načítám data...

Kterak se z odpůrce kabrioletů stal jejich příznivec

Jízda kabrioletem přináší dobrou náladu a vítr ve vlasech a je to prý nejlepší věc vůbec. Ale já to nikdy nechápal. Až nyní

zobrazit celou galeriiEditorial: Kterak se z odpůrce kabrioletů stal jejich příznivec

Ještě nyní si vzpomínám docela přesně, jak strašné bylo ten den vedro, provoz ve městě se vůbec nehýbal a kamion před námi příšerně smrděl. Bolela mě hlava, cesta z práce trvala nekonečně dlouho a já si jen přál, ať to rychle skončí. Byl jsem spolujezdcem v kabriu. Co na tom proboha všichni mají?

Před zhruba čtvrt rokem jsem zde učinil přiznání, jak jsem vzal na milost malou dvoumístnou Mazdu. Shodou okolností zhruba podobně dlouhou dobu jedno takové auto používám na svoje denní ježdění. A nemohu si stěžovat. Předchozí můj článek však pojímal problematiku jednoho auta, nyní bych se rád rozepsal o kabrioletech v širších souvislostech. Možná si ještě pamatujete na test Range Rover Evoque ve verzi s plátěnou střechou, minimálně někteří ano, protože se pod testem strhla krásná debata. Právě tento automobil měl na můj pohled na kabriolety docela zásadní vliv, ačkoli jsem si to tehdy vůbec nepřipouštěl.

Jel jsem tehdy do Rakouska na Red Bull Ring, venku bylo asi 10 stupňů a velmi větrno a já celý podnik s kabrioletem bral spíše jako jakousi výzvu. Když v Land Roveru tvrdí, že je to kabriolet pro všechna roční období, přece bych neměl cestou trpět, no ne? Taky jsem netrpěl, pominu-li zcela minimální teplotní diskomfort. Po týdnu soužití s kabrioletem, kdy byla střecha dole prakticky kdykoli, když tedy nepršelo, jsem začal s myšlenkou kabrioletu sympatizovat. Uvedu zde několik poznatků, kterými se pokusím shrnout svoji dosavadní zkušenost. Třeba někomu pomohou se rozhodnout, pokud stále váhá, zda o kabriolet stojí. No a ti, kterým kabriolet stále čeká v garáži na první jarní dny, se třeba budou o to více těšit. 
 

S kabrioletem uvidíte věci dříve neviděné…

Pokud máte rádi procházky městem, když se můžete dívat na fasády starých domů, nebo rádi obdivujete horská panoramata při výletech do přírody, kabriolet bude jednoznačně něco pro vás. Ať už se jedná o každodenní cestu do práce, víkendový výlet nebo letní dovolenou v Itálii, s kabrioletem uvidíte mnohem víc, než při cestě normálním autem. Máte-li, podobně jako já, slabost pro všechny ty roztodivné barevné kreace, které můžeme vidět na obloze, užijete si dosyta. Musíte ale dávat pozor, abyste se od řízení nerozptylovali až příliš. 

Praktická výhoda kabrioletu: na semafor vidíte také mnohem lépe, a to i tehdy, stojíte-li na prvním místě.

…ale také ucítíte. Někdy bohužel

Tohle je věc známá spíše motorkářům. Moderní vozy totiž mají nejrůznější kabinové filtry a tak vás ochudí o nejrůznější čichové vjemy. Někdy je to příjemné, to třeba když v létě projíždíte vesnicí, kde někdo griluje. Občas je to horší, když se táhnete za nějakým čmoudícím dieselem. To pak nastávají paranoidní schýzy a pokud jezdíte něčím obstarožním, chytáte panické záchvaty, že vám hoří auto. Ten den už potřetí.

Čím nižší teplota, tím více jste vidět

Jezdit kabrioletem s sebou přináší také pozornost. Zdánlivě obyčejné auto, je-li bez střechy, vyvolá vždy více otázek. Tím spíš, máte-li ve zvyku jezdit se střechou dole i za nižších teplot. To jste pak vyloženě za exota. A když zrovna sněží, koukají na vás všichni. Ukazují si a koukají. V tu ránu jste magor. 

Pořádkumilovných peklo

Poněkud zajímavá záležitost, na kterou si rozhodně asi nevzpomenete, pokud už jste kabrio někdy neměli. Totiž nepořádek, mám na mysli zejména prach a podobně. V kabrioletu prostě bude vždycky trochu víc prachu, než v bězném voze. Pokud hodně čistíte, stejně se vám interiér zahnojí rychle. Jednak to má na svědomí všudypřítomný bordel poletující ve vzduchu (už se těším, až zapomenu střechu dole někde pod kvetoucím stromem), jednak na vás může cokoli spadnout nebo přiletět. Už vás někdy v autě posral pták?

Estetická stránka ježdění kabrioletem

Známá poučka praví, že kabrioletem byste měli jezdit pouze tehdy, jste-li dostatečně pohlední, totiž aby netrpěli kolemjdoucí a okolní řidiči pohledem na váš šeredný ksicht. Ono se totiž v krytém voze leccos schová, ale jakmile stáhnete střechu, nezůstane zrakům okolí skryto zhola nic. Mezi námi se ale na tuto poučku můžete zapomenout, stejně na tom pramálo záleží.

Něco etikety nakonec

Se stahovací střechou přichází věci, které jste dříve řešit nemuseli. Patří sem i správné slušné chování. Jistě si dokážete představit situaci, kdy počastujete chodce, který vam na poslední chvíli vstoupil do vozovky, všemi možnými jmény a tituly. Také jsem se provinil. V autech to děláme často, protože máme pocit soukromí a izolace, ale vynadali byste někomu na ulici, že vám vstoupil do cesty? Většinou asi ne, že? Tak to nedělejte ani v autě, a tím méně v kabriu.

Komunikace s ostatními řidiči je v kabriu vůbec snažší. Pustí vás někdo? Můžete mu děkovně zamávat. Potřebujete, aby vás někdo pustil? Můžete hezky poprosit, váš psí pohled totiž uvidí lépe. Pamatujte však, že vztyčený prostředníček je taky lépe vidět.

A co jízda se spolujezdci? Nemusí být přece na kabriolet uvyklí. Nejlépe tedy bude, když jízdu začnete se střechou nahoře. Některým to nedá, a sami se zeptají, zda byste nemohli střechu stáhnout, některé je naopak lepší nedráždit. Tak či tak, pamatujte, že ne každý je na vaši zálibu zvědavý a jsou lidé, kterým i sebemenší průvan dělá zle.

Na tomto místě musím opět zmínit úklid v autě. Nepatřím k příliš pořádkumilovým řidičům, a vozy, které okupuji, jsou po určitém čase zcela naplněny různým odpadem. V kabrioletu si však uklízím, minimálně lehký odpad. Ten má totiž tendenci odletět ven kdykoli se rychleji rozjedete. Plechovky od redbullu klidně můžete nechat na zemi, ty nikam neuletí.

Jo a nezapomeňte, že auto bez střechy nemá střechu. A vaše ostřikovače jsou často špatně seřízené. Já jen, ať pak nemáte nemrznoucí směs po celé hlavě.

Těšíte se na sezonu s kabriolety? Jaké jsou vaše poznatky? Směle diskutujte!


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

TV
Tom Voumard
09. března 2019, 07:51
3

Jedno staré anglické přísloví praví: I kdyby by bylo jen jeden den v roce krásné počasí, vyplatí se míti kabriolet.

reagovat
Nimrod
09. března 2019, 08:37
0

já se přiznám, že stále čekám na prozření, co je na tom tak úžasného. ale nic proti nim nemám, jen jsem neutrální

reagovat
A.J.Michal
09. března 2019, 08:42
0

:-) Jo, ja si letos vyzkousel prvni jizdu v cabriu v Alfe romeo Spider S3 a jak zapadlo slunce, tak teplota kleska k 5 stupnum, ale strechu jsem proste dole nechat musel i kdyby trakare padaly :-)

reagovat
BigBang
09. března 2019, 08:52
0

V létě jsem měl možnost se 4 dny vozit NB anniversary. Když opomenu, že se svýma 190 jsem to měl fakt na knop, tak to byla velice zajímavá zkušenost. Jízda bez střechy je příjemná, jste mnohem více spojeni s okolím, ale také jsem v tom cítil v jistém ohledu trochu exhibicionismu, který v zavřeném autě nikdy nezažijete.

No a pokud bych se měl vyjádřit k anniversarce? Musel bych mít menší volant a asi s nábou (meziplyny jsem prostě dávat nemohl, jelikož jsem neměl prostor na nohu) a nic slabšího bych v tom autě taky nechtěl. Velice živě bych si to dokázal představit s motorizacemi 140 - 200 koní ;)

reagovat
Knightrider
09. března 2019, 09:12
1

Já vždycky považoval za ideál targu. Čistokrevný kabriolet jsem nikdy nechtěl. Po tom, co jsme si ale pořídili s paní Knightriderovou Vettu v cabriu, zjistili jsme, že to oba milujeme a nedáme na to dopustit. A až přijde čas na obměnu vozového parku, tak budeme hledat primárně zase cabrio. Vjemy z jízdy v cabriu jsou mnohem intenzivnější a my máme pocit, že si tu jízdu mnohem víc užijeme a to i když se jede jentak kochačka. Zážitkem je potom každá jízda. :-)

reagovat
Megaschiza
09. března 2019, 09:24
1

kazdy kdo se svezl mrkou 3.generace a rikal jak je hnusna uz jen mlci:D:D:D

reagovat
František Čáslavský
09. března 2019, 10:00
4

Ja teda říkám že je pěkně hnusná i tak ;-)

Nimrod
10. března 2019, 06:46
0

a mně se líbí a to mi v ní ještě nikdo nesvezl

kuc_t
09. března 2019, 10:49
0

poslední rok stím hrozně bojuju .. rozum říká, že 2 místné cabrio nepotřebuju, ale ... asi tu Miatu potřebuju :D

reagovat
krab
09. března 2019, 11:07
0

hezkej článek, taky střechu nenasazuju, jen když začne pršet, ale to už typicky než nasadím ty tyčky a naroluju střechu máme mokro všude i tak :)

Jeden atribut Lotusu Elise je fakt, že jí docela dobře obtéká vzduch a narozdíl třeba od kabrioletů, kde za sebou nemáš konstrukci auta, střešní oblouk tam nevznikají turbulence a dá se pohodově frčet i vyšší rychlostí.

reagovat
Paul.Try
09. března 2019, 11:13
2

reagovat
vi
vita
09. března 2019, 11:41
3

Ja koupil cabrio v lednu a nehodlal jsem cekat na jaro :-)

reagovat
beastar
09. března 2019, 13:28
1

Zkusil sem si J XF v cabriu. Auto je fascinujicí. Stažená střecha v koloně na nuseláku už méně. Jinak sem nikdy nic bez střechy neměl. Když nad tim tak přemýšlím mohl bych si na sezónu koupit nějaký starý, ošklivý a obskurní kabrio. A zkusit teda jako nasát ty positiva někde mimo Prahu.

Já chápu cabrio sporťáky. Ale cabro typu Escort to sem nikdy nechápal. Takovej šerednej Megane bez střechy by mi mohl pomoci napsat i v létě v +50(příjemných) nějaký blog.

reagovat
Matěj Podhorský
09. března 2019, 16:45
1

Zkus třeba Fiat Punto Cabrio :D

beastar
09. března 2019, 23:07
0

Něco takovýho přesně myslím:)) Asi bych to viděl na nějaký odborný hlasování..Co vydrží jednu sezonu je to úlet bez střechy. Není jich moc a není to miata a spol.

Matěj Podhorský
10. března 2019, 00:10
1

Renault 19 Cabrio je hodně cool...

briza
10. března 2019, 00:19
0

Viděl bych to na nějakou Tigru nebo, ještě líp, Streetku. Ideálně v růžový samozřejmě :)

Knightrider
10. března 2019, 06:36
3

Za StreetKáčko se taky přimlouvám. Tam by mně docela zajímal tvůj pohled na věc. ;-)

beastar
10. března 2019, 13:38
0

Růžová je provokativní ale bude se těžko shánět. Jinak R19 cabrio je fakt dneska docela cool. Streetka je sehnatelná bude s tim člověk trochu exot. Nevím jenom jestli není moc extraordinerní:) Je to pininfarina káčko roadster. Kdyby byla někde za dobrou cenu třeba by se s tim dalo něco dělat.

Testeuros
10. března 2019, 17:49
0

R19 Cabrio v černé barvě a v pěkném stavu (jeden takový kousek mám v okolí) je hodně cool auto, které se ještě stává raritou.
Když už se taxy řeší podobné absurdnosti ala StreetKa - co Nissan Micra, nebo Colt v kabriu?

Testeuros
10. března 2019, 17:49
0

*tady (…)

Vojta Nekvapil
11. března 2019, 16:08
0

A co taková Škoda Rapid 136 kabrio?

Safa
09. března 2019, 15:25
1

Já už mám sezonu cca 3 týdny a naposledy jsem jel topless včera. Hm, to už je dávno, asi se půjdu projet... :o)

reagovat
Ev
Evlo
09. března 2019, 23:25
0

Jo no, takova podivnost, auta maj topeni.

MB
10. března 2019, 10:09
1

Ono to je inak Safa, ty sa do tej MX-5 nezmestis zo zatiahnutou strechou, tak musis jazdit bez nej...

Safa
10. března 2019, 14:29
0

Já jo, ale ty ne, když tě vezu... :o)

Ev
Evlo
09. března 2019, 23:24
0

No kabrio bych asi bral, neco jako bronco nebo scout 2, nebo mozna i ten range rover, ale miata nebo mr2 apod. me prijdou fakt nesmysl a i vetsi roadstery jsou podle me nesmyslne do aktualniho provozu. Ale mozna jsem jen slaby.

reagovat
sumy
10. března 2019, 10:14
0

Co je aktuální provoz? Zrovna ty úplně malý cabria mi smysl davaj. Pravda, máme MR2 v rodině, tedy nejsem nezaujatý. A taky uznávám, že do sbírky mi chybí ještě 2 pajera. 1) Evolution(vlhký sen) 2) Kabrio... ale těch je s benzínem ještě min než těch evolutionu :-/

Ev
Evlo
11. března 2019, 08:41
0

na silnicich, mimo silnice asi vpohode

Vojta Nekvapil
11. března 2019, 16:12
0

Mno já upřednostňuji ochranej oblouk kolem hlavy a tuhou karoserii. Takže moje potřeby splňuje šíbr. Okna dolů, střecha dozadu a jsem spokojenej.

reagovat
MF
Martin Felix
15. března 2019, 11:33
2

Další výhoda je, že díky Babišovi se na jaře můžete i v poměrně nápadném spideru stát zcela nenápadní.

reagovat
no
nor
15. března 2019, 16:49
0

no pojedem ji vyskoušet do V.Mýta

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Focus Kombi 2002
Ford Focus Kombi

2002 rok výroby
73 koní výkon
1 380 ccm objem

Dodge Avenger  2008
Dodge Avenger

2008 rok výroby
140 koní výkon
1 996 ccm objem

Škoda Octavia Elegance 2006 2,0TDI 6°DSG  2006
Škoda Octavia Elegance 2006 2,0TDI 6°DSG

2006 rok výroby
140 koní výkon
1 968 ccm objem

Chrysler 300C  2007
Chrysler 300C

2007 rok výroby
218 koní výkon
2 987 ccm objem

Renault Mégane CC coupe cabrio 2.0 16V 2004
Renault Mégane CC coupe cabrio 2.0 16V

2004 rok výroby
99 koní výkon
2 000 ccm objem