načítám data...

Alfa Romeo 4C - jaká opravdu je?

06. března 2014, 00:25 2 komentářů Vojtěch Kubiš

Předvčerem začal Ženevský autosalon, kde Alfa Romeo představila koncept 4C Spider, tedy verzi bez střechy a se světly podobnými původnímu konceptu. Komunita kolem Alfy Romeo jásá, ryze řidičsky orientovaní petrolheadi už méně. Ani v případě Spideru se do 4C nedostala manuální převodovka. A tak je tedy pěkná příležitost probrat, jaká 4C doopravdy je.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už v roce 2011 když byl poprvé koncept 4C představen vzbudil v internetových diskuzích značný ruch. Stejně tak tomu bylo, když se světu poprvé ukázala produkční verze s váhou 895 kg, 240 koňmi, řízením bez posilovače ale také s dvouspojkovou převodovkou TCT, kontroverzními předními světly a cenovkou poněkud převyšující původní plány. Další rozvíření diskuzí způsobilo zveřejnění času z Nordschleife – velmi slušných 8:04 totiž znamenalo, že se 4C stala nejrychlejším autem s výkonem do 250 koní.  A stejně tomu bylo, když se v prvních kusech svezli novináři a své pocity sdělili zbytku světa. Ty se totiž poněkud lišily. Do značné míry záleželo, jestli byla 4C postavena přímo proti některému ze svých konkurentů nebo jestli byla v testu samotná. Pokud tomu bylo jako v druhém případě, byla 4C obvykle hodnocena velmi kladně ve všech ohledech, snad jen s typickými výtkami k italské pozici za volantem, špatně tvarovanému volantu a mírné tendenci k nedotáčivosti. Jakmile ji však testeři postavili proti nejbližší konkurenci, spektrum názorů se značně rozšířilo.

dokud 4c stála proti lotusu evora, obvykle vítězila. na cayman ale ztrácí co do vytříbenosti a každodenní použitelnosti

V první řadě bylo podstatné, proti komu stála. Dokud byla srovnávána s Lotusem Evora, vyšla 4C obvykle jako vítěz, protože její kvality a styl byly dostatečnými argumenty proti kvalitám Lotusu. Avšak nejčastěji bylo jako přímá konkurence vnímáno Porsche Cayman S a také právě srovnání s ním způsobilo největší rozruch. Zatímco Alfa byla považována za stylovější, exotičtější a tak nějak víc emotivní, na Cayman ztrácela především v oblastech rychlosti odezvy motoru a řazení převodovky, vytříbenosti podvozku a celkové každodenní použitelnosti. Mnoho povyku způsobila především kritika nedotáčivosti 4C, která se objevovala v nadpoloviční většině testů. Jak může být to auto, které Chris Harris vodí tak efektně dveřma napřed označeno za nedotáčivé? Můžeme se dohadovat, jestli se tak chová jen na mokrých silnicích, jestli za to můžou velká kola a nestejný rozměr předních a zadních pneumatik, jestli svou roli sehrála relativně obyčejná náprava MacPherson na zadní nápravě nebo jestli je to způsobeno jen neschopností testerů.

A víte co? Ono je to úplně ale úplně jedno. Alfa Romeo totiž dosáhla přesně toho, čeho dosáhnout potřebovala. Postavila auto, co má styl, lidi se za ním ohlížejí, je technologicky specifické a hlavně je natolik rychlé a řidičsky zajímavé, že stojí za srovnání se špičkou třídy. A jako každá správná Alfa má také „dostatek nedostatků“ na to, aby podnítila diskuze (nejen) zapálených Alfistů proti ryze racionálně uvažujícímu zbytku. A každé srovnání, každý test v renomovaném časopise, každá zanícená diskuze v hospodě znamená, že se pozapomenutá automobilka dostane tak nějak víc na povrch, víc do povědomí běžných lidí, což je přesně to, co současná Alfa Romeo potřebuje. A nejlepší na tom celém povyku okolo 4C a jejich diskutabilních jízdních vlastnostech je, že se v Miláně můžou jen smát, protože ví, že mají všech 3500 kusů ročně zoufale vyprodaných. Tak snad to vydrží.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pi
Pivrnec911
07. března 2014, 16:56
0

Kdybych měl kam napsal bych stejnej článek... Nechápu proč brečí že je méně praktické než Cayman když je navržené mnohem více hardcorově... Přímej konkurent je tak maximálně Elise... Všude se řeší turbo díra.. Není to to co na F40 všichni tak milujeme i když s ní nikdo nejel?:-).

reagovat
Va
Vajt
09. března 2014, 13:58
0

Vždycky když se objeví nová Alfa, začnou všichni krafat. A tady to už vážně nechápu. Srovnávat 4C s Caymanem nebo ještě hůř s GT-86/BRZ je mimo.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem