načítám data...

Jaguar XKR vs. Maserati Coupe 4200GT Cambiocorsa: Síla nostalgie

Když potkáte dvě stará sportovní GT, která znáte z časopisů a her, nezbyde vám, než se bezmezně nadchnout...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Za ta léta na pozici občasného motoristického pisálka se mi podařilo řídit McLaren, nechat se vyděsit a sežrat F-Typem V8, zažít syrový minimalismus Caterhamu nebo se totálně zbláznit do RX-7 s LS Swapem po pouhém svezení na místě spolujezdce…

…a teď tu jen dřepím, koukám na dvě elegantní oblé siluety zaparkované tak, aby to na fotce vypadalo hezky a nemůžu se zbavit dojmu, že to je ten nejspeciálnější pocit, který jsem zatím v rámci psaní o autech zažil. S XKR jsem jako patnáctiletý jezdil v Need for Speed a o Maserati četl snad všechny srovnávací testy v dobových časopisech…  Žlutý Spyder mi visel na plákatu nad postelí a já byl smířen s tím, že tahle auta, tato drahá sportovní GT, jsou prostě jen nedosažitelné sny. Že se s nimi člověk setká jen na těch lesklých křídových papírech časopisů a maximálně se kolem něj někdy mihnou na cestě. A teď tu dřepím, nadávám si za zapomenutý foťák, snažím se nacvakat nějakou hrůzu alespoň telefonem a jejich klíče budu za chvilku třímat v ruce. Jako by se ten patnáctiletý kluk na okamžik vrátil, aby se mu jakýmsi zázrakem splnil sen, na který za těch mnoho let už docela zapomněl. Proto mě vážení čtenáři omluvte, následující text bude dlouhý, tohle se totiž stává jen párkrát za život.

XKR generace X100 už se na stránkách Autíčkáře jednou objevilo a pokud jste tak dosud neučinili, měli byste si krásný test od Matěje přečíst. Proto se s dovolením budu trochu více věnovat Maserati. Ale alespoň menší technická shrnovačka pro začátek neuškodí a z té rozhodně XKR nemohu vynechat. Jaguar XK generace X100 se představil v roce 1996 a mnohými byl považován za návrat legendárního E-Type. Tedy minimálně co se čistoty designu týče. X100 má rozmáchlé, hladké a elegantní linie a tak štíhlý profil, že po více než 20 letech od představení můžeme konstatovat: “Tohle je nadčasovost!”

Osmiválec Ferrari/Maserati F136 se v různých úpravách objevil v mnoha autech včetně Ferrari 458 Speciale a jeho verze označovaná jako Y dodnes pohání modely GranTurismo a GranCabrio

 

Maserati je o dva roky mladší, světu se poprvé ukázalo na podzim 1998. Tehdy však začalo svůj život jako model zvaný 3200 GT. Poháněno osmiválcem s tehdy již tradičními dvěma turby a nesoucí vzadu ty úchvatné svítilny ve tvaru bumerangu, jež sestávaly z dnes tak moderních LED. K vyzkoušení však dorazila pozdější verze. V některých zemích byla na trh uvedena pod jednoduchým názvem Coupé, my ji známe spíše jako 4200 GT. A stejně jako v případě úvodní varianty, také zde název odkazuje na pohonnou jednotku o tomto objemu. Pod relativně krátkou přední kapotou Maserati se skrývá osmiválec Ferrari/Maserati F136, který se v různých úpravách objevil v mnoha autech včetně Ferrari 458 Speciale a jeho verze označovaná jako Y dodnes pohání modely GranTurismo a GranCabrio. Má 4 ventily na válec, proměnné časování sacích ventilů a v případě 4200 GT také mazání se suchou skříní. Vydrápe ze sebe 390 koní a 451 Nm točivého momentu a po otevření kapoty vás jako první praští do očí mohutné hliníkové sání, které úzkému prostoru dominuje. Až kdesi pod ním vykukují červené hlavy válců. Obzvlášť výživný je pohled z boku, kdy oblouky sacího traktu ční vysoko nad linie blatníků a máte neoblomný pocit, že pokud teď zavřete kapotu, uděláte v ní bouli. Až v tento moment jsem si poprvé všiml, že 4200 GT na ni znatelnou bouli vážně má, ale už z továrny. Italští mistři designu ji nakreslili natolik rafinovaně, že mi její existence dosud unikala.

XKR mě nachytá na švestkách. Jeho kapota se otevírá směrem dopředu a prvních pár momentů po zatáhnutí za páčku si neprávem myslím cosi nehezkého o angilcké kvalitě zpracování, když sice zámek cvaknul, ale spára mezi světly nejeví známky odskočení. No jo, jsem ostuda hledící na špatný konec kapoty. Společně s faceliftem limuzíny XJ se model XK stal prvním modelem, který adoptoval zcela nové motory řady AJ-V8. Ty nahradily nejen tradiční řadové šestiválce, ale také vrcholné V12. Motory byly konstruovány od píky, místo tradičních vložek válců byla použita vrstva nikasilu – a stejně jako u konkurenčních jednotek se stejnou technologií, také zde nastaly zejména na zaoceánských trzích velké problémy při použití paliva s vyšším obsahem síry. Pod kapotou XKR se pak nachází jednotka AJ27 – s rozevřením válců 90° a Eatonovým kompresorem napasovaným mezi hlavami. Na rozdíl od atmosférické verze nemá XKR proměnné časování ventilů. Síly bylo dost, nebylo jej prý potřeba. Výkonem 375 koní Jaguar za Maserati o chlup zaostává, maximem točivého momentu 525 Nm jej však překonává o více než 70 Nm.   

Platforma Jaguaru vychází z předchůdce XJS. Přední kola jsou zavěšena na dvojitých trojúhelníkových ramenech a spočívají na hliníkovém pomocném rámu, také zadní náprava s dvojitými příčnými rameny má svůj pomocný subframe a je odvozená od řešení použiteho u staršího Jaguaru XJ generace XJ40. Tedy, žádná revoluce. XKR však dostalo do vínku jako první Jaguar vůbec elektronické tlumiče CATS s proměnou tuhostí tlumení, které v tisícinách vteřiny uzpůsobují práci tlumičů aktuálnímu stavu a povrchu silnice.  

Maserati nezůstává pozadu a kontruje protizbraní v bledě modrém. Tlumiče Skyhook fungují obdobně a mění svou tuhost na základě vstupních údajů z šesti akcelerometrů. Zavěšení tvoří vpředu i vzadu dvojitá lichoběžníková ramena. Místo klasického hydroměniče se stará o přenos výkonu motoru převodovka Cambiocorsa, která sice umí pracovat jako automat a dá se ovládat pádly pod volantem, ve skutečnosti se však jedná o šestistupňový manuál, který je ovládán elektrohydraulicky. Někteří z vás už jistě tuší, jak se taková převodovka chová, ale k tomu dojdeme…

Při vystupování z XKR mi v hlavě rezonují slova: „Tohle chci!“ a jsem si na 120% jistý, že nebude v silách Maserati dojmy z XKR překonat.

Jako první se mi do rukou dostává Jaguar. Silnice severozápadně od Vyškova slibují zajímavé svezení. Když teď ale chci něco napsat, vlastně si uvědomuji, že budu jen opakovat slova Matěje. No nic, dáte si to ještě jednou…  Dojem z nastoupení je skvělý. Kvalitní béžová kůže a lány dřeva jsou všude. A já miluju „nešedivé“ interiéry, takže na tónech hnědé a béžové můžu nechat oči. Semišový povrch reproduktorů audiosoustavy Alpine ve dveřích je vyloženě ňam. Výška posezu vůči interiéru však vyvolává zdvižené obočí – sedí se zkrátka až moc vysoko. Zároveň ale měkce a pohodlně…

V Maserati to je jiné. Radimův kus si kdysi někdo objednal s rudým interiérem, což působí mnohem teatrálněji než nevtíravá britská klasika. Kůže je navíc všude. Nejen na sedadlech a výplních dveří, ale také na palubní desce, středovém tunelu, stropnici. Jste obklopeni metry vyčiněné krávy a kamkoli zanoříte prst, nenastane onen fádní dojem, že vrstvička je jen tak tenká, aby se neprošoupala během předvádění v autosalonu. Naopak koneček vašeho prstu detekuje cosi měkkého a hlubokého, jako byste dloubali do opravdové krávy. Oproti klid vzbuzujícímu a oku lahodícímu interiéru Brita je to úplně jiná divočina. Sedí se níž, sedadla jsou však zvláštně tvarovaná, že i mi, napodobenině uprchlíka z Treblinky, připadá vybrání pro trup až příliš těsné.

Maserati je plné detailů. Třeba ty krásné analogové hodiny uprostřed palubní desky. Nebo zadní strana pádel řazení opatřená příjemnou alcantarovou texturou. Nápis „Coupé Cambiocorsa“ na odkládací schránce před spolujezdcem pak má asi pasažérovi jasně sdělit, jaký že vůz mu právě bere srdce. Ale je tu i detail nemilý – původně jistě hezká tlačítka s pogumovaným povrchem příjemným na omak získala po letech typickou lepkavou a esteticky nepřitažlivou patinu. V Radimově garáži však Maserati neparkuje zrovna dlouho, takže to je trochu nefér argument, zvláště uvážíme-li, že i Skipper, kterého jistě dobře znáte z diskuzí zde na Autíčkáři, musel XKR do dnešní krásné podoby usilovně vykřesat. I kdybych tento nedostatek pominul, více se mi líbí nonšalantní a nevtíravá elegance vnitřku Jaguaru. Jen tak mimochodem, v Maserati případní pasažéři na zadních sedadlech najdou rozhodně více místa…

Jak už jsem zmínil v úvodu, k bažení se pozitivními pocity stačí, když obě auta obdivujete staticky, ale na jízdu jsem vážně zvědavý. Nakrmen dojmy z Matějovy recenze usedám do XKR, po zasunutí klíčku koukám, jak se sloupek řízení spouští dolů – to proto, aby vám usnadnil vystupování a nastupování. A první dojmy jsou přesně takové, jaké bych čekal. Když nastartujete, neděje se vůbec nic. Kočičák nezavrní, ale ustálí se na volnoběhu za doprovodu ticha a bez speciálních efektů. A běžná jízda v tomto trendu pokračuje. Pětistupňový hydroměničový automat od Mercedesu řadí velejemně nezávisle na stylu jízdy, a přestože mám aktivován režim sport, nechává osmiválec válet někde nad tisícem otáček. Což beztak stačí k tomu, abych dokázal zrychlovat svižněji než zbytek provozu. Je vidět, že cílem bylo vytvořit skutečné gran turismo. Pohodlné a nerušivé. S ohledem na pohotovostní hmotnost přes 1,7 tuny, pomalé řízení a takto distinguované chování, se až zdráhám uvěřit té proklamované schopnosti při průletu přes rozbitou okresku.

Jenže pod těmi voštinami v kapotě opravdu žije příšera, čekající, až ji pohyb pravé nohy řidiče pustí z klece. 525 Nm se z ničeho nic projeví velmi naléhavým zátahem a dosavadní klid v kabině protkne teskné kňučení mohutného kompresoru. Automat kupodivu neháže motoru klacky pod nohy, hledí si, aby změna stupňů i nadále probíhala neznatelně, a přestože z dnešního pohledu není nejrychlejší, marně bych pátral, kdy jsem v takto starém autě měl tak skvělý pocit z automatické převodovky. Neváhal bych spolupráci motoru a převodovky označit za lepší, než je tomu u současné osmistupňové ZF (která v Jaguarech bůh ví proč nedosahuje té samozřejmé intuitivity, jakou známe třeba z BMW). Od dobrých dojmů ze spolupráce drivetrainu už je jen kousek k rozplynutí pochyb o schopnostech podvozku. Tedy upřímně, pomalé zatáčky pořád odhalí, že XKR není žádná lehkonohá baletka, ale všechno, co se dá projíždět v rychlostech zhruba od 70 km/h nahoru, posouvá kočičí kouzlo v podbězích do ladné a sebejisté činnosti, kterou bych upřímně nečekal. Na parkovišti, kde mám odevzdat klíče zpět do rukou majitele, jsem nějak moc brzo a vůbec se mi nechce vystupovat. Takže si vyškemrám ještě jednu porci zážitků za volantem. XKR je moc charismatický pokojíček a jsem ohromen. Když chcete, je jako létající koberec, a pak z ničeho nic umí zakňučet kompresorem a všemi newtonmetry opřít řidičovo temeno o jemnou světlou kůží opěrky hlavy tak, že slovo „nuda“ je odstraněno z aktuálního slovníku. Při vystupování mi v hlavě rezonují dvě slova: „Tohle chci!“ a jsem si na 120% jistý, že nebude v silách Maserati dojmy z XKR překonat. Ne, po pravdě se bojím, že to vlastně bude krám a budu se z nevalných dojmů muset v článku nějak vylhat. Že to bude takový ten typický příklad, proč nejezdit svými hrdiny z plakátů.

S rostoucími otáčkami se v Maserati stupňuje intenzita hřmění i akcelerace, takže když automaticky klepnu po pravém pádlu, zjišťuji, že do červeného pole mi zbývalo ještě 1500 otáček k dobru.

Vlastně by bylo docela snadné Maserati zhejtit. A ani k tomu nebudu potřebovat olezlé čudlíky. Kdo někdy obsluhoval robotizovanou převodovku, zná její typické symptomy. Nemožnost řadit hladce pod plynem a cukání obecně, to nejsou dobré předpoklady. Maserati navíc působí od začátku znatelně hlučněji. V automatickém módu se mi snad nestalo, že by mohutný osmiválec točil méně než 2 tisíce otáček a hluk od kol je také výraznější. Při 110 km/h navíc na šestku točí více než 3000 otáček. Teď už zbývá, aby to bylo jízdně trošku těžkopádnější a je hotovo.

Sono la macchina italiana piena de passione, fottuto bastardo! Kdyby Maserati umělo mluvit a slyšelo mě, určitě by mi řeklo něco takového…    Jako první se na párty dostaví motor. Jsem si docela jistý, že kdesi v Novém zákonu bude pasáž znějící zhruba jako: „ I zželelo se pánu utýraných poutníků bránících se pokušení a pravil. Tímto činím, že každý přístroj ďábelský z krajiny římské před svým spuštěním hlasitě buráceti bude, aby duše čisté měly času brániti se mámení pekelnému…“. A přístroj ďábelský z krajiny římské v tomto případě s burácením neustává nikdy. Škrtící klapky ovládají bouřku a hrom. Zvenku mi to nijak hlasité nepřipadalo, ale uvnitř se hřmotný zvuk osmiválce krásně rozléhá a pokud náhodou odstavíte plyn, dočkáte se ukázkového brblání z výfuku. Nástup výkonu je pozvolnější a ne tak intenzivní jako u Jaguaru, Maserati prostě jen hodně moc zrychluje, chlupy se přesto ježí o poznání více. S rostoucími otáčkami se stupňuje intenzita hřmění i akcelerace, a když automaticky klepnu po pravém pádlu, protože to jede jak kráva a pocitově už jsem určitě někde pod červeným polem otáčkoměru, zjišťuji, že mi zbývalo ještě 1500 otáček k dobru. Brrrrr…

Mi scusi, mi scusi Maserati! Kvalty šestistupňové převodovky jsou naskládány na krátko za sebou jako kdybych seděl v nějaké japonské vyhoněné malorážce a je to znát. Pro dlouhé cestování nic moc, ale pro vyvolání instantního dojmu nadšení… wow… Je tady mnohem víc agrese, nasrání a také mnohem intenzivnější strach o ztrátu trakce. Takže mi ve výsledku vůbec nevadí, že při přeřazení ubírám plyn a že Cambiocorsa ani z daleka neumí řadit tak plynule, jako německý automat v Jagu. K chuligánské povaze Maserati to prostě sedí. To největší překvapení mě však ještě čeká. 4200 GT podle internetů váží jen o chlup méně než Jaguar, nějakých 1670 kg. Jakmile se ale dostanete k prvnímu oblouku, shodí Ital pocitově tak dva a půl metráku a začne působit pevným a kompaktním dojmem opravdu sportovního gétéčka. Přitom si stále zachovává podvozkovou poddajnost. Na renesanční dovednosti Porsche 911 to asi nestačí, každopádně jsem velmi překvapen, jak hbitě Maserati dokáže měnit směr a jak pevně se dokáže v oblouku usadit. Zajímavé chování předvádělo řízení, které v rychle projížděné zatáčce zvláštně zlehkne. Poznání nenadále sportovnosti Maserati vybízí nenechavý ukazováček ke zmáčknutí tlačítka MST, kterým se deaktivuje stabilizační systém. Mase vypadá jako přístupná a ovladatelná věc. U kruhového objezdu v Hranicích chvíli váhám, zda je dobrý nápad zkoušet bokovat v cizím autě v hodnotě vysokých stovek tisíc, bez vědomí majitele, který je pár set metrů přede mnou v mojí Miatě, ale síla okamžiku vítězí a šedivé kupé s sebou mezi sjezdy lehce a elegantně smýkne, otevřenému diferenciálu navzdory. Jsem spokojený. Můžu umřít.

Tohle soupeření nemá vítěze. Už jen nahnat elegantní gétéčka na jedno místo byl okamžik naplňující okolí aurou nevšednosti. Majitelé Skipper i Radim mají mé velké díky, že do toho šli. Vlastně mi pořád připadá trochu neuvěřitelné, že se tahle akce udála. Takže ještě jednou díky. Jaguar i Maserati dokonale reprezentují země svého původu. XKR je gentleman znalý dobrých způsobů, chovající se distinguovaně a tiše, avšak s kompresorem, který do společnosti na požádání flákne suchý kameňák jak z Monty Pythonů. 4200 GT je pravý Ital. Hlučný, bezprostřední, pořvávající na své okolí a toužící prožít každý okamžik naplno. Netroufám si po pouhých vyšších desítkách kilometrů za volantem vynášet jakékoli definitivní verdikty, ale XKR bych asi zhodnotil jako objektivně lepší a komplexnější auto a kdybych s ním měl žít delší dobu, bylo by patrně lepší volbou. S Maserati nemusíte jet dlouho, aby vám bylo jasné, že to je nesmyslná ptákovina. Kdo normální by vyrobil gétéčko s uřvaným motorem, krátkou převodovkou a bez takové podružnosti, jakou je tempomat? Ale kdybyste mě nechali vybrat, bylo by to šedivé kupé s trojzubcem, ve kterém bych odjel…

Technické údaje

Jaguar XKR

Motor: vidlicový osmiválec přeplňovaný kompresorem, 3 996 ccm
Výkon: 276 kW, 375 koní / 6 150 ot./min.
Točivý moment: 525 Nm / 3 500 ot./min
Převodovka: pětistupňová automatická (HDM)
Pohotovostní hmotnost: 1 715 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h (el.omezena)
Zrychlení 0–100 km/h: 5,4 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 12,8 l/100 km 
Cena na trhu (XKR X100, před faceliftem): zhruba 300 – 750 tisíc Kč.

Maserati 4200GT Coupe Cambiocorsa

Motor: atmosférický vidlicový osmiválec, 4 244 ccm
Výkon: 287 kW, 390 koní / 7 000 ot./min.
Točivý moment: 451 Nm / 4 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová elektrohydraulicky ovládaná manuální (F1)
Pohotovostní hmotnost: 1 670 kg 
Maximální rychlost: 285 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,9 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 15,0 l/100 km 
Cena na trhu (4200 GT): zhruba 400 – 900 tisíc Kč.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tomino
29. září 2019, 12:00
0

Nádhera. Dvě perly designu. Oba vozy jsou pro mě synonymum pro automobilovou eleganci. Nehledě na to, že i svezení musí být parádní. Krásný článek na neděli!

reagovat
Moses
29. září 2019, 12:04
0

Skoda, ze pri Maserati zrusili vzdau tie bumerangy - bol to naozaj napadity dizajnovy prvok a podla mna to vyzeralo byt ovela lepsie integrovane ako neskorsie svetla...

reagovat
krab
29. září 2019, 12:20
0

Nádhera! Na tenhle článek jsem se těšil a je super. Maserati z téhle dvojky neznám, Jaga jen XK8 a podle popisu bych tutově taky spiš odjel v Maserati. Je krásný.

reagovat
sheogh
29. září 2019, 12:36
1

Perfektni, presne moje predstava idealniho auta :-) Vic takovych testu :-)

reagovat
Ronin
29. září 2019, 12:54
4

Mesiac som tu nič nečítal,aj keď mám 20 článkov otvorených,no čas sú peniaze..
Ale toto ! Toto je tá najlepšia pleasure čo ste mohli dať.Tieto dve značky,tieto dve modelové rady sú moje srdcovky a neviem si predstaviť lepšieho automateriálu do života,jednoducho snové,ale dosažiteľné záležitosti.Mal som skúsenosť s nástupcom 4200ky,po čom som sa do GT úplne zamiloval, a práve minulý týždeň,mi v garáži blokuje jedno miesto zlaté XK8,ktoré bolo vraj v prahe za veľmi príjemné peniaze a nič mu nechýba.Prepadol som,XK8,prípadne XKR ak by sa zadarilo je blízky smer života,ku ktorému sa musím dostať.Snáď si to nemôžem odpustiť,keď sú tie autá na cenovom dne.Článok bol fantastický,na jeden hlt,a Vavrisové slová o jeho výnimočnosti som úplne cítil aj ja,len pri pohlade na tie fotografie.Zo starého Jaguáru do moderného Maserati,to je cesta.
P.S Surový prejav Masa je presne to,čo by som od trojzubca čakal,a verím,že by som mal banán na tvári,no jeho exteriér mi príde pritom trochu menej nadčasový,a hlavne veľmi diskrétny,pozeral by som sa po GranSporte,tam ten talian je trochu aj športovec namiesto fúzača v saténovom obleku :)

reagovat
Bavoraczech
30. září 2019, 09:52
0

Já myslím, že Jaguar už se od cenového dna odrazil. Před pár lety se daly sehnat i pod hranicí 300 000 Kč

Ronin
01. října 2019, 15:14
0

J.K - Tak to bylo rychlý..
Bavoraczech - Za 300000 zoženiem cukríček :) Tento bol slušne pod,a nič mu nieje.

STANLI
29. září 2019, 19:07
0

Nádhera :) možná by bylo zajímavé porovnat 4200Gt a 3200Gt... Pokud teda nějaký přežilo do dnešních dnů :/
Ten interiér Maserati mi trochu připomíná ten můj :D

reagovat
Bavoraczech
30. září 2019, 10:02
0

Nekecej že máš výbavu Collezione :-). Jinak je to podobné spíš prototypu Bella, ale s volantem Ferrari :)

STANLI
30. září 2019, 15:14
0

Spíš jsem myslel tvarově :D ale červený by byl fajn :D

wdave_t
29. září 2019, 20:04
0

Super článek o super autech!

Maserati zní jako lepší víkendovka, taky bych ho preferoval před Jagem.

Nedávno jsem přemýšlel nad tím, jak by bylo super mít auto s manuálem a automatem zároveň, aby sis mohl vybrat podle toho na co máš náladu. A manuálem myslím opravdu manuál, ne manuální režim automatický převodovky. Ta ujetá převodovka z Mase mi tenhle nápad připomněla.

reagovat
krab
29. září 2019, 20:36
0

Tohle se Vavrisovi fakt povedlo. Škoda že to setkání bylo zrovna v den, kdy se to moc nehodilo a až za Brnem. Ale teď mě mrzí, že jsem tam tu Sally 911 nepřivezl, protože Vavris o to měl zájem, že by k té skupince zapadla a asi měl i pravdu. Jen by byla dost jiná tím svezením. Dneska jsem jí taky musel po přečtení článku na hoďku aspoň vytáhnout a spálit nějakej benzín.

S tím jak bys zatoužil o tom autu s automatem nebo robotizovaným manuálem, hele já jsem to taky tak měl a jsem nějakej vyškolenej, že vím, že to nechci. Ale to neznamená, že další Autíčkář to uvidí opačně. SMG jsem si vyzkoušel na půl týdne v BMW M6 V10 a ta převodovka mi nepřinesla nic než frustraci z toho přemýšlení o tom jak moc lepší auto by to bylo, kdyby tam byl prostě manuál. Možná se pletu, ale u Maserati Cambiocorsa vnímám něco podobnýho. Zrovna tak bych si nikdy nekoupil Ferrari s F1 řazením. Vždy jen manuál, čím jsem omezený na modely do 599 (které mimochodem s manuálem vyjde na 400 tis euro, takže to už zase můžu být v klidu)

V reálu jsem si zkusil žít od ledna do srpna s Infiniti G37S, kde byla 3.7 V6 a 7st automat, stejný jako v 370Z pokud jím byl vybaven. A ve výsledku ač mě to auto svým způsobem imponovalo a měl jsem ho rád, tak jsem ho milerád vyměnil za tu 124 Spider, kterou mám nefalšovaně strašně rád. Prostě jsem asi zaměřením takovej ten "miata boy" a to prostě asi předělat moc nejde.

Tyhle Maserati 3200 GT Coupe se daly koupit s manuální převodovkou. U 4200 už si nejsem jistý. Ale tam je zase fantazie ten motor. No vlastně kdybych někdy znovu zatoužil po gran turismo autě a měl na něj peníze, koupil bych ojeté Maserati Gran Coupe. Jenže za podobné peníze se už začínají objevovat Alfy Romeo Giulia Quadrifoglio s tou 8spd ZF a to bych si asi dopřál daleko radši.

Jenže ve skutečnosti vím dost přesně, že žádný další auto už nechci, jedině, pokud bych někdy vydělal dost peněz a šlo to, tak si koupím Ferrari 348 TB a budu už co se týká autíček maximálně šťastný.

wdave_t
29. září 2019, 20:49
0

Docela ti závidím jak v tom máš jasno.

Manuální supersport je sen, něco takovýho bych si zařídil moc rád. Zatím jsem jel jen v Gallardu a 458 Spider s automatem, ale věřím, že by pro mě byl mnohem silnější zážitek řídit starší manuální modely, třeba Diablo nebo Testarossa.

Ta moje úvaha nad automatem a manuálem dle nálady nebyla o tom, že bych robotizovanej manuál považoval za řešení toho problému, jen že by taková zhůvěřilost možná umožnila implementovat tu mou utopickou představu. Prostě bys měl normální fofrklacek a spojku a v městský cukačce bys prostě zmáčknul čudlík, páka by se nějak zaparkovala a řadilo by to samo. A za ceduli s přeškrtnutým nápisem Hlavní město Praha bys zase kvedlal :D

krab
29. září 2019, 21:04
0

Jakoby jasno mám, ale taky otázka co bude za čas :) Já jsem takovej věčnej bazarovej snílek. Ale říkám si, že kdybych mohl ještě jedno auto do skupiny těch co mám, tak to bude jistě to starý Ferrari. Ono je objektivně dost zvláštní a rozhodně není tak brutálně rychlé jako ta novější. Nemá ani ten šílený řvavý zvuk motoru Ferrari v otáčkách nad 8 tisíc. Tyhle motory přišly až později. Ale reprezentuje takovou maximální kontrolu nad autem, řídíš ho fakt jen sám a nic ti nepomáhá. Tam není ani posilovač řízení. A ten design se mi prostě dlouhodobě neskutečně líbí. Dá s koupit za cca 1.5 milionu korun. Tak si říkám, že je to sice teď nesplnitelný sen, ale třeba by se časem splnit dal. Jo a když jsem koukal na test Diabla od Harry's garage nedávno, tak on říkal něco podobného. Neskutečně si pochvaloval jízdní vlastnosti a syrovost toho motoru a manuálního řazení a vyloženě na konci řekl, že za ceny kolem 100-150 tis liber dneska představuje Diablo fantastickou hodnotu za peníze. Ale to je pro mě už příliš vzdálený sen. Navíc preferuju tu linii Ferrari co pochází od Dina - lehká ovladatelná auta, byť ne extrémně výkonná. Dino 246 GT je dneska cenově totálně mimo, pak je 308 GT4 (hodně zajímavá nabídka), 308 GTB, 328 GTB no a pak 348 TB a ta mě prostě dostává nejvíc. Přitom je to na poměry Ferrari vlastně levný auto :)

wdave_t
29. září 2019, 21:20
0

No ta 348 TB je moc krásná, jako Testarossa. V kombinaci s manuální převodovkou a ryze řidičským zážitkem by tomu člověk asi leccos prominul :) A ta cena není úplně nedosažitelná. Zatímco jsem si četl tvůj komentář s popisem co všechno to auto má a nemá, vzpomněl jsem si na původního Vipera. Ne že by se ty auta daly nějak moc srovnávat, ale svým způsobem je to ještě větší, čistě řidičský zvěrstvo (nemá nic, ani airbagy), který bys asi pořídil za podobný peníze. A dokonce by to bylo rychlý (pokud byses odvážil :) ).

Ronin
29. září 2019, 21:26
0

Vraj ten manuál čo nejakým zazrakom montovali do E60 a E63 nestál celkovo za veľa,bol divne sprevodovaný a mal veľmi zvláštny chod spojky...
No Ferrari,manuál,Diablo,to sú slová do pranice!
348 je lekcia športovej jazdy v automobile a stroj času zároveň,Krabov aj Beastov Blog ma o tom veľa naučil,plus video Davida Cironiho...No asi by som ju nedokázal kúpiť s pocitom toho,že existuje niečo ako 355,to už by som si za tie peniaze radšej kúpil 400i alebo 456,vlastne,oveľa radšej :D Pravé Ferrari má 12valcov predsa... Všetci povinne kúpte Testarossy,dokým to nespraví niekto iný,to je v tejto chvíli najzmysluplnejší plnokrevník...
No keby sa máme znížiť na taký plebs ako osemvalcov s plochou klukou,počul som,že 328 je zaujímavá volba,lebo údajne pri väčsine vážnejšívh servisných úkonov nemusí ísť von srdce z auta...A keby niekto niečo,vedel by som o peknej 308GTSi za 39k€...

krab
29. září 2019, 22:02
0

Jako je pravda, že když jsem jindy zase měl na pár dní půjčenou 650i E63 s manuálem přišlo mi to řazení taky relativně těžkopádný. Hlavně k motorům s takovýhle točivým momentem je to pak tak trochu jedno, jestli člověk řadí 2, 4, 6 nebo přidá i ty lichý :)
Respektive u M5/M6 s V10 je vlastně SMG dobrý v momentě, kdy se jede na volný silnici a můžeš to tam sázet prostě v rychlosti. Zoufalství přijde v momentě, když se musí jet pomalu či popojíždět. Možná jsem to neřekl moc přesně.

Jinak ta Ferrari. Jako Testarossa má rozhodně o dost vyšší náklady na to se s ní povozit a taky je o dost širší na naše okresky. Mě prostě přijdou ty menší Ferrari z řady původního Dina ideální. 348 mi přijde, že už není veterán, ale přesto je to auto ještě naprosto mechanický. Ale to neplatí jistě univerzálně, ale čistě pro mě osobně. Objektivně vzato, možná lepší svezení z té doby bude Honda NS-X. Ale ta už bývá taky pekelně drahá.

Ale když bychom zpět k té vavrisově dvojici... Jako jsou nádherná obě ta auta. Ten Jag bude vypadat fantasticky vždycky a to Maserati je taková lahůdka. Na jednu stranu by se mi obě líbily, ale nevyužil bych ani jednu. Prostě na tahle auta si člověk musí umět vychutnat tu eleganci nonšalantního cestování. Třeba ten výlet do Toskánska jak podniknul Skipper, to věřím, že muselo být naprosto super. Snad příští rok najdeme taky čas a konečně uděláme nějaký delší evropský roadtrip se 124 Spider. Už se na to děsně těším.

sheogh
30. září 2019, 10:24
1

To je prave super, jak se kazdymu libi neco uplne jinyho.... Pro me by naopak XKR nebo treba 3200GT bylo idealni auto - odvezu se do prace, na dovcu i nakoupit... A tech 2-5 stehovacich potreb rocne pokryje pujcovna :-)

beastar
30. září 2019, 00:00
0

Asi takhle. Pěkný článek. Obě auta sem patří. Jsou to dnes takové srdcovky. Jaguary znám trochu jako zboží. Jako auta pro potěchu už míň. S Maserati... Tam jsem na tom líp. Auta od nich potěší hlavně motory a jistou dávkou elegance a nespoutané krásy. Bohužel jako exmajitel 3200gt mohu potvrdit, že u ojetin je znát jistá dávka italoidní poloprasetovosti a nespolehlivosti. Myslím že i džegy jsou na tom dost podobně.

Jinak jako hobby car a na hraní focení a jiné radovánky jsou obě auta super. Už mi tam chybí jenom nějaká krabí 911 a třeba 6tka báwo a byl by to článek of da ýrrr.

reagovat
Adam
30. září 2019, 01:22
0

Jsem jedinej, kdo radši facelift Maserati?

reagovat
Ra
Radim1
01. října 2019, 08:12
0

Kluci za mě a Maserati kdykoli a kdekoli...mám sice taky moc práce a času , ale vždy se to dá nějak uzpůsobit. Event...pokud by se Vám chtělo za mnou a Vavrisem na sev. moravu...bylo by asi reálné domluvit polygon Tatry na vyzkoušení...hlídání aut přes noc by taky nebyl problém. Ale cestičky někde v lesích za mě ano. Takže klidně vytvořte někde nějakou skupinu a můžeme ladit. R.

Ra
Radim1
01. října 2019, 08:13
0

Sorry blbé vlákno :-)

Radek_5
30. září 2019, 09:14
0

Výborný text, super auta a škoda, že to bylo tak narychlo. Asi by bylo fakt top tam ještě mít třetí auto (s manuálem! a jedno jestli Krabovu 911 nebo mou C5) … Tak snad na jaře ;-)

reagovat
krab
30. září 2019, 09:33
0

No, já právě taky ten den úplně nemohl a nevěděl jsem to dopředu. Ale ono vůbec je to s časem děs. Já myslím, že i to jak se sešlo Mase a Jag bylo fantastický a ty auta na fotkách parádně ladí. Na jaře bysme teda tu srandu měli zopakovat. Vezmi C5, já vezmu 911, pánové vezmou svá gétéčka a bude to pecka. A ještě by bylo parádní mít představitele Japonskýho GT. Sériová GT-R R34 a Honda NSX.

To by chtělo ale najít lokalitu, skoro bych doporučil třeba Novohradsko a zařídit si tam i přespání, abychom měli čas pokecat pak večer i u pivka :) Tam tím rakouským waldviertelem jsme projížděli do Alp s Lotusem a ty místní silničky nemají chybu a není tam hlavně vůbec provoz. Scenérie na focení parádní.

A Beastar nám natočí k tomu videoklip :)

Radek_5
30. září 2019, 12:57
0

Jo, to zní jako plán. Akorát je z jednoho dne víkend a to se bude těžko termínově ladit. Ale já říkám ano :-).

Skipper
30. září 2019, 13:05
0

Já jsem pro. Akorát bych to pojal jako cestu od nékud někam :) Takový malý Grand Tour... A třeba i malý orientační závod, prostě uděláme akci hodnou našich aut ;)

Mr.Mechano
30. září 2019, 13:19
0

tak to mi dejte vědět, přidám se s 645Ci babrio :D

Mr.Mechano
30. září 2019, 13:20
0

cabrio :D :D

krab
30. září 2019, 13:30
0

Ty jo, to by chtělo si asi založit nějakou skupinu na to přes whatsapp možná nebo messenger a tam to nějak poladit i s termínem.
Svým způsobem cílů můžeme mít víc. Autíčkovejch akcí na který se vypravit bude zase spousta.

Já bych teda určitě ještě nějaký projížďky auty rád teď v řijnu než přijde opravdový hnusný počasí. Takže teoreticky i jednodenní výlet podzimní krajinou by byl super. I jsem už x krát zkoušel najít čas s dalším známým, který ale na Autíčkář nechodí a ten má tu DB7 V12 , ta by se taky hrozně hodila, ale on toho času má snad ještě míň než já... A teď jsme všichni různě. Skipper je Brno, Radim s Maserati to netuším, Vavris je z Ostravska, já okolí Prahy, vy s 645Ci a Corvette C5 asi taky okolí Prahy jako já, že?

beastar
30. září 2019, 14:22
0

No to zní krásně. Dobrý plán. Vůbec se do toho nemontuju, protože pro 3 je problém se domluvit. Natož pro 4-5 lidí. Vzhledem k tomu, že s tím časem je to mizerný. Já jen že to je přesně krásná skupinka aut pro můj chystaný projekt. Jakože by stalo za to celou tu věc pompézně natočit v nějakém trochu západním stylu... Bohužel logistickya lidsky by to bylo asi celý úplně nemožný. Navíc tzn. Ve volném čase.

Radek_5
30. září 2019, 15:08
0

Nejsem od Prahy, ale podobně jako Vavris - MSK kraj. A problém je "spáchat" cokoliv takhle krátce dopředu - v říjnu už nemám jediný víkend volný. Proto bych to nechal na to jaro (za sebe). Aspoň budeme moci vyladit program :-)

Mr.Mechano
30. září 2019, 16:06
0

takovýhle GT setkání by bylo supr, taky se ale obávám, že to teď v řijnu na rychlo nespácháme :( byla by škoda to udělat jenom na jeden den, jsme docela rozházený po ČR, koukám, večer by se chtělo na pivo a místo toho odjezd
krab: Novohradský hory doporučuju, i trochu Šumavu, jsou tu na podzim/jaře úplně prázdný silnice s krásným asfaltem, jsem tady odtud, z Budějovic, takže to znám velmi dobře :) ne nadarmo jsem s 6tkou první rok najel skoro 25k km tady :D

krab
30. září 2019, 16:46
3

Právě, mě se to hrozně líbilo s Lotusem tam z Novejch Hradů do Weitry a pak na ten Zwettl a takovým suprovým údolím jsme dojeli až k Dunaji a pak zas nahoru, jediný na co si člověk musí dávat ve všední den bacha jsou traktory :)

Právě ještě nějakej celodenní vejlet teď v řijnu na spálení dvou nádrží udělám. Auta potřebujou jezdit. Tady to naše berounsko, karlštejnsko je už trošku lepší, dost silniček se opravilo, ale furt to není ono a jakmile je víkend je tu moc provoz, samý kola, motorky, pomalý vejletníci, to se nesvezeš.

Uděláme takovýhle komorní GT kafé a káry příští rok. Možná to zkusím nadepsat tady do fóra jako téma a uvidíme kdo se přidá a co naplánujeme. A jestli z toho budou fotky a nějaký povídání nebo nějaké "Petrolicious" natočíme (což reálně podle mě zabírá hodně času a práce, ale zas když to dělá někdo kdo umí je to krásná památka a pokoukání). Tak to už zkrátka je druhořadý. Hlavně si uděláme výlet a projedeme autíčka :)

Ra
Radim1
01. října 2019, 08:14
0

Kluci za mě a Maserati kdykoli a kdekoli...mám sice taky moc práce a času , ale vždy se to dá nějak uzpůsobit. Event...pokud by se Vám chtělo za mnou a Vavrisem na sev. moravu...bylo by asi reálné domluvit polygon Tatry na vyzkoušení...hlídání aut přes noc by taky nebyl problém. Ale cestičky někde v lesích za mě ano. Takže klidně vytvořte někde nějakou skupinu a můžeme ladit. R.

PanPetr
03. října 2019, 19:58
0

Rád bych se přidal, osobně se sice zatím neznáme, nemám ani moc čas tu reagovat, ale odtud z toho, co tu čtu v článcích a po diskuzích, si myslím, že jsme jedna krevní skupina. :-). Dojel bych s 997 C2S. :-) A jsem Pha Západ

Skipper
03. října 2019, 20:09
3

Myslím, že jak roztaje sníh po zimě, tak se pustím do menší organizace. Cca měsíc - dva před termínem.

Bavoraczech
30. září 2019, 09:48
-1

Pohled na Maserati ze všech úhlů, zvenku, v interiéru i pod kapotou je prostě autíčkářovo porno. Bez legrace je to prostě typická Itálie. A to auto bych hrozně chtěl a už dopředu vím jak by mě hrozně iritovala ta převodovka. Jenže bych s tím Mase jezdil jen občas a bylo by mi jasné, že je to jen ta nesmyslná hračka, přesto by mi dělala radost každým vyštěknutím z výfuku. Ve skrytu duše bych si ale nadával, že jsem si nekoupil pohodlnějšího Brita. Jenže to Maserati vypadá mnohem dravěji a ostřeji... tohle je fakt těžký. Mám z toho takový pocit, že Jaguar je prostě to tipické GTčko, které ničím nenaštve a občas překvapí, ale pouze v rámci gentlemanských konvencí. Kdežto s Mase je to temperamentní italská domácnost s občas hlasitými hádkami, ale plná vášní...

reagovat
re
redmex
30. září 2019, 13:05
0

Maserati sa našťastie dá zohnať aj ako manuál, takže sa svojho sna nevzdávaj. Manuálov sa vyrobilo len okolo 1000ks, takže cena už dole nepôjde.
Doteraz som o tomto aute nevedel, myslel som si, že po 3200GT nasledoval GrandSport, takže som práve zistil, že 4200GT veľmi potrebujem. Samozrejme manuál :D

KS
30. září 2019, 18:50
0

Sorryjako, ale vzhledem k tomu, jak málo modelů Maserati v nedávné minulosti vyrábělo a neznat 4200GT? Vavris je taky "odborník" na italy, když píše o šestiválci. Prdlajs! V 3200GT byl V8 biturbo o objemu 3,2l, taky že se dá vyladit k 500 koním a to je pak hukot (a nebo auto ve škarpě)...
Já potřebuju F430 s manuálem :D

Vavris Vavrisovic
30. září 2019, 19:07
0

Ouch... blbá chyba... opraveno.

KS
30. září 2019, 20:44
0

Fajn, že jsi to opravil, někdy jsem holt puntíčkářskej... Na Autíčkáře jsem dnes přišel asi po čtvrt roce a tenhle článek mi udělal velkou radost - poslední dobou často o těchto Mase přemýšlím... Líbí se mi u nich "každodenní" použitelnost, ale chybí jim ječák V8 Ferrari :-( A California se s manuálem už nedělala....

Sasakr
30. září 2019, 15:18
2

Grafika budíků v Maserati = HUD z první Mafie...

reagovat
Sa
Sato
02. října 2019, 20:25
0

Dakujem. Mazelka si asi o mne mysli ze nie som uplne kompletny kedze som jej musel odcitovat tu pasaz o novom zakone.. Ale co, uz si asi zvykla.

reagovat
Ko
Kolík
05. listopadu 2021, 22:08
0

Hoši, skvělej článek. Musím si trochu prisadit, mám 6 let xk8 v atmo, 3 roky quattroporte s f136 duosellect, a měsíc, měsíc 3200 gt biturbo s MANUÁLEM! To auto je neskutečný. A strašně mě překvapila jeho bytelnost, tuhost, a ten motor. Sice to neni symfonie jako ta f136 v 4porte, ale ma něco z rallye speciálů skupiny B... Alespoň tak na mě působí... Bella machina..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem