logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

Kterak se zpronevěřuji svým zásadám

Škodovkou bych nejezdil ani zadarmo, Dacii bych si nikdy nekoupil, automat je pro sraby a správná sedačka má být ukotvena co nejníž. Tak určitě.

V životě se řídíme různými zásadami. Ať už jde o morální pravidla vštípena nám důslednou výchovou našich rodičů, zásady, jež jsme sami sobě naordinovali na základě získaných zkušeností, nebo ty vycházející z názorů vlastních i převzatých. A právě o téhle poslední skupině bych se dneska chtěl rozepsat. Nejedno takové nepsané pravidlo jsem si totiž v minulosti stanovil i v automobilové oblasti, ať už to bylo jako manifest vlastního benzínového nadšenectví, jako teze, jíž jsem převzal od motoristických vzorů, nebo prostě věc, co “se říká” a tak to asi bude pravda. 

Jenže leckteré neotřesitelné skutečnosti časem tak nějak ztratily ze své naléhavosti a všední dny ukázaly, že věta “image je na nic, poslouchej svou žízeň” je docela dobře aplikovatelná i do jiných odvětví života. Kdyby mě dnes vidělo mé dvacetileté já, asi by některá moje automobilová rozhodnutí hodnotilo jako herezi, nebo přinejmenším vyměklost. Pojďme se podívat konkrétněji na pár skutečností, na které jsem časem změnil názor.

 

Automat je pro sraby

Správný řidič si řadí zásadně sám, jen tak může dokonale porozumět svému vozu a mít nad ním plnou kontrolu. Automat si tam sype rychlosti, jak se mu zlíbí, při předjíždění mi určitě ukradne výkon a způsobí dopravní nehodu. Navíc se stoprocentně rozbije a jeho oprava bude stát půl milionu. A taky s ním auto bude žrát alespoň patnáct na sto. Nechte mi můj manuál, moji spojku a moji dokonalou kontrolu nad vozidlem.

Tohle byly typické “kyselé hrozny”. Řídě rozhrkané plečky s manuálem jsem sám sebe přesvědčoval, že šlapání na spojku je projev petrolheadské nadřazenosti a že za volantem padesátikilowattového interceptoru se každým přeřazením stávám jedním z mistrů volantu, skoro bych si díky tomu mohl potykat s Laudou. Auto s manuálem mám dodnes, ale kdybych si mohl vybrat, byl bych raději, kdybych si ho před lety pořídil s hydroměničem. V běžném provozu totiž už prakticky neexistuje situace, kdy bych byl za manuál raději než za automat. Možná tedy s čestnou výjimkou Subaru XV se základním motorem a CVT. Ale to je jiný příběh.

 

Jezdit škodovkou znamená rezignaci na život

Škodovku bych nechtěl ani zadarmo. Je to ekvivalent nudy na kolech. Obzvlášť pokud má tříválec a je bílá, no to už je úplně marný. V takové piksle nikdy nemůže sedět nikdo, kdo se vyzná v autech. Lidé si to kupují je  n ze setrvačnosti, protože před léty nic jiného nebylo. 

Víte, kdy většina motoristů zázračně přestane pohrdat škodovkami? Když je nafasují v práci. Bílá Fabia, stejná jako ta na obrázku výše, mi dělá společnost už nějaký ten pátek. Je to auto, o kterém moc nemluvím. Když mám možnost, svezu se něčím zajímavějším, když mám náladu, vytáhnu svůj potenciální youngtimer, když potřebuji převézt něco velkého, vezmu si pracovní pick-up. Ale nezřídka sáhnu i po Fabii. Není to žádný velký zážitek, ale sedačky tu hřejí, rádio zobrazuje věci z mého telefonu, klima chladí, vůz vždycky nastartuje a tak nějak mimochodem mě odveze, kam potřebuju. Fabie je automobilovým ekvivalentem párku v rohlíku. Není to žádný gastronomický zážitek, ale spíš taková neotřesitelná jistota. Vlastně ani nevím, zda mám “svoji” Fabii rád, ale zcela jistě mi nevadí. Je to výborný spotřebič.

A pak je tu ještě Enyaq, který je skvělý a chtěl bych ho. Tak. 

 

Dacii bych si nikdy nekoupil

…a vůbec nejhorší jsou ty Dacie. Prodává se to jako nové auto, ale je to zastaralý Renault, navíc to rezne už na plakátu. V základu to má švihadla a není v tom ani rádio. Jakákoli ojetina by odvedla lepší službu. Všechno je tam ošizené, vypadá to hrozně a někteří mají ještě pocit, že je to jakási výspa “rozumného automobilismu”. Něco takového bych si teda v životě nepořídil. 

No a pak jednoho dne přišla nabídka, zda bych nechtěl dodávku za litra. Z dodávky se vyklubal Logan MCV, který sice nevypadal úplně fresh, ale překvapivě i přes kakofonii podivných zvuků už čtyři měsíce obstojně funguje a navíc má elektrická okna a rádio. Sice mu trochu chybí komprese na třetím válci, možná to bude mít něco společného s tím podfouklým vstřikem, přední náprava má svoje nejlepší léta za sebou a povrchovou korozi jsem prostě zastříknul asfaltovou barvou na rez, takže teď vypadá trochu jako “panda Trueno”, ale vlastně ji mám rád. Vejdou se do ní dvou a půl metrové OSB desky, do zadních dvoukřídlých dveří se dá ládovat náklad ještěrkou a ližiny na střeše zase v klidu uvezou deset sádrokartonových desek. Až dokončím rekonstrukci příbytku, pošlu ji asi dál, ale do té doby u mě má Dacia důležité místo. Překvapuji sám sebe.

 

V autě se má sedět co nejníž

Ve správným autě se má sedět skoro na podlaze. Nechápu, proč většina moderních pekáčů nemá možnost sundat sedačku co nejníž. Musím pak sedět v autě jak na bidýlku. Já ale chci, aby mě interiér objal, nechci posez jak na židli/záchodě. Kdybych měl miatu, vyškubu molitan ze sedáku, abych byl ještě o kus níž pro skutečný závodní pocit.

Tohle byl oblíbený kolorit nejednoho testu a i já jsem, přiznám se, vinen. “Posez za volantem je dobrý, ale je škoda, že sedačku nejde dát ještě trochu níž…” Omlouval jsem si to tím, že můj lehce nadprůměrný metr devadesát mě zkrátka předurčuje k tomu, abych dlel kdesi na podlaze, protože jinak bych přeci škrtal hlavou o strop a hlavně neměl ten “rejsing feel” jako správnej motorista. No, není to tak. Dlouhé nohy se zkrátka musí někam poskládat a ne vždy to jde jen směrem dopředu k pedálům. Zvlášť, když máte kratší ruce. Takže si teď neváhám sedačku vytáhnout do prostřední polohy, usadit se pěkně do křesílka a užívat si výhled i sedákem podepřenou celou délku stehen. Znovu mě napadá ono “image je na nic”. 

 

Nenechám si od auta kecat do řízení

Jako že by auto mělo mít možnost šlapat na brzdu? A točit volantem? No tak to vůbec. Nějak se mu zblázněj obvody a pošle mě do zdi nebo protisměru. Na to se mám moc rád. Krizovou situaci nejlíp zvládne řidič z masa a kostí, takovýhle nesmysly mi do auta fakt nesměj. Já si kormidlo brát nenechám.

Jsem vinen ostentativním staromilstvím, jež bylo, podobně jako posedlost manuálním řazením, způsobeno částečně neznalostí a částečně stádností, protože se to “prostě říká v hospodách”. Jako každá technologie prošly i jízdní asistenty určitým vývojem a je fakt, že jejich začátky nebyly vždycky přesvědčivé. Kopat v dnešní době do adaptivního tempomatu nebo systému držení v pruzích mi ale připadá podobné, jako když před lety někteří zasvěceně tvrdili, že s ABS přibyde spousta nehod, protože na suchu zabrzdí později. Ano, existují určité případy, kdy můžou technologie aktivní asistence řízení udělat chybu, ale mnohonásobně vícekrát chybu řidiče naopak napraví. Kdo nikdy nespustil ani na vteřinu oči ze silnice, nebo za jízdy třeba nepil z lahve, ať hodí kamenem. I tak je ale pořád potřeba připomínat, že jde o asistenty. Tyhle funkce tu nejsou proto, aby za vás odřídily cestu po dálnici, ale aby pokryly těch pár vteřin z dvouhodinové cesty, při kterých tak úplně nedáváte pozor. Jsem rád, když je v autě mám.

 

Tolik k pěti zásadám, kterým jsem se za necelých patnáct let za volantem zpronevěřil. Máte také ve své historii nějaká vlastní pravidla, kterým se dnes už jen smějete? Napište nám do komentářů. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Frankie
25. 11. 2021, 09:56 0 reagovat

Ano :-), nikdy bych si nekoupil Opla, Škodovku, Renault, nebo ho nedoporučil. A tak jsem naším doporučil Vectru, po šéfovi, a slouží jim dodnes, důvod? Hlavně jasný původ. Se synem teď koukáme na Astry a Corsy OPC, Renaulty sport. No a pokud by se z firmy prodávala služební Oktávka, co jí mám k dispozici, tak bude snaha ji dostat do rodiny.
Nelíbí se mi jezdit ve Skodovkach. No tak to mám stejně jak autor. Oktávka prostě dobře slouží.

Pochtli
25. 11. 2021, 10:16 1 reagovat

Škodovka a Dacia je na stejné užitné hodnotě - obojí nenadchne, neurazí, ale doveze, jen cena a ergonomie je jinde.
(jezdím obojím)

M P
25. 11. 2021, 10:38 2 reagovat

Fair enough :)
Souhlas se vším, jen teda s tím sezením... dost mě sere, jak v běžným hatchi nižší střední se prostě sedí zbytečně vysoko.
Logan MCV jsem měl párkrát půjčený a docela se mi to líbilo, hlavně s tím člověk může sypat po rozbitých cestách a ono to tak nějak i díky měkké sedačce požere všecky díry, byť teda za cenu krásného lomozu.

Jakub Pospíšil
25. 11. 2021, 10:42 2

Ano, to auto má sice morální maximálku 120 km/h, ale může to touhle rychlostí jet po jakémkoli povrchu.

M P
25. 11. 2021, 10:43 0

Asi už jsem starý, ale přes kilo jsem fakt nechodil :D

Jakub Pospíšil
25. 11. 2021, 10:47 0

Vsak jsi to měl půjčené. Časem si zvykneš na poněkud nečitelný projev a práh strachu se posune.

krab
25. 11. 2021, 12:05 3

To jste kluci sralbotky ... jezdil jsem teď nedávno Nivou a přes 140 se dalo :-D Ale dá se to vydržet tak 5 minut :-D

M P
25. 11. 2021, 14:49 1

no vidíš, ještě nakonec přijdeš na to, která auta jsou ta správná :D

eLzyx
25. 11. 2021, 11:02 -7 reagovat

z mého pohledu:
automat bych si nikdy nekoupil - záleží na tom, jaký. DSG v obyč autě? Ani omylem. DSG ve sportovním autě? Ano. HDM v běžném autě? Ano. HDM ve sportovním autě? Asi jo. CVT? Ani omylem.
Škodovku? Ani omylem. Ani nafasovanou. Dostat v práci nového Supa, tak stojí na parkovišti a stejně pořád jezdím Teslou. Fábie, nebo Oktávka? Sorry, ale nejsou to dobrá auta. Motor OK, převodovka OK, podvozek hrůza, audio je odpad vyrobený z kelímků od kafeautomatu. Ergonomie a infotainment hrůza. Materiály v interieru hrůza. Odhlučnění auta nula. V tunelech se vždycky leknu, že mám otevřená zadní vrata, nebo stažená okénka. Navíc by mi vadilo takové to "a to jsis koupil dobrovolně, nebos to nafasoval v práci?" Dát za to šest kil ze svého, aby si soused myslel, že je to jen nafasované? Pfff.
Dacie? Asi ne.
Sezení co nejníž - je mi to jedno, musí to být pohodlné a neomezovat to výhled a ovládání auta. Klidně ať to má ovládání autobusu, když to bude splňovat ty mé podmínky
Kecání do řízení - záleží na tom jaké. Když mi na palubce ve 40km/h svítí, že mám řadit 6. kvalt, tak jsem nepříčetný. Když mi furt něco tahá za volant, nebo to neustále na mne pípá, něco to signalizuje, tak taky. Ale když auto zareaguje na krizové brzdění auta přede mnou rychleji než já, tak tleskám.

plus ještě přidám - diesel nikdy, resp. maximálně do dodávky. SUV nejspíše nikdy, byť s tím jsem opatrný, do budoucna bych chtěl Teslu Y. Ne že by se mi líbila, ale celková efektivita toho auta je super, stejně tak jako užitnost. Raději bych tedy Teslu 3, ale tam mi vadí kufr.

Avex
25. 11. 2021, 11:49 6

Nojo, ale u Oktávky za půl míče nikdo nečeká materiály jak z S-Class nebo audio Bang & Olufsen - je to totiž auto nižší střední třídy.
Naopak u Tesly bych si rejpnul, tam je cena 3x taková, a kvalita zpracování horší jak právě v tý Oktávce;). Možná ne u každýho kusu, ale ty, který sem projel já, to tak měly.

eLzyx
25. 11. 2021, 12:05 0

jenže to hraje hůř jak Opel Astra F, kterého jsem měl před 20 lety. Stejně tak ta izolace, odhlučnění, to je prostě děs. Rezonanční plechovka. To samé ty materiály, kdy je to všechno hnusně tvrdé, snadno poškrábatelné.
To je tak to nechat rozebrat a vytlumit. A když už, tak každý reprák nahradit lepším. Jenže to bude stát balík, takže je lepší sáhnout po něčem lepším rovnou. Obzvláště když podvozek nezměníš ...
Když to srovnám např. s P508 ...

rock
25. 11. 2021, 16:24 5

No jo, ale P508 nestojí 600 t, ale mega a víc. Při podobné motorizaci je to řekněme 650 t vs 1 M, t.j. o 50%. To se srovnat nedá.
Sup by musel být ve výbavě L&K, aby se cenou podobal 508.

Frankie
26. 11. 2021, 08:35 4

Pan je asi nastaven, že vše ve škodovkach špatně, tzn. Nepřesvědčis.

beastar
26. 11. 2021, 11:18 3

Já zrovna nějaký vw nadšenec taky nejsem. Spoustu aut je ale super. Včetně třeba Superba když si ho správně vybavíš. A dvoulitr tsi je prostě povedený hodně zivý motor ve všech verzích perfektně laditelný. To neznamená, že konkurence nemá šanci. Jen se to prostě zelenýmu domku povedlo. Trojková Octavia je zatím nejlepší okyna. A ano základy za čtyři pade neoslní, ale to v té třídě nic. Astra oslnila akorát strašným interiérem, rozvrzaností. A samozřejmě nižší cenou... Například.

Tohle celý jen ukazuje že Kuba má v tom článku pravdu:)) Kdysi sem tady psal blog o tom jak tihle lidi přemýšlí. Oktavka musí být výkonná jako 911, mít kufr jako éčko v kombíku, sedět jako Brz, být zábavná jako Gallardo a taky pohodlná jako S klasse. Jo a stát jako Sandero!

I kdyby tohle splnila. Přijde Čech Pepa, co nafasoval ve válcovně služební základní tsi, nebo v rentu dostal holé 1.6tdi. A hned ví že jeho rádoby prémiová ojetina je vo parník lepší. Protože....

Nic proti Elzyxovy jeho některé názory mi přijdou docela ok. A samozřejmě respektuju, že se na škodovkach dá najít XY věcí na hovno. Hate typu škodovky nikdy většinou razí lidi, co se novou slušnou škodovkou ani nesvezli. Asi by i rádi. Jenže je to drahý že jo... No prostě pokrytci. Jo a jezdím v Maserati:))) Kdyby měl někdo méně znalí, to hrát na to, že sem potrefená husa.

A auta si už 20 let kupuji za svoje. Přesto Kubu chápu a těch lidí jako on znám mraky. I z vyšších pozic. Kde je ten Superb takový běžný. A nahradil bezpohlavní nic moc zajímavý Passat, který je asi trochu tišší.. To je vše.

Frankie
26. 11. 2021, 12:12 5

Pod se dá jen podepsat.
A přidal bych, že každé auto má své plusy a mínusy. A každé má své fandy a odpůrce. Ale je fajn i jako odpůrce případně uznat i jeho pozitiva s ohledem na to pro koho a k čemu je určené. Neb nikdy neříkej nikdy. A o tom to celé asi je.

beastar
25. 11. 2021, 11:22 3 reagovat

Nikdy bych si nekoupil škodovku. Jezdil sem v nich i když vždy krátce, nebo v rámci práce. A světě div se některé se mi líbí. Nejlepší byl můj kamarád který léta, když jsme byli mladí a úplně da best řidiči. Měl BMW vždy starší tak do 8 let. A prostě jedině bávo, voe. Jak můžou jezdit... V xy. Inu stárnem. Nastoupil do korporace a bylo to tu. Nafasovat ikonickou eresovou okynu protože corporate policy.

Po půl roce. Ty vole ale ty škodofky vono to není špatný, hale má to tohle a tamto a kufr voe, mě to vůbec neuráží. Takových znám mnoho. Takže u bodu s Fabii jsem se pousmál.

U mě jistou dobu platilo Mercedes je pro dědky to nechceš. Jistá auta můj názor změnila. Je to vše o zkušenosti. Nejvíc kritici bývají právě ti, co roky nevysedli ze své jedničkové ofce v manuálu. Dacii chápu jako pracovní auto, do firem ideál. Pro starší páry a obecně lidi, co jezdí méně a méně daleko.

A úplně největší omyl u mě. Jaguar je pro kreteny a nikdy bych to nechtěl. Proto sem ho doporučil mámě a ta je z toho i v pokročilém věku nadšená. Mimo jiné i právě za ten automat a asistenty. Díky tomu je v provozu v pohodě a pořád řídí, což je pro zásadní. Mýlit se je lidské.

eLzyx
25. 11. 2021, 11:40 -4

Oktávka v RS možná dobrý, ale ta klasika je hrůza. Jeden z mých kamarádů má právě obyč Oktávku jako služebák, přesto raději všude jezdí XC70 T6, byť to baští 13 litrů. Stěžuje si na přesně ty samé věci jako já. Otřesné audio, mizerné tvrdé plasty všude, které v kombinaci s těmi chrastítky rezonují. Podvozek otřesný, doslova. Z toho člověk vyleze otřesaný.
Samozřejmě pokud máš nějakou starší low cost hrůzu, tak je to přesun jak do intergalaktické lodě

beastar
25. 11. 2021, 12:19 3

V něčem máš samozřejmě pravdu. Jenže je třeba si uvědomit že s fleetovou slevou to stálo v TSI pod půl milionu nedávných korun. Já myslím to posoudím vcelku dobře po tom, co sem jezdil kde, čím. U Superbu třetí generace je taky obrovský rozdíl LaK s adapt tlumiči a základ s TDI na kovu. Jenže i cena byla rozdílná skoro o půl milionu. Což není málo pro většinu lidí. Když Oc3 srovnám s tím, co šlo proti tomu. Třeba Astra, Megane, i30, tak tihle bojují tak možná o něco nižší cenou. A to sám mám Megane vlastně v plný a ještě něco navíc.

Nejsem toho žádnej fanda sám mám uplně jiné značky aut. Jen si to nezaslouží nějaký hate typu nikdy a podobně trapné kecy. Já udělal zas otřesnou zkušenost s Teslou zatím. Možná má supr audio a technologie. Postavený to bývá pěkně na hovno a sem zvědav jak dají těch 400 až 500 000 km jako některé oktavie.

eLzyx
25. 11. 2021, 12:34 0

1.5 TSI třeba chválím. Je to dobrý motor. Když jsem přemýšlel, co koupit, tak se ve mne pohnulo myšlení jinam a zvažoval jsem i tu Oktávku. Jenže jsem měl přímé srovnání. Jedna trasa tam a zpět, jednou roční Oktávkou v docela slušné výbavě s 1.5TSI, hned po tom 20 letým Volvem. Kdybych neměl to srovnání, tak to asi neřeším, ale srovnání jsem měl. Rozdíl? Asi 4 litry na sto. Ve prospěch Oktávky. Výkon dostatečný. Převodovka přesná. Ani mi to auto nějak extra nevadilo. Dokud jsem nezapnul rádio. Vzápětí jsem ho zase vypnul. To nešlo. Držet kolenem tapec, aby nerezonoval není něco, co bych chtěl absolvovat déle jak 5 minut. A to ve Volvu nemám žádné extra audio. Podvozek? To bylo jak kdyby mi před průjezdem Volvem vyměnili asfalt za nový. Sedačky? Jak přesednout z trestné lavice do prezidentské lóže. Dobře, tady možná přeháním, ale rozdíl značný.
Tím samozřejmě neříkám, že je to špatné auto, jsou i horší. Jen je dost přeceňované. Ani mantra "ale kdybys to dostal jako služebák, tak bys byl rád, ne?" ... ne, nebyl. Nebyl by to benefit, ale trest.

eLzyx
25. 11. 2021, 12:47 0

ad Tesla s 400t km - některé už mají. Jednu takovou se 430t km jsem "řešil", protože byla extra levná. Takže jsem se i majitele dotazoval, jak se servisem. Občas dělal geometrii, ve 270t km přední zavěšení komplet. Ve 400t km přední brzdy. Ve 300t km řešil selhání středového displeje (známá vada, řeší se na garanci Tesly - i po záruce). Motory i baterka původní.
Ono na tom autě není moc, co by se podělalo. Kdo kouká na kanál Sandy Munro, který rozebírá auta pro ostatní automobilky, aby jim ukázal, kde se mohou zlepšit, tak ten taky tvrdil, že spousta technických řešení je na Tesle model S zbytečně předimenzována a šlo by to vyrobit levněji. Blbé je akorát to, že to ti Mexikánci neumí poskládat kvalitně dohromady.

M P
25. 11. 2021, 14:38 5

Služebák v čechách, no to je velký téma :D hele mnoho lidí je rádo, když na to dosáhnou a pak neřešej, jestli je to octavie v základu nebo podobný povoz, prostě nenároční uživatelé. A taky záleží na způsobu použití, délce jízd a jejich četnosti. Jednou týdně dvě hoďky za volantem dáš i ve Fabii, no big deal. Třikrát týdně 6 hodinv v autě, tam už začneš pomalu zjišťovat, jak je nižší střední plná kompromisů, taky rozdíl mezi jednotlivými vozy... a hlavně se ti změní požadavky. Nechceš bolest zad, chceš dobrý odhlučnění, chceš dobrý světla, mnoho věci naopak oželíš. Jenže právě ty fleetový auta se nakupují kalkulačkou a ve finále je to jedno, protože přece ten svůj benefit můžeš používat i o víkendu...

Třeba novinářská O3 Scout byla skvělá, firemní fleetová 1.6 TDI v podivné výbavě už tolik ne. Srovnávat XC70 a Octavii je ale mimo, navíc sorry, ale i 20 let starý Volvo a jeho "skvělé" plasty nejsou dnešním pohledem žádná hitparáda.

Musím ale souhlasit s tou mantrou "kdybys to dostal jako služebák...", možnost využívat svůj firemní občasný přepravník i o víkendu jsem s díky odmítnul, projedu se radši vlakem.

Jakub Pospíšil
25. 11. 2021, 14:45 3

Dvacet let staré "luxusní" volvo si se současnou Fabkou nemá moc co vyčítat. Vím to, protože mám obě auta. Každé je dobré v něčem jiném, ale v konečném důsledku ani jedno není žádná paráda.

eLzyx
25. 11. 2021, 15:07 -3

Kubo, ty máš ještě o generaci níž. Ale i tak - z pohledu řidiče je to nesrovnatelné. Podvozkově, motorově, pohodlím, audiokvalitou, odhlučněním, tepelným komfortem. Ano, vržou obě stejně. Volvo po těch letech možná i více.

Jakub Pospíšil
25. 11. 2021, 15:12 5

Volvo je pomalejší, má mnohem horší jízdní vlastnosti, slabší brzdy vzhledem k hmotnosti, hůře zpracovaný interiér, krátké pásy vzadu, takže sotva dopneš dětskou sedačku, kravál je v tom ve 130 větší, než ve fabce.
Fabie je menší, míň houpe, má tvrdší sedačky, jen jednozonovou klimu a...nevim.
Zvuk rádia je srovnatelný.

Určitě by to bylo mnohem horší, kdyby to byla Fabie v základu s tím nejslabším motorem. Tahle ale jede v klidu po dálnici 160 a není to nijak zvlášť útrpné.

EDIT: Není to tím, že by Volvo bylo nějak rozbité. Teď bylo na velkém servisu v autorizáku, zadní i přední náprava je po komplet repasu, brzdy taky, jsou tam nové silentbloky všude, čepy řízení, fakt je to dané hodně do kupy. Jen je to prostě staré auto. Na devadesátky dobrý, dokonce moc, na dnešní dobu už ne tak docela.

-
Komentář upraven 25. 11. 2021, 15:15:19

eLzyx
25. 11. 2021, 16:52 -3

C70 jsem měl, T5 coupé. Jízdní vlastnosti imho dobré, není to motokára jako Fabie. Ovšem ten kompromis mezi komfortem a sportovnem mi vyhovoval více, než Škodovácká natřásadla.
Slabší brzdy? Nevím, ale nouzové 260-0 to dalo s přehledem. Ano, dávkování není tak jedovaté, proto to možná působí mdle. Ale brzdí to skvěle. C70 byla v těch letech hodnocená co do brzd jako příkladné auto s délkou brzdné dráhy na úrovni 911. Ano i s těma trapnejma ATE brzdičema. Možná na volvoklubu najdu obrázek z jednoho italského časáku, kde to měřili. Btw - nemáš malé brzdy? A automat, když píšeš, že je i pomalejší?
Pásy vzadu mne nikdy nezajímaly, ale OK. Hůře zpracovaný interier? Záleží jak to vnímáš. Já mám rád útulno, Fabie není útulná ani omylem. Sedačky v C70 proti Fabii ... se nedá srovnat.
Kravál v C70 byl velký, holt T5 a uřvanej vejfuk. TSI je podstatně tišší. Ovšem u Fábie mi vadí více hluk od střechy a podběhů.
Zvuk rádia srovnatelný? Co v tom máš kua za výbavu? Jsou to origo repráky? Často jsem viděl, že z toho bylo Dynaudio vytrhané a vyměněné za nějaké papírové šroty.
Nicméně moje srovnání bylo s S60 2.4T 2001. Tam jsou sedačky ještě dál, odhlučnění lepší, podvozek lepší, základní audio lepší, motory resp. výfuk tišší. Ano interier, resp. loketka skřípe pořád stejně. To opravdu ve Fabii nenajdeš. Ovšem že bych si kvůli neskřípající loketce zvolil raději Šáde ...

PB
02. 12. 2021, 10:23 2

Jest ironii, ze nejvetsi cast diskuse o kvalite interieru okupuje clovek, ktery ma starou Teslu, etalon kvality interieru :))

martin_100
25. 11. 2021, 12:05 0 reagovat

Tak to vezmu po bodech.
Škodovka. Měl jsem jich xyz. Nejnovější byla felda. Jezdim občas dědovo fabií senior. No od 1.gen. fábie dál se mi škodovky nelíbí. Výjimka je Yetti a Roomster. Ty auta jsou něčim zajímavý a klidně bych za to dal peníze. Ale zbytek je šeď nuda a Cháronovo loďka dobrá o cestě na druhej břeh.

Aitomat.
Měničovej proč ne. Třeba v americký bulblavý káře. Nebo i v něčem kde to nezbije úplně dynamiku. Ale ty různý robotizovaný manuály hrající si na automat jsou utrpení.

Dacie.
Neodsuzuju to. Ty nový už vypadají k světu. Měl jsem MCV po tátovi když se odebral do věčných lovišť. Jo křídlovy vrata a bezednej kufr super. Z venku celkem pohledny (nebyl shnilej na sračky) neuráželo mě to. Dal sem to na hezký kola a dobrý. Ale ten ultrablbej plastovej interier kde neni kam dát telefon... Zpracovaní horší než předrevoluční favorit..... Šlo to z domu po půl roce. Necejtil sem se v tom dobře. Jinak to bylo dobrý auto.

Asistenty.
Ne fakt to nemam rád. Hrabe to do řízení. Odtrhuje to řidiče od silnice. Necejtim co se s autem děje. Vo má pod kolama. Tam kde čekam podhrábnutí tam to přibrzdí a podobný naschvály. Pro tupý vemena asi dobrý aby se nevymlátili v malý rychlosti ale až ve velký.

Posez.
Nemusim sedět na zemi. Ale sere mi když hlavou šoupam po stropnici nedo mam před očima hranu clonítka. Mam 178 ale nejsem zvyklej v autě ležet. Takže sedim relativně vzpřímeně ale pak se nevejdu tak musim sedět níž. Třeba v audinách mam problém. Ty jsou stavěný na ležící cestující.

FidoBlack
25. 11. 2021, 12:40 0 reagovat

Bohužel taky s článkem musím souhlasit. Hned v prvních dvou bodech jsem se našel. Začínal jsem řídit přesně jak píšeš, plečku s manuálem a říkal jak nikdy nechci automata protože znovu, jak tam píšeš. Druhý bod, nikdy si nekoupím škodovku..eh, no jasně.
Dopadlo to tak že doma mám automata a už další auto bez automatu na moje ježdění 40tkm za rok nechci a bílá fabie mi u baráku taky stojís tříválcem dokonce hospodsky oplývaným na hovnostojícím TSi a už 90tkm a dva a půl roku na ní nemůžu říct křivý slovo, prostě to jede funguje.

Evlo
25. 11. 2021, 12:44 0 reagovat

to jsi mel huste predsudky teda, ale alespon si to priznas

krab
25. 11. 2021, 12:48 2 reagovat

Záleží vždycky na úhlu pohledu. Pokud se k autu přistupuje jako ke spotřebiči, tak může vyhovovat přesně to, co klasicky nadšení autaři kritizují. To, že lidi nadávají na asistenty a obecně nové věci v nových autech bývá často vyloženě jen obyčejná závist, protože si to sami nemůžou dopřát a jezdí celoživotně v kopu letých ojetinách. O to víc je rozlítí, když se ve společnosti na tyhle starý ojetiny dívá takovej ten mainstreamovej (politickej a mediální) proud jako na prašivky.

A pak jsou lidi, pro které to auto znamená víc a vybírají si podle vlastního vkusu. Když máš rád sportovní jízdu a něco o umění řídit umíš nebo se aktivně učíš, pak si logicky vybíráš jiný auta než Octavii, Fabii nebo Dacii. Byť i s Dacií se můžeš projet hezky svižně zatáčkama, když je podvozek a celý auto v pořádku.

martin_100
25. 11. 2021, 16:07 0

Fakt si myslíš že asistenty někdo kritizuje ze závisti? :-)
Spíš si myslim že je kritizujou ti kdo za volamtem přemejšlí, řízení je baví aají radi auta s čitelnym jízdnim projevem kdy jim auto jasně dává vědět co má pod kolama. Cejtí na volamtu i prdeli co se s kolama zrovna děje a kdy se blíží hranice přes kterou neni dobrý se zkoušet dostat. Asistenty řidiče odříznou od reality. V podstatě řidiče zabalí do vaty do krabičky a tu krabicku obalí bublinkovou fólií.

martin_100
25. 11. 2021, 16:09 0

Omlouvam se za překlepy. Od doby co nemá telefon tlqčítka se na tom nedá psát.

krab
25. 11. 2021, 20:22 2

Já to myslel ale trochu jinak. Já jsem taky ten typ člověka co nechce v autě žádný pomocníky a asistenty. Ale občas se stává prostě, že tyhle věci kritizuje ten, co by si auto s takovejma novejma věcma i rád koupil, ale nemůže protože na to nemá a pak to jakoby pomlouvá. To určitě nebude tady případ nás dvou, ale jen jsem to uvedl, protože si toho občas v komentářích všímám

HeavySmoker
26. 11. 2021, 09:33 1

U tej kritiky asistentov si všímam že ľudí žerie len lane assist a občas núdzové brzdenie, asi nikto nekritizuje adaptívne tempomaty, ESP, ABS, automatické prepínanie diaľkových svetiel atď. Osobne mám s lane assist tiež zvláštny vzťah, je to super na diaľnici kde ma to drží v pruhu a nič neriešim, ale nikdy neviem či mi za volant ťahá náprava alebo elektronika a znechutili mi používanie volantu natoľko že naozaj som najradšej keď sa to riadi samo.

Obecne k článku, fundamentalizmus akéhokoľvek druhu obvykle zmizne s tým ako človek zostarne a pochopí druhú stranu barikády.

beastar
26. 11. 2021, 11:26 1

Určitě to přijde s věkem. A hlavně obecně čím je člověk starší má víc zkušenosti. A obvykle se dostane k novějším a dražším autům. Ne každý a spíše se to týká fanoušků do aut. Platí to ale i obecně. Lane assist umí být otravný. Záleží taky od koho a v čem.

Zbytek věcí je na cestování super. Automatická dálková světla jsou dost dobrá. ESP mě někdy štve jen když chci vyloženě prasit na což logicky výrobce nemyslel. Jestli mě něco sere, tak kontrola tlaku v pneu. A automaticky
parkování... Ne že bych neuměl parkovat, ale proč to ta auta mají, když to zaparkuje jen tam, kde by zaparkoval i idiot. To je pomoc hodně k hovnu:)

martin_100
26. 11. 2021, 18:22 2

Zrovna to přepínání světel neni zrovna super pro protijedoucí. Většinou to auto proti vyhodnotí až když mu napalim dálky na oplátku. Hlavně na horizontech je to jalový. Tam kde už řidič vidí že je za horizontem světlejc než by mě a tak přepne si automatika pěkně počká dokud nezrentgenuje protijedoucího řidiče.
Docela se mi líbí ate ty moderní světla na mercedesech. Tam to krásně pohasíná segmenty tak že protijedoucí auto hezky drží ve stínu.

beastar
26. 11. 2021, 20:43 1

Martin: Už sem chtěl napsat, že už to dávno není pravda. Odpověď je přesně to co si napsal. Mercedes už to umí opravdu velmi dobře. A dokonce si pohlídá každé světlo zvlášť. Kde vím že to funguje na hovno tak Audi. Bmw je v tom taky velmi daleko a nevšiml sem si, že by mě někdo problikl. U nepremie to umí dobře málo kdo. Hádám ale že takový Lexus, Cadillac atd to už bude mít také hodně dobré. To sem ale osobně neviděl v akci.

Bubak.cz
26. 11. 2021, 12:18 0 reagovat

Škodovky - z mých zkušeností se služebníma Octávkama 3. gen., záleží na motoru. Zatímco 1.6tdi verze mě aktivně lezly krkem - zvukem, pocitem lenosti, a tím že v každé zatáčce jsem měl za volantem pocit že auto zatáčet nechce, 1.2tsi působily celkem přívětivě, navzdory stejnýmu výkonu živěji, i v těch zatáčkách auto se auto zuby nehty nebránilo. Jakkoliv to nebylo auto po kterým bych toužil, pokud bych potřeboval nenáročný prostorný a praktický auto, proč ne.

Dacia - předpokládám že lidi tím myslí, že by si ji nepořídili jako hlavní (jediné) auto, zatímco autor jejich názor sráží argumentem že mu vyhovuje jako x-té auto, které má jen jako polomrtvého dělníka na rekostrukci bydlení pro cesty hobbymarket - bydlení.

Automat - mám s ním jen omezený zkušenosti z jedné zážitkové jízdy, kdy musel být celou dobu v komfortním režimu (což nebylo moc reprezentativní; i při plném plynu podřazovala jak na valiu), a pak anekdotu kdy jsme měli ve firmě jeden automat z půjčovny (bylo víc služebek než služebních aut) a banda vývojářů, co s automatem nikdy nejela, řešila jak se rozjet. Zajímalo by mě ale jak se s ním v praxi parkuje třeba podélně v kopci do místa celkem natěsno... Zase mít auto vyloženě na sportovní jízdu, tak bych ji preferoval, protože rozhodně nemám pocit že bych dokázal s manuálem řadit líp, ať bych se snažil sebelíp.

Asistenti - už jsem jako spolujezdec zažil auta, kdy asistenti pípali a varovali aniž by bylo před čím. Kategorie sama pro sebe je rozpoznávání značek, kdy auto některý značky přehlídne, dálnicím nerozumí, a ukončení platnosti značky křižovatkou nezná. Pokud jednoho dne EU nebo někdo prosadí povinný omezovač rychlosti, řízený podobným rozpoznávačem, bude legrace.

Michal88
26. 11. 2021, 20:38 0

U automatu do kopce na těsno musíš mít hodně citlivou nohu na plynu. :) Lehce klepneš do plynu na rychlost proti kopci a nic, klepneš do plynu víc, než je zdrávo a vyletíš, jak namydlenej blesk. Ale nic, na co by se nedalo zvyknout. Resp. Lepší na automaty byly klasický lankový ručky, protože sis mohl korigovat rychlost i tím. To u elektronik úplně nejde a tam je to hlavně o citu na plyn.

beastar
26. 11. 2021, 20:46 0

Čím dál běžnější začíná být automatický parkování:)) Mimochodem tohle co popisuješ Michale se dost liší v závislosti na typu převodovky, auta a módu v kterým je. Plus sklon kopce a tak. Třeba s MDS to prostě nezaparkuješ a dojedeš si pod kopec.

Michal88
26. 11. 2021, 21:57 0

To souhlasím, spíš to je braný z pohledu běžného auta a nastavení, v čemž jezdí 95% lidí... Tedy běžné auto a v noormálním módu nastavení. Což DuoSelect v Maserati úplně bězné není a nemyslím si, že by si hodně lidí zapínalo sportovní mód na almaru, většina pojede v eco nebo comfort, protože ani nebude tušit, že se tam daj nějak měnit režimy...

Černá Vovce
26. 11. 2021, 15:09 0 reagovat

Já měl
Automat nikdy. Diesel nikdy, co nejtvrdší podvozek protože to je sportovní, k čemu kombika, coupe stačí.

A dneska. Jezdím naftovým pezotem v kombíku a jsem rád jak je pohodlný :) A předchozí auto byl automat a teď mě štve, že ten Pažout není v automatu

Michal88
26. 11. 2021, 20:14 0 reagovat

Jediné, co jsem přehodnotil z dřevních dob, tak je ten automat. Ale teda jen HDM... CVT, DSG nebo robota bych do auta furt nechtěl, projevem řazení se mi to absolutně nelíbí... Hlavně teda ten robot je jízdně furt strašnej. Holt levný "automat"...

Posez níž jsem nikdy moc neřešil... Sice jsem rád, když jezdím osobákem, ale zas se mi na dodávce líbí rozhled, můžu začít předjíždět např. dřív, protože vidím dřív za nízký horizont a to vem čert, že v tom sedím, jak na záchodě.

Škodovku jako cokoli z VW Group bych si stále nikdy nekoupil. Ještě bych byl asi ochoten z VW, koupit T4, ale za ty ceny, co se prodávají i vráčky, do toho bych nešel. Jako služební interceptor jsem Škocny a VW měl a stačilo mi to. Kdybych si měl vybrat, rád si VW group nechám ujít. Proti Dačce nic moc nemám, troufám si tvrdit, že je to hodně auta za málo peněz. Tomu odpovídá teda i výbava... Je teda fakt, že díky ekonormám už to není použitej Renault, takže o to hůř, že v něm není jednoduchá letitá technika. Kdyby to bylo jako v minulosti, že Rendly byly o chlup technologicky výš a v Dáčce se dávala starší, ale vyzkoušená technika, tak to jsem i kvitoval...

Bezpečnoatní asistenty jsem ochoten překousnout asi jen ESP (potažmo ABS). Ale ty dobytčárny jako aktivní asistent jízdy v pruzích, startstop nebo panický brždění, to jsem prostě vypínal. Respektive mě nebavilo to losovat ve VW v menu a tak jsem to vyřadil lišácky, přes snímač v čelním okně jsem dal samolepku a i starstop se mi povedlo vyřadit (omylem, díky GPSce v autě a nadměrněmu vybití při delším stání se na něm objevila chyba a přesta fungovat) a byl konečně klid. Třeba asistent rozjezdu do kopce (ten, co podrží brzdy, aby si auto necouvlo, nemyslím ASR) mě nějak teda nedrásá, ale to bude tím, že jsem jezdil a jezdím hodně i s autama, co ho nemají a tak kolikrát ani nepostřehnu, že by byl aktivovaný. Automatická ručka mě taky úplně nedrásá, i když v C5 je, stejně mačkám tlačítko pro povolení a zatáhnutí...
-
Komentář upraven 27. 11. 2021, 17:23:15

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte