načítám data...

Ptejte se: Auto pro myslivce

Čtenář Vojta pověsil klíčky od supersportů na hřebík a dal se na myslivost. Jaké auto mu na tuto novou etapu života doporučíme?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ahoj Autíčkáři

Obracím se na Vás s prosbou o radu. Vzdal jsem se koníčku sportovních aut a našel jsem si koníček jiný v podobě myslivosti. Teď ovšem řeším otázku co za auto. Takže se na Vás obracím s prosbou o zhodnocení a rady.
Co od auta potřebuji je určitě průchodnost terénem, ideálně menší rozměry, aby se s ním dalo vytáčet ve zúžených prostorech v lese, 4x4, zároveň v něm budu potřebovat něco odvézt (krmivo, zbraně, zvěř) na tažném netrvám, ale bylo by výhodou. 2 dveře určitě nevadí, pouze 2 sedačky stačí také nevadí, případně nevidím problém v trvalém sklopení či odstranění zadní řady za účelem zvětšení nákladového prostoru. Samozřejmostí je spolehlivost, protože tohle auto bude dělník, tak je potřeba ať jezdí a málo co ho rozhází. Vzhledem k tomu, že auto v lese asi dožije a užije si dost šrámů, tak do něj nechci investovat převratné částky, on ten nový koníček sám také něco stojí. Ideál bych si představoval tak rozmezí 50-70 tisíc s nějakou tolerancí samozřejmě :)
Co jsem tak dělal vlastní prvotní průzkum tak mě zaujala Honda HRV, Subaru Libero, Lada Niva, Suzuki Samurai a Vitara, i když u posledních dvou mám trošku obavy skrz vnitřní prostor.
Díky za Váš čas a budu se těšit na Vaše rady :)

Vojta

Ahoj Vojto,

gratulujeme k novému zajímavému koníčku. Pro myslivost máme pochopení – za záminku jezdit denně beztrestně off-roadem po lese by lepivé gumy a čitelné řízení na okresce vyměnil nejeden z členů redakce. Jak správně píšeš, do lesa se hodí lehké auto s co nejkratším rozvorem kvůli manévrování mezi stromy. To vyřazuje na první pohled korbou lákající praktické pick-upy. Ani velké teréňáky jako Toyota Land Cruiser, nebo Mitsubishi Pajero se na myslivost příliš nehodí. 

Podíváme se nejprve na tvoje nápady. Honda HR-V, podle rozpočtu myslíš určitě první generaci, zaujme krabicoidním vzhledem a ve třídveřové verzi i kompaktními rozměry. Bohužel je to ale pořád spíše stylové SUV, než skutečný off-road. A i když nad průměrnými poměry této kategorie svými terénními schopnostmi docela vyčnívá, není stavěná na každodenní jízdu v lese. Obávám se, že ojetý vůz by se po pár měsících jízdy v terénu začal nevyhnutě sypat. Kombinace pokročilého věku a použití v náročných podmínkách by téhle pohledné Hondě pravděpodobně zlomila vaz.

Subaru Libero doslova vyčnívá ze tvého výběru svojí netradiční vysokou karoserií mikrobusu naroubovanou na malinkém rozvoru japonského Kei-caru. Ačkoli mám pro tenhle osmimístný nesmysl slabost, obávám se, že do lesa nejde o ideální auto. A to hned z několika důvodů. Problémem bude už samotné sehnání vozu. Liber je v inzerci málo, většinu jich totiž zabila koroze. A na prodej jsou tak jen dvě skupiny aut. Tou první jsou skrz naskrz prorezlé vráčky, které vyžadují obrovskou spoustu práce a náročnou renovaci. Ve druhé skupině jsou pak naopak extrémně zachovalá, nebo již zrenovovaná auta, na která ale tvůj rozpočet nestačí a také by jich byla do lesa trochu škoda. A v neposlední řadě by tě pak asi mohly zklamat i terénní schopnosti Libera. Prostupnost terénem je sice na mikrobus slušná, ale klasickému off-roadu stejně nestačí. Problémem je i mizerný přední nájezdový úhel zapříčiněný dlouhým převisem a v neposlední řadě se Libero kvůli vyšší stavbě karoserie rádo převrací. 

Starší Lada Niva se ve tvém rozpočtu dá najít poměrně s klidem. Při brouzdání inzercí narazíš i na variantu Praktik s prodlouženým zadním převisem, která nabídne opravdu velkorysý zavazadlový prostor. Té se ale raději vyhni, její výroba byla poněkud svérázná, prakticky jde o obyčejnou Nivu s individuálně navařeným prodloužením. To ale u starších vozů rádu urezá a nezdřídkakdy prostě upadne. Ruský vůz je mezi lesníky a myslivci poměrně oblíbená volba a není se čemu divit. V prostupnosti terénem hledá ve své cenové kategorii jen stěží konkurenci. Její off-roadové schopnosti jsou ale vykoupeny absencí jakéhokoli uživatelského komfortu a cesta po silnici je s ní, zvláště u starších vozů, vyloženě nepříjemná. Niva nemá úplně ideální antikorozní ochranu, takže se vyplatí si ji před koupí pořádně prohlédnout a u zachovalých kusů rozhodně stojí za to investovat do dodatečného nástřiku dutin a podvozku. V neposlední řadě se sluší říci, že Lada rozhodně není synonymem spolehlivosti a velmi pravděpodobně se na ní bude pravidelně něco rozbíjet. Výhodou ale je, že případné opravy jsou jednoduché a levné a většinu jich s malou sadou nářadí zvládneš pravděpodobně i v lese.

Zbývá nám dvojice vozů z dílen Suzuki. Začneme třeba Vitarou. Ta je sice ve své první generaci mnohem více off-roadová, než současný model, který se profiluje spíše jako stylové SUV, i když jejím pořízením chybu neuděláš. Obloukem se ale vyhni občas se objevivším verzím Santana Vitara importovaným ze Španělska. Jde o licenční vozy s motory od PSA, které jsou dnes prakticky neservisovatelné. V nabídce Suzuki byla ale Vitara v prostupnosti terénem vždycky až na druhém místě. To první po právu náleželo Samurajovi, potažmo Jimnymu.

A právě ten nám dává v redakci pro tvé potřeby největší smysl. V kompaktním balení nabízí po demontáži zadních sedaček překvapivě slušný prostor, v prostupnosti terénem je bezkonkurenční a díky jednoduché konstrukci je jeho provozování a údržba poměrně levná záležitost. Na rozdíl od Nivy je přeci jen trochu civilizovanější a dobrou zprávou pro tebe může být i fakt, že si stále velmi dobře drží cenu. Oproti už notně zastaralému Samurajovi nemá devadesátkové Jimny status “legendy”, takže se ho narozdíl od předchůdce netýká youngtimerová horečka a navíc je lépe antikorozně ochráněn a celkově vyladěnější. Takže zbývá jen najít nějaký hezký kousek s tažným a vzhůru do lesa.

Ale nebylo by to Autíčkářovo “Ptejte se” bez toho, abychom neporadili i nějakou pozapomenutou alternativu. Tou první je Daihatsu Terios. Malý kříženec off-roadu a SUV má stálý pohon všech kol a samonosnou karoserii vyztuženou integrovaným rámem. Jednoduchý motor pod kapotou pochází od mateřské Toyoty a je velice spolehlivý. Potěší i poměrně prostornou karoserií, ale hlavně nízkou cenou. Na zachovalý Terios ti klidně postačí polovina rozpočtu.

Dalším neobvyklým tipem by pak mohl být nepříliš hezký, ale poměrně robustní SsangYong Korando. Jde o jakéhosi křížence mezi SUV (konkurovat chtěl třeba první Toyotě RAV4) a “pravověrným” off-roadem. Stejně jako v předchozím případě, i tady se pod kapotou s neobvyklým znakem skrývá osvědčený motor jiného výrobce, tentokrát je to nafotvý čtyřválec z dílen Mercedesu. 

Zapomněli jsme na nějaký osvědčený myslivecký off-road? Co byste Vojtovi poradili vy?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
04. dubna 2020, 12:35
0

Mrknul bych ještě na první generaci RAV4, to třídvířko taky dokázalo překvapit. A pak ještě určitě Pajero Pinin, ale tam už ten budget bude hodně na hraně.

reagovat
Pochtli
04. dubna 2020, 12:49
1

Co třeba kia sportage 1. generace? Mám dojem, že tohle byla jediná generace, co byla schopná něco mimo silnice vyjet..

reagovat
PanHAJZL
04. dubna 2020, 14:21
0

Kia Sorento, kvalitne postaveny, spis off road, nez suv, spousta mista, spolehlive, 2,5 crdi bez problemu, rozvody retezem, bez vyraznych slabin, nebo 2,4 benzin, take spolehlivy

reagovat
beastar
04. dubna 2020, 17:01
0

Když si vzpomenu jak Kia Sorento vypadala když to bývali zánovní auta do pěti let stáří. Myslím první generace. Tak dneska fakt akorát do toho lesa ideál. Protože kvalitně postavený si teda představuju úplně jinak:D Co musím souhlasit projede to dost. Než s tím dojedeš k lesu, tak neohluchneš a nemáš zlomený tři obratle. Jen teda je možná zbytečně velká. 2.4 opravdu vydrží. CRDI bez problému asi jako každá common rail nafta,D to je trochu pohádka... ale jinak ok.

PanHAJZL
04. dubna 2020, 20:18
0

Daj se najit kousky nesezrany kovomorkou, ale co se tyce technicke stranky, tak to auto neni spatny. Ma ho soused na tahani bordelu z lesa i na mestsky poskoky ,ma ho nekolik let a je s tim spokojenej. A hlavne je to relativne pohodlny, velky a nevypada to spatne, stoji to par kacek a pokud si das praci, najdes uchazejici kus, udelas zakladni servis plus olej v difech a pridavce, tak to za relativne dobrej peniz udela hodne prace. Urcite lepsi volba nez hrv, crv a podobny pseudo terenaky, nebo nez se natrasat v Nive.

PeterLuk
04. dubna 2020, 15:28
0

Čo Daihatsu Feroza? Neviem či je spoľahlivé, ale sem tam ho vídavam a vyzerá veľmi dobre. Inak aj prvá Kia Sportage je medzi poľovníkmi dosť populárna.

reagovat
beastar
04. dubna 2020, 17:10
2

Já bych si koupil Freelander nahoře bez. Krátkou verzi. Dvoulitr, naftu, manuál. Vím je to sráč. Ale vcelku projede dost prostě do českého běžného lesa to stačí. Když se to vysype tak zase servis není úplně nejdražší. A jako pořád je to spolehlivější jak Niva, menší hniloba jak Libero. A hezčí jak Korando... i když na to v lese asi s liškama nehrajou.

reagovat
Ha
Habakukk
04. dubna 2020, 19:46
0

Friťák jsem vlastně nikdy moc neměl rád. Dnes je to taková vstupenka do offroad světa a po nějaké době pokud majitele neodradí kvalita těchto vozů skončí u Discovery 2 a 3 protože to je auto o něčem jiném.

beastar
05. dubna 2020, 12:33
0

Já ho taky moc rád nemám. Jenže stojí to málo hezký kus se do 50 000 vleze. Dvaciáš zbude na service počáteční. Na silnici to je docela schopný a v lese normálně vyjede všude, kde normálně potřebuješ. Českej les není offroad polygon. Takhle jak je na fotce, správný pneu a světlá výška a když to bude fungovat si könig:D Akorát teda uznávám, že nejspolehlivější auto navíc v tom dieselu to není.

Ha
Habakukk
05. dubna 2020, 16:36
0

No právě nafta po faceliftu Td4 je od BMW a je celkem fajn. Slabší jsou starší nafty Di od Roveru a benzínová 1,8 kde trpí hlavy a spojky. No a totální průser je V6 benzín tam pravidelně umírají těsnění pod hlavou.

ro
rock
04. dubna 2020, 18:32
0

Něco takovýho
https://www.sauto.cz/osobni/detail/mitsubishi/l200/18557050?goFrom=list
Ale nevím, v jakým stavu budou auta téhle třídy v cenové hladině do 75 t...

reagovat
ro
rock
04. dubna 2020, 18:35
0

...teď vidím požadavek menších rozměrů, to tak úplně nesplňuje. Ale spousta lidí z Lesy ČR v něčem podobným jezdí a očividně se vejdou, tak by to nemusel být tak zásadní problém...

krab
04. dubna 2020, 19:07
2

Koupil bych Felcku combi 1.6 s pokud možno STK na dva roky. Pod motor bych namontoval schutzplech a obul to na vraníky s hrubým vzorkem ... a až by se zničila, koupil bych další

reagovat
Ha
Habakukk
04. dubna 2020, 19:43
0

No já mám celkem jasno. Land Rover Discovery 2. Auto má trvalou 4x4, redukci, uzávěru, obě tuhé nápravy. Dá se za pár peněz zvednout a dát na velká kola a jako bonus nesmrtelný motor. Rozumný kus je kolem 100t kč.

reagovat
Moses
04. dubna 2020, 20:57
1

A kde je Subaru Forester??? Ved ten to ma aj v mene :D :D

reagovat
slečna
04. dubna 2020, 22:51
4

Můj táta používal do lesa starý Nissan X-trail. Vzhledem k tomu, že mu na honu prostřelili sklo předních dveří a přístrojovou desku, doporučuji zúžit výběr na pancéřovaná vozidla. Lovu zdar!

reagovat
ganmiki
05. dubna 2020, 00:05
2

Myslím, že oxford green je takovej myslivec packet ne?
https://p3rf3kt.rajce.idnes.cz/Bmw_e39_525i_Mpaket_oxford/

reagovat
Opelfahrt
05. dubna 2020, 00:30
0

Nádherná zelená, skoro jak Alpina grün. No a světle šedá kůže je nádhera, škoda, že dneska se už moc nevidí.

Csaba
05. dubna 2020, 07:33
1
reagovat
Csaba
05. dubna 2020, 07:35
0

Pardon, se mi do příspěvku vecpala nesmysl.

Ha
Habakukk
05. dubna 2020, 16:33
0

Disco 1 už je nich málo většina je shnilá na hadry. To už je lepší Disco 2.

PepaSFI
05. dubna 2020, 08:36
0

Libero prý se kupodivu nepřevrací, ono to má všecko pod podlahou, motor naležato, takže je těžiště velmi nízko. Ale každopádně je to nedostatkové, kdo to má, nezbavuje se toho. Jsou i jiné, tady kosek vedle má místní celebrita, Dakarský motorkář Ivo Kaštan podobnou knedlovitou věc tuším od Daihatsu a je s tím očividně spokojený protože když jednu rozbil, hned koupil druhou. Vozí v tom motorku, někdy i dvě, přespává v tom. Navíc je to extravagantní, veliký SUV nebo offroad má kdekdo, ale knedlík na kolečkách?
Já bych jako nejlepší variantu viděl to Suzuki Jimny. S tím se dá opravdu jezdit mezi stromama, je poměrně dostupné, jen místa v tom moc není. Viděl jsem právě u nějakého myslivce na tažném zařízení nosič, něco jako je na bicykly, jen to bylo mřížová plošinka na náklad.

reagovat
Pólin
05. dubna 2020, 13:02
0

Jo, Libero ma moc loajalni fanousky. Neverili by jste, ale normalne delaji i klubove srazy...a pritom tech aut je tady v CR kolik? 50? Neco malo jsem v nem s kamaradem najel a je to fakt moc fajn auto. Clivek ma pocit nejen, ze se to prevrati, ale taky ze kdyz fest zabrzdis, tak ze to udela kotrmelec:D ale prekvapive to fakt z vyse popsanych duvodu vydrzi v terenu hrozne moc...

Bageta
05. dubna 2020, 12:23
1

Sice to neni uplne auto, ale ja bych asi volil neco takoveho:

reagovat
beastar
05. dubna 2020, 12:30
0

Víš jaká v tom bude zima. Byl si někdy v lese v zimě? :D Tohle je tak na objíždění nějaký lesní zoo.

Bageta
05. dubna 2020, 12:38
0

Jasny v zime to fungovat nebude. A nesplni to asi ani zbytek pozadavku. Ale kdyz jsem si predstavil, cim bych chtel jezit po lese, tak se mi hned vybavilo tohle. Tim nerikam, ze by byl dobry napad to realne koupit a pouzivat.

Pochtli
05. dubna 2020, 15:14
0

A když tak nad tím ještě přemýšlím, tak strýc měl do lesa suzuki SX4 ve čtyřkolce 10 let, já ve dvoukolce taky pár let - spokojenost a spolehlivost.

reagovat
Pe
Petr30-06
06. dubna 2020, 04:55
4

Já mám Nivu a Suzuki Jimny. Nivu používám na špinavější práci, při rozvážení krmiva po revíru nebo tahání materiálu pro stavbu mysl. zařízení. Zadní sedadla sklopena, na nich plachta a 2 prasata po 50kg tam dám bez problému. Sedadlo spolujezdce patří zásadně mému jezevčíkovi, v případě obou aut. Jimnyho pak používám na čistší práci. Na tažném mám nosič na ulovenou zvěř. Do mini kufru Jimnyho se vejde vše, co je pro lov potřeba. Na vrch dám flintu ve futrálu a zadní sedadla jsou volná. Tažné se hodí raději mít, pro nezávislost na druhých.. Nikdy nevíš. Nosič na kouli je naprosto perfektní zařízení a já bych bez něj ani do lesa nejel. Průchodnost terénem u obou aut je dokonalá.. V některých lokalitách revíru mi přijde, že je na tom lépe Jimny, ale je to i o správné volbě gum. Niva má nevýhodu vyšší spotřeby, ale ani na jedno z mých aut nedám dopustit.

reagovat
sumy
06. dubna 2020, 09:59
0

V tomhle rozpočtu fakt asi malý SUVčko typu Daiháro Terios, nebo Freelandera. Jen si dovolím nesouhlasit s tím, že pajero je velké. Vždyť 3dvirko je stejný jako krátká fabie :-) A i Wagon je stejně dlouhý jako octavia kombi. Pajero je vlastně že všech skutečných off aut nejmenší. Ale do 70tkc to budou shnily šroty. Hezký zacinaj 100 a vic-u 2. generace. 3 nám zas drahé problémy s cerpadlem a nádrží a kupovat to za 70 pred oprabou cerpadla a nadrze je proste blbost.
No a ideál Jimny, jen se musí počítat s tím, že tomu lehne ta elektrarna na 4x4 a je to vcelku drahý na opravu.Nejlip starej samec s lídrem, nebo 1,3 karbikem. Pojede to zdá a projede to mezi všema stromy, kde se protáhne motorka :-)
Možná ještě někde sehnat terano či Fronteru a za 2 roky to odevzdat do kovosrtotu a koupit další poklad za 25 :-)

reagovat
J.K.
06. dubna 2020, 15:22
2

Nějak jsem tu Vojtovu žádost o radu vůbec nepochopil. Co že to chce měnit a proč?

reagovat
beastar
06. dubna 2020, 15:41
1

lol tak bacha na nosnost střechy. Jinak jasný 911 je do lesa samozřejmě nejlepší. Jinak pokud by měl třeba větší rozpočet jak 70,000 určitě můžu doporučit Zondu.

J.K.
06. dubna 2020, 15:46
1

Prý ani se starší fordkou se člověk v lese neztratí.

Ka
Kajmos
07. dubna 2020, 09:33
1

Jezdit autem po lese mezi stromy je blbost, toto dělá prase a ne myslivec. Myslivec má přírodu rád, rád v ní pobývá, stará se o zvěř a jako třešinku na dortu chodí na čekanou.
Jinak si dovolím též přispět, neboť máme jednoho myslivce v rodině. Jako vynikající auto pro myslivce se z naší zkušenosti jeví Suzuki Grand Vitara. Je dost velká na to, aby se do kufru vešli dva psi (prostor si uživatel jednoduše oddělil demontovatelnou přepážkou, aby psi neběhali po interiéru) a na zadní sedadla hromada věcí s myslivostí související. Přitom je dostatečně kompaktní, terénně velmi schopná díky redukci, přibržďování protáčejících se kol, mechanicky velmi odolná,... Kupa lidí v Čechách žije heslem Japonec až nakonec a i proto je tato Suzuki dobrá, protože to není auto, které by někdo záviděl.
Jimny je do terénu super, ale je to maličké. Dají se tam buď psi nebo věci, ale ne obojí zároveň. Pickupy jsou moc velké, ale i tak použitelné. Lesáci je běžně používají. Problémem jsou psi, neboť na volnou korbu se nedají dát a když se tam dá kryt, tak se psi upečou. Moderní SUV jsou k ničemu díky absenci redukce a přítomnosti mezinápravové spojky, protože kde je spojka, tam je z principu teplo, tření a opotřebení.

reagovat
PB
08. dubna 2020, 02:49
0

Subaru Forester. Prni/druha generace. Na nejakejch hrubejch protektorech to bude nesmrtelny. A daj se sehnat lifty - i kdyz v zaklady to melo uz 23 cisel myslim, coz je vic nez vetsina SUV. Dobry zkusenosti jsem mel i s Outbackem, ale ten je dlouhej, a ma previsy, takze najezdovy uhly nic moc. Ale je docela vespod obrnenej uz z vyroby a za budget bude.

reagovat
Ma
MatejJ
08. dubna 2020, 11:00
0

Ešte nezaznel Opel Frontera.
Na víkendovej zdravotnej vychádzke do lesa sme jednu videli - dávalo to celkom strmú a rozbitú lesnú cestu celkom bez problémov.
A keď nás v tom raz viezol známy na chalupu na samote, tak mi to nepripadalo ako špatný povoz.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem