reklama
načítám data...

Proč je Cullinan právoplatným Rolls Roycem?

První SUV od Rolls Royce je návratem ke kořenům značky. Nevěříte? Vysvětlíme!

zobrazit celou galeriiAutíčkářovy názory, Představujeme: Proč je Cullinan právoplatným Rolls Roycem?

Monstrózní. Obludný. Gigantický. Lednice na kolech. Nevkusný. Dekadentní. Zámek na kolech. 
Všechna tahle hodnocení jsem už v souvislosti s novým SUV Rolls Royce Cullinan slyšel nebo zaznamenal. 

Nerozumím tomu. Jistě, Rolls Royce nemusí vonět každému, o tom taky jejich existence nikdy nebyla. Možná za tím bude jistá nesnášenlivost k vozům kategorie SUV. Jestliže tolik lidí popuzují běžná SUV, jak na ně asi bude působit SUV ze všech nejdražší, v hodnotě velkého domu?

Přitom Cullinan je podle mě, a nejsem v tom sám, tím správným Rolls Roycem. Vypadá jako Rolls Royce, patrně bude jezdit jako Rolls Royce, stojí jako Rolls Royce. A co víc, tím, že se díky zvýšené světlé výšce a pohonu na všechna čtyři kola může vydat i mimo zpevněné silnice, je to ten pravý Rolls Royce. Konečně, po tolika letech. A rozhodně to bude prodejní úspěch, ačkoli zrovna vám se nelíbí. 

reklama

Technika – až na čtyřkolku žádná překvapení

První SUV značky znamená premiéru pohonu 4x4. Elektronicky řízený pohon všech kol je také prakticky jediným velkým rozdílem oproti pohonné soustavě Phantomu, se kterým Cullinan sdílí platformu, které Rolls Royce říká Architektura luxusu (Architecture of Luxury). Cullinan postrádá redukční převodovku, což podle zástupců značky nevadí, protože motor má dost točivého momentu, který spolu s přítomností osmistupňové automatické převodovky ZF (s měničem točivého momentu) znamená, že redukce prostě není potřeba.

Točivý moment, toho má dvanáctiválec klasického objemu 6.75 litru na rozdávání. Přesně 850 newtonmetrů. Dvanáctiválec má totiž dvě turbodmychadla. To také znamená 563 koní v 5000 otáčkách. Je to dost adekvátní výkon na 2660 kg těžké SUV? Asi ano, ale Bentayga má maximální rychlost vyšší (300 km/h vs 250 km/h). Čas na stovku neznáme, tipujeme něco blízko 5 sekundám.

Jak je v dnešní době zvykem, Cullinan oplývá celou řadou asistenčních systémů. Adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu, kamery okolo vozu, noční vidění, head up display, to vše tady je. Stejně tak je tady vzduchové odpružení pro obláčkově pohodlnou jízdu.

Design – Rolls Royce v nové formě

Použitá technika nás nepřekvapila a patrně ani nikoho nepohoršila. Jenže nejžhavější debaty se točily právě okolo designu a celkového vzezření nového Rollse. Jistě, je obrovský. Jenomže to byly všechny vozy Rolls Royce, a vždy budou. Podívejte se na kterýkoli vůz za těch 112 let, co Rolls Royce vyrábí auta, a porovnejte jej s průměrně velkým vozem téže doby. Co uvidíte? Obrovský. Rolls Royce bude oproti ostatním autům vždy obrovský. Takže o co jde? Takhle to přece bylo vždy.

Co se designu týká, vypadá Cullinan přesně tak, jak bychom čekali, že bude SUV od Rolls Royce vypadat. Za sebe můžu prohlásit, že to mohlo dopadnout mnohem hůř. Vlastně se mi líbí. Nese všechny typické znaky současného designu RR, jen v jiné formě. Jenže je prý také málo elegantní a nevkusný. Nevím, jak definovat eleganci, to je patrně dosti individuální záležitost, stejně jako vkus. Za mě opět nevybočuje ze standardů značky, která se ostatně sama netají tím, že udělá pro své zákazníky auto přesně takové, jaké si přejí. 

Schopnosti mimo silnice – Návrat k tradicím značky

Jestliže bylo těžké zkousnout samotnou existenci SUV Rolls Royce, co teprve řeknete na terénní Rolls? Cullinan by totiž podle svých tvůrců měl být schopen všeho, co zvládá Range Rover, a to je velmi odvážné tvrzení. Stejně jako Range Rover by měl Cullinan umožnit posádce dostat se téměř kamkoli, a to snadno, bez námahy a v absolutním pohodlí. Že vás takový offroad neláká? Pak si nekupujte Cullinan. Že by něco takového Rolls Royce vůbec neměl dělat? Ale kdeže, právě to by umět měl. 

reklama

Představte si, jak vypadaly silnice Blízkého Východu, Indie a dalších "rozvinutých" oblastí v období mezi válkami. Vlastně, tam žádné silnice nebyly, kolikrát nejsou ani dnes. Tak si představte silnice v Anglii ve stejném období. Asi žádná sláva, bez dálnic, cesty nezpevněné, v lepším případě štěrkové. Menší potoky se běžně brodily. Bylo úplně běžné, že lidé, kteří ještě na začátku 20. století používali k dopravě na své panství kočár tažený koňmi, chtěli používat svůj automobil stejným způsobem. Ve srovnání s dnešní dobou trávila tenkrát auta mnohem více času mimo hladký asfalt, a to ne z rozmaru svých majitelů, nýbrž proto, že to nešlo jinak. Jen jim ještě neříkali offroad a SUV. 

A teď tu máme auto, které tohle všechno opět může dělat. Proč by ostatně nemělo? Když si koupíte SUV za cenu přes 7 milionů, asi byste s ním chtěli jezdit, kamkoli si zamanete. Jen pro úplnost dodejme, že kromě elektronicky řízeného pohonu 4x4 disponuje Cullinan voličem jízdních režimů, který se jmenuje Everywhere. Další údaje nejsou známé, snad jen můžeme dodat, že hloubka brodění je 540 mm. Tady dostává tvrzení o schopnostech Range Roveru poněkud na frak, protože ten zvládne téměř dvakrát tolik. Cullinan v brodivosti překonává například i můj oblíbený Velar.

Bude Cullinan úspěšný?

Uznávám, že moje obhajoba Cullinanu nemá vlastně žádný význam. Stejně tak bezvýznamné jsou nářky těch, kteří si jej nikdy nekoupí. Jediné, čím se bude jeho úspěch měřit, jsou peníze, tedy jak dobře se bude prodávat. A vsaďte se, že se bude prodávat skvěle. Mám takový pocit, že na Blízkém Východě už se na něj moc těší, to samé v Rusku a patrně i v Číně. Už s novým Phatomem bylo zřejmé, že se klientela Rolls Royce mění a Phantom šel vkusu nových zákazníků dost naproti. Nemám proti tomu vůbec žádných námitek, jen ať dělají cokoli, co se bude prodávat. Mimochodem, pokud vás samotná existence Cullinanu pohoršuje tak, že mu nemůžete přijít na jméno, pak vězte, že právě tento model by se také mohl dostat elektrifikace jako první. To jen tak na okraj.

Ať už se vám nový Rolls Royce líbí nebo ne, lidé z automobilky vědí, co dělají. Snad vám mé argumenty pomohly pochopit, proč je SUV od Rollse správně. A nebo taky ne, s největší pravděpodobností na tom moc nesejde, když se v něm vozit nebudeme. I když, Zonda taky není z nejlevnějších, a jak je na Autíčkáři populární. A teď mě omluvte, pojedu si svým starým otřískaným Fordem koupit další mraženou pizzu a cigarety.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
13. května 2018, 07:48
0

No, článek k nedělnímu rannímu šálku čaje o autu mé oblíbené značky, co víc si přát ?
Snad jen, že zrovna Cullinan se mi nelíbí. Pravdou ale je, že já nebudu cílovou skupinou :-( Chápu, že výrobce potřebuje vydělávat, prodávat a tudíž se vézt na vlně zájmu o mastodonty, ale stejně se mi to nelíbí.
Snad si ho v Dubči příští týden budu moci prohlédnout na vlastní oči .

reagovat
Kr
Krocan
13. května 2018, 13:41
1

Když ne v Dubči, tak v Dubaji určitě.

