Věřím, že tu nejsem sám, když prohlásím, že často uvažuji o koupi vozu. Ani k tomu nepotřebuji zrovna nějaký testovat, většinou stačí jen mít o něco delší prostoj, například doma po práci, když nechci, aby na mě svítila televize, nebo když se stanu obětí cílené reklamy, která mi servíruje nabídky na automobily na všech myslitelných platformách. A už to ve mně jede, ani nevím jak.
Každou chvíli přemýšlím nad něčím jiným. To si takhle jednou říkám, jaký bych si koupil kabriolet za jednu výplatu, který teréňák by se mi nejvíc hodil na (neexistující) chatu, co by mi nevadilo parkovat venku, nebo třeba jak bych si vybral mezi všemi prémiovými modely aspoň jedno auto, které by si v mých očích obhájilo svou cenu. Jednoduše se to liší.
Nedávno jsem se však přistihl, že docela často uvažuji ještě nad jednou věcí: Co nového bych si koupil, kdybych chtěl prostě jezdit? Takto napsané se to zdá jako velmi jednoduchá otázka. Ostatně dost možná už na Autíčkáři minimálně jednou zazněla. Jenže ona to ve skutečnosti až tak jednoduchá otázka není.
Zatímco takový kabriolet nebo sporťák má hlavně bavit, pročež se mu odpustí všechno ostatní, a třeba teréňák, pokud funguje v terénu, tak nemusí být dobrý na silnici, auto prostě na ježdění by mělo zvládat vlastně vše. Notabene když je nové, a tím zákonitě za něj vysypu víc peněz, než bych jako zodpovědný člověk měl.
Víte co, ono by mělo být schopno mě šikovně, komfortně a bezpečně převézt po městě, okreskách i na dálnici, mělo by být dost velké, abych se do něj vešel i s rodinou nebo kamarády, ale ne tak velké, aby byl problém ho zaparkovat, solidně vybavené, abych se nemusel dřít a obtěžovat, ale ne příliš drahé, abych si ho mohl aspoň rámcově dovolit. A pokud bude i kapku zábavné, tím lépe.
Jinými slovy, mělo by být vlastně všeumělem. A takové auto se hledá docela těžko, přestože jich je k podobným účelům nabízeno skutečně velké množství. Jenže jaké je zároveň mrštné i bezpečně mohutné, velké a přitom malé, pohodlné a přitom zábavné, vybavené, ale ne přehnaně drahé? Už cítíte ty protiklady, zvlášť v dnešní pro automobilisty poměrně náročné době?
Jak už jsem řekl, podobnou otázkou se zabývám docela často. A ať se snažím, jak se snažím, prakticky pokaždé mi asi nejlíp vyjde Dacia Sandero. Ono totiž vlastně všechno výše zmíněné do jisté míry splňuje. Ve městě funguje skvěle, na dálnici se nemusí stydět, vejde se do něj dost lidí i krámů, ale ještě nezabírá celé parkovací stání a ještě půl dalšího, není na silnici zdaleka tak nudné, jak jeho značka naznačuje, výbavu už má na západní úrovni a cenou přitom zůstává relativně východní.
Navíc se mi na Sanderu líbí, že je vlastně takovým novým Renaultem Clio. To jsem měl vždycky rád, ale poslední generace je na mě až příliš…propracovaná. Ona je veliká, hezká, vevnitř docela hodnotná a nabízí solidní jízdní vlastnosti i moderní pohonné jednotky, včetně hybridní specifikace se schopností jízdy čistě na elektřinu.
Jenže si za své služby také nechá Clio už docela dost zaplatit. A i kdyby se jeho cenu, třeba nějakou slevou, povedlo k Sanderu přiblížit, Clio bude pořád trochu škoda používat stylem to je jedno, je to jen na ježdění. Navíc vzhledem k tomu, že jsem měl čistou náhodou možnost zblízka prohlédnout si i chystanou novou generaci (znenadání se objevila na parkovišti asi tři ulice od mého domu a stála tam celé odpoledne), odhaduji, že nastalý trend bude pokračovat. Ona totiž bude zjevně ještě větší a vevnitř ještě hodnotnější. Což je vlastně…tak trochu špatně, ať už to zní jakkoliv nelogicky.
Dacia Sandero je naproti tomu starým Cliem, čili tím, co už je dostatečně dobré, aby se vám v něm chtělo jezdit, ale ještě ne natolik dobré, aby vám ho bylo líto. Tím myslím, že v něm určitě nebudete trpět, ale nebudete kvůli němu podstupovat takové ty otravné procesy jako parkování daleko od vchodu do obchodu, každotýdenní mytí nebo vztekání se nad sebemenším škrábancem, zvlášť pokud vznikl vlastní chybou.
Je to prostě auto. A to je na něm to krásné. Proto bych si já asi nakonec vybral zrovna jej. Jenže si dovedu představit, že někteří, a možná jich nebude úplně málo, v tomto konkrétním automobilu budou pořád vidět zádrhel tolik charakteristický pro popisovanou rumunskou značku, a sice že je na autě napsáno Dacia.
Je to vlastně smutná představa, že se mohou najít lidé, které od i objektivně dobrého auta odradí jen a pouze jeho jméno, zvlášť když je naopak jiné jméno přivede k autu klidně podstatně horšímu. Ale nedá se svítit, je to pravda, Volkswagen zní líp než Dacia, i kdyby Dacia dávala svému řidiči víc za míň. Sousedy holt nevyměníš.
Takže vlastně i při svých nejlepších úmyslech možná nemusím mít úplně pravdu. Třeba se najdou i jiné, a možná dokonce lepší možnosti, jak si pořídit auto sice ničím nevyčnívající, ale schopné splnit vše, co si na něj jeho majitel vymyslí — i kdyby to měly být zcela protichůdné požadavky, a ještě ideálně najednou.
Tudíž se ptám vás: Jaké je podle vás auto, které je zároveň mrštné i pohodlné, velké a přitom malé, bezpečné a přitom zábavné, vybavené, ale ne přehnaně drahé? Které nové auto byste si vybrali na…prostě ježdění? A proč? Dejte vědět v diskuzi.
































Jimi
5. 9. 2025, 09:06Nové nic, Z principu. Přemrštěné ceny, Rychlá ztráta ceny po koupi. Otravní asistenti, online bonzování a nakonec nevalná kvalita kvůli šetření na všem. Radši si počkám, jak si beta-testeři užívají první bolístky a závady. Potom se rozhoduji, co čas prověří, většinou něco výjimečné, co si nekupují všichni. A co můj servisák zkousne...
rock
5. 9. 2025, 09:17No, ono Clio s motorem TCe 90 v základu (bez akční slevy) je za 374 t, Sandero s výbavou dorovnanou na podobnou úroveň je za 366 t (374.5, pokud budu chtít parkovací pípáky, co má Clio v základu).
bitner
5. 9. 2025, 09:52Je to 374 vs 374. Media Nav s navigaci by stala tech 374,5. Celkem masakr no :-) Mel jsem Clio jako nahradni vuz a je tam tragicky malo mista vzadu. Mam 193 cm a v Sanderu si za me sedne syn 187 cm, v Cliu si za me nesedne nikdo. V LPG verzi ma Sandero 40 l nadrz na plyn, Clio pouze 32l. Jinak je Clio samozrejme ve vsem lepsi. Cerna stropnice (jestli je ve vsech vybavach, to nevim), ma lepsi materialy a hlavne 6kvalt. Sandero pouze 5kvalt. Clio ma normalni vyfuk, takze i lepsi zvuk.
Kazdopadne pro lidi do 180 cm nedava Sandero ve srovnani s Cliem smysl. Navic Clio ma 5 let zaruku. Sandero 3 roky.
rock
5. 9. 2025, 10:04Všímám si toho u těch Dacií všeobecně: největší smysl dává ve výbavě "již od". Protože Clio se levněji už pořídit nedá, zatímco Sandero může člověk mít za 335, pokud to někomu v tom nejtákladnějším základu stačí, a to se dorovnává těžko.
bitner
5. 9. 2025, 11:51Navic na obrazcich v clanku je Stepway, A to je nejakych cca 25 navic, i kdyz se to blbe srovnava vzhledem k vybave.
Iskar
5. 9. 2025, 10:43Fiat Tipo má možno k dokonalosti ďaleko, ale ako univerzálny vojak dáva určite zmysel...
https://www.fiatcz.com/akcni-nabidky/tipo
HeavySmoker
5. 9. 2025, 15:25Akurát dnes Fiat oznámil že uvedú Pandu bez hybridizácie kde sa očakáva cena podobná Dácií. Netuším čo majú dnes za motor, ale asi to nebude žiadny hi tech ktorý by nešiel udržovať na ceste za normálnu cenu.
ransom
6. 9. 2025, 11:11Diesel asi na nákupy a pár km do práce... no, nevím. Znám i takové.
Panda by měla mít inovovaný PureTech s řetězem.
ransom
5. 9. 2025, 12:22Já už jsem tady comingout podstoupil nedávno.
Chtěli jsme s manželkou nové "prostě auto" pro naše naprosto specifické požadavky: Vyšší posez, pohodlný nástup a sezení. Probůh, hlavně žádné designové výstřelky. Může to být klidně laciná šlupka. Automat!
Technicky mi vycházel buď benzínový hybrid nebo rovnou elektrika, protože krátké trasy v kopečkách. Dobré topení, automatická klima, zadní parkovací senzory či lépe kamera, výhřev sedadel a pokud možno i čelního skla (jsou u nás časté námrazy). Vše ostatní podle možností.
Jak na potvoru zrovna přišel Opel s Fronterou - to ještě neběžela ani reklamní kampaň. Po pár dnech zvažování ze všech stran důkladná zkušební jízda (paní prodejkyně nás zná už roky, tak byla velice ochotná a vstřícná). Týden zvažování, porovnávání, přemítání, bez výhrad. Pak ještě hlavolam - co mít chci, co by bylo fajn, co oželím a co naopak nechci. Takže se z toho vyklubala vyšší výkonová verze ze dvou (hodí se kdykoli, zejména v těch kopečkách). Nižší výbava ze dvou - nepotřebuju nezbytně černá zadní skla ani lepší tapecírunk dveří, ale každopádně NECHCI větší disky. Dva příplatkové pakety (výhřev kdečeho, lepší sedačky, parkovací kamera etc) a barva. Do budgetu jsme se přesně vlezli, s vědomím že některé věci jsou prostě laciné a je to něco za něco.
Sranda byla, když nám paní ještě dala dlouhatánský seznam firem. Když prý najdeme příbuzného, který by v některé z těch firem pracoval, dostaneme místo akční slevy slevu fleetovou, která je zajímavě větší (mimochodem, byli na seznamu i Svědkové Jehovovi). No a hned skoro na začátku seznamu byl pražský Dopravní podnik, kde náhodou dělá náš mladej autobusáka.
Zatím naprostá spokojenost. Kdo nic extra nečeká, vždycky může být mile překvapen.
rivka
5. 9. 2025, 12:23Jardovy požadavky mi přijdou "na první dobrou" automaticky nesplnitelné, zároveň se občas i vzájemně vylučující a tak nějak zaobalené do atraktivního pozlátka, tak aby se hezky četly :-)
Přijde mi že se vlastně chtěl zeptat: jaké nové - levné - auto byste si koupili, tak aby Vám ho nebylo líto "trápit" poskakováním po městě, parkováním u obchˇodních center atd.? :-)
A tak mi Sauto jako odpověď vyhodilo třeba tohle Clio: https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/clio/209087739
které by mi v podstatě i bohatě stačilo "na takové běžné ježdění" a i cokoli jiného a pokud bych si měl vybrat něco z čeho bych měl opravdu pocit že do toho nasedám a ne že si to oblékám ;-) tak by to bylo tohle: https://www.sauto.cz/osobni/detail/kia/stonic/208737203
Do 400t. tam, logicky, člověk nenalezne nic co by ani z půlky splnilo původní požadavky a tak je to hlavně
o dizajnu (aspoň pro mě) - když škrtnu herky které se mi ani trochu nelíbí - I10, i20, Aygo, C3, tak tam toho prostě moc nezůstane.
A kdybych to měl brát tak že to po x letech prodám a budu za to chtít co nejvíc, vzal bych Fabii 1.0 MPI "130 let" která tam je kolem 380t. a má pořád nepřímé vstřikování (čili plní hlavně to "prostě jezdit"), už asi jako jedna z posledních.
Jenomže to bych ji nesměl (TSI 70kW) mít jako služební a tudíž bytostně nenávidět :-)
jenyk103
5. 9. 2025, 14:41Ted jsem vybíral. Chci něco vyššího, spolehlivého, výkonného. I money se sešly. Obvykle jezdím krátké skoky po okolí, občas jedu dále. Spalovák ne, složité, karbon, ETS2. Elektro? Možná, ale dálky jezdím jen občas, nechci se učit, jak dobíjet a žádná karta se mi nevyplatí. Tak plug-in hybrid. Strašně složité. Troufnu si jen Toyotu. Takže z toho vyšla RAV4 PHEV.
Skopy
5. 9. 2025, 15:57Podobnou otázku jsem řešil před 3mi lety a koupil jsem si nový ford fiesta. S výbavou to sice bylo přes 400 ale nelituju, Do města na parkovní idální, na dálnici se s tím dá taky cestovat docela pohodlně a v tichu a na okreskách to vůbec není špatný. Jasně 1.0 tříválec není nijak charakterní motor, ale svou práci odvede a podvozek je skvělý. Dnes když už se fiesta nevyrábí a skoro všechno je mild hybrid, tak bych šel rovnou do elektra. možná ford puma genE nebo hyundai ioniq 5
Raspby
5. 9. 2025, 17:06Přesně tuto otázku jsem nedávno řešil. A už mám objednanou Corollu HB 2.0. Už dva roky v práci jezdím hybridem a zjistil jsem, že mi to vlastně hrozně vyhovuje. I na dálnici. Tak jsem se s ní třikrát svezl a bylo rozhodnuto :)
rock
5. 9. 2025, 17:46Mně by se typově i rozměrově asi líbilo něco jako ta Astra ST, co byla v předchozím textu. Akorát bych možná volil místo mildhybridu s dvojspojkou obyčejný benzín s osmikvaltem od Aisinu. Výbavu to má dostatečnou už v základu, ale kdybych se cítil finančně ve formě, tak ve výbavě GS bych jako řidič měl tu vychvalovanou sedačku.
Ona už jí v její třídě vlastně skoro nezbyla konkurence. Sesterský Peugeot, Kia s Hyundaiem, Corolla (o minimálně kilo dražší).
rock
5. 9. 2025, 17:51...a vlastně ještě Oktávka / Leon / Golf, ale ty jsou všechny cenově docela sebevědomé. A Oktávka vypadla automaticky, je jich moc. Další jedna na silnicích není zapotřebí.
martin_100
5. 9. 2025, 19:13Ještě tak pred 15 lety jsem se koukal na nový auta co bych tak za 15-20 treba i chtěl koupit pokud se u nich za t, leta provozu neukážou nějaky fatalní selhání. Dneska už tuty "sny" neprovozuju. Ty auta jsou tak hnusny, ošizený a přetechnizovaný, že za těch 15 - 20 let asi ani bebudou existovat.
Oris
5. 9. 2025, 22:49Kdysi dávno v TopGearu Clarkson říkal, že odpověď na všechny motoristovy potřeby je Golf. Je srandovní, že dnes je dpověď Rumunský Golf. Musím říct, že je mi designový jazyk Dacie sympatický a jsem překvapen, že si mi Dacie líbí. JInak na ježdění po něstě jsem si koupil ojeté (36000 km) BMW i3 a je to mazel. Do chorvatska bych s i3 jet nechtěl. PO městě a okolí je to vždy první volba.
Sch
5. 9. 2025, 23:27Řešili jsme nedávno a skoro to byl Swift s automatem to byl nejnižší jmenovatel. Jenže se na něj čekalo X měsíců, což zase řešilo dříve známou ztrátu hodnoty, nová jsou drahá a čeká se i na Japonce s pevnou konfigurací, ojetých je málo, takže si drží cenu. Nakonec jsme přihodilia koupili větší ojetinu hybridní Toyotu. Rok a čtvrt staré auto a o méně než 20 levnější než nové. Sleva nic moc.
Takže nové auto na takové to ježdění Swift, ale jen pro dva nebo odvoz dětí po městě.
Sato
6. 9. 2025, 00:35Operativní leasing
Skipper
6. 9. 2025, 06:59No, mě by zajímalá nová Grande Panda v hybridu. Tak nějak je mi vizuálně moc sympatická. A v poslední době si jodně všímám i Tipo, akorát jej k ničemu nepotřebuji :) Ale recenze vyznívají hodně dobře.
HandyMan
6. 9. 2025, 12:48"Jaké auto bych si koupil, kdybych to hned teď musel řešit?" - to je moje oblíbená "bloumací" otázka. A když k tomu máme henty internety, je to i docela zábava. A popravdě řečeno, je to ta nejpříjemnější část procesu zvaného nakupování auta. Ale popojedem. Užil jsem si slabá i silná auta, turbodiesely i turbobenzíny. To další bude na 99% full hybrid. Nemám dům se soláry na střeše a přístup k elektřině relativně "zadarmo", takže plug-in hybridy a elektrovozy mi nedávají smysl. A protože moje nejčastější denní trasa je 2x25km, nemá smysl ani emisně překomplikovaný diesel, kterému emise po pár lwtech vystaví stopku. Proto hybrid. Rázem máte jen 2 výrobce, kteří se hybridům dlouhodobě věnují a nemají problémy se spolehlivostí. Toyota a Renault. A protože Toyota se mi zdá lehce cenově přepálená a doma už 2 auta z Renaultího koncernu máme (2016 Mégane GT a 2021 Sandero Stepway) a protože na rozdíl od předchůdců mnohem prestižnějších značek tato přemisťovadla fungují 100% spolehlivě, bude to na 99% hybrid 1.8L / 155k s logem Dacie nebo Renaultu. A protože se mi do nízkých aut nastupuje čím dál hůř, bude to buď Renault Symbioz nebo Dacia Bigster.
mariov8
9. 9. 2025, 11:53Mne z toho vyšel FIAT Tipo, ano, dnes jenom sedan s dieselem. Ale mým revírem je dost dálnice. Ještě nedávno to byl Citroen C4X 1,5HDi. Ten kupodivu snáší výborně i město, na rozdíl od benzínového 1,2 PureTech s řemenem. Naštěstí už od tohoto řešení upustili. Ale na rovinu, jezdím novými auty a nabyl jsem přesvědčení, že sranda skončila někdy na počátku roku 2024. A hledal bych tedy asi ojetý/zánovní mercedes C kombi diesel nebo GLC do roku 2024.