načítám data...

BMW 220d: Tenká hranice

BMW 220d je krásnou ukázkou toho, jak jedna nešťastně zvolená ingredience může znehodnotit jinak skvělý recept

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Jsou auta, u kterých nemáte přehnaná očekávání, protože dopředu žádné náznaky nenaznačují, že by se mělo jednat o výjimečné vozidlo. Obyčejný motor, pohon, vzhled, interiér a přesto to dohromady může působit skvěle. Jenže samozřejmě to funguje i obráceně. Jako příklad by mi mohlo posloužit dnes recenzované auto. Je to sportovní kupé. Motor má skoro dvě stovky koní. Má pohon zadních kol. To by přece mělo být úplně boží, ne? Tak proč tedy nejsem z BMW 220d tak nadšený, jak bych asi měl být? Na tuto otázku se pokusím najít odpověď v dnešním testu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Na začátku nového milénia trojkové BMW povyrostlo natolik, že se vytvořila mezera pod ním, kterou bylo potřeba zaplnit. Tak vznikla řada 1. Bylo to auto přesně podle osvědčeného receptu BMW. Charakterní motory, klasická koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol. Plusem byla velmi rozumná velikost. Já navíc oceňoval i atraktivní vzhled. První jednička (E87) vznikla v éře kontroverzního šéfdesignera Chrise Baglea, ke které chovám, navzdory všeobecnému názoru fanoušků, poměrně velkou úctu. Bavoráky z té doby se mi prostě dodnes líbí, smiřte se s tím. Od jedničky tehdy vzniklo kupé (co vlastně není moc kupé, ale k tomu se ještě dostaneme) a kabriolet. Na eMkovou verzi dodnes spousta lidí (včetně mne) nedá dopustit. Druhá generace zachovala stejné hodnoty, přinesla uhlazenější design a sportovnější deriváty se tentokrát schovaly pod označení řada 2. Až třetí, tedy aktuální, vydání nejmenšího BMW znamenalo revoluci. Jednička dostala do vínku pohon předních kol a přišla o charakterní šestiválce. Nicméně nezoufejte, ještě pořád je tu dvojka. Obyčejná dvojka, žádný Gran Coupé, či Active Tourer. Prostě dvojka. A právě téhle „prostě dvojce“ se podíváme blíže na zoubek.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Jako obvykle začnu vnějším vzhledem a tentokrát se u něj trochu netradičně pozastavím. Takhle na papíře, když vám budu vyprávět o jednotlivých detailech, tak sám sobě navodím dojem, že se mi takové auto musí zákonitě líbit. Má typické ledvinky decentní velikosti. Má velmi dlouhou kapotu a krátké převisy na obou stranách. Má kabinu posunutou vzad, jak jen to jde. Je to kupé. Dobře není to kupé, je to tudor, ale na podstatě to nic nemění. Má agresivněji tvarované nárazníky, pro větší dravost. Prostě by se chtělo říct, že je tady všechno správně. Jenže ouha. Nemohu si pomoct, mně to prostě dohromady vůbec neladí. Nevím, jestli je to těmi malými předními světlomety, jestli za to může podivná šedivá barva, kterou obecně moc nemusím. Zcela určitě však za to mohou zadní partie, které mi k celkovému výrazu auta prostě nesedí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Zadní svítilny jsou zvláštní. Emkový nárazník bych si také odpustil, ty vertikální odrazky, nebo co to je, jsou jako pěst na oko. Navzdory dobrým ingrediencím je výsledek z mého pohledu nevalný a nedokázal jsem si za celý týden najít pohled, u kterého bych si řekl: „Jo, tohle vypadá super“. Čtyřkové kupé, na které mnoho lidí plive kvůli velkým ledvinkám, mi proti dvojce přijde jako krásné auto. Ještě, že uvnitř je vše v nejlepším pořádku. Do dvojky zatím nedorazila móda velkých displejů přes celou šíři interiéru a věřím, že většina potenciálních zájemců to spíše ocení. Pobyt v interiéru jsem celý týden opravdu užíval. Nízký posez, pohled na tu předlouhou kapotu, volant co padne skvěle do ruky. Jo, tohle BMW umí. Tady není místo ke kritice.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Dvoulitrový turbodiesel od BMW je skvělý motor. A je vcelku jedno, jestli se bavíme o základní variantě 18d, zkoušené 20d, O té jsem dokonce v loňském testu 320d prohlásil, že je to snad nejlepší motor, pro takový ten normální život. Má poměrně hezkých 190 koní a velmi slušných 400 Nm. K tomu můžeme připočíst i pár dalších koní (přesně 11) a newtonmetrů od mild-hybridního systému, který dokonale vyhlazuje hluchá místa v těch nejnižších otáčkách. S touhle motorizací absolutně není problém držet vysoké dálniční tempo okolo bájné hranice dvouset kilometrů za hodinu. Stejně tak není problém jezdit se spotřebou do šesti litrů. Jak říkám, je to naprosto ideální motor do reálného světa. A taky se naprosto zoufale nehodí do tohohle auta. Že to nedává smysl?

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Právě naopak. Jasně, když chcete, můžete i s 20d dělat hovadiny. Jeho 400 Nm umí překonat i přilnavost poměrně lepivých, zadních devatenáctek PZero, co byly obuty na konkrétním voze. Ano, nějaký rozumně nevelký kruháč zvládne i tohle auto objet dveřmi napřed. Ale charakterově se sem vůbec nehodí, třebaže se na poměry dieselů fakt hezky vytáčí až k omezovači. Nemá ten správný zvuk (repráčková show ve sportovním režimu je upřímně spíš k smíchu, než na pochvalu), je celkově prostě takový plochý. Není to ten motor, který by vás v neděli ráno donutil, abyste to pro rohlíky vzali tou delší cestou. Z hravého sporťáku, kterým by asi dvojka měla být, dělá vznětový motor spíš cestovní GT. A to mi přijde lehce zbytečné, k takovému účelu tu existuje čtyřková řada.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Nevhodnost motoru krásně vynikne, když si člověk vyzkouší možnosti a limity podvozku. Ten je totiž báječný. Navzdory M paketu není přehnaně tuhý a na nerovnostech nemlátí tak, aby vás to mělo rozhodit. Zároveň umožní takové to správně propojení s autem, které BMW umí. Cítíte, že v něm máte skvělou oporu. Podrží vás, když jde do tuhého, pobaví vás, když máte tu správnou náladu. Funguje přesně tak, jak očekáváte od sportovního BMW. Tohle mnichovští umí dokonale. Jenže ve spojení s naftovým motorem to prostě tolik nevynikne. Naopak, pokud jej budete využívat jako ono malé gétéčko, pak vám dost pravděpodobně přijde relativní ostrost podvozku možná trochu otravná, stejně jako tuhé a strmé řízení, vyznačující excelentní přesnosti. Přesně tyhle věci by vás přitom se zážehovým motorem naprosto okouzlily.

Verdikt

Dvojková řada ve variantě kupé, je takový malý dárek od BMW svým příznivcům. Je to auto, postavené přesně podle toho správného receptu, který dělá BMW tím naším oblíbeným BMW. Jen si ho pro rány boží kupte s benzínem. A je asi úplně jedno s jakým. Nafta, byť se jedná o fantastický motor sám o sobě, se do tohohle auta prostě a jednoduše nehodí. Já osobně bych si nakonfiguroval patrně nějakou 230i, bez M paketu a v co nejčernější černé, která by aspoň trochu zakryla designově problematické partie. A pak bych byl spokojený, jak želva a víc bych nepotřeboval. Měl bych totiž ideální auto.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 995 cm3
Výkon: 140 kW (190 koní) v 4 000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1 750 – 2 500 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 1 620 – 1655 kg 
Maximální rychlost: 237 km/h
0-100 km/h: 6,9 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná: 4,6 – 5,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,1 l/100 km
Cena základní verze (testovaná konfigurace): 1 040 000 Kč (1 585 146 Kč)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
31. července 2022, 09:32
4

No, silueta hezká, ale ten zadek, boha jeho to je ale hnusný;)

reagovat
af
afro-r1
31. července 2022, 12:15
1

On i ten predek neni o moc hezci....

Trinom
31. července 2022, 14:16
0

Předek je OK-ish. Zadek se fakt nepovedl.

Mechanik
31. července 2022, 15:02
-1

Mě to přijde ok, líbí se mi to, dál bych jiný nárazníky a bude to kočka, povedlo se

Zajda
31. července 2022, 18:39
4

Ve srovnání s novou 7er je tohle rozhodně světlejší chvilka bavorských designérů:-)

Mechanik
31. července 2022, 12:47
-13

Trochu přehnané, tolik negativního na tohle auto???
Měl jsi to nechat někomu jinému. V podstatě jsme se nic nedozvěděli, jen to že se ti nelíbí a že jsi nepochopil konkrétní setap.

reagovat
bitner
31. července 2022, 13:56
3

Naopak, autíckar je super v tom, že nepochvali vždycky všechno.

Daniel Borský
31. července 2022, 14:05
5

Potíž je v tom, že přesně já bych měl mít z redakce pro tenhle setup největší pochopení. Najezdím mezi 60-70 tisíci km ročně, často na delších cestách, na kterých si rád občas sjedu z dálnice na hezkou okresku, abych si zpříjemnil cestu. Teoreticky by tedy konkrétně tahle dvojka měla být naprosto ideálním autem pro mě. Ale prakticky by mě ani nenapadlo nad takovou konfigurací uvažovat.

Mechanik
31. července 2022, 14:58
-1

Mám E46 ci je to taky takový malý gt a celkem dost jich jezdí i v naftě. Určitě si to zákazníky najde, spousta lidí si to takhle nakonfiguruje a bude jim to sedět.
Myslím si že bychom si měli vážit každého takového auta a být vděční automobilce za to že do toho vůbec šla i když se to třeba nevyplatí. Asi je to spíš reakce spíš všeobecně, ani né tak na tvůj článek. Jen mě sere jak se tyhle auta hejtí, navzdory tomu že je to vlastně vyslyšení autíčkářů, třeba Supra, GT86, tohle a podobní. Příště se na nás ty automobilky vyserou a bude mě mít hovno.

Kuře
31. července 2022, 15:40
7

Nemám pocit že by novináři nějak hejtili Supru a Toybaru...

A nemám pocit že by Dan nějak zhejtil tohle. Jen řekl že je to hnusný, což je, a že se tam ten motor nehodí. Což nehodí...

Mechanik
31. července 2022, 16:29
-5

Dyť to hejtil každej, asi si četl jiný články než já, jinak nevím. A hejtí to i obyčejný lid, včetně některých majitelů, který to pak ztuňej do nesmyslů za nesmyslný peníze, který v součtu vedou třeba k 911, což pak nechápu proč si nekoupili radši rovnou Porsche.

Ju
Junior
31. července 2022, 13:50
1

hele ale to auto je takhle ošklivý schválně?
jakože z profilu super. Když si člověk odmyslí zadní světla.
Ale jinak pakárna z každýho úhlu.
Takový BRZ pro spořílky :D

Mimochodem, to samý si myslím o nových GLx. Nebo CLSu. Ty auta mi přijdou objektivně ošklivý. Jakože komu se to líbí? Třeba 7er FL x preFL mi přijde pořád jenom jako otázka vkus. Ale přechod 2019-2020 u GLE coupe, to se kurva líbí komu?

reagovat
Trinom
31. července 2022, 14:15
1

Pro spořílky? Tak proč stojí 1,5-násobek ceny Toyobaru?

Mrkef
31. července 2022, 14:28
1

Asi cílej na čínskou klientelu, jinak to nechápu

Ju
Junior
31. července 2022, 14:31
1

protože jsme v čechách, pořizovačka nikoho nezajímá. spotřeba, vo to tady běží.

Mechanik
31. července 2022, 15:16
0

To taky nechápu, jako kdyby spotřeba auta byl nějaký podstatný náklad na provoz auta, dyť je to jedna z mnoha veličin a určitě to není ta nejpodstatnější

Ju
Junior
31. července 2022, 15:45
1

no, nejpodstatnější možná ne, ale jedna z mála, která jde nějak zásadně ovlivnit.
To že je auto po 250kkm dobrý tak možná na magnet do hutí, je jistá veličina.
Ale jestli si těch 250kkm ujel za 6 nebo za 12, je jedna nová Dacie :-)


Mechanik
31. července 2022, 16:31
0

6 a 12 rozdíl ale nebude, spíš tak 6 a 8, což je tak 20t za rok, to je teda ranec no.

Ju
Junior
31. července 2022, 16:52
1

pro mě je to něco přes 40 :-)
btw. výraznou výhodou nafty je, že jízdní styl má pramalej vliv na spotřebu. Lítá to +- litr nahoru dolu, podle toho jestli se spěchá nebo klobouččí. U benzínu to tak zdaleka není.
Takže, ano, 340i a 340d může být rozdíl 6 a 8. Ale úplně stejně to může bejt 9 a 15.

Zajda
31. července 2022, 18:32
0

4válcovy dunivý diesel možná nemá charakter hodný sportovního kupé, ale 4válcový benzinový turbo mixér bez vykonové špičky by ho neměl taky.

Ju
Junior
31. července 2022, 18:44
2

a vona by to pak tak trošku byla supra žejo

XT
XTad
31. července 2022, 20:12
0

Maly bavoraky byly vzdycky osklivy. At uz kompakty, jednicky nebo dvojky.

beastar
31. července 2022, 22:54
4

Malý bavoráky jsou většinou hnusný mě se nelíbí ani třeba z3. Zas ale vždycky dobře jezdí. Viz třeba ten Compact. Jinak k té spotřebě. Junior má pravdu. Tohle je prostě daily car setup a tu spotřebu potom prostě řešíš. Tady se v diskuzi vždycky projeví kdo skutečně jezdí (40k ročně plus) A kdo popojíždí kolem bydliště. Plus... Kdo tu naftu, benzín musí platit. Já teď s tím Quattroporte při cestě do Francie from Sever Švýcarska při druhém tankování po cestě taky říkal v duchu. Do prdele kéž by to bylo v naftě a mělo o dva válce míň. Ono totiž je rozdíl jestli tě ta cesta na riviéru stojí 2500 nebo 7000. Teda pro mě jo. Asi mám podprůměrný příjmy;D

Ji
Jira24
31. července 2022, 15:55
-1

Zadání asi bylo udělat to zezadu podobný 124 Spider, akorát mnohem hnusnější ????

reagovat
beastar
31. července 2022, 22:46
6

Jak jsem velmi akčně komentoval na slovutném Insta. Retardovaný rejnok manta připlouvá. Jako co se mi líbí. Umím si skladovku za 1,2 představit. Sundat DPH a je to zajímavý řešení osobní mobility do města i mimo. 6 litrů na sto a skoro dvě stě kobyl. To jak známo v normálním provozu dostačuje a při ceně 2 eura litr je příjemná motorizace. Osobně zvracím z téhle rádoby cool barvy asi pro instalatéry. Mimochodem ti si to třeba v GB budou určitě rádi kupovat. Osobně bych šel asi do corporate bílé. Co je tradičně dost trumf... Interiér připomíná zlaté časy automobilů.

reagovat
Jakub Pospíšil
31. července 2022, 23:41
4

Souhlasím, odstín "novodurová roura kanalizační" jsem nechápal už před asi deseti lety, kdy začal být cool a ještě víc ho nechápu dneska, že se pořád drží. Občas to některý výrobce namíchá tak šikovně, že to auto pak vypadá jak v plniči.

Be
Beran
01. srpna 2022, 11:06
0

Ciste muj nazor:
Variace na tenhle odstin sedive se barevne hodi k cernym kolum a dalsim rameckum/listam. Tim, ze je v mode sportovni vzhled vytvoreny prave temahle cernyma "doplnkama", tak vyrobci potrebujou vhodnou svetlou barvu aby vynikly. Stribrna a bila jsou "fleetove", zluta uz je moc funky. Tak prisly s sedou zakladovkou, jako svetlou barvou at vynikne sportovni look a zaroven kompromisem jak se odlisit z davu bez pouziti kriklavych barev.
Obchodne super napad. Nastrikat auto levnou barvou (zadne metalicke trpytky, perlet, rozjasnovace) a nechat zakaznika prilatit za "sport paket".

riderhenry
01. srpna 2022, 11:31
1

Jo, určitě to není vysněné auto nějakého "petrolheda", ale zvládne určitě uspokojivě i zacházení a tempa, která by takový uživatel očekával. Samozřejmě ten motor na to není, na druhou stranu jsem v lepším čtyřválcovém ropáku asi nejel, co se týče nějakého slušného poměru různých parametrů. Takže když už teda tento objem a palivo, tak asi jo. Ale k autu to moc sedět nebude, jelikož na dlouhé přesuny bude lepší 3er, ideálně samozřejmě 5er se stejným motorem. Ale to je o penězích. Auto se mi nelíbí, ale hnusné mi nepřijde. Nevadilo by mi v tom jezdit (z pohledu designu). Myslím, že jak BMW, tak i jiní výrobci umí vyrobit daleko větší šílenosti.

Když budeme hodnotit takovou optikou, kdy máme zadání podobně velkého auta s naftovým čtyřválcem, 220d bude vycházet dobře. Že BMW nabízí zajímavější specifikace je věc druhá.

esmo
01. srpna 2022, 06:49
1

120d jezdí hodně, dokážu si představit, že bude jezdit relativně dost i 220d. Chlap to koupí ženské, bude mít stylový kupátko, proč ne.
Ale jinak je to ošklivý, a náznak powerdome na kapotě je absolutně k smíchu.

reagovat
mariov8
01. srpna 2022, 09:08
0

Tak 10 let dozadu jsem se "omylem" objevil na zákaznických testovacích jízdách BMW. Snad to bylo u příležitosti uvedení řady 4. Já, přiznivec silných ale usedlejších a nenápadných sedanů a kombi. Agrární 330xd, zklamání, X5 ??? no není můj šálek kávy, nějaké ty 4 s interiérem který já nerad a pak tam bylo 235i M. Nebo jak to bylo tehdy označeno, no přijel jsem na další change point s rohlíkem. Jak by řekli motorkáři. Ještě jsem si to auto nemusel obouvat, tak mi nevadilo, že je trochu menší. Ale každý metr jízdy jsem užíval!

reagovat
krab
01. srpna 2022, 14:39
0

Jak se tu kritizuje ten design, tak překvapivá věc je, že když jsem toto auto (M240i xDrive) viděl pak doopravdy a ve fialový metalíze, tak mi přišlo daleko zajímavější než to vychází z jakýchkoli fotek. Trošku faux pas je ta vysoká hmotnost všech těchto menších BMW. Ale to je konstrukční věc, ostatně vždyť už i dneska opěvovaná M3 E46 vážila 1570 kg. A tato M240i xDrive je podle údajů výrobce něco jako 1780 kg ... 220d je 1620 - 1655 kg jak se tu píše. V Mnichově snad do těch karoserií zapékají olovo :-D

reagovat
esmo
01. srpna 2022, 18:54
0

Olovo volovo. Nevíš jaká je hmotnost s manuálem a zadokolkou? 230i tedy?

Zajda
01. srpna 2022, 18:59
0

To je teda zajímavý vývoj.
Dohledal jsem ze zajímavosti hmotnosti bez řidiče:
E32 730i - 1600 kg https://www.automobile-catalog.com/car/1988/267350/bmw_730i_automatic_cat.html
E46 M3 - 1495 kg https://www.automobile-catalog.com/car/2001/276155/bmw_m3.html
G42 220d - 1580 kg https://www.automobile-catalog.com/car/2022/3008765/bmw_220d_coupe.html

af
afro-r1
02. srpna 2022, 19:11
0

Necelych 1600kg ma E46 kombik s benzinovym trilitrem a skoro veskerou vybavou. M3 bude spis tech 1495kg.
Ona i ta vybava muze nejakych 100kg udelat...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem