načítám data...

Hledání ztraceného minibusu

06. listopadu 2021, 03:46 Honza Hamster Křeček Historie

Komfortní osobní verze dodávek nejsou žádnou novinkou. Přesto mám pocit, že jsme něco cestou k dnešnímu Multivanu zapomněli.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Můj názor na problematiku pohodlného rodinného cestování je v naší redakci poměrně dobře znám. Vím, že jsem v menšině, ale stále si trvám na svém, totiž že k pohodlné přepravě běžné čtyřčlenné rodiny bohatě stačí venkoncem obyčejné kombi. Odmítám, že je nutné s sebou vláčet na každou i kratší rodinnou výpravu půlku domácnosti. Jenže hned přispěchají zasloužilí otcové, aby mě vyvedli z omylu. Na víkend u Mácháče prý jen pár osušek nestačí, je potřeba kolo a odrážedlo a koloběžka a možná i šlapací autíčko, aby si pan syn měl s čím hrát. Stejně pak tráví celé dny někde zalezlý s tabletem v ruce, fakan jeden rozmazlenej…

Tak či tak, byl jsem nucen vzít na vědomí, že osobní provedení některého ze zavedených modelů dodávek není jen nějakým extrémem, ale zcela legitimní řešení rodinné mobility. Když už ale musíme dělat takové hlouposti, pojďme je alespoň dělat méně hloupě.

Foto: Volkswagen

Potíž osobních dodávek je v tom, že jsou to dodávky. Já vím, že je tu spousta změn, hezčí materiály, lepší výbava, hračičky, cingrlátka a tak, ale ani to onen základní fakt nedokáže přebýt. Základem takového stroje je prostě užitkové vozidlo a jeho přirozenost se nakonec stejně vyklube na světlo světa. Osobní dodávky nikdy nebudou tak komfortní, tak tiché, tak dobře ovladatelné a tak dokonale přizpůsobené rodinným potřebám. Nemůže tu být chytrý systém sklápění sedadel do podlahy, protože ta je i pod tím tlustým kobercem zkrátka užitková, pevná a plochá, aby dobře unesla europaletu. 

Foto: Mercedes-Benz

Teď se ale zdá, že přichází změna. Očekával jsem, že osobní dodávky postupně vymizí, že se na ně zapomene a že budou už volbou jen těch pár extrémistů a novodobých nomádů. A jak už to tak bývá, když já ve světě automobilů něco předpovím, stane se přesný opak. Mercedes-Benz představil koncept EQT, vizi budoucího minivanu. A světe div se, tohle není jen nějaká dodávka přestavěná na osobák, tohle auto vypadá jako skutečně osobní auto. Velké osobní auto. 

Že je to nesmysl? Vůbec ne, EQT je možná koncept, zato nový Volkswagen Multivan, to je hotová věc. Po dlouhých dekádách, kdy byl Multivan jen vyšperkovanou verzí prachobyčejného Transporteru je tu novinka, která je již kompletně svébytným modelem. MPV se vrací na scénu a dost možná nás čekají i další soukromé autobusíky.

Foto: Volkswagen

Myšlenka postavit osobní dodávku úplně od základu jinak ale není vůbec nová, čas od času se nějaký takový nápad objeví. Můj nejoblíbenější přišel v roce 1992.

V roce 1992 tomu bylo právě pět set let, co Kryštof Kolumbus doplul se svými loděmi ke břehům Ameriky. Giorgetto Giugiaro a jeho designové studio Italdesign měli takový nápad – co postavit vozidlo, které oslaví toto výročí památného dne a bude symbolizovat propojení Evropy a Ameriky?

Foto: Italdesign

Americké silnice a dálnice přímo vybízí ke stavbě něčeho, co by bylo možné bez okolků nazvat korábem silnic. A téma korábu se vlastně hodí i s ohledem na onoho mořeplavce, který svým objevem ukončil středověk. Giugiaro tedy postavil silniční koráb.

Vůz to byl svými rozměry skutečně úctyhodný. Na délku měl téměř šest metrů, šířka přesáhla dva metry a výška nakonec také. Uvnitř bylo místo pro sedm cestujících, na nějaké konvenční tři řady sedadel jako v obyčejném MPV však rychle zapomeňte. 

Foto: Italdesign

Tak především – Columbus měl dvě patra. Nebo spíše dvě paluby. Ta hodní, to byl takový kapitánský můstek. Zcela vpředu uprostřed seděl řidič, kapitán celého vozu. Díky vyvýšené centrální pozici měl královský výhled. Po obou stranách potom byla další dvě pohodlná kožená křesla. Vstup na horní palubu zajišťovala dvojice konvenčních dveří.

Foto: Italdesign

Dolní paluba byla o něco více vzadu a zde Columbus nabízel velkorysý prostor čtveřici cestujících. Vztup zajišťoval druhý pár dveří, tentokrát doplněný o jakési výklopné segmenty střechy. Těmi bylo zajištěno, že ani cestující na dolní palubě nebudou mít žádný problém s pohodlným nastupováním a vystupováním. Kabina tu byla variabilní, sedadla bylo možné otáčet o 180° a tím snadno přetvořit cestovní expres v mobilní kancelář či prostor pro konverzaci během jízdy. 

Foto: Italdesign

Pro všechny cestující byl k dispozici nejmodernější zábavní systém obsahující mimo jiné televizi či přehrávač VHS kazet (tenkrát to bylo moderní a cool, no fakt!). Přestože se jednalo pouze o studii, byla už zde sedadla koncipována jako vyjímatelná, Columbus se tak uměl proměnit i ve skutečnou dodávku.

A Italdesign šel ještě dál. Kromě skic, výkresů a makety v měřítku 1:1 vznikl i funkční prototyp. A když říkám funkční, myslím tím plně funkční. Vůz byl postaven na trubkovém rámu s panely karoserie z uhlíkových vláken. a pro pohon sloužil dvanáctiválcový motor BMW o výkonu 300 koní. Motor byl umístěn pod horní palubou napříč a přes automatickou převodovku poháněl všechna čtyři kola. Ta byla mimochodem nejen poháněna, ale i řízena. Italdesign použil pokročilé řízení drive-by-wire, tedy elektronické ovládání natočení zadní nápravy místo mechanického. 

Foto: Italdesign

Neověřené zprávky tvrdí, že se dvanáctiválcový Columbus dokázat rozjet na uctihodných 230 km/h. To už je pěkný kalup. Sériové výroby se však Columbus nedočkal. Ostatně ani sám Giorgetto Giugiaro s ní nepočítal, vůz byl spíše takovým snem na kolech, snem o rychlém cestování v luxusu a velkorysém prostoru. A přiznám se, že ten sen chytil i mě. Od doby, kdy jsem narazil na první informace o tomto dnes už málem zapomenutém klenotu, se můj vztah k osobním dodávkám trochu změnil. Stále si myslím, že je to pitomost, ale kdyby snad některá z nich měla být jako Columbus, uměl bych i takovou pitomost mít velice rád.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Wa
Wakantanka
06. listopadu 2021, 09:03
0

Na tento Kolumbus som onehdá čumel v časopisoch a hovoril si že o pár rokov sa to bude dať kúpiť. A ono to prišlo ako Renault, ktorý z profilu načerpal inšpiráciu u Trafficu a vyšla im čistokrvná dodávka. :( Giugiarovi každopádne patrí uznanie za nápad a odvahu.

reagovat
ro
rock
06. listopadu 2021, 09:50
3

Mám ve sbírce press kit tohodle mazlíka z Turínského autosalónu '92, tak doplním pár drobností, co se do článku nevešly

- karoserie je z karbonu
- motor je V12 5 l z BMW 8-er
- základní sestava je 7 míst, ale mimo zmíněné dodávkové verze (už teda vidím, jak v tomhle veze zelinář jabka ze sadu, ale proti gustu...) šlo doplnit do dvou zadních řad prostřední sedačku a přestavět to na devítimístný minibus
- řízení zadních kol bylo míněno jako manévrovací / parkovací, zapínalo se samočinně při nízkých rychlostech
- skleněné dílce panoramatické střechy jsou vyjímatelné, takže z toho šlo udělat "skorokabrio"
- těch VHS bylo v prostoru pro cestující celkem 6, stejně tak 6 LCD displejů (aby každý pasažér mohl koukat na něco jiného, že)
- stejně tak měl každý pasažér vzadu k dispozici samostatný telefon. O fax se museli podělit :-)
- na palubě byly drobnosti jako 200 W JVC s 12 diskovým CD changerem, dvouzónová klima (vpředu x vzadu) nebo ambientní tříbarevné osvětlení pasažérské sekce

reagovat
ro
rock
06. listopadu 2021, 10:03
1

... a ještě mne napadlo, že zrcátka byla doplněna kamerami s obrazem na displejích u řidiče (pořád jsme v r. 1992)

sheogh
06. listopadu 2021, 11:20
1

Tak Columbus vidim poprve a muzu rict jen “wow” :-)

reagovat
beastar
06. listopadu 2021, 11:23
0

Ten koncept znám. A líbí se mi. Byl to skvělý nápad z kterého potom brali inspiraci další projekty. Columbus byl příliš velkolepý a výroba by stála nesmysl. Pořizovací cena by odpovídala tak ceně tří sedmiček což je v roce 92 asi 12,000,000 Kčs. Takové peníze neměl ani Mrázek a Provod dohromady. Na auto. Jako myšlenka mpv Rolls Royce je to ale super. Chtěl bych se v tom povozit.

Dovedete si někdo představit kdo by to skutečně využil v praxi? S tou obří pořizovací cenou, porcí luxusu a složitými řešeními? Mě snad napadá jenom něco jako luxusní transfery a minibus pro předvolební kampaň :))

reagovat
ro
rock
06. listopadu 2021, 12:44
0

Tehdy to bylo nereálné. Dneska by to imho postavit šlo a nevidím důvod, proč by se cena nemohla pohybovat pod 10 mega (což je zlomek toho, co znamenala podobná suma v tom '92). Ale jestli by si to našlo cílovou skupinu, to nevím. MPV už nejsou v módě...

Csaba
06. listopadu 2021, 13:18
0

Ač nejsem příznivcem autíček na baterky, řekl bych že zrovna pro něco podobného, Columbusem inspirovaného, ale ve všem ostatním poplatného dnešku, by byla rovná podlaha s velkou baterií ideální. Elektromotor pro každé kolo a pak už jen více či méně futuristická/výstřední karoserie nad tím jako třešnička na dortu.

riderhenry
06. listopadu 2021, 14:51
-1

Jakože by jsi vzal rodinu na luxusní výlet a byl omezený dojezdem a dobou nabíjení? Za mě teda vůbec. Elektromobil by slušel možná tak Astonu Martin Cygnet.

ro
rock
06. listopadu 2021, 12:46
1

Ještě k článku: podle materiálů Ital Designu to nemělo automat, ale pětirychlostní manuál.

reagovat
Csaba
06. listopadu 2021, 13:04
4

Pamatuji si to jako by to bylo včera, rok 1992 a na lesklé, druhé stránce slov. časopisu o autech STOP byl Columbus i s krátkým popisem...
Vytřeštil jsem oči a nevěřícně zíral, bylo to naprosté UFO...
Jo, mělo to manuál.

Moses
06. listopadu 2021, 14:22
0

Pamatam si na to. Tie predne svetla mi vzdy pripomenu Italdesign Cala, ktory predstavili o nieco neskor.
Skoda, ze sa uz taketo divociny nenavrhuju - vzdy ma bavili tieto pohlady do buducnosti.

reagovat
martin_100
06. listopadu 2021, 22:28
-3

Škoda že se to nevyrábělo. Multipla by přišla o svuj titul nejošklivější káry světa. Tuto je sice hnusný ale má to charakterní motor a styl. Sice to hnusu neubere ale stylovy to je.

reagovat
PB
08. listopadu 2021, 00:28
0

Dodavka neni blbost, dodavka je nejlepsi. Vetsina z nich se neridi odlisne od osobaku, vetsina z nich nema vyrazne odlisnou spotrebu, zato vetsina z nich je podstatne uzitecnejsi nez nejake MPV.

reagovat


Poslední komentáře