aktivními výfuky, které mají dohromady 4 módy. Tichý, Normální, Sport, Závodní dráha. Jestli dovolíte, přejmenoval bych je na Normální, Hlučný, Hlučnější, Nejhlučnější. Proč? Představte si, že v půl sedmé ráno jdete do práce a nastartujete před domem. Víte, kde všude budete slyšet, pokud budou výfuky v normálním módu? V šestém patře. Za zavřeným oknem. A pokud někde nedejbože dáte plný, tak po vás zbyde ještě zbytkový hluk od rozhoukaného autoalarmu Peugeotu 307. Od toho, aby vás sousedi neukřižovali, tu je Tichý mód neboli mód hodného souseda. Za jeho pomoci si nastavíte, že v určitou hodinu bude vaše auto potichu. Tedy, normálně hlasité. Ráno jsem se tedy snažil dodržet dekorum a dobré sousedské vztahy, odpoledne ale moje drahá přítelkyně věděla vždy zcela perfektně, kdy se vracím domů. Občas už s několikaminutovým předstihem. Hlučné výfuky mají tedy i své výhody. Občas se dají použít namísto domovního zvonku. A ačkoli jsem nadával, že je to prostě moc hlučné, jeden den, kdy jsem byl po práci mrzutý, jsem si stáhl střechu a pustil mód výfuku Závodní trať. Stačilo pár minut, a už jsem mrzutý nebyl.

Foto: Michal Bureš

Vlastně, ono je v Mustangu těžké být mrzutý. Pod kapotou vám brblá osmicový vidliválec. Skoro by se chtělo říct “starý dobrý” osmiválec, ale to by tady byla mýlka. Rozvod DOHC, proměnné časování vaček, tohle s ničím starým nic společného nemá. Coyote, jak zní označení tohoto motoru, je evolucí motoru Modular, který se poprvé objevil v roce 1990. Tehdy ještě v SOHC variantě, v roce 1997 se pak objevila varianta DOHC a tak dále a tak dále. I výkonová charakteristika je tady jiná, než by byla ta stará dobrá. Nedočkáte se tu toho slavného “jedetovocpoda”, motor se musí trochu nadechnout a pak sputí kalup až k sedmi tisícům otáček. Trochu mu tady ubírá i automatická převodovka, která si musí poradit s deseti stupni. A to jí občas dělá problém. Sešlápnete plyn, převodovka se zamyslí, podřadí o jeden, pak o dva stupně a pak se kůň teprve vzepne na zadní a vystřelí vpřed. Pohodovému cruisingu to nevadí, ale když chcete jet rychle, přepnete si do manuálního režimu. 

Někteří lidé říkají, že Mustang tím, že přišel o tuhou zadní nápravu, přišel o trochu té bestiálnosti. Že už jej nemusíte krotit jak splašené zvíře. Do jisté míry mají pravdu, ovladatelnost oproti starším je tu mnohem lepší a chování je mnohem… evropštější. To ale neznamená, že se s ním nesvezete bokem a neužijete si nějakou tu legraci. Během testovacího týdne sice hodně pršelo, což bylo mrzuté, protože jsem měl kabriolet, ale pršelo a měl jsem k dispozici zadokolku. Do doopravdického rozevlátého driftu musíte auto přemluvit, ale powerslide z křižovatky, či drobné sklouznutí na výjezdu ze zatáčky není při vhodné a jemné aplikaci plného plynu nejmenší problém. Sedíte tady hodně vepředu, za sebou máte zadní sedačky a kufr, takže tolik nepostřehnete jemné vybočení zádě, ale stačí si to párkrát zkusit a pak už to jde jako po másle. A když nechcete dělat nepřístojnosti a pohoršovat svět tím, jak vám to řve, pálí zadní pneumatiky, nebo jede rychle, či jiné environmentálně obtěžující činnosti, pak Mustang jako mávnutím proutku vymění evropskou ovladatelnost za americké pohodlí. Jestli se tady něco povedlo, je to adaptivní podvozek MagnaRide. Možná i díky němu je to takové hodné auto.

Dostáváme se k závěru a někteří z vás určitě vycítili, že mám s Mustangem jakýsi problém. Ano, můj vztah k Mustangům celkově je poněkud rozporuplný. Mými nejoblíbenějšími modely jsou SVO z osmdesátých let a Cobra R z roku 2000. První vůbec nevypadá jako Mustang, nemá osmiválec, ale zato turbo, druhý má olbřímí splitter a ještě větší spoiler. Na jednu stranu se mi líbí, že za Mustangem se každý otočí, tatínci občas zapomenou odbočit za zbytkem rodinky na vycházce, protože se potřebují podívat. Líbí se mi i ten cirkus, který se s ním dá dělat. Ale v tom je zároveň i ten problém. Čas od času chci být neviditelný, prostě projet kudy potřebuji bez přehnané pozornosti okolí. A to tady vskutku moc nejde. Ale víte co? Po tom týdnu mi to bylo naprosto a úplně jedno. Možná vám dlouhodobá expozice sníží IQ, možná z vás udělá většího exhibicionistu a budete v něm jezdit jako mr. Bean . Teď bych si i dokázal představit, že bych s jedním jezdil pořád. Asi by to byl fastback, měl jinačí výfuky a drobný výběr součástek od Ford Performance. Jestli na to někdy dojde? To těžko říct. Ale než na to přijde, budou mi to připomínat dvě dlouhé čáry přímo před kanceláří. 

Foto: Michal Bureš

Verdikt

Možná máte pocit, že v Evropě pro Mustang není místo. Že je moc neotesaný a jeho uřvané výfuky všechny jen otravují. Ale v tom případě zapomínáte, že jsou mezi námi lidé, kteří přesně tohle mají rádi. Ať už pro ten status legendy, nebo protože rádi ukazují prostředníček světu okolo. Za volantem Mustangu se vám možná trochu sníží IQ, vrátíte se do pubertálních let a lidé okolo se na vás budou dívat. Možná si pomyslí, že jste idiot, ale vám to bude co? Úplně jedno. Máte svoji hračku a hřiště je všude kolem vás.

Technické údaje

Motor: zážehový vidlicový osmiválec 4951 ccm
Výkon: 331 kW (450 koní) ve 7 000 ot./min
Točivý moment: 529 Nm v 4 600 ot./min
Převodovka: desetistupňová automatická
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,5 s 
Průměrná spotřeba (v testu): 14,2 l/100 km 
Cena (Mustang GT Convertible): 1 598 590 Kč

Za fotky děkujeme Michalu Burešovi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JohnyLBC
29. června 2020, 13:30
2

Jsem rád, že si můžu dneska přečíst o sportovním autě, a ne o dodávce :) Dneska jsem potkal černé kupé téhle generace, a i ta černá je pořád docela křiklavá:)

reagovat
František Čáslavský
30. června 2020, 00:33
0

Neboj, i já mám v zásobě dodávku. Počítá se, že má osmiválec?

JohnyLBC
30. června 2020, 13:29
0

S osmiválcem to zní lépe :) že by A-Team GMC Vandura?

František Čáslavský
30. června 2020, 13:30
0

Nikolivěk, nastíním pouze, že motor v Mustangu a v dodávce mají něco společného ;)

JohnyLBC
30. června 2020, 16:27
0

Ještě mě napadla dodávka z Tango a Cash :)

BobAsh
30. června 2020, 17:12
0

Econoline?

briza
29. června 2020, 14:36
0

S V6 nebo EcoBoostem by to mohlo být docela fajn auto.

reagovat
Pólin
29. června 2020, 15:06
0

proč?

briza
29. června 2020, 15:38
0

Prostě se mi většinově hnusí zvuk V8

beastar
29. června 2020, 15:19
1

Wunderschön! Ted na sezonu by se mi takove auto libilo. Bohuzel finacni tisen je neuprosna cekame na lepsi casy. S pevnou strechou bych to asi nechtel. Jako cabrio sehr gepflegt... osm válců stačí i kdyz Fanda tlaci. Prago p##o;)
-
Komentář upraven 29. 6. 2020, 15:20:04

reagovat
briza
29. června 2020, 15:39
0

Doba je zlá, budeš to holt muset s tou S6 nějak přetrpět :( Cítím s tebou.

beastar
29. června 2020, 18:56
0

No jo to mi zabavila pritelkyne. Ja trpim ted v Renaultu... skoro obycejnym:) Tak hluboko sem klesl na cabrio uz neni.

ratan groch
30. června 2020, 12:43
1

mam take botasky a na jednej mam vzadu napisane Prago, ale na druhej nemam p##o, ale pico.
A Mustang Cabrio? tak to nie je pre kazdeho. "Tohle je pro vsechny flinky a floutky..."

briza
30. června 2020, 13:09
1

I v Renaultu s vejfukem uprostřed se dá přežít krize, snad jen, jak kdysi řekl Kikina starší, "ta Audi míň drncá". :)

beastar
30. června 2020, 13:36
0

Jo jo presne Prago pico Ratan ma dobrej vkus na botasky. A prave prozradil, ze neni zase tak starej:D Jako v Renaultu nic nechybi i brm brm to umi udelat a taky drc drc coz me teda sere. Nekdy je to vo moje umely zuby, ale za ty prachy... loket z vokna

Sa
Sato
29. června 2020, 15:46
1

Vždy čítam podobný článok tak ma napadne, či som sa nenarodil na nesprávnej strane atlantiku...

reagovat
Sa
Sato
29. června 2020, 15:51
0

*vždy keď

František Čáslavský
29. června 2020, 16:05
1

Mám dost podobný pocit často, když sednu za volant nějaké ameriky... Ale možná je lepší být tady, auto se dá importovat :)

Matěj Podhorský
29. června 2020, 17:01
2

amerika je dobrá na výlety. Žít bych tam asi nechtěl.

beastar
29. června 2020, 18:57
1

Jmenovat se treba Hilton, Gates, nebo Clinton klidne bych tam zil. Jinak jak pise Matej. Navic vozit se tam rychle je velmi nebezpecne, co do svobody.

Sa
Sato
30. června 2020, 07:47
0

Tak ja rozhodne žiadny veľký expert na ameriku nie som. Už je to pár rokov čo som tam bol a na pivo s US kolgami som chodil len výnimočne. A áno, amerika má kopec problémov o ktoré tu v ČR nemusíme riešiť. Stále si ale myslím, źe tzv stredná trieda sa tam má povačšine o niečo lepšie. Nemusí byť človek hneď Gates, billionaires sa majú dobre úplne hocikde. Konktrétne pri mustangu som narážal na to, že v US stojí tak o polovicu menej + lacný servis. No a tu je to luxury item za cenu ktorá sa šplhá dobre že nie k M2.

beastar
30. června 2020, 08:17
0

To si nemyslim Sato. V US se posledni dobou defakto od roku 2008 ma porad hur to cemu se rika stredni trida. Vetsina lidi se ma mozna lip protoze maji low zdravotni pojistku a temer nulovy socialni system. Co ja mam od znamych naposlouchane, tak hodne amiku zavidi soc system i kanadanum. Tzn. alespon nejake jistoty, ze neumres na ulici v bide. A ze je tam Mustang levnejsi? A koukal si nekdy za co se tam povazuje a kolik stoji takove Audi, Mercedes? Neni to tak dlouho, co sem vezl v S6 kamaradovu sestrenici. Dceru imigrace a ta se s tim fotila na insta:D Se slovy wow ja sem nikdy nejela Audi, awesome voe. A nejake vrcholnejsi verze tam taky nestoji uplne petnik. A ani ten prumerny american nejezdi na potkani v Mustangu. A ok taky na us nejsem odbornik, byl sem tam taky davno.

Sa
Sato
30. června 2020, 09:38
0

Tak ja som v novej Audi taky asi nejel :) Aspoň nie v S6, mať instagram (a mentalitu k tomu) tak sa tiež cvaknem :) Samozrejme máš pravdu nemecký premium import sa tam považuje proste za luxus, normálny ludia si kupujú bud US alebo Japonsko. A príde mi to tak nejako logické, nevznikajú potom situácie keď oktávka stojí ako mercedes cla :) viď test čo tu bol minule.

Btw, raz mi jeden kolega na obede vysvetloval, že on a vlastne aj všedci okolo neho si od '90s kupujú len japonske autá, pretože vtedy boli US celkom shit a proste im to uvažovanie zostalo. Tuším mal vetdy hondu accord. Ale zároveň priznal, že to je mentalita ludí z pobrežia, vo vnútrozemí je to inak.

Do debaty ohladom sociálneho zabezpečenia sa veľmi púštat nechcem. Ako áno, je fakt, že zdravotníctvo tam stojí strašné prachy, je naprd, že decká nemožu ísť len tak študovať ako tu. Napr. poslať dieťa na Stanford si nedovolí ani vysoký manažment s IT firmy, tu na karlovku može ísť každý kto ma na to IQ. Zase na druhú stranu, včera som podával danové priznanie tak viem presne kolko mna osobne celý tento sociálny "luxus" stojí. Sakra veľa.

Dalo by sa ešte arguamntovať bezpečnostou, veľké sociálne rozdiely vytvárajú menej bezpečné ulice a pod. Ale čo som počul tak s fetkami majú celkom problém aj v Canade (Torronto). A aj tu, pár km západnejšie máme krajiny s dobrým sociálnym zabezpečením a zhoršujúcou sa bezpečnosťou...

BobAsh
30. června 2020, 17:22
0

Mustang je v USA levnější sotva o clo a DPH. A pak teda samozřejmě o to, že tam se dá koupit Mustang "v socce" a tady ne. Ten dojem "Mustang je u nás drahej" vzniká tím, že se někdo podívá na americkou cenu "již od", což je $26,670, a pak na českou cenu "již od", což je 1 301 990 Kč.

Jenomže to je úplně nesmyslný srovnání, protože americkej Mustang "již od" je čtyřválec Ecoboost bez Premium paketu a bez Performance paketu.

Testovanej kus jsem pro přibližnou představu hodil do konfigurátoru u nás a v USA. U nás vyšel na 1 612 680 Kč. Což zní na Mustanga trochu děsivě. Jenomže v USA vyjde přibližně stejně nakonfigurovanej kus na $58,630 (!).

Kdyby se sem za stejný cenový politiky vozil Ecoboost v základu, tak bude stát pod 800 tisíc. Ale Ford z nějakýho důvodu usoudil, že se to nevyplatí, možná proto, že lidi, co tady mají na takový blbostě jako Mustang, už stejně chtějí auto s V8 a v plný.

Slower
29. června 2020, 15:52
0

Takze rikas, ze ten V8 zvuk je slyset i pres ten hluk z vetru? To bych mel neco udelat s tou svoji bestii :)

A co koukam na fotky, tak to trpi podobnym neduhem jako Camaro (nebo jine nove auta) - ma to obrovsky bocni profil a clovek je v tom trochu jako ve vane. Nejake jezdeni s rukou ven z auta neni mozne, protoze hranu dveri ma clovek tak nejak u krku...
-
Komentář upraven 29. 6. 2020, 15:52:43

reagovat
František Čáslavský
29. června 2020, 16:05
0

Jo, docela dost a ano, měl bys. LSko zní trochu líp.

Matěj Podhorský
29. června 2020, 17:01
0

O trochu hodně líp :D

beastar
30. června 2020, 00:38
-1

Jako ve vane si v kazdym modernim aute krome miaty... Kazdopadne ja radeji vanu nez sprchu.

krab
29. června 2020, 22:45
1

Moc hezký fotky a vážně čtivej , moc hezkej text. Palec nahoru!

reagovat
Zajda
29. června 2020, 23:19
0

"aktuální Civic TypeR, který na téhle rychlé silnici vlastně ani nemůže být rovnocenným soupeřem" To je odvážné tvrzení, ať už ta silnice vypadala jakkoliv :-)

reagovat
František Čáslavský
30. června 2020, 00:33
0

Silnice není žádné tajemství, https://mapy.cz/s/pokumosono
Jinak rozdíl je 150 koní ve prospěch Mustangu, ale taky 300 kilo navíc. Takže bych asi taky řekl, že na každé silnici to fungovat nebude. Tady to mám dost najeté. Civic vypadal, že se chce projet svižně, ale že by se mnou držel krok, to nemohu říct.

beastar
30. června 2020, 00:36
0

To je v umeni pilotaze. A v pudu sebezachovy potom to povodis i ve felicii pickup.;D

peca
30. června 2020, 08:04
2

To jsem si mohl myslet, ze ty cary jsou od tebe. Konecne uz vim koho nenavidet, za to, ze mi pravidelne pripomina mou marnou touhu po V8 nebo jinych benzinovych nezbytnostech :-)

reagovat
Ev
Evlo
30. června 2020, 21:44
0

Podobny auto jsem potkal nedavno v Brne.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac SLS  1997
Cadillac SLS

1997 rok výroby
300 koní výkon
4 500 ccm objem

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem

Jeep Commander V8  2006
Jeep Commander V8

2006 rok výroby
230 koní výkon
4 700 ccm objem