GanGreen
13. května 2018, 14:44
0

Každej RR je mastodont, mohli dál pokračovat beze změny :)

Nimrod
13. května 2018, 08:09
0

no, já od '98 čekám, kdy přijde rolls, který se mi bude doopravdy líbit...

reagovat
Romus
13. května 2018, 08:11
0

Sorry jako, ale mě to celé přijde jako ruská/čínská kopie luxusního SUV, kterou vyrábí fabrika patřící nějakému podivnému oligarchovi. Sice to vypadá majestátně, ale nemůžu si pomoct, některé rozměry/plochy/tvary mi tam prostě nesedí... Jinak mě osobně SUV vůbec nevadí.

reagovat
Skipper
13. května 2018, 09:39
0

Dizajnově mám problém s bokem auta. Boční prosklení je prostě moc vysoké a vypadá to jako skleník nalapený na auto. Jinak by to bylo fajn.

reagovat
Matěj Podhorský
13. května 2018, 10:46
0

Jo, to boční prosklení je skutečně velkorysý, jemně řečeno. Docela by mě zajímalo, jak to bude působit naživo, protože je o asi 40cm vyšší, než současný Phantom.

Knightrider
13. května 2018, 10:03
0

Na mne uz je to taky dost kýčovitý, ostatne jako vsechny novy Rollsy, ale stejne jako 99,9% mistnich ctenaru mi muze byt vzhledem k porizovaci cene nejen design, ale i samotna existence tohoto vytvoru naprosto ukradena.
Velka SUV mam rad, ale kdybych si mel vybrat, tak za mne bud Cadillac Escalade nebo GMC Yukon Denali, popripade jeste novy Lincoln Navigator a byl bych maximalne spokojenej. A jeste by mi z ceny toho Rollsu zbylo i na ten dum. :-)

reagovat
Matěj Podhorský
13. května 2018, 11:04
1

Já se přiznám, že ještě cca dva roky zpět jsem SUV nemohl ani vidět a rozhodně jsem nemohl říct, že bych nějaký chtěl. Jenže jsem se k nim asi prostě projezdil, tak jako se k některým potravinám musíš projít a k nápojům propít.

A loni na podzim ve státech už jsem tiše záviděl kolegům, kteří měli v půjčovně dost věrnostního bodů, aby mohlo sedlat právě Suburbany, Yukony a podobná auta. Po Brně občas jezdí dlouhý Escalade a vždy se za nim otočím, to auto se mi líbí moc. Jasně, když někde řekneš, že se ti líbí tyhle velký hovada, okamžitě dostaneš nálepku, že máš jako malého tamtoho, ale co na tom :D ve velkém SUV se nás malým tamtím pláče prostě lépe, a koneckonců tohle vždycky musí ohodnotit radši někdo ženského pohlaví... a holky mají rády velký auta :)

Knightrider
13. května 2018, 13:43
0

Jestli maly "tamto" nemaji prave ti, kteri to nejvic vykrikuji. ;-) Jak uz nazev napovida, full size SUV asi proste bude "plnohodnotny" SUV, tak proc se spokojit s malym "kasparkem", kdyz nemusis, ze? Ony ty holky vedi. Zase tak blby nejsou. :-D

P.S. Jsem tady jedinej, komu se nezobrazujou zadny notifikace nahore v menu?

beastar
13. května 2018, 16:13
0

U suv platí nejvíc to
... Nadává a hejtí nejvíc ten, kdo v tom nikdy nejezdil, nebo nezkusil. Ověřeno opravdu často. Potom je to taky věkem. Méně populární je to mezi klukama pod 30 let cca.

Já než sme měli první suv, tak sem tuhle kategorii neřešil. No a teď po asi 7 kouscich starejch i novějších to vidim v pohodě. Někdy se to hodí a teď je to móda. Výrobci vědí a ignoranti a nespokojenci alespoň kupujou furt ty stejně supr kombíky;) přitom osobní srovnání tahat 2 tuny s A6 a s Ml to je nebe a dudy. RR do pouště v UAE supr ...

Ju
Junior
13. května 2018, 18:02
0

Knightrider: jj, notifikace nechodí
Bea: Jasňačka, ale prostě občas nechceš, aby se tvůj dětský hrdina špinil. Ať už je to jakoliv iracionální touha. Takže Rolls SUV ne-e. Chápu trh, chápu výhody, chápu ekonomiku, ale taková malá dušička ve mě říká "ny, ny, tohle se mi nelíbí". Třeba nedávno jsem na akci potkal hnusnou hostetku Jagermaisteru a taky jsem byl nasranej :D

krab
13. května 2018, 21:13
0

Ať to kupuje, kdo chce, je to fail. Vypadá to trochu jako luxusní pohřebák, já bych to prostě nechtěl.
Rolls Royce poslední doby byl Phantom. Ideálně s motorem 9.0 V16 z filmu Johny English :

Kuře
13. května 2018, 11:00
0

A to mě se teda zase celkem líbí.. Teda, zepředu určitě, z boku taky, ani ty vitrýny mi nějak nevadí, ale že zajdu je to divný... A hlavně se mi nelíbí interiér, působí na mě ne konzervativně, ale zastarale.
To ale phantom na fotkách taky a když do toho pak čumím na ulici přes okýnka tak je to paráda, tohle podle mě naživo bude taky mnohem víc super než na těch obrazkach:)

reagovat
beastar
13. května 2018, 12:24
0

Asi takhle je to otázka vývoje. Mě se to celkem líbí. Kdybych ty peníze měl nekoupil bych. Stejně jako Bentayga je to pro mě moc. Jenže jakej má bejt pravej Rolls? Opulentní, dekadentní, velký a luxusní. A je? Je tak wu kers....suv je teď v kurzu a všichni rozumní reagovali od Stelvia po Urus.

A jasné my tady si to nakoupíme... Možná ani nikdo v Čr. Jde to naproti trhům Čajny, Ruska a ropných velmocí. Sem tam si to koupí nějaká západní hvězda gej porna, nebo muzikant.

Tak jako proč to řešit. Styl jako Zonda to nemá ani nemůže a tak praktický to stejně taky nebude. #buyzonda

reagovat
ratan groch
13. května 2018, 12:34
0

Samozrejme, ze je to pravoplatny Rolls-Royce. SUV umoznilo vytvorit cestujucim vzadu este viac priestoru, aby sa citili ako doma. Podla zakona o Rolls-Royce 519/1962 Zb. anglickych zakonov a judikatov, musi pred kupou auta kazdy majitel preukzat, ze ma doma stropy "zjavne vyssie" ako 2,80m u beznych obcanov. Bola to reakcia na v tom case sa objavuce prve rockove hviezdy, ktore si zrazu mohli dovolit auto, ktore bolo dovtedy urcene len pre slachtu.
Otazka je, naco je Rollsu priechodnost cez nespevnene vozovky. Za predpokladu plateneho sofera vpredu budu cestujuci vzadu prechod nespevnenou vozovkou zjavne citit a netusim, kam by sa mohli mat namierene, ak tam nevedie normalna cesta. Uplna posetilost. Je totiz krajne nemile, ak sa pocas presunu autom olejete sampanskym, resp. Vam odpadne popol z cigary v moment, ktory ste si sam nezvolili. Nezabudajme, ze na hony sa pouziva v tejto cielovej skupine Subaru Forester.
Tvrdenia gaucovych odbornikov, ze auto je giganticke, dekadentne a zamok na kolesach su presne, avsak v cielovej skupine su prave naopak, pozadovane na statusove vymedzenie majitela.
Osobne povazujem za najviac znepokojujuci dreveny dekor vo vzore rybej kosti na predele zadnych sedadiel. Chapem, ze je potrebne vnimat pokrok ako nedelitelnu sucast vyvoja spolocnosti, ale priamy skok na rybiu kost povazujem za trosku unahleny a ak mozem byt uplne otvoreny, za priam lahkovaznost.
Co sa tyka picknikoveho sedenia vzadu, tak pokial nebude pozadovane ho aktivne pouzivat a zaroven nebude v zatvorenej podobe nijako viditelne, tak by kupujuci nemali mat ziadne vyhrady.

reagovat
VK
VK
13. května 2018, 13:43
0

Špalek na kolečkách. Pravdu ovšem povědět, tak mi připadají všechna SUV.

reagovat
Kr
Krocan
13. května 2018, 14:03
0

U toho autíčka mi schází designový náznak kufru. Představoval bych si to takto; ke stávající karosérii naroubovat prodloužení (ne moc, snad 50-70 cisel) inspirované tvary kufru Silver Shadow. Vstup do zavazadlového prostoru samozřejmě víkem výklopným od nárazníku přes zadní čílko, horizontální plochu nastaveného kufru, zadní sklo až ke střeše (jako to měl kdysi Escort, akorát v menším). Rozvor trošku prodloužit, ale ne o moc. Velký převis se mi hodně líbí a nájezdové úhly se vyřeší velkým nafouknutím měchů.

reagovat
Ronoath
13. května 2018, 18:02
0

Použil bych klasickou větu z ještě klasičtější hry: "Mě připadá zajímavej, ale spoustě lidem se to nelíbí".

reagovat
ro
rock
13. května 2018, 20:24
0

Je hnusnej jak paviání řiť, ale argumentace autora článku je nenapadnutelná.

reagovat
Csaba
13. května 2018, 21:26
0

Rolls Royce Cunnilingusan? Brrr, nechci ;-) :-) :)

reagovat
Jimi
13. května 2018, 22:17
0

Možno těch cilových horních x- tisíc má úplně jiný vkus, priority posuzování designu a luxusu než běžný plebs. Nemyslím tím známé kejklíře, majitelé firem a pod., ale skutečné bytosti, co nějak hejbou světem. Samozřejmě, že si to koupí i zbohatlíci, ale to není pro výsledek rozhodující. Oni jen kopírují své "vzory". A počet digitálních miliardářů narůstá, je proto komu prodávat a rozšiřuje se nabídka někdy nesmyslných modelů...

reagovat
beastar
14. května 2018, 00:10
0

Tak to přesně je. Proto se tady můžeme proti tomu ohrazovat, ale je to tak že je to jinak. Viz můj nedávný blog, tam sem to okomentoval za sebe dostatečně. Prostě tj svět sám pro sebe a ne pro každého.

Nimrod
14. května 2018, 13:56
0

to je ale pravda, stačí se podívat na tři nejdražší fotografie světa - rhein II., untitled 96 a 99 cent II diptychon. tohle doopravdy nemá s vkusem cokoli společného

MartinCoupe
16. května 2018, 13:38
0

Pro mě jo, je parádní!

reagovat
H_F
17. května 2018, 19:50
0

pro rusaki dobry

reagovat
KD
KDB
20. května 2018, 11:55
0

Je TO nádherný

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle Limited 1987
AMC Eagle Limited

1987 rok výroby
150 koní výkon
4 200 ccm objem

Dodge W300 FF 1973
Dodge W300 FF

1973 rok výroby
140 koní výkon
5 875 ccm objem

Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel 1983
Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel

1983 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 4x2 1979
Ford F150 4x2

1979 rok výroby
155 koní výkon
5 730 ccm objem

Chevrolet C10 Cheyene 1976
Chevrolet C10 Cheyene

1976 rok výroby
165 koní výkon
5 730 ccm objem