načítám data...

Lexus LC500 Bespoke Build: Vše, co bych si jen mohl přát

Kupé s pětilitrovým osmiválcem, pohonem zadních kol a nestárnoucím designem. Může si člověk přát vůbec něco jiného?

zobrazit celou galeriiFoto:   František Čáslavský   Josef Vyškovský

Nejspíš každý si ve své hlavně nosí svou představu dokonalého auta. A já nejsem jiný, i když moje představa je možná na poměry fantazie poměrně nudná. Moje dokonalé auto by bylo coupe, čtyřmístné, krásných tvarů postrádajících B sloupek. Mělo by vidlicový osmiválec, který by se mohl točit až do nebes, ale hlavně by roztáčel kola zadní nápravy, která by i přes adekvátní obutí někdy prostě měla problém s dostatkem adheze. LC 500 sice nepostrádá B-sloupek, čtyřmístné je pouze s hodně velkým přimhouřením očí, ale to nevadí. Mohlo by být setsakramentsky blízko. 

Když v roce 2012 dovezl Lexus na Detroitský autosalon koncept LF-LC, potřebovala spousta lidí kapesníčky. A to samé se opakovalo i o čtyři roky později, kdy byla představena finální verze LC 500, která se vlastně od již představeného konceptu moc nelišila. Dávná minulost, chtělo by se říct, ale LC 500 tu je s námi stále. A mně byla k testu zapůjčena edice Bespoke Build. To znamená možnou individualizaci vašeho auta, dle vašeho přání. Na testovaném kusu ale nejvíc vynikne karbonový zadní spojler. K němu se ještě dostaneme. 

foto: Josef Vyškovský

Od roku 2016 už pár let uběhlo, ale design pětistovky jako by nezestárl ani o den. Těžko se to popisuje slovy, tvary tohoto auta jsou prostě vesmírné a nebylo chvilky, kdy bych se na “svoje” LC se zalíbením nepodíval. Ano, design je to komplikovaný, ale o to déle si jej můžete užívat, objevovat křivky a řešení, kterých jste si ještě nepovšimli. Je to zábava nejenom na dlouhé zimní večery. Vydržel bych to ještě chvíli. 

Slíbil jsem, že si povíme něco o zadním spoileru, že? Jde o věc, kterou si můžete pořídit pouze na své LC 500 Bespoke Build. Samotný spoiler je inspirovaný závodním letadlem Zivko Edge 540, se kterým v roce 2017 vyhrál Red Bull Air Race pilot Yoshi Muroya. Jeho úspěchem inspirovaní inženýři se dali do práce a ve spolupráci s designéry vytvořili karbonový spoiler, který je nejenom funkčním, ale také dost zajímavým designovým prvkem. Bez kterého bych se, popravdě řečeno, obešel. 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Interiér, i přes své dokonalé zpracování, nedokáže tak docela skrýt své určité morální zastarání. Teď mě nechápejte špatně, co se ergonomie týká, nejde mu skoro nic vytknout. Až na infotainment. Pamatuju si jej z několika starších (ha!) Lexusů, kde mě jeho reakce a ovládání pomocí touchpadu dohánělo k mírnému šílenství. Ale v tomto směru Lexus neusnul na vavřínech. Infotainment se stále ovládá touchpadem, ale jeho systém je již výrazně rychlejší, a hlavně podporuje CarPlay. Stačí zapojit a můžete fungovat. S touchpadem skoro stejně, jako kdybyste prstem ovládali váš vlastní telefon. A najednou je z nenáviděného touchpadu ten nejpříjemnější ovladač. Dobrá práce. 

Tím ale moje výtky končí. Zbývá se jen uvelebit do pohodlné sedačky, zaujmout perfektní pozici za volantem, zmáčknout tlačítko Start a pomocí otočných ovladačů u budíků (inspirace Chryslerem Le Baron čistě náhodná) navolit ten správný jízdní režim a vhodnou míru kontroly trakce. Moc se omlouvám za ty zadní gumy, ale no… Co jsem měl dělat. 

foto: Josef Vyškovský

Po stisknutí onoho kouzelného tlačítka Start se pod kapotou olbřímích rozměrů probudí to, co je důležité. Atmosférický vidlicový osmiválec s označením 2UR-GSE je dílem umění. Proměnné časování ventilů, titanové sací ventily, přímé i nepřímé vstřikování paliva a sací potrubí se dvěma různými délkami, hlava motoru, na jejíž návrhu se podílela Yamaha, je tady prostě vše. A neplecha může začít. 

Není to ale jen o motoru. Desetistupňová automatická převodovka vám za běžného provozu bude proskakovat kvalty, že se brzo nedopočítáte, ale má také manuální režim, ve kterém vám bez problému podrží jakýkoli rychlostní stupeň a nechá vás řadit pádly. A to se hodí, protože vzadu je samosvorný diferenciál Torsen. 

K tomu, aby vám LC 500 poskytlo kompletní zážitek, si nevystačí s jen tak obyčejným podvozkem. Samotná platforma je postavena tak, aby umožnila co nejnižší těžiště, zavěšení je víceprvkové s horním ramenem (kované, hliníkové) upevněným ve dvou bodech tak, aby perfektně kopírovalo pohyb ramene spodního. A umožňuje také nižší výšku podvozku než u tradičnějšího uchycení horního ramene v jednom bodě.  

foto: Josef Vyškovský

Celá ta podvozková magie funguje naprosto dokonale. LC 500 má možná pohotovostní váhu přesahující 1900 kilogramů, ale při jízdě jako byste to nepoznali, dokud nebudete doopravdy ostře brzdit. Lehkost, s jakou dokáže řezat zatáčky na úzké okresce je více než překvapivá. Mě ale čistá stopa až tak moc nebaví. A i v tomhle ohledu mě LC 500 nezklamalo. Jak snadné je, vypnout všechny trpaslíčky a stát se pánem stroje. Už na brzdách se auto vcelku ochotně stočí do nadcházejícího driftu a pak už jen stačí zvolit správný převodový stupeň a jemnou prací s plným plynem korigovat to, co by se na běžných cestách běžně určitě dít nemělo. Torsen dělá svou práci perfektně, stejně jako zbytek auta. Velký rozvor auta vám zase dává spoustu času ho srovnat tam, kam chcete. A to vše za ryku rozezleného osmiválce. Dal bych si to ještě. A ještě. A ještě. 

Jenže pak je čas jet zase jako člověk. Stačí vytáhnout okénka, přepnout se do komfortního režimu a pustit si trochu vážné hudby a zapomenout, co že se to dělo před chvílí. Teď vás auto konejší pohodlím, filtruje od vás okolní svět a ani maličko vás neponouká k tomu, že na ten plyn se dá šlápnout pořádně.  

Okolní svět je mimochodem záležitost, ve které se s LC 500 neschováte. Nejde to. Je nepřehlédnutelné. A to je dobře. 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Závěr 

Pokud máte pocit, že si mě LC 500 získalo, máte naprostou pravdu. Je to podle mě to nejlepší GT, které si dnes lze koupit? Ano. Dokázal bych v něm žít každý den, celý rok? Rozhodně ano.  

Říká se “Vidět Neapol a zemřít”. Zaměníme-li ‘Vidět Neapol’ za ‘Zažít LC500’, pak už zemřít mohu. S klidem a sluncem v duši. 

Za krásné exteriérové fotky děkujeme opět skvělému Pepovi Vyškovskému! 

Technické údaje 

Motor: zážehový vidlicový osmiválec 4 969 cm3   
Výkon: 464 koní (341 kW) v 7 100 ot./min   
Točivý moment: 530 Nm v 4 800 ot./min   
Převodovka: automatická desetistupňová   
Maximální rychlost: 270 km/h   
0-100 km/h: 4,7 s 
Pohotovostní hmotnost: 1 930 – 1 965 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 11,6 l/100 km   
Průměrná spotřeba (v testu): 17 l/100 km    
Cena již od s testovanou motorizací: 2 790 000 Kč     

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
31. ledna 2023, 07:20
1

Jestli ta cena na konci článku je reálná, tak mi to přijde vážně super ...

reagovat
Initial C
31. ledna 2023, 08:18
0

Videl a slysel jsem na gt/gr86 srazu v Moste, byl tam jeste jeden fantasticky kousek v tmave modre.

reagovat
Sa
Sato
31. ledna 2023, 08:41
0

Super napísané.
Človek by si pri tej hmotnosti a atmosferickom motore až myslel, že to nebude nejako zabijácky rýchle, ale z recenzie vyznieva, že to autora ani sekundu nenapadlo. A ono to je vlastne jedno. Tiež by som kludne pár sto koní oželel pre lepší zvuk. Len tých 10 stupňov prevodovky mi príde až príliš.

reagovat
Jimi
31. ledna 2023, 09:42
1

Design je to opravdu něco, interiér ještě víc... ale reálně radši podobné zážitky se stejným motorem v novém praktickém IS 500F. Lepší cena, dle výbavy od ca 60k USD + dovoz.

reagovat
David Střítežský
31. ledna 2023, 13:03
6

Já tu jen doplním, že kromě komunikativního řízení, se mi snad úplně nejvíc ze všeho líbil zvuk. Motor má hlad po otáčkách a dokonce i pohyb na hranici omezovače je prostě balzám na uši i na duši. Zpětně mě trochu mrzí, že nemáme video z průjezdu tunelem, ale ...

Chuligáni hovadský. (na uzavřené silnici)


reagovat
af
afro-r1
31. ledna 2023, 13:22
0

Uvnitr hezke, ale ten predni naraznik proste nezkousnu nikdy.
Osobne bych kvuli nemu s takovymi penezmi sel pro treba pro M5.

reagovat
fortress
31. ledna 2023, 15:13
0

Skvělé auto, měl jsem možnost řídit cabrio a je to opravdu zážitek. Tak perfektní a krásný interier jsem dodnes neviděl. Závidím každému kdo si to pořídil.

reagovat
bo
bonup
31. ledna 2023, 15:20
0

Nevydržel jsem a musím se jednou ozvat. Na Nový rok bylo krásně tak jsme vyjel. Jezdím ke konkureci očumovat jako vždy jsem se stavil u McLarenu, Jaguaru a Lexusu. Nevydržel jsem a musel jsem si udělat pár fotek. Mě se prostě jak tenhle Lexus tak nová Supra nelíběj. Přitom Toyota umí i hezká GR86 novej Prius apod. Jaguar mě taky neuráží. Udělal jsem si porovnávací fotku i auto o více než 40let starší je hezčí. Prostě ten něměckej předek i zadek je i u babičky úplně jinde než japonskej zadek. :-) JInak McLaren mě taky neuráží.

reagovat
riderhenry
31. ledna 2023, 21:47
0

Krásný text, přesně podle očekávání. Za mě asi nejlepší auto "na všechno", které si dnes (spíš bezdětný) člověk může pořídit. Ještě bych to musel srovnat napřímo s M850i, ale věřil bych spíš Lexusu, který navíc není tak vulgární. Ale zase taková čtyřdveřová M850i by i (menší) rodině posloužila :D

Tohle mělo být jednoznačně auto roku svého ročníku. Unikátní nejen na papíře a na fotkách, ale především i jízdními vlastnostmi.

reagovat
sheogh
02. února 2023, 19:05
0

Nadhera :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Roush 2013
Ford Mustang Roush

2013 rok výroby
310 koní výkon
3 700 ccm objem

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem