načítám data...

Mazda3 Sedan G122: Jsi tak krásná!

Jenže krása není všechno, jak všichni poučení životem dávno vědí. Jestlipak umíš i dobře vařit?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mazda3 Sedan G122: Jsi tak krásná!

Článek by skoro mohl začít a skončit u nadpisu, tak silný vizuální dojem ve mně setrval. Trojka v sedanu je jedno z nejkrásnějších aut současnosti. Když se teď po nějaké době probírám fotkami, uhodilo mě to znovu, a to jí obrázky zas tak nelichotí. Naživo vypadá ještě líp. Dokonce i v tmavě šedé metalíze, což je ta nejnudnější a nejmíň nápaditá barva na světě, je nádherná. Neexistuje úhel, který by autu ubližoval (což se o hatchbacku říct nedá), ze všech stran ho nekriticky obdivuju, skoro se mi nechce nastoupit, protože pak o ten pohled přijdu. A co je ještě lepší, je to nenápadná krása, žádná vyumělkovanost zacílená na první signální. 
Chápu ovšem, že test o jedné větě by nenadchnul ani čtenáře, ani zástupce automobilky, kteří nám auto půjčili. Takže dost okouzleného slintání, pokusím se ze sebe dostat i něco víc.

Základní motorizace. Teď by asi nadšení mělo trochu ochladnout. Opravdu chcete mít v autě, které se snaží hrát na notu lehké prémiovosti, 90 kW výkonu? Úplně klidně. Trojka je ‚pomalé-rychlé auto‘ – úplně stejně jako třeba MX-5. V absolutních hodnotách nijak zvlášť rychlá není, jenže to dokáže vrchovatě kompenzovat celkovým pocitem z jízdy a řízení, který je zvláštním způsobem uspokojivý. Přestože se mi do hlavy znovu a znovu vkrádala otázka, jestli náhodou nepotřebuje turbo, znovu a znovu jsem docházela k závěru, že ne. Jsou situace, kdy by se lepší odpich hodil, zejména když podvozek slibuje skvělé výkony i ve vysokých rychlostech. Jenže pak by zase motor přišel o svůj okouzlující a tolik typický projev. Takže po dlouhém zvažování a mnoha probdělých nocích říkám NE. Našláplých oturbených kompaktů máme na výběr plné hrsti. Tohle auto má kvality, které dokáže ocenit i někdo, kdo vnímá řízení a techniku skrze jiné veličiny, než je rychlost. Svým charakterem je vlastně až unikátní a toho si nesmírně vážím, byť to Mazdě prodeje příliš nezvedne. 

Objektivně vzato výkon stačí, předjíždět se dá celkem bez problémů, jen se nesmíte bát drtit plynový pedál na krev (a v případě manuální převodovky podřazovat a podřazovat). Za to se vám auto odmění dokonale plynulým zrychlováním, připomínajícím sešup ve vagónku horské dráhy. Ten pocit je boží, přestože vám nezatlačí oči až do mozku. Navíc od příštího roku bude v nabídce také varianta G150, která pár koníků přidá. 
Motor, kterému se startováním pomáhá mild-hybridní systém, je navíc fantasticky tichý, ve městě občas zapomínám, že pod kapotou je. Neruší ani při vysoké rychlosti, to už se spíš přihlásí aerodynamický hluk – na dálnici někde kolem 160 km v hodině. (Na dálnici mě zaujala ještě jedna věc. Samotnou by mě to nenapadlo, ale předek nové trojky je designově o dost agresivnější než u předchozí generace. Říkám si, proč se mi všichni tak klidí z cesty, když na ně neblikám, nenajíždím ani jinak nenaznačuju, že v příští vteřině přijdou o život.) 

Testovaný exemplář jsme ovšem dostali nikoliv s manuální, nýbrž s automatickou převodovkou. A musím přiznat, že při prvních kilometrech ve městě jsem jí nemohla přijít na chuť. Připadalo mi, že v nízké rychlosti při popojíždění má občas tendenci škubat. O to víc chvály si ale její naladění zaslouží na okreskách, kde nemá sklony motor škrtit, ale při zrychlování ho klidně nechá točit i 6000 otáček a velmi dobře reaguje na práci s plynovým pedálem. Manuální řazení pod volantem člověku nakonec dopřeje i trochu toho sportovního svezení.

O podvozku, který se od víceprvkové zadní nápravy vrátil zpátky k jednoduché s torzní příčkou, už se dopodrobna rozepsal Dan v mezigeneračním srovnání. Pro úplnost tedy jen připomenu, že stabilita je příkladná, jistota neochvějná a komfort vzhledem k oběma jmenovaným veličinám parádní. Přidejme příjemně tuhé řízení, brzdy s citlivým a přesným dávkováním, a máme tu potenciál, který motor při vší snaze nedokáže kompletně vytěžit. Není to jízdní zážitek, při kterém by se vám ježily vlasy na zátylku a tepovka stoupala do hvězdných výšin, je to však zážitek dokonale vyvážený a radostný. Ani na vteřinu vás nenapadne, že by auto mělo být měkčí a poddajnější, nebo naopak tužší a ostřejší. Má být přesně takové, jaké je. Koneckonců, i sportovní režim upravuje jen reakci na plyn a mapování převodovky. Řízení a podvozek mají stále stejné – stále stejně skvělé – nastavení. 

Nová trojka nezklame ani ty, kteří jsou trochu víc hákliví na prostředí, které je při řízení obklopuje. Tam, kde předchozí generace nabízela kompromisní materiály a nulový design, přináší ta nová ladný minimalismus a téměř prémiovou atmosféru. Změny přitom nejsou na první pohled nijak dramatické, pořád jde o jednoduchou kabinu, která řidiče pevně obejme. Klaustrofobní pocity jsem narozdíl od některých kolegů nezaznamenala. Sedí se tu nízko, nastavení dává dostatek možností a úzký volant se dobře drží, i když nemáte ruce jako lopaty. 
Co je v interiéru vyřešené opravdu dobře, jsou odkládací prostory. Dokonce lépe než u celé řady aut s výrazně prostornější kabinou. Všechno máte na dosah bez natahování.

Nedotykový displej na první pohled vypadá jako zastaralá věc. Jenže důvodů, proč by měl být dotykový, mnoho není. Vlastně mě nenapadá ani jeden. Kolečkové ovládání totiž funguje tak dobře, že žádnou další výpomoc nepotřebuje. Je naprosto intuitivní i poslepu. A displej je umístěn dostatečně daleko, abyste necítili pokušení po něm šmatat.

Verdikt

Co nová trojka přidala na ceně, přidala i na svých kvalitách. Je to nenápadné auto bez ambicí ohromovat na první dobrou, o to víc však oceníte její charakter, když se s ní seznámíte trochu blíž. Je milá a poslušná, přitom osobitá a sebevědomá. I v nové generaci zůstává autem pro řidiče, kteří berou jízdu jako něco víc než dopravu z místa na místo. Ponechává si mechanický cit, adorovaný staromilci, zároveň jí nechybí nic z moderních technologií. Představuje zkrátka dokonalý celek, jemuž nic nechybí ani nepřebývá. 
A je tak krásná!

Technické údaje:

Motor: zážehový čtyřválec 1 998 cm³
Výkon motoru: 122 koní (90 kW) v 6 000 ot./min
Točivý moment: 213 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: šestistupňový automat
Maximální rychlost: 202 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,8 s
Objem zavazadlového prostoru: 450l 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu, s notným přikládáním pod kotel): 7,8 l/100 km
Cena s danou motorizací a AT od 585 900 Kč


 

 


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
11. prosince 2019, 09:09
-1

Krásné auto, ale jsem nepříjemně překvapen, že sedan má nejsilnější benzín s 90kW. To jako fakt?

reagovat
Viola Procházková
11. prosince 2019, 09:17
1

Ještě je k dispozici verze Skyactiv-X se 132 kW, od nového roku G150 se 110 kW

Ha
Habakukk
11. prosince 2019, 10:24
-1

Tak pokud budou mít benzín 110kW tak je všechno ok.

st
st.paul
11. prosince 2019, 09:10
2

Každý deň obchádzam jeden biely kus a súhlasím, že ide o jeden z najkrajších sedanov v triede. Minimum konfliktných kriviek a samoúčelných hlúpostí, „trojka“ bude krásna aj za 10 rokov. Dosluhujúci kombík strednej triedy s naftou pod kapotou nás s manželkou tlačí venovať sa showroomom a musím priznať, že trojka je v našom zornom poli. Deti už sú väčšie, takže verzia kombi nie je nutnosťou, navyše na dovoz a odvoz materiálu s rekonštruovaného domčeka používam inú techniku. S faktom, že väčší vstupný otvor na kombíku pre mňa našiel zmysel výhradne pri kočíku a ponúkaných 450 l v sedane je absolútne dostatočné pre bežný rodinný výjazd napr. do Tatier, nevidím zmysel orientovať sa „kombík“, ktorého 2/3 úložného priestoru sú aj tak väčšinou roka nevyužité. Problém vidím v ponúkanej a testovanej motorizácii, kde sa mi 120 koní v kombinácii s maličkým krútiacim momentom zdá predsa len málo. Nie som závodník a zdravie mojej rodiny je na prvom mieste, ale...nejakú tú rezervu by som predsa len uvítal, človek to všetko musí naháňať vo vysokých otáčkach. Skyactive – X už je príliš drahý a úprimne, je tu z mojej strany predsa len veľa nedôvery v nový, zatiaľ nevychytaný systém. Škoda, trojke naozaj nie je čo vyčítať, je to komplexne fantasticky postavené auto, ale výkonnejší benzín si vyslovene pýta. Osobne som veľmi zvedavý na verziu G150, ktorá by „môj“ problém mohla vyriešiť.

reagovat
fe
feci
11. prosince 2019, 11:22
0

ak ti chyba krutak v G122 tak G150 tvoj problem asi nevyriesi, tocivy moment ma rovnaky ([email protected]), rozdiel je vo vrchole krviky vykonu ([email protected] vs [email protected]), jednoducho je vidno ako je G122 hore orezany, ale napriek tomu je v technickych udajoch vyrazny rozdiel v zrychleni 0-100: 10.4s vs 9.1s

Martin Martin
12. prosince 2019, 08:34
0

to st. paiul: zkus se svézt a otestuj reálný odpich při podřízení. Čísla a realita se někdy sakra míjí. Například jsem míval služební sup a ten měl snad 3s turbolag, takže nešlo předjet ani s více než 200k v 50kmh....

Náhodný Kolemjdoucí
12. prosince 2019, 19:04
0

Nemám zkušenost přímo se supem, ale většinou se ty silnější turbo mrchy daly dostat do provozních otáček podrazenim a tím eliminovat lag a kýžený manévr se stal proveditelny. U slabších jsem se dostával do situace už netahnu vs ještě netshnu, ikdyž v 50 to traktor předjelo.. Jinak souhlasím s předrecnikem, 90 kW je mi taky málo.

custom1
11. prosince 2019, 09:20
7

Moc se mi líbí! Líbila se mi i předchozí generace, ale tahle nová je vážně super. Škoda jen, že u nás musí být RZ vpředu, krásně by vynikla její agresivní příď. Ale hlavně mě zaujalo, že nemá (jako všechna ostatní auta) ten debilní tablet přilepený na palubovku. Za tohle dávám palec nahoru! :)

reagovat
XT
XTad
11. prosince 2019, 09:40
0

To mne se tam ta SPZka zase libi. Bez ni by ten predek uz pusobil moc roztlemene. Takhle je to vyvazenejsi.

custom1
11. prosince 2019, 14:07
1

Možná, kdyby byla níž a ne přímo pod znakem. Třeba úplně na spodku nárazníku. Nebo na vyjížděcím držáku pod nárazníkem. :)
Mně se ale nejvíce líbí bez RZ, vypadá agresivně. ;)

Martin Martin
12. prosince 2019, 08:35
0

na reklamních fotkách je vážně jinde, než dle ČR předpisů (aspoň tedy u starší generace)

Sv
Svišť
11. prosince 2019, 10:05
3

Jsme spolu už 4 měsíce a stále mě nepřestává překvapovat. K dokonalosti ji chybí jen jedna jediná věc, ať už jsme spolu zase na cestě domů z práce :)

reagovat
krab
11. prosince 2019, 10:59
0

Tady je hezky vidět, jak dokáže i sedan/hatchback nižší střední třídy vyvolat nějaké emoce. Já jsem letos asi týden jezdil sedanem, automatem G122 ještě předchozí generace (auto z roku 2017) a taky se mi líbil. I otáčkoměr myslím měla uprostřed...

Jízda člověka v Mazdách baví prostě o slušný kus víc než v srovnatelný konkurenci. Zas ale pokulhává pár detailů, ale tenhle nový model je evidentně zase lepší. O té Mazdě 3 jsem v závěru koukám napsal, že bych si stejně asi radši koupil Golfa, ale tentokrát si myslím, že ten nový model Mazdy 3 může být už lepší.

Kupodivu jsem vyzdvihnul jemnost fungování automatu a Zlokočka naopak kritizuje. Možná změnili typ převodovky. Já tam měl 6 stupňovou, ale nevím jaký výrobce, tuším asi Aisin, ale nevím..

Problém bych trošku viděl v tom motoru. 2 litr, 210 N.m / 90kw nezní zle, ale v reálu to auto bylo línější. Problém vzniká, když člověk potřebuje někoho předjet. Pak musíš skutečně jet s tím nadoraz. Novináři strašně chválí všechnu tu techniku Skyactiv, snad neznám žádnýho, který to nedělá, ale já nevim. Když si představím, že by v Mazdě 3 sedan fungoval nějaký přeci jen přeplňovaný čtyřválec bude to pro ten běžnej provoz lepší. Z mýho pohledu. Když jsem měl nedávno na nějakou dobu Octavii RS s 245 k TSI motorem, tak jsem si přesně tak jako říkal. Kdyby se ty 2 auta daly nakombinovat. Karoserie a jízdní vlastnosti Mazdy 3 + motor a převodovka ze silné Octavie. A antikorozní ochrana na úrovni starých Porsche. A byl by tu rázem dokonalý sedan nižší střední třídy :)

reagovat
Pólin
11. prosince 2019, 11:17
0

Mazdu obdivuju... je fakt nádherná a i skvěle jezdí...ale stále se nepolepšili s ochranou proti korozi... je to fakt špatně, když auto hned po záruce kastle začně liškovatět- soudím podle šestky. A stále teda mají barevné rozdíly mezi nárazníky a karoserií, jak je vidět i tady na fotkách...to už se dneska taky přece dá vychytat... Ale samozřejmě mi to vadí méně, než kdyby to špatně jezdilo, nebo tak...

reagovat
ro
rock
11. prosince 2019, 12:02
4

Nas*at na vaření. S takovou vizáží si může dovolit servírovat topinky a projde jí to s potleskem...

reagovat
Tomáš Trýska
11. prosince 2019, 12:07
0

Trojka je bez pochyb nádherná, ale značně mi chybí otěrová lišta na dveřích. Ano, kazí trochu design, ale zas po pár letech nejsou dveře poseté desítkami barevných zářezů od někoho, kdo neopatrně otevřel na parkovišti dveře.
-
Komentář upraven 11. 12. 2019, 12:10:35

reagovat
ratan groch
11. prosince 2019, 16:57
0

ako tak pozeram na tvoju profilovku, tak mozno by si si mohol tu listu dolepit sam. Urcite by to nebola tvoja prva vonkajsia uprava auta.

Tomáš Trýska
12. prosince 2019, 08:34
1

T-Bird ji má takhle z fabriky. Kolem dokola celého auta.

ro
rock
11. prosince 2019, 12:09
0

Jinak teda na ty ceny už za začínám pomaloučku zvykat, ale ještě o jednu (automobilovou) generaci zpátky se za tyhle peníze dalo přemýšlet o střední třídě. Dneska už to jde tak možná u předváděček (teď zrovna Insignia) a to ještě jenom když se člověk strefí na akci. Chjo...

reagovat
sheogh
11. prosince 2019, 13:13
1

Souhlasim, vypada naprosto paradne. A ta cena s automatem je taky dost v pohode. Jen hrozna skoda toho na muj vkus slabyho motoru - 213Nm na 90kW bude uspokojive, ale line ...

reagovat
yaoming
11. prosince 2019, 14:47
0

otázka za plny počet bodů - vyplatí se čekat na drahej g150 do března 2020 nebo koupit levnej g122 hned ted jeste pred vseobecnym zdrazenim ? rozdíl v ceně cca 120k peněz

reagovat
motion
11. prosince 2019, 20:37
1

Odpověď za plný počet bodů: pujč si G122, pořádně to projeď a jestli si řekneš, OK, tohle mi stačí, máš ušetřeno. Mně by to třeba nestačilo, ale zároveň znám spoustu lidí, kterým ano, tady rada neexistuje, sám musíš vědět, co Ti vyhovuje...

Peppan
22. prosince 2019, 20:53
1

Odpoved je jednoducha G122 ma realny vykon stejne kolem 140k , jako to bylo u predchozi verze 88kw. Stejne tak se da tato specifikace ..necha odladit na cca 175k a 220Nm treba v DISI tune, kde stejne jen otevrou sw uskrceny vrsek(od 4000ot vyse) i cestou to vyjde do 15tis Kc. Kdyz Sky Activ radne tocis do otacek malokdo ti bezne v zatackach staci. Raketa to neni, ale uzijes rizeni se spotrebou pod 7l i kdyz ji stojis na krku. Nad 120km/ hod se z M3 stava klidne plujici auto, neb vykon ve vyssich otackach proste chybi. Dalnicni spotreba se da tez drzet do 7L kdych jedes tacho 140km/hod. Vse toto pro verzi s automatem..a vlastni zkusenosti z "partnerciny M3 BN 2017". Skoda jen, ze toto krasnejsi aktualni verze je plne vybave o skoro 200tisic Kc drazsi nez predesla top verze, ktera je jeste nastesti bez vypinani valcu, ktere zatim mazda neodladila ani zde ani u jinych modelu.

Martin Martin
12. prosince 2019, 08:23
0

Nedávno mě napadlo, že právě pro tento charakter Mazdy, vlastně nikomu nechybí v nabídce Alfa....

reagovat
Ha
Habakukk
12. prosince 2019, 09:28
-1

To napadlo jenom tebe. Bohužel mě Alfa chybí dost. Tedy nelze tento názor generalizovat. Druhá věc s tím co Alfa nabízí se nemůžeme divit tristním prodejům.

beastar
12. prosince 2019, 21:05
1

Alfa a Stelvio je špatné. Alfa a Giulia moc odvážné. Alfa by potřebovala začínat někde kde je Tipo. Jenže tam je Tipo. A vůbec Mazda vs Alfa to je naprosto nesrovnatelny. Jestli má někdo pocit, že japonský auto s 90 kW a tristním interierem by mohlo oslovit člověka který má rád Italský věci neberu mu to. Nicméně trička Nike jsou taky super, ale raději si vezmu košili Armani.

Čili Alfa je pro jiný lidi. A tohle co tady považujete za krásný. To mě jako poser:)

Peppan
22. prosince 2019, 20:58
0

Stejne jako Mazda je jen pro urcitou skupinu ridicsky zamerenych uzivatelu, tak je tomu stejne u Alfy a opravdu se tyto dve skupiny neprotinaji..i kdyz uz z podstaty pozadovaneho by tomu tak byt melo. A design je opravdu velmi individualni zalezitost..kde neplati zadna logika..je to ciste emocionalni vjem..



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Bronco  1984
Ford Bronco

1984 rok výroby
160 koní výkon
5 000 ccm objem

Mercury Marauder  2003
Mercury Marauder

2003 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

BMW X5 3.0d manual 4x4 2002
BMW X5 3.0d manual 4x4

2002 rok výroby
176 koní výkon
2 978 ccm objem

Renault Mégane Grandtour 1.9 dci 2008
Renault Mégane Grandtour 1.9 dci

2008 rok výroby
130 koní výkon
1 870 ccm objem

Jeep Wrangler Hard top manual 4,0L benzin 2005
Jeep Wrangler Hard top manual 4,0L benzin

2005 rok výroby
180 koní výkon
3 960 ccm objem