načítám data...

Lexus LS 500h Prestige: Jiná dimenze cestování

To nejlepší od Lexusu již popáté. Jaké má slabiny a v čem vyniká?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Historie. Tradice. Odkaz. Tohle všechno jsou velmi důležité atributy ve světě luxusních aut. Tady se nehraje na nějaký poměr cena/výkon. Dokonce ani moderní technologie nehrají tak velkou roli, jak by se možná mohlo zdát. Zde je důležitá kvalita provedení a právě tradice. Nebo tomu tak aspoň bylo zhruba tak do roku 1989. Tehdy se totiž na scéně zjevil Lexus a ukázal, že to jde i bez dlouhého rodokmenu. První vozem s velkým L ve znaku se stal sedan nejvyšší kategorie s označením LS. Dalo by se říct, že je to stále takový ten “signature” model značky, byť se zdaleka nejedná o nejprodávanější (RX) ani to nejobdivovanější (LC) auto. Když se řekne Lexus, automaticky se mi jako první vybaví právě LS. Nyní, 33 let po uvedení prvního LS, tu máme již pátou generaci tohoto sedanu. To už je docela dlouhá doba i na vytvoření nějaké té tradice. Má tedy vůbec aktuální LS nějakou slabinu? To jsme zjišťovali v rámci klasického testu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Nepochybuji o tom, že jste našimi pravidelnými čtenáři, takže vám jistě neušel fakt, že aktuální generaci největšího Lexusu jsme tu již měli. Rovnou dvakrát. Jednou s ním jezdil František, podruhé Kubajs a oběma se to myslím velmi zamlouvalo. Což je možná trochu v rozporu s tím, co si o LS 500h přečtete jinde. V ostatních testech se totiž můžete dočíst, jak je LS hlučné, nepohodlné, pomalé, má vysokou spotřebu a já nevím co všechno ještě. Musím se přiznat, že i já po přečtení několika takových recenzí nabyl dojmu, že se pátá generace nepovedla. Jenže staré pravidlo říká, že není nad osobní zkušenost. Takže když se naskytla možnost, využít služeb LS na celý týden, neváhal jsem. A jaká byla má zjištění? (Ne)překvapivě dost odlišná.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Asi nemá cenu nosit dříví do lesa a popisovat vám vzhled vozu, se kterým jsme se na našich stránkách již několikrát setkali. Změny neproběhly víceméně žádné, maximálně nějaké decentní retuše. Za sebe mohu říct, že se mi designový jazyk Lexusu líbí, LS nevyjímaje. Je to originální, výrazné a jistě si to nespletete s jiným vozem. Chápu, že takto odvážný design asi nebude po chuti každému, přeci jen se v této třídě hraje spíš na jistotu. Pokud v něm však zalíbení najdete, už vás to nepustí. Jo a ta barva je v ceníku označená jako Achátová a je úplně boží. Podobně jako exteriér LS, tak i vnitřek je pomerně specifickou záležitostí. Dnešní móda velí, že displeje musí zabírat pomalu celý interiér a čím větší, tím lepší. Lexus se stále drží své klasiky. Uprostřed je vcelku běžný, 12,3 palce velký displej, o kterém navíc ani nemusíte šmátrat, neb má stále tradiční Lexusí ovládání touchpadem. Na to sice spousta mých kolegů novinářů nadává, kudy chodí, ale já s tím problém asi nemám. Když se naučíte logiku ovládání, pak se s tím dá žít vcelku slušně. A hlavně nemáte pořád opatlaný displej infotainmentu, což je věc, která mě příšerně rozčiluje kdekoli jinde. Nicméně v příštím roce LS o tento způsob ovládání přijde a do útrob velké limuzíny se nastěhuje nový systém, známý třeba z NX. Ten je sice velmi příjemný, ale bez kreslení prstem po obrazovce se neobejdete. Pro někoho může být i překvapením absence vícebarevného ambientního osvětlení, které hraje na efekt v některých limuzínách jiných značek. Hádám však, že skutečným zájemcům o takový vůz to bude dost jedno.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jinak asi nemá příliš smysl vypisovat, jakou má LS 500h výbavu, jak precizně je celý interiér sestaven, či co všechno umí, to bychom tu byli ještě zítra. Vypíchnu vám jen ty tři šikovné prvky výbavy, které mě opravdu nadchly a bez kterých už se mi nechce v autě být. První jsou chytrá světla zvaná BladeScan. Ano, to už najdete i v nižších cenových spektrech automobilů, nicméně Lexus si na této funkci dal opravdu záležet a musím říct, že tak přirozené a plynulé osvětlování jednotlivých segmentů silnice jsem už dlouho neviděl. Jestli vůbec někde. Žádné viditelné rozsvěcování, které by tahalo za oči. Ne, tady je vše naprosto precizně vyladěné. Druhou položkou, kterou bych nutně potřeboval i ve svém autě, je audiosystém Mark Levinson. Jsem na zvuk audiosystému poměrně háklivý a zcela bez diskuzí je tohle ten nejlepší audiosystém, jaký si můžete v autě dopřát (bavíme-li se o sériových řešeních). Naprosto křišťálově čistý zvuk, který jinde nenajdete a pro který je skoro urážkou pouštět hudbu třeba ze Spotify. Posledním prvkem výbavy, který považuji za zcela nezbytný, je funkce Lexus Concierge Climate. To je v podsatě zcela automatická funkčnost udržovaní příjemného klima na palubě. V praxi to vypadá tak, že auto samo dobře ví, kdy má spustit vyhřívání sedaček a volantu či naopak odvětrávání a umí jej i správně stáhnout, takže nehrozí, že by vás třeba po chvilce začal pálit zadek nebo ruce. Ve spojení s bezprůvanovou ventilací je to dokonalý pomocník, což jsem si uvědomil hned další týden, kdy jsem přesednul do stejně drahého Mercedesu, který toto neuměl. Ještě poznámka pod čarou. Nemáte na výběr mezi krátkou a dlouhou verzí. Lexus nabízí jen to nejlepší, takže automaticky dlouhou variantu s délkou 523 cm.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Motor. To je jedna z věcí, na kterou často u LS slýchám kritiku. Původně jste si zde mohli vybrat mezi obyčejným přeplňovaným šestiválcem a hybridním šestiválcem. Nyní nám v ceníku zůstal už jen hybrid, který bezpochyby tvořil vždy naprostou většinu prodejů. Ano, už nemá osm válců, jako předchůdce. Ano, má o 85 koní méně. Známená to něco pro reálný život? Kromě pocitu, že před vámi nehraje osm válců, ani ne. Aktuální šestiválec je na tom co do dynamiky velmi podobně (nechápu, jak se to při prakticky shodné hmotnosti propvedlo) a třeba zrychlení z nuly na sto je lepší u slabšího motoru. Díky Multi Stage řešení nejste omezení ani nízkou maximální rychlostí, jak občas bývá u hybridů. Tady je maximálka rovných 250 km/h (a skutečně není problém toho dosáhnout – ověřeno za vás). Po stránce dynamiky Lexus problém nemá a to ani ve vyšších rychlostech. Je zcela odpovídající zaměření vozu. Další kritizovanou věcí je hluk. Ano, Lexusí řešení převodovky ma svá jistá specifika, ale tady to není zdaleka tolik slyšet jako v jiných modelech. A za druhé, vytočený šestiválec se mně osobně poslouchá hezky. Navíc Lexus v rámci modelové péče soustavně vylepšuje tuto oblast, takže si myslím, že není třeba se nadměrného hluku obávat. Jako poslední diskutovaný problém tu máme spotřebu. Že prý na hybrid není dost nízká. Jasně, v kontextu běžných hybridů se zde dostáváme na relativně vyšší čísla, ale tady se bavíme o autě nejvyšší kategorie, které má 360 koní a váží dvě a čtvrt tuny. Reálně se bavíme o číslech někde okolo devíti, deseti litrů. Já jezdil asi za 10,5l, ale většinu času jsem trávil v předvánočních pražských kolonách nebo ve vysokém tempu na dalnici. Ani jedno spotřebě nesvědčí. Takže hádám, že úspornější řidiči se mohou dostat na dohled osmi litrům, což by nemuselo být špatné. O dojezd se v tomto případě bát nemusíte, Lexus stále nabízí velkou, 82litrovou nádrž.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Poslední často kritizovanou částí Lexusu býval podvozek. Kvalita jízdy prý neodpovídá zaměření vozu. No, to asi také nemohu potvrdit. Nevím, jestli za to může nějaké meziroční vylepšování nebo třeba jen jiná kola, ale já mohu o LS říct, že je pohodlné. A to tak, že velmi. Vzduchový podvozek odvádí svou práci na výbornou a já si nemám nač stěžovat. Je dobré i v intencích dané kategorie. Nečekejte létající koberec, jaký uměly staré Citroeny, nebo ladné pohupování Airmaticu od Mercedesu. Tady cítíte, jak podvozek pracuje, ale neobtěžuje to, prostě jen víte o tom, že se pod vámi snaží co nejvíce vyžehlit silnici. Co se svižné jízdy týče, ani zde velký Lexus nezklame, ale sportovní náčiní v něm snad nikdo hledat nebude. To neumí a ani to není jeho úkolem. Přesto je fajn, že se můžete spolehnout na velmi dobře odladěné řízení, díky kterému se velký sedan vede zatáčkami zcela přesně, jistě a překvapivě příjemně.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Jak to tedy je? Umí být pohodlný, rychlý, tichý a úsporný? Je to nejlepší limuzína, kterou si můžete koupit? Spousta otázek, které nemají jednoduché odpovědi. Umí být dostatečně rychlý, ale neumí být drtivě rychlý. Bezpochyby umí být pohodlný. Umí být i úsporný, pokud mu dáte šanci. Umí být i tichý, byť ne ve všech režimech. Ne, není to nejlepší limuzína, jakou si můžete koupit. Eskový Mercedes stále umí poskytnout více hraček a fíčur, nehledě na širší možnosti pohonu. Lexus je však limuzína, kterou bych si dost možná koupil právě já. LS 500h mi skvěle padnul do ruky a byl mi skvělým společníkem. Každé ráno jsem se těšil, až nasednu dovnitř a proklestím si cestu ranní Prahou, protože jsem při tom naprosto dokonale zrelaxoval. Takový způsob cestování mě vážně baví. Není se tak čemu divit, že Lexus LS 500h považuji za nejlepší automobil, který jsem v uplynulém roce řídil.

Technické údaje

Motor: zážehový vidlicový šestiválec 3456 ccm + elektromotor
Výkon: 264 kW (359 koní) 
Točivý moment: 350 Nm 
Převodovka: Multi Stage Hybrid
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,5 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 9,4 – 9,5 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 10,6 l/100 km kombinovaná 
Cena testovaného vozu: 3 330 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
28. prosince 2022, 09:54
-9

Kdyz to vidim zepredu, tak - zlate bobri zuby.

reagovat
Daniel Borský
28. prosince 2022, 10:36
2

Já to mám jednoduché, líbí se mi oboje :)

Mechanik
28. prosince 2022, 12:51
0

V souvislosti s tím jak moc se už pár let řeší spotřeba, nevidím moc pokrok, u všech automobilek.
Vždyť ty motory žerou furt stejně a to i přes to že k tomu přidali elektriku.

reagovat
krab
28. prosince 2022, 13:31
-1

To je zajímavá věc ... třeba když to vztáhnu na Alpinu B10, to auto má 25 let věku a vcelku na dnešní poměry primitivní techniku. V8 DOHC 4 ventily na válec, blok i hlavy válců z hliníkový slitiny. Nemá ani variabilní časování ventilů, má naopak ostřeji laděné vačky od Alpiny, takže má hlavní zátah opravdu hlavně ve vyšších otáčkách. Objem je 4 619 cm3 , výkon 250 kW a 470 N.m kroutící moment. Dynamický parametry asi jako se tu píše u toho Lexusu, s tím že maximálka je takřka 280 km/h a navíc v maximálních otáčkách motoru. Převody automatu ZF jsou relativně krátký na poměry toho jak to funguje dneska. A taky jen 5 rychlostí, dneska je běžný mít jich 8 i víc... Auto ovšem váží o dobrých 300 kg míň než ten Lexus, možná ještě o víc...

A teď spotřeba: dlouhodobě, za cca 2000 km co jsem s autem zatím najel mám na PC 13,6, ale myslím si, že "přehání" , když jsem si změřil na jedný delší cestě spotřebu od dotankování k dotankování, tak jsem naměřil 11,4 litrů reálných. A to jezdím o trochu rychlejš všude jinde než v obci, tam limity dodržuju, jinde jen tak přibližně. Jezdím plynule, ale ne pomalu.

Ten rozdíl je jakoby směšně malej, když si vezmu fakt, že Toyota má jen V6 + chytrou elektroniku co řídí vše a dovypomáhá si elektromotorem a baterií. Rozdíl reálný spotřeby , kdyby byl 2 litry / 100 není zas až takovej, taky mi to vrtá hlavou...

Daniel Borský
28. prosince 2022, 14:22
6

Rozdíl 2 litrů není tak moc, to je pravda. Jenže vezmi v úvahu, že Lexus je o hodně (opravdu hodně) větší, těžší a taky je to AWD. Navíc jak jsem předeslal, ten můj jízdní režim byl na spotřebu opravdu náročný. Osmiválcové BMW (s několika jsem už jezdil) by si vzalo 15+ při tomto způsobu cestování.

krab
28. prosince 2022, 17:26
0

Tak to pak asi jo ... jestli zácpy a ještě jsi to fakt hnal po dálnici hodně rychle (což já jezdim fakt tak max o 20 víc než se smí, radši moc nedráždím) , tak asi jo to bych těch 15 měl taky...

Schválně jsem se mrknul, když jsem jeden týden jezdil s hybridem, (Camry) kolik jsem naměřil spotřebu a psal jsem tehdy do testu, že 6,1 to bylo fakt dobrý. Už si to nepamatuju, snad jsem to naměřil správně, ale tady evidentně hybridní technologie spolu s 2,5 l motorem zafungovala. Jasný, že Lexus je jinde i tou hmotností ani jsem nevěděl, že je to 4x4 atd.. To pak zní asi ten výsledek 10,6 docela pozitivně hele

Mechanik
28. prosince 2022, 19:02
1

Mě to prostě přijde moc, na dnešní dobu. Když porovnam V8 2,5l z roku 70 v autě který má přes pět metrů a jezdím s ním za 9l, umělo by to i míň, kdybych to jen tak lechtal. Samozřejmě jsem jel i za 13, ale to bylo komplet celé po dálnici a celou cestu jsem jel 150km/h, podotýkám podle GPS, tam ta spotřeba vyskočila, to je jasný.

krab
28. prosince 2022, 19:35
1

Ty máš 603jku? :-D To jestli umí jezdit za 9, tak to je teda obdivuhodný ... ale zas tady se musí vzít v potaz ten reálnej výkon a dynamika. To auto má cca 105 koní, ale i tak musí se krmit 8 válců a to karburátorem. Na druhou stranu - aerodynamika a hmotnost, to jsou jedny z hlavních prvků co tu spotřebu ovlivní. Já to vidím na příkladu auta ženy : X3 E83 - krabice, která neumí s benzinovým motorem 2,5 litru M54 jet ani dálkovou cestu přiměřenou plynulou rychlostí pod 10 litrů. Možná by šlo udělat 9, ale to by se snad muselo jet jedině po větru a do 110 km/h .. Přitom E39 mi s tím stejným motorem jezdila za 8 litrů bez omezení.

Prostě mi přijde, že ten Lexus má sice ty technologie, ale výsledek nakonec není tak zázračnej jak by se dalo čekat. Vlastně by to auto mohlo mít 5 litr V8 atmosféru (nevím jestli se to v týhle verzi taky nabízí) jako má třeba kupé LC a i s tím jsem jezdil za málo, třeba do 12 litrů určitě. Na druhou stranu ve městě je vidět rozdíl, tam ty hybridy umí fakt palivo šetřit.

Mechanik
28. prosince 2022, 19:45
1

Já dal s M52 v E46 6,5l cesta zhruba kolem 150km, mimo dálnici, jel jsem celkem normálně na pohodu.
Jo jo, mám. Je fakt že Tatra má tak 1700kg. Jsou tam dva dvojitý karburátory a I v těch 150 to umí začít zrychlovat. Ten výkon mi přijde pocitově víc, na válce to ale brát nebudu.

af
afro-r1
28. prosince 2022, 21:13
1

To uz zni skoro jako ekorallye.
Trilitrova M54 mi nikdy pod 8 nesla, a i to jen, kdyz jsem vynuloval pocitac a jel konstantnich 90.
Vsem znamym se po roce ustalily pocitace na 10,2-10,6l (dokonce i na S54). Jedine N53 s vrstvenou smesi je vzdy o 1,5l uspornejsi, tam byva nejcasteji 8,7-9,2l.

HeavySmoker
28. prosince 2022, 21:50
6

Mechanik: Okrem toho čo tu už zaznelo (AWD, hmotnosť), dosiahnuť spotrebu 10 litrov s motorom čo plní Euro 6 a motorom čo plní Euro 3 je dosť rozdiel. Keď sa tak neriešili emisie NOx a CO, dalo sa čarovať s lambdou, nepálil sa benzín na okamžité vyhriatie katalyzátoru, nebol protitlak od filtru pevných častích (od 2020 aj v benzínoch), nebolo treba recirkulovať spaliny atď., v tomto svetle je to LS-ko fajn. Na dlhé cesty s tou 80 litrovou nádržou to musí byť asi jedna z najlepších možností vôbec.

Jakub Pospíšil
28. prosince 2022, 22:17
2

Pořád je to o tom, že Dan se o pěknou spotřebu nijak nesnažil, spíše naopak. Já taky umím jezdit s lecčím fakt za málo, ale během týdne s LS jsem měl průměr něco lehce pod 10. Protože proč si kazit ten výjimečný týden s výjimečným autem snahou o nízkou spotřebu...

Honza Hamster Křeček
28. prosince 2022, 22:47
3

Ano, co jiného by pravověrné petrolheady mělo zajímat u 360 koňové limuzíny za tři a půl mega, než spotřeba. Lépe už holt bylo….

Mechanik
28. prosince 2022, 22:54
1

Tady nejde o tohle konkrétní auto, to je fuk na co se dneska podíváš, já se jen pozastavuji nad tím že se přes 30 let řeší celkem dost Euro normy a v tom spotřeba protože CO2 a když to porovnáme s motorama z minulosti, ty žerou stejně jako ty nový, tak v čem je pokrok? CO2 furt stejný.
Já s tou V8 jezdím za 9 a je to normální provoz, to auto si užívám, žádná ekorallye.

Sa
Sato
28. prosince 2022, 23:17
0

Ja jazdim za 9 aj s 1.6 (atmo) benzinom... asi spatna noha

Honza Hamster Křeček
28. prosince 2022, 23:29
0

Nevím, za kolik má stovku Tatra a za kolik (či zda) má stovku Volha, ale tak nějak tuším, že 5,5 vteřiny to nebude. V tom bych asi jistý pokrok viděl. On Lexus nikdy netvrdil, že ty hybridy staví kvůli spotřebě, naopak vždycky zdůrazňoval, že elektromotor vyhlazuje křivku a přidává výkon, ale to je vlastně jedno, to už dneska stejně nikoho nezajmá..

Jen mi přišlo vytáhnout jeden parametr, který by se, když se budeme snažit, mohl vlastně trochu podobat, a potom tvrdit 'hele, ten Lexus a Volha sou vlastně úplně stejný auta, kde je pokrok?' jako argumentační faul. Ale co já vím, třeba už petrolheady zajmá fakt jen ta spotřeba a emise, když se to řeší skoro pod každým druhým článkem tady...

Honza Hamster Křeček
29. prosince 2022, 00:04
-3

/Krabův komentář byl smazán, prosím o diskusi v rámci slušnosti, nadávky tu trpět nebudeme/

Moctezuma
29. prosince 2022, 05:53
9

Mechaniku, moc se omlouvám, ale napsal jsi elementární nesmysl. CO2 rozhodně není stejné. Stále klesá, jelikož dochází u nových motorů stále k dokonalejšímu spalovaní. Také není stejné množství ve výfukových plynů různých NOx, proto to X, dále uhlovodíků, CO, metanu a především pevných částic, rozuměj saze - bordel, na který se váže další bordel, který pak dýcháš. Tím bordelem jsou především polycyklické aromatické uhlovodíky (benzo-a-pyren + další genotoxické karcinogeny). Měřili jsme to u autobusových zastávek a od té doby nesnáším naftu. Chvíli jsem studoval chemii paliv na VŠ a předtím celou střední chemickou, takže fakt nestřílím moudra od boku.

Mám brouka z roku 1981, který žere 5 litrů na 100km. Super spotřeba, kterou dneska nemá ani moderní Fóbie či sotva Prius. Ale když tím broukem jezdilo celé Mexico City a jiné města Latinky, tak se tu nedalo vůbec dýchat. Nedalo se pořádně dýchat ani v ČR za komanče.. V Bogotě je dodnes neskutečný smrad z vykuchaných dieselových motorů (byl jsem tam před 3 měsíci). Do Havany jsem před Covidem létal často a i přes to, že je město přímo u moře, tak si nepřeješ dýchat ten smrad. I v Limě, Santiagu, Buenos Aires, Ciudad Guatemala etc je stále smrad z aut. Díky Bohu, že některé velkoměsta zakázali naftu..

Pokrokem bych tedy nazval skutečnost, že mám stejnou spotřebu v novém, avšak konstrukčně archaickém motoru HEMI 5.7 o výkonu 370k, který má veškeré emise nižší, než v mém bývalém starém motoru m52b28 (e38 728i) o polovičním výkonu, který produkoval více smradu a moc nejel, tak samo jako v tvé archaickém V8.

Nemysleme si, že v Toyotě/Lexusu jsou lidé hloupější, než my všichni zde na fóru. Zanechme dogmatismu. Tenhle Lexus bude pro nás jednou perfektní ojetinou, pakliže budeme mít finanční prostředky na jeho servis.



ro
rock
29. prosince 2022, 06:48
1

On už to tu někdo o něco výš zmínil, jde taky o emise NOx. Houby tomu teda rozumím, ale kdysi jsem narazil na text, který to pro laiky přirovnával ke spojitým nádobám: že buď jde vyladit motor na malou spotřebu (nízký CO2), ale pak jsou velký emise NOx. Anebo se srazí emise NOx, ale pak to hodně žere.
No a jestli Lexus zachoval spotřebu při současném snížení NOx ve srovnání s historickými motory, které Euro 6 plnit nemusely, tak v tom je ten hledaný pokrok. Ne?

MB
MBMB
29. prosince 2022, 07:56
2

Ano, emise CO2 a NOx jdou do jisté míry proti sobě. NOx se tvoří při vysoké teplotě, kdy se ve válci slučuje vzdušný dusík s kyslíkem. A vyšší teplota naopak koreluje s vyšší účinnosti spalování, a tedy nižší spotřebou, tj. i nižšími emisemi CO2. Každopádně emise NOx se dají řešit i za válcem, nemusí se nutně snižovat jen tím procesem spalování.
Jinak se tu klasicky řeší, kdo za kolik jezdí v nějakých svých individuálních podmínkách, což je nesmysl, takové hodnoty jsou neporovnatelné. Pro vzájemné srovnání lze používat pouze hodnoty dosažené za shodných podmínek, typicky normované spotřeby, nebo dvě auta spolu musí jet stejnou trasu.
Když člověk uváží hmotnost+velikost dnešních aut, s tím spojenou vyšší bezpečnost a komfortní výbavu, zde již zmíněné snížení škodlivých emisí a také dynamické parametry, a to vše bez nějakého dramatického nárůstu spotřeby, tak ten pokrok je podle mě zjevný. Od určitého stupně ale nelze čekat, že se spotřeba sníží nějak dramaticky, spalovací motor má své fyzikální limity, kterým už jsme poměrně blízko a dál už to prostě nepůjde.
Pokud je nějaký model nabízet s podobnou hybridní a nehybridní motorizací, tak si z toho může odvodit přínos toho hybridu, který je neoddiskutovatelný. Pokud můžu zadarmo sbírat energii navíc při brzdění, případně provozovat spalovací motor blíže považovanému režimu bez absolutní návaznosti na požadovaný výkon v každý jednotlivý moment, tak to zákonitě musí přinést zlepšení.

Mechanik
29. prosince 2022, 08:59
1

Moctezuma: dík za dovysvetlení, samozřejmě tomu nerozumím, chápu pokrok výfukového systému, chápu pokrok efektivity spalování, který ale vidím dost kontraproduktivní, budiš. Nechápu ale že výrobce uvádí spotřebu 3,5l a reálná je 7. Není to trochu lež? To je jako bych si koupil 60w žárovku a vona žrala 120. To by neprošlo ani náhodou, ale u aut, to je v pohodě. Mě přece zajímá reálný provoz a né laboratorní testy.

ro
rock
29. prosince 2022, 09:00
0

Spalovací motor má své limity, ale k těm se v běžném provozu ještě neblížíme.
Atmosférický spalovák pracuje v běžném provozu řekněme s 20% účinností, turbo má 25-30 %, hybridy jsou klidně na 30-40 %. Ale pohonná jednotka v F1 umí > 50 %. Je to za cenu velkých nákladů a nízké životnosti, ale ukazuje to, že je kam jít.

Mechanik
29. prosince 2022, 09:26
3

Křeček: asi bych ani nereagoval, ale jako automobilový novinář bys měl znát historii. O Volze nebyla řeč, psal jsem o V8 a spotřebě 9l, to ale není Volha, Krab okamžitě poznal 603. Volha má sice 2,5l ale čtyřválec, má tři rychlosti a ta moje jede 130km/h. V porovnání s Tatrou mají stejný výkon, obsah motoru, hmotnost vozu dejme tomu taky. Tatra má o 4 válce a jeden dvojitý karburátor navíc. Tatra žere ve stejném prostředí se stejným řidičem 9l na sto a Volha 13l. Jak je to možné, že.
Nevím co ti Krab napsal, možná bych s ním souhlasil, není to tady ale přece o egu. Mě tu taky už párkrát urazil komentář, že jsi nezasáhl? Většina nedorozumění tu je způsobeno tím že jen píšeme a kolikrát nešikovně že druhá strana to vlastně pochopí špatně. Viz můj povzdech nad spotřebou, vůbec jsem neútočil, a už vůbec ne na tohle auto, náhodou jsem to napsal zrovna sem protože jsem měl čas.

Fr
Frodo
29. prosince 2022, 09:32
4

Zaráží mě, že do téhle zajímavé diskuze přijde nejchytřejší redaktor, hodí jedovatou slinu na lidi co Autíčkář živí tím že ho čtou a pak vymaže Krabův příspěvek. Fakt by mě zajímalo co v něm bylo. Nesnáším totiž cenzuru. A pokud to bude trend tak prosím, ale přijdete o čtenáře. Někde, kde se mažou příspěvky(nadávka za mě není důvod. Chápal bych mazání, kdyby sem někdo postoval reklamu, odkaz na porno nebo nějaký obrázek Křečka ve spoďárech...) nebudu.

Honza Hamster Křeček
29. prosince 2022, 10:05
-3

Rád bych zachoval diskusi klidně vyostřenou, ale bez nadávek a osobních útoků. Nejde o to, zda je to útok na mě nebo někoho jiného, nepovažuji takovou diskusi za zajímavou a nerad bych sklouznul na úroveň diskusí na některých velkých zpravodajských serverech, kde si pár diskutujících jen vybíjí osobní problémy. To asi nechceme nikdo, nekažme si to tu prosím. Krab ví, co napsal, věřím, že i sám souhlasí, že to moc nesplňovalo pravidla slušné věcné diskuse, tak bych se v tom dál nehrabal. Žádná cenzura na Autíčkáři není a nikdy nebyla, jen ctíme pravidla slušné diskuse.

Mechanik: Já pochopil, že mluvíte hlavně o Tatře. Jak jsem psal už výše, ten pokrok bych v případě Lexusu viděl spíš na poli výkonu, o spotřebu tady v první řadě tolik nejde. Ale samozřejmě máš pravdu, že hodnoty té Tatry jsou velmi dobré. Ono to prostě bylo a dodnes je skvěle komplexně vymyšlené auto. Ostatně mnohé o dvacet let mladší osmiválce v US měly spotřebu dvakrát, ale klidně i třikrát vyšší - a to ani neměly podstatně vyšší výkon.

Be
Beran
29. prosince 2022, 11:11
1

Moctezuma: skvela pripominka o smysluplnosti emisnich limitu.

Mechanik: Nechci at to zni povysene. Ale spotreba je komplexni tema (stejne jako mnoho jinych temat v automotive). Ale jednoduse receno T603 ma lepsi aero nez volha. Mozna i efektivnejsi loziska, prevodovku... asi i technicky vyspelejsi motor oproti volze.
Spotreba se meri normovanym cyklem, aby se daly jednotlive modely od ruznych vyrobci navzajem porovnavat. Ze vyrobci hledaji limity metodiky a realna spotreba se od normovane lisi je spatne. Ale toci se v tom velke prachy, takze je to pochopitelne.

Sa
Sato
29. prosince 2022, 11:46
1

Moctezuma: super komnentar, diky

beastar
29. prosince 2022, 12:45
2

Vyostřená diskuse které se neúčastním. To je panečku premiéra. Mimochodem to je nějaká vnitroredakcni povinnost sázet Krabovy mínusy. Samozřejmě nevím co teda psal. Udělat ale vyhrocenou diskusi z tohoto mi přijde hloupé.

Spotřeba je velmi individuální i u jednotlivých lidí natož pak to řešit na bázi stará Tatra vs supermoderní Lexus. Ano třeba některé staré R6 od BMW mají skvělou spotřebu. Dokonce i jejich V8. Jenže ta auta váží o tunu méně a mají polovinu komfortní výbavy. Řešit do toho emise. Právě kvůli emisím je pořád u některých moderních aut ta spotřeba docela podobná jako před dvaceti lety. Velmi dobře to popsal Moctezuma na tom beetlu. A tristním stavu co se týká ovzduší některých SA ciudadu. Tam je prostě moc proměnných.

A že se udává laboratorní spotřeba vozidel která se pak liší od reality. To je vcelku jasné. Nikdy nejde simulovat úplně vše zcela logicky. Už teď máme 3 čísla spotřeby PHM. Auta jak známo jezdí úplně všude. A taky jejich použití je rozdílné v plus dvaceti nebo mínus dvaceti stupních Celsia. Jednoduše souhlasím že pokrok je naprosto evidentní. A když odhlidnu od osobních aut stačí se podívat třeba na Euro 6 tahače... A proti nim postavit jakýkoliv LIAZ například. Ekonomika provozu, čistota exhalací, tažná síla, výkony motoru, životnost hnacího ústrojí vše o 100pct lepší v novém voze. U osobních aut je to úplně stejné. A hybrid má smysl už roky. Z debaty záměrně vynechám jaké auto je 603 optikou dnešní doby:) Protože si samozřejmě ten hate nezaslouží. Bezpečnost 0, výbava 0, komfort spíše podprůměr a tak dále. Takže obecně calm your tits n birds. Nebál bych se že to v Lexus rozumí méně než my. Tohle auto bude mít skvělý prodeje. Má výborný parametry a většina z nás v něm teď jezdit určitě nebude. Jediný co je totiž mazec je ta cenovka jenže v rámci kategorie je vlastně ještě dobrá.

František Čáslavský
29. prosince 2022, 12:53
3

Mechanik: "Nechápu ale že výrobce uvádí spotřebu 3,5l a reálná je 7. Není to trochu lež? To je jako bych si koupil 60w žárovku a vona žrala 120. To by neprošlo ani náhodou, ale u aut, to je v pohodě. Mě přece zajímá reálný provoz a né laboratorní testy."

Tady je možná trochu problém v tom, že zkušební postup pro test spotřeby dle WLTP a to co se děje v reálným světě, nemůže bejt nikdy naprosto stejné. Když to zjednoduším a nebudu zabíhat do úplných detailů, metodika WLTP přesně udává profil jízdy, tedy maximální rychlosti, počet zastavení, jejich délku a podobně a reprezentuje jízdu v zastavěných a mimo zastavěné oblasti v poměru 52:48. Tím pádem dostaneme nějaké číslo, které odpovídá přesnému poměru a profilu jízd a je porovnatelné v rámci metodiky mezi různými vozy.
Tímhle číslem se automobilka klidně chlubit může a v praxi může být dosažitelné, za předpokladu obdobného rozložení profilů jízd a dosažených rychlostí.

Jenže pak přijde nějaký novinář, říkejme mu pro představu Dan, který LS500h vezme na dálnice a bude s ním celý týden spěchat a testovat maximální rychlost. Bude jeho udaná spotřeba o něčem vypovídat? A bude o něčem vypovídat když o týden později jiný novinář, který jezdil jen a pouze ecorallye, že s ním jezdil za osm? Asi ne, že...

bitner
29. prosince 2022, 12:58
3

Opravdu by mě zajímalo, co Krab provedl, mimo to, že odešel.
Jeden dva lidi z redakce jsou na nějaké křížové výpravě, jinak to není možné.

krab
29. prosince 2022, 13:31
6

Jé, to je sranda tady zase jednou... Aspoň jednou za čas zas živá diskuze. Smyslem původního komentáře byla lehká polemika o tom, že naměřený průměr 10,6 není u hybridní limuzíny zas až tak zázračná není, vzhledem k tomu, že jde o špičkovou technologii. Nic víc, nic míň .. A to, že je uváděná spotřeba výrobce často u hybridů a hlavně plug in hybridů bývá na hony vzdálená realitě je pravda. V tom Mechanik vedle nebyl. Samozřejmě příměry a další debata je trochu bizár, ale tak to není nic co by tady občas nebylo, vždyť je to legrace...

Já mám dovču, tak jsem to nečetl teď celý to vlákno, byl jsem od rána radši jezdit ... Jinak co jsem napsal tak škodlivýho Honzovi, že to "musel" smazat? Napsal jsem mu reakcí na jeho ironickej komentář familerně, že je "kus vola". Znám ho osobně, tak si to snad můžu dovolit, navíc to nemyslím k němu zle, s cílem urazit, ale jen konstatovat, že je prostě trochu jinej.. Náhodou se dokonce i spolu tutově na pár věcech v pohodě shodnem, na jinejch ne. Ale nemá mě rád, chlapec... :-D

Fr
Frodo
29. prosince 2022, 14:31
0

Nějak jsem tušil že to nebylo nic hrozného, jen že to ranilo jeho ego :-D

beastar
29. prosince 2022, 14:44
8

Tak jako on Krab nepůsobí že by někomu někdy psal ty kundo sundám tě, až tě potkám. Takže se to dalo čekat, že to bude banalita. Nicméně virtual cock measuring nikdy na netu nevyhraješ proti někomu kdo má admin práva:) Takže Krab udělal dobře že debatu dále nehrotí. Mimochodem mě teda ani ta debata se absurdum od ostatních nepřijde nějak přehnaně toxická. Každý si napíše své a dobrý... Jako jo je to zase hodně akademické atd. Bývali tu horší přestřelky s prudším slovníkem.

Jinak ano původní debata je taková zbytečná. Na osobním dojmu postavená naivita. Četl sem to celý a padlo i pár užitečných informací. Přestože nesouvisí s Lexusem ...

krab
29. prosince 2022, 15:30
8

Tak to je jasný ... nerad taky cokoli hrotím. Je fakt, že z týhle diskuze je nejzajímavější příspěvěk od kolegy co žije v Mexico city. Když jsem dopoledne přijel z projížďky poršákem tak asi po 120 km je ze mě cejtit pěkně takovej ten odér oleje a spálenýho benzinu a působí to ako romantizmus. Prostě kára "ohne kat" má sice kouzlo i své vůně, ale nesmí v nich jezdit všichni jako daily ... ten smog v některejch zimních dnech co býval dřív od škodovek, žigulíků a z častýho topení uhlím (to nejvíc) byl průser. A to je fakt ten hlavní dnešní pokrok.

Mimochodem proti tomu Lexusu nemám ani ň , nevím jestli bych si takový auto vybral ve svý kategorii a upřednostnil před Mercedesem, kterej by byl jak koukám dražší. Možná že nakonec i jo. Lexus přeci jen umí úžasný auta.

Fr
Frodo
29. prosince 2022, 16:36
2

Hoši, teď z toho máme srandu, ale víte co po takové urážce ega přijde? Do pár týdnů článek z rubriky Autíčkář moralizuje, kde se zase dozvíme ten správný směr dívání na vývoj v automobilovém světě. Už se na to moc těším :D

krab
29. prosince 2022, 18:04
5

Uvidíme ... no možná si to moje bujná fantazije propojila špatně, ale ona už taková lehká urážka přišla asi tenhle tejden na facebooku, když tam redaktoři posílali fotky nejlepších letošních aut, se kterými se svezli a u mnohých tam byla přehlídka SUVček, případně doplněná elektrovozíky :-D A teď tam pár lidí připsalo komentáře v duchu, že snad Autíčkář ještě není soubor šedesátkníků a podobný věci... no taky jsem se lehce přidal, asi jsem neměl dráždit

ratan groch
29. prosince 2022, 18:07
13

/Krabův komentář byl smazán, prosím o diskusi v rámci slušnosti, nadávky tu trpět nebudeme/

Teda, uz sem chodim nejaky ten piatok a cital som minimalne stovky Krabovych prispevkov. Nespominam si, ze by v niektorom prekrocil hranicu slusneho spravania, ktoru znesu ludia na tomto portali.

V tomto konkretnom pripade som presvedceny, ze sa tu niekto sprava ako male decko, ktore ma moznost mazat spravy.

Dufam len, ze ti, ktori tu "nebudu trpiet nadavky" (predpokladam, ze slo o viacerych ludi a nie iba o jedneho, ktory o sebe pise v mnoznom cisle) nebudu povazovat za vulgarizmus aj to, ze sa zastavam Kraba.

Stastny Novy rok a nech v tom dalsom stretame co najmenej zakomplexovanych ludi.

MB
MBMB
29. prosince 2022, 18:53
2

Rock: K té účinnosti 50 % u F1 je potřeba brát v potaz kontext. To je nějaké marketingové vyjádření Mercedesu a nedá se k tomu skoro nic najít. U Mercedes-AMG One uvádí špičkovou účinnost celého hybridního ústrojí přes 40 % (někde jsem našel i konkrétnější hodnotu 43 %), ale včetně MGU-K a MGU-H, tedy hybridního ústrojí. A to samé prakticky jistě platí i pro ten F1 motor.
Maximální účinnost 50 % oznámil také Nissan u jednoho chystaného motoru. Má být pro sériový hybrid (tj. motor nepohání kola, ale jen generátor), kdy je extrémně optimalizovaný pro velmi úzkou pracovní oblast a používá řadu přístupů jako Millerův cyklus či práce s velmi chudou směsí, které ovšem výrazně snižují výkon za cenu té vyšší účinnosti. Do toho uvádí, že u samotného motoru mají "jen" 46 %, zbytek do těch 50 % je opět nějaká forma MGU-H. Takovéhle vysoké účinnosti tedy jsou dosažitelné (a to stále jen špičkově, ne průměrně v provozu), ale jen se silnou hybridizací.
To, že by takovou účinnost měl samotný spalovací motor a navíc v závodním autě, které je tak silně orientované na maximální výkon, je nesmysl. To mají jen lodní motory, které jsou naprosto odlišné od těch v automotive.

MB
MBMB
29. prosince 2022, 19:06
0

Co se ještě udávání spotřeby týče, František to popsal dobře. Dodal bych, že WLTP má 5 různých hodnot, podobně jako NEDC měl tři hodnoty "město/mimo město/kombinovaná". A sice čtyři hodnoty z různých částí toho cyklu podle zátěže (low, medium, high, extra high) a pak průměrnou hodnotu za celý ten cyklus. Bohužel ne všichni výrobci je všechny dávají do svých materiálů, často je tam jen ta celková. Pak by si člověk mohl udělat lepší představu o spotřebě pro různé situace, kdy spotřebě na dálnici se určitě bude víc blížit "extra high" hodnota, než ta průměrná. I tak je ten WLTP cyklus poměrně mírný a neodpovídá tomu, jak spousta lidí jezdí. Chápu, že to pak někoho, kdo třeba jezdí většinou jen po dálnici, může naštvat a cítit se podvedený, ale jak bylo popsáno, to je spíš nepochopení toho, co to číslo ukazuje a k čemu slouží.

Trinom
29. prosince 2022, 22:54
-1

A ještě jako bonus se u hybridů počítá s plně nabitou baterkou, takže to v testech vychází vždycky moc hezky. O PHEV, které na baterku ujede až 100 km ani nemluvím. Jasně, jsou majitelé, kteří PHEV používají jako EV a motor startují, jen když jednou mimo dosah EV režimu, ale těch je poměrně málo, takže je slyšet celá řada výkřiků, jak je měření spotřeby mimo. Ač mimo jsou oni jako uživatelé.

ro
rock
30. prosince 2022, 06:02
2

MBMB:
U Mercedesu jsem neměl na mysli samotný spalovací motor, ale celý hybridní komplex. Mercedes se k tomu vyjadřoval dost neurčitě, ale když jsem k tomu před nějakou dobou dohledával info, usoudil jsem z kontextu, že to tak mínili taky.
A ano, vím že je to extrém. Ale taky to naznačuje, že meze dosažitelného jsou dál, než se zdá. A že by bylo hloupý říct spalovací motor - 20% účinnost a lepší to nebude, prehistorický šmejd, patří na skládku.

Mechanik
30. prosince 2022, 09:29
-1

A jak je možné že u deset, patnáct a i dvacet let starých aut ta spotřeba udávaná v TP odpovídá a to i po těch letech, ale u novějších aut prostě nesedí zhruba o 1,5l, což není málo. Změnila se tedy metodika měření k horšímu? Asi těžko že.

MB
MBMB
30. prosince 2022, 09:58
0

Spalovací motor tu jistě ještě nějakou dobu bude, jen říkám, že čistě spalovací auta už pravděpodobně nikdy nebudou mít nijak zásadně lepší účinnost než dnes. Další cesta vpřed je ta hybridizace a zlepšování celkové účinnosti pohonu.

krab
30. prosince 2022, 10:06
1

Možná, že zrovna tady jsme si vybrali špatnej příklad auta. Protože skutečně v aktuálním ceníku Lexusu jsou nějaké technické údaje a je tam 9,4-9,5 litru jak tam Dan píše. To má být kombinovaná. Jestli byl o litr výš a ví, že s tím jezdil hodně rychle a dost toho prostál taky v kolonách, tak to není bůhvíjaká odchylka. Navíc (ač výrobce v technickejch údajích neuvádí nebo jsem to prostě nenašel) tak hmotnost podle jiných dat co jsem našel na internetu by měla být u LS500h přes 2,2 tuny. Je to macek...

Takže ta diskuze je relevantní spíš k hybridům a úplně nejvíc plug in hybridům, kde je v technickejch údajích vypočítaná ta spotřeba podle WLTP na třeba směšné 3 litry / 100 a auto pak bere klidně 3x tolik. Prostě tam je zavádějící fakt, že se musí neustále udržovat ta baterie dobíjená, jinak to ztrácí svoje výhody. U elektromobilů se taky často daleko optimističtější údaj o dojezdu než je běžná realita

Trinom
30. prosince 2022, 18:03
1

Mechanik: Ano, metodika se měnila několikrát. Ty údaje o kterých mluvíš jsou z doby před NEDC.

Krab: Dojezd a spotřeba u PHEV a EV je daný celou řadou věcí a jak tu už někde výše padlo, z celého balíku výsledků testů se vybere ten jeden kombinovaný a ten se prezentuje dál. Nikde už se neuvádí spotřeba město - mimo město - dálnice.

Ad PHEV - Je to předstupeň k EV a měl by tak být brán. Pokud ho tak někdo nechce používat, tak ať si ho prostě nekupuje. Je hezké, že mi dáte palce dolů, ale je to tak. V tuhle chvíli nikdo nikoho nenutí PHEV kupovat. Pokud ho totiž budu používat primárně jako auto se spalovákem, tak to nemá skoro žádnou výhodu - je to drahé, těžké a oproti čistě spalovací verzi to nebude jezdit nikterak výrazně úsporněji. To už je lepší obyčejný hybrid s maličkou baterkou.

ro
rock
30. prosince 2022, 18:11
3

Trinom:
ad PHEV - mně třeba vůbec nevdí, že to někdo vyrábí(*) a že si to někdo kupuje. VELMI mi vadí existence dotací, úlev a pobídek na elektromobily. Ovšem tuplovaně mi vadí, pokud jsou cílem těchto dotací, úlev a pobídek i PHEV, které umožňují chovat se jako běžný spalovák a jsou v tom režimu i většinově provozovány.

*- asi mi to ani nevadí, spíš jenom zamrzí, že třeba Peugeot svoji top verzi 508 ošidil plug-in hybridem.

Trinom
30. prosince 2022, 18:24
0

Jo, s tímhle by se dalo souhlasit. Dotace křiví trh bez ohledu na odvětví. Jediné dotace, které mi nevadí, jsou ty pro města a obce, kde to slouží dobru všech.

Pokud někdo provozuje PHEV trvale v režimu spalováku a dobrovolně za to zaplatil, tak je u mě hňup. Na druhou stranu, druhý majitel mu poděkuje :D

Jakub Pospíšil
30. prosince 2022, 19:43
1

K těm starým autům, co jezdí za spotřebu co mají v TP a novým, co tak nejezdí bych dodal ještě vlastní zkušenost - se starými auty jezdím o dost pomaleji a klidněji, než s těmi novými. Mám v nich mnohem úspornější styl jízdy, protože nechci příliš namáhat starou techniku a taky proto, že se v nich, i když je mám v troufnu si říct velmi slušném stavu, na nějaké ostré ježdění prostě necítím. Takže mi pak logicky žerou méně.
V neposlední řadě to bude i dynamickými schopnostmi. Zatímco současná Fabia udrží tempomatových 160 bez problému a je v té rychlosti v pohodě ovladatelná a relativně tichá, u Felicie to bylo za konstrukčním maximem a jízda tak rychle byla s trochou nadsázky boj o přežití.
-
Komentář upraven 30. 12. 2022, 19:44:05

af
afro-r1
30. prosince 2022, 20:22
2

Ono to dost souvisi i se soucasnymi pokutami za spotrebu benzinu (CO2).
Drive potreboval vyrobce jen ciste spaliny a spotreba byl jen udaj pro spotrebitele (za realny udaj mel male plus u zakazniku)
Dnes je za kazdou decku benzinu mastna pokuta, i kdyby byly emise sebecistsi.
A pokud je za kazdy zamlceny litr benzinu uspora radove 30 000Kc, vyplati se lehce zatrixovat v ramci moznosti.
U hybridu se navic extremne usporna vozidla nasobi ve flotilovych emisich tremi, tudiz vypadnuti z definovaneho rozsahu ma na pokutu zvlast velky vliv.

Trinom
31. prosince 2022, 09:31
0

Třemi určitě už ne. Teď je to někde na úrovni 1 - 1,5. Proto je těch EV a hybridů teď tolik.

MB
MBMB
31. prosince 2022, 09:50
1

Bylo to 2 v roce 2020, 1,67 v roce 2021 a 1,33 v roce 2022. Od příštího roku už se tedy počítají do fleetu všechna auta stejně.

Trinom
01. ledna 2023, 12:45
0

Dík za upřesnění :)

Ma
Martell
01. ledna 2023, 03:42
2

Je to krasavec a možná budoucí adept? Teď mám GS 450H a jsem spokojený. Velké, pohodlné, rychlé a to zrychlení, těch 345 koní zabírá jinak a přijde mi že od 100 do 200 je to větší mazec než z 0 na 100. Mě Lexus prostě dostal a to jsem BYL fanda a majitel BMW. Spotřeba je 7,0 a to v rozdílu dvou deci na sto celoročně. Já prostě Lexus fakt žeru.

reagovat
Ji
Jirka40
08. ledna 2023, 13:45
0

No Tatra 603 má psanou hmoznost 1450, Lex váží nějakých 2250 kg. Tatra je úžasné auto a rád na ni vzpomínám, ale proti Lexu je o dost menší. Jinak táta říkaval, že s ní reálně jezdíval za 10-11

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem