načítám data...

Ptejte se: Tracktool za 200 tisíc

Koupit si levné auto na okruh může vypadat jako troufalost. Jak si však ukážeme, nabízí se i s malým rozpočtem celá řada různých variant.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ahoj redakce
Předem emailu bych vás chtěl pochválit za super magazín a super práci, strašně rád vás čtu a jen tak dál. Ale teď už k dotazu. V současné době jezdím poděděnou A3 1,8 turbo prrvní generace, což by se mělo zanedlouho změnit. Mám v plánu si konečně pořídit vlastní auto a chtěl bych takový okreskovo okruhový hybrid. Auto, které by zvládlo několikrát do roka velké okruhy jako Most a Brno a neudělalo tam ostudu. Zároveň by ale mělo umožnit i ježdění po okreskách, takže žádné závodní stavby bez STK. Civilní použití bude spíš na krátké jízdy a skoro žádný náklad, takže mě to neomezuje, navíc bude úplně minimální. A3 dále zůstane doma, chci pojmout nové auto vyloženě jako hračku. Jestli to bude fwd nebo rwd mi je celkem jedno, zkušenosti mám s obojím a mám rád čistou stopu takže mě předokolka neuráží. Spíš ji vnímám jako výhodu kvůli ceně a roku výroby. No a mám na to asi 180-200 tisíc včetně servisu.

Ještě přidám své favority. Tak nějak jsem si vytipoval Megana RS anebo BMW 330i Coupe, které mají už docela slušný výkon a schopné podvozky a beru je jako solidní základ na další ježdění. Ale třeba uvažuju špatně a měl bych se vydat jinou cestou, třeba mě na ni natrknete.
Díky za odpověď, ptejte se už dlouho nebylo, tak z toho třeba udělejte článek :)
Matěj 

Ahoj Matěji. To je ale hezký dotaz. Pokud mne má paměť nešálí, tak jsme tady žádný podobný okruhově zaměřený ještě neměli. No tak tedy do něj a začněme třeba od rozpočtu. V kontextu jiných otázek v rubrice “Ptejte se” a ostatně i v kontextu jiných článků na Autíčkáři se může tvůj rozpočet zdát jako dostatečný. Já se však trochu obávám, že se nalézá na samé spodní hranici částek, kterou je do auta na okruhy nutno investovat, aby nedělalo ostudu. Jeden kamarád s oblibou říká, že je jedno, za kolik jsi koupil sportovní auto, stejně tě totiž bude stát minimálně čtvrt mega. To může v konfrontaci s rozklinutou stránkou s motoristickou inzercí sice vyvolat pozdvižené obočí a v duchu si kde kdo řekne: “co to safra meleš ty vořechu?”, jenže realita mu až na pár výjimek dává za pravdu.  Náš PlechCup může sice vzbuzovat opačný dojem, ale Mýto nebo Sosnová nemají např. s Mostem a běžnou ekipou aut na něm moc společného. 

Složitá cesta k cíli

Pokud to někdo s ježděním myslí vážně, na velký okruh chce jezdit pravidelně a nemíní tam dělat jen kompars (což podle vyznění dotazu zřejmě nechceš), bude muset auto pořádně připravit a to nikdy není levná sranda. I sebezachovalejší a svědomitě servisované auto totiž při extrémní zátěži rádo ukáže, kolik opotřebení si na něm už vyžádal věk a najeté kilometry. Takže zatímco při normálním silničním použití by sis pochvaloval, jak hezké a bezproblémové auto sis koupil, po návštěvě okruhu začneš velmi rychle objevovat, že podvozek asi nebude tak pevný, jak se zdálo, že brzdy kopou, chlazení moc nestíhá a taky že tohle lupe, tamto prasklo a támhleto dokonce upadlo… Tedy, ne že by to vše muselo nastat hned poprvé, ale pokud budeš pravidelným návštěvníkem okruhových  akcí, je podobný scénář pravděpodobný. Ve zkratce. Budeš potřebovat sadu lepivých gum, vyměnit všechny kapaliny, provést důkladný servis podvozkových komponent nebo možná rovnou některé nahradit sportovními alternativami (tužší či nastavitelný podvozek, tlustší stabilizátory nebo pevnější silentbloky patří k obvyklým změnám), nasadit dobré brzdové destičky a asi i kotouče, vyměnit brzdové hadice, možná bude třeba provést upgrade chladícího systému a rozhodně je třeba mít v záloze finanční rezervu na to, kdyby se rozhodl protestovat třeba motor nebo některá jeho periferie, nemluvě o spoustě dalších drobností. Každé auto je ale jiné, každé má odlišná slabá místa a nutné investice se budou lišit. Samozřejmě lze vše realizovat až za pochodu a s některými neduhy žít, ale pokud mohu mluvit za sebe, činilo by mne to značně frustrovaným, nehledě na to, že týrat na okruhu auto, které nefunguje jak má, není příliš zábavné. 

Z toho mi vyplývá, že koupit si 330i jako základ nebude zrovna rozumné, protože za hezké auto vyčerpáš skoro celý rozpočet a sériová 330i by toho na okruhu moc nepředvedla. Megane RS už zní lépe, ale…  

Varianta 1 – koupit schopný hatchback nebo kupé

Takže co pořídit? Nejlevnější cestou k rychlému ježdění byly vždy ostré hatchbacky a také tady budou tou nejsnadnější cestou k cíli. Mégane RS první generace však bývá stále poměrně drahý. Lepší volbu tak z mého pohledu představuje jeho menší bratr. Clio RS první generace. Již mnoho řidičů prokázalo jeho nečekané schopnosti a srdnatou výkonnost. Je nejen levnější, než Mégane, ale také lehčí a menší, tedy provozně méně nákladný. Nezapomínej, že náklady jsou vzhledem ke tvému rozpočtu hlavním limitujícím faktorem. Oproti potentnímu přeplňovanému dvoulitru v Méganu mu sice nějaký ten koník chybí, ale i atmosférický dvoulitr F4R umí rozpoutat malé peklo a auto rozhodně nebude působit pomale ani na větších okruzích (Brno vynechme, tam působí zdechle všechno pod 400 koní :-) ). Ať se snažím sebevíc, nenapadá mě žádný jiný hot hatch, který by byl racionálnější volbou. Přidejme ale ještě alternativu k 330i. Abychom si mohli za 200 tisíc užívat na okruhu s BMW, musíme vybrat takové, které nikdo nechce a je tedy levné. Máš vážně štěstí. Shodou okolností je onen zavrhovaný skrček dle mnohých i jízdně nejlepší non-M BMW řady E46. Jmenuje se BMW 325ti Compact a hezká auta pořídíš i pod 100 tisíc. Přemluvit ho k okruhovému fungování asi bude trochu nákladnější, než v případě rychlého Renaultu a ke všemu zřejmě nebude tak rychlý, avšak zase budeš moci těžit z výhod zadokolky. 

Třetím autem, které zmíním obšírněji bude Mazda RX-8. Stejně jako se wankelův motor nehodí k typickému dennímu užívání, může dávat překvapivý smysl u víkendového auta. RX-8 možná nevypadá jako typické okruhové nářadí, ale obsahuje všechny potřebné ingredience. Vysokootáčkový Wankel možná na okresce může trpět občasnou dýchavičností, ale na okruhu bude ve svém živlu, řízení i řazení patří k tomu nejlepšímu, podvozek nabízí spoustu vyvážení i přesnosti. Jen je třeba počítat, že provoz může něco stát.

Dál? Fiesta ST150 nebo Swift Sport nenabízí oproti Cliu žádné velké výhody a jsou pomalejší. Sunny/Almera GTI, 306 S16 nebo Civic VTI jsou zase staré a mnohdy stěží k sehnání. Megane RS nebo Mini Cooper S budou zřejmě provozně nákladnější. A pak tady máme ještě MR2 nebo MX-5 – řidičsky skvělé, továrně naddimenzvoané, ale chybí jim výkon a s ohledem na tvé zdraví by u nich bylo vhodné řešit trojkombinaci rollbar, sedačky, pásy. V zásadě je ale volba na tobě, možností je spousta. Jde jen o to vhodně vybalancovat cenu auta a následných úprav, které z něj udělají okruhovou bestii. Dle mého názoru je ale nejlepším průsečíkem rychlosti, ceny a provozuschonposti Clio RS. 

Varianta 2 – koupit hotové auto

Jenže je tady ještě jiná možnost. Využít příležitosti a koupit auto, které už někdo vhodnými komponenty vybavil. Jednoznačnou výhodou takového nákupu jsou ušetřené desítky, někdy i stovky tisíc. Množina nás idiotů, kteří jezdíme s auty na okruh, je totiž poměrně malá a trh tedy (až na některé výjimky) pro podobná vozidla nemá příliš pochopení. To, co by sis musel draze stavět sám máš najednou jako na stříbrném podnose a vzhledem k výše zmíněným důvodům se také otvírá možnost koupě dražších aut. Koupit si kupříkladu sériový Civic Type-R EP3 a vybavit jej pro pravidelné návštěvy okruhu by se za 200 tisíc asi nedalo. Ale koupit již (třeba jen částečně) upravený Type-R by neměl být problém.

Nevýhody jsou však nasnadě. Nemůžeš si příliš vybírat – taková auta se přece jen neprodávají po desítkách – a vždy kupuješ tak trochu zajíce v pytli. Nikdy nemůžeš tušit, co všechno už má auto za sebou a kdy mu (s nadsázkou) vybuchne motor nebo se odporoučejí i další komponenty. Další nevýhodou je fakt, že pro úspěšný nákup musíš být znalý nerd, který bude umět odlišit smysluplně upravené auto od uskákaného krámu, do kterého jen někdo bezmyšlenkovitě naházel změť komponent, které mu praštily přes nos na ebay anebo o nich četl na zahraničním fóru.

Varianta 3 – udělat si výlet do Británie

Dostáváme se k poslední a možná té úplně nejlepší variantě. Od dob, kdy máme díky harmonizované legislativě možnost legálně jezdit v autech s pravostraným řízením, se nám otevřel úplně nový svět směšně levných aut. A to se při výši tvého rozpočtu bude náramně hodit. Pokud bude tvé primární užití skutečně okruhové, velmi bych se přikláněl k variantě pravostranného auta. Na prázdné ranní okresce snad RHD také nebude příliš vadit a mnoho čtenářů Autíčkáře by ti odpřísáhlo, že to vlastně nevadí vůbec nikdy. Za 6.000 Liber si můžeš vybírat z modelů, o kterých na kontinentální Evropě nemůže být ani řeč. Napadá mě třeba Clio III RS, Megane R26, Honda Integra, Honda S2000, Nissan 200SX, BMW E36, možná i nějaký “neznačkový” klon caterhamu by se našel… Anebo, což je snad nejrozumnější vůbec, můžeš dále rozvíjet výše zmíněné levostranné varianty (které budou v UK taříkajíc za dobrý den) a disponovat větší finanční rezervou na provoz a úpravy. 

Tak teď už je to na tobě. Snad jsem pomohl a dej pak vědět, jak jsi pořídil.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
17. května 2017, 08:25
0

Zajímavý dotaz. Samozřejmě MX5 nebo MR2 se nabízí...hodně zábavy za málo peněz, ale pravda že na fullsize okruhy jim asi chybí výkon..sám se to letos chystám zjistit v mostě :). Nejsem na přes ně expert, ale co nějaká Impreza? Nicméně z toho, co tu vyjmenoval autor, se mi asi nejvíc zamlouvá to Clio RS nebo nejlépe ta Integra. Sám jsem ji nikdy neřídil (a fakt bych to rád zkusil...) ale z toho co jsem viděl, co dokáže i naprosto tovární auto, tak ten potenciál je obrovský. Má sice ,,jen" 190 koní, ale zase váží asi 1100kg. Člověk z ní musí umět vyždímat naprosté maximum, ale pak se mu odmění tím, že bude na okruhu prohánět papírově mnohem silnější auta...pro mě rozhodně zajímavá volba :)

reagovat
Polar Bear
17. května 2017, 08:29
0

Nebude mít Impreza stejný cenový problém, jaký popisuji níže s M EVO?

Raspby
17. května 2017, 08:34
0

No myslím že EVA jsou celkově dražší...nějaká starší WRX se do rozpočtu vejde podle mě. Ale nejsem na ně odborník, takže nedokážu říct přesně, jen že mě napadla no...

kv
kvakosh podzimnix
17. května 2017, 08:57
0

co se tyka ITR, resp. Hondy obecne, tak hlavne ty motory snesou, pri klasicky udrzbe a s pozornosti na olej atd., neskutecnej čoud. Potiz ale bude asi s cenou, bo 180 az 200 vc. servisu bude na ITR myslim malo. Takze spis CivicTR 7g.....

lu
luv
17. května 2017, 10:55
0

za 200 by z te MX-5 nejaky vykon navic vytahnul

Raspby
17. května 2017, 11:22
0

no záleží jak z které..pokud by koupil nějakou levnou 1,6 tak asi jo..ale NA i NB 1,8 začínají stoupat na ceně a solidní (nikoli špičkový) kus se prodává klidně za 150k...samozřejmě se dají sehnat i kusy pod 100..ale jsou zrezlý nebo jinak ,,chycený"

Schreieris99
17. května 2017, 21:03
0

Je pravda, že GTčko (za mě GT je lehčí jak WRX) by nebylo špatné (z Anglie za pár kaček), ale má své "ale" určitě první věc je řízení (tedy převod) není zrovna nejkratší a pak je tady ta 4kolka, která je stálá bez středového aktivního diferenciálu, takže je jak to říct, je na limitu "prý" nedotáčivé . Jako za mě Imprezu GT určitě, ale chtělo by ji tak trošku poladit (řízení a ten středový diferak nejlépe s japonského RA) a doufat že nezhnije ???? jinak, ale zase bylo dáno v otázce buď Predokolka nebo zadohrab takže Préza tam trošku nesedí ???? jinak souhlasím s tím Cliem ???? prý je to hodně zábavné auto jsem teda slyšel ????

Polar Bear
17. května 2017, 08:28
0

Napadlo mě ještě Myšácké EVO. Ale jak tak koukám, jsem úplně mimo co se týká mé představy o jejich ceně dneska. Ta nejlevnější vylítaná devítka co jsem našel je na nějakých 380tis a to vypadá tak 5 km před smrtí. A ceny dílů na EVO jsou docela pověstné i co se týká spotřebáku (žádná osobní zkušenost). Jak si vůbec vede takové EVO a jemu podobní (Subaru) na malém okruhu? Není to trochu overkill? Má tam šanci na malá obratná auta typu Clio RS a Type-R nebo se hodí více na šotolinu a tratě typu WRC? Jel jsem v desítce jako spolujezdec delší trať, pak na pár km jsem se dostal za volant. Překvapilo mě jaký je to pohodový daily driver. Ale nikdy ani jako spolujezdec jsem neměl možnost to nikde opravdu "rozbalit". Jako zrychlení do trojky to má parádní, sotva tam tu dvojku a trojku stihne člověk klepnout (DSG). Ale jak jsem psal, bylo to v provozu, takže po dvou startech jsme toho nechali...

reagovat
Pa
Pavel Janda
17. května 2017, 08:29
1

Fajn clanek.

Myslim, ze to ani nemusi byt Britanie, ve vice okolnich zemich se daji sehnat pekne hracky za pakatel.

Ma Autíčkář nejake tipy na UK bazose? Nebo presneji, ma Autíčkář tipy na UK bazose, kde lze vyfiltrovat levostranne rizeni? :)

reagovat
lu
luv
17. května 2017, 10:54
0

LHD auta jsou teda i v UK drazsi nez RHD :).

reagovat
krab
17. května 2017, 11:45
0

Clio Sport MK2 RS 2.0 16V / F4R motor. Taky to vidím jako Vavris. :)

reagovat
Polar Bear
17. května 2017, 12:36
1

Tady jsem našel jedno pod 200. Dokonce je tam velká rezerva do 200 na servis. Tohle vypadá, že by se v Mostě mohlo držet slušně :D

reagovat
Goldies
17. května 2017, 16:06
0

Bohuzel jen priplatkovy :-(

hh
hh
17. května 2017, 12:37
0

Nebylo by vice nez vhodne, aby auto k popsanemu vyuziti melo samosvorny diferencial? To ma z vypsanych LHD aut jako priplatkovou vybavu snad jen mx5 (rx8 nevim?)..

Myslim ze docela dobra volba by byla e36 Compact 323ti - lsd neni problem sehnat, plno veci se da levne pouzit z novejsich modelu (treba brzdy z 330i e46, atd). Motor ma uz v serii vic nez udanych 170k a da se mu lehce pomoct sanim z M50..

reagovat
Goldies
17. května 2017, 13:26
0

Má ho třeba MR2 ;-)

hh
hh
17. května 2017, 14:15
0

Aha, to jsem netusil.. Maji ho vsechny, nebo byl jen priplatkovy?

Goldies
17. května 2017, 16:07
0

Bohuzel jen priplatkovy :-(

Vavris Vavrisovic
17. května 2017, 20:44
0

V tomto konkrétním případě bych svor neviděl jako nějakou kruciální záležitost - na hladkém rychlém okruhu si lze v pohodě vystačit i s otevřeným. Mimoto, svor lze přikoupit skoro do čehokoliv.

krab
17. května 2017, 21:26
0

Ja bych se taky jeste zamyslel nad tim v jaky skupine aut vlastne chce tazatel drtit okruhy. Pokud jen volne treninky, track days tak je to teda asi jedno.

Kdyby napsal ze je rozpocet 350 tak bych asi nevahal a sel do Clia RS 200 Cup mk3. Ten se do 300 poridi a rezervu na upravy + servis.

Ty BMW jsou super. Vzdyt jedno Z3C mam doma ale jsou spis vyletni a zabavni nez zavodni.

Ja jsem 2x v zivote chtel koupit Clio MK3 RS i jsem mel sanci se projet a bylo tam nadseni :) Ale nejak jsem to nakonec proste neudelal.... ale jednou udelam :)

Jinak se zapomelo na Mini Cooper S R53 . Skoro kdyz nad tim premyslim je to jasna volba taky :) A do rozpoctu 200 se s tim vejde

M P
17. května 2017, 22:05
0

U Coopera ale nezapomeň na nutný servis a postupně i upgrady. Přece jen, základní R53 má 160-170 koní. Ano, je lehoučká, ale vem si, že u R53 původně nebyly třeba brzdy odlišné od slabší verze. Ohledně cooperů je na netu spousta videí, jeden kanál dokonce provozuje chlapík, co v něm má skoro 300 koní a všemožná vylepšení., ale takové auto za 200 nepostavíš. Taky je otázka životnosti původní převodovky.

Franz Kafka
18. května 2017, 15:54
0

Ono taky 200 až 300? Na okruhové auto není žádná velká hitparáda zejména, když vezmu v potaz, co potom stojí pravidelná účast na podobných podnicích. A to nemyslím finance prostě to auto dostává čočku. Je velmi málo aut která to vydrží. A popravdě za dvě stě jablek mnohdy nekoupiš ani obyčejné auto na silnici v top stavu.

AspidMan
17. května 2017, 13:33
0

Clio RS je skvelé vo všetkých gen. okrem poslednej. Stačí vyhádzať komplet interiér a poladiť prevodovku s podvozkom. Možno výfuk ešte. Potom ti bude nejaké jinba ittai úplne fuk, lebo budeš riadiť najrýchlejšiu rocketship malého dosahu v okolí! Len sa spýtaj Harryho. youtu.be/BTTI-aMKn60

EVO by ma ani nenapadlo pri tomto rozpočte, ale predsa by sa dalo: https://www.sportovnivozy.cz/87823-mitsubishi-lancer-evo-wroclaw

reagovat
Woyta
17. května 2017, 13:37
1

Co varianta tažné auto (třeba Chevrolet Blazer LPG za 25k), podval (30k) a za zbytek poskládat nějakou bestii čistě pro okruhy? Na okresce mám strach i s mojí e36 compact 316i na které je podvozek a lépe gumy. Na silnici to je v zatáčkách až moc rychle aby to bylo zábavné.

reagovat
Míra škarda
17. května 2017, 16:43
0

Je spoustu zajímavých aut který nikdo nezná, ale potenciál by tu ještě byl, pokud ti nevadí větší stáří vozu. Třeba rover coupe turbo 20ti, nebo 620ti. Podvozkove auta vychází z Hondy, maj v sérii samosvory, motor s boostcontrolerem nemá problém v sérii zvládnout řádově 180-200kw bez jakýchkoliv úprav příslušenství. Stejně tak bratrská značka MG. V lhd sou ty auta levný, a v RHD musí být úplně za pusu. Jedno takový mám, 220ti coupe cabrio za pár kacek a srandy je s tím až až

reagovat
va
vapnik
17. května 2017, 21:05
0

620ti na okruhy? Dyt to je cestovni sedan. Po naboostovani to asi jede hezky rovne, ale v zatackach a na brzdach to shori...

Míra škarda
18. května 2017, 11:29
0

jenže to má dost slušný nápravy, pořádný neshnilý auto koupíš za 50-80, a za nějakejch 120tisíc se do toho podvozek a brzdy dát dají, a shodou okolností všechno pasuje z accorda, takže s dostupností tuning dílů není problém. a coupe turbo taky nejni předražený, motor s 200kw taky problém nemá, a zadní náprava = CRX, přední Civic... a když to pleskneš náhodou do svodidel, oprava bude zapár :D

Franz Kafka
17. května 2017, 17:37
0

Dát 200 do té a3 tak to asi taky nebude špatné. Nebo koupit už upravenou ve čtyřkolce.:)

reagovat
MiB
22. května 2017, 12:43
0

Tohle vypadá jako slušný základ ... http://honda-club.cz/forum/viewtopic.php?t=66275

reagovat
MiB
22. května 2017, 12:46
0

Anebo ,,hotové" auto tady... http://honda-club.cz/forum/viewtopic.php?t=66432
A zbyde i na podval a tažnou káru, která může sloužit jako dailly(třeba 530d)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem