načítám data...

9 rychlých aut, která jsou překvapivě levná

Dá se pořídit opravdu velmi rychlé auto za cenu běžně rychlé konkurence? A kolik peněz je třeba, abyste se mohli prohánět rychlostí vyšší než 300 km/h?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Koupě pořádně rychlého auta znamená téměř vždy velký vítr v peněžence. Ať už v podobě pořizovací ceny, nebo provozních nákladů, které si obživa početného stádá pod kapotou – často výjimečného vozu – žádá. My jsme si ale zadali úkol sestavit výběr aut, u nichž je první zmiňovaná část rozpočtu možná až překvapivě nízká. Zkrátka auta, která jsou opravdu mimořádně rychlá, avšak v kontextu konkurenčních aut vlastně nestojí tolik. Následující výběr tedy nechápejte jako smetánku absolutně nejrychlejších aut, jež se dají sehnat v rámci nějakého rozpočtu, ale spíše jako naše tipy na vehikly s nevšedním poměrem cena / rychlost / výkon… Dá-li se tedy pojem dobrá cena použít u něčeho tak iracionálního jako je nakoňované auto s nemalými náklady na provoz… 

Saab 9-5 Aero

Mezi věci, díky kterým se výrobky severských automobilek zcela nesmazatelně zaryly do paměti motoristických fanoušků, jistě patří potentní turbomotory. Foukané jednotky se spoustou koní a masivní vlnou točivého momentu se ze Švédska valily už v dobách, kdy přeplňování vůbec nebylo tak cool (nebo naopak bylo ještě cool? ) jako dnes. Tato milá skutečnost způsobila, že mnohé z těchto silných strojů se nyní nalézají u svého cenového dna, protože už mají na svém kontě spousty let a kilometrů. To ale v kontextu dnešního článku znamená především fakt, že milionovou dynamiku můžete zažít v opravdu levném autě. A je vlastně jedno, zda svou pozornost zaměříte na nějaké Volvo s foukaným řadovým pětiválcem, anebo čtyřválec ukrytý pod kapotou vozu s Griffinem ve znaku. Do článku jsem nakonec vybral Saab 9-5 – jeho ceny jsou totiž nízké a v inzerci se dá stále ještě nalézt poměrně snadno. Hlavně však vůbec není těžké najít nabídku obsahující kouzelná slůvka jako Hirsch nebo Maptun, což znamená jediné – pod kapotou bude mnohem více než standardních 230 – 260 koní. A pak už je jen na vás, zda budete s takovým Aerem přeměňovat přední pneumatiky v kouř, nebo hrát s nepřipravenými prémiovými auty v levém pruhu dálnice nehezkou hru na kočku a myš…  Za ceny již od sto tisíc…

Renault Clio RS172/182

Zrychlení 0-100 km/h za 6,9 s a maximální rychlost 220 km/h nejsou zrovna cifry, které by měly v rámci našeho výběru někoho omráčit. Rychlostí v přímce bude Clio držet v rukách Černého Petra, avšak malý Frantík zde není kvůli nějakému dálničnímu poměřování pindíků. Klíčem k jeho kouzlu je nízká hmotnost a jedovaté brzdy, takže i relativně skromný výkon 169 (nebo 180) koní stačí k tomu, aby ve své cenové hladině (a vlastně i kus nad ní) jen těžko hledalo soupeře na okresce i okruhu. V nehomogenním prostředí reálné silnice vlastně s Cliem nebude potřeba nic moc vymýšlet. Muší váha a výborný (avšak stále velmi jednoduchý) podvozek Cup zajistí, že se bude zuby nehty držet prakticky čehokoli, co se mu postaví do cesty. S okruhem už to bude složitější, malému knedlíčku bude třeba pomoci pár úpravami, ale jak jsme si nedávno řekli, zřejmě neexistuje jiné auto, které by ve vodách nižších cenových pater dokázalo vyvinout větší rychlost na technické silnici. Hezké Clio pořídíte za podobnou cenu jako Saab a pro další úpravy tedy zbývá v porovnání s auty, na které teprve příjde řada, ještě mnoooooho peněz.

Dodge Neon SRT-4

Zvenku vypadá trochu vykuleně a trochu nevkusně. Vevnitř zase velmi lacině a ještě víc plastově. Nemá sofistikovaná řešení a prý jezdí poněkud humpolácky. Jenže právě proto neváží moc a přeplňovaný čtyřválec strčený napříč mezi přední kola vyvine oficiálně až 230 koní. Reálně ještě o pár desítek více – alespoň to tvrdí spousta nezávislých měření. Řečí bežného života je Neon SRT-4 rychlý jak šlak, a pokud člověk přizpůsobí svůj styl jednoduchému podvozku, nemusí být problémem ani zatáčky. Pak už jen zbývá rozseknout, zda dostává větší čočku samosvorný diferenciál Quaife, který se občas marně snaží domluvit předním kolům, nebo všichni ti nepřipravení rivalové, jež se nedobrovolně stali svědky představení „takhle se dává stovka pod 6 sekund…”.  To vše za pořizovací cenu pod 150 tisíc korun.

Mercedes-Benz C32 AMG

Býval konkurencí pro BMW M3 a stál zhruba stejné peníze. Dnes se prodává sotva za polovic. Jistě, ani zdaleka není tak sportovně nadaný a jeho pětistupňový automat se stěží může rovnat převodovým skříním mnichovského soupeře, leč C32 AMG pochází z dob, kdy byly role německé prémiové trojky ještě stále jasně rozděleny a Mercedes platil za komfortní volbu. Rychlý dokáže být tenhle malý Benz beztak pekelně. Jeho vidlicový šestiválec o objemu 3199 cm3 dostal do vínku kompresor, což vyústilo v 354 koní, 450 Nm, elektronicky omezených 250 km/h a stovku za 5,2 s. Bohužel, C32 AMG se dá označit za jeden z nejméně úspěšných Mercedesů AMG a jeho stigma je dnes možná ještě silnější než v době, kdy se prodával jako nové auto. Jeho šestiválec, byť velmi výkonný, přece jen působí oproti klasickým V8 předchůdce i následovníků trošku podměrečně. Další mínus představuje stigma auta, které vzniklo v době, kdy kvalita a spolehlivost visely na nástěnce ve Stuttgartu mezi aspekty, které nutně potřebují zlepšení. Právě proto se dá pořídit třeba za čtvrt milionu a právě proto jeho koupi nemůžeme doporučit, pokud nejste opravdu movitý člověk. Kritérium rychlého auta za velmi zajímavou cenu však splňuje beze zbytku. 

Nissan 350Z

Říkáte si, co tady dělá Zetko? Že to přece žádný trhač asfaltu není? Nemohu nic namítat, protože máte pravdu. Šestiválec VQ35DE pod jeho přední kapotou dával 280 a později 300 koní a nabízel lehce obéznímu kupé dynamiku, která se sice dá označit za velmi slušnou, ale rozhodně ne suverénní. Fór hledejte v karoserii a druhu auta. Klasické sporťáky patří vždy k tomu nejpřitažlivějšímu na trhu a logicky si také drží cenu mnohem lépe, než výkonné sedany nebo hot hatche. No a když se porozhlédnete právě po trhu pravých sportovních vozů, začne 350Z působit jako skutečně zajímavá nabídka. Vždyť hezká auta se dají koupit okolo 250 tisíc korun a za podobnou sumu budete jen steží nalézat stejně výkonnou konkurenci. Za volantem Zetka sice možná zjistíte, že je to spíš schopná japonská varianta pony caru než ultimátní sportovní náčiní, avšak jako u každého auta z Japonska se nabízí mnoho způsobů, jak úchvatně znějícímu Nissanu pomoci k lepší dynamice. A vůbec, už v sériové podobě je kupé schopno vyvinout 250 km/h a stovku pokořit za 5,9 sekund, což beztak v pohodě stačí na 99% provozu..

Audi RS6

U Audi zavedli na začátku 90. let hezkou tradici – vyrobili zběsilost zvoucí se RS2 a to byl první krůček k dlouhé cestě plné kombíků, které byly na první pohled jen trochu připepřenými variantami běžných modelů, avšak disponovaly natolik brutálními motory a skvělou trakcí, že znamenaly instantní nebezpečí pro všechny soudobé supersporty. Nás nejvíce zajímá Audi RS6 první generace C5, jež se představilo světu v roce 2002 a nabídlo v té době nevídaných 450 koní a 580 Nm. Výsledek byl předpokladatelný – skoro dvoutunová stodola nabušená luxusní výbavou a nejnovějšími elektronickými systémy (třeba aktivní tlumiče DRC) si vyskakovala na ty nejrychlejší sporťáky, protože cifra 200 km/h se objevila na tachometru již po méně než 18 vteřinách od startu. Pokud jste přelstili ‚povinný‘ omezovač rychlosti, mohli jste se podívat za magickou hranici 300 km/h. A tohle zvěrstvo se nyní dá sehnat už okolo částky 300 tisíc korun. Osmiválec 4.2 V8 je schopný unést další stovky koní, avšak dnes je RS6 přece jen už stará babička. Stále sice hrozí velkým dynamickým kopancem všem, kteří by zapochybovali o jejích výkonech, ale snad ještě větší hrozbu představuje pro své majitele, kdyby snad zapomněli, že servisní a provozní náklady budou u této výkladní skříně ingolstadtské techniky stejně nevšední jako její dynamika.  

Subaru Impreza WRX STI „bug eye”

Doposud jsme se nacházeli především na suchém a kvalitním asfaltu. Jenže život nepřináší jen slunné dny a záplavu bezchybného asfaltu germánských zemí. Pak teprve nastává ten pravý čas pro ‚rallyové‘ čtyřkolky s mocnými přeplňovanými čtyřválci a stejně mocnými diferenciály. Jinými slovy, když všechna ostatní auta končí a bezmocně bojují s živly či nedbalostí silničářů, jejich alternativy odkojené soutěžemi teprve začnou být ve svém živlu. Kdybych tento článek psal před pár lety, objevila by se zde nepochybně úplně první Impreza STI ve variantě Type RA, leč z lehkonohé a pro mnohé té vůbec nejlepší Imprezy se od té doby stal ceněný klasik a její hodnota vystřelila silně vzhůru. Ten nejlepší poměr cena / schopnosti tak patrně nalezneme u druhé generace GD/GG zvané pro svůj zvláštní design také „bug eye”, která se v rozumném stavu dá sehnat okolo tří set tisíc korun. Přeplňovaný dvoulitr evropské verze disponoval standardně 265 koni. Auto bohužel nebylo vybaveno magickou krabičkou DCCD mezi nápravami, přesto je tohle WRX STI stále drtivě rychlé. Navíc je komunita ortodoxních subaráků známá tím, že usilovně vylepšuje vše, co v Subaru Tecnica International podcenili či nedovezli z Japonska, takže na trhu jistě naleznete spoustu vozů, jejichž podvozky budou lepší a motory výkonnější, než když bylo auto nové.

Renault Megane RS250 / 265

Uvažoval jsem, jak zabránit, aby v seznamu nefigurovaly dva Renaulty RS, ale nepovedlo se mi to. Megane RS v tomto seznamu zastupuje pozici ‚nového‘ auta a uzmul místo aktuálnímu Leonu Cupra – ten je sice také velmi rychlý, ale přece jen pořád relativně drahý. Megane RS se naléza v paradoxní situaci, kdy platí za krále řidičských hot hatchů a přitom je propad jeho ceny stejný nebo větší než u konkurence. Poslední generaci lze sehnat už pod 300 tisíc korun, přičemž za 400 už pořídíte pár let stará auta s malým nájezdem. Ptáte se, proč další hot hatch? Zkrátka proto, že v reálném světě (a mimo teritorium WRX STI) bude dost možná tím nejrychlejším autem z dnešního výběru. Tím, že je stále ještě zánovní, nebude zdaleka tak unavený jako týrané vysoko-výkonné záležitosti, které dost možná prožily nelehký život v rukou nezodpovědných majitelů. To RS bude stále těžit z dárků od inženýrů v Dieppe, a nikoli oprav a práce, kterou na něm zanechala různá směs mechaniků v autorizovaných či neautorizovaných servisech. Bude stále pevný v uloženích, jiskrný pod plynem a bezchybný na brzdách i v zatáčkách. A přestože možná nebude v přímce na některé rivaly stačit, svou komplexností je nejspíše lehce zašlape do země. My si rychlého Megane letos vyzkoušeli naživo a jízda v něm vážně stála za to.

Chevrolet Corvette C5 

To nejlepší je třeba nechat si na závěr. Více než 400 tisíc se rozhodně nedá v tuzemských poměrech považovat za malou částku pro nákup auta. Pokud se však jedná o velmi placatý a velmi široký sporťák se silným osmiválcem pod kapotou, vkrádají se k němu slůvka ‚rozumná cena‘ skoro sama. V době, kdy ceny BMW M3 E46 stoupají jako splašené a ani Porsche 911 996 se už nedá pořídit za nízké cifry let minulých, představuje Corvette C5 asi tu nejlevnější cestu k opravdovému exotickému vozu. A to nejen cenou. Udržovat Vette při životě bude jistě stát mnohem méně peněz i starostí, než se snažit uschopnit výše zmiňované Audi RS6 nebo Mercedes C32 AMG. Plastový interiér amerického nájezdníka ve vás zřejmě nevzbudí nadšení, ale ten zbytek jej jistě vynahradí. Jednoduchý a spolehlivý small block LS1 umístěný až za přední nápravou nabízí 345 koní a asfaltové kostky umí po pronásledovatelích vrhat už od volnoběhu. Díky skvělému vyvážení, koncepci transaxle a lichoběžníkovým závěsům se Vette vůbec nebojí zatáček a vyvine příčné zrychlení až 1g. A ke všemu můžete všem poraženým štiplavě připomenout, že je předjelo auto s rozvodem OHV a listovými pery. Na závěr jen pár čísel. 475 Nm, 0 – 100 za 4,7 s, 0 – 200 za 18,1 s, 281 km/h…

Zapomněli jsme na něco? Neváhejte nám to napsat do diskuze.

Bavil vás článek? Podívejte se třeba na:

5 automobilových žebříčků, kterým není radno věřit

10 aut, která se vás pokusí zabít

10 sériových aut s nejtočivějšími motory

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Evžen Masopust
29. srpna 2017, 10:57
0

Fíha... 350Z vypadá stále skvěle, stárne vůbec?

reagovat
Chase
29. srpna 2017, 12:08
0

Ale no tak, motat Saabovské R4 a Volví R5 dohromady není úplně košér. Aspoň tu fotku si tam nějaká T5, nedej bože V70R zasloužila. Nehledě na to, že za mě ta volba jedno úplně není. R4 se prostě v opojnosti zvuku který vyluzuje, nemůže s R5 rovnat ;)

reagovat
Jakub Pospíšil
29. srpna 2017, 14:35
0

Pravdu díš, zrovna jsem chtěl napsat, že válec navíc je tady v tomhle případě docela zásadní. A celkově charakter obou aut je poměrně rozdílnej - Saab je přece jen taková spíš hipsterská libůstka, zato Volvo působí dojmem rozumné volby konzervativce. Ale obě auta jsou super.

Raspby
29. srpna 2017, 14:38
0

Volvem jsem nejel, ale za mě je Saab naprosto OK :) https://www.autickar.cz/blog/clanek/saab-9-5-aero-seversky-expres/221/

Chase
29. srpna 2017, 15:08
0

Raspy, já nemám nic proti Saabu. Jen prostě R5 pro mě o dost zajímavější než R4. Na to aby člověk pochopil proč, je prostě potřeba se svézt :)

Raspby
29. srpna 2017, 15:16
0

já vím co myslíš neboj :) taky mě ten zvuk uhranul...třeba v Audi S1 / RS2... :)

beastar
29. srpna 2017, 20:31
0

Jo Audi S1 ... to je super sound hlavně s tím dvoulitrovým TFSI pod kapotou ,)

Raspby
29. srpna 2017, 22:27
0

Předpokládám, že šlo o vtip že? :-)

beastar
29. srpna 2017, 22:29
0

V podstatě;) já jen že s1 už není co bývala.

beastar
29. srpna 2017, 13:44
1

Už u MB jsem kvitoval s radostí poznámku o tom, že musíte být movitý člověk aby mělo smysl to kupovat. U Audi RS6 jsem se musel podívat, kdo to vlastně psal. Nepřekvapilo mě to zase tak moc. Rozhodně pěkný seznam takzvaně pro každého něco.

reagovat
CerVus
29. srpna 2017, 18:00
0

V reálu je ta C4 stejně hezčí než C5. Takže když už vette, tak nějakou kolem roku 95.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. srpna 2017, 19:37
1

Ta vyjde cenove taky kolem 400-500 tisic za dobry auto z poslednich let vyroby. C5 je modernejsi, prostornejsi, ale vyzkouseno v praxi, ze posledním C4 neujede. :-)

BobAsh
29. srpna 2017, 21:25
0

Se srovnatelným řidičem v obou autech bych o tom dost pochyboval. C5 má o kus modernější podvozek, je pokud vím lehčí a navíc má díky LS1 o hodně víc koní. Leda že by ta C4 byla ZR1, ale potom by zase bylo fér srovnání se Z06 a to by dopadlo opět stejně...

beastar
29. srpna 2017, 22:31
1

Stejně je to když oboum napráská c5, ale od Audi v kombíku;)

Rien
29. srpna 2017, 23:19
3

Za me je rozhodne nejhezci c5:) ale to je asi tim, ze jsem s tim kdysi jezdil v need for speed:D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. srpna 2017, 06:33
0

Vojta: Ano Vojto, vyzkouseno se srovnatelnym ridicem. C5 je lehci asi o 50kg, ale rozmerove je vetsi a sirsi, vykon moji LT4 je uplne stejnej jako u faceliftovy C5 a podvozky na C4 se v prubehu let menily tak, ze ani nejsou mezi jednotlivyma rocnikama vzajemne kompatibilni. K podobnym zaverum dosli lidi i na Corvette forech v USA, nejen ja v praxi.
Ale mas pravdu, C4 ZR1 byla nejrychlejsi Vette vsech dob, dokud neprisla C5 Z06, ktera byla srovnatelna nebo jen o chlup rychlejsi. C4 ZR1 drzela nekolik rychlostnich rekordu ve svoji dobe. Mela v poslednich letech 405HP z fabriky.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. srpna 2017, 08:08
0

Vojta: Zajímavý je tohle dobový video, kde testují C4. Jednak v základní verzi s motorem LT1, 305HP (silnější LT4 v tomhle roce ještě nebyla) a ZR-1, s motorem LT5. Ten měl v tomhle roce ještě 375HP. Na 405HP se dostal o rok později.
C5 je jednoznačně modernější auto, má hladší design, víc elektroniky, lepší výbavu, je pohodlnější a je v ní víc místa, i díky transaxle, ale posledním C4 fakt neujede. C4 je daleko hrubší, drsnější a náročnější na řízení, ale na normální silnici si nezadají. Můj nejlepší kamarád má shodou okolností C5. Kupovali jsme jí spolu a za ty roky, co aby tyhle auta máme, jsme v obou autech najezdili tolik, že si opravdu dovolím srovnávat. Já už mám dneska hodně upravený podvozek, takže teď už se to moc srovnávat nedá, ale i tak platí, že C5 je, jak já s oblibou říkám, když jedu s ním: "oproti mýmu auto Cadillac". Je celkově měkčí a jemnější a to i při nastavení podvozku do sportovního režimu.

Breakthru
29. srpna 2017, 21:26
0

Asi bych tam raději viděl Audi C4 než C5.Má charakter a je prostě to ještě poctivá Audi, kyž neberu první A4, tak poslední dobrý auto od čtyř kroužků....A model S6 + by bez omezovače jel víc než dvě pade.....

reagovat
beastar
29. srpna 2017, 22:33
0

C4 působí ještě poctivější a pocitově méně koncernové. Bohužel ale v oblasti techniky je prostě c5 citelně napřed. Mimochodem na první A4 taky nedám dopustit. Samozřejmě nemyslím 1.9tdi i když i ty dnes jezdí někdy i se ctí.

Breakthru
30. srpna 2017, 20:10
0

proti A4 nic nemám, ale už je to víc VW...ta C4 je čistá Audi.Nepochybuju o tom, že C5 je o generaci dál, ale C4 je spolehlivěší a charismatičtější a navíc si drží cenu.Štve mě, že jsem si koupil Passata V6, ale byla to tehdá malá náplast za nesehnanou S4 resp. S6, protože teď jdou cenově hodně nahoru.....

beastar
30. srpna 2017, 20:34
0

Tak já po první S4, nebo S6 za rozumné peníze koukám asi tři roky. Ceny jdou nahoru za ty pěkné a to co je levné je většinou kasička a o to zájem taky nemám. Jo, jo C5 je hodně unifikovaná se zbytkem tehdejších výrobků VW a dnes je už totálně na okraji zájmu. Když se sežene pěkná 4x4 ve slušné výbavě pořád to vypadá důstojně. Nespolehlivá a trpící spoustou dětských nemocí už zůstane:)

Breakthru
31. srpna 2017, 20:08
0

Tak u takovejch aut je základ umět počítat.Vyjetej motor rovná se bezcenný auto, ale jednoduše ta C4 je ještě auto ze starý školy, tohle už C5 tak nějak minulo.Nejvíc mě na čtverce fascinovalo to, že de facto je to sleeper, protože jen znalec pozná, že má pod kapotou véosmičku.Zadní světla a velký brzdy, nic víc....žádný plasty, nástavce, velký vejfuky, prostě jen pár malejch detailů, takže obyčejná stará Audina, o kterou by si nikdo ani kolo neopřel, co potichu nasere kdejakýho nagelovaný buzíka v čiplým tédéíčku nebo vyjetým baworovi....
přikládám jedno video

;t=40s

beastar
31. srpna 2017, 21:07
0

Jo, jo přesně tak. Je to auto co vypadá naprosto obyčejně a přitom je to na tu dobu špičková technika. Tady to je taky krásný když máš obyčejný "dědkovský" sedan a ono to vytvoří takovou kulisu, že čekáš nějaký supersport. Je to tak náklady na provoz takové audiny jsou trochu jinde, než na provoz TDI v kombíku.

ToMyx
02. září 2017, 16:57
0

Chrapláček to má teda parádní. Pamatuju si, když jsem v C4 jel poprvé, místa tam na mě bylo až moc:-) Byl jsem z toho úplně unešený.

BigBang
14. září 2017, 13:42
0

Chlapci, chlapci, S4 C4 s V8? Jedině 2.2T!

beastar
14. září 2017, 14:01
0

A tak to by mě teda zajímalo proč? Tenkrát možná, protože dynamičtější projev a rychlejší reakce na plyn. Dnes vyšší servisní náklady větší riziko koupě zničeného kusu v posledním tažení.

BigBang
14. září 2017, 14:04
0

Byla to z části nadsázka, nicméně mám radši 2.2T než tu V8 ;)

Št
Štěpán R
06. září 2017, 15:27
0

Ahoj. K Mercedesu C32AMG. Nejedná se o řadový šestiválec, ale o vidlicový, typ M112, přeplňovaný lysholmovým kompresorem od japonské IHI. Platforma typu W203 se opravdu moc nepovedla, nicméně o AMG verzích to úplně neplatí. Techniku mají celkem robustní. Automat 722.6 patří k nejspolehlivějším. Motor téhle modulární řady(M112, M113) taky.

reagovat
Vavris Vavrisovic
06. září 2017, 16:07
0

Jej, to byla ale hloupá chyba. Díky za upozornění, u starých Mercedesů člověku automaticky naskočí R6. Ani při kontrole jsem si neuvědomil, že v době W203 už Mercedes začal stavět véčka. Opraveno.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem