načítám data...

Autíčkářův týden: Americké mámení a bráška Miaty

23. srpna 2015, 08:00 3 komentářů Adam Forman Novinky

Americká automobilová produkce má zajímavý poměr jednoho zajímavého vozu na milion strašlivých křápů. Dnes zde máme rovnou dva zajímavé Američany, následované novinkami ze starého kontinentu. Samozřejmě nechybí patřičně zběsilé video.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Fiat 124 Spider

Ruch kolem připravovaného sourozence Mazdy MX-5 se nese přesně v duchu „mnoho povyku pro nic“. Ne nadarmo Shakespear zasadil děj své komedie právě do Itálie, vždyť něco podobného právě probíhá s připravovaným Fiatem 124 Spider. Původně se měla kontinentální verze lehkonohého roadsteru představit souběžně se svým ostrovním vzorem. Z nějakého důvodu však očekávaný model nabírá zpoždění. Koncern FCA, který nedávno zahájil modelové ofenzivy značek Maserati a Alfa Romeo poněkud pozapomíná na první písmeno ve svém názvu. Pokud zapátráme v paměti po nedávných novinkách značky Fiat, vybaví se neustálé odkládání Spideru a nekonečné nafukování modelu 500. Kdysi jsme něco zaslechli o připravovaném sedanu Agea, nyní však zdroje rozpačitě mlčí. Co vlastně v současnosti Italové nabízejí na českém trhu? Záplavu poněkud vyčpělých klonů pětistovek, jedno dožívající Punto a Dodge Journey, který se z nějakého důvodu tváří jako Fiat (Freemont). Slibovaný sedan Agea, který by značku vrátil na cestu vytyčenou oblíbenými Mirafiori, Regatami a Temprami, si dává patřičně na čas. Nezbývá než se těšit právě na kapesní roadster s neprůstřelnou japonskou technikou a ladným italským designem. Nedočkaví fanoušci zaplavují internet spekulativními rendery a dělají to, co by mělo dělat PR značky, kdyby zrovna nebylo na celodenní siestě. Na co se tedy můžeme těšit?

Stejně jako u Mazdy budou k dostání dvě motorizace. Základní 1.4 s přeplňováním by měla být motorizací určenou ke klidným vyjížďkám podél pobřeží, zatímco ostřejší verze Abarth zaloví v jiných vodách. Očekávaných dvě stě koní daruje přeplňovaná 1.8 známá z rychlých modelů Alfy Romeo. Nedostatek výkonu prozatím „miaťáci“ řešili různě odbornými úpravami. Nyní všechnu práci zastane Fiat a ještě přidá tovární záruku. Bude Fiat 124 Spider „MX-5 s koulema“ nebo se Italové vydají spíše cestou luxusu a dají světu GT verzi? My máme jasno, chceme MX-5 ostřejší, rychlejší a nevychovanější. Chcete ji i vy?

Volkswagen Phaeton II 

Volkswagen Phaeton první generace neměl lehký život. Vydupaný projekt bývalého šéfa Piecha se vlastně nikdy neujal. Ačkoliv nabízel tu správnou míru „překonstruovanosti“, jakou kdysi vynikala S-klasse, trh už byl tou dobou jinde. Zákazníky přestalo zajímat, jako skvěle je vůz odhlučněn, či jak geniálně funguje spletitá soustava klimatizace a odvětrávání kabiny. Zákazníci chtěli styl, na odiv stavěli logo třícípé hvězdy a vlastně už je technologie vůbec nezajímala. Trh se změnil, informovanost a potřeby zákazníků se posunuly jinam a Phaeton se s chirurgickou přesností trefil do té nejhorší doby. Neúspěch vrcholného sedanu lze dobře ilustrovat i díky jeho relativně slušným odbytům na čínském trhu. Tamní zákazníci, zmateni nenadálou invazí Evropanů do tisícileté říše, si teprve hledají hierarchii značek. Čínskému motoristovi nepřijde o mnoho rozdílné, zda utratí stejné peníze za Volkswagen, či Mercedes. Rozhoduje evropský původ, černá metalíza, příjemný interiér, zkrátka aspekty, ve kterých Phaeton s konkurencí drží krok. Jaký bude osud über-volks-wagenu? Na vývoji nástupce se kupodivu pracuje. Nejspíše je v koncernové komunikaci nějaký šum. Jak jinak si vysvětlit, že pánové ve Wolfsburgu si ještě nevšimli Audi A8? Vlajková loď se čtyřmi kruhy ve znaku je promyšlená, moderní, reprezentativní a kupodivu levnější než zmíněný supersedan od VW. Zdá se, že společnost odpovědná za telekomunikační kanály mezi Wolfsburgem a Ingostadtem začíná opět fungovat, jelikož celý projekt nástupce byl pozdržen a jeho rozpočet seškrtán. Je to konec nesmělému pokusu prodávat lidový vůz za stopadesátinásobek minimální mzdy? Uvidíme, ale něco mi říká, že se ve „Fau-Vé“ nebudou chtít svého Bismarcku zbavit.

Cadillac CT6 přistižen v Číně

Historie značky Cadillac je velmi zajímavý příběh. Sedany enormních rozměrů začaly jako dostavníky pro novodobé kovboje z řad italské mafie, poté se do povědomí světa zapsaly jako růžové povozy Elvise, aby skončily v rukou kalifornských důchodců dožívajících osmdesátá a devadesátá léta. Nedávno se pozapomenutá značka vrátila zpět na scénu s ostře řezaným SUV Escalade a záplavou navazujících modelů. Dnes už je Cadillac opět v dobré kondici a jediné, co mu schází je vlajková loď v podobě okázalého full-size sedanu. Nyní se v Číně začínají objevovat první nezamaskované exempláře CT6, který automobilka představila na jaře v New Yorku. Tmavě rudý lak z venku a světle béžové čalounění dávají vzpomenout na „zlatá padesátá“. Pod kapotu se dostane trojice motorů. Od nejslabšího přeplňovaného čtyřválce, přes atmosférickou šestku až po vrcholnou dvakráte přeplněnou V6 s výkonem 400 koní. Pokud se zahledíme na profil karoserie, nelze Američanovi upřít jistou dávku inspirace u nejdražších Jaguárů. Zda je kapka britského šarmu nutně zlá věc posuďte sami. Osobně vnímám proporce dlouhé těžké zádě a pomalu se svažující linky střechy jako těžkopádné, až nešťastné řešení. Uvidíme, jak design karoserie zapůsobí naživo.

Ve vzduchu visí nevyřčené otázky: Cadillac evropských rozměrů s pouhým šestiválcem? To má být vrchol? Kde je důstojný nástupce šedesátkového Eldorada? Odpovědi jsou prosté. Vážení čtenáři, tohle není ono. CT6 se bude patřičně naparovat na čínském trhu a snad prodá i pár jednotek na domácí půdě. Někde ve stínu zapadlých skladů General Motors čeká na své odhalení skrytá hrozba. Osmiválec s brutálním zátahem zvysoka kálící na aristokratické kopnutí do ledvin evropské konkurence. Půdorys zvíci letadlové lodě, ostře řezané hrany moderní designu a výbava, o které se nám nesnilo. To vše tam někde je, vyčkává mimo dosah ostrého arizonského slunce a čeká na svoji chvíli. Prozatím jsou německé sedany v bezpečí, byť pokaždé než jdou spát, kontrolují, jestli po postelí není Cadillac.

2017 Ford Raptor: V duchu doby

Vrcholný model za oceánem populárního Fordu F150 je na starém kontinentě velikou vzácností. V roce 2009 se na trh dostala dvanáctá generace řady F a jeden z jejích modelů poněkud vyčuhoval z řady. Jednak proto, že měl standardně dodávaný podvozek se zdvihem 30 cm, částečně díky tlustým pneumatikám s terénním vzorkem a zejména díky 6.2 litrovému osmiválci pod kapotou. Oproti předchozí generaci se vrcholná verze odhodlala opustit hladký asfalt a zaútočila na rozpálený písek. Po faceliftu, který mezi přední kola dodal diferenciál Torsen, již bylo třeba s obhrublým Američanem počítat. Verze SVT Raptor se ke speciálům Baja dostala tak blízko, jak jen je to pro sériový vůz možné. Nyní se na trh dostává následnická třináctá generace. Jak si povede třináctý Raptor? (tedy vlastně druhý ale ta hříčka se přímo nabízela) Předně se musíme spokojit pouze se šestiválcem. Ačkoliv je objektivně každý myslitelný parametr současného V6 EcoBoost lepší, beztak se nám po předchozí osmičce bude stýskat. Jak už to u nástupců bývá, i Raptor trochu narostl svými rozměry. Zatímco u evropského hatchbacku jde o změnu příjemnou, off-roadu dokáže zkomplikovat existenci.  Kvůli dlouhému rozvoru a plochému přechodovému úhlu se nezřídka dotkne podlaha terénu. Ostatně právě tento nešvar krásně ilustruje přiložené video, ve kterém otylý Američan tahá svůj břich po každé vystouplejší ploše. Zdá se, že i přes bahnité ambice zůstane Raptor mezi dunami, kde se ostatně cítí jako ryba ve vodě. Nebo velbloud, na poušti, to je fuk.

Driftování s předokolkou? Si piš!

Že lze uspokojivě jezdit bokem jen s japonskými zadohnanými kupé z devadesátých let? Možná sledování Tokyo Drift po padesáté nebyl nejlepší nápad. Vraťme se na zem do naší předkem poháněné reality. Driftovat předohrabavou evropskou nákupní taškou lze. Sice musíte být velmi odvážný příslušník Valašského království, ale jde to. Nebo můžete najít mokrou louku jako tenhle chlápek. Tak si říkám, že za oceánem našli dobrý způsob jak prokrastinovat.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
24. srpna 2015, 20:59
0

na driftování po trávníku je nejlepší RR

reagovat
M P
24. srpna 2015, 22:26
0

Ten kanál na youtube mě fascinuje:D

Aleš
25. srpna 2015, 08:46
0

V TG časopisu jsem četl že ty náročnější kousky se točí na jeden pokus aby se auta tolik neničily. Nebo si to tak alespoň pamatuju. Bohužel to číslo zůstalo nevím kde.
A taky mě hodně fascinuje to video Enzo Ferrari WRC



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo S60 T6 AWD Summum 2011
Volvo S60 T6 AWD Summum

2011 rok výroby
304 koní výkon
2 953 ccm objem

Ford F150 RANGER 1980
Ford F150 RANGER

1980 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem