Do anket o oblíbený film vyplňuji samozřejmě klasická velká díla, produkci českých televizních kanálů jsem okázale zavrhl prakticky dnem, kdy jsem opustil rodičovský dům a přišel tím o napojení na televizní anténu, a roli hlavního zdroje televizní zábavy u mě tak převzal internet. Kromě profesionálně natočených dokumentů a vysoce hodnocených seriálů jsou ale streamovací služby plné i poněkud jednoduššího obsahu. A právě o trojici titulů, k jejichž sledování je možné vypnout prakticky veškerou mozkovou kapacitu a ještě se věnovat něčemu dalšímu bokem, aniž by vám uteklo cokoli zásadního, se bude věnovat dnešní veskrze odpočinkový článek.
Podíváme se na trojici oddechových reality show. Tenhle žánr má za oceánem docela dlouhou tradici a nejde zdaleka jen o trapné soutěže zpěváků, nebo podivné experimenty zahrnující pozorování běžného života lidí zavřených v různých vilách případně vyměnivších si část rodiny, ale občas se najdou i celkem zajímavé náměty. I když občas je nad slunce jasnější, že ona “realita” je trocu poupravená, aby před kamerami působila akčněji a divák se neuzíval před obrazovkou k smrti, je na sledování lidského konání v různých situacích cosi uspokojivého.
A protože se reality show nevyhnuly prakticky žádnému oboru lidského konání, existuje i nemalý počet takových pořadů s automobilovou tématikou. Od obligátního a zřejmě nejznámějšího Pimp my ride, kde rapper XZibit dokonale znepoužitelnil jakékoli auto, které mu zoufalí fanoušci poskytli (nemluvě o tom, že později vyšlo najevo, že to byl celé trochu podvůdek) až po velkolepý Hyperdrive, o němž se nedávno rozepsal František. Osobně mám ale nejraději pořady, kde se auta renovují a zachraňují. A protože za oceánem mají dohromady asi čtyři motory, dvě převodovky a všechno jde namontovat do všeho, je to docela zenová podívaná, kde se všechno daří na první dobrou. Teda skoro.
Rust Valley Restorers
Byl jednou jeden typický hoarder jménem Mike Hall, který za svůj život nashromáždil několik set více či méně omšelých vraků starých muscle cars. Jednou za ním přišel jeho syn Connor a nejlepší kamarád Avery a řekli mu, že je na čase s tou hromadou šrotu něco udělat. A tak si společně půjčili peníze a postavili dílnu, kde plánovali staré vraky renovovat a se ziskem prodávat. Časem se k nim přidali ještě další dva zaměstnanci, puberťačka Cassidy a motorář Tony a byznys se mohl rozjet naplno.
A zezačátku to vypadá poměrně nadějně. V prvním díle opouští brány dílny zrenovovaný Lincoln Continental a Dodge Dart a na účtě se objevují první peníze. Jenže pak se situace začne komplikovat, v Mikovi se probudí jeho hoarderské já a divákovi je pomalu ale jistě jasné, že celý ten nápad s tím prodávat jeho auta má jednu zásadní trhlinu. Mike totiž nic prodat nechce a každý kus orezlého plechu považuje za nedoceněný poklad. Postupně se ve svých “pokladech” topí čím dál víc, objevují se krizové situace a na pozadí toho všeho se renovuje jedno auto za druhým.
Navíc si tu nikdo na nic moc nehraje a přiznávají se i faily, takže tu dojde na zmršené lakování, podstřelené nacenění oprav zákazníkovi, nebo zničení nových dílů neopatrnou manipulací. Většinou se to ale obejde bez typických amerických “ómajgat” vyhrocených reakcí, místo toho se většina příkoří akceptuje s kanadskou vyrovnaností s tím, že život je prostě takový.
Takže je to nakonec taková zajímavá sonda do života automobilových vidláků ze země javorového sirupu. Opravuje se tu docela dost kytem, co nedrží pohromadě jednou traverzou, drží dvěma, a hlavní starost je, aby k autu byly všecky chromy. Recept “vyvaříme tenhle vrak, dáme tam big block, třístupňovej automat a nový kola” se sice časem trochu opakuje, ale na primitivní konstrukci starých amerik je cosi hezkého, co člověka udrží u obrazovky bez ohledu na jednoduchost postupů. Celé to je ještě sem tam proložené nějakým tím duchaplným moudrem typu “Auta mám rád, ale rodina je pro mě důležitější”, případně “Musíme utratit peníze, abysme vydělali peníze” a záběry na kanadskou přírodu. Navíc se tu nikam nespěchá a laždý den končí plechovkou piva někde na zahradě. A to má svoje kouzlo.
Car Warriors
Pravým opakem líného plynutí renovací v Kanadě je druhý dnešní pořad, totiž soutěž Car Warriors. Princip je vcelku jednoduchý. V osmačtyřicetihodinovém (nebo dvacetičtyřhodinovém, dle série) klání se tu utkají dva týmy úpravců, které dostanou více či méně zrezlé vraky nějaké té americké klasiky, sklad plný dílů, lakovnu a jejich úkolem je v šibeničním termínu postavit co nejlepší auto. Ten, kdo postaví lepší výtvor, si ho pak může nechat.
Opět to funguje podle typicky amerického receptu zahrnujícího výměnu čehokoli co je pod kapotou za Big Block nebo LS a v případě, že to má být jó závoďák, tak občas dojde i na manuální pětikvalt. Největší komplikace pak zpravidla bývá fakt, že nový motor nesedí na původní držáky a musí se tam něco málo přivařit. Jinak je všecko záměnné a tak je největší starost vybrat nějaká fajn kola a udělat pěkný lak. God bless America. (Ve Volvu stačí rozdíl půl roku na čtyři různé vzájemně nekompatibilní domečky termostatů v jednom modelu s jednou motorizací. Že já nenasál ten Dart.)
Soutěž je čas od času proložená nějakou tou “výzvou”, třeba závodem kdo rychleji vyndá motor, nebo komu se lépe podaří přečalounit barovou židli. Postupem času se samozřejmě projevuje únava obou týmů a vlastně je celkem zázrak, že se v historii pořadu nikdo nezabil tím, že na sebe ve spánkové deprvaci omylem pustil auto nebo si ufiknul ruku ocaskou.
Což je mimochodem další ryze americká věc – elektrická pila ocaska alias “sawzall” je prostě nejlepší kamarád správného US mechanika. Řeže se s ní zásadně od oka a kromě plechu se berou i hadice a kabely. Však ono se to pak vyřeší. Teď je hlavní co nejrychleji vyndat ten původní big block a dát tam místo něj jiný big block s blýskavým filtrem nahoře. A když chcete být jo profíci, tak ještě říznete pružiny, aby to mělo “good handling, mate”.
Car Masters – Rust to riches
Třetí pořad se točí kolem dílny Gotham Garage, kde tým mechaniků pod vedením Marka Towleho staví zakázková auta a hot-rody. Nosná myšlenka je taková, že se výměnami aut postupně dostávají od úplných křápů až k unikátům, které lze prodat za více, než 100 000 dolarů. Narozdíl od předchozích pořadů se tu pracuje už poměrně profesionálně, dojde i na modení technologie jako 3D tisk, řez vodním paprskem, nebo dokonce zástavbu elektropohonu. Narozdíl od vidláků z Rust Valley se téhle partě daří občas i vydělat nějaké peníze a nejsou to jen matláci. Ale nebojte, o zběsilé kmitání pily ocasky nepřijdete ani tady.
Na druhou stranu tu Netflix trochu podezírám z toho, že té reality tu je mnohem méně, než proklamují. Chci říct – jaká je naděje, že by se v jedné dílně setkal světoznámý úpravce aut, modelka (to je ta dáma z fotky uprostřed, jmenuje se Constance Nunes a je to prý zároveň i motorářka) a komediální herec (ten blonďák – Shawn Pilot)? Jenže dohromady jim to funguje a pokud ten tým fakt jen hrají, tak ho hrají dobře a je zábava to pozorovat.
V Car Masters také vznikají suverénně nejzajímavější vozy. Kromě opravdu promyšlených custom aut tu dojde i na stavbu dvou dokonalých replik konceptů ze zlaté éry automobilismu, konkrétně Lincolnu Futura a Plymouthu XNR. Vyloženě hravá libůstka je pak třeba plně pojízdná kopie Hot Wheels autíčka “splitting image”, nebo závodní loď ve stylu Chevroletu Corvette.
Přidejte k tomu navíc docela dobrý humor, trochu té odvahy a opět pár vidláckých mouder a máte z toho oddychovku jak vyšitou. Jen se připravte na to, že při sledování, co všechno jde v USA přihlásit na značky, se naučíte ještě víc nesnášet našeho domácího přebujelého byrokratického molocha.
CZmisak
29. 5. 2020, 11:37 5 reagovat"In this episode of Roadkill..."
Navíc na motor trendu je za pár korun měsíčně plno i ostatních show.
Sedrik
02. 6. 2020, 16:23 0Blbý je, že to jsou všechno takové americké show, kde je uměle vytvořený příběh, drama, překážky, překonání překážek, přátelství, vítězství...
Za to já platit nechci - chtěl bych koukat jen na Head2Head a Ignition s Johnym a Jethrem (a ideálně Jasonem Camisou, kterého mám strašně rád, ale už tam nedělá... :( ) No a ¨le abych mohl na toto koukat, musím si platit za mrtě dalších pořadů, na které bych nevydržel koukat ani 10 minut...
CZmisak
04. 6. 2020, 10:57 0Nvm, jak H2H, ale Roadkill je po čase uvolněný k přehání zdarma.
ReVolte
29. 5. 2020, 13:39 3 reagovatTak tyhle severoamerické styly show i aut mě trochu míjejí. Mám radši véce technickou a JDME či Evropsky zařazenou akci. Takže Car Throttle, MCM a Davide Cironi, každé trochu jinak, ale dobře :)
JNK
04. 6. 2020, 10:47 1Jes, jedu to samý. Pro mě top Davide a MCM, CT jde dost do kopru mi přijde. Ještě bych přihodil B is for build.
Nawi2203
19. 6. 2020, 12:21 1Mezi MCM a B is for Build bych si dohodil tématicky přidat ještě Project Binky z UK a Skidfactory.
JNK
26. 6. 2020, 20:19 0Mrknu ;)
briza
29. 5. 2020, 13:53 1 reagovatZnám jen ten první a u něj jsem stěží zvládl dva díly. Sice se tam neoumajgošuje, ale abych u každého auta sledoval scény typu "ajaj, tohle nedopadne dobře, tohle nemůžeš, na tom zase proděláme a potřebujeme vydělávat" na to fakt nemám nervy. Plus mi to přijde autentický asi úplně stejně, jako kozy Pamely.
custom1
29. 5. 2020, 14:11 0Neviděl jsem ani jeden díl, ale podle popisu v článku už ani nechci. Jen by mě to nasralo.
Mám kamaráda se stejným přístupem (myslí si, že každý vrak je poklad, jehož cena bude jen stoupat) a s takovýma lidma je těžké pořízení...
krab
29. 5. 2020, 14:16 0 reagovatJá mám tedy v odběrech na youtube taky lecjaké interprety ...
Za mě: Davide Cironi, Carfection, Harry's garage, Iain Tyrrell's classic workshop, carthrottle, Number 27, JayEmm on cars, Magnus Walker, Top Gear, The Carguys tv, Seen Through glass (ale na něj už skoro nekoukám), Ukaž káru (občas kouknu), Drivetribe, Robert Mitchell ( a Misha Charoudin) - to je celé okolo ježdění na Ringu, Hagerty (veteráni) , Jay Leno's garage, Lovecars, That nine eleven guy, garáž.tv (Chvála) - na to taky občas mrknu, když má zrovna sportovní auto nebo vlog o rally, collecting cars podcasts, a možná asi ještě další věci... ale pochopitelně se to nedá stíhat, takže si vždycky jen na to podívám co přibylo novýho a podle tématu si to buď pustím nebo ne. Ale některé z nich sleduju poslední dobou vždycky pokaždý...
Ono by to možná vydalo na doplňkový blog o tom tématu na co rádi čumíme okolo aut...
custom1
29. 5. 2020, 15:44 0Sleduju "retard garage" kamaráda Jahoooda. Není to profi, ale je to sranda a má tam převážně ameriky, které jsou mému srdci nejbližší.
http://www.youtube.com/user/jahoood/videos
krab
29. 5. 2020, 16:02 0Teď jsem to jen na dvě minutky pustil a to je fakt boží... výměna cívek na té 3.8 V6, to nemá chybu... směju se jak vůl
custom1
29. 5. 2020, 16:08 0Někdy tam má fakt dobré srandy. Přes zimu to bylo slabší, moc netočil, ale zase se dostává do formy... :)
krab
29. 5. 2020, 17:28 -1Jo, přesně, mě to připadá stylem jako kdyby natáčel zdejší náčelník Jeník Machač a Supa mu k tomu dělal šéfmechanika...
Jakub Pospíšil
29. 5. 2020, 18:53 1Ona to není náhoda. Oba se s Jahoodem docela dobře znají :)
briza
29. 5. 2020, 21:42 0Když už tu padlo to rallye, tak Honza Černý začal dělat Racecast. Zatím má na YT jen 3 díly(na Spotify 2),ale vřele doporučuju.
krab
29. 5. 2020, 21:48 -1Ty jsem viděl, byly všechny skvělý. Poslední bylo s Vaškem Pechem...
Nawi2203
19. 6. 2020, 12:24 0Dovolil bych si doporučit Mighty car mods, Project Binky("Klasické Mini," které má pohonné ústrojí z Celica GT four + další libůstky, stavěné lidmi co mají co dočinění s rally) a Skid Factory.
CZmisak
19. 6. 2020, 13:02 1Na MCM a Skid factory jsem zapomněl, přitom je to super.
JohnyLBC
29. 5. 2020, 15:21 0 reagovatZ Netflixu mě překvapivě hodně chytlo Hyperdrive. Nejdřív jsem tomu nechtěl dát šanci ale je to pecka! Dva kluci s Nissanem jedou vyloženě na show a nejmladší závodník jezdí suverénně jak žiletka
J.K.
29. 5. 2020, 15:33 0 reagovatKdy redakce Autíčkáře přijde s prvním videem?
Jakub Pospíšil
29. 5. 2020, 15:36 2Zkoušeli jsme to. Dopadlo to jako když banda dětí z pomocné školy natáčí svůj výlet. A navíc to pak nemá kdo sestříhat. Raději se budeme držet zaběhlých pořádků, kdy svůj amatérismus skrýváme za písmenka :)
-
Komentář upraven 29. 5. 2020, 15:44:18
Junior
29. 5. 2020, 15:48 0budou publikovat pod alternativním brandem beastar
Jakub Pospíšil
29. 5. 2020, 15:53 0tichobuď, všecko prozradíš. :D
beastar
29. 5. 2020, 18:06 1Junior: A kolik ti namerili na ministerstvu kouzel teplotu? Neni to z koalaviru?
Cely to daji v nj a jako hobby.... gl guys:)
Junior
29. 5. 2020, 22:51 0jsem netušil, že si redakce jede v onikání.
hele na poslední vrátnici mi teď naměřili 33,1. jsem paní povídal, že buď jsem mrtvej nebo to má rozbitý. říkala, že jí to nezajímá, že pod 37 mě může pustit dál a má piči.
beastar
30. 5. 2020, 11:20 1Redakce si jede v hodne vecech;D Me ted 3x 36,3... ideal. Pritelkyne cekala na slunicku nekde a 38,5 ... na čeličku. Tak musela vysvetlovat ze... Jakoze vse ok.. ale sviti... Absurdni svet s elektro auty a teplomerem u uradu...
rock
29. 5. 2020, 18:46 1 reagovatJá tuningový války (Car Warriors) sledoval a fakt jsem se bavil. Jo, bylo to poněkud repetitivní a gró všeho byl novej motor, nový kola a hezkej lak, ale čas od času se tam povedly fakt hezký kousky, byla tam zajímavý auta, mělo to spád a BYLO TO ČESKY.
Holofaust
29. 5. 2020, 22:01 2 reagovatroadkill, dirt every day a dva mladí ocásci goonzquad... trochu mi to připomíná mládí v garáži, i když místo hundrtky a autorádia od vietnamců už jsou u osmi a víceválců a patlacích displejů...
Valfar
30. 5. 2020, 10:20 3 reagovatTak zrovna tyhle 3 pořady točený ve stylu amerických reality show mě připadají jako totální demence. Umělá dramatičnost, umělý přepjatý emoce, umělý překážky a limity, umělý rozuzlení, celý je to přesně tak autentický, jak tady naznačoval jeden kolega přede mnou. Mimochodem jako všechny ostatní podobný show to není primárně o autech, ale právě o těch emocích, konfliktech, vztazích atd., auta jsou tam jenom jako rekvizity pro vytváření prefabrikovaných citových "dramat". Mám hluboký pochopení pro potřebu občas zavřít mozek na hanbu, ale nemusí mi při tom zrovna téct krev z nosu a pěna z huby.
Abych jen neremcal, spoustu skvělých YT kanálů tu jmenovali už kolegové, vyzdvihl bych Cironiho (třeba ten jeho seriál o renovaci Alfy 75 mě přivádí k euforii), Harry's Garage (pro fantastický roadtripy s klasikama) nebo Hagertyho (oživování US veteránů). Chybí mi tu ovšem za mě vůbec nejlepší YT kanál na téma auta, a to sice mnohaletý projekt dvou neskutečně šikovných a vtipných anglánů, kteří se snaží nacpat vnitřnosti Celicy GT-Four (ST185) do kastle původního Mini. Je to zábavný, poučný a pečlivost a pracovitost těch 2 týpků je neskutečná. Jo a jmenuje se to Project Binky - https://www.youtube.com/playlist?list=PLGSOZAHg1yQHU1tc_3Y5MTQg1qjtxA_nq
Nawi2203
19. 6. 2020, 13:37 0Project Binky bych si troufl označit za špičku youtube scény. Hlavně díky vyváženosti humoru, teorie a fabrikace(kdy člověk vidí velkou část procesu ale ne zbytečně zdlouhavou a nudnou). Mimochodem nevěřil bych že mě bude zajímat i stavba typu Escargot od stejné party.
Stepan2
31. 5. 2020, 23:12 0 reagovatRád jsem sledoval Wheeler Dealers - Ed China opravil úplně všechno. Pak se mi líbila krátká série For the Love of Cars. Teď koukám na Car SOS.
Chochin
01. 6. 2020, 08:12 0 reagovatWheeler dealers ma veľmi bavilo sledovať na Discovery tusim. Potom Flipping bangers (Renovace rachotin), a kedysi dávnejšie som videl niečo, kde Chip Foose renovoval stare vraky, ale robil to celkom poctivo. Overhaulin sa to tusim volalo. A nedávno som na YouTube našiel českých We are car fans, kde majú teraz rozrobenú celkom dosť ojazdenú Audi S5 s V8 po búračke a skúšajú to spojazdniť. A ešte si tak pamätám na American Hot rod, čo ma celkom bavilo