Během nadcházejícího víkendu můžete v pražských Letňanech zavítat na e-Salon, veletrh čisté mobility. Kromě elektromobilů tu samozřejmě najdete i spalovací vozy s různou měrou elektrifikace, skútry, všemožné užitkáče a spoustu dalších věcí souvisejících s elektřinou v dopravě. A jako vždy jsou tu k vidění horké novinky automobilek, s nimiž jste se dosud mohli seznámit pouze na fotkách. Které z nich by vám neměly uniknout?
Škoda Elroq – co má společného s plameňákem?
Aktuálně sice tvoří elektromobily pouze dvacetinu celkových prodejů, v příštích letech se však pravděpodobně dočkáme výrazného růstu. Jednu z hlavních rolí by v něm měla sehrát Škoda Elroq, která se dostane na trh začátkem roku 2025, rok nato by se k ní měl přidat menší městský model Epiq. Vzhledem k tomu, jak výrazné fleetové slevy dokáže tuzemská automobilka poskytnout, na tom možná zrnko pravdy bude. Elroq je prvním autem, které ukazuje nový designový jazyk Modern Solid a základní cenovka byla stanovena na 799 tisíc.
Mimochodem – taky vám vrtalo hlavou, proč se na tolika vizuálech Elroqu objevuje plameňák? Zeptali jsme se na to, abyste vy už nemuseli. Symbolizuje auto, které se na svět „dívá s nadhledem”.
Znovuzrozená legenda – Ford Capri
Odsoudili jste ho, aniž byste ho viděli? Přijeďte na e-Salon a můžete ho odsoudit i poté, co ho uvidíte. To však není můj případ. Naživo se mi nové Capri celkem líbí, navíc ho stejně jako v případě Pumy považuju za povedený průnik historického odkazu a požadavků moderního zákazníka. Nebo zkrátka jen nemám vkus. Nezapomeňte nakouknout do kabiny, kde najdete novinku v podobě posuvného centrálního displeje se skrytou schránkou.
Aktuální Capri je čistě elektrické, může mít až 360 koní a s prodlouženým dojezdem ujede přes 600 kilometrů. RWD přijíždí s akční cenovkou 1 136 900 Kč, čtyřkolka je k mání za 1 399 900.
Dobrodružný Hyundai Inster
Mezi elektromobily se konečně začínají více objevovat i malá veselá autíčka. Českou premiéru si na e-Salonu odbyl třeba Hyundai Inster. Přestože jde primárně o městské postrkovadlo, představila ho automobilka ve verzi Cross, která se liší outdoorovým stylingem. U standardního provedení budou k dispozici dvě varianty baterie a tři výbavové stupně, Cross nabídne dvě možnosti výbavy.
S menším akumulátorem 42 kWh dojede Inster podle WLTP až 327 km na jedno nabití. Autíčko neměří ani čtyři metry, standardně však dostane třeba tepelné čerpadlo nebo funkci V2L. Pořídíte ho za 599 990 Kč, s financováním Hyundai dokonce o 50 tisíc levněji. Nenechte se zmást cenou 399 993 Kč, na kterou možná někde narazíte. Jendá se o částku bez DPH, která navíc platí jen pro firmy a podnikatele.
Renault 5 – první z nabídky povedených retro aut
Na dalšího městského drobka se těším už od chvíle, co jsme ho viděla prvně na fotkách, a na vlastní oči vypadá snad ještě lépe. Prodávat se začne až na jaře, už teď ale známe cenovku provedení se slabší 40kWh baterií (v nabídce bude ještě 52 kWh) – pořídíte ho za 675 tisíc korun.
Retro design se Renaultu v poslední době daří – ve frontě už čekají další „ikony” v podobě čtyřky a Twinga. Pokud by vás zajímalo, k čemu slouží svítící pětka na kapotě, tak ukazuje stav nabití baterie.
Alpine A290 – malá dravá ryba
Z Renaultu 5 technicky vychází i další horká novinka, která si v Letňanech odbyla českou premiéru. Elektrický hothatch od Alpine je první vlaštovkou z hnízda malých sporťáků na baterky. Sportovní podvozek, nízké těžiště, výkon až 218 koní, na elektromobil slušná hmotnost 1479 kg, boostovací režim Overtake… určitě to bude zajímavé svezení.
Standardem je 52kWh baterie, na výběr budou dvě výkonové varianty a čtyři pakety. Cena startuje těsně pod milionem korun.
Kia EV3 – EV9 vypraná na 60
Nejmenší elektrická Kia s názvem EV3 bude přímým konkurentem Škody Elroq. Svému většímu sourozenci EV9 jako by z oka vypadla, na délku však měří jen 4,3 metru. K dostání bude s akumulátory o velikosti 58,3 a 81,4 kWh, s tím větším by měla nabídnout dojezd až 600 kilometrů. Cena začíná na 899 000 Kč.
Největší a nejmenší Dacie
O maličké Dacii Spring v novém vydání jsme psali nedávno a v Letňanech se můžete přesvědčit zejména o tom, jak moc automobilka mákla na jejím designu zvenčí i zevnitř. Pořád se jedná o nejlevnější elektromobil na trhu, teď už i s jízdními vlastnostmi, které jednoho nevyděsí.
Poprvé se tu ukazuje veřejnosti také Dacia Bigster, opačný pól celé modelové řady. I segment C-SUV si přece zaslouží důstojný a cenově dostupný vůz a Bigster své zadání splňuje, pokud tedy mohu soudit dle zveřejněných údajů. Prostorné auto s kufrem o objemu 667 litrů nabízí oproti standardnímu pohonu Hybrid 140 i silnější jednotku Hybrid 155. Zákazníky značky bude zajisté zajímat i fakt, že se podobně jako ostatní Dacie prodává i s pohonem LPG. České ceny ještě nebyly zveřejněny, podle dřívějších údajů automobilky by však měly začínat na částce 25 tisíc eur.
Volvo EX90 – bezpečnost na baterky
Pokud jste nenavštívili roadshow Volvo, máte první možnost spatřit na vlastní oči tak novou elektrickou vlajkovou loď – model EX90. K maximálnímu výkonu 517 koní a dojezdu až 600 kilometrů se v něm přidává celá armáda inteligentních bezpečnostních asistentů (včetně laserového senzoru LiDAR), které dokáží řídit auto takřka samy. Podle automobilky se jedná o nejbezpečnější Volvo všech dob a v seversky čisté kabině uveze až sedm lidí. A taky umí mrkat předními světly – tohle zatím jinde nespatříte!
Základní cena činí 2 104 900 Kč.
MG pro oko i pro peněženku
Tahákem stánku MG je bezpochyby stylový placatý sporťák Cyberster, jehož přesné datum vypuštění na trh stále není známo. Zatím si tak můžeme jen představovat, jakou parádu předvede 510 koní výkon a 725 newtonmetrů točivého momentu.
Z hlediska prodejů ovšem bude pro automobilku jistě zajímavější čerstvá novinka MG ZS Hybrid+. Atmosférickou jedna-pětku se 75 kilowatty a elektromotor s 100 kW doplňuje velký akumulátor s kapacitou 1,83 kWh, což slibuje slušný dojezd na čistou elektřinu. Cenovka zatím zůstává tajemstvím, například ve Velké Británii ale startuje na necelých 25 tisících liber.
Tatra Force e-Drive Hybrid – 70 kilometrů na elektřinu
Vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 408 koní a točivém momentu 2100 Nm a k tomu 408koňový elektromotor s točivým momentem 2 400 Nm. To jsou základní parametry novinky z dílny kopřivnické Tatry.
Kamioňáků mezi vámi asi nebude mnoho, ale zajděte se na ni podívat už pro ten impozantní dojem, který ve výstavní hale vyvolává. Obluda s pohonem všem osmi kol uveze až 22 tun nákladu, přitom se dokáže pohybovat zcela bez emisí. Pouze na elektřinu by měla být schopna ujet až 70 kilometrů.
Mitsubishi Outlander – tříletá novinka
Čtvrtá generace Outlanderu se v Japonsku začala prodávat už v roce 2021, v Evropě jsme si na něj však museli počkat až do letoška. Plug-in hybrid s pohonem 4x4 kombinuje atmosférický benzinový čtyřválec o objemu 2,4 l se dvěma elektromotory – 116koňovým na přední nápravě a 136koňovým na zadní. Baterie s kapacitou 22,7 kWh poskytuje elektrický dojezd až 86 km.
Určitě nakoukněte i do kabiny, kde se příjemně snoubí estetická čistota s praktickým tlačítkovým ovládáním. Do prodeje půjde plug-in hybridní Outlander na jaře příštího roku.
Vlajková loď Opel Grandland
Na stánku Opelu si můžete prohlédnout dvě poslední novinky – modely Frontera a Grandland, aktuální SUV lineup doplňuje ještě nejmenší Mokka. Všechny tyto Opely - vlastně úplně všechny Opely současné nabídky – se prodávají (či budou prodávat) se spalovacím i ryze elektrickým pohonem.
Základní cena elektrického Grandlandu s výkonem 213 koní byla stanovena na 1 079 990 Kč, zatímco základní mildhybrid začíná na 769 990 Kč. K zajímavostem největšího Opelu patří například nová světla Intell-Lux HD s více než 50 000 LED elementy.
Dejte nám vědět, co se vám na e-Salonu líbilo nejvíc!
sheogh
09. 11. 2024, 08:18 2 reagovatLol, vystava serednych blobu. Alespon, ze to ta tatra zachranovala
jerry
09. 11. 2024, 22:13 1 reagovatCapri - další z pošlapaných legend. Proč tohle dělají?
tomaass2
09. 11. 2024, 22:22 0Nechápu to ... jakože fakt ne. Markéťáci si řeknou: "lidi jsou blbci, dáme tomu stejný jméno, aby šly prodeje aspoň o 10 % hore"? To je jak když jsem dnes potkal novýho Tucsona se samolepkou V8. Navíc je nový Capri proporčně fakt hnusný a nevidím tam skoro žádný prvek původního.
Ta R5 se mi vizuálně líbí a těším se až ji uvidíme naživo. A ano, vidím v tom podobný zaměření a designový prvky starý R5. Tady mne to použití jména nijak neuráží a těším se na Twingo nový. I ten Elroq vypadá v pohodě. Capri fakt ne.
-
Komentář upraven 10. 11. 2024, 10:40:54
VK
10. 11. 2024, 17:05 0 reagovatStřípky dojmů z letošního e-Salonu.
- Capri vypadá skoro jako sedan a nikoli SUV, designéři udělali hodně dobrou práci.
- Hyundai/KIA má v elektro modelech překvapivě nepohodlné sedačky. Vynikne obzvl. při srovnání s obyč. i30/Cee’d
- umělá kůže je vesměs nepříjemná na omak
- poznávacím znamením tradičních automobilek jsou pedály zemědělsky vysoko s zemědělsky dlouhým chodem. Číňani je dělají vesměs níž s kratším chodem
- Veškeré vystavené modely byly dělané více či méně pro opičku (řidič by potřeboval dlouhé ruce s krátké nohy.
BYD Seal má překvapivě tvrdá sedadla, zhruba jak u Fabie
- když odmyslím design, v Enyacu se sedí překvapivě pohodlně. Asi nejpohodlnější posez v příplatkových sedačkách ID.3.
- všeobecně je nabídka VW až překvapivě schopná, jediným problémem už v podstatě jen cena. Ale to je manažerské rozhodnutí, dá se změnit v podstatě ze dneška na zítřek
- pobyt v kabině u Volva, EX30 a 40 nenadchne ani neurazí
- sympatické je všeobecné rozšíření možnosti prodlužování sedáku řidičova sedadla. S výjimkou Kie a Tesly, of course. Za malé prostředky významně vylepší pohodlí.