načítám data...

O cestě k bezpečným silnicím

Předpisy a jejich vymáhání jsou tu pro naše dobro, díky nim na silnicích panuje řád a relativní bezpečí. Tedy alespoň teoreticky.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

V těchto dnech končí schvalovací proces novely silničního zákona. Snad všemi médii už tato zpráva proběhla včetně přehledného seznamu všech zásadních změn a novinek, často doplněného o infografiku pro negramotné. Jedna zásadní otázka však zůstává tak trochu upozaděna – přinese nový systém na naše silnice pozitivní změnu?

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích je takový evergreen našich luhů a hájů (a nejen našich, abychom byli fér). Čas od času zkrátka přijde vláda s potřebou pravidla zase trochu upravit a to ve většině případů znamená zpřísnění postihů za jednotlivé přestupky. Zatím poslední ‘čas od času’ vyšlo právě na letošní rok a možná je ta správná příležitost udělat si takovou vlastní laickou analýzu toho, kam pravidla provozu na našich silnicích směřují.

Foto: archiv

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) popsal novelu jako ‘významnou změnu v pravidlech silničního provozu, která míří k zajištění větší bezpečnosti na české silniční a dálniční síti.’ Při vší úctě k panu ministrovi novela není nic z toho, o čem mluví. Nejprve bych se pokusil vyvrátit první část sdělení páně ministra, druhá část oné věty nám potom zabere trochu více času, ale o to zajímavější to možná bude.

Poslední významnější změna v pravidlech silničního provozu se u nás objevila v roce 2006. Tehdy byl zaveden tzv. bodový systém. Ani to nebyla žádná horká novinka, už v roce 1951 obdržel každý řidič kartičku s deseti kupony vloženou do řidičského průkazu. Za závažné přestupky řidiči kupon procvakli, na novou kartičku měl nárok jednou za rok. Komu kupony došly, pro něj hra skončila. 

Foto: archiv

Tato soutěž na body postupně zmizela z praxe, aby se její obdoba vrátila právě roku 2006, odkdy ji všichni známe coby náš slavný bodový systém. A od té doby se nic zásadního nezměnilo a nemění se ani teď. Zpřísňují se (opět) postihy, zavádí se pár drobných novinek, které nebudou mít zásadní vliv – a to je tak všechno. Řízení od sedmnácti za podmínek, které nikdo nesplní, nebo možnost jet legálně až 150 km/h na vybraných úsecích, kterých bude po celé ČR hrubým odhadem asi tak nula, to fakt žádná revoluce není. Významnou změnu bych si asi představoval jinak.

A teď si povězme něco o tom ‘zajištění větší bezpečnosti na české silniční a dálniční síti’. Když vláda s myšlenkou bodového systému onoho roku 2006 přišla, nebyl jsem proti. Kdo si tu dobu pamatujete, mezi řidiči tehdy zavládla skoro až panika. Mně ale bodový systém připadal tehdy a dodnes připadá jako velmi dobrý systém. Tedy teoreticky. 

Foto: PČR

Údělem dopravních předpisů je skutečně zajištění větší bezpečnosti na silniční a dálniční síti, v tom má pan ministr pravdu. A bodový systém je v tomto směru perfektní nástroj, protože dokáže oddělit chronické průšviháře, kteří skutečně představují riziko pro bezpečnost na našich cestách, od rozumných řidičů. Chybu může udělat každý a netřeba z jednoho přehlédnutí značky dělat hned málem hrdelní zločin, když ale někdo nasbírá trestných bodů plný počet, potom už je asi vážně něco v nepořádku.

Teoreticky je tedy bodový systém výborný způsob, jak identifikovat a správně pracovat s neukázněnými nebo prostě jen špatnými řidiči. V našem případě je ale klíčové ono slovo ‘teoreticky’. V praxi totiž mnohé závažnější přestupky kromě finanční sankce a přídělu bodů obsahují rovnou i onen zákaz řízení, reálně se tak valná většina řidičů s vysloveným zákazem řízení oné hranici dvanácti bodů ani nepřiblíží. Stačí jednou přehlédnout značku a je to.

Foto: archiv

Dalo by se samozřejmě argumentovat tím, že takto hodnocené přestupky jsou skutečně závažné a tvrdý postih je zde rozhodně namístě. A pohled do tabulky prohřešků takovému tvrzení jen nahrává, jsou tu věci jako nedovolené předjíždění či vysoké překročení povolené rychlosti. Kdo si to přes obec pálí stovkou či předjíždí před horizontem či zatáčkou, ten se jen těžko obhájí, že ‘přehlédl značku’. Teoreticky. Opět.

Praxe našich silnic je ale trochu jiná. Jestli už někdo z vás někdy viděl policejní hlídku měřit povolenou rychlost v místech, kde hrozí srážka s chodci či kde je situace nepřehledná, jestli viděl policii pokutovat skutečné piráty, kteří předjíždějí tak, že ostatní účastníci provozu jsou nuceni vymetat škarpy, napište nám to do komentářů. Já se na silnicích pohybuji hezkou řádku let už jsem na nich viděl lecos. Potkal jsem cyklistu předjíždějícího auta na dálnici, viděl jsem driftovat auto přivázané k odtahovce i koně panáčkovat, ale tohle teda ne.

Foto: archiv

Všechna policií a městskými orgány oblíbená místa k měření rychlosti se vyznačjují stejnými parametry – přehledná cesta bez dalších rizik, kde omezení rychlosti nedává příliš smysl. Široká víceproudá ulice lemovaná zábradlím či rovnou plotem a svodidly, to je typické místo osazené úsekovým měřením rychlosti. Vyjedete z obce, poslední domy už máte stovky metrů za sebou, všude okolo se rozprostírá jen volná krajina – ale byla tam ta značka, nebo nebyla? V okolí Prahy máme desítky a stovky kilometrů silnic uprostřed polí a lesů, které jsou z hlediska zákona v obci. 

Na takovém místě je snadné sbírat laciné body, je ale tohle ta činnost, která přispívá ‘k zajištění větší bezpečnosti na české silniční a dálniční síti’? Z mého pohledu nikoli. Ba právě naopak. Řízení auta by mělo být intuitivní. Po řidiči se vyžaduje předvídání, správný odhad a celkový přehled o situaci. Přitom ale příslušné úřady dělají snad všechno proto, aby byla situace co nejméně přehledná a těžko předvídatelná. 

Foto: PČR

Základní pravidlo je jasné, rychlostní limity jsou tři – 50 km/h v obci, 90 km/h mimo obec a 130 km/h na dálnici. Jednoduché jako facka. Akorát že vůbec. Některé obce si navzdory obecné úpravě zavedly plošně (pomocí zóny) jinou rychlost, jiné mění místní úpravou povolenou rychlost co 50 metrů. Skvělým nápadem je opatřovat značky doplňujícími tabulkami, některé mají klidně i deset řádků textu – opravdu tohle někomu připadá jako dobrý a v provozu plně použitelný nápad? 

A abychom toho neměli málo, o naši pozornost se hlásí všelijaké šikany, zpomalovací prahy, ostrůvky a další vynálezy. Všechno tohle dopravně-bezpečnostní smetí musí řidičovo vědomí zpracovávat a značně se tím zkracuje vzdálenost, na kterou je schopen rozeznat blížící se nebezpečí. Když k tomu připočítám ještě technický stav samotných silnic a ulic, který sám o sobě dokáže vyvolat krizovou situaci, aniž by do toho bylo třeba zapojit další účastníky provozu, vyvstává nám tu poměrně znepokojivý mix.

Zorientovat se v takovém chaosu a držet si neustále přehled o situaci je stále složitější, velká část řidičů si s tím ale hlavu neláme. Proč také, když je jim do hlav neustále ze všech stran vtloukáno, že jediným nepřítelem bezpečnosti je překročení rychlostních limitů – kdo nejede moc rychle, tomu se přece nemůže nic stát. 

Foto: archiv

Vytáhnout v takové situaci prapor neukázněných řidičů, které je třeba ještě tvrději postihovat a ještě více trestat nadlimitní rychlost na oněch širokých přehledných úsecích, mi nepřipadá nijak zvláště záslužné. Už současná úprava obsahuje tresty pro mnohé likvidační. Ano, chápu, že je tím možné získat pár politických bodů, každý z nás teď přes léto jistě potkal nějakého toho silničního hulváta, kterého by nejraději viděl vláčeného ulicemi, zatímco by po něm dav házel shnilou zeleninu za skandování ‘Hanba, hanba!’. Ale buďme k sobě upřímní – na tyhle lumpy si ani novelizovaný zákon nedošlápne. Kdo chce jezdit rychle, těch pár profláknutých míst pro výběr pokut si zapamatuje nebo použije některou aplikaci, která si je pamatuje za něj.

Pokud bychom skutečně zatoužili připravit proklamovanou významnou změnu v pravidlech silničního provozu, která míří k zajištění větší bezpečnosti na české silniční a dálniční síti, museli bychom na to jít úplně jinak. Dalo by to více práce a ne každý by tím byl nadšen. Kdyby například peníze z pokut nezůstávaly obcím, nebyl by takový tlak na objem zaznamenaných přestupků ve vztahu k obecní kase a tím by se otevřel prostor pro stíhání přestupků s ohledem na jejich reálný bezpečnostní dopad. V husté zástavbě před mateřskou školkou asi nikdo nerozdá stovky pokut za rychlost, ale ta jedna by aspoň byla skutečně zasloužená.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Be
Beran
23. srpna 2023, 07:08
0

Tohle je jak v praci. Prijde novy sef v bile kosili a po nejake dobe direktivne "vylepsi" proces, nekdy k lepsimu a nekdy k korsimu. Clovek se budto prizpusobi nebo obetuje energii tomu, se dostat vys a moct realne tyto veci ovlivnit. Kazdeho volba a ja osobne na to seru :-)
Vetsina udelenych pokut je za nepozornost, respektive za prehlednuti represivniho organa. Tady vidim vyhodu v jejich dennim rezimu, protoze v 6 rano nebo 9 vecer malokdy kontroluji a da se jezdit dle vlastniho uvazeni.
A kilo v obci je tam hned, staci predjizdet kamion na rovnem prehlednem useku. Neni to spravne ani bezpecne, ale nepredjeti znamena se za nim tahnout dalsich deset kilaku.

reagovat
Ha
Habakukk
23. srpna 2023, 12:17
-1

Kilo v obci jezdí jen sebestředné hovado které se přeci nebude za kamionem táhnout další desítky kiláků.

Honza Hamster Křeček
23. srpna 2023, 12:39
4

Ono hodně záleží, jak taková obec vypadá, že? V tom je právě ten problém.
Něco jiného je jet kilo ve vilové čtvrti a něco jiného jet kilo 'v obci', kde ale nejbližší dům je vzdálený tři kilometry. I tohle je 'v obci'...

bu
buteo
23. srpna 2023, 13:08
1

Zákon 361/2000 Sb, §2 Vymezení základních pojmů:
cc) obec je zastavěné území, jehož začátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami; na účelových komunikacích se značky neosazují,
Sám tu zkušenost nemám, ale slyšel jsem, že některým, kteří byli změřeni na takovém místě v obci, jak ukazuje obrázek, se podařilo uspět (samozřejmě ve správním řízení) s obhajobou, že místo měření bylo mimo obec.
Podle výše uvedené definice obce totiž musí být splněny SOUČASNĚ obě podmínky, t.j. musí jít o ZASTAVĚNÉ ÚZEMÍ a současně musí být OZNAČENO příslušnými dopravními značkami.
Nemáte někdo takovou zkušenost?

S.
S.h.I.t.
23. srpna 2023, 13:22
6

buteo: jenze to je zase ten problem: jak je sakra mozne, ze PCR meri neco, co vubec merit nema a postupuje protizakonne a musis se proti tomu aktivne branit? Nemeli by tedy okamzite dostat postihy u hornich hranic,m za zneuziti pravomoci ci neco takoveho? Ale pokud vim, nic se nedeje... kdyz te zmeni nezakonne, nic se nedeje...

ro
rock
23. srpna 2023, 14:06
0

to buteo:
Vybavuji si nějakou zprávičku, že ve správním řízení (nebo snad dokonce u soudu) byla řidiči vyměřena pokuta za to, že v zastavěném území NEOZNAČENÉM značkami IZ 4a jel víc než 50. Dostalo se mu ponaučení, že značky nejsou všechno a že kdyby se rozhlídl, měl poznat, že je v obci.
Z toho mi vyplývá, že že ty podmínky (zastavěné území + značky) nemusí být splněny současně.
Částečně to dává smysl; když přijedu do obce po účelové komunikaci (nepohodlně, nicméně legitimně), taky se pak nemůžu hájit tím, že jsem okolo žádné značky nejel. Očekává se ode mne, že poznám, že jsem v obci.

ro
rock
23. srpna 2023, 14:09
0

Hamster:
Až takhle doočíbijící situace by moc nastávat neměla. Můžu se zeptat, kde to je?

Sa
Sato
23. srpna 2023, 16:10
1

Nie je to len o okreskach: https://www.google.com/maps/@49.1541776,16.6007861,3a,75y,353.01h,103.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1su3SyoBWuiVcDqQRfkA4Tow!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Tu je 60 len pretoze tam je napoj z D1, co ma zmysel len v spicke inak je to cisty nezmysel. Poznam celu radu ludi co tade chodi denne +-110, a div sa svete, nic sa nestalo.

Honza Hamster Křeček
23. srpna 2023, 16:22
2

rock: Tohle konkrétně je zde: https://goo.gl/maps/7Ruf4XYfRDjB7Cjn9, formálně je to Praha. A takových míst je na okrajích metropole spousta.

Ale i když se budeme bavit o pravidelně měřených úsecích uvnitř obcí, tak to prostě nedává smysl. Když zůstanu v Praze (ale platí to obecně) - úsekové měření je na nějakém ani ne promile ze všech pražských komunikací, tedy měly by to být ty úseky, kde je zdaleka největší nebezpečí, že tam srazíte školáka nebo je to nějak jinak rizikový úsek. Je tak? Pochopil bych teda třeba úsekové měření v ulici Hviezdoslavova na Opatově - poměrně široká rovná ulice, původně dokonce dva pruhy v každém směru (dnes je pravý předělaný na parkoviště), trochu to tu vybízí nejet jako s hnojem. Ale jsou tu přechody, jsou tu ta zaparkovaná auta, jsou tu i školy a autobusové zastávky - prostě je dobré tady jezdit opatrně a pomalu. Ale je tam radar? Není, protože většinový řidič není debil, jezdí tam pomalu, bo nechce mít na svědomí nějaké dítě, takže by se návratnosti investice protahovala....

Zato máme úsekové měření na vnitřním okruhu , kde jsou svodidla, ploty, žádný chodec se tam nemá kudy dostat, žádný přechod tam není, křižovatky jsou mimoúrovňové... Patří tohle mezi promile nejrizikovějších ulic v Praze? Celkem určitě ne (a jestli jo, tak jen kvůli řidičům panicky brzdícím před tím radarem). Ale tam měření máme. Ať mi nikdo netvrdí, že tohle je motivováno snahou o bezpečnost provozu a řidič, který tady dostane tučnou pokutu za 100 km/h, provedl něco tak strašného. Tím samozřejmě nechci nikoho nabádat k přestupkům, ale asi si rozumíme, ne...

Ostatně už samotný princip represe z úsekových měření ('Nás ani tak nezajímá, kdo vlastně řídil a kolik má bodů, pokud hned zaplatíte') je dle mého dostatečně výmluvný sám o sobě....

bu
buteo
23. srpna 2023, 16:41
0

Občas vystoupí na tiskové konferenci náčelník dopravní policie s kecy o PREVENCI při žádoucím zvyšování bezpečnosti provozu. Zkuste se ho vy novináři příště zeptat, kolik prostředků z takto vybraných pokut na podobných kasírujících místech jde na skutečnou prevenci, čímž nemyslím pořizování dalších radarů, dopravních značek omezujících rychlost v místech, kde to není vůbec nutné, atd.

yellec
26. srpna 2023, 09:23
0

A čo si Kefalín predstavujete pod pojmom prevencia? Peníze z pokut jdou do rozpočtu ministerstva financí. Nechcete snad proboha aby je dostávala policie? To by bylo přeradarováno už totálně. Mě stačil tzv. https://www.fondzabranyskod.cz/
To se málo ví, do tohoto fondu přispíváme všichni částkou z povinného ručení. Já bych čekal, že když je to o zábraně škod, půjde to třeba na zlepšení stavu silnic. Třeba dvojitá svodidla pro motorkáře v úsecích kde jsou častější jejich nehody. Nebo do rozpočtu silničářům aby silnice neopravovali tou jejich slavnou drtí, kdy ty úseky občas zapomenout označit, nebo pak zamést.
Ale ne, tady se za to nakoupily oradarované Octávky a motorky pro PČR.

Honza Hamster Křeček
27. srpna 2023, 12:17
0

Zní to logicky, bohužel to tak není. Peníze z pokut putují tomu, kdo je vybral. V případě PČR teda skutečně do státní pokladny, ale to je jen opravdu malá část. Všechny pokuty vybrané obcí (automatické radary, úseková měření, správní řízení, pokuty vybrané strážníky, pokuty za špatné parkování zaznamenané kamerovým autíčkem……) zůstávají obci, kde často tvoří docela významnou položku v rozpočtu.
Proto je tu silný tlak na ekonomickou, nikoli bezpečnostní stránku věci, proto se měří tam, kde je největší šance nachytat hodně přestupků, ne tam, kde je v zájmu bezpečnosti žádoucí jezdit pomaleji. Bohužel.
A protože všechny demokratické politické strany stojí na co nejširší členské základně rostoucí právě z komunální politiky, je těžké si představit ministra, který by se odvážil tento byznys obcím vzít a situaci narovnat, to je politická sebevražda. Voliči vás můžou sesadit jednou za čtyři roky, stranický aparát na nejbližší schůzi…

yellec
30. srpna 2023, 23:43
0

S obecním skrytým mýtným prostřednictvím radarů se shodnem. Já reagoval na Butea a jeho chybějící prevenci od Policie. Tím myslel policii státní a o té já taky mluvil. Městskou a obce zajímá jediná věc a to je rychlost v obcích. Dokud nebudou mít pravomoc i mimo obec, tak mě to až tolik netrápí. Tam kde to znám si dávám pozor, tam kde to neznám mám zapnutý waze. A taky v obcích s tím dodržovat padesátku moc problém nemám. Spíš mi vadí řidiči co se plouží tachometrových 43-45.
Jinak to že obce měří jen tam kde to vynáší je taky pravda, ale taky už byla doba kdy si z toho dělali starostové vyloženě klondike, kdy technologie patřila spřáteleným firmám, co vyřizovaly všechno včetně obesílání přestupců a z pokut si většinu nechávali (krom malé domů pro starosty) To už bylo moc i na poslance a chtěli obcím ty výnosy z pokut sebrat. Za mě by to bylo logické. Když jde přeci o bezpečnost provozu, tak nepotřebujou peníze. To bylo tehdy ryku. Ale uzákonil se kompromis, že měření budou provozovat výhradně obce a místa k měření bude schvalovat PČR. Trochu se to zlepšilo. Za mě ideální stav by byl v obci přes den 50 po 22h aspoň těch 60, nebo ještě líp 70.

af
afro-r1
23. srpna 2023, 10:27
-1

Prestupky v mnoha nebezpecnych mistech bude zrejme mozne postihovat az s vyuzitim dronu, nebo onboardkamer. Precijen najit v techto mistech plochu pro mereni a o kus dale pro zastavovani neni uplne tak jednoduche.

reagovat
bu
buteo
23. srpna 2023, 10:56
2

Však zhruba 2 roky po příštích volbách asi přijde další novela silničního zákona. Nové vedení ministerstva dopravy se bude chtít zase zviditelnit a ta armáda úředníků musí přece jen občas vykázat nějakou činnost, že?
Měl bych pro ně do té příští novely zákona námět: Jak autor článku zmiňuje, svůj nemalý podíl na bezpečnosti provozu na silnicích a dálnicích, která je osvědčeným zaklínadlem pro všechny změny, má stav silniční a dálniční sítě. Tedy technický stav komunikací, hustota dálniční sítě, stupeň zaplevelení dopravním značením, atd. Za to všechno je vždy někdo odpovědný a proto bych silniční zákon rozšířil o přestupky, jako je nedostatečná údržba a zanedbání oprav silničních úseků v gesci krajů a okresních SÚS, totéž pro dálnice v pravomoci ŘSD, zbytečná omezení a nadužívané/zmatečné dopravní značení, za která jsou odpovědní často lidé na městských úřadech….
A k těmto “přestupkům” by bylo samozřejmě nutné předepsat v zákoně citelné sankce a “trestné body”.
Neříkejte mi, že by to nešlo. Nakonec je to vždycky o konkrétních lidech. Každý z nás,kdo se pohybuje víc po naší drahé vlasti, se setkal na hranici krajů/okresů s nápadnou změnou kvality nejen okresky, ať už k horšímu, nebo k lepšímu. A za údržbu povrchu té konkrétní silnice je vždy někdo konkrétní odpovědný. A někde to jde, a někde zase ne - to se pak hledají výmluvy na nedostatek financí nebo pracovníků, ale jak to že ve vedlejší okresní SÚSce to jde? Nebo aktuální rozkopání prakticky celého Brna. To taky někdo konkrétní povoloval a nezkoordinoval. A měl by za to nést odpovědnost a následky, stejně jako já, když mně naměří v obci 65.

reagovat
Sc
Sch
23. srpna 2023, 11:58
-4

V jednom s vámi musím souhlasit a to je intiutivnost, pokud má být někde 50ka, tak ta silnice musí na 50 vypadat, tak nějak přirozeně na ni člověk musí jet 50. A to se dělá třeba právě zúžením pruhů, nebo šikanou na začátku obce. Mnoho lidí to sice obtěžuje, ale je to právě ta intiutivnost. Takže, třeba na magistrále v Praze, kde je 50ka by možná mohli být užší 4 pruhy místo 3, v takové hustotě by nikoho nenapadlo jet rychleji a zároveň by se zvýšila propustnost. Podívejte se někdy např. do Barcelony autem, tam vám i 50 přijde jako šílená rychlost vzhledem k tomu, jak jsou všechna auta blízko, ale je to Španělsko, takže náklaďák nebo autobus už se do těch pruhů ani nevejde, takže to je extrém zase na druhou stranu.

reagovat
Radim Nemec
23. srpna 2023, 13:28
0

Souhlasim, ze rychlost (edit - tu je mysleno rychlostni omezeni) ktera neni adkvatni prostredi (/ podminkam) ma daleko vetsi sanci na nerespektovani. Nicmene ten problem je daleko komplexnejsi nez nahradit krytku airbagu bodcem - to by prece taky nikdo neboural, kdyby meli vsichni takovou jasnou hrozbu pred sebou, zejo... Jenom faktory ktere me napadaji (a mnoho je jich i ve clanku) - lepsi pece o znaceni (treba i nenechavat tricitku z praci na silnici v tydnu, kdy cely workforce ma nejake volno), lepsi pece o zacinajici ridice (asi primarne ze je dulezitejsi prizpusobit rychost podminkam a ne ze padesat na mokrem ledu je ok) a celkove nejakou magickou hulku (mene frustrace, nedelani si naschavalu/skoleni a celkovy pojem, ze i kdyz ten clovek prede mnou dela nejake divne veci, tak je nedela, aby me nas*al, ale protoze k nim ma nejaky svuj objektivni duvod; plus jako bonus pokud vim, ze jsem slabsi ridic, tak umoznit rychlejsim nejake rozumne predjeti - takova treba zakladni orientace v prostoru. nerikam hodit to do skarpy).
Persekuce ma podle me smysl az po tomhle vsem na tu cast lidi, na ktere rozumne slovo neplati. A aktivne se snazit dopravu sikanovat, ve smyslu "kdyz jim to osolime, oni nam sem prestanou jezdit" to uz zkouseli mnozi a v CR to zpusobi jenom dalsi vlnu podivnych "triku s pravnikem" a podobnymi medialnimi zhovadelostmi.
-
Komentář upraven 23. 8. 2023, 13:32:28

Radim Nemec
23. srpna 2023, 13:36
0

jenom abych to doplnil - je to extremne komplexni problem a tady ho nevyresime ani nahodou, protoze i kdybychom tady nakrasne neco vymysleli, tak v realite se behem prvnich peti minut najde nekdo, kdo "to cele" "uvidi tak trochu jinak".
Programatori vi - "tam kde vy pouzijete slovo "text" nekdo jiny napise "NeuveritelneDlouhouBlbost"

Stanley
23. srpna 2023, 13:10
2

Mě už ta honba za omezováním rychlosti z důvodu "bezpečnosti" docela otravuje (bych ji zakázala). Jediné, s čím se umí starostové obcí a policie tupě vytasit, je radar.

Často projíždím dvouproudovkou, tři úseky, z čehož 2 jsou rovné a bezpečné a třetí má dost nepříjemné odbočení do obce. Ročně se tam srazí několik aut, často těžce, a často odlétá se zraněnými vrtulník. A kde vždycky stojí policie se stopořeným radarem? Ano, na těch dvou rovných bezpečných úsecích. Ve třetím rizikovém úseku jsem je neviděl za 8 let ani jednou.

Za celý můj řidičský život mě někdo ohrozil rychlostí asi 4x, zatímco nedávání přednosti v jízdě, zkracování zatáček protisměrem, předjíždění i když není místo, a přidávání plynu když předjíždím, musím řešit během 20 km klidně i 5x. Prudké brždění, uhýbání do trávy apod. A kde je v tu chvíli Wiggum? Pravděpodobně někde s hrdým a svátečním výrazem leští trojnožku pro radar...

reagovat
S.
S.h.I.t.
23. srpna 2023, 13:24
2

Tak ona obecne neni problem rychlost vysoka, ale neprimerena. A to klidne muze byt i hluboko pod zakonnym limitem a stale to bude extremne nebezpecne. Ale prdnout nekam radar je proste "jednoduche".

Stanley
25. srpna 2023, 12:55
0

No jistě. Ty případy co popisuju se dějí mnohonásobně více, a dost často právě hluboko pod hranicí nepřiměřené rychlosti. Čili z pohledu PČR a médií je bezrizikový a v pořádku.

ro
rock
23. srpna 2023, 13:45
1

ad výzva v textu:
Ano, viděl jsem jeden případ, kdy si policajti odchytli trotla za volantem autobusu, který si předjížděním na plné vynutil svůj třetí jízdní pruh.
Konstatuji ovšem, že to byl jeden případ za 30 let dennodenního pohybu po silnicích.

reagovat
Mechanik
23. srpna 2023, 19:55
0

Zrovna minulý týden tu na státovce vzali jedno Ferrari, nad ním vrtulník a už ho lustrovali z dodávky.
A celkem nedávno jsem potkal kreténa co předjížděl extrémně nebezpečné řadu aut a o obec dál už stál u policie zmerenej civilní ovcí. Pak celkem dlouho jezdil slušně a teď už jsem ho dlouho nepotkal, možná nevydržel a změřili ho znova.

MMM
23. srpna 2023, 19:31
0

reagovat
bitner
23. srpna 2023, 21:33
0

Řízení od sedmnácti za podmínek, které nikdo nesplní,

Co tam prosim nejde splnit?

reagovat
beastar
24. srpna 2023, 13:02
3

Musíš jezdit autem který je tvoje respektive napsané na tebe. Kolik lidí v 17 má auto? Napsané na sebe? A takových věcí je tam vícero.

bitner
24. srpna 2023, 17:27
0

Cože?! Si dělají prdel ne? Tak na mladyho napíšu jedno auto no, ale asi si to budu muset někde přečíst.

bitner
24. srpna 2023, 17:50
0

A zdroj? https://www.l17.cz/ tohle vypadá jako oficiální info a nic takového tam není. Ani na mdcr jsem zatím nic nenašel. A popravdě ani žádné jiné nesmysly. Díky

beastar
25. srpna 2023, 06:59
1

Hale je možný že to nakonec neprošlo tak jak sem psal. Já v ČR nežiju a děti nemám tak sem sledoval jen debatu v médiích před tím závěrem. Takže jestli nemám pravdu sorry. Každopádně vím že zrovna ty změny v tom řízení mladých tam kolem toho bylo dost vášní.

bitner
25. srpna 2023, 08:02
0

V pohodě, je mi jasné, že kolem toho byla spousta šumu, ale snad ty největší picoviny neprosly. Mladymu bude za rok 17,tak to už sonduju.

Honza Hamster Křeček
25. srpna 2023, 10:14
-1

O tom vlastním autě taky nic nevim, ale je teda nutný si udělat řidičák, potom sehnat mentora bez škraloupu a toho mentora zaregistrovat. A dál samozřejmě zajistit, aby mentor byl vždycky přítomen v autě a způsobilý (bez alkoholu etc.).
Fakt tohle absolvuje takový počet začínajících řidičů, aby to vůbec stálo za to? Udělat si řidičák, kterej je vzhledem k tomu, že k řízení potřebuju ještě druhýho řidiče, reálně k prdu? A ještě honit rodiče po úřadech, aby si vyřídili na to mentorství papíry? To všechno kvůli tomu, že mě pak nechaj třikrát řídit na chatu a pak už mi stejně bude 18?

Já oceňuju snahu vymyslet něco novýho, ale tohle je fakt úplně k ničemu a vlastně ani nerozumím tomu, co tím kdo chtěl docílit. Ta hranice 18 let je tu na všecky dospělácký věci a nevidím důvod ji u řízení (nebo čehokoli dalšího) posouvat. Ať si řidiči počkaj na plnoletost a až budou mít normální plnohodnotný papíry, tak ať jezděj a jezděj. Čím víc, tím líp. Jinak se to nenaučí.

Ha
Habakukk
25. srpna 2023, 10:59
3

Až nastane čas tak pro mě nebude problém si to pro syna vyřídit. Jasně úřední opičárna, ale sám si pamatuji jak to byl super pocit řídit a pokud to bude pod dozorem je to fuk stejně to bylo super.

bitner
25. srpna 2023, 20:21
0

Ja to teda kvituju. Synovi snad neco malo predam. S tim, ze tam s nim budu muset sedet, tak budu no. Jako ze bych mu v 17 nebo 18 dal auto a udelej si eurotrip hochu, to asi stejne nehrozi. Ridicaky budou jenom drazsi, takze cim driv si to opatri, tim lip.
Snad za ten rok nechytnu body, to by bylo spatne. Ale jeste je v zaloze manzelka. V 19 bude mit odkroucenou tu zkusebni dobu, nebo co to je. U nas na vsi jsou urady nastesti prazdne, takze je to otazka jedne vychazky bez cekani.

Oh!Gust
26. srpna 2023, 13:09
1

Súhlasím s bitnerom.
Ja som si ako občan SR (kde už som mal možnosť od 17) chcel spraviť vodičák čo najskôr, preto som začal do autoškoly tak, aby som krátko po 17. narodeninách vodičák získal a mohol už jazdiť. Nevadilo mi, že som musel mať ešte stále niekoho vedľa seba. Väčšinou to boli rodičia, s ktorými by som aj tak musel niečo málo odjazdiť, než by ma pustili vo svojich autách do premávky, či už by som mal 17, 18 alebo 28 rokov.
Nakoniec výcvik v autoškole trval dlhšie, než som predpokladal a od vodičáku do dovŕšenia 18 mi chýbalo 8 mesiacov. Tak som dovtedy jazdil s rodičmi vedľa seba a na škodu to rozhodne nebolo, niektoré chyby som si vyskúšal ešte s nimi a potom neskôr sám som už robil iné chyby.
Rodičov som po úradoch pri vybavení dokladu hnať nemusel, síce to už je viac než šesť rokov, ale myslím, že stačilo len pri fotení/preberaní dokladu uviesť údaje z ich vodičských preukazov na formulár od policajtov. Preto ak by túto možnosť mali mať aj moje deti, radil by som im, nech to využijú.

to
tomaass2
24. srpna 2023, 14:40
0

Představte si policisty jako členy velké společnosti (korporátu). Mají to dělat dobře nebo splnit zadanou tabulku? Zhruba v tom si já představuju jeden z problémů…

Agresivní psychopaty (vynucující si místo k předjíždění, kašlající na semafory či pruhy apod…) je dost těžký odhalovat (pomáhají v tom kamery a budou drony), ale subjektivně mi přijde, že jich je méně než kdysi, hlavně díky rostoucí dálniční síti, po které se vcelku dá přesouvat k čili rozumnou rychlostí.

Další věcí je, že mezi řidiči jsou tací, co mají zákazů hned několik a stejně se jim jezdí vesele dál, protože jim hrozí jen další zákaz.

A to, že naše komunikace jsou mnohdy paskvily a pasti, to tomu taky přidá. :D

Ale zas když si vzpomenu na Gruzii nebo Indonésii, tak je tady pohoda jazz … :)

reagovat
af
afro-r1
25. srpna 2023, 08:49
0

Ja naopak tesknim po Sicilii. Jedine mistni pravidlo bylo, aby vsichni dojeli v poradku do cile. Jakou rychlosti, kolika pruhy, ci v jakem poradi bylo jedno. Vsechny znacky a pruhy mely ciste informativni charakter.

beastar
26. srpna 2023, 17:19
3

Já asi úplně nejhorší provoz plný agresivních idiotů zažil v Rusku. Jenom podotýkám že je to už dávno. Mimo města špatný silnice a totálně mimo jedinci o stavu vozidel nemluvě. Ve městech se ten problém jen zvětšoval. Počtem idiotů a jízdních pruhů. Slušně divoký to bylo taktéž v Indii. Kde to je celý takový jiný a jinak. Vlastně mi přišlo že všichni jedou all in. Nebo ve stylu dojedu nebo smrt!

Zároveň vzpomínám vážně rád na Réunion. Tam převážně jezdí menší a slabší auta. Protože na většině ostrova opravdu věci typu Audi A8 či BMW X6 nedávají smysl a neprojedou. Všichni si jedou v těch svých 206, případně kdo je frajer i v Cliu. Nikdo nespěchá všichni v klidu. Značení je velmi slušné. Tam kde není si řídiči vyhoví, mávnou. Dokonce i autobusy si pak vcelku v pohodě zvládnou udělat místo na silnici kde se sotva na první pohled vejde jeden. Jezdil sem tam s Fiatem Bravo a později s Tipem. Obě auta mi tam přišla zbytečně velká. Hlavní prostě bylo že nikdo nikoho naschvál neomezuje, nespěchá. Jo a policie existuje ale opravdu má spoustu jiné práce než dělat namátkově kontroly a měřit. Kvalita silnic mnohdy lepší jak v ČR regionálně. V době kdy sem tam byl i PHM stávalo stejně jako v EU. Prostě cesta nevede přes represe ale edukaci. A hlavu řidičů. Nicméně i chodců atd atd.

to
tomaass2
27. srpna 2023, 10:00
0

Podobný zážitek mám z Tenerife s Gran Canarie - tam byla taky taková pohoda na silnicích... Protože nebylo kam spěchat a bylo to stejně všechno tak úzký, že to bylo jedno :D

Proti tomu to Rusko u tebe, u mne Gruzie … tam jsem se reálně bál o život a kdybych tam jel znova, beru taxik a dam mu dvojnásobek za to, že pojede pomalu tyjo.

yellec
30. srpna 2023, 23:48
-1

Přesně. Tenerife mě taky neskutečně příjemně překvapilo. Místní tam mají s turisty svatou trpělivost.

to
tomaass2
01. září 2023, 14:08
0

Díky svoji práci jsem toho nejezdil po různých destinacích docela dost a normálně bych byl pro, kdyby auta z půjčoven měly nějaký označení, protože třeba v Austrálii jsem ze sebe během prvních několika dní udělal několikrát blba v protisměru (kruháky, parkoviště, obzvlášť v noci bez provozu hrozný problém). Myslím, že i takhle na ostrovech by to místní ocenili :) Ale já zas třeba nemám problém s tím, abych někde zpomalil a za sebou vzniklou “kolonu” místních pustil, když to tam neznám a kochám se. Mýmu egu to vůbec neva :D

PepaSFI
27. srpna 2023, 11:02
4

jak je mým zvykem, ke žhavým tematům píšu až vychladnou. Takže k věci.
Novela zákona, no jako vždycky. Nic moc. Teda spíš nic. Co na tom chcete furt vylepšovat? Bodový systém? Máme limit dvanáct bodů. Ale vlastně jen šest, protože někdo přišel na velemyšlenku dávat je po dvou. Deset dvacet třicet, narodil se prcek. Kdyby se skutečně důsledně dohlíželo na přestupky, tak jak si někteří naivové představují, tak jsou profi řidiči bez papírů asi za půl dne a my ostatní tak do týdne.
Málokdy jedu dál než 100km takže obvykle jsem v místech která velice dobře znám ale protože jsem šťoura a cynická bestie, snažím se všímat si. Tuhle jsem stál u Pennymarketu ve Velkém Meziříčí a napadlo mě, kolik asi je v tom místě dopravních značek. Jen tak na jedno kouknutí jsem jich napočítal 14 a to si nejsem jistej jestli je to komplet. Včetně vjezdu do parkoviště kde je jednosměrka, ovšem nahnutá tak že ji není vidět a proti není zákaz. A naproti je benzinka, myčka a LPG/CNG a vjezd je tak vodorovně dopravně omalovanej, že je z toho člověk svisle zmatenej. https://mapy.cz/s/dolenusoda
Tento týden jsem měl dvě cesty do východních Čech, podkrkonoší a Holice. Jízda pohoda, doprava navzdory objížďkám v klidu. Policajtů nula, pitomců málo. Vlastně jen pár, co blbě předjíždí natěsno v blbým místě. Dřív to dělali oktávisti a golfisti, zátah vodspoda, teď spíš velké SUV mámamobily Hyundai nebo Volvo. Cyklistů nepatrně, asi už to vychází z módy. V každé druhé vesnici informativní radar aby řidič viděl že fujfuj zlobíš! Plus pár měřících trestných. Já nějak nemám ve zvyku tu rychlost porušovat ale jak jsem měl kvůli objížďkám zapnutou navigaci a ona na mě kvíkala, uvědomil jsem si, že i s tak zoufale pomalým autem si můžu říkat Kapitán Přeslimit protože ono to jaksi tou padesátkou nerado jezdí. A samozřejmě jsem byl asi jedinej co jel pod 55 po značku aby mě nechytila nějaká ta past.
150 po dálnici, no stejně tak spousta jezdí. Osobně si myslím že je to jedno, Když někdo místo řízení čumí do telefonu nebo se hrabe vpapírech z kšeftu, je to vo průser v jakýkoliv rychlosti a jestli ta rána bude trošku větší na tom moc nezmění. Řidičák s dozorčím, no já stejně ze začátku řídil s dozorem a jestli v 17 nebo o chvilku později? Myslím že neškodí začátečníkovi trošku to sebevědomí poladit, nahoru i dolů, oba případy jsou často potřeba. Ale taky je pravda že znám takový co po čtyřiceti letech za volantem.... no radši bez komentáře.

Aproč se ty změny zákona dělají? Protože je potřeba vykázat činnost. Ouředník sedí, škrábe se na sedínce, jé co když si někdo všimne že je zbytečnej! Tak něco vymyslíme. Trošku se to mediálně podepře aby byla tuhleta společenská poptávka a máme důležitou činnost. Vznikne hromada blbostí které včas někdo vyškrtá a dozvíme se o nich jen náhodou, ty menší blbosti vypadnou kvůli žabomyším válkám a zůstanou skoro neškodný zbytečnosti na kterých se shodli.

reagovat
beastar
27. srpna 2023, 12:32
4

Naprostý souhlas. Mimochodem to značení v ČR je opravdu hrozný. Jak vodorovný tak svislý. A věci typu na sto metrech 30, 50, 80, 30... To je na žalobu. To skutečně třeba v Německu příliš nevidíš. Jinak k tomu ježdění. Předjíždění je opravdu pořád bolest. Já to ale přičítám i tomu, že lidi jsou v Čechách neustále nucení právě kvůli objížďkám a nedostatku dálnic i důležité věci brát po hnusný malý polňačce. A to i kamióny a busy. Alternativa neexistuje. Pak se to tam nachytá a prostě občas někdo spěchá. To se ani za roky nezlepšilo. A nový svodidla v místě to nevyřeší.

Zase na druhou stranu. Vesnice. Je nás tu několik co bydlíme ve Švýcarsku. A logicky tu jezdíme. Xy přechodů, kruhové objezdy, občas lights i ve vesnici, kde máš úhrnem deset domů. Policajti jsou docela bdělý a když už ten flastr dostaneš docela to bolí. Žádný tak domluvou pane řidič tady za 500. Možná za 500 ale CHF. A to si z logiky věci na značení a podobně nelze stěžovat všude je něco:)

Každopádně s novelizací máš opravdu recht. Tak to právě je. Bohužel. Možná se mělo opravdu tenkrát jít cestou čisté kopie toho systému ve Francii. Kde je vícero bodů složitější bodování a více to závisí na situacích. Jako ty tresty. Pak by v Česku ubylo případů kdy táta od rodiny zoufale ujíždí policii protože se vybudoval za pásy. Jenže rodinku živit musí a těch půl roku to autobusem nedá. Ubylo by řidičů ppl kteří přijdou o licenci taky jen protože dvakrát na 50 ...62 a pásy... A pak jezdí balíky v zákazu a doufají. Potom maření a tak dále. Dělá to ze slušných lidí kriminální živly. A jak můžeme vidět na nepoučitelné alkoholiky, fetky to nemá efektivní dopad. Ujíždí sjetý s osmým zákazem řízení v kradeném voze. Já fakt nevím co ta Policie k tomu potom připomínkuje když ten zákon je vždycky taková žumpa nakonec.

to
tomaass2
01. září 2023, 14:11
-1

Hele třeba Norsko … pokuty taky solidní, ale na většině silnic značka “za 200 m bude 50” a pak další značka “50” a tam už fakt platí. A ne schovaný za keřem, ale na obou stranách silnice a pěkně vidět. Znějící krajnice i v úplný řiťce, prostě tak aby ti to pomohlo a hned je tam větší pohoda.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem