načítám data...

Hyundai i20 Active - Aktivní mandarín

Ne každý touží po autě, které mu dopřeje vzrušení a zážitky. Někdo hledá jen dopravní prostředek, který splní očekávání a zaujme pozornost...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jednadvacáté století je věkem nejrůznějších SUV, crossoverů a lifestylových paketů. Na cestu napříč třídami se nevydávají už jen velké kombíky, jak tomu bylo kdysi dávno v 90. letech, ale kde co. Zažili jsme už terénní MPV nebo terénní hatchbacky, no a v našem případě městského supermini od Hyundai – modelu i20 – jde o ten druhý zmíněný případ. Předmětem našeho bádání tentokrát nebylo jen nalézt účel oplastované i20, ale také vyzkoušet novinku pod kapotou. Hyundai a KIA totiž ve jménu downsizingu nabízejí přeplňovaný tříválec o jednom litru objemu, který se nám do rukou ještě nikdy nedostal.

Abych byl upřímný, tyhle offroadové verze běžných hatchbacků či MPV to se mnou nemají lehké a já to teď na oplátku nemám lehké s objektivním zhodnocením cílové skupiny zmiňované subkategorie. Paket Active je (podobně jako většina konkurenčních paketů tohoto zaměření) v zásadě designovou záležitostí a to mi přišlo vždycky poněkud povrchní. Jak by řekl klasik, ze supermini offroad neuplácáš. A verze Active nic víc než otuněné supermini není. Pokud však přistoupím na hru vizuálního dramatu a zajímavosti, musím chtě nechtě uznat, že o 20 mm vyšší a širší i20 s kontrastním oplastováním a kulatou mlhovkou a zpátečkou vzadu působí na okolí jako ‚něco víc‘ než základní model. Pořád málo na to, aby mě to nějak vzalo, leč svět může mít jiný názor. To si tak zaparkujete i20 Active v sytě oranžové metalíze Tangerine před dům a po chvíli se dorazí zvídavý soused optat, zda to není ten nový Tucson. No vida. S klasickou i20 by nic takového nehrozilo. Takže dobrá, z tohoto pohledu už je jen subjektivní otázkou, zda-li je pro vás příplatek 40 000 korun adekvátní snadnějšímu nastupování a hlavně zmíněnému nárůstu machr indexu. Pokud v tom nebude ještě nějaký jiný háček…

Hyundai mi od dob přechodu na modelovou řadu „i“ v mnohém připadá jako korejský Volkswagen. Snaží se vyvarovat zbytečných experimentů a dělat auta tak, aby své majitele co ‚nejméně otravovala‘. Motoristický nadšenec si tohle všechno automaticky spojí se slovem nuda, leč pro běžného uživatele to většinou znamená příjemnou kombinaci nerušivého ovládání a ergonomie. A i20 není výjimkou. Je fajn zjistit, že se na palubě neudál žádný ergonomický přešlap a všechna mačkátka, točítka i obrazovky mají logickou funkčnost i umístění. Pochválit musím i rychlost odezvy infotainmentu s navigací, což u cenově dostupných vozů rozhodně není pravidlo. Dobrá je i pozice za volantem – při volantu nastavitelném ve dvou osách se sedí vždy veseleji a i20 k tomu přidává ještě docela slušný výškový rozsah sedadla. No a potěší také prostornost. I20 patří k nejprostornějším zástupcům segmentu A, tím pádem se verze Active mezi malými crossovery také neztratí. Pohoda pokračuje také při jízdě a BFU bude potěšen, že řazení je hladké a přesné a pedály nakalibrovány tak, aby umožnily co možná nejplynulejší jízdu i těm jedincům, jejichž motorické schopnosti při řízení nepatří zrovna k nejlepším. Otestoval jsem tuto domněnku na dvou kamarádech, pro které je řízení pouze nutným zlem, a oba si nezávisle na sobě pochvalovali snadnost, plynulost a jednoduchost ovládání, přičemž jeden dokonce řekl, že lépe se mu ještě žádné auto neřídilo. Až se mi chce zvolat: „No není to skvělé? Je to skvělé! A proto neváhejte a kupujte…“ Jenže svět není tvořen pouze lidmi, které auta nezajímají a řízení nebaví. A pro tu automobilovou menšinu už i20 Active rozhodně tak dokonalá nebude. Začněme věcí, která bude objektivně nepříjemná pro všechny. Zvýšený podvozek sice přidal kus  optického terénního feelingu a možnost záměny s Tucsonem, ale uživatel za to bude muset platit jednu nehezkou daň. Kontrola karoserie s vyšším těžištěm si, jak už to tak bývá, vyžádala instalaci tužšího odpružení, aby se Active v zatáčkách nekymácel jak pouťová lodička. V rámci současné epidemie, kdy je všechno a všude sportovní, je úroveň komfortu sice pořád v mezích akceptovatelného průměru, nicméně zvláště větší příčné nerovnosti se neobejdou bez výraznějšího drcnutí, které vůbec nekoresponduje s nenuceným ovládáním vozu. Klidné a maximálně lehce svižné tempo je také způsob přepravy, který i20 preferuje. Ne že by snad neumělo zatáčet, na poměry konkurence zvládá poměrně slušné rychlosti v obloucích, ale tak nějak se všelikému kvaltování vyhýbá. Dvacítka se do zatáček nijak extra nehrne a snaží se řidiči všemožně naznačit, že volnější tempo je to pravé. Tu posilovačem řízení s progresivním účinkem, který najednou v oblouku nepříjemně ztuhne, tu striktně nedotáčivým podvozkem, tu prodlevou po přidání plynu, která je vskutku mamutí a eliminovat jí lze práv jen klidným a rozvážným řazením. Stejně jako se těžko hledají věci, které by šly i20 při klidné jízdě vytknout, budou se i těžko hledat věci, kterými by chytla za srdce nebo nějak vybočovala. S výjimkou pohonné jednotky, která je rozhodně nejvýraznější komponentou auta. Zbývá tedy zhodnotit ten downsizovaný zázrak pod kapotou.

Litrová jednotka se zvukovým projevem hrdě hlásí ke kastě tříválců, naštěstí bez doprovodných vibrací. Ale obzvlášť v nízkých a středních otáčkách pod plynem je cvrlikot velmi jasný, až mám podezření, že Hyundai schválně podpořil extrovertní karoserii extrovertním vokálem. No, zajímavé… Od nějakých 4000 ot. výš se však cvrlikot promění na kovový kňukot (a teď mne neukamenujte), který trochu leze do zelí klasickým řadovým šestkám z Mnichova. Vážně tam ty náznaky byly. Dynamiku bych zhodnotil jako překvapivou. Motor je sice jasný středař, kterého nemá smysl dotáčet k výšinám, leč s autem nemá nejmenší problém a předjíždění ani dálniční akcelerace mu vůbec nejsou cizí. Jen je škoda, že krom šestiválcového zvuku má také šestiválcovou spotřebu. Lehce, ale opravdu jen lehce svižné přesuny po okreskách a dálniční 130 znamenají zhruba 7,5 – 8 l naturalu na sto. Při trochu (ale nijak závratně) rychlejším přesunu po oblíbené I/11 z Hradce do Opavy na mě svítilo 9,1l. Motor je paradoxně nejúspornější v příměstském a městském režimu, když se plyn jen lechtá, a právě toto prostředí bude i20 slušet nejvíce.

Verdikt

Automobilový nadšenec obejde i20 velkým obloukem, jestli o jeho existenci vůbec bude vědět. A udělá dobře. Pro běžného uživatele hledajícího malý stylový crossover však představuje i20 Active auto, na kterém lze jen s obtížemi hledat chyby. Jedinou zásadnější vrásku na tváři může přidávat odpružení – ale drcání rozhodně není na takové úrovni, aby mohlo být označeno za přešlap. Zbytek tvoří nenucené, relativně prostorné a snadno ovladatelné auto s bohatou výbavou. Bohužel se jednou musí člověk podívat do ceníku a tam zjistí, že naše testovaná i20 Active s výbavou Comfort a paketem Style stojí 529 900 korun. A to rozhodně není málo. Za podobné peníze se dá pořídit Mazda CX-3 se skvělým podvozkem a filigránským řízením i převodovkou. Jen o málo více stojí podobně vybavený Opel Mokka a Fiat 500X se silnějšími čtyřválci 1.4T. Já mám však dojem, že zájemcům o i20 bude bohatě stačit základní atmosférická čtrnáctistovka a oželí i některé z prvků výbavy. Základní cena od 359 900,- už zní mnohem příjemněji.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný benzínový tříválec 998 cm3
Výkon: 120 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 172 Nm v 1 500 – 4 000 ot./min 
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 183 km/h

Zrychlení: 10,3 s na sto
Průměrná spotřeba (údaj výrobce): 5,1 l/100 km
Cena s testovanou motorizací: od 429 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
FraHor
29. července 2016, 09:32
0

Vidím, že Vošický se plácnul přes kapsu za značku. Už se těším na RZ u dalších novinářských aut. Tucsona bych tipoval na něco jako "VLADAR", pro i30 se nabízí "NADAUTO" :-)

reagovat
Vavris Vavrisovic
29. července 2016, 09:43
2

Ano, je to vtipné. Nejvtipnější ale byla paní, která se mě ptala: "A co to je to 20A, že to je čtivé?", čímž SPZ dodala nový rozměr :-) :-)

bitner
29. července 2016, 09:51
0

Ctiva recenze ctiveho auta :-)

An
Andre
29. července 2016, 10:33
0

Čtivé, tak to je masakr. :D

Sa
Safa
29. července 2016, 23:55
0

A proč ne rovnou VOS ICKY1? :o)

Sa
Safa
29. července 2016, 23:57
0

A ještě dodám, že na firemní Genesis... :o)))

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. července 2016, 16:02
0

Neurazi - nenadchne. To ale patri ke vsem temhle autum. Ale vzhledem k tomu, ze takovyhle auto je spis volbou rozumu pro nekoho, koho auta nezajimaji, o to vic je pak zarazejici rozdil mezi normovanou a skutecnou spotrebou. Rozdil trech litru asi hodne lidi poradne nastve.

reagovat
BobAsh
29. července 2016, 16:54
0

Já mám trochu podezření, že typickému uživateli to bude asi žrát míň než Vavrisovi. Na druhou stranu, Korejcům ty turbomotory očividně moc nejdou - Kia Sportage 1.6 T-GDI, kterou jsme měli minulý týden, žrala jako šestiválec.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. července 2016, 19:14
0

I majitele korejskych Chevroletu, jako je Aveo nebo Cruze, hodne nadavaji na spotrebu svych aut. Co jsem cetl diskuze, tak jim to zralo v prumeru o 2 - 3 litry vic, nez u konkurence s obnobnym motorem a vykonem.

Vavris Vavrisovic
29. července 2016, 21:29
0

To dost možná nebude. Jezdím kupodivu docela úsporně... :-) Stlačit to pod 7 vážně skoro nešlo.

PepaSFI
29. července 2016, 19:31
1

já mám k té značce poněkud odtažitý vztah. Od té doby co mám v kuchyni televizi od Huňádyho, poněkud se obávám že pokud mají stejný přístup i k autům, mohlo by se snadno stát že volant bude pod zadním sedadlem, pedály na stropě, rádio se bude ovládat za pomoci mikroskopu a vždycky po vypnutí motoru se bude muset najít v třetím patře menu funkce "jízda vpřed ano ne"

reagovat
PeterLuk
29. července 2016, 22:33
0

Nová i20 nieje zlé auto, ale ani ma po jednej jazde ničím nezaujala a radšej by som bral sesterské Rio, s ktorým mám čo to odjazdené. Ale táto konkrétna verzia vyzerá podľa mňa hrozne. Ani to nevyzerá nejak extra štýlovo či dobre, ani to v tomto prípade asi ničomu nepomôže... Je to len trápne... čo sa týka motora, jazdil som s ním v Ceede, ale osobne som bol z toho slávneho downsizingu "trochu" sklamaný - vlastne som až na lepšiu akceleráciu nevidel v porovnaní s 1,4, s ktourou som jazdil v Riu a v i30 žiadnu výhodu, tá akcelerácia , že byť pozitívom, ale ani s atmosférou to nebolo nič hrozné, hoc ani extra dynamické, zatobolo jasne cítiť na prejave motora, že ide o trojvalec - naopak, atmo 1,4 mi prišla ako jeden z najkultivovanejších motorov, tichý, vibrácie minimálne, stalo sa mi párkrát, že som nevedel, či mám zapnutý alebo vypnutý motor. A aj keď to dnes porovnávam s litrovým Ecoboostom vo Fieste, ktorý bol naopak podľa mňa celkom fajn, tu by som dal prednosť atmosfére.

reagovat
BigBang
29. července 2016, 22:38
0

BFU mě pobavilo. Že by jeden nejmenovaný lyžařský portál?

i20 za půl mega, to se asi někdo posr... Těch 350 už je rozumnějších, ale i tak to je hrozně moc...

reagovat
PachezZ
03. srpna 2016, 01:45
0

BFU je "bloody fucking user," do češtiny pak už asi 20 let překládáno (a zde imho použito v tomhle významu) jako "běžný franta uživatel"

BobAsh
03. srpna 2016, 03:07
0

Přesně tak, až na to, že směr je dost možná opačný. BFU je čistě česká zkratka, bez ohledu na to, jestli první vznikla v angličtině nebo češtině. V anglicky mluvících zemích se nepoužívá.

PachezZ
03. srpna 2016, 12:14
0

teď to čtu a přiznávám že ten opačnej původ sem netušil. I vzhledem k tomu že sem se s tím párkrát v eng setkal, nicméně je fakt že nikterak masivně.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem