načítám data...

Autíčkář se ptá: Kdy auto doopravdy umře?

Dnešní téma Autíčkář se ptá bude tak trochu filozofické...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Auta jsou sice jen stroje, které mají sloužit zejména k přepravě, ale jako nadšenci si je často hodně personifikujeme. Pro ostatní je to možná divné, ale jsou mezi námi tací, kteří ‘úmrtí’ svého automobilového parťáka obrečí a při odvozu vraku na nejbližší vrakoviště by nejraději pořádali i smuteční průvody. Ale to trochu odbočuju.

Zpět k věci. Často své automobilové miláčky považujeme za téměř živoucí věci, staráme se o ně pomalu lépe než o fíkus, který nám na parapetu k udivení všech stále žije. Kdy ale tenhle duch auta umře? Auto má narozdíl od člověka tu výhodu, že na něm lze skoro vše opravit a to co nejde, to lze vyměnit. Umřel motor? Zgenerálkuje se nebo vymění. To samí platí i pro ostatní celky auta. Kde je ale ta hranice, když už to není to původní auto? S kterým celkem auta umírá i jeho duch?

U mě je tato hranice u motoru a karoserie. Kromě toho, že jsou to skoro poslední dvě věci, které jsou na ní původní, – Povšimněte si prosím, že se o té hromádce plechů a hadrů vyjadřuju jako o ní. A to jsem si říkal, že po Lincolnu už bych si auta personifikovat nechtěl. Jsem zvědavý, kdy se to objeví i u Hondy. – tak jsou to taky dvě věci, které by z pro mě z toho auta udělaly auto úplně jiné. 

A jak to máte vy? Podělte se s námi v diskusi!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
01. října 2018, 11:17
0

Když to řekne manželka, kdyz se začnou děti stydět za to auto #svetKonzumu

reagovat
martin_100
01. října 2018, 11:25
12

Manželka a děti nemají ani poradní hlas. Jestli mají s autem problém ať si koupí vlastní.

beastar
01. října 2018, 12:43
14

Fuj děti...

briza
01. října 2018, 14:09
7

U nás v rodině se říká, že s dětma nezatopíš a když, tak stejně málo hřejou. Což samozřejmě nezabránilo mému poloretardovanému sourozenci v tom, aby si pořídil hned tři kousky.

Woyta
01. října 2018, 11:18
4

Nic není mrtvé dokud jsi to nepohřbil. Opravit jde hodně věcí. Charakter auta je jen o přístupu majitele. Proto moho být stejná auta naprosto odlišná. Každá oprava, úprava, údržba , jízdni styl mění charakter auta. A je jen na nás kam se posune dál.

reagovat
martin_100
01. října 2018, 11:27
7

Auto umře v momentě kdy ho necháš umřít.
Nebudeme tu probírat fatální nehody, požáry a tak. Prostě dokud tě baví ho držet při životě tak žije. A když se rozhodneš že už je to moc tak se třeba najde ještě větší blázen a dá tomu další šanci.....

reagovat
PachezZ
01. října 2018, 17:43
0

Takovej Rusty slammington přežil i požár :)

beastar
01. října 2018, 12:46
3

Největší predátor a zhouba je rez a stk. Takový ty totálně sežraný prahy atp. No prostě jakejkoliv vokoun je skoro v hrobě:))

reagovat
Bavoraczech
02. října 2018, 11:34
0

Vážně záleží na úhlu pohledu. Lancii Deltu Integrale prakticky bez prahů ještě rád opravíš, ale na Fiata punto menšíma ďourama se vybodneš, protože to neni mazel. Už jsem viděl vyvařovat i starý Felcky. Pro někoho to má nostalgickou hodnotu a jinej věří, že na to sežene komplet brzdy v Tescu za 69,90 a proto se záchrana za 20k vyplatí.

beastar
02. října 2018, 13:43
0

Tak samozřejmě taky sem 3x nechával komplet vařit a stříkat první ML. Byl to tahoun, poctivá 3.2 benzín. Poslední suv schopný i ve středním terénu. Na nějakou Kiu Sorento bych se ani víš co.

Jak je to hodnotný vůz je všechno jinak. U obyčejnější produkce je ideální magnet a ciao.

bitner
01. října 2018, 13:39
1

Jakmile se rozkrape stahovacka u ridice ;-)

reagovat
briza
01. října 2018, 14:10
3

Tak to vozíš Dachny ze salonu rovnou na vrakáč, ne? :)

GanGreen
01. října 2018, 15:05
0

:D

bitner
01. října 2018, 15:16
0

Pche, to je nerozbitna vec. Na Loganovi po 3 letech a 57000 jsou napr. vsechny zarovky puvodni. Videls nekdy rozbity traktor? Ja ne.

Breakthru
01. října 2018, 17:35
0

:D:D:D:D:D.........suď to po necelejch 60 000km........

beastar
01. října 2018, 18:15
7

:) To najedu za rok. Původní žárovky to mě dostalo... Je vidět že Dachně přechod z petrolejek na halogeny nedělal problémy.

Breakthru
01. října 2018, 18:26
0

třeba má denní svícení:D...

Breakthru
01. října 2018, 18:30
1

a pokud jde o traktory, tak asi tohle všichni známe...

bitner
01. října 2018, 22:21
0

No vsak pisu, odejde stahovacka a musi to z baraku do pyce :-D A nemam turbo...

GanGreen
01. října 2018, 15:09
7

auto žije dokud neni v lisu, to že mu vyměnim motor, neznamená že umřelo, prostě má jen nový srdce... když vymenim celou kastli, tak dostala nový šaty... vymenim gumy, má nový papuče... jo, asi si to personifikuju moc, ale prostě, umře až v lisu, určitě ne výměnou něčeho většího než jsou brzdy :) pořád je to to moje auto se stejnym rodnym listem (techničákem) :D

berte to s nadsázkou :D

reagovat
Bavoraczech
02. října 2018, 11:38
0

Kdyby u tý persóny šlo tak snadno vyměnit srdce nebo třeba jen klouby, to by bylo :-D. Já spíš nechápu, podle jakýho systému se odepisujou lidi v nemocnici. Jednoho pošleme na smrt, protože už za něj pojišťovna nechce solit a dalšího držíme 10 let v komatu s šancí na probuzení 0,001%...

Nimrod
01. října 2018, 15:12
2

dokud je v jednom kuse originální štítek s vinkem... asi začínám myslet jako veteránista

reagovat
tazzz
01. října 2018, 16:49
1

Donedávna většina aut zpravidla skončila, když už bylo nerentabilní je opravovat, ale mám pocit, že zrušením 95 oktanovaného benzínu dojde k solidnímu masakru.Nemyslím, že kromě pár sporťáků veteráni E10 nebo 98 oktan v pohodě spolknou.Pak lobby výrobců aut, eko aktivisti a paka, co se bez asistentů parkování, brždění a konektivity ani nerozjedou, určitě přijdou na to, jak zatočit s nafťákama.

reagovat
Breakthru
01. října 2018, 21:50
1

asi nikdy nepochopím tenhle hon na čarodejnice.Až se bude řešit to, že ve vzuduchu lítaj tisíc letadel, po moři se plavijou obludný tankey, elektřina se vyrábí spalováním a na vesnicích se topí bačkorama, tak pak se můžou řešit nějaký nafty....
Nejvíc škody udělá stejně vždycky aktivní blbec.V tomhle případě tihle zelení mozci....
Do měst nepustíme nic, co má menší Euro než 5, ale o víkendu za městem skočej vojáci do obrněnců a vrtulníků (nebo helikopter ) a jdou si hrát na válku a pálijou kubíky paliva během hodiny....

Bavoraczech
02. října 2018, 11:25
0

Já bych s prominutím dodal tento odkaz. V evýsledku jsme se tedy za posledních 18 let s ekologií u stále ještě běžně prodávaných aut vůbec nikam neposunuli, akorát se to hnalo do takových extrémů, až to většinu výrobců přimělo k podvádění s emisemi.
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/nemci-potvrdili-ze-euro-normy-jsou-blud-diesely-s-euro-3-jsou-cistsi-nez-ty-s-euro-5/

Fa
Fandatik
02. října 2018, 13:36
2

Breakthru: jen doplněním ten jediný rozdíl mezi vrtulníkem a helikoptérou.

Vrtulník je sameček a helikoptéra je samička.

Breakthru
02. října 2018, 19:32
0

Je to jen hon na čarodejnice, nic víc.Jednak pitomý zelený mozci ve vysokejch funkcích a dementní media, co se toho chytaj...Jednodušší řešit 2% emisí než zbylejch 98%...
Fandatik:díky za vysvětlenou:D

Breakthru
01. října 2018, 17:57
0

o tom rozhodne majitel.Opravit jde vážně všechno.Mrtvý motory jdou generálkovat, vyměnit, stejně tak převodovky, nápravy a de facto všechno...Karoserie není problém vyvařit, vyrovnat, nalakovat, interier jde přečalounit, elektrika spravit, skla se dají taky vyrobit.Tak kde je problém?....
U běžnejch aut samozřejmě rentabilnost opravy vs. cena auta.Pokud mám auto s tržní cenou 25 000,- tak do něj prostě 50 000,- nedám...Ikdyž jsou střelci, který třeba u nás nechaj 30 000,- za opravu u auta s hodnotou stěží 20 000,- , ale maj to doma třeba 25 let a to auto bude sloužit i dál...
Podobně to platí u veteránů.Pokud je nějaký auto nekompletní, shnilý, tak spíš poslouží pro náhradní díly.Často se odepisujou i auta, který byly vyrobený v párset kusový serii.Na druhou stranu už jsem viděl záchranu třeba Tatrovek, u kterejch vůbec nebyla podlaha po horní panty dveří.I samotná renovace totiž určuje hodnotu auta.Samozřejmě kvalitní a přesná renovace auto neznehodnotí, horší jsou zalátovaný a nakytovaný krámy.Největší hodnota je u aut s co nejpůvodnějším vším, byť za cenu malý patiny.Já osobně raději zašlej chrom, smetam ťukanec, škrábanec a zašlej lak jak naleštěnej slepenec...
Další věc je citová hodnota.Sám mám veterána, na kterýho je problém sehnat určitý díly.Jeho hodnota není nikterak závratná, stav je takovej, že za ty léta se na to podepsal bejvalej majitel a zub času.Ale má to pro mě velkou citovou hodnotu, takže má smysl.Nicméně pro jinýho sběratele těhle aut by to byl jen soubor ND, nic víc....
Nejhorší ale je, když má auto poškozený VIN např. prasáckou výměnou karoserie nebo je to slepenec obalenej kytem.A největší průser je, když auto dostalo ranu, bylo to zfušovaně opravený.Vyměníš ramena resp. čepy, uděláš geometrii a závratnou rychlostí se metou kola.Geometrie sedí, bádáš, hledáš až nakonec zjistíš, že je auto do vrtule...
A v poslední řadě to jsou auta po povodni nebo shořelý....

reagovat
krab
02. října 2018, 14:10
0

To je koukám dost vyčerpávající odpověď. Prostě je potřeba se řídit normálně selským rozumem. Ale je důležitý do toho dát i trochu emocí, jinak by spousta starých aut skončila na šroťáku.

Některý značky to dělají velmi dobře a o své staré modely se starají a zákazníky permanentně zásobují díly. Ukázkou je Porsche. A taky většina jejich aut pořád jezdí. Mám rád tu jejich reklamu s tím traktorem :)

Japonci to v tomhle směru vychytané nemají, na mnoho aut ani z přelomu 80/90. let už se mnoho dílů sehnat nedá. To je hodně blbý.

No a pak je tu ta legislativa a myslím, že se jako autíčkáři budeme fakt muset vážně pořádně mobilizovat a ozývat se, aby nám nějaký "užitečný idiot" ve státní správě nebo přímo v evropským parlamentu neztížil používání našich starých kár, co máme rádi. Toho se bojím nejvíc, protože se dělají větší a větší restrikce, takže v Evropě lidi obecně stojí provozování starých aut pořád víc a víc, což je špatně. Metou nám do tváře ekologii, přitom je to jen čistá demagogie.

Nimrod
02. října 2018, 14:28
1

podle mě to není ekologie, ale ekonomie, ať už jednotlivců (svaz dovozců), nebo státu (růst hdp). za ochranu životního prostředí se pouze schovávají

Breakthru
02. října 2018, 19:35
0

druhá stránka věci je ta, že když zmizí většina vyrobenejch aut určitýho modelu, tak zbytek roste na ceně.Kdyby tu byla ještě všechna původní eMBéčka, co se sešrotovala, tak dnes nemaj takovou hodnotu...
A vyrobit a spravit jde vše, je to jen o penězích a původnosti dílů...nic víc...
A o nějakou ekologii vůbec nejde.Jde o peníze a mediální masáž.Možná i o to udělat z lidí poslušný ovce...Nejvíc o škodlivosti aut melou ti, co tomu nerozumí.Ten, kdo nejvíc nadává na filtry pevnejch částic, by ho v autě stejně ani nenašel....

Beny
03. října 2018, 07:07
0

krab: Zase je to u Japonců zajímavý u motorek, tam se dá sehnat snad všechno i na starý kousky.

krab
03. října 2018, 11:11
0

to je pravda. Přitom u některých aut je to fakt problém. Co mám na mysli jsou hlavně sportovní Toyoty z 80. let. Sehnat nějaký díly normálně, to je těžký

Ha
Habakukk
02. října 2018, 08:59
0

Vyřazením z registru vozidel a odvozem na vrakáč to je pro mě konec. Že dál poslouží na orgány je pravda, ale už nikdy jako celek nebude fungovat. Dokonce jsem byl jednou svoje bývalé auto v záhrobí navštívit :-)

reagovat
Bavoraczech
02. října 2018, 11:01
0

Pro mě je to asi okamžik, kdy je kastle příliš shnilá a zároveň už to auto mechanicky není ono. Naposledy u Fiatu to bylo tak, že práhy byly na vyvaření, zadní lemy na vyvaření, podlaha na tom byla dost bídně a zároveň už byly přejeté rozvody, spojka na hraně životnosti, zadní náprava už vykazovala dost opotřebení a přední brzdiče zarezlé. Ve chvíli, kdy už začalo i huščet ložisko, odhučelo se auto na šroťák.
Dovedu si ale představit, že do nějakého legendárního auta by i tohle mělo smysl investovat.

reagovat
martin_100
12. října 2018, 23:55
1

jo když sem zjistil že mojí š 120 krom děr v prazích o kterých sem věděl je i díra v A sloupku tak bylo jasno. Dojezdí se stk a do lisu. Sice to auto do poslední chvíle jezdilo naprosto spolehlivě...Ostatně před lisem ho ještě hasiči rozstřihali na oslavě výročí a i roztřihaná ta škodovka jela... osobně sem jí vez přes celou vesnici k hasičárně kde na ní čekal kontejner.
Ale ta kastle už neměla smysl. Nebyl to veterán ani mazlík. Prostě to byl denní služebník kterýmu sem prodloužil život o nějaký 4 roky.

Ju
Junior
02. října 2018, 18:20
0

Jak tě nechá poprvý stát u krajnice, patří do hutí

reagovat
Bavoraczech
03. října 2018, 06:52
2

To se ti může stát i u několik měsíců starýho Golfa...

Ju
Junior
03. října 2018, 11:53
0

Může.

Irwinek
17. listopadu 2018, 17:16
1

Tady je, myslím, v současné době asi nejznámější auto, u kterého lze skutečný stav kilometrů doložit. Je to i s " návodem ", jak si auto udržet v " kondici ". Bohužel je to zároveň i asi poslední zmínka o Volvu, které majiteli sloužilo denně celých 52 let. Jen doufám, že si ho automobilka vezme do svého muzea. Majitel totiž zemřel, takže společná cesta končí. Vzdávám tímto POKLONU člověku, který prokázal neskutečnou lásku a věrnost kousku plechu.
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/majitel-nejvice-ojeteho-auta-sveta-zemrel-pripomente-si-jeho-tipy-jak-udrzet-vuz-fit/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem