načítám data...

Ford Explorer: The american way

Velká silná SUV si u nás drží image statusového symbolu a pochází většinou z dílen prémiových automobilek. Dokáže se jim vyrovnat poněkud rurální fordka?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Explorer: The american way

Říká se, že byste se na věci neměli příliš těšit, protože si pak v hlavě vysníte nereálná očekávání a dojde k nevyhnutelnému zklamání. Tuto poučku jsem v souvislosti s velkým Fordem úspěšně odignoroval a nedočkavě si odškrtával v kalendáři dny, kdy si ho konečně budu moci na týden uzurpovat. A rovnou na začátek upřesním, že k žádnému, byť minimálnímu zklamání nedošlo. Explorer naprosto bez zaváhání obsadil první místo v mém pomyslném žebříčku “co bych si koupil, kdybych neřešil prachy” a tak se může teoreticky stát, že následující test bude postrádat dokonale objektivní náhled. 

Ford Explorer jsem si oblíbil už ve svých šesti letech, když jsem poprvé viděl Jurský park. Jako dítě jsem “žral” všechno, co souviselo s dinosaury a i když jsem měl ze scény “kde je ta koza” pak pár týdnů trochu lehčí spaní, jde dodnes o jeden z mých nejoblíbenějších filmů. A ačkoli tu elektrické Explorery s průhlednou střechou nedopadly zrovna nejlépe (jeden z nich rozšlapal tyranosaurus a pak se zřítil ze srázu), zapsaly se mi jejich hranaté tvary do paměti jako etalon “amerického džípu”. 

Foto: IMDB

No a od té doby, až na krátkou epizodu s toho času nepojízdným vrakem, který si časem asi koupím, a pak toho budu litovat, jsem v Exploreru neseděl. Až do teď. Technik, který mi ve Fordu auto předával, se rychle zmínil o tom, že kabely jsou v kufru (ano, tenhle mastodont může jezdit na baterky, ale neošívejte se, jednak mu to prospělo a jednak v Jurském parku to bylo zrovna tak, čili za mě je to v pořádku) a já zůstal v obrovském koženém křesle sám. Všude kolem byla spousta místa, kůže, dřeva…a taky neměkčeného plastu, protože i přes majestátní rozměry a nejvyšší výbavu Limited je to nakonec pořád jen “velká Fordka”. Stačilo už jen spárovat telefon, zapnout adekvátní soundrack a vyrazit na cestu. 

No dobrá, už dám s tím Jurským parkem pokoj. 

O pohon této pět metrů dlouhé a dva a půl tuny těžké stodoly se stará agregát 3.0 V6 ecoboost hybrid. Ačkoli by možná tradicionalisté namítali cosi o tom, že tu dva válce chybí, osobně mi to přijde jako naprosto ideální řešení. Jednak jde pořád “jen” o SUV, nikoli o sportovní auto a jednak – těch 457 koní 852 Nm tu docela stačí. Vlastně jsem si ze začátku musel chvíli zvykat na možná zbytečně citlivý plynový pedál, který v kombinaci s masivním výkonem měnil výjezdy z křižovatek na frajerské kousky s rozevlátou zadní (primárně hnanou) nápravou. Bylo to zábavné, ale občas možná trochu zbytečné.

Foto: autickar.cz

Kromě přeplňované vidlicové šestky tu s pohonem pomáhá ještě elektromotor dopovaný 13,6 kWh baterií. Explorer umí jezdit i jen čistě na elektřinu, takto ujede papírově 48, reálně zhruba 40 kilometrů. Za dobu testu jsem najel 970 kilometrů, nabíjel celkem čtyřikrát a skončil se spotřebou 8,9 litrů na sto, přičemž rozhodně nemohu říci, že bych jezdil nějak úsporně, nebo na spotřebu. Ona je totiž schopnost ujet devadesáti procentům všeho, co potkáte na ulici s vozem půdorysných rozměrů garsonky překvapivě opojná. Přijde mi to jako opravdu výborná hodnota. Vzhledem ke svým rozměrům a výkonu vychází ze čtveřice koncovek výfuku přeci jen moc CO  na to, aby Explorer dosáhl na EL značky. Škoda, vypadalo by to dobře. 

Hybridizace vozu neuškodila ani užitné hodnotě, narozdíl od některých jiných plug-inů tu není omezena maximální hmotnost soupravy a Explorer tak může táhnout až dvou a půl tunový přívěs. Pohonné ústrojí je spřažené s desetistupňovou měničovou převodovkou, která si na vlně točivého momentu mixuje kvalty a celé to působí nenuceně a hodně plynule. Ano, vzhledem k výkonu by motoru asi stačila polovina rychlostí, ale to bychom zase přišli o možnost letět po dálnici 160 s motorem ševelícím někde lehce nad dvěma tisíci otáček.

Foto: autickar.cz

Na palubě je ticho a pohoda bez ohledu na rychlost, nebo stav silnice. Vůz je příkladně odhlučněn a odtlumen, podvozek pobere nerovnosti bez ohledu na to, zda jde o koleje, kočičí hlavy, výtluky, propadlé kanály, nebo čerstvě zorané pole. A kdyby snad přeci jen proniklo nějaké to cuknutí až do interiéru, jsou tu ještě ta obrovská odvětrávaná kožená křesla, ve kterých je nacpáno asi tak sto kilo molitanu. V každém. A taky umějí parádně masírovat, nejen na opěradle, ale i na sedáku. Ano, Explorer vám v případě zájmu klidně namasíruje zadnici. 

Z výbavy tu najdete asi vše, na co si vzpomenete, audio hraje výborně, asistenti fungují také příkladně. Vůz má na jednu stranu našlápnuto, aby exceloval v nejvyšších patrech automobilového trhu, nic zásadního mu nechybí a je velmi dobře postavený. O rivala BMW X7 nebo velkých Mercedesů ale přeci jen tak úplně nejde. Luxus je tu pojatý v takovém tom oldschool americkém duchu. Takže tam, kde má německá premie křišťál a tlačítka, jejichž bezchybný chod ladilo devět inženýrů, tam Ford nabízí kůži, co vypadá jak ze sedla koně a spoustu místa. Těm, kteří si potrpí na okázalé statusové symboly tu asi nebudou po chuti některé tvrdé plasty a fakt, že stejný volant (akorát bez dřevěného dekoru) najdete vlastně i v Transitu. 

Foto: autickar.cz

Osobně mi ale tento přístup naopak plně vyhovuje. S klidem vyměním filigránské a často i samoúčelné detaily za poněkud buranskou zábavu zahrnující pálení zadních pneumatik při výjezdu z křižovatky a ocením i podvozek, který se s chutí prožene po poli a neodmění mě za to plejádou blikajících kontrolek a ječících asistentů. Tohle auto je trochu jako takové ty staré Cadillaky s bůvolími rohy na přední masce. Sice luxusní, ale pořád i trochu vidlácké. A tak to mám rád. A i když se nás product placement snaží přesvědčit o něčem jiném, Explorer je pořád nejlepší auto na setkání s dinosaury. Sorry, Mercedesi, snažíš se hodně, ale Ford nikdy nepřekonáš. 

 

Verdikt

Otevřel jsem si střešní okno, zapnul plně elektrický režim a pomalu jel lesem podél vysokého plotu obory. Tyranosaura jsem sice neviděl, ale i tak jsem si to užil. Už jen tím si mě Explorer naprosto získal a i kdyby se nakonec ukázalo, že to je krám, vzpomínal bych na něj v dobrém. Ale ono to je navíc fakt skvělé auto. Silné, pohodlné, prostorné, dobře postavené… Má vůbec nějakou chybu? Asi to už všichni tušíte. Říkal jsem si, že kdyby stál tak nějak kolem toho milionu a půl, tak bych to snad nějak zkusil nafinancovat a skoro bych si ho i pořídil. Ale bohužel, “již od” má na začátku dvojku a pak šest dalších čísel dle zvolené výbavy. Cena je to sice adekvátní, ale pro běžného “průměrného pracujícího” už trochu moc vysoká. Takže se jich moc neprodává, čili nelze očekávat ani nějaký široký výběr ojetin. A to je vskutku škoda. 

Foto: autickar.cz

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný šestiválec 2999 ccm + elektromotor
Výkon: 336 kW (457 koní)
Točivý moment: 825 Nm 
Převodovka: desetistupňový hydroměnič
Maximální rychlost: 230 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 6,0 s 
Provozní hmotnost: 2466 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 3,1 l/100 km kombinovaná (s plně nabitou baterií)
Průměrná spotřeba v testu: 8,9 l/100 km kombinovaná (nabito 4x během 970 km)
Základní cena vozu: 2 010 900,- Kč

 

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
05. srpna 2021, 22:33
-4

No mít tyhle prachy, tak radši koupim Lincoln Aviator nebo Cadillac Escalade...

reagovat
Jakub Pospíšil
05. srpna 2021, 22:35
1

Aviatora jsem nezkoumal, ale Cadillac mě taky napadl. Bohužel podobně naspecifikovaná nová Escalade (Sport Platinum 4WD) začíná v Evropě trojkou.
-
Komentář upraven 5. 8. 2021, 22:38:30

Avex
05. srpna 2021, 22:55
-5

Přímá konkurence je spíš Cadillac XT6, ale i ojetej Escalade je imo lepší:)

kuc_t
06. srpna 2021, 10:09
3

Ono by nebylo do věci zmínit, že základní cena se v podstatě rovná ceně maximální, protože se připlácí už jen za lak (cca 30t Kč).. Což mi přijde naopak jako fér cena za takový kus auta, který nepotkáš na každým rohu ;-)

reagovat
Ha
Habakukk
06. srpna 2021, 11:32
0

Přemýšlím proč utratit dva míče za tento modrý ovál když si můžu pořídit něco co má hvězdu na kapotě.

reagovat
sheogh
06. srpna 2021, 13:21
0

Kubo, cetl jsi i knizni predlohu? Je jeste o kus chytlavejsi :-)

reagovat
PachezZ
09. srpna 2021, 14:17
0

hlavně si to nepoplést s následně vydaným přepisem scénáře, četl sem oboje a je to nebe a dudy :D naštěstí sem "plnou verzi" četl dřív :)

ma
martinw
06. srpna 2021, 15:14
0

paradni auto, zajimalo by me kolik servisu v nemecku by umelo servisovat problem na te hybridni casti vozu :) na ceske se ani neptam (narazim na nedavny clanek na blogu o problemovem servisu plugin volva v60)

reagovat
riderhenry
06. srpna 2021, 20:45
0

Jako jo, určitě to nebude úplně sranda, když se stane něco neočekávatelného. Ale na to občas stačí i některá "jen" spalovací auta... Třeba problematika modernějších BMW motorů - na to taky nechceš Pepu z návsi nebo autorizák, ale nějakého odborníka. To stejné Wankel (který jde taky krásně provozovat, když najdeš někoho, kdo ti to bude dělat...). Je to něco za něco. Za mě teda z pohledu pohonného ústrojí určitě o moc lepší, než čtyřválcová Volva - prostě se tu trochu boří ty hranice mezi klasickou prémií a tím "plebsem". Překvapivě mi Explorer přijde jako hodně fajn volba, když člověk hledá více než 5 míst. V inzerci už jsou poměrně zajímavě naceněné kusy.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem