Čas letí a ze všemi milované emtrojky generace E30 se nám stala třicátnice, kromě existujících pěti generací má už dávno své čestné místo v síni slávy automobilových legend. Aby emtrojce v Mnichově vzdali náležitý hold, přivezli na narozeninové focení kromě spousty nejrůznějších běžných verzí i pár konceptů, které trh nikdy nepoznal.
E30 M3 pickup – 1986
Asi těžko se mezi majiteli M3 najdou lidé, kteří by si pravidelně posteskli nad tím, že M3 nabízí málo prostoru na přepravu zavazadel nebo zboží. To je ostatně i důvod, proč M3 v užitkové verzi nikdy nebyla ve volném prodeji. Zkrátka nejsme Australani, divoké pickupy u nás tolik neletí. M3 E30 pickup by to třeba změnila, kdo ví.
Základem pro stavbu bavorské ute byla karoserie kabrioletu, což je logické s ohledem na to, jak je otevřená karoserie vyztužená. Jistou indicií, že se nejedná o karoserii původní M3, je absence rozšírených blatníků, které všichni tolik obdivujeme. Ani motor nebyl původně až tak emtrojkový, jednalo se dvoulitr S14B20 z modelu 320is, takzvané italské M3. Tato strojovna měla základ v motoru S14B23, ovšem také kratší zdvih, odtud nižší objem. Nakonec se ovšem pod kapotu dostal ‘ten správný’ motor, tedy S14B23.
A k čemu tedy tento pickup sloužil? To je prosté, plnil zkrátka svůj účel užitkového vozu a po fabrice vozil celých 26 let materiál, díly a techniku, tak jak se na správný náklaďáček sluší. Do důchodu se odebral teprve před čtyřmi lety a následně prošel renovací.
E90 M3 pickup – 2011
Nepůjdeme chronologicky, místo toho se raději podíváme na nástupce třicítkového pickupu, model E90 M3. Původní pickup si zaměstnanci oblíbili a tak si dalšího pomocníka vyrobili tentokrát z kabrioletu E90. Ten už se na trhu objevil i jako M3, karoserie tedy vypadá jako skutečná M3.
Tento kousek pravda není až tak neznámý, poprvé se objevil na apríla roku 2011 a pořádně všem zamotal hlavy. Ne, ani tenkrát se BMW nerozhodlo udělat radost všem farmářům a řemeslníkům.
Technicky je to klasická osmiválcová čtyřsetkoňová M3, samozřejmě s manuálem. A dokonce má i poznávací značky a může tedy na silnice, dokonce se i párkrát prohnal po Nordschleife. Tohle bychom vážně potřebovali na převážení věcí na trackday!
E36 M3 Compact – 1996
Nedokážeme se rozhodnout, zda je tohle stále ještě coupé, nebo spíše hothatch. Výkony nasvědčují tomu druhému, 320 koní šestiválce S50B32 nemělo s vozem o 150 kg lehčím, než klasická M3 jistě mnoho práce.
Idea vzniku M3 Compact byla prostá, mělo se jednat o dostupnější model pro mladé, podřazený normální M a tedy i s nižším výkonem. Říkáte si, že je to něco jako dnešní M2? V podstatě ano, a podle BMW se tento model skutečně dá považovat za ideového předchůdce dnešní M2. Dokonce se dostala do rukou novinářům z časopisu auto motor und sport, podle kterých byla snad ještě lepší, než ‘dospělý’ model.
Aby ovšem bylo jasno, osobně tedy M3 E36 považuju za nejhezčí ze všech emtrojek, zejména na těch správných kolech, ale tohle vážení, tohle se mi nelíbí ani trochu.
E46 M3 Touring – 2000
Měli jsme tu užitkové emtrojky, emtrojku pro mladé, ale co když potřebujete M3 kombi, protože rádi převážíte vzduch, nebo cokoli objemného? No, tak to máte smůli i nadále a nezbude vám, než si koupit M5 E61, což byl spolu s E34 jediný emkový kombík, který se prodával.
Konec milénia u BMW se nesl právě v duchu kombíkové emtrojky. Cílem bylo zjistit, jak obtížné by bylo instalovat techniku M3 do kombíku E46, a to včetně designových prvků tak, aby nebylo zapotřebí draze vyrábět nové nástroje. Vemte si například rozšířené zadní blatníky. I když se nakonec M3 E46 Touring podařilo vyrobit na běžné výrobní lince bez větších obtíží, tento koncept nakonec posloužil pouze interně pro demonstraci flexibility a technologických možností výrobní linky. Jestlipak za to někdo dostal odměnu?
Když se však rozhlédnete po fanouškovské základně BMW s četnými upravenými kombíky, můžete si být jisti, že by si i tento model své příznivce našel.
Tak tedy nezbývá, než M3 popřát všechno nejlepší do dalších minimálně 30 let!
Pro kompletní fotogalerii následujte tento odkaz.
29. září 2016, 10:06
0
myslím že některé tyhle koncepty jsou k vidění v BMW muzeu v Mnichově.
Pro mě je jedním z nejzajímavějších konceptů Z3 M Coupe Hartge. Původně vůz vyrobený pro výstavy a prezentaci německého úpravce značky, který nakonec skutečně jezdí na běžných SPZ :) Kombinace M Coupe a motoru E39 M5 je hoodně lákavá...
http://www.bmwblog.com/2011/02/28/one-off-model-bmw-hartge-z3-coupe-5-0-liter-v8-engine/
29. září 2016, 10:51
0
Motor E39 M5 je dokonalé dílo. Nejsem až tak vyndaný ze všech těch osmiválců, ale tohle je osmiválec sofistikovaný, točivý, a hrubý a drsný zároveň. Nabízí tak široké spektrum zvuků, až z toho přechází zrak, totiž sluch. M5 E39 je vůbec naprosto skvělé auto.
29. září 2016, 12:06
1
Tu E46M3 Touring si někdo tuším že ve Švédsku postavil. V klasické modré vypadá hodně pěkně.
29. září 2016, 19:22
0
Tady je dobrá fotogalerie ze stavby E46 sedan M3: http://www.autoforum.cz/fascinace/bmw-m3-e46-sedan-uchvatna-stavba-toho-co-mnichov-nechtel/
A tady E46 touring M3: http://www.autoforum.cz/fascinace/bmw-m3-touring-e46-mnichov-kombi-zamitl-tohle-presto-vzniklo/
29. září 2016, 14:43
1
ty UTE jsou pecka, neměl jsem o nich fakt tušení a sem velice mile překvapen!
30. září 2016, 08:23
0
A ceske UTE v podobne 3ks Fabia pickup se potichu nekam vytratili. Uz jsem dlouho nevidel jedinne z nich.
30. září 2016, 15:59
1
Každý sporťák by měl povinně UTE verzi. BTW někde psali, že BMW pracuje na pickupu, bohužel asi ne na bázi M3.
02. října 2016, 15:14
0
Som nevedel, že ten trojkový pick-up mal predhodcu. :)