Marně jsme se v redakci snažili dopočítat, kolikrát už nám prošla rukama Mazda 6. Bylo to opravu mockrát – a z toho hodněkrát ve víceméně stejné podobě, jakou vidíte na fotkách v tomto článku. Současné třetí generace je na trhu od roku 2012, tedy úctyhodných 11 let, a za tu dobu doznala jen dílčích, víceméně kosmetických změn. Určitě patří k nejstarším novým autům, jaká dnes můžete pořídit, a nebudu vám kecat, že to na ní v některých ohledech není poznat. Jenže zároveň má v sobě něco z okouzlujícícho charakteru dob minulých, co v dnešních autech leckdy marně hledáme. Když jsem v redakčním chatu použila slovo youngtimer, chtěl mě kolega Jeník něčím přetáhnout a ostatní taktně mlčeli. Ale ono to na mou duši sedí!
Design, který nestárne
Podívejte se jen na tu siluetu. Jelikož i důstojní manažeři a vládní úředníci zbaběle přesedají do esúvéček, klasický sedan už se dneska moc nevidí. Když nepočítám německý trojlístek BMW-Mercedes-Audi, jsou to skutečně výjimky působící dojmem, že si je automobilky udržují jen z nostalgie a úcty k tradicím. Což nakonec nebude jen dojem.
Vnější design šestky je dokonalá studie nadčasovosti – v tomto ohledu svůj věk maskuje velmi zdařile. Nemůžu se vynadívat hlavně na křivku vedoucí obloučkem od předního světla až ke dveřím, neokázalou a přitom neskutečně ladnou. Temná metalíza Artisan Red je na slabém světle téměř černá, na slunci hraje vínovými odlesky. Osobně patřím k příznivcům klasické mazdí Soul Red, ale tahle se k šestce hodí mnohem víc, je to důstojnost sama.
Kabina v nastoleném trendu pokračuje. Koňakově zbarvená kůže na sedačkách a alcantara na obložení palubky i dveří připomíná sedmdesátkové interiéry, ražba 20th Anniversary na hlavových opěrkách přináší aristokratický nádech. Sedáky nepodlehly nemilému trendu zkracování a stále nabízejí příjemnou oporu i lidem s fakt dlouhýma nohama.
Když se nasoukám za volant, okamžitě najdu všechny ovládací prvky na logických a očekávaných místech – přesně jako před těmi jedenácti lety. Klimatizace má čudlíky a točítka, převodovka – i když automatická – má klasickou řadicí páku, na středovém tunelu pak trůní jedněmi milované a druhými nenáviděné kolečko pro ovládání infotainmentu.
Středový displej má na dnešní poměry až legrační velikost a také jeho obsluha si vyslouží nejedno povytažené obočí. Dotykovým se totiž stává jen v případě, že auto stojí. Za jízdy se k funkcím dostanete pouze kolečkem. Generaci začínajících řidičů to musí připadat jako totální ufo. Do očí pak uhodí ještě couvací kamera, jejíž obraz je mírně řečeno kompromisní, na plná ústa řečeno předpotopní. S přihlédnutím ke zmíněným retro dojmům mě až překvapí, když mi systém po spárování s telefonem nabídne bezdrátový Carplay…
Chápu, že mnozí se letitosti infotainmentu vysmějí, dalším bude vadit, že je středová loketní opěrka moc malá a moc vzadu, jiní poplivou přístrojovku, která neumí působivé animace ani X druhů zobrazení. Ale já se v tomhle prostředí cítím neskutečně dobře. Tlačítka lupají, postranní budíky mají pořád ručičky, volant je zcela nesportovně tenký a materiály se nesnaží ohromit futuristickými technologiemi ani ekologickým původem. Prostě youngtimer jak vyšitý – jen vonící novotou a stoprocentně funkční.
Žádné prudké pohyby
Další retro se nachází pod kapotou – dvouapůllitrový čtyřválec Skyactiv G-194 bez přeplňování i elektrifikace. Mazdí atmosféry jsou samozřejmě technologicky vychytané a drží krok s přísnými evorpskými normami, zmíněný motor se tak nedávno v zájmu ekologie například naučil při malém zatížení odpojovat dva válce. Projevem však zůstává velmi starosvětský, čímž opět rozděluje publikum na dva tábory.
Když se chcete rychle rozjet a dupnete na plyn, první dojem je zejména akustický. Až po výrazném zvuku motoru se začne dostavovat rychlost, rostoucí zvolna a lineárně. Ne že by šestka neuměla jet rychle, to vůbec ne, jen prostě nedává herdy do zad, jak to dnes umí i ty nejmenší oturbené tříválečky. Prudké pohyby a jakékoliv hyperaktivita jsou jí cizí, na dálnici však můžete bez problémů jet svým optimálním cestovním tempem. Bohužel, právě na dálnici se projeví jediný nešvar, který bych šestce skutečně vytkla, a to poměrně velká hlučnost ve vysokých rychlostech. Nemám na mysli ječení motoru, který je utlumený dobře a ozývá se jen jakoby z dálky, ale spíš hučení od kol a aerodynamický svist, kvůli nimž musíte zvyšovat hlasitost audia až moc.
Naopak pochválit musím hydroměničový automat, který má sice jen šest rychlostí, řadí však povětšinou naprosto přesně a nepostřehnutelně. Mimochodem, výroční limitka s větším motorem je sice dostupná pouze jako automat, dvoulitrovou šestku však stále pořídíte i s manuálem. Ve všech případech se pak musíte spokojit s pohonem přední nápravy.
Zbývá říct pár slov o podvozku, ale to už je skoro nošením dříví do lesa. Právě nekomplikované, ale prvotřídní podvozky jsou – ve spojení s komunikativním řízením – hlavní příčinou pověsti Mazdy coby výrobce skvělých řidičských aut. Kompromis mezi tuhostí a komfortem je nastaven téměř mistrovsky a budete mít problém se přiklonit na jednu stranu. I po rozbité silnici dokáže šestka letět s lehkostí a elegancí laňky tančící přes zorané pole. O všem, co se děje pod koly, vám dává vědět, ovšem nenásilným a neobtěžujícím způsobem. A jak ochotně se i se svou délkou skládá do zatáček! Není to samozřejmě žádný velký sportovec, ale prostřednictvím precizního řízení a dobrého gripu dokáže dát uspokojivý pocit z dobře prováděného řidičského řemesla. To asi bude to příslovečné spojení jezdce s koněm.
Verdikt
Mazda 6 - a v této elegantní výroční edici obzvlášť – má zdánlivě všechny předpoklady k tomu, aby se za jejím volantem člověk cítil starý. Je designově usedlá a důstojná, s rychlostí to nepřehání a nesnaží se lákat na moderní technologie. Přesto za jejím volantem tíhu pokročilého věku nepociťuju, i když těžko dokážu vysvětlit proč. Snad za to může jakási lehkost v jízdním projevu, která dá člověku snadno zapomenout na zastaralý infotainment a omezené možnosti nastavení. Nezastírám, že by šestce prospělo víc výkonu. Jenže právě atmosférický motor se do značné míry podílí na jejím zajímavém charakteru, který ji odlišuje od konkurence. Tohle si každý musí přebrat sám.
Pokud šestka v dohledné době skutečně skončí, a je to bohužel pravděpodobné, bude mi chybět. Umím si představit, že by se v této podobě prodávala dalších deset, možná i dvacet let, a jen občas by zpestřila nabídku nějakou pěknou limitkou…
Technické údaje:
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 2488 cm3
Výkon: 143 kW (194k) v 6000 ot./min
Točivý moment: 258 Nm ve 4000 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1565 kg
Maximální rychlost: 223 km/h
0-100 Km/h: 8,1 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 7,4 l/100 km
Spotřeba v testu: 8,8 l/100 km
Základní cena modelu: 949 600 Kč
Cena verze 20 th Anniversary: 1 122 00 Kč
27. června 2023, 13:55
0
Palec nahoru za dlouhé sedáky.
27. června 2023, 15:55
0
Tahle Mazda se mi vždycky líbila. Už od toho dne, kdy ji uvedli jako novou, jsem si říkal, že si ji jednou koupím. Takže, když jste v úvodu napsala, že je tu s námi už jedenáct let, hned jsem se běžel podívat do inzerce za kolik by se tyhle nejstarší kusy daly koupit. Všechna moje auta zatím byla nějakých 10-15 let stará a koupil jsem je za dva platy. I míň.
Nejlevnější kusy jsou někde kolem 180tis. Páni, to si teda drží cenu. Inflaci navzdory, tohle jsem u desetiletého auta nečekal.
27. června 2023, 16:55
4
Můžeš mi vysvětlit jak si Mazda drží cenu inflaci navzdory to si přeci protiřečí. Logické by bylo napsat je to 10 jarů starý pekáč, ale Inflaci navzdory se prodává za dva platy. Inflace přeci tlačí ceny nahoru a za svůj plat si tím pádem můžeme koupit méně.
27. června 2023, 17:30
1
Inflace netlačí ceny nahoru, inflace je doslova růst cen. Zároveň nelze v žádném případě zaměňovat zdražování / inflaci a snižování kupní síly. Pokud vomáčkovi v paštikárně přidají 10k hrubého do výplaty, může zuřit inflace, ale zároveň nedochází k poklesu (jeho) kupní síly.
Zároveň vzhledem ke způsobu výpočtu inflace, respektive složení toho spotřebního koše, může navzdory (či právě díky) inflaci cena některých statků klesat. A na inflaci jako takové se to neprojeví, páč jsou málo zahrnuté v tom koši.
Odjetá desetiletá Mazda může být právě jedním z těchto statků. Vzhledem k tomu, kdo asi tak zhruba bude očekávaný kupec podobného auta, lze očekávat, že jeho osobní / rodinný rozpočet je zdražením "běžného provozu" zasažen výrazněji než u kupce nové 7er za hotový. a jeho ochota / schopnost zakoupit sobě nový postrk je tak poměrně ohrožena. Pokud tak chce prodávají prodat a nikoliv prodávat, bude muset nadělit sleváka...
27. června 2023, 18:14
8
Habakuk: Samozřejmě, rád vysvětlím. Nejlevnější kusy jsou za 180tis. Páni, to si teda drží cenu. - Zde se autor příspěvku podivuje tomu, že deset let starý vůz stojí asi tak pět čistých platů.
Inflaci navzdory, tohle jsem nečekal. - Zde autor říká, že si je vědom toho, že v okolí probíhá inflace (cen, peněžní zásoby). Avšak myslí si, že poptávaná cena vozu není zapříčiněná pouze inflací, ale i jinými vlivy. Jinak řečeno, přijde mu, že vůz zdražil víc než jiné statky.
"Navzdory" je pak použito jako synonymum výrazu "přesto". Větu bychom mohli přepsat takto. "Přesto že je inflace, tohle jsem nečekal." "Navzdory inflaci, tohle jsem nečekal".
27. června 2023, 20:39
1
Trošku mne udivilo, jak upadla schopnost porozumění psanému textu...
27. června 2023, 21:57
2
Me udivuje myslenka, ze slusne 10 lete auto se da koupit za dva platy. Zacatkem covidu jsem delal skatulata ve vozovem parku a za 70 tis jsem zadne takhle mlade perspektivni auto aspon velikosti golfa nenasel.
27. června 2023, 22:36
0
tak zase 90k plat ma dneska uz kde kto....
27. června 2023, 22:43
0
Beru v potaz prumer, coz bylo tehdy neco pres 35tis. Auto za dva 90k platy je trochu jina pohadka.
28. června 2023, 07:10
2
Taky bych 180 tisíc korun označil za naprosto normální cenový začátek desetiletých aut v této třídě. V rychlosti jsem projel sauto.cz a na stejných penězích začíná Superb, Passat, Mondeo, Avensis, i40…
28. června 2023, 07:15
0
Junior jasně vím jak se skládá inflace jsem to chtěl zjednodušit. Ono zdražení aut proběhlo už někdy za covidu 2020-21 kdy se díky zavřeným hranicím auta nevozila a automobilky stály a nových aut nebylo dostatek. Tam u vzorku co mě zajímají šly ceny ze 150t na dnes běžných 250t navzdory inflaci.
28. června 2023, 08:35
4
Sato: Asi žiju v jiné bublině...
28. června 2023, 20:43
1
to bol len lahky pokus o flame, neberte to zase tak vazne :)
29. června 2023, 15:09
0
Já mám možná trochu pokřivené vnímání toho, kolik by měla stát bazarová auta. Můj první vůz byl desetiletý Fiat Marea za 34 tis. Kč. Kupováno v roce 2011. To auto fungovalo dobře, mělo slušnou výbavu. Zpětně viděno, možná jsem měl jenom velkou kliku. A teď kvůli tomu budu trpět, protože si budu kupovat levné krámy co se rozbíjí.
Po autech střední třídy jsem nikdy nekoukal, takže nevím kolik stály před covidem a kolik stojí teď. Možná je těch 200tis. za desetileté auto normální. Vzhledem k tomu, že oblíbená hospodská moudrost říká, že patnáctileté auto s 300tis. km je hodiny před smrtí, tak by mi to přišlo dost.
29. června 2023, 15:28
2
Mně obecně přijde, že ojetiny teď stojí nesmysl. Když se podívám třeba na RS ofce, trojkový.
250 nahrkáno, 50% ceny nové...
Za chvíli to bude vypadat tak, že kdo koupí nový, tak ušetří... :)
29. června 2023, 16:04
1
Akurát včera sa mi sused zveril, že by chcel kúpiť tak 5 ročného Sharana. celkom som valil oči že 5 ročné auto so 150tis+ na hrbu sa stále predáva za 500tis.. to fakt nemožu myslieť vážne. Asi som bol na suseda aj trochu nezdvorilí, ale to si fakt nemože nikto príčetný kúpiť. Alebo áno? Za tie peniaze može mať nové berligno alebo kde akú daciu, čo by mu podla mňa stačilo, doteraz má jedinčkovú fabku v kombajne.
29. června 2023, 20:29
0
Michal Lenc:
10 letá stření třída? Co bylo před covidem od 150-170 t je teď od 200-220. Prémie dtto. Co před covidem začínalo na 200, dneska začína na 250-270.
29. června 2023, 22:38
0
Sato: pul mice je za takoveho sharana celkem obvykla cena. Samozrejmne jsou tu promenne jako historie, stav, motor, vybava...
Nova toyota proace, jakozto srovnatelny vuz, zacina 1,1 mega.
Dacie nebo berlingo jsou vyrazne mensi auta nez sharan.
Ja bych to za ty prachy nekoupil, ale nedivim se tem, kdo to daji.
30. června 2023, 00:16
1
K tomu ještě připočtěte, že Sharan / Alhambra je vlastně ve své třídě skoro sám. Možná ještě Galaxy a S-Max.
No a s tím novým Berlingem by teda soused mohl leda tak zkusit vyzobnout poslední skladovky s tříválcem 1,2 a výkonem 110 k, protože objednávat se dá už jenom ë-Berlingo.
27. června 2023, 18:06
0
Sedan se mi líbí moc. Ale kombi, když stoji podel chodníku a vidím ho z boku, tak ty vlny přes blatníky, jak kdyby Korejcum z oka vypadli.... a motor s těma primejma vstrikama a dalšíma fičurama taky moc retro není.
27. června 2023, 23:29
0
Asi tak. Kdyby to mělo nepřímovstrik, nebyly tam "asistenty" a další kraviny, tak by se z vyznenim článku dalo souhlasit. Takhle je to turbo to poslední, co by mě trapilo.
27. června 2023, 23:30
0
S vyznenim sakra, měl bych jít spát...
28. června 2023, 09:16
0
Asi nebudu cílovka, protože nic z popisu nebo fotek mi nezpůsobuje nutkání o tom vůbec začít uvažovat... a to mám (jak by někdo mohl dovodit - logice navzdory) jednoho sedana doma... tady by se spíš hodil nadpis "DinoMagdaSedanus" nebo "Magda jede do nebe" :-)
28. června 2023, 10:07
1
Od 180tis. je v nespolehlivém dechtu, reálně něco solidního v benzínu je tak kolem 300tis., automat dalších 50tis.
Je to asi tak o 100tis. dražší, než před Bio/UA.
Kdyby to bylo jednodušší, tak bych si radši dotáhl z US 6-ku s 2.5T, možná by stačila i 3-ka s 2.5T.
28. června 2023, 11:15
1
Přesně, to je ten problém, že 2,5 turbo je jen v USA.
Pokud by se ale člověk rozhoupal k dovozu, tak mezi novějšími japonci je tam pořád výběr. Accord 9G 2,0 turbo (i manuál) nebo třeba Legacy (nejen Outback, ale i sedan!) 2,4 turbo a jednou už tady někdo zmiňoval Acuru TLX V6 (to je ale záležitost posledních pár let a rozhodně to není za již od 180 tisíc a karbon všude v ceně).
29. června 2023, 12:38
1
Camry V6 je jasna volba.
28. června 2023, 18:42
1
Tahle generace se me hodne libila, zkousel jsem par let zpatky zanovni u dealera a mel jsem pocit, ze je to robustni a solidne postaveny, podvozek super. Ten motor byl ale zklamani a prislo me to v provozu docela liny. Plus bohuzel predohrab only.
28. června 2023, 20:36
3
Mám podobnou barevnou kombinaci, ale neměnil bych:-D
29. června 2023, 19:19
1
Tahle barevná kombinace je asi nej!
29. června 2023, 09:28
1
Barva mi připomněla devadesátkové Xedosy. Jeden takový se motal v mém okolí.