Ford, jakožto jedna z největších automobilek na světě, nemá aktuálně úplně lehkou pozici na trhu. Postupně z nabídky zmizely všechny běžné vozy (až na Focus, který ale také brzy skončí) a nahradily je všemožné crossovery a SUV. Ty se sice prodávají dobře, ale dnes je důležité mít v nabídce, nejen kvůli emisním normám, i dobře prodávané elektromobily. V nabídce značky pro Evropu byl donedávna pouze jeden jediný, Mustang Mach-E, který sice jezdí skvěle, ale je také docela drahý a zároveň, ruku na srdce, technické parametry už dnes nejsou nijak oslnivé. Vývoj další elektrické platformy je ale poměrně drahý, tak co s tím?
No přece si jí půjčit! A od koho jiného než od Volkswagenu, se kterým už spolupracuje na jiných autech, třeba povedeném dvojčeti Ranger / Amarok nebo Tourneo / Caddy. Z finančního hlediska to určitě smysl dává, náklady na vývoj si rozloží automobilky mezi sebou a běžnému zákazníkovi to bude nejspíš jedno, nebo to vůbec nepozná. Trochu nešťastné mi přijde pojmenování obou již představených elektromobilů na platformě MEB – dnes testovaný Explorer je mnohem menší, než Kubajzem opěvovaný odcházející plug-in hybridní Explorer z amerického trhu, a Capri, jakožto placatější verze Exploreru, vzbuzuje v pamětnících emoce hlavně kvůli vzpomínkám na kupé z dávných let. No, Fordu tohle hraní si s názvy a emocemi fanoušků poslední dobou jde, ale podaří se i odlišit auta jízdně od svých kolegů z Wolfsburgu?
Zvenku jen tak nepoznáte, že Explorer stojí na platformě MEB. Fordu se podařilo naroubovat svůj design na jedničku a Explorer tak své příbuzné připomíná jen vzdáleně. Neříkám, že je Explorer nějak zásadně krásné auto, ale rozhodně mě nijak neuráží. Velká kapota nechá zavzpomínat na velké modely zpoza oceánu, zatímco kola se zajímavým designem mají za úkol snížit spotřebu co nejníže. Na zadní část vozu jsem si ale nějak nedokázal přivyknout, působí poměrně zavalitě i díky menším světlům.
Uvnitř už spřízněnost s koncernovými vozy nelze zapřít. Shodné jsou jak ovladače oken a světel, tak i ovládací prvky na volantu jsou dotykové, ačkoliv podsvícené modře. Není to úplně nejpraktičtější řešení, párkrát se mi i stalo, že jsem chtěl ovládat rychlost tempomatu a místo toho měnil hlasitost. Normální tlačítko v interiéru je tak snad jen na SOS volání, jinak se vše ovládá pomocí nečudlíků a velké obrazovky infotainmentu. Infotainment běží na systému VW, ale je silně upravený tak, že laik spřízněnost pozná jen těžko. Navíc jde o poslední verzi systému, která je už odladěná dobře, je přehledná a rychlá. Má jen pár chybiček, které mohou v běžném životě trochu pozlobit – například neumí příliš dobře plánovat trasy se zahrnutím nabíječek. Na cestu z Prahy do Rožnova pod Radhoštěm mi například tvrdil, že nebude vůbec potřeba nabíjet, ale do Olomouce jsem dojel už jen s pár procenty energie.
Skvělá je však možnost upravit si sklon obrazovky. Zaprvé si tím můžete alespoň trochu přizpůsobit umístění podle vašich preferencí, zadruhé se pod ní schovává přihrádka, ve které jsou dva USB-C porty. Pro ty, kteří jako já preferují kabelové připojení telefonu, je to skvělé řešení – kabel můžete schovat, když ho nepotřebujete, klidně i s telefonem aby nebyl na dosah rukou a nerušil při řízení, zadruhé si do té schránky můžete schovat cennosti před zraky kolemjdoucích.
Zbytek interiéru je ale také velmi příjemný – ambientní osvětlení je decentní, použité materiály působí dobře a zpracování je na skvělé úrovni, nic nevrže ani nepůsobí lacině. Možná jen já bych ocenil méně leskle černých plastů na středové konzoli, ale to je vše. Až se mi chce říci, že nejlepší interiér z koncernových elektromobilů má právě Ford – oproti Volkswagenu působí mnohem útulněji, zatímco třeba oproti Škodě nabídne lepší materiály. Velikostně nabídne Explorer dostatek místa jak vepředu, tak i na zadních sedačkách, kde není problém pohodlně usadit dospělého člověka i na delší cestě. Jen škoda, že Ford neumí nabídnout přední zavazadlový prostor, na kabely by se hodil a místo na něj je - místo toho má alespoň dvojitou podlahu zavazadelníku.
Ford nabízí Explorer ve třech verzích – zadokolka se standardním dojezdem a 52 kWh baterií (která bude dostupná příští rok), zadokolka s prodlouženým dojezdem a 77 kWh baterií a čtyřkolka se 79 kWh baterií. Explorer navíc dostal nejmodernější generaci elektropohonu, kterou má zatím pouze VW ID.7, a chemii baterií LFP, která je přívětivější k životnímu prostředí a navíc nabízí delší životní cyklus – byť za cenu menší energetické hustoty (baterie tak musí být při zachování stejné kapacity větší) a jisté nespolehlivosti ukazatele stavu nabití. K testu jsem dostal právě zadokolku s větší baterií, která nabídne 286 koní a papírově ujede přes 600 kilometrů v závislosti na specifikaci. Jak víme, papír snese ledacos a těmto hodnotám dojezdu se zkrátka v opravdovém světě člověk málokdy přiblíží, kor v nižších teplotách.
Dynamicky je zadokolka naprosto dostačující, nabídne dostatek výkonu i na předjíždění, tak jak to u elektromobilů bývá obvyklé. Mnohem zajímavější je tak spotřeba, která umí s dojezdem slušně zahýbat – ačkoliv je nutno podotknout, že během testu panovaly teploty pod a okolo nuly. Po městě jsem se při kratších přesunech pohyboval okolo 20 kWh na sto kilometrů, kdy auto muselo celou cestu topit naplno, zatímco při delším přesunu po okreskách nebyl velký problém dostat spotřebu i k hranici 17-18 kWh na sto kilometrů. Horší už to je na dálnici, tam mi Explorer při hranici rychlostních limitů hlásil spotřebu přes 25 kWh, vysoká stavba karoserie a nízké teploty zkrátka dělají své.
Trochu omezující je i maximální rychlost nabíjení 135 kW, což je dnes už podprůměrná hodnota, ale vzhledem k chemii LFP je to pochopitelné. Na druhou stranu se mi na rychlém 200 kW stojanu PRE povedlo tuto maximální hodnotu držet až do nějakých 45% stavu baterie, což je milé a nestává se to často. Ford tvrdí, že se do osmdesáti procent zvládne nabít za 28 minut, a daří se mu to - během testu jsem ze 4% stavu baterie na 86% nabíjel na 150 kW stojanu něco lehce přes půl hodiny, akorát na svačinu a kávu.
Podvozkově je Explorer spíše tvrdší, některé nerovnosti zvládá uspokojivě, ale třeba na panelovém povrchu naší nejdůležitější dálnice D1 na spárách zkrátka drncá. Na druhou stranu jezdí skvěle, zatáček se nebojí a i když nejde vypnout stabilizace, s omezením systému trakce lze zatáčet plynovým pedálem. Musím pochválit i skvělý poloměr otáčení a rychlý převod řízení, s Explorerem je tak proplétání se městskou džunglí doslova sranda.
Závěr
Ford Explorer možná už není to skvělé velké SUV jako jsme byli zvyklí, ale v rámci své nové třídy jde o opravdu zajímavou nabídku a povedené auto. Konkurent pro Elroq, s nímž je technicky spřízněný, má šanci oslovit zejména ty, kteří preferují dobré chování na techničtějších silnicích a příjemnější interiér, který zlepšuje pobyt na palubě. Navíc je i velmi rozumně naceněný, Ford nabízí jen dvě výbavy, přičemž ta testovaná dražší už zahrnuje vše, co může zákazník potřebovat – teda kromě tepelného čerpadla, za které se vždy připlácí 30 tisíc.
Technické údaje
Motor: elektromotor, pohon zadních kol
Kapacita akumulátoru: 77 kWh využitelných
Výkon: 210 kW (286 k)
Točivý moment: 545 Nm
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,4 s
Dojezd dle WLTP: 572 km (v testu 300-450 km)
Hmotnost: 2102 kg
Spotřeba v testu: 23,2 kWh/100 km (dálnice 25 kWh/100 km, město a okresky 15-20 kWh/100 km)
Akční základní cena: 986 900 Kč
Základní cena RWD Long Range: 1 149 900 Kč
Cena testované verze: 1 323 800 Kč
Jakub Pospíšil
08. 1. 2025, 09:42 6 reagovat.
VK
08. 1. 2025, 09:55 0 reagovatMně se teda hodně líbí jeho blíženec Capri. Především je rovněž SUV, na stejném základu - a nevypadá jako SUV. Lepší aerodynamika jako bonus.
rock
08. 1. 2025, 16:30 -1 reagovatRozumím tomu, že sladit design předku a zadku je důležité, ale...
- šedostříbrný segment pod nárazníkem je skoro totožný
- černý plastový výlisek nad ním s vodorovným štráfkováním opět vpředu i vzadu
- tvar horní hrany předního nárazníku se opakuje v prolisu pátých dveří
- masku s logem uprostřed napodobuje plocha pátých dveří nad tím prolisem
- světla se světelným podpisem ve tvaru obráceného L (tady je jediná větší odchylka, vpředu působí horizontálněji, vzadu vertikálněji, ale příbuznost tam lze vysledovat)
- ...jsou spojena tmavým pruhem s nápisem EXPLORER vpředu i vzadu
Nevím, jestli se mi až tak urputné dodržování designového jazyka líbí...
afro-r1
08. 1. 2025, 21:59 0To uz je takove dogma. Treba Audi mohla mit take peknou R8 jako Gallardo nebo C8, ale ne - bez nabastleneho predku z Q7 by to ztejme nebylo to prave Audi...
Jinak me tady spis vadi ta turbinova kola. Kdyz uz je tam dali, mohli rovnou udelat prava a leva. Ne, ze se vpravo toci po smeru a vlevo proti.
Autíčkový Jelen
08. 1. 2025, 23:36 0Za mě je první R8 designově velmi povedená a ta druhá vypadá líp jak C8. U té C8 právě bojuji s určitou neforemností zádě, přijde mi taková moc masivní vzhledem k menšímu předku. Ale asi se není čemu divit když se musela za tu V8 vlézt vzadu ještě ta střecha.
Frodo
09. 1. 2025, 07:05 1 reagovatO tom, jak auto jezdí jsou tu dvě věty plus jedna o poloměru otáčení. Ať mi nikdo netvrdí, že se z aut nestávají čím dál víc nudné spotřebiče.
PanHAJZL
09. 1. 2025, 07:27 2Přesně, jak píšeš, recenze je, jak recenze telefonu. když slyšíš, jak musíš pěčovat o baterku, starat se o nabíjení. Auto neslouží tobě, ale ty autu a ještě si nad tím někdo mlaskat. O tej ceně...raději ani nepsat. To tuplem patří k tej Astře předevčírem. Elektroktromixér za 1.3 míče. No supr budoucnost
kotzitzaq
09. 1. 2025, 08:22 1Je to 2,1+ tuny těžké SUV na ekogumách s armádou asistenčních systémů, které při prvním náznaku neplechy začnou konat. Obávám se, že je úplně jedno, jak to jezdí.
Frodo
09. 1. 2025, 16:38 0To je hodně smutná obhajoba současných produktů automotive. Byli doby,kdy si lidé koupili Forda, protože se fajn řídil. To, že si koupím auto s téměř 300koni co dá stovku pod sedm neznamená, že jeho řízení nemusí bavit.
rivka
09. 1. 2025, 18:31 1Kotzitzaq to napsal výmluvně. Je to pětimetrová dvoutunová elektrostodola a tak se s ní (zřejmě) jezdí jako s 5m. a 2t. e-stodolou. Obyčejná auta (tj. ne P. 911 a pod.) v současnosti prostě jezdí "adekvátně" tomu čím jsou - čili obyčejně. Přiměřeně svým rozměrům a hmotnosti zrychlují i brzdí, když jsou menší, jsou pravděpodobně "mrštnější", když jsou větší, nejspíš se s nimi hůř parkuje, všechna mají přehršel elektrotrpaslíků kteří více či méně otravují/vadí/škodí a jdou lehce nebo hůře vypínat atd. a pod. Doba se jednoduše změnila (a ano, extrémně se to nelíbí i mně) a dnes už si z Tebou zmíněného důvodu forda asi nikdo nekoupí. Pokud jo, tak to asi tak z 99.99% (laický odhad, samozřejmě) :-) nebude tato obrovská a těžká stodola, v podstatě typické "elektro mamataxi". Nejsem si úplně jistej co jsi vlastně chtěl v článku najít - jak ta stodola zvládá >110 km/h na rozbitých okreskách? Nebo jestli všechny v kabině při 0-100 zatlačí do sedadel tak že přestanou dýchat? Případně jestli s ní cloumá boční vítr když se na dálnici řítí v levém pruhu dvoustovkou? :-) :-) :-) Schválně to píšu takhle přehnaně, protože to Tě nejspíš nezajímá... Já v jedničkovém Focusu nikdy ani neseděl, u jakéhokoli Mondea rovněž, takže nevím jak skvěle jezdili, ale pamatuji se že o tom v časopisech recenzenti psali, tudíž tomu tak nejspíš bylo. Zároveň ale tuším i psali že (hlavně ten Focus) je v tom vlastně výjimkou, čili i tehdy (a dnes o to víc) zřejmě platilo že "obyčejná auta jednoduše jezdí obyčejně". Taky ten Focus vážil o kolik? 800-850 kg méně? A tak nějak všeobecně se od tohoto Explorera lišil v podstatě téměř vším? Já si nikdy žádné elektroauto nikdy nekoupím (pokud teda nevyhraji ve Sportce a pod.) , natož takovouto stodolu (protože když už forda a stodolu, tak chci cca 1985-1995 F 250, ideálně ale Excursiona, ty bych si za vlastní rád koupil hned zítra ale nemám "kam to dát" :-( ), ale ti kteří ano asi "jak to jezdí" vůbec neřeší, protože prostě ví že jezdí - no - obyčejně. Možná je zajímá kolik prostoru mají kolem sebe a kolik blbostí se vejde do kufru, nevím. Docela dost je asi zajímá jak daleko to dojede než se tomu vybije ta baterka, ale to je nejspíš vše. A nejspíš je jim úplně u zadku jestli při projíždění zatáčkou při jízdě "na krev" ;-) začnou pneu pískat v 80 km/h, nebo až v 90. On je to teda docela rozdíl, to víme, ale jak říkám - oni s tím takhle nikdy nepojedou. A trpaslíčci nejspíš stejně asi ani nedovolí aby k nějakému pískání došlo. Jinak, mé nejvýkonnější auto mělo 250k. ale jelikož to byl 5.21m. dlouhý sedan (viz avatar), nikdy jsem s ním nejel jinak než naprosto normálně, slušně, "obyčejně". Druhé nejvýkonnější mělo koní 230 a 5.26m. a u něj platí totéž. Moje současné nejvýkonnější auto je z r. 1997, má 200 koní a jeho 2.0T je pořád schopný ho "znatelně zrychlit". Tím to ale končí, že bych se s tím autem "v sobotu v pět ráno vydával někam na okresky abych z něj vymáčkl duši" nebo něco takového, tak to, slovy klasika, "kurva ani omylem". Je to obyčejný rodinný sedan, nebyl na takový způsob jízdy konstruován, nemá v sobě ani "ň" sportovnosti. A i na zapadlé okresce v 5 ráno můžu potkat někoho kdo jede na šestou do hokny, motocyklistu kterého to "krapet vyneslo do protisměru", zvěř atd. a pod. a v takových chvílích je vše o něčem úplně jiném (tím ale samozřejmě netvrdím že Ty jezdíš jako "pirát silnic"). V podstatě "nejzábavnější" auto které jsem kdy řídil bylo Uno 1 Turbo, někdy v roce 1994, když mi ho kámoš, čerstvě dotáhnuté ze Švýcarska na kšeft, na 15 minut půjčil.A i tehdy proběhlo vše v mezích zákona, žádná divočina. :) Redakce tuhle stodolu nejspíš ještě někdy půjčenou mít bude, můžeš sem napsat co a jak přesně by měli s ní provádět aby ten test přinesl smysluplnou odpověď na Tvou otázku "jak to jezdí"? Možná udělají druhý test, tentokrát "opravdu Autíčkářský", ne "spotřebitelský". :-) PS: fakt tuhle reakci, ani z 0.01%, nemyslím žádným způsobem negativně vůči Tobě, ale pokud by tak přece jenom působila, předem se omlouvám.
high_fish
09. 1. 2025, 18:50 2Já bych netvrdil (tedy za sebe), že fakt, že tě baví řízení nějakého auta musí nutně souviset s tím, že s ním jedeš "na krev"...
rivka
09. 1. 2025, 19:35 1Je tam, samozřejmě, valná míra nadsázky. Nemusí to souviset nejenom nutně, nemusí to souviset vlastně vůbec. Dost jsem o tom teď přemýšlel a za >30 let co řídím jsem vlastně opravdu "na krev" nejel nikdy. Pochopitelně jsem občas, v minulosti, jel "jako prase" (se služební felicií/fábií, s vlastním autem nikdy) a i po okreskách (některých) jel dálniční rychlostí, ale (ťuk ťuk ťuk) nikoho jsem nezabil, nezranil, nepoškodil na majetku. Asi tak 15 let už ale jako prase nejezdím vůbec, nějak jsem zestárl (a zmoudřel? :-) ) a přestal jsem cítit tu potřebu, nebo co :-) Ale fakt mě zajímá jak přesně to Frodo myslel, případně co čekal že si v článku přečte (ohledně jízdních vlastností).
Frodo
09. 1. 2025, 20:13 0K čemu slouží auto? K tomu aby jsi nabíjel, pripojoval telefon, koukal jak je hnusné? Podle mě ne, slouží k jízdě. A jako řidiče mě zajímá jak jezdí. A o tom jsou v tom článku dvě věty. A to mi přijde v testu auta dost málo. Přitom jak píšeš, zajímalo by mě jak se podvozek chová v zatáčkách, jak moc do toho kecají asistenti, jak zvládá výmoly, jak moc se naklání, jestli neodskakuje, co řízení, jeho naladění na dálnici, jestli se na dálnici nechová nervózně....je toho spousta. A ne, neptám se na driftování.
rivka
09. 1. 2025, 20:25 0Jasně že k jízdě, já s Tebou souhlasím jako nikdo jinej. Mám auta stará 28, 25 a 21 let a mladší nechci, spíš bych rád přikoupil jedno-dvě ještě o 10 let starší :-) K tomu fordu - já bych řekl že se prostě chová přiměřeně :-) Přiměřeně velikosti, hmotnosti, svému charakteru a tak... :-) Ale nechci provokovat, tak už nebudu psát víc :-) No, možná Ti Marek odpoví aspoň tady, v diskusi, když to v testu tak odbyl :-)
Marek Brunner
09. 1. 2025, 20:30 0vrchní hater se zase ozval:)
jak jsem psal, je to postavené na platformě MEB od VW, jezdí tedy v podstatě jako ID.3/4/Elroq. Má to tužší podvozek, takže v zatáčkách to funguje obstojně, ale prostě nevypneš ESP, max lehce omezíš. Asistenti do toho kecaj jako v každým VW. Je to nedotáčivý spíš než přetáčivý, ale plynem si můžeš auto do zatáčky dorotovat. Nevím, co víc bys chtěl slyšet o jízdních vlastnostech malého crossoveru do města slyšet, řízení u takového auta nikoho nezajímá - proto je prostě přeposilovaný jako 99% ostatních aut tohohle druhu.
rivka
09. 1. 2025, 21:04 0Já se ještě, poté co se Frodo dozvěděl? co chtěl :) musím opravit/omluvit, pokud jde o rozměry. V tech. údajích na konci článku rozměry nejsou a tak jsem do googlu dal "2024 ford explorer lenght" a vypadlo z něj 198.8, takže jsem to vzal za bernou minci, nekoukal dál na fotky a nezjistil že ony jsou ty Explorery dva (nebo tři?, čtyři?) :-) Pročež s hrůzou zjišťuji že ta (od tohoto okamžiku pro mě) hračka pro děti je ještě o 5 cm kratší než první Octavia. OU JÉ, řekl by Rudy Kovanda! :-) A já své tvrzení že to prostě jezdí "adekvátně tomu že je to 5m. a 2t. stodola" opravuji na "nemám nejmenší ponětí jak může jezdit něco co je tak malinkaté a přitom to váží šílené DVĚ TUNY". A na závěr vyčítavá otázka: jak to, DPČ, že mě neopravili a nechali jste mě setrvávat v bludu?!? ;-)