načítám data...

Nissan X-Trail e-Power: Benzínový elektromobil s turboefektem. Cože?

X-Trail se mění k nepoznání. Komfortem i zpracováním míří výš. Úplně novým typem pohonu kráčí vstříc elektrifikaci, ale spalovací tříválec si zachovává jako generátor energie. Funguje to?

zobrazit celou galeriiFoto:   D&H foto

Nissan X-Trail k nám přijíždí již ve své čtvrté generaci, která se od svých tří předchůdců výrazně liší. Zaprvé je to systémem pohonu, kdy musí vždy stačit „pouze“ tříválec plus určitá forma elektrifikace. Zadruhé je to i posun výš z hlediska kvality a komfortu v kabině. Celkem už má na kontě X-Trail za více než 20 let skoro osm milionů prodaných kusů. Co myslíte? Bude v tomto úspěšném trendu pokračovat i tato revoluční generace?

Vzhled a interiér dnes prolétneme rychle, aby mi zbylo místo na to nejzajímavější – techniku. Už na první pohled vidíme jasnou příslušnost ke značce. V přední masce naznačené véčko, rozdělené světlomety a stavba SUV jsou poznávacími prvky většiny Nissanů v Evropě. X-Trail dostal sebevědomější výraz, který je trochu divočejší, jak se na Japonce sluší a patří, ale ne tolik, aby to oku Evropana vadilo. Rozhodně podle mého názoru vypadá dobře, obzvláště v barvě Champagne a černě lakovanou střechou. Zboku to vypadá na slušnou světlou výšku, ale výsledných 190 mm je o něco méně než u předchůdce. Pravděpodobně za to může baterie uložená pod předními sedadly, ke které se ještě dostaneme. Boky auta jsou krásně hladké a plynulé, bez nějakých zbytečných zářezů nebo výstupků. Zaujmou zde především velká 20palcová kola, určená pro nejvyšší výbavu Tekna+. V zadní části bych možná vynechal výraznou prohlubeň pod koncovými světly, ale jinak snad nemám co vytknout. Titul na přehlídce elegance určitě X-Trail nezíská, ale vypadá dostatečně důstojně, abyste se za něj nemuseli stydět i mezi luxusnější konkurencí na firemním parkovišti. Tohle je rozhodně skok vpřed.

DH Foto

O exteriéru mohu říct, že se mi líbí, ale z interiéru jsem doslova nadšený. Na celkovém dojmu dělá jistě velkou část především volitelné čalounění z hnědé kůže Nappa, ale i bez ní je z X-Trailu cítit kvalita. Všechno, co je v dosahu posádky, je příjemné na dotek, dobře slícované i hezké na pohled. Spodní část sedadla je pro mé rozměrnější pozadí možná úzká až příliš, ale pěkné boční vedení opěradla i celková příjemná tuhost celého sedadla to vynahradí. Ani zadní cestující si nemají nač stěžovat. Mají zde ve všech směrech nadbytek místa a třeba i třetí zónu klimatizace a vyhřívání dvou krajních sedadel. Dětské pasažéry pak jistě potěší rozměrná panoramatická střecha, která se dá v přední polovině otevřít nebo i celá zatemnit roletou, což už dnes není vždy standard (ahoj Teslo). Vynikající je úhel otevření zadních dveří skoro 90 stupňů (viz foto), který ocení určitě nejen cestující, ale třeba i rodiče, kteří musejí dávat své malé děti do dětských sedaček. Zadní opěradla nabízí i nastavení úhlu sklonu a celá sedadla se mohou posouvat ve značném rozsahu. To je jistě důležité při nastupování na zadní sedadla v sedmimístné verzi, kterou jsem ale k dispozici neměl. Díky tomu mi zase zbylo více místa v kufru (575 litrů, sedmimístná verze 485 litrů), který určitě vyhoví všem rodinným aktivitám.

DH Foto

Řidič má v dispozici dva 12,3 palce velké displeje. Jeden pod volantem a druhý klasicky uprostřed kabiny. Oba spojuje to, že mají perfektní jemné zobrazení plné jasných barev a také okamžité reakce na povely. Přístrojový displej nabízí jak klasické zobrazení s dvěma kruhovými ukazateli, tak lehce upravené, které vidíte na fotkách. Na středovém displeji pak samozřejmě můžete promítnout Apple Carplay nebo Android Auto, ale jen pomocí kabelu. Nechybí bezdrátová nabíječka, 360stupňové  kamery kolem vozu, head-up displej, elektricky kufr, bezklíčové ovládání nebo třeba „povinné“ točítko hlasitosti. Jistě také potěší i samostatný panel pro ovládání klimatizace.

Převodovka se ovládá masivním voličem na středovém tunelu, který vám na rozdíl od tlačítek dá jasně tušit, jestli jste zvolili požadovaný směr jízdy. Musím také vyzdvihnout volant bez nějakých zbytečných tvarových kreací, který skvěle padne do ruky. Tlačítka na něm jsou velká, jasně popsaná a hlavně nejsou dotyková. Pobyt na palubě je zkrátka na výbornou.

DH Foto

Pojďme ale teď na to nejzajímavější – pohon auta. Na výběr máte u nového X-Trailu ze tří možností. První je pro tradicionalisty. Tvoří ji spalovací 1,5litrový přeplňovaný tříválec, který pohání přední kola. A to je vše, žádné elektromotory, žádná baterie, jen systém mild-hybridu, tedy zjednodušeně silnější startér-generátor. Jenže opravdu bude pro tak velké auto stačit pohon jen třemi válci? Motor je to sice zajímavý, má třeba variabilní kompresní poměr, nepotřebuje vyvažovací hřídele (tříválec!), ale další dvě motorizace už jsou zajímavější.

Popíšu rovnou tu nejsilnější, která je v testovaném voze. Vpředu pod kapotou stále trůní ten samý tříválec, ale zcela přišel o jakékoli spojení s koly. Nyní se z něj stává pouze generátor elektřiny, která je ukládaná do baterie o kapacitě pouze 1.73 kWh. O samotný pohyb se starají dva elektromotory, jeden na každé nápravě, a auto je tak čtyřkolka pod názvem e-4ORCE. Souhrnný výkon obou motorů činí 157 kW, točivý moment předního motoru je 330 Nm, zadního pak 195 Nm. U prostřední výkonové verze chybí zadní elektromotor. Auto je tak pouze předokolka s jedním elektromotorem o výkonu 150 kW a 330 Nm, zbytek hnacího ústrojí ale funguje stejně.

DH Foto

Možná to zní složitě, ale vlastně je to ve výsledku velmi jednoduché. Auto postrádá převodovku, kardan a další podobné zbytečnosti. Systém si zkrátka motor vytočí na otáčky, které právě potřebuje a jsou v tu chvíli nejefektivnější pro výrobu elektrické energie, nebo ho úplně vypne. Elektromotory si berou z baterky, co potřebují. Občas jen přední, občas oba a vy můžete všechno sledovat v hezké grafice na digitálním přístrojovém štítu. Je to vlastně hodně podobné jako systém třeba u nové Hondy Civic, ale s jedním podstatným rozdílem. Honda od určitě rychlostí umí kola na motor napojit napřímo. Něco jako kdyby na dálnici auto zařadilo šestku a motor tak poháněl přímo kola vozidla. Systém Nissanu toto vylučuje.

Takto na papíře mi to přijde jako ideální systém. Auto se pohybuje plynule a tiše jako elektromobil, ale od majitele nevyžaduje žádné postávání u nabíjecích stanic, ale jen tankování benzínu, jak byl pravděpodobně doposud zvyklý. Ale jak to funguje ve skutečnosti?

DH Foto

Vlastně velmi dobře, jen s jedním podstatným problémem, ke kterému se dostanu. Nejdříve k pozitivům. Auto se rozjíždí zcela neslyšně, plyn jde krásně dávkovat, plynulá jízda bez řazení je příjemná i pro posádku a celkově je pobyt na palubě nad očekávání příjemný. Řidič si může zvolit tlačítky na středovém panelu i EV mód, na který auto zvládne pár kilometrů (cca 3 km), nebo ovládání pouze akcelerátorem (e-Pedal). Když kapacita baterie klesá už pod polovinu, auto si začíná zapínat spalovací motor, který naskakuje skoro neslyšně a bez jakýchkoli vibrací. Je znát, že X-Trail je pro Nissan jedním z těch top vozů a tlumicích materiálů zde bylo použité nemalé množství. Naprostou většinu času auto pohání oba elektromotory najednou. Pouze přední elektromotor auto používá jen při jízdě v naprosto minimální zátěži, ale řidič to nemá možnost z ničeho poznat, jen podle grafiky na displeji. Žádné škubání nebo kontrolky. Při klidné jízdě je auto perfektní.

Nějaké pocity a vjemy z jízdy začínají přicházet při trochu větší zátěži – zkrátka když na to víc šlápnete. Tím prvním je přítomnost pískání elektromotorů nepříjemným vysokým tónem. Pravděpodobně si toho všimnou všichni na palubě. Opravdu tohle nešlo taky utlumit? Zadruhé se motor začne vytáčet do vyšších otáček, což ničemu nevadí. Pozorný řidič si toho všimne, zbytek posádky pravděpodobně ne. Rozhodně vás to neotravuje. Zvuk je poměrně příjemný a tři válce bych mu netipoval. Monotóní zvuk jako u motorů s CVT převodovkou je sice přítomný, ale jak už jsem psal výše – díky odhlučnění není tolik patrný a prostě neotravuje.

DH Foto

Ale teď k tomu turbo efektu z nadpisu. Jde o to, že pokud chcete najednou plný výkon (předjíždění, výjezdy z vedlejší, nepřehledné křižovatky podobně), tak samozřejmě sešlápnete pedál na podlahu. V tu chvíli vám okamžitě dá baterie do elektromotorů, co může, ale pocitově mi připadá, jako by dávala tak poloviční množství výkonu, než který si o motorech můžeme přečíst v technickém průkazu. Po půl vteřince naskakuje spalovací motor, pak se vytočí na odpovídající otáčky a po další půl vteřince jako by najednou začal výkon z motoru téct přes baterii přímo na kola a vůz pocitově napodruhé výrazně přidá. Pak už je těch 213 koní opravdu přítomných a v tu chvíli je X-Trail až nečekaně rychlý. Motor je už trochu slyšet, ale stále nic nepříjemného. Auto nabírá rychlost do cca 150 km/h velmi rychle a taky ji díky elektromotorům dobře maskuje. Takže si budete hezky plout krajinou půl metru nad ostatními řidiči a divit se, proč se najednou všichni před vámi taky rychle přibližují. Pocit při plné akceleraci je stejný jako při čekání na nafoukání turbodmychadla. Jako by malá baterie nebyla schopná elektromotory okamžitě krátkodobě krmit potřebným napětím a zvládne to až ve spojení s generátorem elektřiny od motoru.

A vadí tyto drobnosti při používání X-Trailu? Vůbec! Auto navozuje svým tichem a pohodlím naprosto klidnou atmosféru a jakémukoli blbnutí rozhodně nevybízí. To podporuje také spíše měkčí podvozek, který má ale oporu ve velmi tuhé karoserii. Vůz je tak vždy především komfortní a sportovnost mu moc nejde. To ale není nějaká chyba, to je vlastnost. X-Trail už od své první generace nikdy sportovní být neměl, a to je dobře. I přes 20palcová kola pečlivě žehlí každou nedokonalost, díru, spáru, prasklinu, propadlý kanál a rozhodně ho nerozhodí ani zpomalovací prahy. Jízda jako na obláčku vzduchového podvozku (který taky občas nebývá dokonalý) to sice není, ale moc se mu nevzdaluje. Co se také sluší zmínit, je vynikající dávkovatelnost i účinek brzd. Info o rekuperaci na displeji máte, ale přechod na mechanické brzdy v chodu pedálu vůbec cítit není. Tohle u hybridů a elektrických aut zatím bohužel úplně běžné není.

DH Foto

A teď ten zmíněný podstatný problém. Možná to bude mým chybným očekáváním, ale tak nějak jsem si myslel, že by tento hybridní systém mohl být úsporný podobně jako třeba u zmiňované Hondy Civic. Jenže úspornost zřejmě při jeho vývoji nebyla tou prioritou číslo jedna. Nissan mluví o přibližně 6,5 litrech na každých 100 kilometrů. Tomu se mi nepodařilo přiblížit, i když je potřeba uznat, že podmínky nebyly ideální – teplota lehce nad nulou. Skončil jsem s hodnotou 8,4 l/100 km. Při velmi klidné jízdě nebo ve městě jsem byl schopný se dostat o litr níž, při jízdě dálničním limitem zas o litr výš. Neříkám, že je to úplná tragédie. Přeci jen to kus auta, co něco váží (1.9 tuny), plný komfortní výbavy, schopný převézt hromadu nákladu po silnici i v terénu nebo třeba sedm lidí (+ 20 tisíc). Vlastně je to na úrovni podobně výkonných a velkých benzínových konkurentů, takže žádná hrůza. Jenže pak tu máme třeba hybridní RAV4 nebo auta s naftovými motory. Všechno však není jen o penězích na provoz. Náklady budou možná shodné s konvenční technikou, ale zůstávají benefity v podobě tiché jízdy, okamžitého zátahu, lehčího ovládání auta a podobně.

Cenově na tom X-Trail není nejhůře – zapadá mezi své konkurenty. Základní motor bez výraznější elektrikace a s nejnižší výbavou startuje na 900 tisících. Systém pohonu e-Power s předním pohonem pak na 1,07 milionu a čtyřkolka na 1,23 milionech korun. Testované auto v nejvyšší výbavě, kde už je snad úplně všechno myslitelné pohodlí, vyjde na 1,375 milionu Kč.

DH Foto

Závěr

Nový Nissan X-Trail byl pro mě velkým překvapením. A to v dobrém. Vnější design je výrazný, ale zas to tolik nepřehání. Kabina má perfektní zpracování, volbu materiálů i výbornou výbavu. Vše, co dostanete (a že toho není málo), funguje přesně tak, jak má. I bezpečností systémy jsou na vysoké úrovni a nějakých falešných poplachů se bát nemusíte. Zasahují, jen když opravdu mají. Obrovskou změnou je systém pohonu, který vychází vstříc budoucnosti a elektrifikaci. Bere si to dobré z elektromobilů, ale zároveň své majitele nestresuje krátkým dojezdem a nutností dlouho nabíjet. Tohle je auto, které bych si rozhodně uměl představit ve své garáži. Uvidíme, jak tuto změnu ocení zákazníci. Co na tento systém říkáte vy?

 

Technické údaje:

Pohon: přeplňovaný zážehový tříválec 1497 ccm + 2 synchronní elektromotory
Výkon: spalovací motor 116 kW, celkový výkon 157 kW
Točivý moment: 330 + 195 Nm 
Kapacita baterie: 1,73 kWh (netto)
Převodovka: žádná
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,0 s 
Velikost nádrže: 55 litrů
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,3 – 6,6 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 8,4 l/100 km  
Cena testovaného auta (X-Trail e-Power e-4ORCE 4WD Tekna+): 1 374 990 Kč

 

Za zase vynikající fotky děkuji D&H Foto

DH Foto

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
27. února 2023, 08:55
1

Záleží, co tam přesně mají za články, ale ~2kWh baterie bude mít krátkodobý maximální výkon řádově v nějakých nízkých desítkách kW. Z rozdílu mezi výkonem spalováku a maximálním systémovým výkonem to bude kolem 40 kW. Je to tedy daná vlastnost toho systému, pro plný výkon musí běžet i ten spalovací motor, který zbytek dodá na přímo.

reagovat
Ronoath
27. února 2023, 09:08
6

Auto kromě předku nevypadá zle, ale to mechanické propojení podle vzoru Hondy by zřejmě přidalo na efektivitě pohonu.

Titulní fotku by ale Nissan mohl z fleku použit na billboardy, naprosto perfektní práce!

reagovat
MB
MBMB
27. února 2023, 10:35
0

Na dálnici ano, ve městě by se to mělo chovat podobně. Těch 7,5 l/100 km ve městě mě trochu překvapuje.
Nicméně ta jednomotorová verze má udávanou spotřebu o 1 l/100 km nižší, čili nějaká neefektivita bude tam. A Qashqai se stejným pohonem, který je velikostně blíž tomu zmiňovanému Civicu, je o další litr níž. Zřejmě tam tedy až tak velký rozdíl nebude.

Lukáš Naske
27. února 2023, 23:09
0

Ronoath: Díky za pochvalu fotek :)

Uvažoval jsem o tom stejně jako ty. Taky jsem si říkal, že napojení motoru přímo na kola ve vyšších rychlostech by pomohlo efektivitě, ale jak píše MBMB –zlepšila by se asi spotřeba na dálnici, ale ono to tak nějak žere všude.

Zajímavé je to při velmi krátkých trasách. Pokud máš štěstí, trefíš se s nabitou baterkou do provozu čistě na elektřinu a jedeš za nic (obrazně). Pokud ale nabito nemáš a nastartuje se motor, který v tu chvíli jakoby pohání auto plus samozřejmě dobíjí baterii, můžeš skončit i se spotřebou přes 15 l/100. (beru trasy do 5 km). A úroveň nabití nemůžeš nijak ovlivňovat, takže je to trochu loterie.

sheogh
27. února 2023, 10:19
-1

Brrrrrr...

reagovat
st
st. Padre
27. února 2023, 10:57
2

Relativně složitá technika a vysoká reálná spotřeba. Já tedy ty výhody třeba oproti Toyotě opravdu nevidím.

reagovat
Honza Hamster Křeček
27. února 2023, 14:19
1

Oproti Toyotě je technika jednodušší, ale taky méně efektivní.

Lukáš Naske
27. února 2023, 23:18
2

St. Padre: Popravdě si skoro myslím, že je to snad jednodušší, než klasicky motor se (složitou) automatickou převodovkou. Máš jen motor jako generátor do malé baterie a jednoduché elektromotory. Spíš na to nejsme zvyklý a je to zkrátka nová technika, která se musí vychytat.

Opravdovým problémem je ta spotřeba, která už je v dnešním světě příliš vysoká. Přitom ještě o třeba dvě generace X-trailu dříve by nám to přišlo jako slušné číslo. Nevím, kde inženýři ze země vycházejícího slunce udělali chybu. Uvidíme, jestli s tím plánují ještě něco dělat.

bkralik
27. února 2023, 17:29
3

Pokud by mi palubní počítač psal "Od tankov." na displayi na místě, kde je okolo kilometr prostoru, asi by trvalo tak hodinu než bych si buď zvyknul a nebo ten display vyrval a s velkou chutí tím samotným autem přejel...

reagovat
Jakub Pospíšil
27. února 2023, 17:53
6

Tankov.
Refill/Refuel
Opět moje oblíbené pevně stanovené sloty na znaky v systémech.
Fakt to nechápu. Jakákoli jiná elektronika se toho zbavila snad ještě v devadesátých letech, maximálně někdy po mileniu.
-
Komentář upraven 27. 2. 2023, 17:59:00

HeavySmoker
28. února 2023, 12:20
4

Lepšie sa testuje UI ak treba riešiť jazykové mutácie (nerozhodí sa mi layout obrazovky, ak hej, akým spôsobom a čo ak vzniknú počas života produktu nové jazykové mutácie) To isté slovo sa vkladá ako element na viac miest a existuje k nim jednotný preklad. To že na nejakej obrazovke je okolo toho slova miesto je cool, ale ten istý element možno figuruje aj na inom mieste systému s obmedzeným priestorom. Samozrejme mohli by byť dva preklady a existovať nezávisle na sebe, ale to by stálo 4 eurá a to by chcelo nový budget request a vôbec, odbory by to nedovolili a vlastne je čas ísť na obed. Je to unifikácia, znižovanie náročnosti na testovanie a preklad.

Lukáš Naske
28. února 2023, 12:35
0

Tak to možná raději doplním i to klasické zobrazení budíků, kde je toho místa taky spousta. To samozřejmě nevylučuje, že se to propisuje v systému ještě někam. To jsem už ale nenašel.

bkralik
02. března 2023, 08:57
0

HeavySmoker: Já chápu proč je levnější a pohodlnější tam napsat "Od tankov.". Jenže pro mě to je úplně to samé, jako kdyby do toho auta třeba nenamontovali otvírání okýnek - nepotřebuješ to, auto bude jezdit i bez toho, určitě by tím podstatně ušetřili budget a zjednodušili testování dveří, ale bude tě to prostě sr*t.

HeavySmoker
02. března 2023, 09:37
0

bkralik: Chápem to, tiež ma to vytáča, len som vysvetľoval prečo sa tak zdanlivo nezmyselné veci do toho infotainmentu dostanú. Nehovoriac o tragickej neschopnosti automobiliek prilákať do svojich zle platených, ale zato rigidne riadených, pozícií dostať nejaký IT talent. Žiaľ sa na také excesy ešte budeme chvíľu pozerať a čím viac sa automobilky budú spoliehať na IT služby ako zdroj príjmu, tým zúfalejší pohľad to bude.

Frankie
27. února 2023, 19:43
1

Já ti nevím Antone Pavloviči. Mi ti přijde takový kočkopes, cesta do nikam, slepá ulička co se pohonu týče. Prostě ústupek pseudoekologii. Když vím, že v naftě by to jelo jednodušeji a za min. Snad jen ten komfort jízdy je něco na víc.
Jinak asi ok, ale ten zadek se hrubě nepovedl.

reagovat
Lukáš Naske
27. února 2023, 23:30
1

Design je samozřejmě subjektivní věc. Úplně ideální to není, prostě je tam toho po japonsku trochu moc, ale rozhodně to mohlo dopadnou o poznání hůř. Zajímavé je, že třeba těch prolisů pod zadními světly jsem si naživo prakticky nevšimnul a ty fotky je strašně vytáhly.

A k pohonu – pokud by to bralo třeba 6 litrů benzínu, tak bych to osobně určitě preferoval před dieselem. Pohon na elektřinu prostě má své výhody – hlavně plynulost, výkon a ticho. Ale když to bere o tolik víc, tak je to samozřejmě nesmysl. Na druhou stranu je tu velký potenciál pro vylepšení, což už u konvenčních pohonů tolik není. Sám jsem zvědavý, jestli tento koncept zachovají (snad vylepšený) i v dalších generacích nebo půjdou jinou cestou.

Frankie
28. února 2023, 11:29
0

No to je právě ta otázka toho smyslu, tady u nás v EU. Zda to není jen nějaké přechodné řešení kvůli flotilovym emisím CO2, když už padlo, že za 12 let bez spalovacích motorů. Pak je právě otázkou, zda a na kolik má smysl tahle koncepce a další práce na ni.

Mi
Michal Lenc
28. února 2023, 17:34
2

Jestli by se vyplatilo tam dát naftu? To je otázka. To máš: DPF filtr, vstřikování močoviny a nádrž na močovinu, Common rail s čerpadlem. No a pak ti to někdo ještě zakáže, že naftu do centra města kvůli noxům nechce.

Fr
Frodo
28. února 2023, 06:52
1

Já to napíšu sem, i když to nemá přímou souvislost s tímto konkrétním testem. Ten je sám o sobě super, krásné fotky, navíc ten interiér mi přijde opravdu pěkný.

O víkendu jsem připravoval auto na sezonu. Měnil olej, promazával vodící čepy brzd, filtry a vzpomněl jsem si, že mám ve skříni uložené staré Top Geary, Speed, Faster, Autocar. Trochu jsem se začetl a pak mě přepadl regulérně vztek. Třeba nad číslem TG z roku 2016, kde se dělalo veliké srovnání aut na okresky. A vniklo z toho spousta nádherných stran čtení plné výkonu a zábavy o autech, které byly relativně dostupné. A těch možností. Od Audi S1, přes Fiestu ST až po Golf R. Když po těch pár letech čtu současné testy, tak úplně zírám kam jsme se posunuli. To je samá cipovina jako spotřeba, dojezd, rychlost nabíjení, koncepce pohodu, přepočty CO2, toky energie a nutná změna myšlení. Schválně. Pokud máte tu možnost, začtěte se do těchto starých časopisů. Možná dojdete ke stejnému závěru a budete nasraní, jak vám bez toho, že by jste to chtěli, změnili svět aut který jste měli rádi. A třeba jste si toho ani úplně nevšimli. Když jsem se začal v dětství zajímat o auta tak by mě ani nenapadlo, že budu ještě v mladém věku, jen o něco později, nasrán z nostalgie. To bych čekal tak v devadesáti.

reagovat
beastar
28. února 2023, 08:18
0

Ono to tak úplně není. Vážně nejde srovnávat testy hot hatch a sportovních aut. A módního crossoveru případně dodávky. Že se svět aut mění to vidíme všichni. Na to netřeba srovnávat. Ono zase pořád dnes si v době kdy si ale ta auta z toho 2016 můžeš pořídit. Na Audi S1 se mě tu nedávno někdo ptal... A je to fakt. Prostě si to koupí a bude si jezdit protože to mu nikdo nebere.

Já to dělám zrovna tak. Zkus to taky. Kup si některý z těch tehdy super drahých aut. Xy koní. Nálepka Fck you Greta nezbytná:D Úplný zen. Jinak jasný negativní svět kolem EV člověka unaví. Nemá cenu to řešit... Minimálně ne na privátní úrovni. Věř mi že na globálně korporátní se ty sračky řeší všude. I když nejde škoda mluvit.

Fr
Frodo
28. února 2023, 08:54
0

Srovnávat se to podle mě částečně dá. I v testech SUV se tenkrát řešili mi bližší vlastnosti. A s tou dostupností. Máš pravdu, že teď se ty auta dají koupit jako ojetiny. Ale co za deset let?
Jinak jak jsem ten můj komentář uváděl, je to jen takový nostalgický stesk. Nic víc. Svět se točí dál.

Honza Hamster Křeček
28. února 2023, 09:36
2

Frodo, tentokrát mi mluvíš z duše. Přesně tohle už mě mnohokrát napadlo a bohužel často i tady, v komentářích pod články Autíčkáře. Ano, velká část testovaných novinek jsou hybridy nebo dokonce elektromobily, ale to neznamená, že to nejsou auta a nedá se zkoušet, jak jezdí. A my to děláme. Bohužel ale, jakmile je auto elektromobil, lidem se v hlavě něco přepne a už řeší jen dojezd, nabíjení, uhlíkovou stopu a další aspekty, které třeba mě u auta nikdy příliš nezajímaly. Krásným příkladem je Mustang Mach-E, což je btw. auto, které mě svými jízdními vlastnostmi hodně překvapilo - jenže o tom se skoro nikde nemluví, protože všichni řeší jen dobíjení a zda se to smí jmenovat Mustang, když v tom nesmrdí V8... Nevím, čím to je, možná jsme tou veřejnou debatou o budoucnosti a energiích všichni už úplně zblblí..

Mechanik
28. února 2023, 10:13
-1

Křeček : Tak ono je to logické, že se to řeší, protože je to omezující, oproti tomu na co jsme teď zvyklí, já mám dojezd v autě zhruba 1200km a dotankovat je otázka 5min. Elektromobil je v tomto dost pozadu, asi tak o sto let a přesto mi všichni všude teď tlačí, že si musím koupit ev, protože pokrok.
Přirovnal bych to ke studené válce, kdy nás furt stresovali možnou válkou, jako děti jsme běhali po louce s plynovou maskou na obličeji a na sobě pláštěnku. Spoustu lidí tomu věřilo a nechalo sebou manipulovat.
To samé je teď s elekromobilytou, spousta lidí se nechá manipulovat do věci která je absurdní, v tom rozsahu co oni cpou, kor ten rok 35, je to blbost, ale lidi věří že to tak bude.
Proto se to samozřejmě řeší, mě jako uživatele v tomto bodě opravdu zajímá jen to, jak moc mě takové nové auto bude omezovat a ovlivňovat negativně můj život. Až jako podružné se jeví jak to bude jezdit co se týče nějakého pocitu. A ten pocit ze řízení, už nikdy nebude takový, jako dřív, takže mě to vlastně nezajímá, protože to co já mám na řízení rád, už nová auta nemají.

Honza Hamster Křeček
28. února 2023, 10:29
5

Tak třeba zrovna tento Nissan nebo nedávno testovaná Honda Civic je pro mě osobně po technické stránce příjemné oživení nabídky, protože zatímco ostatní do aut přidávají věci a dělají auta složitější, aby odpovídala dnešním požadavkům, tady konstruktéři auto zjednodušili. Vyhodili převodovku, rozvodovku, vyhodili kardany, spojky.. postavili teda vlastně v principu jednodušší a přitom efektivnější stroj. Ale zase to nikdo neocení, protože jak je v tom slovo elektromotor, ihned se v hlavě rozsvítí varovné světlo nesvobody, útlaku a konce světa, které přehluší všechno ostatní. Je to škoda, děláme si to sami.

Fr
Frodo
28. února 2023, 10:29
0

Jak píše Mechanik, jestli se to neřeší protože jsou nová auta prostě omezující, zbytečně komplikované spotřebiče. Pro mě navíc bez toho, že by vyvolávali nějaké pozitivní emoce.

Mechanik
28. února 2023, 10:46
-4

Křeček, jasně, je to jednoduší konstrukce pohonného ústrojí, na druhou stranu, dneska převodovka, diferák atd přežijí celé auto, to se zrovna nesere. Jednou mi prasknul kardanový příž, hardy spojka má svojí životnost, to beru.
Dnešní auta a né jen evčka jsou ale složitější co se týče výbavy elektro. s mechanikou nebývá problém, ale super moderní osvětlení, čidla všeho druhu, adaptivní tlumiče, nutné fičurynky kvuli emisím atd, to jsou věci které prodražují údržbu do neakceptovatelných částek a pak ta auta ani nemá ekonomický smysl opravovat a jsou jinak v celkem pěkném stavu do šrotu. To je teda pokrok a ekologie. U evčka se k tomu samozřejmě přidá vydechlá baterka a je vymalováno klidně po 5 letech.

ro
rock
28. února 2023, 12:59
0

Honza Hamster Křeček:
Jestliže ten z principu jednodušší stroj stojí o 120 t VÍC než ten složitý, tak se nediv, že se člověku rozbliká varovný světýlko.
Na to, proč u EV každýho zajímá dojezd, už tady odpověď padla. Je to nejužší hrdlo, to, co na tom autě člověka nejvíc omezuje.
S uhlíkovou stopou a vůbec pseudoekologií přišli zastánci EV a byli to oni, kdo na spalovací motory vypálil stigma ekologické katastrofy, zatímco o EV hovořili a hovoří dodnes jako o bezemisních. Že se to dneska řeší hlavně u článků o EV je prostá obranná reakce.

ro
rock
28. února 2023, 13:10
-1

Mimochodem, byl to právě Autocar / Carauto, kdo u nás snad jako první začal udávat u technických údajů produkci CO2 / km. Když jsem tehdy psal do redakce, proč s tím otravují, když je to přímá úměra spotřeby a každý, koho to zajímá, si to může spočítat a že mají v tabulce de facto dva údaje kvantifikující stejnou problematiku přímo nad sebou, dostal jsem odpověď v tom duchu, že to tam píšou... protože to tam píšou.

riderhenry
28. února 2023, 15:59
1

rock: Tak zrovna počeštěné UK časopisy to možná dostaly nakázáno od matky z UK, to bych se nedivil. Tam jsou se vším ještě 10 let před EU, nebo se alespoň snaží.

Honza Hamster Křeček: Za mě testuje auta tak, aby vás to bavilo. Tak jsem to tu vždycky i vnímal a bylo to super. Jestli to pak znamená řešit u el. auta dojezd a nabíjení, směle do toho. Nemám s tím problém. Sám jsem zjistil, že po přesedlání z výborného benzínového šestiválce na úsporný TDI čtyřválec jsem si našel oblibu v něčem jiném, než je zvuk a projev motoru. Jo, občas mě fascinovala na dálkách spotřeba i toho šestiválce, ale teď mě vyloženě baví jezdit svižně a zároveň si hrát takovou svoji ecorally a sledovat, za kolik se kam dá dostat. Protože jinou zábavu to auto nenabízí, přestože není v ničem vyloženě špatné, to spíš naopak. Předpokládám, že jezdit v el. autě, tak mě podobně "baví" (a děsí zároveň) dojezd a věci okolo tohoto pohonu. Pointa ale je, že dnešní auta = do jisté míry politika. Od nabídky, která fyzicky dnes je k dispozici, přes omezené motorizace, bohužel už i vlastnosti auta (umělé prodlevy na plyn, levnější/méně kvalitní interiéry nebo některá technická řešení), konče lehce přestřelenými cenami. Pak to směřuje veškeré "autodebaty" také trochu jiným směrem, a to tím politickým. Dřív to bylo taky, ale nebylo to tak zásadní. Co bude následovat další roky si ani nedokážu představit. Možná se mnou redakce nebude souhlasit, a je to v pohodě. Ale já už mám opravdu poslední dobou pocit, že nová auta jsou často horší, než předchůdci (Volvo plošně, některá VW/koncern). Doteď pro mě bylo výjimkou BMW, ale ti posrali Fkové generace, takže to není objektivní :D

beastar
28. února 2023, 08:13
2

Dnes upustím od nezměrné kritiky. Mě se to totiž docela líbí. Jak vzhled vnější tak interiér. Plus použitá technika mě vůbec neuráží. Jasné spotřeba není evidentně žádná sláva ale zase to nikoho nezničí. Za mě škoda relativních nízkých výkonů. Tohle je dnes v rámci kategorie spíš horší průměr.

V dnešní době zajímavá cena. Za auto který v pohodě může dělat doma jedničku. Nebo ve firmě šéfovsky vypadající povoz. Na rozdíl od předešlých generací konečně zacílení na úspěch a správný segment. Je dobře že to není jakože terénní rádoby cool SUV. Kdybych chtěl i v našich middleEuro podmínkách originální crossover určitě bych se nebál to vyzkoušet v rámci výběru.

reagovat
Lukáš Naske
28. února 2023, 13:19
1

Myslím, že jsi X-Trail vystihl přesně. Za design se není třeba stydět a větší zaměření na silnici, než na offroad je dnes logické. Technika – za mě to funguje slušně. Výkon je naprosto dostatečný, zrychlení na 100 za 7 s je zcela v normě. Ono se to docela houpe a víc už by bylo možná nepříjemné. Vyšší spotřeba dobře, ale když dáváš 1,4m za auto, tak neříkám, že to není důležité, ale asi to nebude to, co by nákup překazilo.

Za mě dobrá volba pro individualisty, protože mám pocit, že jich na našich silnicích moc potkávat nebudeme.

mariov8
28. února 2023, 14:10
0

V podstatě se jedná o automobil, kde mechanický, případně hydromechanický přenos výkonu, je nahrazen přenosem výkonu elektrickým. Přes 100 let stará myšlenka a systém pohonu používaný často na železnici. Většina výkonnějších motorových lokomotiv je diesel-elektrických. Je potřeba si říct, že tady efektivita není cílem, možná je ve vyšší zátěži i horší, protože regulační elektronika, generátor i motor mají nižší účinnost než spojka s jedním nebo dvěma páry ozubených kol a diferenciálem. U lokomotiv to bude kolem 80%. Přesto, jak už tady zaznělo, v podstatě se to výrobci vyplatí. Jsou to všechno výrobně náročné celky, které vyhodil a nahradil jednoduššími elektrickými točivými stroji i dnes dostupnou a zvládnutou výkonovou regulační elektronikou.

reagovat
Mi
Michal Lenc
28. února 2023, 17:36
1

Super fotky. Fotograf má vysloveně čuch na lokality, když jde o auto, které si to zaslouží.

reagovat
MilanFoto
01. března 2023, 14:58
0

Ty brdo, to misto ! Muzu moc moc poprosit kde se to nachazi ? Klido soukrome na email ( motiver@gmail.com ), mam spoustu mist na "vymenu" :-)

reagovat
to
tomaass2
02. března 2023, 15:03
0

Přiznám se, že se mi to líbí. Rodinný vůz, co umí pořádně otevřít zadní dveře, interiér vypadá vyloženě dobře a podle testu je to víc pohodlný než “sportovní”.

Akorát ta spotřeba mi přijde fakt dost. A taky jsem měl za to, že ePower chce Nissan stavět na to, že to běžné denní ježdění odjezdí čistě na baterku (třeba 10-15 kWh jako phevy), a spalovák jen delší trasy (u rodin typicky víkendy). Takhle běží v podstatě pořád. Já si to představoval jako phev, akorát bez spojení ICE s koly, takže bez převodovky a dalších věci. Taková plug-in lokomotiva :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem