načítám data...

Dacia Sandero Stepway TCe 110: Už nesedí v koutě

Automobily značky Dacia bývaly chudobky, na kterých byla každá ušetřená koruna vidět. Bývaly.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Posledních pár měsíců testování jsme si s mými brněnskými kolegy navýsost užili. Nejprve jsme si hráli s dvěstětřicetikoňovým Mini JCW, pak nás uchvátil osmiválcový Lexus LC500 a poté jsme se nemohli nabažit otevřeného BMW M850i, se kterým se i přelom listopadu a prosince dal trávit s nebem nad hlavou. Já si pak toto krásné období ještě prodloužil výletem do Španělska za výborným Range Roverem Sport 510e.

Proč to zmiňuji? Protože všechno to jsou naprosto úžasné stroje, ale mou osobní optikou sdílí jeden palčivý problém: na žádný z nich nemám ani vzdáleně peníze. Tak jsem si řekl, že bych si tentokrát chtěl vyzkoušet úplný opak nabídky na trhu, a sice auto, které pro mě, obyčejného člověka z podhradí, reálné je. Zajímalo mě, na kolik ústupků bych musel přistoupit, chtěl-li bych si i se svým omezeným rozpočtem zakoupit nový vůz.

Když se v redakčním kalendáři objevila Dacia Sandero, bez zaváhání jsem si ji vyprosil. Říkal jsem si, že zrovna ona bude přímo ideálním materiálem ke zkoumání, protože v paměti mám model Logan MCV z roku 2008 z domova pro seniory, kam jsem ještě jako student chodil na brigádu, a vím, že v něm musel člověk pro nižší cenu přehlédnout opravdu hodně věcí. Platí to i pro Dacii z roku 2023? Pořád bych, chci-li i já jezdit v novém, musel přimhouřit oko skoro nad vším, co uvidím? 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Zvnějšku si troufnu tvrdit, že již ne. Zatímco zmíněný kombík stejně jako snad všechny ostatní dacie, co znám, je prostě účelně navržená krabice, aktuální Sandero mě už nenutilo zapomenout na pravidla estetiky. Jistě, bratrské Clio je stále líbivější, ale i tento rumunský vůz má vyvážené proporce a pár zajímavých detailů. Oceňuji třeba tvar předních i zadních světel nebo linii bočního zasklení. Bonusem je nové propracovanější logo, které pocitově přidává na hodnotě.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Testovaná nejdražší varianta Stepway jde ještě dál, když přivádí auto na dohled módním crossoverům pomocí tmavého oplastování, praktických podélných střešních lišt, zvýšené světlé výšky a až nad očekávání pěkných litých kol. Docela se mi na to auto dobře dívalo, což vzhledem k jeho zaměření na spodní patra automobilové nabídky vůbec není špatný výsledek. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Já byl ale mnohem víc zvědavý na interiér, protože právě tady u staršího modelu značky padala kosa na kámen nejhlasitěji. Z Loganu si pamatuji na devadesátkový posez i výhled, obstarožní čudlíky a páčky, nuzné plasty se spárami místy v řádu centimetrů, tragickou ergonomii a nepoužitelné stěrače, které stíraly jen asi půlku čelního skla. Přestože vznikl v roce 2008, Logan MCV působil spíš jako laciné auto z roku 1995.

O to větší radost jsem měl z testovaného Sandera. Jistě, stále je uvnitř přiznaně levné, ale už nepůsobí jako přes deset let staré. Sezení i poloha za volantem jsou zcela současné, plasty palubní desky jsou tvrdé, avšak černé, s texturou, bez nesmyslných spár a ještě přerušené útulnost podporujícím kusem měkké látky, všechny ovládací prvky jsou rozmístěné logicky a stěrače setřou vše, co je potřeba. Hurá!

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Dočkal jsem se dokonce i moderního vystouplého tabletu multimediálního systému. Má sice jednodušší grafiku a průměrnou rychlost, ale je tam a umí parkovací kameru, navigaci a přes drát i Apple CarPlay, v mém případě fungující bez výpadků. Rádio samotné má průměrnou kvalitu přednesu, ale nechrastí a zvládá držet signál jak při frekvenčním příjmu, tak při přehrávání písní z internetové knihovny, takže ani zde jsem neměl problém. 

Kabina samotná je na danou třídu prostorná a vzdušná, hlavně z pohledu výšky stropu, i když zrovna to zvládal i ten Logan. Jediný hmatatelný ústupek nízké ceně tak v interiéru představují přední sedadla. Jsou sice vizuálně pohledná a látka, jíž jsou obšitá, mě taky nijak neurážela, jenže nemají úplně vhodný tvar. Po cestě z Prahy do Brna mě z nich začala bolet bederní páteř už u sjezdu na Benešov, tedy stále ještě ve středních Čechách.   

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Dalším aspektem, kde jsem se i u dostupného vozu pro široký lid dočkal zcela současného zážitku bez ústupků, je motor. Sandero Stepway pohání moderní tříválcová tisícovka s nejvyšším výkonem pěkných 110 koní a maximálním točivým momentem též slibných 200 Newtonmetrů. Tato jednotka převzatá z modelu Jogger přišla do Sandera právě v rámci instalace nového loga.

Troufnu si tvrdit, že na svou kubaturu funguje parádně. Nejlépe táhne ve středním pásmu, ale nemá problém s vytáčením až do omezovače, zajímavě výrazně ryje a Sanderu uděluje více než obstojnou dynamiku. Až se mi povedlo některé účastníky provozu překvapit, jak solidně umí tato Dacia nabírat na rychlosti. Je pravda, že jsem měl nakonec trochu vyšší spotřebu 7.4 l/100km, ale to proto, že jsem si s autem této značky možná až trochu nepřístojně často hrál.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Tento lidový automobil mě totiž nenutil k nepříjemnému omezování se ani co se jízdních vlastností týče. Moderní šasí z Clia už není tolik vyměklé a rosolovité jako to používané starými daciemi, což je moc dobře. I na dírách dovede být příjemně pohodlné, byť je pravda, že ty ostré příčné úplně odfiltrovat neumí, ale zároveň už dokáže zachovat přiměřenou jízdní stabilitu v zatáčkách.

Velmi se mi to nastavení líbilo, protože hranice přilnavosti leží minimálně na zimních pneumatikách přesně v tom místě, kam se matka rozvážející své děti do školky už běžně nedostane, ale kde se nadšený řidič ocitne, aniž by musel na okresce letět nevhodně vysokou rychlostí. K tomu smyk přichází nezáludně, takže je na případnou korekci dost času. Je tedy potřeba zvyknout si na trochu vyšší náklony karoserie, ale není to nic nepříjemného. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Ani řízení proti dynamickému svezení nijak neprotestuje, netuhne a řidiče podrží, i když zpětnou vazbu zprostředkovat neumí. I na brzdy je spoleh. Leda snad řazení manuální šestistupňové převodovky se rychlým změnám stupňů trochu vzpouzí, radši má klidnou jízdu. Ve zkratce, jistě, hothatch to vážně není, ale i tak mám upřímnou radost, že i prostý člověk se v Sanderu může aspoň trochu pobavit.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Zbývá už jen podívat se na cenu. Jelikož se nám Sandero zjevně dost posunulo, je pravda, že i částka, kterou je za jeho vlastnictví potřeba složit, je trochu vyšší, než bývalo zvykem. Za tuto nejvyšší specifikaci Stepway Expression TCe 110 je potřeba zaplatit minimálně 416 400 Kč a testovaný kus se s několika příplatky zastavil až na 471 100 Kč. Ano, to už není úplně lidové.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Jenže tato Dacia to vyvažuje opět vyloženě soudobou kompletní výbavou. Kromě v textu již uvedeného nabízí nejpokročilejší zcela bezkontaktní provedení bezklíčového vstupu, hlídání mrtvého úhlu, účinné potkávací LED světlomety (dálkový režim je řešen halogenovou žárovkou), kompletní sadu airbagů a asistentů včetně vypínatelného(!) předkolizního systému, elektronickou parkovací brzdu nebo třeba vyhřívaná přední sedadla.

A nejlepší na celé věci je, že jde stále sehnat i v prostější variantě Essential za velmi příjemných 296 400 Kč. Tato částka povede ke stejnému řidičův život nelimitujícímu autu s šikovným litrem (za příplatek rozumných 20 000 Kč i s turbem), povedeným podvozkem a soudobou kabinou. Zmizí jen již zmíněný kus látky na palubní desce, některé z pokročilejších věcí ze seznamu o odstavec výše a místo vestavěného tabletu bude držák na řidičův mobil. Vše ostatní podstatné zůstává a klimatizace se dá dokoupit za 10 000 Kč. To je krásné.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Závěr

Musím přiznat, že testovací týden s aktuální Dacií Sandero Stepway jsem si velmi užil. Moc se mi líbilo, že ač je to obyčejné a prosté auto, nenutí svého majitele přehlížet všudypřítomná zastaralá či laciná řešení jenom proto, aby trochu ušetřil. Naopak, v závislosti na finančních možnostech zájemce dovede nabídnout veškerou ve třídě běžnou moderní výbavu a ve všech svých specifikacích má kabinu, motor i podvozek, jež odpovídají roku 2023. To je moc dobrá nabídka. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Technické údaje

Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110

Motor: turbem přeplňovaný zážehový tříválec 999 cm3
Nejvyšší výkon: 81 kW (110 k) při 5000 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 200 Nm při 2900 - 3500 ot/min
Provozní hmotnost: 1173 kg 
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 10 s 
Spotřeba výrobce kombinovaná: 5.5 l/100 km
Spotřeba v testu: 7.4 l/100 km 
Základní cena: 296 400 Kč (Sandero Essential SCe 65)
Základní cena s testovaným motorem: 416 400 Kč (Sandero Stepway Expression TCe 110)
Cena testovaného kusu: 471 100 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
13. března 2023, 16:51
3

Ta cena 216k s turbem je v dnesni optice docela prijemna. Otazka mozna ohledne trvanlivosti, za jak dlouho z toho bude rozvrzany pelech (muj odhad je hned po zaruce)

Bavi me, jak se vzdycky vyzdvihne vybava a jak je super, ze tam jsou asistenty pomalu i nastupovani, a vzapeti, ze "nastesti vypinatelne" :-D :-D Jakoze "je super, ze to tam je, ale ja to tam nechci" :-D
Jinak podle me nekdo, kdo ve vybave vyzaduje predkolizni asistent, by si mel zajit znovu do autoskoly, nebo k ocnimu.

Obligantni design fault v podobe displeje na suchym zipu drzicim na palubce uz je taky asi standard. Ja bych radsi ten drzak mobilu, abych na to nemusel koukat

Kola fakt pekny, i napad do nich zakomponovat ty uhly, jako ma i logo, ladi to.

reagovat
kotzitzaq
13. března 2023, 17:52
4

Cena 326 s klimou a turbem (tedy za normální "nízkou" verzi) sice na dnešní dobu vypadá celkem OK, ale pokud půjdu k mateřskému Renaultu, tak o 60k výše dostanu Clio se stejným motorem a to bude o pořádný kus lepší auto. Chápu, že pro typického zájemce o Dacii to může být zásadní částka, z mého pohledu bych si ale raději připlatil. Případně o nějakých 35k výše můžu nakupovat u H/K, což nejsou žádné hvězdy, ale nebude tam tak budgetový pocit, jako u Dacie. Je mi jasné, že Rumuni šli s kvalitou rapidně nahoru, ale bohužel cenový odstup od lepší konkurence je už tak malý, že mi nedává Dacie moc smysl.

bitner
14. března 2023, 08:31
0

Zrovna vcera jsem se na Sandero dival. Zaklad + 1,0 TCE LPG + klimatizace = 341400 penez.
Bez mlhovek a vyhrivanych zrcatek. Co uz. To AEBS se da vypnout trvale? To asi ne, ze?

reagovat
sheogh
14. března 2023, 10:45
0

Pres kabel jde urcite vypnout cokoliv trvale. V menu pochybuju

bitner
14. března 2023, 15:52
0

To by snad bylo proti soucasnym homologacnim predpisum, kdyby AEBS nesel vypnout aspon po nastartovani. Proto me udivila ta radost v testu, ze to jde. A proto se ptam, jestli se neco zmenilo, protoze co jsem cetl zkusenosti majitelu, tak trvale se to vypnout neda. Leda teda alobalem pres radar, ale to asi zrovna v prirucce uzivatele nebude.

Jaromír Soukup
14. března 2023, 18:18
2

Ano, trvale to nejde.

HandyMan
15. března 2023, 09:37
0

Jaromíre, má i tahle verze Sandera stále tak pomalý převod řížení, jako Sandero Stepway mé ženy ( m. y. 2021), nebo to už napravili?. To je mimochodem to jediné, co mě na tom autě otravuje, zbytek je s ohledem na určení auta fajn. Ale když s tím přijedete k menšímu kruháči, musí se mohutně ručkovat :-)

HandyMan
15. března 2023, 09:38
0

Samozřejmě jsem myslel "přehmatávat" :-)

sheogh
15. března 2023, 10:59
0

Pokud to nema adapt. tempomat, tak bych s klidem z radaru vytahl konektor :-)))))

Jaromír Soukup
15. března 2023, 15:40
0

Nevšiml jsem si. Přišlo mi v pohodě. Ani David nebo pražští kolegové nic neříkali.

PB
15. března 2023, 04:37
0

Po Novém roce kolega mojí ženy v Senegalu prodával Renault Duster a tak jsem se přichomýtl k přemýšlení jestli to nechceme náhodou koupit. Byl jsem příjemně překvapen: mají podstatně lepší motory než v EU (normální objem i počet válců). A vypadají lépe než Dáčije: https://www.renault.sn/cars/renault-duster/renault-duster.html ...a krom toho, furt premejšlím o tom jejich malým UTE: Renault Oroch. Ten je fakt boží:) prodává se v EU? https://www.renault.sn/cars/nouvelle-renault-oroch/renault-oroch.html

reagovat
beastar
15. března 2023, 09:28
1

Tak jako obvykle stará technika. Pro trhy kde jsou ty požadavky trochu jiné a servisní zázemí taky. Což kolega ženy jistě rád osvětlí. Mimo jiné u tebe vím že se ve zdejších podmínkách vyznáš jistě lépe jak já;) Čili tvoje provokativní otázka na konci postrádá smyslu. O malé pickupy ve formě offroadu v Eu není zájem. A nikdy nebyl když už tak možná kdysi Caddy, felda ... To je trochu jiná kategorie. Stejně tak se Renault úspěšně drží v Brazílii atd. Web dealera sem dávat nebudu. Bylo to tak vždy. Však Peugeot 405 byl skvělá technika v Uzb ještě nedávno. A každý pamatuje VW Citi. Který jaksi v Evropě v roce 2004 nějak nikdo nechtěl a většina nevěděla že existuje. Toliko k debatě.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem