načítám data...

Osmdesátkové přístrojovky: Čeká je slavný comeback?

Kterak jsem se jako dítě těšil na raketoplán na kolech a nedočkal se. A kterak pořád doufám, že se mi tenhle sen jednou splní.

zobrazit celou galeriiEditorial, Historie: Osmdesátkové přístrojovky: Čeká je slavný comeback?

Není asi žádným tajemstvím, že mám opravdu rád automobilové koncepty a studie. Ani ne ty, které předznamenávají sériovou podobu nových vozů, ale spíše ambiciozní a extravagantní “výkladní skříně” vývojových center, které hlásají do světa “podívejte se, co bychom vyrobili, kdyby neexistovala žádná pravidla a zákony trhu”. A za zlatou dobu šílených kreací na čtyřech kolech považuji osmdesátá léta. Desetiletí, jež se utápí ve fialovo-tyrkysové záři blikajících neonů a diod, kde  svět budoucnosti brázdí placaté sporťáky a zní umělý zvuk syntetizátorů

Někteří považují osmdesátky i za zlatou éru automobilového designu. Tak radikální bych asi zase  nebyl, každá doba měla a má své. Tato epocha ale přinesla do interiérů segmentové displeje a barevné diody. Digitální přístrojová deska byla u konceptů stejnou samozřejmostí, jako je dnes pohon na elektřinu. A zdaleka nezůstalo jen u konceptů. I spousta seriově vyráběných vozů disponovala digitálními přístroji. Vzpomeňme třeba na starý Fiat Tipo

Ruku v ruce se spoustou blikátek a digitálních číslic šly i řady dedikovaných tlačítek. Nejeden luxusní vůz z té doby disponoval rozsáhlou “klávesnicí” na středovém panelu, volantu, nebo pod budíky. Mnohdy to byla titěrná tlačítka, měla stejný tvar, ne vždy byla podsvícená a jejich ovládání potřebovalo možná stejnou dávku šikovnosti a soustředění, jako dnešní dotykové displeje. 

No a koncepty, jak už to tak bývá, dotáhly tenhle princip do dokonalosti, místy až absurdnosti. Pojďme se podívat na několik typických představitelů osmdesátkového šílenství

Buick Wildcat, 1985 

Segmentový displej uprostřed je podsvícený samozřejmě typickou zelení. Po obvodu se nacházejí tlačítka, jež zpravdila nacházíme na páčkách pod volantem. Ovládání světel zastane čtveřice tlačítek po levé straně, dostatek knoflíků čeká i na středovém panelu. A jako bonus se z palubní desky tyčí head-up displej. Tohle, že je ten Buick, co vyrábí nudná auta pro americké důchodce? 

Pontiac Banshee, 1988 

Sice se mi podařilo dohledat jen dvě nekvalitní fotky, ale světle šedý interiér posetý knoflíky a displeji si zmínku v dnešním výčtu rozhodně zaslouží. V duchu motta “co je oblé, to je dobré” se z přístrojové desky a volantu zvedá hromada tlačítek rozličných velikostí a tvarů, v přístrojové kapličce čekají na zažehnutí tři různě veliké displeje. Široké spáry, nebo tvrdé plasy tenkrát evidnentně nebyly ničím, za co by se měly vozy stydět, ale hudbou budoucnosti. 

Mazda MX-03, 1985 

Ano, tohle je opravdu koncept první MX trojky. Takového toho malého a nepříliš hezkého kupé. Inspirace kokpitem stíhačky, nebo možná vesmírné lodi je zde nepřehlédnutelná. Reálná použitelnost ovladacích “řidítek” bude asi mizerná, ale kdyby se tenhle interiér nakonec přeci jen dostal do seriové MX3, neváhal bych ani minutu a jednu si pořídil. 

ItalDesign Orbit, 1986 

U Orbitu, malého městského hatchbacku, si můžeme povšimnout dalšího klasického osmdesátkového “nešvaru” v podobě “dotykových” tlačítek. Ano, já vím, nebyla tak úplně dotyková. A právě v tom byl ten háček. V místě tlačítka se musel trochu promáčknout krycí plast, časem se vymačkávaly a jejich spolehlivost byla…řekněme diskutabilní. Jenže když se pak poskládají takhle vedle sebe na obrovskou přístrojovku, klidně jim to odpustím. Jinak je to “klasika” se vším všudy. CRT obrazovka, doutnavky a výrazný potisk – tak to má zkrátka být.

Citroen Karin, 1980 

Třímístná kabina jako v McLarenu. Řidič sedí uprostřed, na volantu má telefonní číselník, tachometr je před spolujezdcem vpravo, otáčkoměr před tím vlevo, řidič sleduje skrz volant CRT obrazovku. Vpravo od volantu se vykukuje kompaktní ovládání topení, vlevo tempomat a to je celé. Ač to asi zní dost divně, napadá mě slovní spojení “přeplácaný minimalismus”. A aby těch výstřelků nebylo málo, celé auto navíc připomíná pyramidu

Buick Questor, 1983 

Další Buick, tentokrát pojatý přeci jen trochu konvenčněji. Za povšimnutí stojí kazetový přehravač orientovaný směrem ke spolujezdci (ergonomie občas trošičku pokulhávala), masivní sloupek řízení a “klaviatura” tlačítek na spodní hraně volantu. Na rozdíl od ostentativně futuristických konceptů výše hraje Questor spíše na luxusní notu. Středová konzole s dvojicí (tehdy ještě nedotykových) displejů ale nápadně připomíná některé dnešní vozy.

Lancia Orca, 1982 

Kdybych měl vybrat jen jeden z interierů, který vystihne osmdesátkový feeling, pak by to byla právě Orca. Malý hatchback od ItalDesignu má totiž všechno – kromě barevné přístrojovky se vlevo od volantu osázeného množstvím tlačítek nachází i menší zelený panel s průsvitnými segmenty. Vpravo nechybí stereo od Sony, palubní deska je obložená hnědým plastem. Destilované osmdesátky!

Oldsmobile Incas, 1986 

A na závěr zase jeden americký kousek – Oldsmobile nahradil volant dvěma rukojeťmi, na kterých, jak je dobrým zvykem, nechybí spousta tlačítek. Ze tmy poblikávají digitální číslice, kontrolky a diody. Jestli MX-03 připomínala stíhačku, Incas je pravděpodobně maskovaný Tie fighter. Za povšimnutí stojí volič převodovky, který má řidič doslova “pod palcem”. Pod tím pravým. 

 

To myslím pro představu stačí. Osmdesátkové koncepty zkrátka malovaly budoucnost, ve které budeme řídit složitá a sofistikovaná auta vysokými rychlostmi, dost možná kdesi v oblacích. Jenže uplynulo čtyřicet let a místo barevné hudby a kniplu máme pořád celkem konvenční volant a klasické budíky, případně displej na přístrojové desce, který stejně většinou zobrazuje…budíky. A na displejích radiomapy zase většinu času svítí stále stejná tlačítka. 

“Kde je moje vesmírná loď?”, ptá se někde uvnitř mě malý Kubajs a dožaduje se blikajících doutnavek a klapajících klávesnic. Opravdu je nudná grafika palubního infotainmentu, jejíž největším trumfem je výběr z pěti barev pozadí tou “zářnou budoucností”? Ano i ne. Věřím, že je jen otázkou času, kdy dostaneme od automobilek mnohem širší možnost editace palubních displejů. Už to zdaleka nebudou jen barvy pozadí, ale i forma a tvar zobrazení palubních přístrojů, font popisků, nebo velikost tlačítek. Upřímně doufám, že si jednoho dne budu moct do svého auta stáhnout editovatelný launcher a v přístrojovém štítu emulovat palubní grafiku Lancie Orcy.

Do té doby ale zůstanou osmdesátkové přístojovky jen jako bizarně krásná připomínka na “kosmický věk” plný barevných světel, neonů a synťáků…


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Standa
13. prosince 2018, 09:56
0

Copak koncepty, ale třeba ty Buicky měly dost často digi palubku a dotykový CRT jako volitelnou výbavu v sérii. A Vette C4 začla jenom s digi. S ní jsem jel a je to porno a tlačítek tam bylo taky všude spousta, ale přehledností to u mě stejně vyhrávají ručičky.

reagovat
sheogh
13. prosince 2018, 10:20
3

Jeste bych sem zaclenil pristrojovku Lagondy, tu verzi se 3 CRT :-) - to je taky solidni uchylnost :-)

reagovat
ma
martinw
13. prosince 2018, 10:23
0

Automobilky jsou především dobrý v tom jak 100x prodat 10x dráž něco co už je dávno vymyšlené. Koncepty plní marketingový účel v dnešní době je velmi dobře zmapováno co je v interiéru potřeba a jak se chová zákazník. Jako průkopníka těhle let vidím Teslu - má koule do modelu 3 umístit 1 obrazovku doprostřed a nazdar - všichni ví že by bylo lepší to mít před očima ale on si řekl NE tohle je low cost model ať čumí stranou a hlavně to auto přeci jezdí samo takže ani nikam čumět nemusíte (mrk mrk).

reagovat
Sedrik
13. prosince 2018, 14:36
1

Souhlas s Teslou. Myslím, že u ní je to umocněno tím, že se snaží na zákazníky působit tak, že se jedná o novou kapitolu osobní přepravy, kde stará pravidla neplatí. Vlastně si nekupuješ auto, ale auto 2.0.
Co se tohoto přístupu týče, tak Tesle moc fandím - nerozumím tomu, proč u auta, kde je motor úplně někde jinde, potřebuješ mít "masku chladiče", když tam žádný vůbec není.
Nový typ pohonu umožňuje úplně nový pohled na auto jako celek a Tesla v tomto ohledu jde v čele (narozdíl od některých jiných značek, které prostě vyrobí stejné auto, jen nemá ICE motor).

Ha
Habakukk
14. prosince 2018, 02:58
0

Třeba proto že tam má chladič klimatizace? Zase se z té Tesly nezblázněte žádný auto 2.0 neexistuje jen to jen elektromobil furt to má DNA auta jak ho známe posledních 80 let.

Sedrik
14. prosince 2018, 14:30
0

Já nepíšu, že to tak je. Píšu, že to tak Tesla prodává.
K tomu chladiči - smyslem mého sdělení bylo, že elektromobil (jakýkoliv) může, díky jiné technice, vypadat dost odlišně od automobilu se spalovacím motorem. Nicméně žádná ze zavedených automobilek toho nevyužívá a dál drží svůj designový jazyk. Tesla se aspoň snaží využívat té odlišnosti a tvoří (s různou mírou úspěchu) auta, která jsou něčím jiná, což se mi libí.
Pokud by mě v budoucnu chtěl někdo přesvědčit ke koupi elektromobilu, bude to muset být na něco takového - něco, z čeho si sednu na zadek. A ne, rychlost a ticho v kabině to nikdy nebude. Co by to ale mohlo být je, že se nějaká automobilka odváže a vymyslí auto znovu - bez konvencí, které se tady budovaly posledních 100 let. Prostě jako by byl znovu rok +- 1910, končila doba koní a začínal věk automobilů, ale pohon by byl na elektřinu. Pak bych o něčem takovém uvažoval.

custom1
13. prosince 2018, 10:44
0

Paráda! Tyhle digi palubovky jsou pecka!
Moc se mi líbí ID Orbit, to je bomba! Kazí to tam akorát "kvedlačka". Dobře ztvárněný volič, třeba jako v té Mazdě (ta je mimochodem taky super), by tam vypadal mnohem líp.

reagovat
če
čert
13. prosince 2018, 11:04
0

ID Orbit zřejmě počítal i s jiným pohonem. 70k rpm na otáčkoměru jen tak něco nemá :D

custom1
13. prosince 2018, 11:08
0

S tím by se dostal na orbit... :D

ro
rock
13. prosince 2018, 11:28
0

No, mělo to jedna.osmičku z Golfa :-) Jestli na ten otáčkoměr nepřidali jednu nulu, aby to líp vypadalo ;-)

Ha
Hansoff
13. prosince 2018, 12:22
1

Myslím, že to je podobně jako ve stodvacítce:
http://dily.iautodily.cz/foto_obr-320018-a.jpg

Jimi
13. prosince 2018, 14:26
0

Jsem rád, že se to tehdy moc nechytlo, cirkus, který rozptyluje. Je pravda, že s tím zase koketují některé automobilky (např. poslední BMW). Ale není nad přehlednost klasických ručiček... klidně jako volitelný vzhled displeje... doufám, že tenhle "generační stereotyp" ještě chvíli vydrží...

reagovat
M
13. prosince 2018, 14:43
2

Dnes uz su clustry bezne ledobrazovky s menitelny layotom. Kludne by tam mohok byt aj tento retro scifi "skin"

reagovat
Nimrod
13. prosince 2018, 14:52
1

ani nedokáži slovy vyjádřit, jak jsem rád za obyčejný budíky, malý lcd na rádiu, abych si přečetl název stanice, a tím to hasne. jinak řečeno, tohle šlo vždycky mimo mě a nikdy se mi to nelíbilo, ani jsem po ničem takovém netoužil. po čem toužím je mít možnost jednoduše a plynule nastavit podsvětlení všeho až do úplného zhasnutí (snad jen night panel od saabu bych vzal na milost). neskutečně mi rozčiluje ambientní osvětlení, natož jakákoli obrazovka v noci (byť navigaci na mobilu jsem nucen občas překousnout)
jinak se celkem divím, že tu není vector, byť chápu, že to byla "série", alespoň pokud jde o w8

reagovat
Bavoraczech
13. prosince 2018, 15:00
0

Já myslim, že takovýhle retromoderní interiéry produkuje už několik desetiletí Citroen...

reagovat
ro
rock
13. prosince 2018, 15:22
4

Jooo, to je porno a naživo je to ještě svéráznější než na fotce. Základní kontrolky na volantu, otáčkoměr za volantem, rychloměr + základní údaje na hlavním displeji, zbylé kontrolky v těch zašpičatělých plochách vlevo a vpravo od hlavního displeje, teplota a čas na displeji rádia + displej klimatizace.
K tomu provedení hlavního displeje, který z rubové strany odkrytý a pro podvětlení částečně využívá denní světlo. V principu nic proti ničemu, ale když sluníčko svítí tak, aby stín sloupku nebo hrany střechy dopadal na zadní část toho displeje, tak se ten stín projeví i na pohledové straně displeje a v té chvíli už to řešení působí docela archaicky a lacině.

Obrovská nevýhoda tady těch hypermoderních přístrojovek je, že po deseti letech vypadají jak tuning z vietnamské tržnice, zatímco kvalitně zpracovaný budík s ručičkou je kvalitně zpracovaný budík s ručičkou teď i za dvacet let.

Matěj Podhorský
14. prosince 2018, 09:18
4

"....kvalitně zpracovaný budík s ručičkou je kvalitně zpracovaný budík s ručičkou teď i za dvacet let. "

Přesně, jak říkáš! :)

Blix
14. prosince 2018, 01:03
1

U toho Oldsmobile Incas nedokážu odtrhnout od toho koberce :-O

reagovat
Blix
14. prosince 2018, 01:03
0

oči samo :)

ro
rock
14. prosince 2018, 08:50
1

ad Buick Questor:
Ten kazeťák je orientovaný ke spolujezdci proto, že na středovém tunelu je symetricky na straně řidiče CD player :-)
btw kdo si ještě pamatuje kazeťáky obecně, tak ví, že vrazit kazetu do přehrávače šlo i skoro poslepu a zavřít dvířka směrem k sobě je docela přirozený pohyb. Ovládání pak jenom odhaduji, ale tipuji, že bylo společné s CD na horní ploše středového tunelu.

reagovat
Pe
Pepin
14. prosince 2018, 22:54
0

Fetiš. Vkusně podaná. Díky za pěkné ohlédnutí. Nebo snad rozhlédnutí? Uvidíme...

reagovat
Caddy
21. prosince 2018, 16:37
0

To je proste parada, nejlepsi palubky. Uprimne – nekdy si rikam, ze analogova palubka je pro me duvod k nekoupi auta, pokud to neni veteran. Nejlepsi jsou veci z prelomu osmdesatek a devadesatek, idelane Buicky, Toronado, Allante... A je to nejelpsi i v dnesnim kontextu, protoze ty segmentove displaye byly krasne, svitilo jen to, co ma, vetsinou to bylo desne prijemen barevne (indigo...). Dneska se to sice vraci, ale zaprve je tam hnusne LCD (nechapu, proc aspon u drazsich aut neni OLED, aby cerna byla cerna a nesvitilo na clvoveka i odporne zasedle pozadi), zadruhe u drtive vetsiny to stejne imituje budiky, coz je nesmysl a proc to delat hnusne, kdyz technologie umoznuje jine zobrazeni...nejhezci palubky ma dneska asi Peugeot... Kazdopadne maji furt co dohanet, aby to bylo tak krasne, jako snad u me nejoblibenejsi v Buicku Regal (cca 88-92 tusim) :) Tam je navic krasna ta palubka cela i fyzicky, nejen pristroje...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Yeti 4x4, 1.8 TSI, 118 kW 2009
Škoda Yeti 4x4, 1.8 TSI, 118 kW

2009 rok výroby
158 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Monte Carlo 5.7 holley 1981
Chevrolet Monte Carlo 5.7 holley

1981 rok výroby
190 koní výkon
5 700 ccm objem

Lincoln MK 8  1993
Lincoln MK 8

1993 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Chevrolet Caprice  1991
Chevrolet Caprice

1991 rok výroby
170 koní výkon
5 000 ccm objem

Škoda Felicia Combi 1.6 1996
Škoda Felicia Combi 1.6

1996 rok výroby
75 koní výkon
1 598 ccm objem