Dnešní snílek řeší skutečný automobilový požadavek našeho redakčního kamaráda Davida, alias Chrochty, který by si rád pořídit automobil se stahovací střechou. Chce ho používat na každodenní ježdění po Praze a občasné výlety, a to po celý rok. Vůz navíc bude stát u paneláku na sídlišti, takže by do něj nemělo téct a také by to neměl být žádný unikát, u kterého by obrečel každý nový šrám. Co se pohonu týče, ideální by byl nějaký jednoduchý, ale nepříliš užraný benzín, nebo případně LPG, spřažený výhradně s automatickou převodovkou. Místa k sezení by měla být ve dvou řadách s tím, že vzadu se sice s pohodlím nepočítá, ale alespoň nouzově by se sem měl být schopný vmáčknout třetí pasažér. A kdyby se to celé vešlo někam mezi jeden a dva průměrné platy, bylo by to úplně ideální.
Pokud si říkáte, že na tohle zadání pravděpodobně neexistuje uspokojivá odpověď, vězte, že ani já po dlouhém hledání nejsem zcela přesvědčen o tom, že se takový vůz dá najít. Ale pár více či méně kompromisních nápadů bych přeci jen nakonec měl. Tak s chutí do toho, ponořme se do vod kroutících se karoserií, vlhkých koberečků a potrhaného plátna.
Francouzská elegance
Nejprve si odbydeme vozy ze země bílé vlajky. Otevřené vozy vyráběly v posledních dvou dekádách všichni tři velcí hráči na místním trhu – Peugeot, Citroën i Renault. A u každého z nich najdeme něco, co podmínky jakž takž splňuje. Peugeot 307 CC vypadá i dnes, po dvou dekádách od počátku výroby, poměrně svěže a moderně. Obzvláště starší verze před faceliftem zestárla vcelku do krásy. Benzínové dvoulitry montované do těchto kabrioletů sice nebyly vyloženě úsporné, ale kombinovaná spotřeba kolem sedmi litrů je pořád docela hezká hodnota. Problém ale nastává, když se začneme poohlížet po automatické převodovce. Drtivá většina exemplářů je vybavená manuálním pětikvaltem, automat v současné době není v inzerci ani jeden.
Posuňme se k Citroënu. A jestli si říkáte, že si otevřený vůz se “smrčkem” ve znaku nevybavujete, patrně by z vás byl redakční kolega Jarda Soukup velice smutný. Kdo by mohl zapomenout na Pluriel? Vůz tak nesmyslný a bizarní, že ho prostě musíte mít rádi. Co na tom, že když vyrazíte na výlet bez střechy a začne pršet, musíte vztyčit stan a čekat, až se mraky přeženou, nebo že je po sundání střechy potřeba někam schovat dva více jak metr dlouhé kusy karoserie. Vlastně hodně na tom, chcete-li Pluriela používat jako skutečný automobil a ne jako zábavný program na sobotní odpoledne. Tak popojedem.
Renault nabízí asi nejrozumnější vůz. Otevřený Megane s pevnou skládací střechou sice trpěl na problémy poddimenzované elektroinstalace, konkrétně systému stahování střechy a oken (což je u kabria celkem problém), ale většina vozů už by měla mít tyto bolístky vyřešené. Kromě toho je u Meganu nutné udržovat v kondici všechna těsnění, protože má celkem sklony k zatékání. Benzínový dvoulitr je ale naštěstí celkem spolehlivý, podobně jako ostatní díly, které má kabriolet společný s výchozím modelem. Tohle by možná nemusela být špatná volba
God bless America!
Kabriolet, benzín, automat – to má přeci jasné řešení. Něco z Ameriky. Není to tak dlouho, co byl omlácený LeBaron nebo první Stratus nejlevnější vstupenkou do světa vozů bez střechy. Jenže LeBarony už jsou všecky buď moc hezké, investiční a veteránské, nebo sešrotované. Stratusy, potažmo modernější Sebringy sice v rozpočtu najdeme, ale jak známo, automat se u nich dal pořídit jen v kombinaci s nespolehlivým šestiválcem. Ano, do auta se montoval i povedený čtyřválec Mitsubishi, ale ten šlo koupit zase jen s manuálem. On David konec konců už jednoho Sebringa má – s přidřeným motorem. Nechcete ho někdo na díly? Levně?
No ale nevadí, otevřené vozy za oceánem nevyrábí jen “cháčko”, ale i jiné automobilky. Občas inzertní vody vyplaví šestiválcového Mustanga z devadesátek, takový ten ocucaný bonbon, za cenu hluboko pod “kilem”. Jenže ačkoli je Mustang prý legenda, je to i docela krám. Střecha generace Super new netěsnila moc dobře ani jako nová a šestiválcový čtyřlitr Cologne kombinuje “to nejlepší z obou světů” - žere jako osmiválec a jede jako čtyřválec – to jsme konec konců probírali v článku o novější generaci.
Německý tým
Překvapivě širokou nabídku levných aut bez střechy najdeme i u německých výrobců. Z důvodu požadavku na levné díly a provoz jsem nenápadně vyřadil prémiové značky – určitě chápete, že pořídit si staré auto s původní cenovkou vysoko nad milionem, nacpanou tehdy nejmodernější technikou a doufat, že všecko poběží jak má, je dost naivní. Naštěstí jsou tu ale i lidovější značky. Volkswagen má v ohni hned dvě zajímavá želízka – pod hranici sta tisíc už se objevuje několik celkem použitelně vypadajících Eosů s benzínovým dvoulitrem, nebo jedna-čtyřkou TSi, kromě toho se najde i pár zachovalých New Beetlů. Podobně jako u Peugeotu, i tady převažují vozy s manuálem, automatů je jen pár a vzhledem k pověsti starých Volkswageních dvouspojek si nejsem úplně jistý, že je to dobrý nápad.
O trochu rozumnější by snad bylo pořídit Opela. Ano, je to k nevíře, ale i tato značka představující destilovanou nudu a rezignaci na jakoukoli invenci nabízela ještě relativně nedávno otevřené vozy. Nejmodernější Cascada si sice cenu drží ještě vysoko, dost mě ale překvapilo, jak levně se dají nakoupit Astry TwinTop. Opět je jich sice většina v manuálu, ale najde se i pár automatů. Jen je potřeba se vyhnout robotizovanému pětikvaltu Easytronic, který nefungoval dobře ani když byl nový.
Skandinávský švih
Samozřejmě mě hned napadlo Davidovi doporučit Volvo C70, auto, které jsem svého času koupil asi za padesát tisíc, pak ho prodal a pak si znova koupil skoro to samé. Stran spolehlivosti a odolnosti proti zatékání se na trhu plátěných kabrioletů jen těžko hledá vůz, který by Volvo zastínil. Pětiválce jsou charakterní a mají příjemný zátah, navíc bývají často spřaženy se spolehlivými hydroměniči od Aisinu (těmi čtyřkvaltovými, pětku naopak raději nebrat). Jenže dost žerou. Pod deset se s automatovým Volvem dá jezdit asi jen dálky a ještě s velkou dávkou sebekontroly a odříkání. Ve městě si vezme klidně kolem patnácti. Volva lze ale vcelku snadno zplynovat a dokonce se jich pár v inzerci nachází. To by možná byla cesta. Nevýhody? Snad jen torzní tuhost karoserie a ceny unikátní karosařiny, ale to je komplikace provázející většinu čtyřmístných kabrioletů.
Teda kromě Saabu 9-3! To je jedno z nejpevnějších čtyřmístných otevřených aut, jaká jsem kdy řídil. Ačkoli Saaby trochu předchází pověst “mrtvé značky” a zkazky o tom, že na ně nejde sehnat žádné díly, skutečnost je o poznání méně dramatická a myslím, že co do dostupnosti si nemají co vyčítat s výše zmíněným Volvem. Přeplňované čtyřválce z dílen GM (na vrcholné V6 by rozpočet nestačil a je jich málo) sice nemají tolik charakteru, jako řadové pětky Volvo, ale žerou o kus méně při srovnatelných výkonech. Já osobně bych tak v tomto dilematu dost možná nakonec sáhl právě po nějaké trochu otlučené 9-3, nebo starší devítistovce.
A co byste Davidovi doporučili vy, milí čtenáři? Máte nějaký tajný tip na levné automatické kabrio? Neprodáváte někdo náhodou takový vůz? Svěřte se do komentářů.
cPetan
06. 9. 2024, 22:20 1 reagovatPřijde mi jako hloupost vyřadit "prémiové" Němce. E36 i E46 s chudoválcem se dá pořídit pod kilo. Automaty se také objevují v nabídce. A díky tomu, že většina dílu je shodná s ostatními karosářskými variantami, tak je jich dost. A ani nová druhovýroba nestojí čerta
kotzitzaq
07. 9. 2024, 08:49 1Zrovna procházím podobným trápením, jelikož Rover se přesunul v rámci rodiny k novému uživateli a cabrio je sice úplně debilní věc, ale chybí mi. Jen jsem vyřadil automat (ikdyž by nevadil), nepotřebuji to jako daily a jsem omezen délkou pod 4,5 m (garáž).
E36 a E46 se sice v inzerci sice najdou, ale ta kategorie okolo 100k je často ve stavu “vozidlo lze přesouvat za pomoci smetáčku a lopatky”. A pokud to ještě není tak strašné, tak po první sezóně venku určitě bude. Audi A4 je v této cenové hladině často s automatem, ale nejčastěji 2,5 TDI, takže ne. CLK bude s korozí horší, než BMW.
Pokud by zadní místa byla skutečně jen nouzová, jako městské postrkovadlo by mohlo být variantou první MINI R52. Jen najít ho s automatem (který má navíc spolehlivost s otazníkem) bude dost obtížné. Občas se v automatu lehce před kilo najde i Fiat 500C, což je do města taky super volba. Jen to není tak úplně chlapácký kabriolet :-D
Testeuros
08. 9. 2024, 12:58 0Náhodou se dá jednou za čas sehnat 1.8T v manuálu do či okolo sta tisíc. Jako třeba tahle.
https://auto.bazos.cz/inzerat/190243619/audi-a4-cabrio-18-t.php
Janus
15. 9. 2024, 17:18 0Mám Audi 80 a je v ní sakra málo místa - když je vzadu dětská sedačka, tak se před ní posadím jen s koleny pod bradou. A vzadu je to i úzké… proto jsem pak přikoupil ten LeBaron, jak píšu níž
Iskar
07. 9. 2024, 09:30 0 reagovatDo zoznamu pridávam aj Chrysler PT Cruiser 2.4 (prípadne 2.4 Turbo) - vyzerá síce zvláštne, nie je ktovieako spoľahlivý a so spotrebou nejde pod desať na sto ani v atmosférickej verzii, ale do tohto výberu sa jednoznačne hodí. :)
https://www.sauto.cz/osobni/detail/chrysler/pt-cruiser/193375827
https://www.sauto.cz/osobni/detail/chrysler/pt-cruiser/206879469
jazet
07. 9. 2024, 17:28 5 reagovatJá bych Davidovi doporučil, aby si přišetřil.
chrochta
07. 9. 2024, 20:07 1A na co konkrétně?
Jakub Pospíšil
07. 9. 2024, 21:43 0Na Miatu!
chrochta
07. 9. 2024, 22:28 0To je moc kapesní a pokud to nemá drivetrain z camara, tak to není v automatu :-)
Marek Brunner
08. 9. 2024, 00:43 2To se pleteš, všechny gen se dají sehnat v automatu. Je jich teda z dobrých důvodů málo…
Přišetřit na Lexus SC430! Je to krásné (já vím, že mám divnej vkus), osmiválcové, hrabe to zadníma a ten automat není špatnej. Celý to je skvělý prostě a nestojí to majlant, dá se sehnat od 200k.
chrochta
08. 9. 2024, 20:35 0To vypadá jako skvělý auto. Ale ty za 200 nejsou v nejlepší kondici. Lepší kusy jsou ke 3 kilum. A to za daily driver fakt nedám.
Marek Brunner
08. 9. 2024, 20:53 0https://auto.bazos.cz/inzerat/189167317/lexus-sc430-v8-rv-2003.php
tohle jsem měl přesně na mysli, vypadá to slušně a při troše snahy a smlouvání se cena těm dvou kilům třeba přiblíží.
HonzaM
09. 9. 2024, 09:01 -1Když teda kábro na denní ježdění, přihřeju si trochu svojí polívčičku... Jasně, není úplně za lidovku ale zase to není ležák - pět let běžně provozovaný kousek s 3.7l V6 (brácha od 370Z), trochu mladší než SC ;) a připravené pro celoroční provoz.
https://www.sauto.cz/osobni/detail/infiniti/g37/206809182
rivka
09. 9. 2024, 10:11 1Ta polívčička, obávám se, nejdříve schladne, pak zestudení a nakonec zamrzne, vzhledem k tomuto Chrochtově požadavku: "A kdyby se to celé vešlo někam mezi jeden a dva průměrné platy, bylo by to úplně ideální." ;-)
bitner
07. 9. 2024, 23:40 3 reagovatJako cabrio f plynu, to už je moc i na mě.
Opelfahrt
08. 9. 2024, 00:53 4Jo a ještě k tomu před panelákem a pětimístný. Někteří lidi by fakt chtěli všechno za co nejmíň peněz, nejlíp zadarmo a je jim úplně jedno, že to prostě neexistuje.
chrochta
08. 9. 2024, 20:29 0Čtyřmístný, pět nepotřebujem. A existuje, ale nejsou moc častý.
Michal Lenc
11. 9. 2024, 15:53 0Já bych k tomu, abych mohl vyvézt celou rodinku třeba pětimístné cabrio potřeboval. Ale na nás otce od velkých rodin bohužel žádný z výrobců nemyslí.
kotzitzaq
13. 9. 2024, 15:20 1Pětimístná cabria tady proběhla diskuzí nedávno - z klasických by tam asi byla nějaká starší amerika a nebo je údajně pětimístných pár Audi A4. Potom už jen něco, co cabrio úplně není - např. auta s "faltdachem" (DS3, Berlingo, Felicia BlueSky...) a nebo zabrousit do sfér SUV. Např. první generace LR Freelander měla jako třídvířko sundávací díly střechy a přitom stále pět míst. Občas o něm uvažuji jako o autě do garáže na chalupě - kombinace "trochucabria" / pracovního pickupu (střecha dolů+zadní sedačky ven) / expedičního vozidla. Jen ta spolehlivost mne odrazuje.
Testeuros
08. 9. 2024, 12:58 0 reagovatDivím se rozhodnutí se vyhnout klasické volbě ala 3-er (i když tady je pravda, že to bude v hodně... specifickém stavu), A4 (no, tady asi nic jiného než B6ka nebude možností), nebo CLK (i když tam je otázkou, kdy jsem naposledy viděl pěkné CLKáčko v kabriu), neboť jsem sám měl po prodeji osmdesátky stejné dilema. Nakonec jsem sehnal A4ku s 1.8T pod sto tisíc. Je pravda, že jich moc pod sto tisíc (krom šestiválcových TDI) nebývá, ale třeba teď je na prodej jedna za devadesát tisíc. A vypadá jako kousek, který není skládačka vícero aut (jen nevím, jestli má automat, nebo manuál, ale tak za zkoušku v podobě telefonátu nic nedá). A pokud chce skutečně uspokojit své masochistické chouty a trvá na automatu (narozdíl od jednoho z nejlepších manuálů, co jsem za těch pár let řízení různých verglů zažil), tak je zde i správná úlitba masochismu - variátor. :D
https://auto.bazos.cz/inzerat/190243619/audi-a4-cabrio-18-t.php
O to víc se divím tomu, že je zde uvedený Eos, kterému jsem se vyhýbal jak čert kříži. Nabídka motorů žádná sláva, nebylo jich moc vyrobeno (z toho pramenící problémy shánění dílů), komplikovaný mechanismus střechy (kde prostřední skleněná část funguje dokonce jako střešní okno). Přitom to je auto, které dle mého mohlo krásně fungovat jako ultimátní kupé-kabriolet.
A teď vážně - ať si našetří dalších 15-50 tisíc a může vybírat z mnohem zajímavější selekce. Jmenovitě právě šestiválce u B6kového kabria, kde nebude mít problém najít skutečně slušný kousek s automatem. Ta auta se pohybují na svém cenovém dně, přitom jich bylo vyrobeno hodně (minimálně ve srovnání s osmdesátkou, nebo již zmíněným Eosem) a je stále z čeho vybírat. Jako třeba tenhle kousek, který se sice trochu vzdaluje cenové hladině, ale dokonale popisuje pointu tohoto odstavce - nekupovat nejlevnější kousky, když fakt pěkná auta jsou jen o něco málo na koupi dražší. Při pozdějších pokusech o uvedení do lepšího stavu mi dotyčný poděkuje.
https://auto.bazos.cz/inzerat/190418701/audi-a4-cabrio-24-v6-automat.php
chrochta
08. 9. 2024, 20:32 0A4 s 1,8T už jednu provozujeme, vlastní to má lepší polovička. Ten variátor mě v tom baví. Ale nejsem si jistej, že chci kupovat ještě jednou to samý.
StreetPro
09. 9. 2024, 10:18 0https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=362417110&c=Cabrio&con=USED&fr=2005%3A&isSearchRequest=true&ms=9000%3B%3B%3B&p=%3A10000&ref=srp&refId=d32011f8-f661-004e-954a-74ea63663981&s=Car&sb=rel&searchId=d32011f8-f661-004e-954a-74ea63663981&tr=AUTOMATIC_GEAR&vc=Car
StreetPro
09. 9. 2024, 10:20 2 reagovatFord Focus rovnou v plynu?
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=402172396&c=Cabrio&con=USED&fr=2005%3A&isSearchRequest=true&ms=9000%3B%3B%3B&p=%3A10000&ref=srp&refId=d32011f8-f661-004e-954a-74ea63663981&s=Car&sb=rel&searchId=d32011f8-f661-004e-954a-74ea63663981&tr=AUTOMATIC_GEAR&vc=Car
chrochta
10. 9. 2024, 07:07 0Ten je pěknej. Focus je boží v tom, že má nesmyslně velkej kufr i když je střecha dole.
Dík za tip.
Bigg.I
09. 9. 2024, 13:35 1 reagovatCabrio Focus
https://auto.bazos.cz/inzerat/189980324/ford-focus-ford-focus-20i-cabrio-automat.php
JL
09. 9. 2024, 15:29 0 reagovatTady taky přispěju. I pokud by byl za rok jediný slunečný den, tak kabrio potřebuješ.
V téhle cenové relaci bych se díval spíš po jednoduché technice. Jednoduchý podvozek v dobrém stavu bude lepší zážitek, než vylítaný BMW. Navíc v pár měsíční sezóně nechceš řešit 2 měsíce servis. Pokud má rozpočet na koupi kilo, tak tipuju, že na servis to bude něco mezi 0 a 20. Což zahučí do jakéhokoliv auta jenom za gumy a nějaký základní servis. Takže nevymýšlet blbosti a užít si nebe nad hlavou.
Ze zkušenosti doporučím Astru, ať už G nebo H. Obojí s benzínovou 1.8. Spotřeba není úplně nízká, výkon žádný zázrak, ale je to spolehlivá technika a svižně se jezdit dá. Navíc dokážeš sehnat pěknou výbavu (obzvlášť Cosmo s odvětrávanými sedačkami). Pokud bys šel po výkonu, tak dvoulitr turbo Z20LET, ale to už může být kasička. S háčkem se dá fungovat v pohodě celoročně. A obě auta jsou hezká jak se střechou, tak bez. Což se o většině hrbatých kabrií z hatchbacků říct rozhodně nedá.
Oris
13. 9. 2024, 09:00 -2 reagovatstarý mercedes benz SLK https://www.sauto.cz/inzerce/osobni/mercedes-benz/slk?razeni=od-nejlevnejsich
Jyrki
13. 9. 2024, 19:43 1ale to odporuje zadání například v tomto: "nouzově by se sem měl být schopný vmáčknout třetí pasažér"
Janus
15. 9. 2024, 17:15 0ten “třetí pasažér”, nemýlím-li se, může legálně jen do Jeep Wrangleru, nic jiného myslím nemá pět míst a sundavací střechu zároveň…
chrochta
19. 9. 2024, 14:51 0Tři znamená, že se do toho vejdou 3 lidé, nikoliv 5. Tím odpadají 2 místná kabria, tedy roadstery.
Janus
15. 9. 2024, 17:11 1 reagovatV úvodním článku byly podle mne nepřesně zhodnoceny a odmítnuty levnější ameriky. Jasně, kastle se tomu kroutí, jízdní vlastnosti to nemá, motory spíš letargické, zato ale s větší spotřebou… Interiér v sobě nezapře jistou “traktorovitost” co se použitých plastů týče, u ovladačů nečekejte takové to německé exaktní cvaknutí…
ALE:
- je v tom hodně místa (sednu si za sebe a přitom si vpředu natáhnu nohy)
- i se složenou střechou rozumný kufr
- celkem levný servis a moc se to nesype
… dá se to pořídit za ty “dva platy”: Baron, Sebring… možná Camaro, F-Bird. Mám Barona z roku 1989, vzhledově se mi líbí, sedí se v tom pohodlně, i bez windschottu do toho moc nefouká, v zimě rychle topí, jednu dobu jsem tím jezdil jako daily a kromě dlažby v pražském centru to byla pohoda…
Takže bych tento segment nezatracoval.
chrochta
19. 9. 2024, 14:54 0Barona a sebringa jsem měl. Camaro v kabru jsem za dobrý peníze dlouho nepotkal, to ani V6.