načítám data...

Osm států USA zdaní od příštího roku registraci elektromobilů

31. prosince 2019, 12:16 10 komentářů Jakub Pospíšil Novinky

Bublina pomalu splaskává - registrace elektromobilů vyjde od ledna v Kalifornii dráž, než u benzínového osmiválce.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Finanční pobídky a slevy hrazené ze státních rozpočtů jsou pro spoustu kupujících hlavním impulzem k nákupu elektrického vozidla. Nejnovější zprávy z USA ale ukazují, že doba, kdy zákazníkům státy platí za koupi auta na baterky se chýlí ke konci. Od prvního ledna zavádí osm států USA (Hawai, Oregon, Alabama, Kansas, Utah, Iowa, Ohio a Kalifornie) povinné daně z registrace elektromobilu.

Například v Kalifornii je nutné každý rok obnovit registraci vozu a zaplatit poměrnou daň vycházející z reálné tržní ceny vozu. Nejnižší sazba je 25 dolarů (cca 550 korun) za vozy s cenou pod 5000 USD (113 tisíc Kč), poté jsou poplatky odstupňovány až po 175 dolarů (cca 4000) za auta s cenou nad 60000 USD (1,36 milionu). Elektromobily byly dosud z daně osvobozeny, letos ji ale budou muset zaplatit a navíc přidat ještě dalších 100 dolarů. 

Tento nadstandardní poplatek (který se týka jen aut, které jezdí výlučně na elektřinu) je zdůvodněn tím, že elektrická auta netankují benzín, v jehož ceně je zavedena spotřební daň a část této daně se používá na údržbu infrastruktury. Řidiči tak tankováním nepřímo přispívají na opravy silnic, po kterých jezdí. Elektromobilisté ale logicky daň z paliva neodvádí, ačkoli jezdí po stejných ulicích, jako jejich “spalovací” kolegové. Úřady se tak rozhodly vybírat tuto daň takto paušálně nepřímo.

Elektromobilisté se samozřejmě proti tomuto postupu bouří, navrhují zdanění dle reálně projetých kilometrů (elektromobily často slouží v rodinách jako druhá auta na poskakování po městě a mnoho nenajedou), kalifornské úřady se ale nechaly slyšet, že systém měnit neplánují. Ozývají se také další státy, které se k průkopnické osmici chtějí příští rok přidat.

V Evropě se sice zatím žádná podobná vyhláška nechystá, pravdou ale zůstává, že některé státy (například Norsko) už otevřeně mluví o tom, že peníze z daně z paliv v rozpočtu citelně chybí. Je tedy dost možná jen otázkou času, kdy se chybějící peníze pokusí vybrat někde jinde.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sc
Sch
31. prosince 2019, 20:14
0

Jd to vlastně logické, většina lidí neumí počítat a skutečnou hodnotu těchto malých zvýhodnění neumí správně ocenit. Pro podporu elektromobilů bude lepší zachovat dotace na nákup a zrušit tato malá dlouhodobá zvýhodnění, která stojí víc než si lidé myslí a proto nejsou tak účinná. Rekl bych tedy, ze spíš než obrat, jde o racionální přístup k použití veřejných prostředků.

reagovat
Irwinek
01. ledna 2020, 09:51
7

No konečně.
Taky nechápu, proč jsou elektropekáče osvobozeny od placení parkovného - zaberou přeci místo stejně jako jakékoli jiné auto. Nevím, proč jsou osvobozeny od placení dálniční známky - nad dálnicí se přeci nevznáší, tudíž ji používají a opotřebovávají stejně jako ostatní, ba řekl bych, že díky vyšší hmotnosti, víc než ostatní, takže naopak logické by bylo, kdyby za ně byla platba vyšší.
Kladou taky daleko vyšší nároky na energetickou síť v místech odběru, přičemž tato na ně není připravena. Když se podíváme na ekologii do všech důsledků, přínos je míň, než nulový, takže jedinou neoddiskutovatelnou výhodou elektromobilu je tichý provoz. No výhodou, tichý provoz je nebezpečný nejen pro mobilní zombie, ale i pro všechny hůře slyšící obyvatele .

reagovat
PepaSFI
01. ledna 2020, 11:15
6

Proč? Protože politika a propaganda. Docela chápu to parkování. Je docela pochopitelné, že města se budou snažit EV podpořit. Ono by to mohlo časem přinést citelnou úlevu na životním prostředí a komfortu ve městě. Jednak ten zmíněný hluk, stačí si jen představit že by místo každého druhého rachtajícího dieselu městem v koloně pojížděly tiše šumící elektromobily. A pominout nemůžem ani ty emise, globálně to sice vyjde kdovíjak ale je bez diskusí že EV má nulové místní emise. Srovnání stejné, místo sazí a smradu oxidů dusíku, čisto.


To že ten tichý provoz je nebezpečný je blbost. V hluku městského provozu je úplně jedno jestli blížícíse auto jede potichu nebo lomozí jak čertův mlejn. Většina benzinových aut při malé rychlosti jede tak potichu, že to na pár metrů není slyšet. A jestli někdo vleze do silnice a čumí při tom do displeje a ještě má zašpuntovaný ušiska, tak to hluk motoru nevyřeší. To je prostě Darwin, přirozený výběr, překonaný vývojový stupeň který nepřežije.

Irwinek
01. ledna 2020, 14:32
0

Jasně, já vím, že je to politika, ale taky vím, že je to politika špatná a krátkozraká. Většina původní zástavby center není uzpůsobena na větší počet ev a tím, že nechám ev parkovat zadara tomu rozhodně nepomůžu. Jsem pro, aby byl vjezd omezen, aby třeba zrovna pošta v centrech využívala ev, policie, taxi, úklid ( nemyslím klasické kuka vozy, ale ty malé, co sváží koše ),...… Přes den se motají v lokalitě, na to jim dojezd stačí a večer můžou " nasávat " v místě k tomu uspůsobeném - třeba u měníren,....
Ale auto, které si podnikatel koupí a odečte z daní, použije ho ráno na cestu do práce, kde zdarma zaparkuje a celý den blokuje místo a večer odjede domů, kde zase zdarma zaparkuje a doma ho zdarma nabije, to je nulový efekt pro město.
Máme poměrně slušné MHD, tam bych viděl budoucnost. Dostat lidi do MHD, dát jim úlevu na jízdném,..... Češi opouštějí centra měst, protože všude samé kanceláře a na byt normální člověk nemá - logicky by mělo aut v centrech ubývat, ale neděje se tak. Proč?
Nulové místní emise - myslím, že v momentě, kdy jsi to dopsal tak už jsi věděl, že to je k ničemu. Ten sajrajt se sem z číny dostane tak jak tak. My se tady budeme snažit recyklovat, třídit a já nevím co ještě, ale dokud oni se k prostředí, ovzduší budou chovat tak jak se chovají, vychází veškerá snaha nadarmo. Je to stejné, jako když mi tady sázíme stromky za každé prodané/vyrobené auto a venezuelané a spol ničí plíce země ve velkém.
ale to je diskuse o ničem :-(
Jenže ona se ta ev nepohybují jen ve městech. Nenosím sluchátka, mám smyslovku 1 a občas chodím ( no řekněme dost často ) pěšky a ev tedy fakt neslyším. Odvalování pneumatik se přeslechne snadno, a když není povinnost " vyluzovat " zvuk ( nevím proč, vždyť policejní bety měly nějaký kvíkač, který se zapnul s rozjezdem ), je to fakt na mrtvici, když se najednou vedle objeví čumák auta - v noci Tě alespoň upozorní světla, ale ve dne není žádné varování. Jasně, mobilní zombie je kapitola sama pro sebe, to s Tebou bezvýhradně souhlasím :-D

sumy
01. ledna 2020, 15:56
3

Ono to s těmi nulovým místními emisemi je trochu problém, že to tak není. Co si dělali němci měření v místech s omezením vjezdu, stejně skončili u toho, že největším znečištěním je poletavy prach. Tedy prach z brzd(ano, to ev znatelně redukuji), opotřebení pneu a hlavně zvireny prach ze silníce. Auta poslední emisní třídy stejně uz funguji jako "pračka vzduchu", tak nevim, proč jsou zrovna EV zvýhodněná. A regenerace filtru se asi při průjezdu Pařížskou nespustí :-D

PepaSFI
01. ledna 2020, 17:54
1

tak ono by se muselo i položit otázku, proč si podnikatel auto odečte z daní když je používá obvykle k úplně tomu samýmu účelu jako běžný uživatel, který na dani zaplatí šílený peníze.

Vraťme se k těm emisím. Moc bych nesrovnával Německo s námi, ne že by se ty auta generačně nějak moc lišila ale jak je to s technickým stavem? Jen v mém okolí vidím co se napáchalo s dieselama. Emise byly zmanipulované paušálně, v praxi se skoro nic neměřilo, kdo nemá vočipováno, vykuchanej filtr a zašpuntovanej EGR, je skoro za exota. Správnej ropák musí mít zadek černej jak raketa Falcon. No smoke-no fun. A nějak nepozoruju že by jich ubývalo nějak moc. Nejspíš to s tou přísností na STK není tak růžový jak se tvrdilo.

Jo je mi jasný že globálně ty emise vyjdou všelijak. Ale opravdu jsem rád za to že máme auta s katalyzátorama, že tady nemáme smog jak byl před lety v amerických velkoměstech nebo je dnes v těch asijských. Že tady není zvykem odpadky hrnout buldozerem do řeky a plasty pálit na hromadě na ulici. Já si myslím že to je rozdíl, jestli vyjdu na ulici a je tam čisto včetně vzduchu.

Tím nechci říct že jsem příznivce zvýhodnění EV, jen to že chápu postoj měst k parkování. Ostatně, myslím si že to je jen dočasné, jako všechno kolem toho. Jakmile těch elektrik bude víc než zanedbatelný počet, začnou ty peníze chybět a rychle se to přehodnotí podobně jako je případ daně v tomto článku. Stejně to dopadne i v nákladech na provoz. Už dnes je nabití u veřejné nabíječky ne zrovna levnou záležitostí a to v tom není daň z motorových paliv. až odpadnou ty které někdo z propagačních důvodů dotuje a až státu začnou chybět peníze z daně, bude EV asi ekonomicky pěkná rána.

Fa
Fandatik
01. ledna 2020, 21:37
3

Jsem absolutně proti jakýmkoliv dotacím a podporám ve všech oborech. V to nepočítám příspěvky státu na sportovní organizace dětí, kultury, atd..
Když už nějaká úleva pro zlepšení dopravní situace ve městech, tak bych si dovedl představit japonskou cestu v podobě Keicar. Myslím, že je to win-win řešení.
Více místa k parkování, bez navýšení parkovacích ploch. Nízká hmotnost je základem pro snížení ekologické zátěže.
V budoucnu pak pro větší auta by byl elektronicky přes RZ vjezd do centra zpoplatněn. S tímhle bych se dokázal smířit i přes řadu problémů.

ma
martinw
02. ledna 2020, 13:48
0

však to je KeiCar dopracujeme ale oklikou - nejdřív se budou kupovat 2.5t auťáky a pak někoho za pár let napadne že by se ty velký a těžký auta obecně měly zdanit bez ohledu na pohon - pak teprve budou miniauta mít prostor kvůli tomu že budou o dost levnější...

Kyjaq
04. ledna 2020, 20:01
0

Co se týče částic, tak jsou na tom elektromobily v celkovém součtu stejně blbě jako všechno ostatní. Jasně že záleží jak moc komu ten sčot vyjde, ale podle měření (kterým se věnuje i třeba evropská laboratoř v Ispře) vychází, že relevantní podíl (tzn řádově stejný jako podíl spalování) na emisích částic má opotřebení brzd a pneumatik a největší podíl má znovuzvíření již kleslých částic. Což ve výsledku vede k tomu, že emise částic jsou u elektromobilů a (moderních!) spalovacích aut defakto stejné.
Vlastně tahle diskuze nakousla věc, která dnes krásně vyplouvá napovrch. Je lepší nahradit 10 starých autobusů plynem nebo moderní naftou a nebo je lepší koupit jeden elektrickej? Logicky vychází, že modernizovat infrastrukturu na současnou úroveň povede k významnějšímu zlepšení. To mě baví v Miláně, jedno z nejhorších měst co se týče ovzduší v Evropě (konkuruje mu zdatně jen Turín a Polské Slezko), všude v MHD plakáty "měníme vzduch" "nulový impakt", aby se prezentovala koupě elektrobusů, jenže na spoustě linek naprosto převažují 20 let staré naftové autobusy a nedošlo tam ani na to Euro6 (zdaleka) :D
A to je trochu osud, který potkal CNG, cestička pro něj byla zametená už kdo ví jak dlouho a dnes by to s poměrně nízkými náklady mohlo pomoc snížit emise CO2 i škodlivin v dopravě, jenže nikdo nechce stavět čerpačky, nikdo nechce investovat do techniky, když mu EU tvrdí, že za 30 let ji může zahodit, protože není uhlíkově neutrální.
Takže se honí technika, která úplně dobře nefunguje, protože by snad mohla být za 30 let živená pouze z větrných elektráren žejo... A zlepšení nula.

Le
Leo
01. ledna 2020, 22:18
1

Skvělá zpráva. Teď už jen zavést spotřební daň na elektřinu z wallboxů a svět bude zase v pořádku.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem