načítám data...

Auto nebo byt v Brně? Aneb jak se rozhodnout (ne)rozumně

Pro někoho složitá otázka, pro nás však jednoduchá. Pořídit si auto nebo byt? Vzhledem k tomu, že s bytem se nedá jezdit, je odpověď snad jasná…

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Auto nebo byt v Brně? Aneb jak se rozhodnout (ne)rozumně

Možná tyto problémy řeší více z vás. Koupit si auto nebo se zachovat jako rozumný člověk a investovat do důležitějších a dospělejších věcí, které nejspíš i více vydrží? V poslední době se v mém blízkém okolí objevilo hned několik lidí, co řeší tak těžká dilema, že bych to s nimi snad ani neměnil. Ještě aby, já jsem takových nepěkných dospěláckých rozhodnutí ušetřen a jsem rád. Alespoň prozatím… A ačkoli neumím poradit se situací na trhu s nemovitostmi, pokud chcete auto, nejspíš dokážu vymyslet něco, v čem se vám bude hezky jezdit. A proto si dnes představíme pár životních situací doopravdických lidí a možná řešení.

P.S.: Pokud máte pocit, že mě inspirovaly i česká automobilová meme, máte naprostou pravdu.
Následující postavy jsou smyšlené a jejich podobnost s reálnými postavami v mém okolí čistě náhodná.

Zdroj: Česká automobilová meme

Dějství první. Auto nebo byt?

Pokud je vám něco málo pod třicet a máte stálou práci, nejspíš uvažujete o tom, že zakoupíte sobě nemovitost. Namísto nájmu budete dalších 30 let splácet hypotéku a budete mít pocit, že jste ve ‚svém.‘ Pro spoustu lidí je to jen logická posloupnost ve stylu ‚Postav dům, zasaď strom, zploď syna‘. No jo, ale co s tím cool autem, co chcete do třiceti mít. V tomhle případě je broušení inzercí snadná záležitost. Zadáním je totiž Mustang. Rok 2005 až 2014. Na motorizaci až tak nesejde, jen ať to má kožené sedačky a není to červené. A rozpočet řekněme desetinu hypotéky, takže do 400 tisíc. Ach, jak snadné.

zdroj: bazos.cz

První a nejslabší možností by byl nějaký ten šestiváleček. Pravověrní fanoušci už sice žhaví klávesnice, ale na každodenní dojíždění do práce bude ta třisedmička naprosto dostačovat. A ideální inzerát je přímo tady. Ročník 2013, bílá barva, jen ty kola bych z toho ukopl ještě dřív, než bych vůbec dojel domů. To šlo samo…

zdroj: bazos.cz

Druhou možností pro fajnšmekry by bylo jít aspoň do toho manuálu. 300 koní v podání šestiválce sice není ten největší oheň na světě, ale pro šikovného člověka to bude na takové to denní ježdění naprosto dostačující záležitost. Tento černý kousek z roku 2012 je sice inzerován jako GT (California), z čehož je pravda leda ta zmínka o Kalifornii (Přední grill odpovídá California specialu z 2012), nicméně má relativně nízký nájezd, manuál a zadní světla, která jsou hezčí než u toho prvního. A protože mám dojem, že ho na bazoši nevidím poprvé, tak by se třeba dala i nějaká ta slevička.

zdroj: bazos.cz

Třetí a zcela logickou možností by pak byl nějaký ten osmiválec. Přidáme na věku a hned se nám v nabídce objeví starý dobrý Modular o objemu 4,6 litru a stejném výkonu jako šestiválce zmíněné výše. Nejlépe z několika nabízených kusů vypadá tento. Šedivá folie by sice mohla skrývat nějaké bývalé šrámy, ale z popisu to vypadá, že majitel byl fanošuk Mustangů a staral se. A trochu i upravoval.

zdroj: bazos.cz

Pak tu ale máme vždy nějakou jinou cestu. Co je další automobil, který má stylu na rozdávání a na dojíždění do práce by nevadilo, že nemá V8? Ano, velmi správně tam vzadu. Challenger! Tento oranžový kousek vypadá stejně dobře jako osmiválec a až do chvíle, kdy nastartujete, nikdo nic nepozná. A přiznejme si, lidé v kancelářích stejně dost často netuší, jak mají ty osmiválce znít. Challenger má oproti Mustangu výhodu v tom, že zadní sedačky nejsou tak úplně za trest a jeho podvozek je taky trochu lepší než tuhá zadní…

Dějství druhé: Zábavný daily driver nebo auto pro radost?

Máte hypotéku, děti, ale přecejen vám přebývají nějaké ty peníze, se kterými by se dalo něco dělat. Ale také rodinný kombík, který začíná dosluhovat. Co s tím? Jsou tu dvě možnosti. Buď si koupit auto pro radost a kombík opravit či vyměnit za jiný anebo zakoupit sobě kompromisní zábavné auto pro denní provoz. Ale jaké jsou požadavky? Motor, respektive alespoň šestiválec. Nemusí to do světa úplně řvát, že je to rychlé. A rozumné stáří. Ale… co je to vlastně rozumné?

zdroj: bazaramerik.cz

Muset si vybírat zábavný daily driver a mít po ruce necelé tři stovky tisícikorun, šel bych si pro Mercury Marauder. Ano, já vím, že už jsem s tím trapný, ale v konkrétní situaci jde o člověka, který má ameriky rád. Osmiválec, 300 koní a pocit, že máte sleeper, protože kdo by sakra čekal, že ta debilní americká krabice vystřelí dopředu s takovouhle razancí by za to stál. A já bych nejspíš každý den záviděl. To je samo o sobě dost motivující, ne? 

zdroj: bringatrailer.com

Pokud bychom se bavili o tom, že děti nemusí mít pro nastupování svoje vlastní dveře, uvážil bych ještě Pontiac GTO. Kupé, šestilitrové LSko, co víc si člověk na prahu krize středního věku může přát? I Jeník potvrdí, že osmiválec od Chevroletu je řešení všech problémů stáří. Jenže, kde ho sehnat?

zdroj: bazos.cz

A tady moje nápady na rozumné daily končí. Nezbývá se než smířit s opravou či výměnou kombíku za jiný. A nákupem auta pro zábavu. A nebylo by to nic jiného než auto z plakátu, respektive z plochy monitoru. Pontiac Firebird třetí generace. Ale jak brousím inzerci, nikde nic kloudného není. Bílý Trans Am z Hodonína je koukatelný z pěti metrů a z větší blízkosti se nezakryje koroze, fakt že bylo nabourané na čumák, a ne zrovna dobře opravené, a i to, že folie, kterou je pokrytý, se začíná loupat. Po krátké prohlídce jen říkám ‚Nedík‘ a upalujeme od auta pryč. Naštěstí tu máme fóra, a tak se snad problém s Firebirdem brzy vyřeší. A přinejmenším do podzimu by to vyřešilo i problém rodinného vozu. Člověk v dnešní době často může pracovat z domu a když už by jel, aspoň by měl radost…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ca
Cartman
25. srpna 2020, 05:18
0

Hezky, diky. Tohle resim posledni dobou furt.
Hele, ten Marauder vypada fakt super, ale pravidelne z inzerce mizi, aby se objevil za tyden nekde jinde. Nevite nekdo proc?

reagovat
František Čáslavský
25. srpna 2020, 09:49
1

Protože slovenský papíry a všichni se toho bojej.

lu
lumix
25. srpna 2020, 06:04
6

Tak ty novější Mustangy to je nic moc, vubec se mi (Hlavně ty od roku cca 2005?), navíc jich tu jezdí až nějak moc jsou a často až kolotocarsky nazdobene, to už by byl lepší ten byt. Kolega co jezdí pravidelně pracovně do US prohlásil, ze tam s tím jezdí důchodci do Walmartu.

reagovat
fortress
25. srpna 2020, 08:13
0

No za ty peníze nebude ani slušný auto ani byt (pokud teda nechceš bydlet v Krupce nebo Janově). Ty mustangy S197 jsou z drtivý části zbořenky dotažený z Litvy a V6 neposkytujou dynamiku ani na úrovni základních hothatchu.

reagovat
Pochtli
25. srpna 2020, 08:56
6

Sorry, ale mít holou prdel (čti "hypotéka na krku"), tak určitě nepůjdu do nějaké exotické ameriky (mercury, pontiac), natož za 300t (+50-100t na další servis).. Místo toho raději kouknu po nějakým zajímavějším úlovku okolo 100-150t.

reagovat
Sa
Sato
25. srpna 2020, 09:27
0

Nejaké zaujímavé tipy v tom rozpočte? zadokolka ma napadá napr 325ti, z predokoliek napr type r ep3?

Pochtli
25. srpna 2020, 17:06
0

Okolo téhle sumy už se dá buď obyčejná mx-5/bmw E43 nebo třeba zajímavější vergly z 80-90. let (toyota MR2, volvo 480, smart coupé). Ale to je o preferencích daného jedince.

Jo
José Jiménez
25. srpna 2020, 10:20
6

Celé je to úplně blbě,tady nejde o to jaké auto. Tady jde o to proč sakra kupovat byt v Brně :-D

reagovat
krab
25. srpna 2020, 10:37
-1

Přesně tak ... jsem se teď taky fakt zasmál. Říkal jsem si, proč sakra kupovat Mustang se šestiválcem, ale byt v Brně, to je další level...
Někdy si ale říkám, že je asi vlastně dobře, že se na auto nedá vzít hypotéka, protože kdyby jo asi by nás dopadlo dost hodně špatně, ve stanu pod mostem, ale po boku starého toho času nefunkčního Ferrari Testarossa :-D

Jo
José Jiménez
25. srpna 2020, 11:07
1

Jaký stan? Za cenu stany by byla sada svíček a pár litrů benzínu.

Ven cos
25. srpna 2020, 16:58
1

@Krab
Ty si děláš prdel, ale svýho času takovej jeden podivín(ano v Brně) existoval, jezdil Jaguárem XJS V12.

František Čáslavský
26. srpna 2020, 09:59
0

Teď jezdí ve Firebirdu ;)

ro
rock
26. srpna 2020, 10:55
0

to krab:
"je asi vlastně dobře, že se na auto nedá vzít hypotéka"

Dá...
Ale vesměs ručíš nemovitostí, takže dilema z článku to neřeší, páč dotyčný nemovitostí nedisponuje.

krab
26. srpna 2020, 11:05
0

Jasně, že se dá vzít různej druh půjček... Já to psal spíš jako fór ještě trochu v kontextu, že si vždycky vybavuju vyprávění (říká to často i veřejně) Honzy Červenky jak si na každé pěkné sportovní auto co měl prostě půjčil, jinak by ho neměl. A nějak mu to vycházelo většinou asi... a má teď toho Ibalgina, 964 z doby, kdy se daly průměrný stavy koupit fakt levně. Na tohle jsem byl vždycky posera... Jsem prostě radši čekal než našetřím a pak koupil a některý auta už mi jistě utekly. Ale to je život.

Možná jsem rozmazlenec, ale na Mustanga 5 generace bych si nepůjčoval, to si myslím za to nestojí, pokud to není funkčně a vkusně upravený kousek. 3.7 V6 jede dobře, ale základní podvozek i brzdy stojí za starou bačkoru. A čtyřlitry ani nejedou..

Tím neříkám, že mě taky tu a tam nepřepadnou bláznivý myšlenky... jako třeba si vzít na úvěr/leasing ještě jedno z těch posledních final edition BRZ, ještě je snad pár aut neprodaných , stojí to rovný milion a já se obávám, že už takový auta nebudou a kdo si jedno z tý poslední série opatří neprohloupí ... ale jak jsem psal, jsem příliš posera a opatrnej abych šel do nějakých půjček a úvěrů kvůli autu. U toho bytu ( klidně i v Brně) to chápu. Lepší řešit vlastní bydlení než hustou káru, ono to nakonec přijde všechno...

ro
rock
26. srpna 2020, 12:31
0

Já o té hypo bez účelu třeba nevěděl, narazil jsem na to shodou okolností někdy před měsícem. Nikdy by mne totiž nenapadlo, že bude existovat někdo, kdo bude za auto ručit bytem nebo barákem, tak jsem to dal k dobrýmu, jakými cestami se taky může ubírat mozkové myšlení... V tomhle konkrétním případě to bylo rodinný auto a desetiletý splácení; přitom potřeba rodinné přepravy se dá řešit ojetinou za cenu toho, co člověk najde po kapsách týden před výplatou.

krab
26. srpna 2020, 13:47
0

Já o tomhle produktu teda ani nevím... Záleží fakt na situaci, úrokové sazbě atd.. Půjčovat si na rodinné auto nebo moderní nové auto, kde předpokládáš pokles hodnoty v čase tak jak je u aut obvyklé je pochopitelně nesmysl, přesně jak píšeš. Teda v tom rozsahu, že bys to splácel třeba těch 10 let. Na konci splátkového období už zbyde jen relativně bezcenná věc, která navíc už předchozích min. 5 let stála xxx peněz na opravách a údržbě.

To je asi jako když bych uvedl modelový příklad, že si dneska třeba chci koupit například AR Giulia QV, dostanu na ní cenu řekněme 2 Mio s DPH. Mám v kapse 400 tisíc (třeba) které do toho můžu dát, takže pětinu. 1.6 bych musel splatit + úroky. Když budu v situaci, kdy mi řekněme zbyde každej měsíc dvacka, kterou ušetřím a dlouhodobě vím, že v průměru nepotřebuju, můžu počítat s tím, že splatím 240 tisíc ročně, takhle bych to fakt s nějakou úrokovou sazbou splácel de-fakto skoro 10 let. Na konci bude auto s hodnotu třeba půl milionu a v mezidobí bude mít nějaký nemalý náklady na jeho provoz. Takže selskou logikou je jasné, že si takové auto nemůžu z modelové situace dovolit.

Teoreticky by mohlo stát za to si půjčit například ve stejný situaci třeba půlku (milion) mít dalších 30% aspoň v hotovosti a jít si koupit vysněný veterán. Ale je to taky dost šikmá plocha, protože nevíš kolik bude stát provoz, aby sis to užil a taky se trochu povozil a jak se bude pohybovat cena na trhu. A hlavně to celý tak nějak "smrdí" tím, že si pak hraješ společensky na něco na co sis ještě nevydělal. V mým způsobu myšlení si to nějak nedovedu představit, že bych si vážně šel na třeba 10 letý období půjčit prachy, ručil domem a takto si přivezl třeba to moje oblíbený Ferrari 348tb (mimochodem to konkrétní je aktuálně teď asi už vážně na prodej...) To by byl hazard jako prase... A navíc bych se na to radši chodil jen koukat do garáže aby se tomu náhodou nic nestalo, nic se neposralo a po pár měsících bych si musel sám sobě nadávat jak jsem blbej, že jsem něco takovýho udělal.

Sranda je, že to člověka občas i napadne, taková blbost :-D

Opelfahrt
25. srpna 2020, 12:08
0

No jo, přesně tohle GTO by byl lék na můj střední věk, ale v úvahu připadá jedině dovoz z USA, takže hodně peněz. Občas se sice něco objeví na mobile.de, ale bývá to napadený tuzingem.

reagovat
liška
25. srpna 2020, 13:28
0

To GTO by se mi možná taky líbilo, díky za tip. Na mobile.de vidím aktuálně 3 - dva z Katowic, zřejmě od stejného majitele a jeden ze severních uher. Co by byl lepší kauf? :D

Opelfahrt
25. srpna 2020, 16:24
0

Ten modrej je šestilitr po faceliftu, vypadá celkem fajn, i je v originálním stavu. Ten červenej a žlutej jsou LS1, objem 5,7 litru. Jsou to všechno automaty , ale existuje to i s manuálem.

Bigg.I
25. srpna 2020, 16:51
1

Pekny clanek. Velice me zaujala tahle veta: "Šedivá folie by sice mohla skrývat nějaké bývalé šrámy, ale z popisu to vypadá, že majitel byl fanošuk Mustangů a staral se".
Co takovej fanošuk Mustangů dela? :DDD Trosku se bojim, takovyho Mustanga bych teda fakt nechtel. Ojetyho....

reagovat
beastar
26. srpna 2020, 01:41
8

Já vůbec nechápu proč bych měl chtít něco takovýho. Bydlet v Brně a nebo jezdit v Mustangu z výprodeje:D A ještě se mezi tím rozhodovat. Slušný člověk bydlí v satelitu u Prahy, něco jako Brno akorát blíž. Jezdí škodou oktávia v dieselovém provedení a na kraviny nemá čas.

reagovat
František Čáslavský
26. srpna 2020, 09:59
6

A ty di taky do pr... :D

beastar
26. srpna 2020, 10:02
4

Není nad Moravskou pohostinnost a upřímnost, bodrý a hrdý lid tam v kraji vína a strdí:D Joo to v Praze! To se nerozhodujeme tady má každej vilu jen tak, šest aut, Mustang se dává k osmnáctinám a bytů těch mám, že ani bydlet v tom nestíháme....

Bavoraczech
26. srpna 2020, 10:21
0

twl Brno nemá s moravkou pohostinností ani vínem nic společnýho. Teda možná to, že krabicák koupíš v Lidlu někde u Znojma stejný jako v Brně :D

beastar
26. srpna 2020, 11:20
2

Pro nas Prazaky je Morava vsechno pod Jihlavou:))

Bavoraczech
26. srpna 2020, 14:40
1

Pro nás Sudeťáky je od Jihlavy na východ Asie. Jedno jestli na sever nebo na jih :)

Bavoraczech
26. srpna 2020, 10:17
0

Twl fakt Brno... Na Brně je fajn akorát to, že je to něco jako malá Praha. Ale pro mě ani ta Praha neni moc lákavá. To už bych si raději zašel na Plzeň. No a o tom to tak úplně asi být nemělo.
Hypotéka se nicméně vyplatí, protože hodnota peněz se obvykle s inflací snižuje a na stranu druhou hodnota nemovitosti se s inflací zvyšuje. Samozřejmě se o ten byt nebo dům musíte starat. Nicméně pro člověk který jen necestuje a nemění práci jak na běžicím páse je výhodnější si vzít např. 10 tis měsíčně hypotéku než platit 10 tis. nájem. A co teprve když bude ten byt investiční a tu hypotéku bude platit někdo jiný v nájmu. Za 20 let si pak můžu říct, že byt prodám a koupím si novýho mustanga, a nebo si ponechám rentu z nájmu :), A pokud jsem si tu hypotéku nastavil rozumně a nežere mi většinu příjmů, pak je dost možné, že si na nějakého Mustanga časem našetřím i s hypotékou, dětmi apod. Tedy pokud nenacpu veškeré přebytky třeba do podílových fondů.

reagovat
beastar
26. srpna 2020, 11:22
0

Ty pises stejne nudny veci jako kdyz muj makler mluvi. By jste si rozumneli nechces cislo?:D

Bavoraczech
26. srpna 2020, 14:38
0

Tak já to teda napíšu zkráceně. Vezmi si hypotéku na byt. Až ji nájemník za 20 let doplatí, byt střelíš a más na Lambo... sice to nemáš hned, ale neřešíš nějakýho blbýho Mustanga v šestiválu ;-)

eLzyx
26. srpna 2020, 10:30
1

je to jednoduché. Nechceš-li bydlet do konce života u rodičů, nebo v podnájmu, tak byt. Nejlevnější byt(velikosti mojí kuchyně) v Brně je 2,5 mega. Takže abys dostal hypotéku, musíš mít půlmíč v kapse. Nemáš-li jej, jsi v pasti, protože nájem a další výdaje (včetně auta) ti ten cíl pořád oddalují.
Jsou tu ale ještě dvě další varianty.
První - odstěhovat se z Brna někam k Mostu. Není tu zle. Výhodou je, že nemusíš splácet bydlení tak dlouho. Vejplaty tu nejsou o tolik nižší než v Brně. Byt ve "slušné" lokalitě seženeš i za ten půlmíč. K tomu garáž za kilopade.
Druhá - koupit Mustanga mk1, nebo mk6, sbalit na to nějakou bohatou číču a kašlat na nějakou hypotéku. Na mk5 bych se vykašlal, už to má status ojetiny a zatím ne klasiky.

reagovat
ma
martinw
29. srpna 2020, 19:41
-2

"Z Brna do Mostu" hehe, pokud ma clovek odvahu neco v zivote zmenit a vystoupit z komfortni zony tak doporucuju pilovat anglictinu, koupit letenku nejake imigracni/pracovni vizum zajistit a sup do sveta at uz kanada, australie nebo USA je to uplne jedno... Penize nelezej v Brne ani v Mostu, lezej na mistech a v povolanich o kterych ted ani nevite - migrace do jine zeme otevre cloveku oci hned se kouka na prilezitosti jinak. Mit od +-25ti hypoteku a proslapavat stejnou nudnou cestu jako vetsina lidi to by me teda vylozene sralo.
-
Komentář upraven 29. 8. 2020, 19:43:01

eLzyx
30. srpna 2020, 00:33
1

ono to není jen o penězích, ale i o bezpečí, komfortu žití a svobodě. A ruku na srdce, ten náš zaprděný čecháčkov je jaksi jeden z nejbezpečnějších (kolik zemí může říct, že u něj neexistují no-go zóny) a jeden z nejsvobodnějších států na světě. Leda ta Kanada je s námi srovnatelná. USA je špína, mentalita těch lidí a celého governmentu je mi cizí. A Austrálii nějak taky nemusím, moje osobní zkušenost s nimi je taková, že jsou to namyšlená hovada. A bezpečnost taky nic moc, tentokráte po stránce nepříliš bezpečné přírody.
Každopádně si myslím, že pokud něco v člověku je, tak prorazí kdekoliv. Je úplně jedno, jestli to bude v ČR, USA, Kanadě, Bangladéši, nebo na Tahiti. Univerzální rada neexistuje. Znám případy, kdy český vychcánek šel do světa a zavřeli ho tam, přičemž zákon obcházel už i tady. Znám průměrné lidi, kteří hledali štěstí na druhé straně planety, aby zjistili, že jsou průměrní i tam. Zatím tam přežívají, ale vůbec netuší, jak zvládnou důchod, našetřeno mají prd. Ano, znám lidi i co v cizině prorazili, ale - ti vyčnívali už když jsem je potkal tady.
Hlavně nechápu, proč si hodit pod nohy další překážku v podobě jazykové a společenské bariéry startem v cizí zemi, když tu angličtinu (nebo jiný jazyk) dokáži zmonetizovat i tady.
Když to vztáhnu na sebe. Jsem "trochu lepší" IT v průmyslové firmě. Nějak si nedovedu představit, že teď přistanu s "baťůžkem" v USA, a něco mne zázračně osvítí a já budu vydělávat statisíce nebo dokonce miliony dolarů ročně. Pochybuji. Když se zadaří, tak se díky bývalé práci pro mezinárodní firmu upíchnu v nějaké podobné. Výdělek díky lokálním rozdílům tak x2. Jenže bez zdravotního pojištění, penze. Takže to vlastně vyjde tak nějak šul nul. OK, auta levnější, benzín levnější, domy o chlup dražší. A když se nezadaří podobnou práci sehnat, protože v USA docela dají na vzdělání, takže ještě dostudovat nějakou univerzitu. Ranec peněz. A ve výsledku jsem na tom hůř než tady, kde mám za 12 let práce zařízeno, bydlím ve svém, hypotéku jsem neměl "na krev", dokázal jsem ji splácet i v době ekonomické krize, kdy jsem byl 2 roky bez práce. Jo a sbírám veterány. Byť spíše vraky, co se snažím dát do kupy, ale ... vyšší statisíce v tom jsou.
Nestěžuji si. Navíc mám rád českou přírodu, český holky, český pivo, českoevropskou kuchyni, českou nekonfliktní náturu ...

ma
martinw
30. srpna 2020, 14:32
-1

Hele statisíce dolarů ročně můžeš dělat jen tím že čístíš bohatším lidem bazény nebo že děláš úplně obyčeného instalatéra, na zélandu jsem potkal partu 3 slováků kteří si vydělali každý zhruba 2x víc než já v IT tím že renovovali lidem koupelny a záchody... prostě úplně obyčejný věci který v podstatě umí v naší zemi téměř každej, je jasný že s holou prdelí a bez diplomu tam asi nepřečůráš ve výplatě člověka co vystudoval nějakou z univerzit Ivy league. Taky to mám v ČR rád, ale je dobrý si věřit a vědět, že když to tu půjde z kopce tak máš kam s rodinou jít a víš jak si vydělat, je to o tom mít životní rozhled.

eLzyx
30. srpna 2020, 19:06
-1

ono se to tu taky pomalu rozjíždí v tom smyslu, že řemeslník si vydělá víc, než kancl krysa, byť dokonce vedoucí. Až mě přestane bavit IT, tak budu dělat třeba elektrikáře. Už teď vím, že bych si vydělal víc. Ale zatím z toho oboru mám docela "vítr". Protože čím víc vím, tím větší strach z toho mám. A nebo se vrtnu někam k domácí automatizaci. Taky perspektivní obor. Nebo začnu dělat renovace aut, což je můj koníček. V tom lítají taky hezké cifry. Nebo design, pro který mám také cit.
Ano, vím, že bych se uchytil kdekoliv. Ano, asi bych tam nepatřil ke spodině, stejně jako k ní nepatřím zde. Ano, asi bych tam v absolutních číslech vydělával více než tady. Ale byl bych šťastnější? Podle mě ne. Bohatství a obecně štěstí z materiálního naplnění se neodvíjí od absolutních čísel, ale od srovnávání s okolím. Potřebuji mít v ČR loď? Ne. Potřeboval bych v USA, Austrálii, Kanadě loď? Rozhodně, protože by ji jistě měli dva moji sousedé. A dokud bych jí neměl, tak bych šťastný nebyl. Potřebuju v ČR Ferrari? Ne. Potřeboval bych Ferrari v Německu? Rozhodně, protože Helmut vedle má Porscháka, tak přeci nezůstanu pozadu ...

VK
VK
31. srpna 2020, 00:38
0

Co mohu sloužit svou omezenou rakouskou zkušeností, tady lidi, přinejmenším Oberärzte, nijak moc neřeší, v čem kdo jezdí. Máme tady Polo, Quashkai (nebo jak se to píše), Fabii,, Ceed, Golf, čím jezdí primář vlastně nevím, do práce na každý pád chodí pěšky. Něčím "lepším" jezdí prakticky jenom ti, kdo se o auta zajímají a chtějí si to dopřát kvůli tomu autu samotnému. Ale co přišel borec z Německa, říkal, že tam to jako status-symbol prožívají o dost víc.

eLzyx
31. srpna 2020, 01:13
0

jj, mám stejný poznatek. Otázka co z toho je lepší. Já třeba u inteligentních lidí nepokládám závist za negativní vlastnost. Naopak to dokáže tyto lidi posouvat dál, je to jejich hnacím motorem. Což má obvykle nějaký přínos i pro jejich okolí. A v některých případech i pro mnohem větší skupinu lidí.
Ani v americe není auto statusovým markantem. Ale dům v dobré čtvrti, loď nebo třeba letadýlko už docela ano.

BubaaCZek
26. srpna 2020, 11:28
4

Tak tohle dilema jsme resili a sli do ultra agresivni hyposky. Jeste 8 let a pak jsme skutecne ve vlastnim a jakakoli vysnena kara se stava dosazitelna. Do te doby holt starsi hot hatch a zavodak z nejnizsi tridy. Stezovat si by bylo blahove.

reagovat
Sa
Sato
26. srpna 2020, 12:31
0

Aj ste si to nejako ekonomicky zhodnotili alebo ide o čisto pocitovú záležitosť? Ja mám práve opačný model, čo najdlhší interval a čo najdlhšia fixácia, úroky sú pod úrovnou inflácie, free money. Ako chápem, dá sa povedať, že nebývam a ani nebudem bývať vo vlastnom, ale banka fakt nemože ten barák len tak zobrať. Aspoň kým tu funguje ako tak civilizovaná spoločnosť. Keď to doženieme do extrému tak stačí pár nových zákonov a zoberú komu chcú čo chcú ('48 pozdravuje)
Ale mustang aj tak musí počkať, priority sú proste inde :)

BubaaCZek
26. srpna 2020, 12:54
0

Ano rozpocitali na nekolika modelech a ve vysledku rozdil mezi platit dlouho (vice uroku) a kratce (mene uroku absolutne) je maly, protoze soucasna hodnota penez - zjednodusene. Zvolili jsme vykroutit se z dluhu za dum co nejdrive.

Pochtli
26. srpna 2020, 13:11
0

Též jsme se rozhodli hypo umořit co nejdřív, pak si můžeme peníze rozhazovat/investovat dle svého bez hrozby scénáře "když se něco hodně posere, budeme v háji".

Bavoraczech
26. srpna 2020, 14:51
0

Ono je to těžký takhle hodnotit. Když ten barák kupuješ nebo stavíš, má určitou tržní hodnotu. Otázka je, kolik budeš vydělávat za 15 let a jaká bude tržní hodnota té nemovitosti potom. Resp. teď platíš ze své výplaty ranec, ale za 15 let už to vůči výplatě ranec být nemusí... V tuhle dobu a s danou inflací je nejspíš výhodnější mít dlouhodobě půjčeno.

Pochtli
26. srpna 2020, 15:07
0

Právě že do budoucnosti nikdo nevidí, nemáme rádi dluhy všeobecně (byť tenhle je "dobrý") a dnešní předlužená společnost je podle nás šílená. Navíc byt koupený za 2,65 mil., z fleku bychom ho dnes prodali minimálně za 4 mil.

Sa
Sato
26. srpna 2020, 15:22
0

Tak ja som optimista, sice si nemyslím, že tržná hodnota tak extrémne narastie (ten skok už bol, teraz to asi bude pozvolné, mínus celkové opotrebenie) ale plat si myslím, že poskočí celkom výrazne. Ale hlavne mi zvýšená inflácia príde ako jednoduchý a účinný prostriedok pre riešenia ekonomických problémov, z pohladu vlády, bez inflácie by nič nefungovalo. Ale tiež sa to sem tam láka poslať tam pár extra splátok, akože v rámci "diverzifiácie". Zatial som vždy odolal, aj blbý ČEZ za 30 rokov bude (pravdepodobne) mať lepšiu výnosnosť.

lu
lumix
26. srpna 2020, 18:50
2

Já jsem naopak radeji Využil co nejdelší možnost hypotéky. Takže 34 let. Po prvních 5 letech jsme splatili půlku a při druhé fixaci jsme doplatili vše. Takže jsme vlastně ušetřily na úrocích. Bylo to pro jistotu kdyby něco tak nižší splátku dokážu zaplatit vždycky.

Moses
27. srpna 2020, 00:21
0

reagovat
Moses
27. srpna 2020, 18:08
0

Kua, to som chcel poslat inde :/

Irwinek
29. srpna 2020, 13:27
1

To máš z toho, že nespíš a děláš voloviny :-)

Moses
29. srpna 2020, 15:04
0

Presne tak! :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 E39 528i  1999
BMW Řada 5 E39 528i

1999 rok výroby
198 koní výkon
2 793 ccm objem

Cadillac SLS  1997
Cadillac SLS

1997 rok výroby
300 koní výkon
4 500 ccm objem

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem