reklama
načítám data...

Spaste svoje diesely, jejich konec přichází

Jezdíte rádi do 150 do kopce za 5 litrů na sto? Užíváte si dunění a turbokopance při každé akceleraci? Dlouho nebudete.

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt, Editorial: Spaste svoje diesely, jejich konec přichází

Těžko by člověk pohledal mezi motoristy oblíbenější a lidovější pohon, než je přeplňovaný naftový čtyřválec. Ano, ve fanouškovské základně Autíčkáře hraje prim benzinový víceválec, a když už čtyřválec, tak aspoň pořádně točivý, ale realita českého trhu je jiná. Typickým předobrazem ideálního rodinného vozu je kombi poháněné teoreticky ekonomickým a současně, také teoreticky, dostatečně dynamickým turbodieselem. Co na tom, že ve většina soukromých majitelů si vlastně ani nemůže zvolit zbytečnější povoz, přičemž největší porci kilometrů a času stráví sami za volantem vibrujícího, podivně jedoucího vozu přepravujícího vzduch.

Schválně se zkuste někdy podívat na parkoviště u nějaké větší firmy, nebo podzemní garáži nákupního centra. Naftové kombíky milujeme. A nejsme v tom sami, jede v tom prakticky celá Evropa. Proto by jistě řidičské populaci Evropy neměla uniknout tato zpráva, hovořící o záměru představitelů čtyř světových velkoměst zakázat do deseti let provoz naftových automobilů v ulicích těchto měst. Podotýkám, že krom Mexico City, se zbylá města nacházejí v Evropě. Jedná se Atény, Madrid a Paříž. Mexico City samotné bude speciálním případem, ostatně si dokážete asi představit typický vozový park, sestávající ve valné většině ze starých vozidel obskurního původu a stavu.

Řeknete si, že se to přece českého řidiče nemůže dotknout, a navíc aktuálně existují mnohem větší a akutnější problémy. Třeba modré zóny v Praze, nebo veselé, všeobjímající nadšení pro regulaci dopravy v Brně. V Ostravě je všechno jedno, tam i patnáct let staré TDI s vadnými vstřiky bude vypouštět čistší vzduch, než jaký nasaje.

reklama

S velkou pravděpodobností se však dá očekávat, že otevřená válka dieselům bude pokračovat i v dalších městech. Koneckonců, starostové, poslanci, dopravní experti a nejrůznější ekologové mají v ruce pádný argument v podobě nejrůznějších emisních afér automobilek a tedy budou mít velký zájem na tom, aby naftová auta, podobně jakou například kouření, vyšlo postupně z módy. Samozřejmě za pomoci nařízení. 

Snad by českého řidiče mohlo více zajímat, že se do popředí zájmu dostávají naftové motory postupně i u nás, a to zásluhou více faktorů, jejichž společným jmenovatelem je filtr pevných částic, neboli DPF. Myslím, že většina motoristů tenhle vynález označí šmahem za kurvítko, tedy zařízení sloužící k vytažení co nejvíce peněz ze spotřebitelovy kapsy ať už většími nároky na údržbu, nebo neodkladnou, časově vymezenou nutností výměny.

Co když si ale z filtru pevných částic udělali kurvítko zejména majitelé svým svérázným přístupem k údržbě a nevhodnou volbou rodinného vozu? Jak jsem napsal na začátku, soukromý provozovatel, pokud si koupí diesel, jej využívá většinou nevhodným způsobem. Protože máte velkou rodinu, koupíte si velké kombi, aby se pohodlně vešli všichni, táta, máma, děti, pes. V představách těchto řidičů potom všichni v plně naloženém kombi odjedou za doprovodu mohutného nýtování na cestu za dobrodružstvím, na nějakou letní či zimní dovolenou. Máma bude šťastná, že táta udělal dobrý kup, auto skoro nic nežere a ještě se jim podařilo ojetý kombík nejasného původu a historie výhodně financovat přímo v autobazaru. Táta si zase bude moci užívat krátké návaly točivého momentu, tolik potřebnou součást každého nebezpečného předjížděcího manévru. 

Tahle idyla obyčejně nemá dlouhého trvání, a to z několika důvodů. Zaprvé, naftový dostavník může své skutečné přednosti ukázat jenom párkrát do roka, většinou jednou v létě a jednou v zimě. Zbytek spektra provozu sestává hlavně z kratších dojížděcích vzdáleností, ať už za prací, nebo na nákupy, což s sebou nese problém v podobě nedostatečného prohřívání pohonného ústrojí a s tím i zanedbávání pravidelných regenerací DPF. Celý proces je o malinko složitější, a tak si pro úsporu času řekneme, jak to asi skončí. Ano, milé děti, DPF se ucpe. A nyní stojí rodina před problémem. Zajet do servisu a nechat filtr vyčistit, nebo snad rovnou vyměnit? To snad ne! Přeci jen, pokud už se DPF opravdu znehodnotí, jeho regenerace se navzdory tolik populárním historkám o vypékání bordelu z DPF v peci málokdy skutečně povede, a originální díl je tak drahý. Kdo by utrácel tolik peněz za něco tak zbytečného, jako je věc bránící ostatním lidem v dýchání svinstva vypouštěném vaším naleštěným stočeným sazometem? 

Tedy jaké bude konečné řešení problému s DPF? Kladivo. Jak krásně koresponduje volba pracovního nástroje a specificky buranského technologického postupu s jednoduchým vzorcem uvažování o levném provozu a zvláštních ekonomických rozvahách střednědobého horizontu. Výsledný produkt tak nejen, že postižené rodině ušetří mnoho korunek, které se budou hodit, až turbo, vstřiky nebo dvouhmota zahodí flintu do žita, příjemným bonusem pro životní prostředí a plíce ostatních účastníků bude krásná černá kouřová clona, vyvolávající nostalgické vzpomínky na přetížené Avie supící třicítkou do kopce. Retro je přece tolik v kurzu.

Přes to všechno se prostě nemůžu smířit s honem na naftové motory tak, jak jej můžeme v nejbližších pár letech očekávat. Myšlenka čistého ovzduší v městech je sice hrozně lákavá, ale zapomínáme, že na znečištění ve městech se podílí i další faktory, jakožto nevyhnutelný důsledek velké koncentrace obyvatel. A i když diesely moc nemusím, a ty čoudící bych nejraději nechal sešrotovat hned a všechny naráz, jak zaručit, aby nakonec hon na diesely neskončil honem na úplně všechny řidiče? Podívejte se na zpackané projekty parkovacích zón, na uměle vytvořené, nereálné emisní limity vedoucí k aferám Dieselgate, vlastně stačí i ten paskvil s STK, který letos vešel v platnost. Člověk se prostě nemůže ubránit dojmu, že velká část regulací, byť byla ze začátku spojena s dobrou myšlenkou, se zvrátí v druhotný výběr daní, na který doplatí krom tupých buranů s čoudícími křápy i běžný motorista, který měl pro koupi nafťáku rozumný důvod. 

reklama

Nemůžu si odpustit na konec ještě jednu poznámku, a ano, k vaší velké radosti se bude týkat elektromobilů. Jistě nejsem sám, kdo by elektromobil rád používal, pakliže by měl stejnou operativnost, jako běžné benzínové auto, tedy by mě neomezoval v tom kdy, kam, jak daleko a kudy chci jet. A jestli bych bral elektromobil místo naftového auta? Prakticky hned. O tichém autě sním odjakživa, a i když jsou dnešní auta na opravdu vysoké úrovni co do odhlučnění, svezte se Jaguarem s motorem Ingenium, nebo novou Alfou, a poznáte, že i opravdu vyjímečný automobil se dá zabít hlučnou naftou pod kapotou. Jenomže doba elektromobilů pro běžné použití ještě nenastala, a ačkoli se mluví o nejrůžnějších podporách a nedejbože i motivaci pro motoristy, aby zahodili svá spalovací neekologická monstra, vsadím se s vámi o plnou nádrž, že pokud to bude pod taktovkou státu, skončí to krásným fiaskem, které zaplatí úplně všichni. Trochu to asi souvisí se zvráceným chápáním motivace v naší současné společnosti. Znáte to, místo toho, aby ve vás váš nadřízený v těžkých chvílích správným způsobem vyvolal dojem, že to co děláte, je opravdu potřebné, aby si vás získal a pomohl vám vidět věci v souvislostech, nadchnul vás i pro zdánlivě otupující činnosti a pomohl tak překonat různé těžkosti a překážky svou podporou, řekne vám, že jste nemotivovatelný nevděčník, svého místa si nevážíte a vůbec, jste tak postradatelný, že kdyby bylo potřeba, na vaše místo čeká deset dalších. 

A tak si říkám, jestli tohle není ten problém. Jestli zkrátka celé řešení nejrůznějších problémů s auty, a teď se to netýká jenom těch dieselových bez DPF, nespočívá v tom, že když už je nutno sáhnout k nějakému opatření, které část lidí omezí, selhává autorita, ať už ve formě státu, nebo lidí, v automobilismu se pohybujících v tom, že své kroky nedokáže pořádně vysvětlit a lidem tak dát najevo, že když přispějí svou částí, nebo někde o kousek ustoupí, může to ve výsledku pomoci něčemu, z čeho budou čerpat všichni. Stručně řečeno, nevysvětlí vám, že když si nebudete kupovat pochybné dieselové krámy a vytloukat z nich filtry pevných částic, protože na jejich výměnu nemáte peníze, nebude nikdo dupat po vás, a všech ostatních motoristech, kteří chtějí svým autem jezdit bez arogantního omezování ostatních a o své auto se starají.

Tolik otázek a tak málo odpovědí. Co si o DPF a naftových motorech myslíte vy?


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

hb
hb11
05. prosince 2016, 08:45
4

Krasne napsano, neda se nez souhlasit, od zacatku do konce..

Problem je bohuzel v tom, ze debilni regulatori si poslednich X let vybrali jako hlavniho nepritele neskodne, nejedovate CO2. Takze krome podpory rozsirovani smradlavych dieslu zkazili i benziny - primovstrikove zazehove turbomotory maji sice diky efektivnejsimu spalovani za vyssich teplot vyrazne nizsi spotrebu za laboratornich podminek (v realu uz to vzdycky zas takova slava neni), ale vznikaji jedovate zplodiny a saze (takze DPF bude brzy i u benzinu).

Nejsmysluplnejsi kombinace pro vetsinu beznych uzivatelu - atmosfericky, neprimovstrikovy, zazehovy motor - je dnes bohuzel u novych aut prakticky nedostupna. Pritom je to paradoxne i nejekologictejsi volba - motory okolo roku 2000 byly dostatecne vyspele, aby mely dobre emise, zivotnost i spotrebu..

reagovat
kn
knedlik
05. prosince 2016, 10:16
0

bohuzel uz se tak stalo a dpf je i u benzinu

Ev
Evlo
05. prosince 2016, 08:49
0

Dyzl proste smrdi, ve meste je to fakt zlo.

reagovat
Ev
Evlo
05. prosince 2016, 08:54
0

2. je teda fajn, ze uz resi hnusky a ne papani pro kyticky
3. asi to podpori domaci prumysl, ktery je vyrazne automobilovy - kdyz me zakazou dyzl, dokoupim benzin - dava to smysl
4. je otazka kdyz zklidnovaci opatereni donuti fakt nekolik lidi autem nejezdi a statu a jinym spranim organum verejne moci se kvuli vsem tem danim, co nebudou mit, zacne po autickach styskat

Ev
Evlo
05. prosince 2016, 08:56
0

5. tuhle jsem se jal tak nejak odhadnout kolik litru benzinu se spotrebuje navic za mesic kdyz opravuji jizni spojku 2 mesice misto 1 a je to podle me kolem pul milionu litru. Tak i tady by se to mozna chtelo zamyslet, jestli nejde ekologii pomoct.

podvlada
05. prosince 2016, 09:11
1

Omezení nikdy nikam nevedou. Přijde mi ale, že si to lidi navzájem přejou. "Jo, koukej, Máňo, sousedovi zatrhnou ten jeho usupěnej dýzl, dobře mu tak, viď!" Ale že za rok si přijdou i pro něj, to mu nedochází.
Ať už jde o auta (současnost), alkohol (minulost), nebo třeba současné EET. Případně zbraně. Sorry, vím, že to sem nepatří, ale pro příklad tohoto omezení se to hodí až náramně, podobnost bezvadná (do závorek uvedu analogii s auty). Ve stručnosti, evropská komise za poslední roky udělala velký kulový v boji proti terorizmu (v boji proti znečišťování ovzduší), a teď v nedávné koncentraci útoků nelegálními zbraněmi (zvyšující se počet dízlaut bez DPF) je potřebuje nějak omezit a zakázat. Jenže jak regulovat nelegální zbraně (auta bez DPF)? No určitě vznikly z původně legálních, všechny jednou byly legální. Tak ty nejnebezpečnější zakážeme (zakážeme jen dízly). Lidu řekneme, že nezakazujeme všechny, že ty méně nebezpečné si mohou ponechat (benzíny a elektro zatím OK). Jenže oni zjistí, že to nestačilo. Sebereme zbraně i lovcům (třema kamionová doprava). Sebereme je i sportovcům (regulace závodů - kdo vzpomíná na staré formule se slzou v oku?) Sebereme je i muzeím (co kdyby chtěl někdo sebrat toho veterána a jet se s ním projet někam na sraz?) ... Takhle to je a bohužel i bude. Dá se proti tomu bojovat, ale s nevalným úspěchem. Všechno je bohužel v lidech. "Kdo chce psa bít, hůl si najde" - kdo chce, "zbraň" si opatří, ať už jde o střelnou, nůž, trubku, kladivo, cihlu; tak si v kterémkoliv odvětví spotřebitel "nějak poradí" a půjde cestou nejnižší nutné ceny. Mimochodem, koho by zajímal více tenhle můj offtopic, tak: http://gunban.eu. Připomínám, že na většinu regulací lidé koukají, jako že "se jich to netýká". Mýlíte se. Týká se nás to všech - jak auta (jen počkejte, zakázat dízly bude málo), tak zbraně (současné nízké kriminalitě vděčíme za to, že většina zbraní je u nás vlastněna legálně, po zákazu už to tak nebude), tak třeba i to EET (kdopak v autoservise "nepotřeboval fakturku"?) a další... Díky.

reagovat
Je
JeepCH88
06. prosince 2016, 00:02
0

Přesně souhlas na celé čáře. samotného se mě EET týká a nejvíc mě na tom mrzí, jak prostě podle všech automaticky kradu a všichni mi to přejou. Kde to jsme proboha, to je k pláči..

bitner
05. prosince 2016, 09:16
4

Jak uz psal kolega nade mnou, Evropa se k tem mlynkum na brikety proregulovala. Zvyhodneni nafty nizsi spotrebni dani, hon na CO2 a ignorace NOx a sazi nas privedli tam, kde jsme. Pro me za me, at si tema dyzlama lidi jezdi, ale pekne s funkcnim filtrem a kdyz bude potreba krome 5l nafty na 100 i 5l mocoviny na 100, tak to tam proste nalijou.
Faktem je, ze nekdy v 2. pulce 90. let po prichodu neprimovstrikovych 16V 1,6 na benzin si mel nekdo sednout, udelat poradnou analyzu a rict: tak panove, dosahli jsme idealniho produktu na poli spalovacich motoru. Ted pojdme dat penize do neceho noveho (at uz elektro, vodik, vesmirna energie, cokoliv). Misto toho se uz 20 let vymysli naproste nesmysly za naprosto nekrestanske penize, aby ve finale ten turbolitr trivalec zral uplne stejne jak ta 1,6 a jako bonus daval saze a NOx.

reagovat
sp
spooon
05. prosince 2016, 11:19
0

celkem souhlasím, ale nevidím důvod, proč by měl někdo v půlce 90. let zastavovat vývoj. Technologie se za těch 20 let hodně posunula dopředu, a i u nepřímovstřikových atmo benzínů jsou výrazně znát třeba přesnější čidla, rychlejší jednotky, celková optimalizace spalování atd. Viz třeba Mazda a jejich Skyactiv. 2.0 atmo benzín se spotřebou 6-7l (nevím přesně a nechce se mi hledat) a 160 koněma. To fakt v půlce 90 nebylo...takže vývoj ano, jen ať do toho nezasahujou centrální plánovači, sluníčkáři a všichni tihle dobroserové.
BTW on ten turbo tříválec možná bude žrát podobně (spíš míň) jako ta 1.6, jen dynamicky bude auto úplně někde jinde s tím "blbým" tříválcem. To je bohužel fakt, viz grafy z motorový brzdy. A tohle se podařilo i přes veškerý buzerační opatření, co by se asi podařilo vyvinout bez toho...

bitner
05. prosince 2016, 14:20
0

Skyactive je podle me primovstrik s brutalni kompresi a chudou smesi, takze NOx + saze. 1,0 turbo na proti 1,6 atmo samozrejme vyhodu v kroutaku, o tom zadna. Me slo spis o to, jestli se ty miliardy na vyvoj techto motoru utratily ucelne. Za tech uplynulych 20 let uz tady mohlo byt neco opravdu pouzitelneho v kazdodennim zivote. Soucasne elektromobily to nejsou.

sp
spooon
05. prosince 2016, 14:35
0

musel sem si to najít, ale Skyactiv je přímo vstřik, tak furt je to atmosféra, byť s vysokou kompresí. Ale to je jedno, jen sem chtěl ukázat, že pokrok je taky dobrý.
Jestli se to utratilo účelně...těžko říct, samozřejmě bez regulaí by za podobný prachy byla asi lepší technologie, ale kdo ví. A elektromobily to fakt nejsou, tam ani přes dotace nikdo nic použitelnýho a cenově přijatelnýho nevymyslel, furt je to jen okraj trhu. Bez dotací by to bylo ještě horší, holt nikdo to zatím nechce a centrální plánovači nám to chtěj vnutit.

Matěj Podhorský
05. prosince 2016, 14:45
0

SkyActive jednoznačně přínos má, a to i pro konečného spotřebitele. Nebo není přínosem to, že jejich superkultivovaná benzinová 2.5 atmosféra umí jezdit v pohodě za 6.5-7 litru? :)

RCNP
05. prosince 2016, 15:44
0

Možná lehce out of topic, ale nedávno jsem viděl jak Koenigsegg/FreeValve začíná dělat pro Qoros novej motor bez vačkový hřídele a s řadou dalších navazujících úprav. A udělali z běžný přímovstřikový 1.6 turbo, nepřímovstřikovou 1.6 turbo. Zbavili se spousty součástek a materiálu a reálně zvýšili výkon o 45%, 47% víc krouťáku, snížili spotřebu o 15% a emise o 35%. To při použití stejnýho turba se stejným tlakem. Takže bych nebyl zpátečník, jen někdo musí směřovat prostředky a mozky správným směrem. Jako Koenigsegg, Mazda nebo kdokoliv jiný. ICE má ještě co nabídnout.

RCNP
05. prosince 2016, 09:16
1

Trpkej hate v pondělí ráno mě dokáže zahřát u srdce. A musim souhlasit, hlavně s částí, kde si orgány pletou restrikci s motivací. Vždycky to dopadlo jako deformace běžnýho vývoje skrze selektivní dotace a restrikce ostatních přístupů. Viz Londýn.

reagovat
th
thorr
05. prosince 2016, 09:21
0

Za me diesely do mesta nepatri, ale svuj smysl maji

Ohledne DPF - podle me vec ktera spis skodi nez aby pomahala, filtr pevnych castic castice neodstrani, ale jen zmensi - nedokaze je zachytit sliznice cloveka a ve vzduchu vydrzi daleko dyl nez dym z Avie...
Takze ve vysledku mame vic rakovinotvornych castic ktere se dostanou primo do plic...
Vubec se neresi NOx coz je podle me daleko vetsi problem nez CO2, potazmo saze jako takove

Osobne tedy povazuju DPF za pitomost prvni kategorie.
Radeji bych videl rozsireni SCR, LNT (Lean NOx Trap) a dalsich technologii, ktere skutecne pomahaji
EGR jako standard chvalim

reagovat
Br
Breakthru
06. prosince 2016, 19:26
0

nevíš, co mluvíš.AdBlue řeší snižování obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech.A nepovažujuDPF za pitomost.Zjisti si jak to funguje a kdy regeneruje, jeden z důvodů, proč se sere.EGR je pro motor taky zlo a peněženku majitele, když zakuka.A pevný částice ze starýho dieselu s rotačním nebo řadovým čerpadlem, jsou úplně jiný než ze systemu CR.

th
thorr
08. prosince 2016, 14:19
0

O cem mluvim vim rekl bych celkem dobre, svoje duvody jsem psal :)
Zkus se mrknout na velikost castic, jak dlouho zustavaji ve vzduchu atd.
Problem je ze tak male castice jako jsou z DPF a CR se v prirode normalne nevyskytujou...

kn
knedlik
05. prosince 2016, 10:13
1

problém není v emisich, ale v tom ze automobilky mají rekordy ve výrobě a někdo ty auta musí taky kupovat

reagovat
fr
frite
05. prosince 2016, 10:15
0

K dieselům v osobních autech mám velice odtažitý vztah, jejich ekonomika vychází tak maximálně u SUV a podobných mastodontů, kde by se vysoké energetické nároky, dané hmotností a aerodynamikou krabice projevily už dost, ale k této kategorii mám vztah ještě vlažnější než k dieselům...
S čím ale nemůžu souhlasit jsou hejty na veškeré regulace. Žijeme v jedné z nejprůmyslovějších částí světa, přesto máme v pohodě dýchatelný vzduch (Ostraváci, nezabijte mě) oproti zbytku světa slušnou šanci na dlouhá život, v řekách plavou ryby a když se vypravím na víkend do přírody, tak klidně piju z potoka..
Ale budeme všichni nadávat, jak nám regulace ubližují. Ono v případě CO2 totiž EU zas tak moc neřeší jeho škodlivost (ale to že je neškodný, tomu věří jen VK apod, ale neškodí bezprostředně na lidské zdraví), ale to že každý gram CO2 představuje dané množství fosilních paliv a znamená odtok peněz z Evropy do Ruska či na Střední východ. Evropa si tím chce jen snížit energetickou závislost na těchto regionech.
Výrobci aut navenek brečí, jak jim to ubližuje(každý argument pro zdražování je dobrý, že ano), ale sami jsou za přísné normy rádi(ostatně, sami sedí v expertní skupině, která emisní limity tvoří), protože je mohou splnit jen technologicky vyspělí producenti a tím je trh uchráněn od čínských a indických značek daleko elegantněji než vysokými cly, která by jen vyvolala obchodní válku.

reagovat
hb
hb11
05. prosince 2016, 10:28
1

Aha, takze diky tomu, ze EU vydavy nesmyslny emisni normy (+ srotovny, eko poplatky, emisni zony, atd..), omezuji se stary auta (ktery, jak uz jsem psal vyse byly v pripade zazehovych motoru ekologictejsi) a proto se z aut stava spotrebak (takze misto vyuzivani starsich, spolehlivych aut se "ekologicky" vyrabi porad vic a vic novych se zivotnosti par let), mame cisty potoky.. To je fakt mysleny vazne?

fr
frite
05. prosince 2016, 10:56
0

Ano, bylo to myšleno vážně a tuhle zbytečnou ptáku sis mohl na závěr odpustit, protože se za ní skrývá jen snaha zesměšnit oponenta a zanáší to prvky agresivity i do diskuzí na Autíčkáři, kde jsme se tomu zatím vyhýbali..
Čisté potoky máme opravdu jen díky regulacím. (teď do toho auta nepletu, jde o průmysl jako celek). Kdyby se totiž nechalo vše volně podle volby majitele fabriky, tak z hlediska zisku je nejlevnější všechen tekutý odpad rovnou vypouštět rovnou do řeky. Jediné co tomu brání jsou právě regulace.
Hejty na EU jsou úplně mimo, ta nezavádí ani emisní zony, ani šrotovné, (co je míněno ekopoplatky to netuším)to jsou návrhy v kompetencích jednotlivých států, takže když už hejtovat, tak prosím konkrétně a pravdivě...
A atmosfery nikdo nezakazuje a turba nikdo nikomu nenutí, ale drtivé většině uživatelů aut (všimni si že nepíšu řidičů) jejich charakteristika vyhovuje a fabriky jim vycházejí vstříc. Jak v nišší střední tak ve střední třídě se atmosfery nabízí, ale moc úspěšní nejsou a platoničtí milovníci atmosfér nejsou obvykle ti kdo ve skutečnosti nakupují.

fr
frite
05. prosince 2016, 11:02
0

Ano, bylo to myšleno vážně a tuhle zbytečnou otázku sis ..
tam mělo být..

hb
hb11
05. prosince 2016, 11:29
0

Nekdo asi bez regulaci nemuze jit ani na wc.. Nevim jak ty, ale ja bych si uz z principu diesel nekoupil, protoze bych si pripadal jak curak, kdybych vsem okolo pri jizde vyfukoval do obliceje saze a smrad, stejne jako nepalim plastovy lahve v kamnech, nebo nerozhazuju odpadky po lese.. A tak je to se vsema regulacema - kdo te nuti si neco kupovat z tovarny, ktera poskozuje zivotni prostredi? Kazdy ma moznost volby.. Ale samozrejme je jednodussi sebe neomezovat a alibisticky zneprijemnot zivot tem okolo regulacema, nebo jejich podporovanim..

EU zavadi emisni limity, ostatni veci v zavorce zavadi jednotlive staty, ale je to vse na stejnem preregulovanem principu. Ekopoplatek = poplatek za prehlaseni/prihlaseni auta s emisni normou euro 2 a nizsi (mimochodem bez zretele na to, ze normy jsou diametralne odlisne pro zazehove a vznetove motory - proti benzinovemu euro 2 motoru muze tezko nekdo rozumny neco namitat, za euro 2 dieselem se neda jet bez zaple vnitrni cirkulace) - ale hlavne ze se reguluje, ze ano.

Btw jestli je i zbytecna otazka prvek agresivity, tak co jsou potom zbytecny regulace?

fr
frite
05. prosince 2016, 12:36
0

Svůj názor na diesel v osobních autech jsem napsal hned na začátku, tam se shodnem..
Jinak - regulace ti neříkají co smíš dělat, jen vymezují to co dělat nesmíš - vypadá to jako to samé ale ve skutečnosti to tak není..
Jinak - k argumentu - "kdo te nuti si neco kupovat z tovarny, ktera poskozuje zivotni prostredi?"
Nikdo. Ale je dost prasat kterým je případná škodlivost jedno a ti klidně koupí. Problém je tom že následky činnosti oné továrny si odnáším i já a to stejnou měrou jako ono dotyčné prase.
A jak bys také onu škodlivost chtěl posuzovat To tu bude 8,5 mil (lidé nad 18 let) hodnotitelů? Ty máš vzdělání v tom tomto oboru? Já třeba ne..A posuzování na základě hospodských řečí je k ničemu..

MG
MGRR
05. prosince 2016, 10:25
0

Inzeraty:
v CZ: diesel s DPF je neprodejny... lepe snad nekdy s vykuchanym DPF

v DE: mit DPF/s DPF... je to vzdy v titulku inzeratu, bez DPF je auto neprodejny srot na export do PL, CZ, SK, HU... Afrika, i kdyz tam chteji hlavne funkcni a jednoducha auta, nad ktrymi rozmazleny evropani ohrnuji nos. (rocni dani z kazdeho, i privatniho auta, 300-700€ rok, stara A6/C4 s legendarnim 2,5 TDi petivalcovym 103kw motorem, ktery je i v Multivanu T4... cca 720€/rok. Hybridni Prius II. 103€, Prius III. 39€. Pri koupi noveho Priusu dostavate +3000€ od statu jako dotaci) +samozrejme tucna pojistka...

Prijde to i k nam...

reagovat
krab
05. prosince 2016, 10:49
2

Já jsem důvod přítomnosti dieselu v osobním autě nikdy nepochopil. Fakt :)
Mnohokrát jsem řídil různá dieslová auta, mnohokrát s v nich vezl a to i v těch šestiválcových a osmiválcových.

Obdivuju posun kam se diesel výkonově dostal z doby např. v roce 1994, což byl rok výroby mého jediného dieslového auta co jsem kdy vlastnil ( někdy před 10ti lety asi půl roku..) : Opel Corsa 1.5D :)

Vnímám diesel jako slepu kolej. Teď nechme stranou těžší vozy, teréní, pickupy dodávky...

Pokud si dneska koupim libovolný nový auto nebo i starší ojetý, bude rozdíl sportřeby mezi podobně výkoným (nebavme se o průběhu toho výkonu) dieselem a benzínem nějakých 50korun / 100km.
To znamená, za 200km jedny cigára pro ty co kouří a nebo 4 piva v hospodě, To není zas tak moc...
Když najedu 30tisíc za rok ( takovej normální nájezd dneska), tak mě to stojí teda ca. 15000kč na palivu navíc. To už zní jako argument, jenže... Za to aby auto mělo pod kapotou chrochtavý agregát si na začátku připlatim. A to třeba i částku rovnající se třem rokům rozdílu mezi cenou benzínové verze a naftové. Takže nešetřím nic. Pak je tu věc údržby, dejme tomu lehce diskutabilní. A někdo může argumentovat lepší prodejností a vyšší zůstatkovou hodnotou až to půjdu prodávat. Jenže v praxi to taky není úplně přesně tak jednoznačný.

A kvůli tomu, mám strpět pod kapotou něco tak nepříjemnýho na poslech jako je dieselový motor, který navíc vyšší hmotností objektivně zhorší jízdní vlastnosti auta? Já tedy ne...

Dieselové osobní auto v Evropě je zvláštní fenomén a móda kterou jsem nikdy nepochopil, A lidé jsou ochotni pořídit klidně i dieselové kupé či kabriolet, auta která si kupují pro zábavu a potěšení. Pro potěšení z čeho? Z těžkého klapavého agregátu nabízející snad jedinou zábavu (pokud to tak jde nazvat) spojenou s masivním zátahem na vlně turbem dopovaného velkého točivého momentu? Nechápu. Dokonce i poslechově daleko příjemnější šestiválcové dieselové agregáty mě nedokážou zaujmout. Prostě jsem nepochopil co se na tom většině lidí líbí. Jsem prostě divnej....

reagovat
Flanker
05. prosince 2016, 11:46
0

Divnej nejsi. Divní jsou lidé, kteří si pořizují diesel v případech, kdy to né že není potřebné, ale vysloveně nevýhodné. Pod tvůj příspěvek bych se mohl podepsat, ale bohužel spousta divných lidí vidí jenom kecy některých písálků (a prodejců) o záporné spotřebě a asfalt trhajícímu návalu kroutícího momentu z jeho ekomotůrku, ve srovnání se kterým je i GT-R kačerem na provázku. To všechno skoro zadarmo, jak jinak.

beastar
05. prosince 2016, 12:28
0

Souhlas měl sem dieselovou e34 a Octavii Tour měla přítelkyně asi rok s 1.9 tdi a jediné co se líbilo byla celkem hezká spotřeba a slušná spolehlivost Oc. Jinak nikdy nic a mám na to náhled stejný.

martin_100
05. prosince 2016, 12:53
0

No von je problém taky třeba v tom že některý modely na trhu v rozumnym benzínu skoro neseženeš.
Moje přítelkyně dlouho sháněla new beetla. Chtěla 1,6 benzín protože vychází provozně nejlíp. Ejhle s tutou motorizací jich v inzerci bylo jako šafránu.....všechno buď 2 litry nebo tdi. No a teď co? 1,6 benál jezdí do rozumných 7 litrů. 2litrovej benzínovej new beetle ( mam vyzkoušeno) nejde skoro pod 10 na dálky něco přes 9 ale hodně lehkonoze že už jek klobouk a plato vajec chybí. To je znát.... dostáváme se k rozdílu víc jak na kilák (nepočítam povinný ručení) proti 1,6. No a tdiček v inzerci že by se daly přehazovat vidlema. Ano žere to málo je to pro ní naprosto zbytečnej motor ale bohužel nic jinýho koupit nešlo. Ten motor tomu autu absolutně nesluší, je hlučnej těžkej a servisně bude nákladnej...... abolutně nekoresponduje se zbytkem auta.

martin_100
05. prosince 2016, 12:56
0

* víc jak koruny na kilák
mi někam vypadly písmenka pardon

beastar
05. prosince 2016, 13:19
0

Tak v případě Beetla je to opravdu hodně nevýhodný motor a hodně žen to ani nevyužije ta moje najede tak 15000 za rok a to možná někdy ani ne takže všechny výhody dieselu se tím mažou a to že to není motor k brouku je pravda. Ono když někde byly spolehlivé nafty tak to lidi chtějí u nás a potom rostou i neúměrně ceny nevím mo já sem staromilec kupující pokyd to jde atmosféru v benzínu a alespoň v6 nicméně dnes už to u nových aut v podstatě nejde. Abych naftu jenom nehanil tak mám odtahovku Iveco a té ta unavená silná nafta pod kapotou vyloženě pasuje. Stejně tak si myslím že do Transpika je to taky dobrá volba prostě do dodavky nebo offroada.

kn
knedlik
05. prosince 2016, 15:01
0

tak zrovna 1.6 je teda hodne spatnej motor s velkou spotrebou oleje a velkou poruchovosti chapu ze naftu si porizuje kazdy a malo kdo se o auto poradne stara ale ja treba u sveho vw golf iv variant 1.9 tdi 74kw mam najeto 360tkm a vsechno puvodni na emisich porad limity splnuji euro 4 ac auto ma euro 3

briza
05. prosince 2016, 15:56
0

Pokud se nepletu, tak u Beetla je ještě ta 66kW rotačka ne? Tam bych se servisu zas tak nebál. Jestli mě paměť neklame, tak tam ještě nebyla dvouhmota a vstřiky s turbem už pomalu dávají v Lidlu k rohlíkům v akci 3+1 zdarma :) Čili tady bych se toho zase tak nebál. Hlavně u Beetla vážně není moc z čeho vybírat. Každopádně jinak je dost těžký lidi přesvědčit, že pro ně nafta nemá smysl a to ani u modelu, kde jsou benzínový varianty super. Obzvlášť u hospodských teoretiků je to naprostá sci-fi a většinou ty rozhovory probíhají stylem
A:"Nejdeš tisíc kilometrů měsíčně a to auto má natočeno 200tis.(v lepším případě), ikdyby ten benzín žral 15l, tak jsi pořád v plusu, vzhledem k servisu, co tě čeká."
B:"To je blbost, tohle je držák a jezdí za 5, maximálně 6,když to budu rvát(po koupi následuje telefonát, jestli je normální, aby "dvoulitrovýtédéíčko" žralo v ucpaný Praze 9)"
A:"Tak si kup benzín a nech si to předělat na plyn."
B:"To je na hovno."
A:"Proč?"
B:"Nevim, prostě je to na hovno a vůbec, proč mi cpeš benzín, když sám máš taky naftu?"
Pak už většinou zbyde jen pokrčit rameny, odejít a čekat až mistr zavolá, jestli bych uměl ty velký slevy na díly i na některou z problematických částí, protože se mu to vysypalo.

PachezZ
05. prosince 2016, 23:57
0

No já vzal new beetla nakonec 1.8t a minimálně jízdně sem spokojenej, spotřebu sem pořádně ještě nepočítal a spolehlivost těžko soudit po dvou měsících....

beastar
06. prosince 2016, 00:02
0

Sem línej to hledat ale jestli je to ten stejný motor co se dával do A4 (b5 a potom poupravenej do b6 a i jinam) tak se ti ani nedivím ono to pro takhle těžké auto bohatě stačí a spotřeba je v normě ale není tajemstvím že třeba v Octavii ten motor byl katastrofální volba.

martin_100
06. prosince 2016, 00:03
0

no vono ani těch 1,8t moc neni ....prostě samý tdi nebo 2,0mpi proč sme nechtěli 2,0 sem již psal ... no a o 1,8t jsem zatim neslyšel moc chvály na trvanlivost a spotřebu.
Jo jinak je to opravdu 66kw tak to snad bude chrochtat hodně dlouho při rozumných nákladech na údržbu. Mam ve svym okolí nb s 1,6 a je bez problémů.... bohužel se v inzerci neobjevujou.

PachezZ
06. prosince 2016, 02:36
0

Mě zas byl doporučen s tím že je to ověřenej motor kterej se navíc v případě potřeby sežene za pár kaček. dosud sem měl jen mazďácký KL a KF motory. Pocitově je to proti KL 120kW v probe živější... ale to se zdálo i KF v xedosu 6
Najetejch 370k tak uvidíme kolik mi vydrží :)
Určitě bych teda radši tu silnější/novější specifikaci než těch 110kW ale asi to na něj stačí... ono to ani tvarově na nějaký šílenější dálniční rychlosti nebude...

So
Solii
05. prosince 2016, 14:00
0

Ano, dá se s tím souhlasit. Problém je ovšem v realitě dnešního trhu. Mám vlastní čerstvou zkušenost a rovnou řeknu, že jsem skončil v kombíku a dieselem, protože jiná možnost nebyla. Při níže uvedených jednoduchých požadavcích reálně nenajdete na trhu verzi s atmo motorem (vyjma nejvýkonějších verzí a mnohde ani to ne):
-kombi, ideálně střední třída, protože mám dva metry a prostě se do malýho auta nevejdu pohodlně
-tempomat, vyhřívaný sedačky, ideálně i čelní sklo, xenony
-dostatečný výkon, ale zase jsem normální pracující, takže třeba 3.6 FSi neuživim
-2010 a novější

No a kolik je reálných možností? Moc nic. V benzinu asi Mazda, ale tam se nevejdu. Nakonec jsem chtěl Mondeo 2.0, ale fakt je jich minimum a když, tak drahý a s nulovou výbavou, nebo jiným defektem. Tekže jsem skončil V Tdci a protože si člověk může vybírat, tak s bonus v podobě bufíku....

reagovat
beastar
05. prosince 2016, 15:46
0

Samozřejmě neznám okolnosti co kolem koupě byly a určitě souhlasím že sehnat něco v téhle kategorii se slušnou atmosférou nejde a jednoduší je kupovat kombi vždy v dieselu ale nabídka aut celkem je když si tedy člověk uvědomí že 2010 + už je éra downsizingu (to slovo je děs) a potom je nutné počítat s tím že motory 3.0L + už nebyla úplně móda pro běžnou produkci tak by se dalo vybrat (asi) za daných požadavků jedině něco s turbem kde asi v těchto ročnících ještě nehrozí nějaké dramatické opotřebení toho turbo motůrku v případě dobrých kusů.
Namátkou Megane G.Tour 180Tce GT, Astra 1.6 Turbo, Audi s 1.8 TFSI, TSI a nebo SuperB s tím 3.6 V6, Mazda 6 s tím dvoulitrem no ale ono je to jedno s tím Mondeem si rozhodně chybu neudělal je to hodně dobré auto a navíc dobře vypadá a ještě více odveze.

krab
05. prosince 2016, 16:00
0

To je velice dobrej postřeh. Mnoho lidí koupí kombík/liftback/hatchback s dieselem protože je to prvoplánovitá volba. I lidé z užšího kruhu rodiny a přátel to někteří tak mají. Přece nekoupím benzín, to mě sežere. To je typická hláška klasickýho českýho makovce (když použiju termín od Petra Čtvrtníčka).....
No, ale pak je tu zájemce jako ty co by radši benzínový Mondeo a ono je jich nakonec díky těm prvním makovcům + interním směrnicím všech firem, korporátů, institucí atd.. desetina v nabídce.
Pak nezbývá než se obrnit trpělivostí a hledat. Hromada takových to pak po čase vzdá a koupí to TDCi, protože to vlastně zas tak děsný není, v Mondeu zrovna je ten motor celkem odhlučněnej a jakoby k té velikosti auta celkem sedne. Minimálně to leckomu tak může snadno připadat.
V tomhle směru je zkrátka každý zájemce co vytrvale čeká například na Mondeo s motorem 2.5T Duratec exotem. ( což je vlastně Volvo T5 motor, potažmo identická jednotka v Focusu ST 2. generace)
V hospodě mu chlapi řeknou, že je magor, že ho to sežere. Venca co má malej servis v obci mu div nevynadá co to koupil, že tohle v životě neviděl a že na to budou drahý díly.

A tak se postupně zkrátka rozšiřují řady těch, kteří jezdí v dieselových osobácích. Někteří s vědomím, že nic lepšího neexistuje ( většina) a někteří protože je k tomu donutili okolnosti.

No a pak jak píše Matěj v článku přijde nějakej pitomec s nápadem ty diesely začít vytlačovat a lidi pokutovat za to, že si koupili přesně to, co složitými markentigovými triky automobilky za pomoci států a jejich dotací/restrikcí prosazovaly poslední dobré desetiletí. Stádní člověče, obrať o 180° a kupředu huráá!
George Orwell kdysi napsal jednu moc pěknou knížku :) .....

beastar
05. prosince 2016, 16:24
0

Dobrý postřeh a je pravda že před pár lety nebylo možné ty "moderní" dieselové motory ani podrobit kritice protože člověka hned začali napadat příznivci a především uživatelé těchto vozidel s tím ať se laskavě podívá jak pokrokové ty motory jsou a jako cestu ušli a že přece to už není jako na začátku devadesátek kdy to nejelo a bylo to obrovsky škodlivé pro ovzduší. Vymysleli filtry a snížily objemy nadopovali to všechno turbem a prvním zákazníkům tvrdily za vydatné masáže ze všech stran jaká je to paráda u nás to ještě potrvdili obrovské úspěchy überauta Octavia s těmito motory. No a dnes se můžeme podívat jaké to mělo výsledky a co se chystá evidentně někoho napadlo že čeho je hodně za to se dobře vybírá o tom zpřísněním emisních norem v Čechách netřeba mluvit. Jak píše kolega někde nahoře všechny auta bez DPF jdou na export na východ jenomže jak dlouho bude trvat že to tady budou tolerovat moc dlouho ne a už se to blíží protože se za to zase krásně bude vybírat. Nakonec to na trhu ojetin ale vypadá tak že lidé navedení veřejným míněním a ovlivnění mentalitou prvních majitelů a tlačeni omezeným výběrem opět padají do pasti a shání zrovna auto s naftou protože to má přece nízkou spotřebu co naplat že i malé benzínové motory poslední doby dokážou čarovat s pěti litry na sto a údržba je vskutku snadnější mimochodem nedávno jsme prodávali Astru a pán přišel s tím že chce DIESEL. Vydoloval sem z něj že jezdí hlavně v Pátek na chatu kde to luxuje a podobně a potom domů a jednou ročně do Bibione na dovolenou občas hory měl sem tam dvě 1.7 pohromu v kombíku po Erste Bank a 1.6 16V hatch po nějaké Německé likérce podobný nájezd a musel sem ho doslova přemlouvat do toho benzínu přitom i ten umí jezdit pod 7 litrů. Je to katastrofa to co se kolem toho děje což nakonec vidíme i ve zdejších debatách kdy se vytáhne téma povětšinou koncern a diesel kdy i zde najdeme lidi kteří by neváhali toto auto doporučit kdykoliv a komukoliv protože co je víc.

Ronin
05. prosince 2016, 17:30
0

Niesom fanúšik dieslov,ale nevadia mi no poviem asi len toto:Chceli sme Ford Mondeo po fl. (2011-2015) slušný,dobrú ponuku,prihlásený na Slovensku.Najlepšie benzín.Hmm len akosi nebolo z čoho vyberať,aspoň za rozumný peniaz.V tejto chvíli pomocou rýchleho hladania na autobazar.eu nieje ani jedno (nie na dovoz) Mondeo tejto generácie.A k tomu aby bolo v našom penažnom rozmedzí nieje skoro vôbec možné.Nakoniec sme museli siahnuť po 2.0 TDCI.Auto sa 5-6 zo 7 dní pohybuje po meste v premávke.Ten jedeň deň prechádza dialnicu tak 160 km dokopy tam aj späť.Takže v tom meste to nieje najväčšia výhra,už len pre ten motor samotný.Mimochodom nie sme rodinka ktorá jazdí takto na dovolenku,v aute sa vozí aj náradie (to je tá dialničná cesta),diely aút atd.Mondeo bolo vybraté preto lebo jazdí dobre,a nie umelo ako koncernová konkurencia,vyzerá dobre,má dobrý interiér,veľký kufor,a nejakej priaznivosti k Fordu,No čo som chcel povedať,že niekedy tá ponuka proste nemôže ani posyknuť to zmysluplné (nehovorím o fungl autách,) ale stačí o zánovných autách.A najlepšie je,že spoločnosť ani nevie prečo nie dízel do mesta.

reagovat
Ronin
05. prosince 2016, 17:31
0

Nieje ani jedno Mondeo s benzínom na Slovensku na predaj

Sa
Safa
05. prosince 2016, 20:03
0

Pro mě jako fandu střechy dole je přede mnou čoudící dodávka v dieselu čiré zlo. Nejhorší je, že se často nedá ani předjet. Zaprvé není v tom dýmu vidět a zadruhé, řidiči podobných vozidel bývají obvykle arogantní kokoti jedoucí prostředkem silnice, případně schválně přidávající při předjíždějícím manévru... :o(

reagovat
Matěj Podhorský
05. prosince 2016, 20:07
0

Dneska na mého nebohého modrého fiátka spáchala dýmový útok jedna černá Alfa 159...
Až v momentě, kdy jsem tu svini předjel, jsem zjistil, ze je stříbrná. Hnus

Polar Bear
07. prosince 2016, 03:30
0

Ona je tu ještě jedna nepříjemnost. Tankování. Občas jsem byl donucen použít dehtové přibližovadlo a párkrát se mi stalo, že na benzince nebyly k dispozici jednorázové igelitové rukavice. A podle smradu z koženého volantu na to předchozí uživatelé pěkně kašlali. Postole na naftu je v 99% zaprasená naftou a je dost eklhaft na ni sahat a nemít možnost si utřít ruce (v mém autě vozím dětské ubrousky; ta věc dokáže utřít z rukou i pravý silniční šmír, což úplně moc nechápu :D ). Zvlášť když se jedná o služební cestu..

PepaSFI
08. prosince 2016, 14:52
0

Matěji, nejezdil jsi někde tady u nás? Jednu takovou Alfu vídám pavidelně na parkovišti u Pennymarketu ve Velkém Meziříčí. Ze všech stran je šedá (stříbrná), jen zezadu je černá a na dveřích má tuningový nálepky "co bych chtěl mít v autě, jen mít na to prachy".

Matěj Podhorský
08. prosince 2016, 15:53
0

Tohle bylo zrovna Brno. Mělo to slovenské značky a dýmilo to jako letadlová loď Kuzněcov :D

Knightrider
05. prosince 2016, 20:12
1

Muj vozovy park za poslednich 10 let vypadal takhle:
Pontiac Bonneville 3,8L V6 kompresor
Pontiac Firebird 5,7L V8
Ford Mustang 4,6L V8 kompresor
Ford Mustang 4,7L V8
Chevrolet Corvette 5,7L V8
Chevrolet Tahoe 5,3L V8

Myslim, ze o mym nazoru na maly motory a diesely to vypovida dostatecne. :-D Stádovitost mne nastesti dost míjí. :-)

reagovat
Sa
Safa
05. prosince 2016, 20:18
0

Jenže ty seš americkej velkoobjemovej pankáč... :o)
Btw. atmosférický dvoulitr je pro tebe ještě malý, nebo už alespoň středně velký motor?

Knightrider
05. prosince 2016, 21:00
0

No hele, to uz se dostava z kategorie "hrajeme si na piskovisti" do kategorie "chtelo by to neco opravdovyho". :-D

beastar
05. prosince 2016, 22:44
0

Ok. A 3.5 V6 380 NM a 250 HP to už je ok ? ,) Nebo 3.5 V6 já jenom jestli to je ok s pohledu někoho kdo měl něco většího protože všichni kolem mě (většina) si myslí že nejsem moc v normě.

beastar
05. prosince 2016, 23:04
0

To druhý je 3.2 ne 3.5 takže malinký...

Knightrider
06. prosince 2016, 08:41
0

Cokoliv nad 2 litry už začíná být zajímavý. :-)

beastar
06. prosince 2016, 11:27
0

Tak to sem rád:)) Vtipný je že tyhle auta teď stojí u domu protože spotřeba 14.5 po Praze mě moc nebere tak jezdím nejvíc 1.8 protože 7litrů a je to o metr a půl kratší.

krab
06. prosince 2016, 21:56
0

:D , já na to přišel taky. Po Praze a okolí drandim v mrňousovi z motorem 1350cc nebo kolik to má s plynulou převodovkou. Sice to má "jen" 100koní, ale v reálu to umí sprinty mezi světlama víc než dobře.
Ale to je jasný, šestiválec, je šestiválec. :)

beastar
06. prosince 2016, 22:23
0

Jasné avšak je nutné si přiznat že více motorizací existuje kromě jiného i proto že ne všechno je na všechno stejně dobré. Mě se líbilo jak to tady někde napsal Matěj že nehodlá při tom nudném plahočení a přepravě po městě platit ještě daň v podobě vysoké spotřeby tak sem ty "hovadiny" ( V6 3.0+) zkusil odstavit a ono nejde jenom o to že ten VAGový 1.8 si vezme třeba 7 litrů ale taky o to že ta malá kraksna A4 je tak malá že si najednou připadám že se vlezu všude a ono opravdu kdo jezdí něco zařizovat do města ( nemyslím tím jen Prahu ) tak ví že prostě úplně 911 Turbo GT2 RS se závodním nastavením podvozku nebo Hummer H2 nejsou primárně do města a aglomerace úplně vhodní společníci.

Polar Bear
07. prosince 2016, 02:09
0

Knightrider: Tady to máme nastavené stejně. Naco dehtový pekáč, když můžu mít benzín s vyšším výkonem a krouťákem za tři TDi :). Navíc rozdíl v pocitu z jízdy.. vím, že straight six je ve většině případů ještě sametovější, ale proti oturbenému čtyřhrnkovému sazometu je V8 symfonický orchestr. A naftu nechci, protože mi pekelně smrdí (hlavně ty fungl nové, takový nakysle nasládlý smrad, zvedá se mi z toho kufr), takže to prostě nebudu dopřávat jiným. Ale budu se jako lev bít za právo si sazomet pořídit a provozovat jej tam, kde benzíny. Zákazy nesnáším :)

Knightrider
07. prosince 2016, 06:53
0

Ja jsem jeste pred par lety s dieselem nejezdil vubec, ale ted uz v praci musim taky. Ve vetsine pripadu je to Skodna a tam se asi nejaka kultura projevu ani moc ocekavat neda. Co mne ale nejvic zarazilo, to byl ten smrad hlavne pri tankovani a ty slemy, ktery jsou oblepeny kolem tankovaci pistole. Tohle jsem do ty doby vubec neznal a udivuje mne to do dneska.

beastar
07. prosince 2016, 11:43
0

Tak to víš dělnická třída kamaráde saze, šlemy,smrad a tvrdá dřina:) to je taky původní účel nafty pohánět nějaký důlní vlak. Jinak ten zápach je jiný u aut s dpf a starších kousků ale oboje je nevalné.

Knightrider
07. prosince 2016, 15:08
0

A protože já mám obě ruce levý, tak jsem se radši nespokojil s osmi třídama základky, abych těma rukama dělat nemusel. :-D

beastar
07. prosince 2016, 17:23
0

,D Řemeslo má zlaté dno. Tak základka je extrém celkem takový lidi skoro snad ani neznám ale nedělat rukama nutně neznamená mít 8 semestrů a rezidenturu. Obchod může dělat každý jen to chce umět prodat já sem toho zářným příkladem.

VK
VK
05. prosince 2016, 22:20
0

Že se osmělím do toho vstoupit, benzínový motor není žádný vzor čistoty a provozu bez produkce škodlivin (od kdy se vlastně CO2 přestal považovat za principiálně škodlivinu?) - při spalování v benzínovém motoru vzniká docela zajímavá směs látek jako oxid uhelnatý, nespálené, najmě aromatické uhlovodíky, něco kyanidů, na druhé straně zlopověstn oxidy dusnatý a dusičitý - v koncentracích větších, nikoli menších, než v Deiselově motoru. Akorát vzhledem k provozu blízkém stechiometrickému poměru paliva s kyslíkem, i ty redukční nespálené produkty jsou více méně v rovnováze s oxidačními NOx a zbytkovým kyslíkem. Takže když se tomu postaví do cesty katalyzátor, většinou se je podaří navzájem "dospálit" na CO2, vodu a dusík. Jenže katalyzátor není ale vůbec nic samozřejmého, musí fungovat, musí být vůbec zastavěn. Akorát je už tak dlouho povinnou součástí motoru, že jeho přítomnost je zcela samozřejmá a nikomu ani nepřijde, že benziňák je před katalyzátorem špinavější, ne čistější, než diesel. A svého času, když se plánovalo povinné zavádění katalyzátorů - ano, bylo to právě v USA, ano, bylo to právě tou nenáviděnou státní regulací - to bylo řevu z automobilek, že se jedná o málem likvidační zásah do tržních mechanismů, bez nichž to přece jde líp (do té doby žádnou nějaké zabudování katalyzátoru a čištění spalin ani nenapadlo), i svobodomyslní američtí občané vedli úplně stejné filipiky proti regulacím rušícím konstrukční purismus a deformujícím trh.

reagovat
VK
VK
05. prosince 2016, 22:21
0

Aneb, nihil novum sub sole, řekl by klasik. Spatřiv zdejší diskuzi k dieselům a škodlivé státní regulaci.

beastar
05. prosince 2016, 23:08
0

:D Popsal si to velmi pěkně z odborného hlediska je to paráda ale katalyzátor tady je a funguje navíc šlo o regulaci co nezasahovala přímo do kapsy občana ale regulovala celé průmyslové odvětví které samozřejmě hrozilo tím že si to zprostředkovaně vytahá s těch kapes zákazníků. Když to budeme brát z hlediska ekologie provozu tak minimálně staré dieselové motory by regulované nebo nějak zpoplatněné být asi měly jestli to bude či je spravedlivé záleží vždy na úhlu pohledu.

PepaSFI
06. prosince 2016, 15:08
1

no v podstatě jsi to popsal dobře, když to zestručním, benzinový motor by byl stejně špatný jako diesel, kdyby ho někdo postavil a provozoval úplně blbě a všem tvrdil že to tak je dobře. Jenže to tak naštěstí není, nebo aspoň zatím a kdyby se podařilo zrušit ty nesmysly s CO2 tak by to bylo úplně v pohodě. CO2 je naprosto neškodný, v přírodě zcela běžný plyn a ikdyby měl nějaký významnější vliv na klima, produkujem ho tak málo že stačí aby si nějaká sopka zlehka odfoukla nebo někde zahořel les a zruší to ty naše regulace na desítky let. Diesel je taková líheň potíží které jsou zapříčiněny tím že se z něj dělá něco co není a asi ani nemůže být. Ten motor vznikl jako náhrada parního stroje, hlavně pro průmyslové použití. A každý pokus o "vylepšení" vytvořil další potíže. A celý ten koloběh se děje vlastně hlavně proto že nafta je hustší, je toho víc ke spálení a tím to má lepší spotřebu, plus samozřejmě zcela nepochopitelné daňové zvýhodnění. Takže proto že to málo žere a nafta stojí míň, jezdí půl národa v nesmyslech a tráví nás jedama.

Polar Bear
07. prosince 2016, 03:10
0

PepaSFI: perfektně napsané, palec nahoru :)
(hustší bych akorát napsal "více měrné energie na jednotku paliva")

VK
VK
11. prosince 2016, 21:14
0

Chybně zestručněno, benzinový motor nebude stejně špatný jako diesel, kdyby jej někdo postavil a provozoval naprosto špatně. Právě naopak, dobře a správně postavený benziňák produkuje víc škodlivin, než diesel. To co z něj dělá čistší zařízení, je teprv katalyzátor - zařízení navíc, s dobrou funkcí nesouvisející, naopak dobrou funkci do jisté míry narušující (odpory ve výfukovém traktu, lambda sonda, vyšší složitost a tím nižší spolehlivost celého motoru). No a stejně tak udělal z dieselu obdobně přijatelně čistý motor selektivní katalyzátor a filtr pevných částic. V principu se nejedená, oproti zástavbě katalyzátoru do benziňáku, o nic jiného. Akorát je to teď nové a jaksi nezvyklé - ale to byl svého času katalyzátor v benzínu rovněž tak. A čichat zplodiny z benzinového motoru bez katalyzátoru, navíc třeba ještě olovnaté - to vám bylo pošušňáníčko, zlatá nafta.

Br
Breakthru
06. prosince 2016, 19:40
0

Nafta mi nesmrdí, díky ní se benzín posunul o dost dopředu.za odstavovaní EGR ventilů,katů , DPF patří sekat ruce.
Snad brzo bude k mání funkční elektromobil s rozumným dojezdem a pořizovací cenou.Konec benzínu se totiž taky blíží.Zbavíme se nafty, všichni si zatleskáme a opřeme se do benzínu, pak do alternativních paliv (LPG, CNG, E85), protože taky škodí jejich spalování a výroba.A sladká třešnička na konec bude hon elektromobil:D...

reagovat
beastar
06. prosince 2016, 20:12
0

On ten hlavní problém není se do něčeho vyloženě opřít ale ta lobby co zatím stojí. Kdyby za posledních dvacet let nejen v Bruselu ale i jinde nevymysleli X předpisů ohledně emisí a u aut se neřešila na prvním místě pasivní bezpečnost tak by dnešní auto střední třídy nevážilo s hromadou plastů a 6 airbagy přes tunu a nebylo by tudíž nutné pro něj jako vhodnou variantu pohonu vymýšlet například naftový turbo motor o objemu necelých dvou litrů. Vezmu příklad například dnešní Ford Focus a Ford Escort nebo Škoda Favorit a Škoda Fabia o větších autech ani nemluvě aby se zachovala slušná dynamika jízda je dnes nutné vyrábět auta vzhledem k restrikcím úplně jinak a to ti tvoří ten výsledný problém. Někdo vymyslel restrikce které vlastně nahnali na silnice nejen u nás obrovské množství dieselových osobáků a dnes vlastně zjistili že to škodí životnímu prostředí a tak zase bylo nutné vymyslet filtr a tak dále je to všechno na téma proč dělat věci jednoduše když to jde složitě.Mimochodem dokud bude na zemi ropa a budou existovat ekonomiky postavené na její těžbě a společnosti jako Shell nebo Exxonmobil tak benzín ani nafta nevymizí to je taky hlavní důvod proč se neprosadily nijak výrazně ani LPG nebo CNG u E85 považuji za úspěch že se dnes ví o tom že takové věc existuje a je k na pumpách k dostání. Zpochybňovat elektromobily to už dnes patří k práci různých lobby a firem navázaných na ropný průmysl třeba tím že eletřinu pro ně je přece nutné také někde vyrobit a to je ne vždy ekologické. Prostě auta a příroda nikdy nepůjdou úplně dohromady dokud někdo nepřijde s motorem na vodu o výkonu alespoň 100 Kw aby to hnulo s tím čemu dnes říkáme auto. Vzpomeň si na mě až budeš někde číst že moderní airbag vozidla na ochranu chodců musí nově pokrýt více jak 87% plochy kapoty vozu. Pokud prostě chceme to čemu se dnes říká osobní automobil rozpohybovat je nutné mnohem více síly za výroby mnohem nižších emisí a abych nezapomněl mělo by to jezdit tak za 5 litrů protože to si přeje zákazník a nejen on.... :)

Su
Sumy
07. prosince 2016, 13:26
0

S tim pohonem na vodu bych byl opatrnej, uz ted ma ani nevim kolik procent(ale je to vcelku velke cislo) svetove populace problem s nedostatkem pitne vody. A bude hur.

beastar
07. prosince 2016, 13:34
0

Pravda ale užitkové vody bude dost jsou jí plné oceány ten problém se týká spíše pitné vody i když v Africe je fakt že místy chybí i užitková na zavlažování. Ok rozvinu to pohon na vodu a rozšíří se odsolovaní mořské vody ( to už existuje a funguje ale není to levná sranda )

Polar Bear
07. prosince 2016, 02:20
0

Matěj: Pár drobných výhrad (názorových), by se v článku našlo. Ale jen prkotiny. Děkuji autorovi za vynikající článek, mluví mi z duše :) . Člověk by měl reálné výhody a nevýhody dieselů před koupí zvážit důkladněji a hlavně nemít v hlavě jen úzký výběr (typicky VW, Ford, Škoda) a pak skuhrat, že kromě dieselu není na výběr pořádný motor. A hlavně se vykašlat na myšlenku, co tomu řekne soused nebo chlapi v hospodě (nesmyslné pověry a dezinformace). Tím se stane při výběru mnohem svobodnější ;)

reagovat
Da
Dad
12. prosince 2016, 01:49
0

Hezky napsáno. Děkuji zejmena za myšlenku, ze jakkoli dyzly nesnášíme, bo sou slizký a smrdej, nemeli bychom v žádném pripade podporovat jejich zakaz.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Ostatní Saviem SB2 1976
Renault Ostatní Saviem SB2

1976 rok výroby
75 koní výkon
2 600 ccm objem

Chevrolet Impala Wagon 1979
Chevrolet Impala Wagon

1979 rok výroby
160 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Aerostar 3.0i 1989
Ford Aerostar 3.0i

1989 rok výroby
147 koní výkon
3 000 ccm objem