načítám data...

Budiž světlo aneb od acetylenu k polovodičům

Světlomety. Jedna z kruciálních součástí automobilu, díky které vidíme a jsme vidět. Jak fungují a jak se vyvíjely v čase?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už v dobách, kdy se na cestách objevily kočáry, které ke svému pohybu nepotřebovaly koně, člověk věděl, že je dobré na cestě vidět a být viděn. Tedy hlavně to druhé. Toho času byly kočáry osazeny obvykle lampami se svíčkami. Bylo to levné a jednoduché. Ale pro použití v automobilu, který již dokázal vyvinout značnou rychlost a u toho celý poskakoval, to nebylo úplně ono. A tím náš příběh začíná…

Člověk je tvor vylézavý a tak velmi rychle vymyslel, že v automobilu by bylo možné použít acetylenové či olejové lampy. Zejména acetylenové lampy byly populární, oheň v nich odolával větru i dešti. Na konci předminulého století byly tedy velice populární a našli jste je téměř na každém autě. Taky za ně vlastně neexistovala rozumná alternativa. Že by se to mohlo změnit, se veřejnost dozvěděla v roce 1898, kdy byla představena první elektrická světla na elektromobilu Columbia. (Více než sto třicet let. A elektromobil. S elektrickými světly. Zní to skoro až absurdně, že?) K jejich většímu rozšíření bylo ale ještě daleko. Životnost tehdejších žárovek byla bídná a dynamo, které by jejich výkon ‚utáhlo‘, jste zrovna na každém rohu nepotkali. Až v roce 1908 se objevuje první výrobce, který na trhu nabízí ‚použitelnou‘ sadu světel. Je jím Pockley Automobile Electric Lighting Syndicate z Birminghamu a jeho sada světel je napájena osmivoltovou baterií.

O čtyři roky později, v roce 1912, přichází další inovace. Cadillac pokládá základy moderním automobilovým elektroinstalacím, když své vozy nabízí nejenom s tehdy zázračným elektrickým zapalováním Delco, ale také s elektrickými světly. Tady ale inovace nekončí. V roce 1915 se objevují první světlomety s přepínáním potkávacích a dálkových světel. Tedy, spíš překlápěním. Ovšem velké rozšíření se nekoná. Překlopení totiž vyžaduje aby řidič zastavil a světla přenastavil zvenku vozu. To v roce 1917 řeší Cadillac systémem páky. Sice stále musíte ručně, ale už nemusíte zastavovat a chodit ven. Ano, do moderních systémů, které dělají vše za vás, to má daleko, ale před sto lety to byl výkřik moderní techniky.

O deset let později se ale k něčemu modernímu konečně dostaneme. Ve dvacátých letech se objevují první dvouvláknové žárovky, takže překlápění světel je konec. Jak ale přepínat mezi obrysovými a dálkovými světly? No přece nožním spínačem! Ten se poprvé objevuje v roce 1927 a zůstává s námi přinejmenším v některých amerických vozech skoro do konce století. A protože spojené státy jsou zemí, která se drží hesla „Čím víc, tím víc“, objevila se tu i žárovka trojvláknová. Konkrétně v Packardech v letech 1933 a 1934. V třicátých letech také začaly vznikat všechny ty technologie, které nám dnes automobilky představují jako strhující a objevné. Začněme Tatrou. Všichni známe Tatru 77, že? Ta měla možnost pomocí elektromagnetického systému natočit prostřední světlomet na krajnici. Prvním automobilem, který měl natáčecí světlomety, byl pak Tucker v roce 1947. Tedy ten jeden, prostřední. A co automatické stmívání dálkových světel? Je to novota? Zcela určitě nikolivěk, poprvé se objevilo v roce 1954 na ničem jiném než Cadillacu.

Posuňme se ale v čase o něco dál. Zatímco američané zamrzli v čase kvůli svým pevným regulacím, v Evropě byly v roce 1962 konsorciem výrobců představeny halogenové žárovky, které se staly zlatým standardem. Dosavadně používané žárovky plné inertního plynu byly vytlačeny halogenovými, které mají kompaktnější rozměr a jejich tungstenové vlákno je obvykle obklopeno bromem v plynném stavu. A označení? H1. Zní to povědomě? Že? Tím ale inovace osmdesátých let nekončí. Prvním zásadním posunem bylo použití reflektorů v parabolách. Ty umožnovaly lepší rozprostření světla. Později se v hlavních světlech objevuje projektorová lampa, která k reflektorům v parabole přidává namísto skleněného krytu čočku.

V devadesátých letech se objevila další novota, kterou známe pod názvem HID. Zatímco žárovky potřebují vlákno a plyn, tady žádné vlákno nenajdeme. HID je zkratka pro High-intensity discharge. Zdrojem světla je tady elektrický oblouk, který je vytvořen v komoře, kde jsou přítomny také odpařené metalické soli. Často jsou označovány jako Xenonové. V tom případě jde o to samé, jen je v komoře také xenon. Ten zlepšuje svítivost při jejich spuštění, ale také rapidně zkracuje jejich životnost. Kam se jen člověk mohl posunout dál? Ale no tak, všichni víme, že budoucnost je v polovodičích!

První LED světlomety se předvedly v roce 2006 na Lexusu LS600. Tedy, potkávací světlomety. Prvním vozidlem kompletně vybaveným LED světlomety bylo Audi R8 až o rok později. Hlavními výhodami LED světlometů jsou výkon, životnost a spotřeba. Takže skoro vše, co bychom od nich mohli chtít. A kromě toho všeho umožňují všelijaké veselé zástavby, takže konstruktéři mohou vyhovět skoro jakékoli hovadině, jakou si designéři vymyslí. A to se vyplatí! S LED světlomety přišla také konečně nová technologie. Tou je adaptabilní světlomet, který umí ztlumit jednotlivé segmenty světla tak, aby neoslňovalo protijedoucí auta. Co by mohlo být více?

Snad jen laserová světla. Ta jsou výkřikem posledního desetiletí. V těchto světlech je emitován laser na fosfor, který pak emituje světlo. Oproti LED světlům mají laserová světla zhruba poloviční spotřebu energie, zato mají podstatně vyšší výkon. V praxi jsou ale zatím používána hlavně ‚prémiovými‘ vozy a máme se u nich ještě na co těsit.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mechanik
21. října 2020, 14:41
1

Čočka se používala už u karbidu a oleje.
V Československu byla přední světla v nadstandartní volitelné výbavě ještě na konci 20. let.

reagovat
František Čáslavský
21. října 2020, 14:50
2

Ano, ale u elektrických se objevila až v osmdesátých. Ale dobrý postřeh :)

Mechanik
21. října 2020, 15:16
1

To nebyla vítka, jen jsem to chtěl doplnit.
Jinak moc pěkný článek.

František Čáslavský
21. října 2020, 15:26
2

To já to tak určitě neberu. Díky za něj! :)

Fa
Fandatik
21. října 2020, 16:54
3

Díky za výborný článek o fantastickém technologickém pokroku.
Asi bych se vyvaroval vět typu: "Oproti LED světlům mají laserová světla"
Jelikož u tzv. laserových světel emituje záření jedna nebo více laserových LED. A je nutný průchod fosforovým konvertorem a fluorescenční látkou. Stále se, ale jedná o LED technologii světlometů.
A ještě jedno obrovské díky, že se autor dokázal vyhnout spojení LED dioda.

reagovat
sp
spooon
21. října 2020, 20:27
1

Tak on je Franta od fochu, takže kdyby použil spojení "LED dioda" se zlou by se potázal.

František Čáslavský
21. října 2020, 22:42
1

Použít 'LED dioda', tak půjdu vrátit diplom :D

František Čáslavský
21. října 2020, 22:51
0

Ještě abych... Jo, dalo by se říct, že takovéhle srovnání může být zavádějící, nemáme tu žádná data, co by posloužila jako porovnání. Obecně ale můžeme říct, že v případě LED vs. LaserLED dostaneme při stejném odběru větší světelný výkon z laserového. Ale zase bude záležet na několika věcech. No, třeba ještě někdo dodá víc z praxe.

Fa
Fandatik
21. října 2020, 23:16
0

Netuším, jaký jsi měl studijní zaměření. Ale rozšířil se nám na tom internetu takový nešvar. A to je slovo "LED dioda" :-)

V poměru výkonu lm/W je technologie laser LED výrazně účinnější, cca. o 70% se uvádělo.

Ta věta mi přišla podobná, jako kdyby někdo uváděl, že benzinový/naftový motor je účinnější než spalovací motor.

A jsem strašně zvědavý, zda zvládnou výrobci světlometů vymyslet něco technologicky lepšího v naší době.

František Čáslavský
21. října 2020, 23:22
0

No, nejenom na internetu, slyšel jsem to často i na škole. Občas i od člověka, který by to snad ani neměl vypustit z pusy. Zaměření Mikroelektronika, návazně pak výrobní procesy a materiálové inženýrství.

Co se něčeho dalšího... no já nevím, myslím, že je stále ještě co zlepšovat na tom, co máme. A taky mám pocit, že je doba, kdy máme pocit, že už jsme vše vymysleli. Snad se mýlím :)

Vavris Vavrisovic
22. října 2020, 07:31
1

Což o to, asi bych se nebál, že by nic technologicky lepšího vymyslet nešlo, ale omezujícím prvkem tady bude prostředí a bezpečnost. Vždyť už současná laserLED světla pustí řídící jednotka na základě údajů ze senzorů ke slovu leda když člověk letí ve 3 ráno někde skrz pustou divočinu.

martinus
21. října 2020, 17:13
2

Henten tungsten, počesku máme ve zvyku mu říkat spíš wolfram. Ale jinak pěkný článek.

reagovat
Černá Vovce
21. října 2020, 21:46
0

Nevím.jestli to je Urban legend, ale.pry v případě napadení nepřítelem, jde snadno.identifikovat, bo nesvítí zlute ????

Černá Vovce
21. října 2020, 21:46
0

Má to být k fr svetlum

František Čáslavský
21. října 2020, 22:42
0

Autor je dement a moc se pohybuje v anglickém prostředí, vůbec mi to nepřišlo divné... :D

PepaSFI
21. října 2020, 18:27
0

tak mě napadá otázka: Proč vlastně starý francouzský auta měly žlutý světla?

reagovat
Jenda_K
21. října 2020, 18:37
1

Protože bylo prokázáno že žluté světlo nejlépé proniká mlhou, u mlhovek možnost žlutého světla zůstala do dneška

PepaSFI
21. října 2020, 19:05
0

no to právě není pravda, ono neproniká líp. Ono brání vidět barvy a tak se oko líp věnuje vnímání kontrastů. Někdy. Trošku. Nejspíš proto se to úplně přestalo používat i u těch mlhovek.

Standa
21. října 2020, 19:44
0

Ono to odfiltrování kratších vlnových délek vliv na rozptyl světla v mlze rozhodně má, ale zároveň žluté sklo snižuje svítivost světel. Takže ve výsledku je přínos opravdu sporný.

Mechanik
21. října 2020, 20:19
-1

Zase když si nasadíš takový ty řidičský brýle, jsou nažloutlý, tak v mlze fakt vidíš líp

PepaSFI
22. října 2020, 14:45
0

to je právě tím že se omezí barvy a líp vidíš kontrasty. Jenže bez těch barev to taky není úplně nejlepší a nefunguje to vždycky za všech podmínek a nejspíš i podle konkrétního člověka, každý máme ty oči jiný.
A furt to nevysvětluje ty francouze. Kdyby to měli angličani, švédi, prostě nekdo kde je furt hnusně a mlha tam je v jednom kuse, to bych chápal ale Francie není zrovna zem pověstná špatným počasím.

yellec
21. října 2020, 22:28
2

Odběhnu k zadním lampám. Taky trpíte když stojíte na červenou za novým autem co má zadní ledky a on stojí na brzdě? Mám z tolik intenzivního světla na tak malé ploše pocit, že mi vypaluje sítnici a prakticky se nemůžu dívat před sebe. Čučím dolů nebo bočním oknem a tiše kleju.

reagovat
CZmisak
22. října 2020, 08:53
0

On ani nemusí stát na brzdě, novej Passat má vzadu majáky jak mlhovky a třeba Mondeo na tom je podobně.

Sa
Sato
21. října 2020, 22:31
3

Ja mam tak problem so zadnymi LED svetlami, pridu mi ovela agresivnejsie na oci, statie v kolone alebo dlhy cas zavesney za niekym je ovela neprijemnejsie ako pri klasickych svetlach. Dalsia vec je cena samozrejme, podarilo sa mi tuknut zadne svetlo na FL mondeu mk4, pred FL tam boli klasicke ziarovky, po FL ledky, rozdiel bol cene bol cca 800 vs 3000. Maju ledky v zadu realne nejaky prinos alebo je to len proste cool?

reagovat
yellec
21. října 2020, 22:40
-1

přínos bych viděl na dálnici za hustého deště/mlhy. Netřeba zapínat mlhovku. :-) Nechápu jak to mohlo vševidoucím regulátorům uniknout. Máme přece normy i na zahnutí okurek.

Blix
22. října 2020, 07:54
2

Prý způsobují vyšší bezpečnost protože se rychleji rozsvěcují. Některé umí i blikat.. škoda že spíš nemají denní/noční režim. To oslňování zadními světly ale začalo už s nástupem čirých lamp, kdy člověk civí přímo do paraboly na žárovku.

A ti vševidoucí regulátoři mají asi od toho čumění do světel už vypálený zrak, jinak nevím jak můžou jezdit auta co mají světla/denní svícení přes půl auta, zatímco brzdovky mají jak z kola a malinkaté blinkry s 5w žárovičkou aby člověk hledal baterkou..

Standa
23. října 2020, 12:55
0

A ještě navíc ty zadní LED u některých aut nesvítí, ale blikají asi na 100Hz a to mi je také velmi nepříjemné.

ickxs
21. října 2020, 23:59
2

A co automatické stmívání dálkových světel? Je to novota? Zcela určitě nikolivěk, poprvé se objevilo v roce 1938 na ničem jiném než Cadillacu.
...tohle by me moc zajimalo rozvest :)...

reagovat
Moses
22. října 2020, 10:47
1

Bola na pristrojovke tato sranda. Volali to AUTRONIC-EYE :D

Moses
22. října 2020, 10:52
0

Pokial ma ale pamat neklame, tak sa objavil az niekedy v roku 1952...

wdave_t
22. října 2020, 13:00
0

Informativní a zábavnej článek, díky! Rád si v budoucnu přečtu víc podrobností o aktuálně používaných technologiích a jejich vychytávkách. Slyšel jsem, že třeba Mercedes spolupracuje s odborníky ohledně toho, aby jejich adaptabilní světla neoslňovaly a jsou v tom napřed před ostatními. Víc jsem to nezkoumal, říkal mi to kámoš, ale bylo by to podle mě jedno ze zajímavých témat.
-
Komentář upraven 22. 10. 2020, 16:34:02

reagovat
Greeny
23. října 2020, 08:47
0

"Prvním zásadním posunem bylo použití reflektorů v parabolách."
Jakože do 80tých let tam ty paraboly byly jen tak na okrasu a funkci reflektoru dělalo něco jiného? :D Nebo co to teda je ten reflektor, že tam do 80tých let nebylo?

Když už článek s nádechem techniky tak by ještě u těch projektorů možná nebylo špatné vysvětlit k čemu tam ta čočka je. Že to není místo skla, jak to teď vyznívá. On ten projektor má navíc kromě čočky ještě clonu. Reflektor je zaostřený hned za clonu, která ořízne světlo a čočka pak toto světlo posbírá a vysvítí vpřed. Díky tomu má projektor mnohem ostřejší obraz a tedy lépe využije prostor předepsaný normou.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Headlight_projector_schematic.png

reagovat
František Čáslavský
23. října 2020, 09:14
0

Když už sis otevřel tu wikipedii a linkuješ odtam obrázky, tak ano, do osmdesátých let fungovaly jako zrcadlo jen paraboly. Reflektory = několik až mnoho malých zrcadel, která odražené světlo směrují. Obrázky níže máš hned nad tím, co linkuješ :)

Za doplnění k projektorům dík. :)

Greeny
23. října 2020, 10:36
0

Neboj Františku, prohlížel jsem si i tento obrázek :) a vzhledem k tomu, že poslední roky je mým zaměstnáním konstruktér automotive světel, tak vím co je to reflektor :) Já narážel na to, že z tvého textu to vyznívá jakoby tam reflektor do 80tých let vůbec nebyl přítomen. Parabola má funkci reflektoru. To že v 80tých letech se reflektor začal dělit na menší segmenty aby došlo z lepšímu nasměřování světla "tam kam chceš" z toho úplně zřejmé nebylo. Zároveň to taky dost pomohlo variabilitě designu, protože se pak dal světlomet tvarovat i do jiných tvarů než dřív. Ono automotive lighting je obecně vzato hodně o designu, co si budem povídat.. :)

František Čáslavský
23. října 2020, 10:39
0

Jo takhle. Vidíš, to mi ani nepřišlo. :) Jinak jo, no. Co jsem za poslední dobu viděl za konstrukce, tak je skoro větší voser udělat světlo, než zbytek auta.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem