načítám data...

Volkswagen Golf Sporstvan 1.5 TSi: Proč nemám rád normální auta

26. července 2018, 10:46 33 komentářů Adam Forman Recenze & testy

Jak si s ‚normálním' autem poradí nadšenec do sovětských offroadů? Může být opěvovaný Golf lékem na automobilovou deviaci?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Golf Sporstvan 1.5 TSi: Proč nemám rád normální auta

Pokud jste z mého pera zvyklí číst o historii sovětské (a příležitostně americké) techniky, pak už jistě víte, že se mnou není něco v pořádku. Nedávno jsem napsal, že  jediné auto, které kdy budete potřebovat, je Dacia Duster, a kdybych si ze všech novinářských testovaček, které jsem kdy řídil, měl vybrat jedinou, pak by to byla Lada Niva pickup (kterou bych si, nebýt zdravého úsudku mé drahé polovičky, vážně koupil). Jenže i přes silně nadšeneckou povahu Autíčkáře jsme ještě pořád v jádru rádoby objektivní motorističtí novináři, a tak jsem se rozhodl vrátit se nohama na zem, opustit levné a užitkové piksly a konečně otestovat ‚normální' auto. Proč ty uvozovky? Uvidíme.

Tak tady to máme přátelé. Test ‚normálního auta’. Protože žádná Škoda nebyla zrovna po ruce, vzal jsem za vděk Golfem. Beztak se současná výbava Golfu časem dostane i do Octavií. Testovaný exemplář je poháněn přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1,5 l a v technickém průkazu (korektně tedy osvědčení o registraci vozidla) čtu výkon 96 kW. Přední kola pohání přes šestistupňovou manuální převodovku a klasický otevřený diferenciál. Pokud dumáte nad tím, proč předčítám papírové hodnoty z plastové kartičky, vězte, že jsem právě utrpěl mírný šok. Stojím na krajnici před východočeskou obcí Seč, blikám všemi blinkry a vedle mě sedí kamarád Tom a podezřívavě zkoumá můj výraz. Nejspíš čeká že se začnu smát. „ Dej to sem, tomu nevěřím!"

Zastavil jsem přesně v polovině Sečringu. To je takový neoficiální redakční okruh pro stanovení dynamických schopností testovacích vozů a já teprve teď zjistil, že neřídím motorizaci 1.0 TSi. Byl jsem líný zkoumat papíry přiložené k vozu a první nesrovnalosti jsem začal tušit, až když na mě z přístrojového štítu zablikal nápis ‚2-válcový režim'. „ Tady něco nehraje," proběhlo mi hlavou. Vzhledem k tomu, že auto necukalo a nesvítila žlutá kontrolka motoru, nejspíš má testovaný vůz skutečně možnost odpojit polovinu válců, ale to znamená, že řídím čtyřválec! Takže ne tříválcový litr s 85 kW (115 koni). Popravdě pocitově jsem odhadoval tak 75 kW a teď, když jsem v bodě obratu náročného ringu prozřel, budu muset najít všechny ty zatoulané poníky. Pokus o rychlý rozjezd sabotuje houbovitá spojka, ale s notnou dávkou prokluzu se přeci jen vrháme vstříc zapadlé osadě Křižanovice. Ostrá levá si většinou řekne o dvojku vyhnanou do omezovače a jen co začnu srovnávat volant, měl bych řadit trojku, jenže Golf je teprve v půlce otáčkoměru.

Tak sem se zatoulal výkon. Převodovka je poskládaná snad pro třísetkoňový osmiválec. Jenže Golf má pod krátkou kapotou jen čtyřhrnek a ještě ke všemu je nahoře zoufale uškrcený. Z nízkých otáček se sbírá docela obstojně, jenže dlouhé převody mu v první polovině otáčkoměru berou veškerou ochotu do života. Nezbývá, než motor drtit, jenže každé odřazení zase posílá ručičku před půlku stupnice. Ve zpětném zrcátku se už pět minut agresivně vlní dvacet let starý Leon. Nemá smysl Volkswagen trápit, uhýbám na stranu a kolem se prožene abstraktní konvolut tuzingových dílů doprovázený hutnými černými sazemi. Předjel mě nafťák.

Co takhle přestat blbnout a vrátit se k ‚normálnímu' testování? To auto prostě rychle nepojede, a ačkoliv já osobně se považuji za vyloženě klidného řidiče, nedostatek výkonu mě pořád kdesi v útrobách dráždí. Nemám rád, když se nemůžu spolehnout na dynamické schopnosti vozu, a představa předjíždění kamionu či traktoru mě za volantem patnáctistovky docela dost děsí. Nakonec přeci jen zvolním, vysadím Toma (který celou dobu nadává, jak je Touran jeho táty s letitým PD pod kapotou výrazně lepší auto) a prověřím i ostatní schopnosti lidového vozu.

Testovaný kus má klasickou novinářskou výbavu, na palubě je tedy většina věcí z příplatkového seznamu. Chybí vlastně jen kůže. Uprostřed středového panelu trůní obrovský (a po dvou dnech používání i značně upatlaný) dotykový displej se dvěma ovládacími kolečky. Většina novinářů by děkovala nadpřirozeným entitám za hardwarové ovladače, já bych byl raději, kdyby tu nebyly. První kroutítko na ovládání hlasitosti má uprostřed ikonku ‚standby', která nikdy není natočená tím správným koncem nahoru, a na funkci druhého kroutítka jsem prostě nepřišel. Asi tam je pro vozidla s volantem vpravo. Šikovný oslí můstek mě přivádí k největšímu neduhu infotainmentu. Nejen pravé kroutítko je tu tak nějak navíc. Po stisknutí tlačítka hlasového ovládání na mě vyskočí hláška „Funkci hlasového ovládání můžete uvolnit aktivačním klíčem. Obraťte se na svého prodejce“. Tak je na palubě hlasové ovládání, nebo není? Zdá se, že hardware i software pro něj někde v útrobách přebývá, jen pro jeho odblokování musíte zpět k dealerovi. Stejná situace se opakuje při stisknutí tlačítka APP. Kolem displeje je rozmístěných celkem osm dotykových tlačítek, z toho čtvrtina je tam proto, aby vám připomněla, že jste neaktivovali další funkce. Zlatá Niva, tam každé tlačítko něco dělalo.

Abych palubní elektrovýzbroj jen nekritizoval, aktivní tempomat na palubě vozu koncernu VAG je pořád o generaci před konkurencí a obzvlášť ve spojení s automaty (byť to jsou většinou DSG) funguje prostě perfektně. U manuálu tak zamrzí, že jeho nejlepší funkce, zastavení a rozjetí vozidla v koloně, nepřipadá v úvahu. Vlastně když nad tím tak přemýšlím, manuál tomuhle autu škodí asi úplně nejvíc. Redakční ztělesnění Karla Sabiny, oblíbený Pan Krab, měl nedávno půjčený klasický Golf se stejnou motorizací, ale s DSG automatem a nemohl si pohonné ústrojí vynachválit. Vidíte, co se teď děje? Dostáváte užitečnou spotřebitelskou radu! Kupte si patnáctistovku s automatem. Manuál celé auto kazí.

Vlastně zbytek auta vůbec špatný není. Zadní sedačky jsou uzpůsobeny cestování ve čtyřech a dají se zaklánět i posouvat, místa na nohy je za přední řadou dostatek a kufr s dvojitým dnem (a vážně chytrými držáčky vyklopeného dna) spolkne cokoliv, co po něm běžný smrtelník může chtít. Například dětský kočárek a týdenní nákup. Ovšem, pokud patříte k těm, co musí ob týden vozit dvoukřídlou lednici na svoji chalupu na Vysočině, Sportsvan není pro vás. Stěhujte si své kubíky vzduchu něčím jiným.

Ani přední místa ničím neiritují můj puntíčkářsky zkoumavý pohled. Sedáky nejsou vůbec tak hloupě tvrdé, jak si je pamatuji z předchozí generace (nebo mé pozadí nabralo více měkkých zón, to je taky možnost), a dojem z vozu shazuje jen jediná věc, a to pochybný volant. Koženkový materiál připomíná první pokusy Američanů s měkčenými plasty, a tak dávám igelitovému věnci rok, maximálně dva. Vlastně bych kvalitu sestavení interiéru a použitých materiálů bez ostychu přirovnal k Renaultu a Peugeotu. Tak moc se Francouzi polepšili (a tak moc se Němci přestali snažit).

Verdikt

Pokud máte pocit, že se mi testovaný vůz příliš nezamlouval, pak máte pravdu. Ačkoliv má bezesporu výborný základ v podobě čitelného podvozku, tuhého šasi a skvěle ergonomicky rozvrženého interiéru, celkový dojem naprosto zabíjí manuální převodovka a ohavný volant. Jenže to má docela praktické řešení zatrhnutím těch správných okének v seznamu volitelné výbavy. S automatem DSG (jakkoliv dvouspojky nesnáším) a se sériovým volantem by vlastně šlo o moc příjemný způsob, jak vyřešit každodenní dojíždění do práce a nemuset při tom lézt do auta jako do tanku. Jenže mně osobně chybí ještě jedna věc, a to cokoliv co by onen Golf učinilo zajímavým. Ačkoliv je příplatková metalíza v odstínu kanadských brusinek nejhezčí lak, který jsem kdy naživo viděl, na zlomení onoho dojmu ‚spotřebič' nestačí. Jenže to jsem já, obdivovatel Lady Niva a devadesátkových Chryslerů. Pro ‚normálního člověka' je to perfektní ‚normální auto'. A to se v tomhle případě prý počítá. Jen já o tom moc nevím. ‚Normální' nejsem.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 488 cm 3 
Výkon: 128 koní/ 96 kW v 5 000 ot./min
Točivý moment: 200 Nm v 1400 – 4 000 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 202 km/h
Zrychlení  z 0 na 100 km/h: 9,6 s 
Průměrná spotřeba (udávaná/ v testu): 5,1/ 8,5 [l/100 km]
Cena verze sportsvan: od 607 900 Kč

Cena testované verze: 849 627 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
26. července 2018, 12:11
0

a jako další na test doporučuju Ford EcoSport :)

reagovat
Adam Forman
26. července 2018, 12:28
0

Ani nevíš jak moc bych chtěl testovat EcoSport. Jenže oni ho ve fleetu nemají :-( Nejspíš by s ním museli jezdit a tak radějí mají Kugu 1.5 EcoBoost...

BigBen
26. července 2018, 13:53
5

Chybí mi tu mapka Sečringu :-)

krab
26. července 2018, 15:09
2

radši se neptej : jinak příslušné obce postaví bránu a budou vybírat 30 Eur za kolo :-D

MartinCoupe
26. července 2018, 15:52
0

Postavit časobránu, měřit časy a dávat na net Top 10 i s SPZ :-)

BigBen
26. července 2018, 16:13
0

Ale mě by to zajimalo.... :-) Občas tam tím směrem jedu, tak by se projel.... :-D

Adam Forman
27. července 2018, 06:06
1

Zvažuji limitovanou editici triček se Sečringem vytištěným na zádech. Musíme nějak vydělat na ten benzín co spálíme v testovačkách!

gramo
27. července 2018, 10:08
1

:)

beastar
26. července 2018, 14:21
0

:D Jo ten motor je vážně špatnej a slabej když zapneš ještě klimu naplno a rádio je to tanec. Manuál taky a po cca 100.000 km drsnějšího provozu přichází poločas rozpadu. Jinak barva epesní interiér pohádkovej a užitnost vysoká. V tuhle specifikaci za 800 papouchu nevěřím... Auto jako takový špatný neni.

reagovat
bitner
26. července 2018, 15:05
0

Takze to jede hur jak Duster dCi?

reagovat
riderhenry
26. července 2018, 15:40
2

Strašně depresivní představa, jít do krámu a dát 850 000 Kč za tohle :)

reagovat
BigBen
26. července 2018, 16:13
1

To je přesně to o čem se tu diskutuje už nějakou dobu. Všechny auta musí mít přídomek "sportovní" aby se to prodalo. Takovýhle auto se dřív jmenovalo Golf Plus pokud se nepletu. Prostě komu nestačil Golf tak si ho nechal "přifouknout a měl něco PLUS. Jenže to asi nebylo COOL označení tak z toho máme SPORTSVAN, který ke sportovnímu má hodně dakeko. Jak to tak vidím já kolem sebe, tak je to jako druhý auto do rodiny pro manželku, aby odvezla děti do školy a dojela do krámu. V případě výpadku primárního vozu to i 4 lidi odveze kamkoliv. Ale na tuhle funkci stačí cokoliv za poloviční cenu.
Kolik stojí BRZ? Vození do školy a nákup zvládne taky, a jak napsal RCNP v blogu, BRZ je vlastně i rodinný auto a se kterým bude mnohem víc zábavy. Pro mě by byla jasná volba.

Kuře
26. července 2018, 16:27
1

S tou sportovnosti pouze v názvu souhlasím, a úplně ad absurdum to dotáhl výše zmíněný Ford:)

BigBen
26. července 2018, 16:31
5

Jo, s modelem EcoSport me Ford rozesmál. Dát do jména dvě věci co si vzájemně protiřečí je výbornej fór. Lepší už by mohlo být jen Ford PlusMínus

Kuře
26. července 2018, 16:36
3

Jenomže kdyby to pojmenovali PlusMinus, tak by bylo všem jasný že je to plusminus křáp...

riderhenry
26. července 2018, 21:36
0

Chápu, že to má fungovat jako obyčejné auto, ale přijde mi, že existují i charakternější obyčejná auta, která víc sednou individuálním potřebám jednotlivce, aniž by se to týkalo zábavy nebo výkonu. Za mě fajn služební auto s velkou šancí, že urazí méně lidí, než něco jiného. Ale věřím, že ambice mají asi u VW větší.

ma
martinw
27. července 2018, 10:22
0

Ani mě neštvou ty spojení se slovy sportovní, eco apod... v tom marketing nezklame, spíš za tu cenu lze dostat prostě o dost zajímavější auta (více praktická nebo větší nebo zábavnější atd...), ale tomu boužel většina lidí nechce věřit z nějakého důvodu a jdou jako konzervy do VW Sportsvan. Znáte to jak přicházíte na GATE na letišti před odletem a poznáte už z dálky že ti lidi jsou všichni češi - už podle oblečení ? Máme peníze na oblečení, ale lidi to prostě utratí za čtverečkovaný kratasy s Hudy a outdoor bundu za kterou byste se nemuseli stydet ve velehorach... o sandálech nemluvě. Já myslím že za tou praktičností u aut a oblečení skrýváme občas to, že nemáme fantazii nebo chuť přemýšlet co jiného ještě existuje za možnosti.

ro
rock
27. července 2018, 11:13
0

Tak ono je to rozlezlý tak nějak globálně. Existuje i Sportwagon. Ve srovnání s tím dává Sport(s) Tourer zase u jiné konkurence vlastně celkem smysl...

A pak byli i tací, co kombíku (mimochodem hnusnýmu jak noc) říkali Aero Deck, což bylo přinejmenším k zamyšlení, jestli to třeba není protimluv. Ale možná ne, co já vím...

Jakub Pospíšil
27. července 2018, 11:27
1

On "původní" aerodeck byl naopak velmi vkusné auto.

beastar
27. července 2018, 14:08
1

Ať se to jmenuje jakkoliv. Klidně sportsecoringwagen ale ať to má smysl a nějaký tvar. Na název to nejezdí. Rs taky není nutně vždycky sportovní stejně tak gt. Normální člověk to neřeší a fandové do aut pro něco takovýho stejně nepůjdou. Češi fantazii nemají to je fakt asi jako hodně jiných národů. Martine stejně na gatu poznám anglány, nebo amíky. Buď chceš patřit do obecnýho průměru nebo si jinej. Ne každá má koule na to vybočit z řady a platí to i u aut. VW sází na to, že ta masa těch konzerv je větší a mají pravdu. I konzervativní úředník Babišova aparátu si chce koupit VW. A pro Arteon, nebo Golfa gti nepůjde. Jenže chce taky kousek toho sportovního štěstí ne. Tak to má alespoň v tom názvu. To je mimochodem i důvod proč největší odvaha v Čr je koupit si okynu v barvě betonu s odznáčkem RS. Nedávno sem tady měl kamaráda z Petrohradu... Jedeme Prahou on kouká a říká. Kam sakra furt ty lidi něco stěhují s těma kombíkama?? A proč kupujou Češi všechno bílý a stříbrny to je nějaká vaše šťastná barva?:)) Nejvíc hotovej byl z Éček v kombajnu... U nich se to prakticky nepotká.

A když nechceš jako správnej vlastenec kombi koupíš sporttourera a nebo sportsvan:)

ro
rock
27. července 2018, 14:09
0

To jo, pamatuju ho a tam je ten název asi i na místě.
Jenže ono pak to jméno zdědilo i TOHLE a to je jeden z nejošklivějších kombíků své doby.

ma
martinw
27. července 2018, 14:53
0

Je fakt ze kombi nemam, jen Recreational Active Vehicle.
@rock : No to staci vyriznout diru do strechy a papamobil jak vysitej :D

tazzz
26. července 2018, 16:18
0

Nechci se v tom šťourat, ale pokud je pravdivý údaj o zrychlení na stovku za 9,6s, tak by to až taková chcíplotina být neměla nebo fau kecá stejně jako o průměrné spotřebě 5,1, když v testu vyšla 8,5.Takže buď byl test dělaný jenom na okruhu při brutální jízdě nebo je to fakt krám.Měl jsem čtyřkovýho golfa 1.6 16V s kterým jsem jezdil pod stovku jenom v obcích a průměr byl okolo 7,5l/100km.Je to prostě auto pro usedlýho germána.

reagovat
Kuře
26. července 2018, 16:24
0

Ono ale kdy si naposledy akceleroval v běžném provozu ž nuly na sto? O něco větší vypovídající hodnotu má pružně zrychlení, které už nejspíš bude horší.. .

A ta spotřeba.. . to snad ani nemůže nikoho prekvapit...

beastar
26. července 2018, 17:28
0

Včera asi 5x z 0 na 150 takže pro mě to třeba vypovídací hodnotu má:D A třeba 10 vteřin to mi přijde jako věčnost a ono to nakonec v tomhle Golfu i tak vypadá. Respektive nejel sem naprosto přesně shodnou verzí, ale specifikací ano. A byla to naprostá příšernost. Lepší dynamiku nabídne kde co za poloviční cenu (bohužel)

sumy
26. července 2018, 17:09
2

S tím adaptivním tempomatem... no nevím, co jsem měl ve služební octě 3 (4 oká) byl bez přehánění nebezpečný pokus domácího kutila. Ani s DSG to popojíždět v koloně neumělo a neregistrovalo to stojící překážky ( to je uvedeno i v návodu !!!). Tedy když dojíždítě stojící kolonu, v druhém pruhu volno, šup do něj a ejhle, ono to tam už stojí a ... ten krám šlápnul plnej knedlík na nastavených 130. To samé, občas ignoruje drobná vozidla jako kamión a na poslední chvíli červeně napíše na displeji "Brzděte" A proč v minulém čase... Protože po návratu z dovolené jsem si auto už nepřebral, že budu raději opět jezdit mou hondou z 98. Žere to o litr míň i když jedu lehce prasečím style, nic na mě nekřičí a vždy se na jízdu těším. To se o tom pokladu za skoro 900 kolíků říci nedalo.

reagovat
MartinCoupe
26. července 2018, 23:29
1

Je to krám Simply never!

beastar
27. července 2018, 14:11
0

Nižší střední voe co čekáš kaviár a Moeta na palubě?;D

sumy
27. července 2018, 14:49
0

Čóveče, za skórem 900 kolíků bych i čekal víc :-/ Já vím, holt asi jsem naivka.

MartinCoupe
27. července 2018, 15:09
0

Né, použitelný auto Beate... Ale teď mě kolega vezl O3 4voko 1.4TSi DSG a byl to gut

beastar
27. července 2018, 15:58
0

Joo ono paradoxně 1.4 tsi není vůbec špatný na svůj objem. Dsg je otázka no. Za 900 kil prostě dneska už není kdovíjaká prémie. Bohatneme a auta jako všechno zdražují... Alespoň obrazně, reálně je to naopak. Já měl půjčenou ten tejden 1.4 manuál, style tušim a za cenu někde kolem 650 000 bych se toho nebál. Navíc má to kufr jak Maserati a kliky jako Porsche;)))

MartinCoupe
27. července 2018, 16:37
0

Zrovna tohle DSG radilo sametove. Ma najeto cca 20K. Rikal, ze ma jeste Fabii 1.0TSi s DSG a te že cuká.

beastar
27. července 2018, 17:36
0

To je hrozný dneska jak záleží na tom jakou kombinaci dnes koupíš. A jestli to je páteční kus.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Challenger SXT 3.6 V6 2016
Dodge Challenger SXT 3.6 V6

2016 rok výroby
309 koní výkon
3 600 ccm objem

Mazda 6 sport dynamic 2.2 mzr cd 120kw 2012
Mazda 6 sport dynamic 2.2 mzr cd 120kw

2012 rok výroby
163 koní výkon
2 200 ccm objem

Microcar M:GO  505ccm2  2011
Microcar M:GO 505ccm2

2011 rok výroby
5 koní výkon
505 ccm objem

Ligier Ostatní IXO 505ccm2 5 ps 2011
Ligier Ostatní IXO 505ccm2 5 ps

2011 rok výroby
5 koní výkon
505 ccm objem

Microcar M:GO lombardini 505 ccm2  2015
Microcar M:GO lombardini 505 ccm2

2015 rok výroby
4 koní výkon
505 ccm objem