reklama
načítám data...

Škoda Karoq 1.5 TSI: Ve stínu sourozence

Nejnovější přírůstek na poli mladoboleslavských SUV je poměrně důležitý model. Dala si na něm mateřská automobilka dostatečně záležet?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Škoda Karoq 1.5 TSI: Ve stínu sourozence

Nejnovější přírůstek v modelové řadě tuzemské Škody je možná důležitější auto, než by se na první pohled mohlo zdát. Není to totiž jen obyčejný nástupce Yetiho. Yeti byl totiž v nabídce Škodovky jen takový doplněk, prostě pokus, jak budou reagovat lidé na SUV se znakem Škoda. Karoq je jiný, to je v současnosti páteřní model značky. Už to není jen o Fabii, Octavii a Superbu. Modelová větev SUV v podobě Kodiaqu a Karoqu je neméně důležitá (z finančního hlediska možná i důležitější než obyčejné modely) a čeká se už jen na příchod nejmenšího SUV, aby byla nabídka kompletní. Nechci tady rozebírat, jestli je to dobře, nebo špatně. Jednou je trend jasně daný a Škodovka by byla sama proti sobě, kdyby ho nenásledovala. Pojďme se tedy podívat, co může nový Karoq nabídnout potenciálním zákazníkům. 

Designově Karoq asi nikoho nepřekvapí. Je to klasická Škoda se vším všudy. Což znamená, že neurazí, ale pravděpodobně ani nenadchne. Hlavní designové prvky volně navazují na většího bratříčka Kodiaqa. Máme tu tak opět rozdvojené čelní světlomety, naprosto jednoduchý boční profil, který nemá žádnou výraznou křivku a trochu kontroverzní záď. Nejvýraznější částí je pro mé oko asi příď. Ostře řezaná světla s typickou maskou chladiče doplňuje velký nasávací otvor v nárazníku, jenž dodává trochu usměvavý výraz. Stejně jako u Kodiaqu, tak i tady považuji přední část vozu za nejzajímavější a vcelku pěknou. Bohužel dál už to taková sláva není. Boční profil je zcela bez nápadu. V podstatě se jedná o klasický hatchback s vyšší stavbou. Tady by to chtělo trochu oživit, aspoň jednu netradiční linku by si Karoq jistě zasloužil. Nejvíce ovšem bojuji se zadní částí. Absolutně netuším, co chtěl designér říct světu těmi zadními lampami. Přijde mi to jako snaha odlišit se každou cenu. Osobně mi to přijde nevyvážené a divné. Ale třeba jen nemám to správné designové cítění abych to ocenil. 

reklama

Pohled do interiéru jasně naznačuje, že se jedná o Škodovku. Není tu nic, co by vás překvapilo a naopak vše vypadá, že je na svém místě. Námi testovaný vůz bohužel neměl digitální štít, ale obyčejné analogové budíky, takže jsme si nemohli vyzkoušet, jak tento nový výbavový prvek funguje. Když se do Karoqa usadíte, rázem zjistíte, že se všechno nachází tam, kde byste to tak nějak podvědomě očekávali. Potěší panel klimatizace, který je natočený mírně vzhůru, takže na něj lépe dosáhnete, a navíc se pod ním vytvořila taková praktická a velká přihrádka na věci. Stejně tak kvituji posunutí displeje infotainmentu na horní část přístrojové desky, takže už jej nemusíte lovit někde u kolen, jako tomu bylo dříve. Tohle je rozhodně bezpečnější řešení. Pochválit musím i sedačky. Ty vypadají, že jsou převzaté z Kodiaqu, což je dobře, protože to byla asi první Škodovka, ve které se mi dobře sedělo. A to samé platí i pro menšího sourozence. Záda mě nebolela ani po několika hodinách za volantem. Interiér Karoqu je sice trochu chladné, ale celkem slušné místo k životu. Bohužel i tak má své mouchy. V některých případech spíš dokonce masařky. 

Chápu a jsem smířený s tím, že Škodovka nebude ve svých interiérech asi nikdy přehnaně kreativní. A předpokládám, že to od nich asi nikdo ani nečeká. Co však lidé očekávají a chtějí, mě nevyjímaje, je dobré dílenské zpracování. A to pro mne bylo v případě Karoqu velice nepříjemné překvapení, protože u Škody nebývá zvykem, aby nebylo bezchybné. Už když jsem poprvé otevřel dveře u řidiče, které lehce zavrzaly, jsem tušil, že něco není v pořádku. Pak jsem vzal za madlo dveří a úplně jsem se leknul, aby mi nezůstalo v ruce, jaké to vydávalo pazvuky. Dřevěná podlaha na půdě stoletého domu je tišší než madlo dveří u této Škodovky. A pazvukům nebyl konec ani při jízdě. Plastový kryt senzorů u vnitřního zpětného zrcátka se ozýval při každé jízdě po dlažebních kostkách a stejně tak nehezky povrzávala i schránka před spolujezdcem. Možná to byla jen vada tohoto konkrétního kusu, těžko říct, jestli neprodělal třeba nějakou menší nehodu, ale u auta s osmi tisíci najetými kilometry takové chování nepotěší. Rozhodně bych také zvážil, jestli nutně potřebujete příplatkové Varioflex sedačky. Dají se sice všemožně polohovat a dokonce i vyjímat, ale vejdou se do nich maximálně děti. Pro vzrostlejšího člověka jsou příliš úzké a výraznější tvarování při delší cestě tlačí do zad. Ve výsledku tak obyčejná lavice může být pohodlnější. Trochu mě zklamala také absence překvapivých řešení, jako třeba schránka v palubní desce před spolujezdcem, což umí Kodiaq. 

Co se jízdních vlastností, ani tady nemá Karoq jak překvapit. Podvozek je nastaven výrazně na komfortní notu, což je v případě středně velkého SUV mnohem rozumnější volba, než se z takového vozu snažit udělat zavodní stroj. Karoq se tak při jízdě příjemně pohupuje a svou posádku konejší. A pokud pospícháte, nemějte obavy, i tak je na něj spoleh. Jen budete muset překousnout výraznější náklony v zatáčkách. Ale netřeba se obávat, Karoq zvládne i rychlejší jízdu bez problémů, jen vám dá jasně najevo, že to není jeho parketa. Což je vlastně logické. Mnohem zvědavější jsem tak byl na zbrusu nový motor 1.5 TSI, se kterým jsem doposud neměl tu čest. A musím konstatovat, že jsem o nic nepřicházel. 

Když koncern VW oznámil, že starší 1.4 TSI bude nahrazovat motorem 1.5 TSI, mnozí nadšeně tleskali, protože v tom viděli začátek konce neoblíbeného downsizingu. Přestože jsem v tomto ohledu spíše skeptik a nevěřím v konec maloobjemových motorů, na nový agregát jsem se docela těšil. A jak už to tak bývá, čím víc člověk očekává, tím větší je zklamání. Nové jednapětce chybí chuť do života. A to zcela úplně. Odezva na plyn je natolik mdlá, že se mi po dlouhé době stalo, že mi při rozjezdu zhasnul motor. Dnešní moderní pohonné jednotky jsou spíš siláci ve středních otáčkách, nějakou výkonovou špičku aby v nich člověk pohledal. Ale 1.5 TSI pocitově nenabídne ani tu sílu ve středním otáčkovém spektru. Je absolutně plochý. Svých 110 kilowattů mistrně skrývá a až ve chvíli, kdy se snažíte procpat plynový pedál podlahou, se něco málo začne dít a celé auto se začne aspoň trochu hýbat. Maličko pomůže, když motor přepnete do sportovního režimu, pak se mírně zlepší odezva a celé to o něco víc ožije. K ideálu to však pořád má daleko. Když to srovnám s předchozím, o deci menším, motorem tak musím říct, že starší je mi milejší. O něco později jsem se svezl také s Golfem Sportsvan (recenze zde), který byl vybavený stejným motorem, jen s nižším výkonem. A jeho projev byl stejně mdlý a nevýrazný. Doufejme, že dojde brzo k nějaké dílčí úpravě, která tento agregát vylepší, bylo by to potřeba. Abych však jen nekritizoval, musím pochválit skvělou kultivovanost. Díky minimálnímu hluku i vibracím jsem dokonce vůbec nevypínal Start&Stop, což je obvykle první věc, kterou v autě dělám. A spotřeba se dá také udržet v rozumných mezích. Já se pohyboval okolo 7,5 l na 100 kilometrů, což není špatné, vzhledem k tomu, že většina cest probíhala v Praze či na dálnici. Otázkou tak jen zůstává, jestli příkladná kultivovanost a dobrá spotřeba nejsou málo. 

Verdikt 

Asi jste z předchozích řádků poznali, že jsem s Karoqem nebyl zrovna dvakrát spokojen. Na jedné straně je tu příjemně pohodlný podvozek, prostorný interiér a spousta chytrých jízdních asistentů, kteří opravdu fungují a při jízdě pomáhají. Na té druhé nedokáži překousnout nevalné dílenské zpracování interiéru a zcela mdlý motor. Zamrzí to o víc, když vím, že větší Kodiaq je dotažené a velmi povedené auto. Doufejme, že Škodovka do dalšího modelového roku udělá nějaká vylepšení, Karoq by si to jistě zasloužil. Pokud se vám i přes všechny nedostatky líbí, já vám jej rozmlouvat nebudu. Osobně bych však volil jinak. 

reklama

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 498 cm³
Výkon: 150 koní (110 kW) v 5 000 – 6 000 ot./min.
Točivý moment: 250 Nm v 1 500 – 3500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 204 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,4 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,4 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,7 l/100 km 
Cena s danou motorizací a výbavou: 740 400 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
29. července 2018, 13:02
0

Dva komentáře:
Přístrojovka: její ztvárnění (teď ponechám stranou zpracování) se mi vlastně docela líbí a nevadilo by mi s ní žít (což třeba o současných Peugeotech říct nemůžu). Za co bych ale kopal odpovědnou osobu do koulí jsou ty světlé proužky na rychloměru a otáčkoměru. To je jak splněné zadání úkolu "navrhni nečitelné budíky".
Dynamika: 0-100 km/h za 8.4 je fakt tak špatný? U rodinnýho SUV nižší střední, bez jakýchkoliv sportovních ambicí? Nebo jak se ta mdlost motoru projevila v objektivních hodnotách? Špatným zrychlením řekněme 80-110 bez řazení?

reagovat
ro
rock
29. července 2018, 13:16
1

Skoro si až říkám, jestli ty budíky nenavrhli takhle nepoužitelný úmyslně, aby kupce v konfigurátoru nenásilně nasměrovali k položce "Digitální přístrojový panel( (8900,-)...

beastar
29. července 2018, 13:22
1

Ve zkratce. Jede to až úplně nahoře. Ve středních otáčkách je to snesitelné vzhledem k výkonu. Rozjezdy jsou s tím za trest. Reakce na plyn je pomalá a špatně se odhaduje kolik je ještě v pořadku. A přál bych všem vidět rozjezd v kombu. 4 lidi v autě, naplno klima a mírný kopec. Ručička otáčkoměru zkameněla na 1.000 rpm asi na věčnost. Čekalo se na plný plyn a kopanec do zad. Jako když dáš někomu defiblirátorem a on naskočí. Zrovna mezi 80 a 120 se to chová docela dynamicky. Přes 150 je v autě hluk. Zrychluje to někam ke 180 a potom to umře. Nic jako výkonová špička neexistuje. Působí to dojmem lodního kotle Low- Ride- High režimy:)) To zrychlení je zavádějící v reálných podmínkách provozu ho ve většině případů nedosáhneš. A je to věc co řidiče otravuje. A to mluvím o manuálu s automatem to bude asi ještě horší.

Daniel Borský
29. července 2018, 13:26
0

Ad dynamika: 8.4s by bylo velmi slušné, jenže mně se v reálu nepovedlo dostat ani pod 10s (neměřil jsem to přesně žádným racelogicem, jen čistě souboj proti stopkam). A pružné zrychlení nebylo o nic lepší. Pocitově bych tomu určitě 110kw nehadal a těžko říct jestli se to ztratilo v dlouhé převodovce, nebo je to nějaké ekologické nastavení. Každopádně Yeti s 1.8 TSI, co měl papírově jen o 8kw vic, byl proti Karoqu skoro závodní vůz.

MartinCoupe
29. července 2018, 17:07
0

Ty vole, u káry za 3/4M bych čekal něco víc...

ro
rock
29. července 2018, 18:12
0

Hmm, tak to je smutnej příběh...

Adam Forman
30. července 2018, 06:58
0

Překvapivě jsem z důvěryhodného zdroje (Jidáš Krab ;-) ) slyšel, že s DSG ta dynmika není tak tragická. Budeme si muset 1.5 půjčit i s automatem :-)

KS
30. července 2018, 08:07
0

Právě Karoqa 1.5 s DSG jsem měl chvíli půjčeného. S DSG je to příjemné svezení, nicméně 150k bych tomu nehádal, ale jako normální motorizace za mě naprosto ucházející. Takovej P308 1.5HDi umí zatlačit MNOHEM důrazněji (ještě lépe než dvojkový Superb TDI 125kW s DSG, no však je to lehčí auto než obě š, lepé poskládaný manuál, široké pneu).

Běžnému kupci Karoqu je šumák, jak to auto jezdí a ono nejezdí vyloženě špatně, ale autíčkáři holt čekají alespoň nějaký malý bonus, což tento vůz nabídnout neumí.

KS
30. července 2018, 08:10
0

* obě Škody

krab
30. července 2018, 09:18
0

Jidáš Krab prostě asi k motorizaci 1.5 TSI + DSG v Golfu neměl žádná očekávání. A v tomhle kontextu jsem byl spokojený. Celá ta pohonná soustava koresponduje s poklidným, plynulým stylem jízdy, ke kterému se Golf hodí. Trhač asfaltu to není, ale to ani není jeho smyslem. Co potěšilo, byla extra příjemná spotřeba kolem 5.5 litru kombinovaně ( fakt i vypočtená po dotankování) Přitom na dálnicích jsem se neloudal, ale jel jsem plynule a normálně ...

S Karoqem jsem zatím nejezdil, to asi přijde, v práci používám na služebky auta s půjčovny, pravděpodobně tahle auta nasadí a největší mínus si teda z Danova testu odnáším to vrzání a skřípání. To myslím, Yeti nedělal a ačkoliv působil hodně obyčejně vevnitř, tak si pamatuju, že v dobách, kdy jsem s nimi jezdil docela i často se mi Yeti celkově hodně líbilo a považoval jsem to skoro za nejpovedenější Škodovku.
-
Komentář upraven 30. 7. 2018, 09:18:48

Anorex
30. července 2018, 10:24
0

Mám Yetiho poFL od nova teď čtvrtým rokem. Najeto lehce přes 130 000km. Po zkušenostech s novějšími a novými produkty Škody si stále víc a víc stojím za tím, že Yeti a OII byla poslední poctivá a bytelně postavená Škodovka. Interiérem, i podvozkem. Kilometrů už nemám úplně málo, za celou dobu se zatím měnila jedna tyčka stabilizátoru (ano, pouze jedna), v interiéru nic nevrže, nemlátí, neupadává, nic není nijak extra ošmatlané. A to je Yeti ve čtyřkole na 17" kolech dost tvrdé auto (tady už jsou podvozky dneska dál, to je nuto přiznat). Vůbec se mi ho nechce dávat z ruky, byť v horizontu příštího roku už to chci vyměnit za něco nového. Bude to boj :-)

beastar
30. července 2018, 13:42
0

Anorex: Už to tak bude. Ještě bych tam přidal poslední pořádný Superb 2 a šestiválec na benzín. Škodovka dělá stejné věci jako ostatní, šetří. A auta už jsou dražší. A dvojka Oc to je přesně nedoceněny auto protože jich jezdí hodně.

Irwinek
29. července 2018, 13:58
0

Vadí mi na tom už i jen to jméno :-(

reagovat
ma
martinw
29. července 2018, 15:04
0

Proč je Karoq vlastně SUV - ano má vyšší světlou výšku ale není ani těžký ani velký jako ostatní SUV... za co teda platíme takovou cenu ? Za to, že opět ušetřili na materiálu a řídící jednotka a DSG jsou na rohypnolu aby nedivočili ?

reagovat
sheogh
29. července 2018, 17:28
0

Nikdy bych neveril, ze to napisu, ale podle popisu to vypada, ze tady bych dal prednost dieselu:-(

Asi jsem se narodil do spatne doby, nebo jsem jen divnej, ale absolutne ten vyrobek nechapu... Nenapada me Jedinej duvod, proc bych si ho vybral

reagovat
VK
VK
29. července 2018, 18:09
0

Moderní benzíny s turbem, přímým vstřikováním a nově i částicovým filtrem, už oproti dieselům skutečně žádnou podstatnější výhodu nepředstavují. Bez osazení hybridní technikou v podstatě postrádají smysl.

Skipper
29. července 2018, 19:07
0

Shoeughu - naprosto s Tebou souhlasím.

ri
riderhenry
29. července 2018, 21:50
0

Jak už tu padlo, u těchto motorů už je víceméně jedno, jestli nafta, nebo benzín, asi jde spíš o preferenci z hlediska zvuku a projevu (což je asi tady stejně o ničem, dle testu), plus samozřejmě spotřeba. Sice dnes SUV hodně jezdí po městech, kde to moc smysl nemá, ale jinak se k nim obecně nafta docela hodí, na rozdíl od Fábií...

sheogh
30. července 2018, 11:31
0

Ta spotreba je taky takova mistni obsese... Nebo fakt nekdo koupi novy auto za 400-500 a resi, jestli to zere 5.5 nebo 6.5? Az na vyjimky, co najezdi dardu km po dalnici (a ti si na tento ucel urcite nekoupi prizvedlou Fabku) je to prece uplne irelevantni rozdil.

Kdyz se podivam na katalogy a nabidky automobilek cca 30 let zpatky, prijde me, ze vyrobci se predhaneli technikou, a timto pak oslovovaly zakazniky. Dneska me prijde, ze uz zadny "technologicky zavod" neprobiha, je uplne jedno, k jakemu vyrobci pujdu, a jaky model si vyberu, stejne to vzdycky bude nejakej crossover ...

Stejnej trend vidim napr. i v IT a Telco obecne... Jak pisu, spatna doba, spatny mindset :-)

VK
VK
31. července 2018, 00:45
1

Spotřeba obsese být přestává, najede-li se 55-60 tisíc za rok a má-li být spotřeba 8 nebo 12-14 litrů na sto. To už prostě alespoň trochu zabolí.

sheogh
31. července 2018, 11:02
0

No vsak to pisu - az na vyjimky ;-)

fr
frite
03. srpna 2018, 06:27
0

Benzín má jednu a pro mě naprosto zásadní výhodu- kultivovanost- prostě kabiny benzinových motorů jsou dnes absolutně tichý a diesel pod kapotou poznáte vždycky vyjímá prémiových automobilek kde jsou kabiny tlumeny poctivveji.
druhou věcí je taky že je benzín podstatně lehčí A auto není tak nedotáčivé

bitner
29. července 2018, 21:37
2

No vidite a pritom na koncernovych strankach si motor 1,5 TSI tak chvali! Pry je to nejlepsi jizda na webu.
Ne vazne, jednapetka s turbem by mela jet jak strelena svina. Zda se, ze se vraci do starych dobrych koleji, kdy VAG jednoduse dobry benzinovy motor neumi.

reagovat
beastar
30. července 2018, 13:44
1

Jede to jak svině. Ale zastřelená a vyvržená.

PB
30. července 2018, 08:22
0

No je to hnusny, sripe to a nahouby to jede..... to se bude skvele prodavat :D

reagovat
beastar
30. července 2018, 13:46
1

Jenže je to módní. Od Škodofky a může to bejt v luftwaffe šedivý farbě. Navíc si to poradí s polní cestou a má to dobrý sedačky(což teda má) Je to levnější jak Kodiaq. Půjčovny a fleety už se třesou na slevy. Důchodci co nechtěj Dustera taky.

Gazdiq
31. července 2018, 13:49
0

Neviem prečo by som si niečo také kúpil. Nudná Tupá krabica za trištvrte milióna? Rovnaké SUV ako každé. Nechapem že tým ľuďom nevadí že jazdia autom, ktoré vidia na každom rohu. Navyše do 800 tis sa dá v pohode kúpiť hybridná raw4 ktorá má 200 koní. Wat

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle Limited 1987
AMC Eagle Limited

1987 rok výroby
150 koní výkon
4 200 ccm objem

Dodge W300 FF 1973
Dodge W300 FF

1973 rok výroby
140 koní výkon
5 875 ccm objem

Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel 1983
Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel

1983 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 4x2 1979
Ford F150 4x2

1979 rok výroby
155 koní výkon
5 730 ccm objem

Chevrolet C10 Cheyene 1976
Chevrolet C10 Cheyene

1976 rok výroby
165 koní výkon
5 730 ccm objem