načítám data...

Modulární auta: slepá ulička, nebo technologie budoucnosti?

Co když chcete pick-up, kupé, kabrio a kombík, ale v rodinném rozpočtu je místo jen na jedno auto? I taková situace má řešení.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V automobilovém světě máme nespočet různých kategorií a druhů aut, které se vzájemně liší a každé se hodí na jiný účet. K odvezení balíku slámy logicky potřebujeme jiné auto, než se kterým vyrazíme na obchodní jednání, nedělní výlet s rodinou, nebo na vyjížďku s větrem ve vlasech v paprscích zapadajícího slunce. Jenže co kdyby tohle všechno zvládl jediný vůz?

Velmi zjednodušeně se takové myšlenky pravděpodobně honily hlavou Stuttgartským inženýrům, když začátkem devadesátek pracovali na konceptu Mercedes-Benz VRC. Zkratka nemá nic společného s rallye, znamená to Vario Concept Car a šlo o jakési designové cvičení, jehož výsledkem byl plně funkční prototyp vozu, jež v sobě kombinoval kabrio, kupé, kombi a pick-up. Na jeden Mercedes celkem slušná řádka využití. Pravda – designově to není žádná velká sláva, ale variabilita vozu byla příkladná. Bohužel ale tento koncept skončil po představení v roce 1994 v muzeu a Mercedes nadále vyrábí pouze jednoúčelová auta. 

Samotná myšlenka variabilního vozu s vyměnitelnými panely karoserie je nepřekvapivě ještě mnohem starší, než blankytně modrý Mercedes z devadesátek. Vlastně bychom ji mohli vystopovat už kdesi u Fordu model T, který se vyráběl v mnoha různých variantách. Kromě obligátního osobního vozu, kupé a kabrioletu se dal pořídit i jako pick-up. Což byla ryze užitková verze oblíbená mezi farmáři, “městský” člověk o ní ani nezavadil. Teda alespoň do roku 1929, do Velké hospodářské krize. V této nesnadné době se totiž pohonné hmoty prodávaly výhradně na příděl a majitelé užitkových aut měli nárok na znatelně více paliva. 

Atak se tehdy mnoho “téček” v kupé nebo kabriu změnilo pokoutně po dílnách na pick-upy, aby svým majitelům přinesly nárok na větší objem benzínu. Když pak prodej na příděl skončil, auta se zase přestavovaly zpět na “luxusnější” verze. Pravda, s jednoduchostí úpravy Mercedesa z úvodu nemohl Ford soutěžit, ale díky shodnému šasi byla výměna karoserie překvapivě snadná.

Ale nechme “plechovou Lízu” raději odpočívat a pojďme zase do trochu modernějších dob, tentokráte na přelom sedmdesátých a osmdesátých let. Giorgetto Giugiaro se tou dobou zabývá na první pohled nudnou kategorií vozů. Snaží se totiž vymyslet co nejefektivnější taxík pro New York. O tom, jak to celé probíhalo a proč se nakonec geniálně designovaný taxík po americkém velkoměstě nikdy neproháněl, se rozepsal Honza ve svém článku, který doporučuji prostudovat

Protože z taxíku nakonec nic nebylo, rozhodl se Giugiaro na základech svého konceptu stavět dál. Jedním z vyplývajících konceptů byla třeba Lancia Megagamma, kompaktní MPV, které předběhlo dobu o zhruba dvacet let, nebo o poznání odvázanější Capsula. Jak je vidno z obrázku výše, vše důležité se nachází v sendvičové podlaze a co se děje nahoře je vlastně pro provoz auta jako takového celkem nepodstatné. Něco trochu podobného, jako u toho výše zmíněného Fordu T. Capsulu šlo ale přestavět během pár minut a myšlenka byla taková, ženy bylo možné si ony nástavby možné půjčovat v dealerstvích výrobce. Pokud by vás tedy třeba čekalo stěhování, stačilo dojet svým osobákem na určené servisní místo, dát si tam espresso a odjet s dodávkou. Podvozek zůstal váš, ale nástavbu bylo nutné po využití vrátit. 

Jenže pořád tu byla nutnost jezdit na nějaká servisní místa a to už vlastně vyjde nastejno, jako kdyby tam řidič přesedl do úplně jiného auta. Mnohem lepší je vůz, kterému stací jen malá úprava, ale jinak si vše potřebné vozí sebou. Zajímavě na to šli u Chrysleru, když v roce 1990 představili šílený Voyager III Concept. V přední části se nacházelo malé městské autíčko s jednou řadou tří sedadel a malým čtyřválcem, které šlo provozovat buď samostatně, nebo ho bylo možné přípojit k zadní části s dalšími osmi místy a hlavně dalším motorem. Takže v “dlouhé” konfiguraci měla přední i zadní část svůj samostatný motor včetně samostatných klimatizačních jednotek a okruhu elektroinstalace. Šílené? Zcela jistě. Praktické? No, nakonec zas tak moc ne. Ale zmínku si tenhle nevzledný jezevčík dneska určitě zaslouží.

Modulární šílenosti ale neslou zdaleka jen doménou minulého tisíciletí, objevily se i po přelomu milénia. Třeba takový Citroën C-Crosser. Než toto jméno dostal přeznačkovaný Outlander, nesl ho hrdě v roce 2001 zajímavý koncept vozu pro volný čas. Vepředu to byl takový plusmínus normální futuristický Citroën, za B sloupkem ale začínala legrace. Střecha vozu byla rolovací a zadní stěna se zase teleskopicky zasouvala do podlahy. Vůz tak mohl být kabrioletem, kombíkem, ale i pick-upem. To vše samozřejmě na propagačních fotkách doplňoval obligátní surfování prkna, kajaky a lezecká vybava. Jo, tenkrát byly ještě SUV skutečně “sport utility”. 

Dobře, dost ale bylo různých konceptů, modulární auta se skutečně i vyráběla. Tedy, nebylo jich moc, ale něco přeci jen najdeme. Pravděpodobně nejpodařenější zástupce téhle kategorie je  Nissan Pulsar NX Sportbak, který šlo pomocí dvojice nástaveb modifikovat na kupé, kombi, kabrio (včetě mého oblíbeného kabrio kombíku), nebo dokonce i improvizovaný pick-up. K vozu se prodávaly i plátěné dílce střechy, targy z místa nad předními sedadly šlo snadno složit na vyhrazené místo v kufru. 

Tenhle pěkný Nissan se vyráběl mezi léty 1986 a 1990 a do Evropy se oficiálně nikdy nedovážel. Narazit na něj tady u nás se tak rovná raritě. Fakt, že je jeden z nich dokonce v současnosti na prodej je opravu malý zázrak. Pokud máte rádi japonské obskurnosti a mrkačky, těžko najdete lepšího adepta na rozšíření vozového parku.

Kromě Pulsaru se objevilo v historii ještě několik dalších modulárních aut. Z kategorie “to se moc nepovedlo” jmenujme třeba Citroën Pluriel. Vůz, co uměl být třídveřový hatchback, nebo případně kabriolet se střechou, která se skládala sice špatně, ale za to pak nešla naložit do auta a tak byl majitel nucen vyrážet na letní cesty se strachem z deště. Ale teoreticky s ním šlo odvézt míchačku, a to se počítá. 

Z českých luhů a hájů si nelze nevzpomenout na zluťoučkou Felicii FUN. Dvoumístný pick-up, který se odsunutím zadní stěny měnil na plážové vozidlo pro čtyři. A z kategorie “jednoduché, funkční a rafinované si zmínku zaslouží Fiat Panda Cargo box – jednoduchá plastová nástavba, která se montovala místo zadního víka kufru a z městského prcka rázem udělala minidodávečku.

Uživatelský modifikovatelná auta se zkrátka čas od času někde objeví, aby se na ně pak zase na nějaký čas pozapomnělo. Až na Nissan se ale zatím nikomu nepovedlo použitelné modulární auto dotáhnout do sériové výroby. V moderních vizualizacích různých automobilových start-upů se princip modulovatelného auta objevuje celkem často a působí tam jako něco úplně primitivního a jednoduchého. Ale historie nám jasně ukazuje, že od vizualizace, potažmo konceptu, vede do výroby ještě velmi dlouhá cesta. 

Chybí vám v dnešním článku nějaké modulární auto? A považujete je za fantasmagorickou zbytečnost, nebo byste je brali jako užitečné pomocníky pro každý den? Napiště nám do komentářů

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
24. září 2020, 10:01
3

Platí o tom to stejné, co o každém univerzálním nástroji: je hezký, že to zvládá čtyři funkce, bohužel ale ani jednu pořádně. Ale někdo se třeba s kompromisem smíří.
Navíc teda výměnný moduly moc fungovat nebudou - je potřeba to někam dát, když to nepotřebuju, nedokážu to namontovat sám a pokud ano, strávím tím půl dne, když to bude montovat a skladovat někdo jiný, bude to stát peníze, za které bych si toho kombíka nebo dodávku mohl jednorátově půjčit. Vlastně jediný, kdo z podobné univerzality těží, jsou výrobci aut a hlavně dodávek a náklaďáků. Vyrobí jednotné šasi a osadí ho různými nástavbami. Akorát to není uživatelsky proveditelné u zákazníka a nevratný proces.

Pokud víceúčelovost, tak takovou, kdy mám všechny funkce opravdu po ruce a pohodlně použitelné. A jediné, co mne napadá, že by se tomu -s přimhouřením oka- mohlo blížit, jsou kupé-kabriolety. A i ty už mají svůj zenit za sebou. Před nějakými 15 lety je měla v nabídce snad každá evropská mainstreamová automobilka (Mégane, 307 i 206, Eos, Astra, Focus...). Kde je jim konec...

reagovat
Jo
Josephus
24. září 2020, 11:59
0

Podepisuji. Z takové snahy může mít prospěch akorát automobilka, která ušetří peníze za vývoj několika platforem a vzniklé produkty budou něco jako praso-ptáko-hado-kraviny.
Jako příklad mohou také posloužit modulární mobilní telefony, které před pár lety sliboval skoro každý... A kdo u nás jej má v kapse?

ML
MLKR42
24. září 2020, 11:55
3

Jsem presvedceny ze modulani auta uz nejaky ten patek mame - v podstate soucasne modularni platformy umoznuji vyrobcum na velkem souboru sdilenych soucastek tvorit opravdu sirokou skalu automobilu a oproti tady predstavenym modularnim autum maji pro vyrobce jednu obrovskou vyhodu - zabranuji laicky nepovedene mozntazi a tim padem problemum vyplyvajicim z nehod zpusobenych takovymi auty. Imho vyvinout blbuzdornou modularitu pri zachovani bezpecnosti posadky a okoli by bylo inzenyrsky otresne drahe a vysledny vuz by byl odsouzen ke kratkemu zivotnimu cyklu vyplyvajicimu z pevne danych bodu designu (prece jen pokud se nejaky modul okouka, tak nahradit ho baculatejsim je sice mozne, ale estieticky to bude spis otresne)

Modularita se deje, protoze opravdu ma smysl, jen je to ve fabrikach a ne v nasich garazich.

reagovat
Xp
Xpepe
24. září 2020, 12:14
2

Modularni vozidlo ve smyslu karoserie pro bezne spotrebitele je nesmysl a to z podstaty Fyzikálních zakonitosti (pruznost - pevnost). Jde o to, ze v tomto konceptru musí predimezovan zakladni nosny prvek - tj. idealne zaklad postaven na pevnem ramu/podvozku, coz je velke minus v dalsich ohledech (jizdni vlastnosti, hmotnost, bezpecnost....). Modularni system je aplikovan v uzitkovem sektoru o cemz ostatne pojednava i tento clanek , tj. nikoliv budoucnost, ale docela vsedni realita.

reagovat
Xp
Xpepe
24. září 2020, 12:30
0

Jeden Nas "historicky" modularni concept za všechny.

Ch
Chochin
24. září 2020, 12:18
0

Nechcem si radsej ani predstavit nejaky bocny naraz v tom Chrysleri, ked uz aj na fotkách vyzera, ako by sa chcel zlomit v polke.
Ako tu bolo spomenute, modularita ma zmysel pri uzitkovych autach, ktore su dimenzovane uplne inak ako osobaky.

reagovat
Černá Vovce
24. září 2020, 14:17
2

Zapomnělo se na Miatu. Z té jde udělá coupe, fastback nebo shooting break :)

reagovat
PepaSFI
24. září 2020, 19:00
0

modularita ve smyslu tady těch kreací Lego skládaček je dnes už nesmysl. Jednak je samozřejmě, jak bylo zmíněno, mnohem jednodušší si půjčit dodávku nebo vozík a hlavně, nějak si nedovedu představit, jak by taková skládanka zvládla dnešní bezpečnostní požadavky.

Pokud oželím kupé a kabrio a chtěl bych co největsí užtečnost, asi nejvíc to splní ty dodávkovité MPV jako je třeba Citroen Berlingo, Fiat Dobló a další. Dá se v tom vozit rodina a k tomu jdou obvykle vyndat nebo posunout sedadla, takže se z toho stane bedna která naloží cokoliv. Do některých jde vidlema šoupnout i europaleta.

reagovat
Ch
Chochin
24. září 2020, 21:37
0

Fiat Doblo je dobry kompromis. Este ma aj vyssi podvozok nez napriklad berlingo, tak zvladne aj lahsi teren:-)

Pe
Peťas
27. září 2020, 07:14
0

Nissan pulsar nx je muj sen jiz nekolik let, chybi jen odvaha koupit ten z bazose a dat ho dokupy.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem