načítám data...

Mongol Rally 2018 část 1. : O prvotním nápadu, velkých přípravách a závodních speciálech

Dobrodružná cesta z Česka do Ulanbátaru v autech, která sotva drží pohromadě? To je výzva pro skutečné autíčkáře!

zobrazit celou galeriiAutíčkář na cestách, Garážoví kutilové: Mongol Rally 2018 část 1. : O prvotním nápadu, velkých přípravách a závodních speciálech

Vzpomínáte si na Pandu? Tu černobílou Toyotu Previi, se kterou jsme se účastnili Plechcupu 2015, to staré MPV za 6 tisíc, na kterém jsme s partou přátel měnili těsnění pod hlavou na parkovišti před paneláky? Ten partycar, se kterým jsme na konci léta vyrazili do Istanbulu a dojeli jen do Bulharska, kde nám explodoval diferenciál? Tak tahle Panda to všechno začala.

V Istanbulu jsme tehdy potkali Igora, který měl na autě velkou nálepku "Mongol Rally – motoring stupidity on a global scale". Igor nám řekl základní informace, že je to každoroční rally z Londýna do Ulanbátaru, kde není cílem vyhrát, ale zažít nějaké dobrodružství, a startovat můžou jen stará auta se slabými motory a pohonem jen jedné nápravy. Víc nám říkat nemusel. Zklamáni z neúspěchu s Pandou, která do Istanbulu nikdy nedojela, jsme začali snít o daleké cestě tajemným krajem ve starém autě, s nejistotou úspěchu, ale s maximálním odhodláním. A tak jsme tomu vlastně celé ty 3 roky šli naproti. Věděli jsme, že tohle nebude jen tak, že je to pěkně daleko, a tak jsme se pozvolna posouvali dál, po výletu do pozapomenuté Albanie následovalo Maroko, po opravách aut na parkovišti před panelákama následoval pronájem garáže a tak dál.


Takže je rok 2017, kupujeme motor za 1000 kč, a kdo Autíčkáře pozorně čtete, tak víte, jak to bylo dál. Jelikož se nám na parkovišti před kolejemi válela jedna kastle Mazdy RX-7 bez motoru, dostali jsme víc než špatný nápad. Koupíme ten nejlevnější RWD motor a swapneme ho tam. A pak pojedem Mongol Rally – to, po čem jsme vždycky toužili. Takhle to bylo od začátku v plánu. Dnes už můžu říct – a tak se taky stalo. RX-E30 dostala jméno Jitka, podle kalendářního svátku v den prvního vyjetí z garáže.

Mezitím rakovina rezavá zasáhla mého milovaného Theodora (modrou E30, se kterou tady pár cestopisných článků už vyšlo) natolik, že jsem ho v zimě nechtěl dále trápit, a tak jsem zakoupil další E30, avšak tentokrát to je touring, původně 318i, teď se swapnutým motorem M20B20, tedy dvoulitrovým šestiválcem. Dostal jméno Sergej – podle hluku, který vydával jeho diferenciál. Že tahle tříca zažije Mongol Rally, bylo v plánu od dne zakoupení.
Je začátek roku 2018 a my teprve zjišťujeme, do čeho jsme se to vlastně pustili. Mongol Rally, pokud zahrneme i cestu zpět, má zhruba 25 tisíc kilometrů, a pokud chceme jet jižní cestou, znamená to projet přes státy jako Irán a Turkmenistán, což přináší jisté legislativní povinnosti. Celkem potřebujeme získat 6 víz, z toho ta ruská musí být na tři měsíce a na dva vstupy. Pak je tu Mongol Rally samotná, kde je (pro našince) tučné zápisné a povinnost získat na charitu 1000 liber. Naše auta ale nesplňují základní požadavek. Kromě toho, že v daný okamžik ani nebyla pojízdná, především nesplňují pravidlo organizátorů – objem motoru do 1,2 litru. Málo nám bylo platné, že je tohle pravidlo běžně porušováno a že objem motoru má na případné dokončení rally pramalý vliv. Jednoduše jsme po komunikaci s organizátory dospěli k faktu, že oficiální Mongol Rally jet nemůžeme. V první okamžik zklamání, v druhý a třetí okamžik úleva, protože nám zbyla v kapse prakticky cena našich aut a zároveň téměř o nic nepřicházíme. Povedlo se nám totiž zjistit, kde přesně je oficiální start – letos poprvé je to v České republice – a povede se nám i zjistit, kde přesně je cíl. O moc víc organizároři nenabízejí, cesta samotná je na každém, problémy si řeší každý sám. Je 15. července a my jsme na startu. Obě auta jsou nachystána ve správném duchu, v Jitce se nad 120 km/h neslyšíte se spolujezdcem a Sergejovi škrtá vrtule o chladič. Jdeme si projít startovní rošt, letos jede přes 300 posádek, avšak možná tak desetina z nich jsou auta nějak zajímavá. Většinou vidíme auta o generaci nebo dvě novější než ta naše, bez známek koroze nebo opotřebení. Velká většina posádek je z Velké Británie nebo z Německa, občas někdo z Itálie a taky jeden spřátelený český High5Team. Na jednu stranu je fascinující vidět pohromadě tolik aut a posádek, které během následujících měsíců nejspíš zažijí dobrodružství svého života, na druhou stranu si v tom počtu vlastně připadáme tak trochu "too mainstream".
Takže si to shrňme, vydali jsme se na cestu přes půl světa s auty sotva legálními, natož technicky způsobilými. Na rally oficiální, neoficiálně. Bez jakékoli pomoci, zodpovědní jen sami za sebe. Jedna doktorka, která věří v opravářské schopnosti tří strojařů, a tři strojaři, kteří věří v léčitelské schopnosti jedné doktorky. Netušíme, co nás čeká, nevíme kam dojedeme, nevíme, co se rozbije. Tak v Mongolsku nashledanou.


Pokračování příště, pokud připojení k internetu dovolí, budeme vás o naší cestě pravidelně informovat.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
25. července 2018, 09:38
0

Tak to teda velký klobouk dolů a velká závist k tomu:)

reagovat
BubaaCZek
25. července 2018, 09:40
0

To je vazne daleko. Tak to drzim palce posadce, diferaky strojum a doufam, ze casto narazite na pripojeni k internetu :)

reagovat
Jakub Pospíšil
25. července 2018, 09:52
2

Mě to napadlo, když jste vyhrožovali, že se chystá něco velkého, ale pak jsem to zavrhl s tím, že zas takoví blázni nejste, že to není ani technicky možný. Well...
Hodně štěstí na cestách. Pište a pokud možno, vraťte se v pořádku i s autama.

reagovat
PB
25. července 2018, 10:18
0

Takze good luck panove :)

reagovat
Vojtáno
25. července 2018, 11:27
0

Držím palce a těším se na deník z cest! Good Luck!!!

reagovat
BigBen
25. července 2018, 11:51
0

Veliký respekt ! Na tohle už jsem asi starej :-) Dobře dojeďte, v pohodě se vraťte a už ted se všichni těšíme na pokračování příběhu.

reagovat
beastar
25. července 2018, 12:08
0

Tak tohle osobně nikdy, nikdy a nikdy. Možná v Géčku s dalším géčkem za zadkem a syncro obytnou doprovodnou karavelou:)) To by asi nebylo vzrůšo co? No jo no. Obdivuju odvahu, odhodlání a doufám že dojedete alespoň tam. Croiser les doigts a hodně štěstí...budete ho potřebovat:)

reagovat
Wanix
25. července 2018, 12:35
1

Tak konečně nám vyšel náš článek :) už můžeme říkat, že jsme se dostali do Asie, a pokud chcete nejaktuálnější zprávy, můžete nás sledovat na Facebooku "Se třicítkou na krku" který spravuje Vojta, nebo na Instagramu "setricitkounakrku" který spravuju já :)

reagovat
vonkreuz
25. července 2018, 12:40
1

Minulé pondělí 16.7. k večeru jsem blázny z MongRal potkal na dálnici mezi Ilavou a Považskou Bystricou. Prvně jsem předjel malého FIATa (zdravil jsem klaksonem a výstražnými světlý) obloženého nákladem a kanystry. Pak jsem potkal urvaný náklad :-D a nakonec borce z dalšího prcka stojícího u silnice, jak si jde pro onen spadlý kontraband. :D

reagovat
Wanix
25. července 2018, 13:00
0

Jo to byl onen den startu :D

liška
25. července 2018, 13:15
0

špica, držím palec!

reagovat
sumy
25. července 2018, 15:10
0

Tak palec hoře. Právě omezení objemem mě od myšlenky Mongol rally trochu zrazovalo, ale... No a to jak jste se stín poprali, tedy do kdys punkové, nyní vcelku mainstreamve zalezitosti se takhle punkové prifarit... No chytrá Horakyne by to líp nedala. 1000 bodů a držím palce.

reagovat
krab
25. července 2018, 15:54
0

Úžasný a držím palce ať dojedete a máte hlavně moc fajn zážitky!
Těším se asi jako všichni na reportáže z akce :)

reagovat
ToMyx
25. července 2018, 16:22
0

Tak tohle je teda šlupka!!! Jste borci a klobouček před paní doktorkou. Tyhle dobrodrůža nikdo na českým auto netu nemá, jen Autíčkář, hurá:-D Držím vše co mám ať zažijete jen srandu a ať dojedete aspoň tam! :-)

reagovat
Jejich Jasnost
26. července 2018, 12:00
0

A pak, že já nejsem úplně normální. Proti téhle skupince jsem naprosto v pořádku, klidně bych mohl psát slabikáře pro děti.

reagovat
co
coffee007
28. července 2018, 14:29
0

... Tak kluci pozdravujte italskou posádku s Fiatem Pandou, která v Plzni Hornbachu kupovala kousek koberce jako izolaci proti horku... Mějte se a čau

reagovat
martin_100
28. července 2018, 16:36
0

No to mi poser !
Hele a proč nejedete horem přes rusko? Přecijen mi Rusko přijde o trochu civilizovanější než ty spodní -stány ;-)

reagovat
Vojtěch Kubiš
28. července 2018, 20:57
1

sám sis odpověděl :D

přes Rusko chceme jet zpátky :)

Sau
30. července 2018, 17:17
0

Jop :) podobné akce možu :) Od této ma právě odrazovalo nutnost toho maloobjemového auta a finance celkově, už to není zrovna levná záležitost. Každopádně přeju šťastnů cestu a co najmíň problémů. My sme jeli 3 roky nazpět jen Budapešť-Bamako a aj to už stačilo abych zestárl, no, určitě o víc jak těch 14 dní na cestě strávených. zas ale ty zážitky, ty nikdo nevezme. Tož dobře dojeďte! :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Clio na dojetí 2001
Renault Clio na dojetí

2001 rok výroby
48 koní výkon
1 461 ccm objem

Ford Mustang 2.3 ecoboos 2016
Ford Mustang 2.3 ecoboos

2016 rok výroby
317 koní výkon
2 ccm objem

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem