Po nástupu komunistů do vlády v únoru 1948 vznikla potřeba speciální limuzíny pro převoz těch nejvýše postavených představitelů Československé republiky. Na podzim roku 1948 velitelství Státní bezpečnosti StB přichází s požadavkem na výrobu neprůstřelných osobních automobilů, jenže tuto zakázku odmítá nejen Tatra a Praga, ale i Škoda. Nikdo nemá dostatečné know-how, aby vyrobil celý vůz. Komunisté si však vzpomněli na inženýra Oldřicha Medunu, který už měl zkušenosti s vývojem obrněných Škodovek.
Výroba se tedy rozděluje mezi několik podniků, aby každý dodal to, co umí – AZNP dodává podvozek, Praga vyrábí motor a převodovku, Sodomka (později Karosa) karoserii, Tatra vytváří luxusní interiér a na pancéřování spolupracuje Škoda Plzeň a Poldi Kladno. Vzniká tak Škoda VOS – Vládní osobní speciál, ačkoliv se Škodou má společného ještě méně než například taková Škoda Trekka.
Vůz musel být pancéřovaný, neboť byl původně zamýšlen pro “průjezd nebezpečným pásmem” – těžko říci, co si pod tím představit, jelikož krátce po vývoji prvního prototypu bylo zadání značně pozměněno. Vůz nesměl vypadat jako obrněný, měl aspoň na oko vypadat jako pohledný automobil pro běžné cestování. Vývojáři se tak museli vrátit zpět k navrhování vozu. Ale možná také bylo pro komunistické funkcionáře nebezpečné pásmo po celém světě.
Pancéřování mělo být původně ze zbytků po druhé světové válce, ale ten nesplňoval bezpečnostní požadavky vlády. Poldi Kladno tedy vyvinula nový typ pancíře, který byl navíc na autě vrstvený. Mezi dva pláty pancíře se k tomu umisťovalo pletivo, které mělo za úkol případnou střelu odklonit. Bezpečnostní byla samozřejmě i skla, která byla vrstvená a měla tloušťku 52 milimetrů. Lepidlo použité pro spojení jednotlivých vrstev skla si však komunisti za rámeček nedají – muselo být totiž importováno ze země těžkého kapitalismu, z USA.
Vývoj byl velmi náročný nejen díky rozdělení výroby a nutnosti kooperace mezi jednotlivými podniky, ale i kvůli náročným požadavkům budoucích uživatelů, a to nejen ohledně vzhledu vozu. Například Marta Gottwaldová, manželka prezidenta Klementa Gottwalda, se kvůli svým rozměrům nemohla vůbec na zadní sedačky dostat. Vůz tak musel být protažen o dalších 100 mm v oblasti zadních dveří, aby Marta nemusela držet dietu. Ale to nebyla jediná úprava, kterou si žádaly drahé polovičky funkcionářů. Těhotná žena Rudolfa Slánského, generálního tajemníka Ústředního výboru KSČ, si stěžovala na tvrdé odpružení listových per, která tak musela být zkrácena. Václav Nosek, tehdejší ministr vnitra, si zase stěžoval na tvrdé sedačky a nechal je dovycpat peřím.
Jak je vidět, ne všichni si byli rovni. A dvojnásobně to platí i u VOSu, který se vyráběl ve dvou verzích. Ta první, pro ty nejvyšší představitele, vážila přes 4400 kg a byla plně pancéřovaná, aby vysocí funkcionáři komunistické strany nepřišli na svých cestách k úhoně. Druhou verzi, odlehčenou, už bylo možné řídit s běžným řidičským průkazem skupiny B, protože byla o celou tunu lehčí. Jejímu vzniku předcházel návrh StB na vytvoření klamného cíle, který bude vypadat stejně, ale bude převážet méně důležité funkcionáře. Neměl tak pancéřovou výplň karoserie a skla byla tenčí, ale barvená, aby vypadala stejně jako ta neprůstřelná.
Škoda VOS má poměrně zajímavou konstrukci dveří – přední dveře se otevírají proti směru jízdy, zatímco ty zadní po směru jízdy, tedy “k sobě”. Zadní sedačky od předních odděluje průhledná přepážka a vůz je celý honosně vyzdobený, včetně obložení lakovaným dřevem. Poměrně slabý je však zavazadlový prostor, který standardně obsadil radiopřijímač a rezerva, v případě pancéřovaných verzí (těch pro ty nejrovnější) i klimatizace. Případná zavazadla tak vozil lehčí, nepancéřovaný vůz.
U řidičů nebyl VOS zrovna oblíbený. Byl příliš těžký na řízení a trpěl na obtížnou ovladatelnost. Motor z nákladní Pragy N4TA, 5,2litrový řadový šestiválec, navíc poskytoval pouhých 88 kW výkonu, které VOS omezovaly na maximální rychlosti 110 km/h. Bylo však doporučené nepřekračovat 80 km/h vzhledem ke slabým bubnovým brzdám. Nádrž 150 litrů je dnes snem každého řidiče jedoucího do Chorvatska, průměrná spotřeba 30 litrů benzínu na sto kilometrů už však méně.
Běžné pneumatiky tehdejší doby navíc nezvládaly unést tak těžký vůz. Výrobce pneumatik Mitas Praha tak musel vymyslet speciální konstrukci, která zahrnovala například i tkaný kord z egyptské bavlny a speciální surovou gumu. Každou vyrobenou pneumatiku navíc před expedicí museli kontrolovat, zda není vadná. A stejně se jednou nepovedlo, což, přirozeně, mělo následky. Když vůz s polským maršálem Rokossovským havaroval kvůli prasklé pneumatice, ředitel Mitasu přišel o funkci a měl značné oplétačky s StB.
Škoda VOS se dokonce dočkala i exportu, samozřejmě pouze do spřátelených komunistických zemí. Několik kusů se dostalo do NDR, Číny, Polska, Rumunska a dalších zemí. Objektivně špatný vůz se dlouhé služby ve jménu komunismu nedočkal, po pár letech byl nahrazen ruskými limuzínami ZIS a putoval zpět do garáží.
U nás jsou s jistotou dochované dva kusy – jeden naleznete v muzeu Škoda v Mladé Boleslavi, ten druhý se nachází v Muzeu českého karosářství ve Vysokém Mýtě, kde jsme si jej prohlédli i my. Naživo je VOS opravdu vulgárně velký s obří maskou, až jsme se nevyhnuli přirovnání k novodobým vozům BMW – na rozdíl od nich se však ve VOSu nemohl vozit každý, kdo měl peníze.
Jardův komentář – je to zlé a sprosté auto
Markova poslední slova o vulgární velikosti Škody VOS bych tu rád trochu rozvedl, protože jsem toto auto viděl poprvé naživo a můžu říct, že jestli mu něco jde, tak je to vyvolávání emocí. Logicky to ale nejsou emoce příliš pozitivní, spíš naopak. Mně z něj běhal mráz po zádech. Přestože je svou karoserií běžným sedanem, tato škodovka je jakoby nafouknutá a opravdu veliká, její rozměry v milimetrech jsou 5700x1950x1750, což značí třeba fakt, že je skoro stejně vysoká jako já.
Řečeno suchými čísly je to vlastně velmi podobné jako stát vedle Rolls-Roycu Phantom. To je také “normální sedan”, akorát v o hodně větším měřítku. Jenže právě tady shoda končí. U vrcholu britské značky na vás totiž dýchne důstojnost, elegance a úcta, takže víte, že majitel má sice možná násobně víc peněz než vy i se všemi vašimi sousedy a příbuznými dohormady, ale také je vám jasné, že má vkus. U Phantomu prostě zcela automaticky uznale pokývnete, i když jste si vědomi faktu, že dovnitř se pravděpodobně nikdy neposadíte.
V případě Škody VOS naproti tomu přikývnout nejde, v ní sedět nechcete, necítili byste se dobře. Není důstojná, elegantní ani vkusná. Je jen nekonečně nabubřelá, což je přirozeně v ostrém kontrastu s politickými názory, kterými se holedbali uživatelé jejího zadního sedadla. V mých očích je přímo zlá a sprostá. Když si představím, že většina tehdejšího československého obyvatelstva si mohla o jakémkoliv autě (jakož i o dalších běžných věcech) nechat leda zdát a pak se okolím prohnal mocipán s hned dvěma VOSy a družinou a ještě jen ta jeho byla obrněná, protože ostatní “rovní” chránit nepotřebují…URGH! Už na mě jdou ty emoce zas.
No, nebudu to už dále rozvádět, ať si zbytečně nezvedám tlak. Nicméně musím uznat, že jedna věc mi na vystaveném kuse Škody VOS udělala radost. Zatímco ostatní exponáty v Muzeu českého karosářství jsou ve stavu včera jsme ho dokončili, limuzína pro nejrovnější z rovných je zašlá, ošuntělá, oprýskaná a otevřeně zanedbaná. A přesně tak to má být. Toto auto si nezaslouží péči. Je správné ho nechat jen stát a pozorovat, jak se pomalu horší jeho stav. Má být pouhou připomínkou doby, která už je naštěstí dávno pryč.
Zdroj: Muzeum českého karosářství, Škoda
martin_100
11. 11. 2024, 13:22 -4 reagovatTak hlavně že 603 kterou většina autíčkářů pbdivuje pro design nabibřela neni.... Tuto ne větší a zdobnější Sedan 1200/1201. VOSka nemůže za to pro jaky cestujici byla určená. Zaslouží pozornost i obdov. Uz je pro to jakej um a šikovnost museli jeji tvůrci prokázat při vývoji a výrobě v dobách kdy tu bylo hovno a ještě je dusili komouši.
Velkej obdiv těm lidem.
mariov8
13. 11. 2024, 09:29 2Tatra 603 sice skutečně původně měla být menší, ale její nafouknutí zvládl průmyslový designér a grafik - tedy odborník - na výbornou.
Tohle si za vzor zvolilo nejenom vzhledově nepovedený sedan Škody. Nevím jakou hlavu napadlo, že nebude na pohled poznat rozdíl. VOS je obrovské auto a i laik si všimne poněkud více ozdob. Na tehdejších silnicích muselo vypadat jako menší náklaďák... pominu, že tohle v životě na běžné cesty nikdo nepoužíval = kolona a doprovod. VOSka vznikla přímo na objednávku těch, pro koho měla být určená, na rozdíl od té Tatry 603. VOSka za to může. Těm lidem, co VOSku stvořili, často hrozili likvidací existence a to včetně výhružek (klidně i nevyřčených) jejich rodinám. Nic proti jejich umu. Ale i tak to není dobré auto, z hovna ani umělec bič nevyrobí...
Vapno92
15. 11. 2024, 09:21 -2Tak zrovna 603 mi naháňa rovnakú hrôzu a úplne rovnakým spôsobom, ako VOSka. Vážne. Celý život tú 603ku tak vnímam napriek tomu že ani ona "za to nemôže" ... Pre mňa tak isto obraz hroznej doby.
martin_100
15. 11. 2024, 19:19 0Pro mě je to neskutečnej kus techniky a hlavně designu. To auto nemělo nikde na světě obdoby.
Sato
11. 11. 2024, 16:00 7 reagovat"Řečeno suchými čísly je to vlastně velmi podobné jako stát vedle Rolls-Roycu Phantom. To je také “normální sedan”, akorát v o hodně větším měřítku. Jenže právě tady shoda končí. U vrcholu britské značky na vás totiž dýchne důstojnost, elegance a úcta, takže víte, že majitel má sice možná násobně víc peněz než vy i se všemi vašimi sousedy a příbuznými dohormady, ale také je vám jasné, že má vkus. "
Marek Brunner
11. 11. 2024, 16:30 1I výjimky se najdou…:)
kotzitzaq
12. 11. 2024, 13:04 6Trochu offtopic, ale na RR bych zareagoval subjektivním názorem. Ač mám rád barevná auta, tak (opět jen dle mého názoru) majitel Rollsu mající vkus si je vědom výjimečnosti svého povozu a volí barvu střídmou, aby se snažil být spíše nenápadný (ačkoliv toto s RR samozřejmě tak úplně nejde). Druhá sorta je kolotočář, který naopak nahodí co nejdivočejší kombinaci barev, kdyby si náhodou někdo nevšimnul. Bydlím v Praze-Strašnicích, takže salon RR vídám pravidelně a trochu mne zaráží, kolik se tam vyskytne kousků pro tu druhou kategorii majitelů. Takže bych to nahoře bohužel nehodnotil jako výjimku.
Paja.k
11. 11. 2024, 17:10 -5 reagovatAutore opravdu myslite, ze ta Voska mohla za to, jakou svoloc vozila? Je to jen auto, ono si sve pasazery nevybiralo.. Naopak je s podivem, jak se nas prumysl nekolik malo let po valce dokazal s tak narocnym umolem, jako je obrnena limuzina vyporadat, navic v realite centralniho planovani.
V Muzeu v nemeckem Sinsheimu je vystaven Mercedes Adolfa Hitlera. Je zrekonstruovan a a nalesten. Ani nni nikde vzadu v koute. Netahejte do starych aut sve politicke nazory. Pusobi to krecovite a smesne. Je to zbytecny.
Ps: jedna Voska stoji v Muzeu Skodovek a je ve vystavnim stavu. Asi tam nemaji ty spravne politicke nazory :-)
Marek Brunner
11. 11. 2024, 17:26 9Názor kolegy Jardy není můj, stačí si přečíst název odstavce:)
ale když už jsme u toho - ano, politika do starých aut skutečně nepatří, nicméně tento dort Pejska a Kočičky není můj šálek kávy tak jako tak. Jsem moc rád, že mě nikdo nenutí tento vůz řídit, nedovedu si ani představit, jak otřesné to muselo být svezení za volantem. Je důležité si tyto aspekty naší historie připomenout a nezapomínat na ně ani v dobách blahobytu jako teď, protože vždycky může být hůř. Proto ani vůz v článku nijak nehaním - nicméně krásně dokazuje, jak rychle ústřední plánování dokázalo zničit dlouho budovaný automobilový průmysl u nás, který byl před válkou skutečně na vysoké úrovni. Ale o tom až příští týden...
-
Komentář upraven 11. 11. 2024, 19:18:07
Carlie
11. 11. 2024, 20:39 1 reagovatPokud se chcete podívat na fotky zrenovované polopancéřované VOSky firmou HICAR, podívejte se na stránky www.car-restorations.webnode.cz. Při zajíždění mně policie přesvědčila, že i na tuto VOSku potřebuji řidičák skupiny C a nestačí mi dálniční známka pro osobní auto
rock
12. 11. 2024, 05:37 5 reagovatad Jardův komentář, tedy jeho závěr:
Přesně obráceně: tohle auto si zaslouží nadstandardní péči, zaslouží si, aby jich co nejvíc bylo vystavených, aby nezmizel ani bit informací o něm. Právě PROTO, aby byl připomínkou doby, která -doufám- je naštěstí dávno pryč.
st.paul
12. 11. 2024, 10:23 3 reagovatPáni, registrujem Vás ako originálny server o motorizme, ktorý k tejto téme, či už k samotným testom, alebo všeobecne pristupuje ľudským, otvoreným spôsobom bez zbytočného technického balastu, plného čísiel, ktoré si každý môže nájsť v oficiálnych tabuľkách. V poslednej dobe som si ale všimol chuť potichu, možno nenápadne vsúvať do Vašich článkov osobné politické, geopolitické, prípadne vyslovene urážlivé poznámky, ktoré sem naozaj nepatria a verte mi, že tým nikomu a ničomu nepomôžete. Rešpektujem názor každého človeka, nech už je akýkoľvek, ak ho vie odborne a hlavne slušne argumentovať, ale politika do športu, alebo motorizmu naozaj nepatrí. O to viac, ak sa k určitým okolnostiam vyjadruje generácia, ktorá k danej téme naozaj nemá čo povedať. Desiatky svetových exponátov úžasných strojov, na ktorých sa vozil napr. Adolf Hitler, Stalin, alebo africký diktátori, voči ktorým boli prvý dvaja spomínaný vyslovene trápny amatéri, nenesú žiadnu politickú, ani ľudský zodpovednosť za svojich majiteľov. Sú „len“ ukážkou technickej vynaliezavosti svojich konštruktérov, ktorý na nich často pracovali v neľudských podmienkach a pod tlakom, ktorý si neviete ani len predstaviť. Aj, ale hlavne preto si zaslúžia starostlivosť, aby boli mementom a pripomenutím pre mladú, teda aj Vašu generáciu. Na podobnú cestu sa vydal aj nemenovaný “DAD“, nekritický obhajca všetkého elektrického, ktorý svoju nespornú odbornosť dokonale utopil v demagógii, fanatizme a bohorovnom pocite, že rozumie úplne všetkému.
Honza Hamster Křeček
12. 11. 2024, 11:13 7 reagovatPánové, já chápu, že jako k součásti historie našeho domácího motorismu k tomu autu máte určitý vztah, řekněme i tak trochu hrdě vlastenecký, ale když jsem vedle té věci stál, měl jsem z ní úplně stejné pocity, jako Jarda. Nevyčítám to Škodě VOS ani jejím tvůrcům, to auto vznikalo v nějaké době a na základě nějakého zadání a práce na něm odvedená byla poctivá a v mnoha ohledech a s přihlédnutím k možnostem domácího průmyslu snad i obdivuhodná.
Nicméně, faktem zůstává, že Škoda VOS byla a stále je (přesně dle konkrétního zadání) opulentní nepřehlédnutelný neelegantní nabubřelý pojízdný papalášský bunkr, který sobě nechali navrhnout dle vlastního vkusu (oni zasahovali do vývoje a designu osobně!) ty nejhorší burani a primitivní svině, jaký sme ve vedení státu kdy měli. Ever. A podle toho Škoda VOS (ještě jednou - nikoli vinou jejích konstruktérů) vypadá. Hnusně a strašidelně.
-
Komentář upraven 12. 11. 2024, 14:02:32
martin_100
12. 11. 2024, 12:03 -1Ale design je poplatnej době. Takhle "hnusný" auta dělali ve 40. - 50. letech všichni. Jen velikost se lišila.
st.paul
12. 11. 2024, 13:24 -11950 Lincoln Cosmopolitan. Ak zavážim počet zničených životov na základe politických rozhodnutí, v tomto kúsku sa vozil obdobný primitív a buran.
Honza Hamster Křeček
12. 11. 2024, 13:32 3Ne, když to srovnáš s tím, co vznikalo jinde u nás (Tatra, Aero, ale i v samotné Sodomce) nebo v zahraničí, tak ne. VOS je Škoda 1201, jen mimo měřítka a s přehnanejma ozdobama. Žádná elegance, žádná invence, nic. A ještě jednou - tak přesně si to ty zrůdy přály, měla to být taková obyčejná lidová škodovka, akorát, že vůbec.
A z toho auta na tebe prostě ta doba dýchne, ten všudypřítomný strach, nevkus, ignorance, primitivismus, pohrdání a demonstrace moci. A v případě tohohle exempláře možná díky autentickému stavu snad ještě víc. Úplně cítíš, jak to bylo pomíjivé, jak jeden měsíc šily selky po večerech mávátka, aby tě pozdravily v den tvých narozenin, další měsíc už ses houpal na špagátě jako sionistický buržoazní trockisticko-titovský zrádce. To je vzkaz, kterej ten pomaličku chátrající pojízdnej monument vysílá, a za mě je to tak správně.
Nemám nic proti tomu, že si Škoda pro svoje muzeum VOS opravila, kdybych ale měl muzeum Sodomky ve Vysokém Mýtě na starost já, nechal bych tam ten VOS přesně takhle. Orezlej, zaprášenej, temnej a v koutě, jako takový strašidlo... Přesně tím totiž taky je.
-
Komentář upraven 12. 11. 2024, 14:12:09
Beran
12. 11. 2024, 15:47 1Respektuji názor autora na zanedbanost vozu, i když s ním nesouhlasím.
Strašidla neexistujou. Jenom v pohádkách, kde se jich používá k manipulaci dětí aby byly poslušné. :-D
Komunismus a jeho pojetí v sovětském stylu je zlo. Ale například hrozny hněvu ukazují, že svět není černobílý. Spíše lidi jsou svině a když těm zlým dáš moc a volnou ruku, tak to jde do sraček.
Nedávno jsem byl v Králíkách ve vojenském muzeu. Exponáty maji v moc hezkém stavu. Protože ty věci si to zaslouží i když jsou obrazem nacistického a komunistického období temna.
Sato
12. 11. 2024, 19:00 10notyvole...
"Komunismus a jeho pojetí v sovětském stylu..." Azijsky styl, z ciny, koreji alebo kambodze bol teda viac top, ze? Pripadne kazdym retardom milovany Che mal tiez super styl.
Tady je zoznam top 5 krajin ktorym komunismus princess prosperitu:
1.
2.
3.
4.
5.
Beran
12. 11. 2024, 22:18 1Sorry, blba formulace. Vsechny tyhle totality co si hraly na komunismus staly za picu. Nikoliv kvuli hrani si komunismus, ale protoze se zlovolnym svinim dala volnost ostatnim kazit zivot. To byla pointa i meho predchoziho prispevku a sovetsky styl komunismu uvadim, protoze VOS vozila jeho papalase.
A stim seznam TOP 5 zemi souhlasim, je to dobra formulace.
Ivo Vlk
12. 11. 2024, 23:23 -5Je mně k pláči, když čtu komentáře sebevědomých neználků. Žádný politický systém nic nevyrobil. Obrněná auta se přeci vyrábí i dnes! Článek o VOS je pouhá propaganda pro vymývání mozků. Vše, co bylo zde napsáno jenom svědčí, že většina nemá ani páru co je strojírenství a potažmo výroba automobilů. Nikdo si není vědom jaká technologie fungovala před 70léty! Stačí si jenom spočítat z kolika součástek se skládá obyčejný automobil. V minulosti nebyla automatizace výroby, jako je dnes. Vše se muselo vyrábět na strojích, jako je soustruh, fréza, lis, šoping atd. Jen chci dodat, že tady byl socialismus, kde vládla Národní fronta v čele KSČ za podpory KDU-ČSLA a ČSSD! V AUTÍČKÁŘI bych hledal odbornost, technická fakta a technická řešení řešení. Zašlapaných projektů je ve světě mraky! Příkladem je firma BOMBARDIER. Pevné zdraví a selský rozum přeje Pán z Kvítkova.
Honza Hamster Křeček
13. 11. 2024, 07:56 5Tohle vazne neni debata uplne vhodna pro motoristicky web. Myslenka socialismu/komunismu (rikejte si tomu jak chcete) je vadna uz v samotnem zakladu, coz musi dojit kazdemu, kdo se nad ni byt jen trochu zamysli. A komu se myslet nechce, necht se podiva po svete na vysledky. A ne, neni to tim, ze se toho vsude ujali nestastnou nahodou zaporaci, cely ten koncept je proste vadny a fungovat ani nemuze.
Krocan
16. 11. 2024, 10:07 -5Křečku, chci se Tě optat, zda Tvůj děda nebyl komunista? Psal jsi tu, že jezdil Volhou, že si koupil na začátku devadesátých let nové Punto a že bydlíte kousek od Kotvy. Tak to jsou atributy života kariérního komunisty. Netvrdím, že jim musel být, ale spíš ano, pokud jsi nelhal. Tak proto se ptám.
Honza Hamster Křeček
16. 11. 2024, 19:42 2To si mě asi s někým pleteš :-) Děda měl pravda Fiat Uno, ale tím veškerá podobnost s tvou konstrukcí končí. V okolí Kotvy jsem nikdy nebydlel a ani nikdo z mé rodiny a především - nikdy jsem tu nevypisoval nějakou naši rodinnou historii. To byl asi někdo jiný...
Ale i kdyby to bylo, jak píšeš, nějak nechápu, proč to píšeš?
-
Komentář upraven 16. 11. 2024, 20:05:23
rock
12. 11. 2024, 14:34 0 reagovatZajímavá galerie,
https://www.autorevue.cz/gallery.aspx?foto=0&article=33337&id_file=0
vzhledem k obsahu článku...
mariov8
13. 11. 2024, 09:18 5 reagovatOprostíme-li se od politiky, vlastně to ani není výrobek automobilky, jedné automobilky. Ani se to nevyrábělo sériově, ani malo-sériově. Spíše jenom kusově. Proti řadě dobových aut, i s identickým určením, je to hnusné a technicky to také není zázrak. Ona i ta originální Škoda 1200/1201, které se to má podobat, moc krásy a techniky na úrovni nepobrala. Prostě omyl, vynucené dílo pro pár vyvolených, co si ho dokázali prosadit. Důkaz již počínajícího úpadku strojírenství a obecně průmyslu tady. I přesto, že ti co to technicky museli dát dohromady - s vědomím, že vystavují své rodiny nebezpečí - udělali samozřejmě z minima maximum možného. Ale ne, není to dobré ani optikou 50tek. A té politice se u tohoto "díla" utíká těžko... to auto je totiž přesně takové, jako byli ti, co si jej objednali a režim, jaký představovali.
rock
13. 11. 2024, 10:08 0 reagovatA pak že to nejde udělat s troškou elegance (jen o pár let později na prohnilém Západě)
A mimochodem, taky to nebyl žádný zázrak techniky. Je to na podvozku Traction Avant a u té kryté limuzíny něco dost fatálně podcenili a při první přehlídce se jim to přehřálo a umřelo. Nicméně vychytali dětský nemoci a sloužilo to ještě o 15 let a dva prezidenty později.
Jaromír Soukup
13. 11. 2024, 10:14 8 reagovatDůkladně jsem si přečetl všechny komentáře. Vyjadřovat se k nim ke všem nebudu, protože to by bylo na dlouho a já už si své ke Škodě VOS řekl. Jen zmíním Satovu trefnou poznámku, že ne každý majitel RR má nutně vkus. Tam se přiznám, že jsem při psaní svých čtyř odstavců jedinkrát zaváhal. V Británii potkávám RR většinou v té původní, vkusné a důstojné podobě, ale ať už u nás nebo třeba v Americe (jako zjevně na obrázku, řekl bych, že to bude Florida) či Asii vážně často "hrají všemi barvami." Takže tady uznávám, že to trochu stojí na vodě. Já potřeboval hlavně velikostní srovnání a zároveň kontrast charakterů a nic lepšího mě nenapadlo.
Nicméně jinak si trvám na tom, co jsem napsal.
Ale jednu věc této plodné diskuzi nelze upřít: konečně jsme se jednou po dlouhé době pohádali kvůli něčemu jinému než elektromobilu 😀
-
Komentář upraven 13. 11. 2024, 10:15:37
ransom
14. 11. 2024, 14:22 7 reagovatJe to dobrý článek. Nikde nepadlo slovo "radiomapa".
Bigg.I
16. 11. 2024, 15:36 0 reagovatJeden tady ten kus historie jsem měl možnost vidět v Plzni - https://www.visitplzen.eu/poznej-plzen/muzea/depo-moto-art/
To auto nepůsobí přijemně ani elegantně, nejde z teho dobrá auta.
Irwinek
16. 11. 2024, 20:52 3 reagovatA víte co? Mě se to auto svým způsobem líbí. Je to zlé auto, a to se líbit nemá. Má zlý výraz, zlou barvu a i svým tvarem říká: " pozor, jsem zlo ". A moc " zlých " aut zase není, takže je svým způsobem i krásné. Já bych v něm dnes jezdil a díval se, jak ostatní uhybají, jak jsou sice zvědaví, ale zároveň se bojí.
Jízdní vlastnosti čtyřtunové mrchy na gumách z náklaďáku budou určitě katastrofální , ale k tomu " zĺému " to asi patří.
No to mě zas někdo sežere ;-)
PepaSFI
17. 11. 2024, 12:05 0dnes bys s tím nikoho nepřekvapil. Monstra jako RAM, Hilux, nebo velký SUV jako Suburban, Silverado můžeš běžně potkat a jsou vlastně podobně velký, podobně těžký, jedou dvakrát tak rychle a řídí je jednou rukou mamina co sotva vidí přes volant. Ale jinak souhlas, to auto je zlý. Nevím jestli to byl úmysl nebo spíš sabotáž ale ono to vypadá ze všech stran divně, nepovedeně. Je to podobný jako kreace některých tuningářů, za spoustu peněz spousta hnusný nefunkčnosti.
Irwinek
17. 11. 2024, 19:28 1Ano, jsou velký, ale je jich spousta, tohle je / by bylo na silnicích jediné :-)
Nevím, jak tu vypadá motorový prostor, u 1202 zas tak moc místa nebylo, ale nepochybuji, že něco výkonnějšího by se tam nějak implementovat podařilo, třeba i s pomocí elektriky. Zas ale tohle by nemělo jezdit moc rychle, takže spíš krouťák, aby se s tím dalo tlačit. Gumy by asi byly problémem, protože široké se k tomu moc nehodí.
Kdepak, věř tomu, že navzdory tomu, že tu jezdí větší auta, tohle by tu auru strachu mělo dál.