načítám data...

Saab 9-5 Aero – Severský expres

15. dubna 2017, 20:01 13 komentářů Raspby

Každý Saab zná. Každý říká, že je tak nějak cool. Ale málokdo si ho koupí. Takový úděl si ale tento Viking nezaslouží.

zobrazit celou galeriiJan Malina: Saab 9-5 Aero – Severský expres

   O Saabu určitě slyšela většina z Vás. Ostatně jeho starší modely jsou velmi ceněnými youngtimery. V záplavě informací o ukončení výroby, odkoupením jinou značkou, dalším úpadku a zase dalším odkupu vlastně ani nevím, jestli v současné době značka ještě funguje nebo ne. Spolu s první generací modelu 9-3 je ale tato také první generace 9-5 k vidění u nás ze všech Saabů asi nejčastěji. Vyráběla se dlouhých 13 let od roku 1997 do 2010 s několika facelifty. Ty pozdější byly ale tak zásadní, že je někdo považuje už za další generaci. Většina má turbomotory o objemu 2 l a výkonu od 150ti koní až po nějakých 220. V tomto článku mluvíme rovnou o verzi AERO – čili nejsilnější verzi modelu 9-5 z roku 2001 těsně před prvním faceliftem. Pod kapotou má řadový čtyřválec o objemu 2,3 l ECOTEC (B235R) – již od koncernu GM. Do té doby měl Saab motory vlastní konstrukce. V sérii dává velmi živých 230 koní. Tento konkrétní kousek má ale upravenou řídící jednotku Maptun Performance určenou přímo pro tento model a kompletní 3palcový výfukový systém. Na brzdě auto nebylo, ale odhadovaný výkon je někde okolo 300 koní. Ano, to už má dnes kdejaký diesel, ale to ještě neznamená, že tento seveřan nemá co nabídnout.

   Jak tedy začít? Jakmile člověk usedne za volant, je jasná jedna věc. Saab je prostě jiný. Někomu se to líbí, někomu ne, ale jde na to prostě úplně jinak, než všechna ostatní auta této třídy. Němci se ženou za dokonalým zpracováním a materiály, Francouzi se snaží zapůsobit hlavně designem svých interiérů…a Saab? Ten se nesnaží nikoho překonat nebo dohnat, ale jde si svou vlastní cestou. Ne náhodou se interiér Saabu přirovnává ke kokpitu letadla. Na první pohled je to zřejmé. Středová konzola a vlastně celá palubní deska je hodně orientovaná na řidiče. Ten má tedy všechno hned při ruce jasně a přehledně. I když některé detaily moc ergonomie nepobraly – například tlačítko pro přední mlhovky je dost nešikovně umístěné pod volantem a je celkem těžké ho nahmatat, dokud si člověk samozřejmě nezvykne. Ale zbytku bych neměl moc co vytknout. Jednotlivé segmenty ovladačů na středové konzoli jsou jasně oddělené – nahoře palubní počítač, pod ním rádio a dole ovládání klimatizace. Přehledné a jasné. Tlačítka mohou na pohled působit vzhledově dost archaicky, ale mají příjemný chod a hlavně se nestane, že by člověk omylem zmáčkl něco jiného. U budíků je to stejný případ. Vzhled je jednoduchý, ale jsou dobře čitelné. Verze AERO má ještě navíc ukazatel tlaku turba. O designu interiéru si tedy každý může udělat obrázek sám, ale až na těch pár výjimek je funkční a ergonomicky velmi dobře zvládnutý. Kapitolou samou o sobě jsou sedačky. Švédové jsou tím známí, ale jejich sedačky spolu s Volvem jsou opravdu pohodlné. Nemají sice bůhvíjaké boční vedení, ale pohodlí bylo jasnou prioritou v případě jak předních, tak i zadních sedaček.

   Čím je ale tento severský expres opravdu zajímavý, je jízda samotná. Samozřejmě na tom mají svůj podíl výše zmíněné úpravy. Po otočení klíčkem, pro Saab tak typicky uloženým na středovém tunelu za řadící pákou, se motor pomalu zatočí, aby naskočil do značně hrubého a hlubokým duněním doprovázeného volnoběhu. Už teď je jasné, že motor nebude žádný tichý beránek. A je tomu tak i při jízdě. Motor je slyšet za všech okolností, což ale v tomto případě nelze brát jako výtku, naopak. Jeho hrdelní a muskulární zvuk je velmi líbivý a člověk se jen třepe, co se bude dít ve vyšších otáčkách. Nájezd na okresku a dlouhá rovinka přede mnou. Poklidný rozjezd, řadím dvojku a pedál jde do podlahy. Chvilku se nic neděje, ale pak se turbo nadechne, přední kola i na suchu se začnou protáčet a člověk v tom fofru sotva stihne zařadit trojku, načež se to představení začne odehrávat znova. Turbo má neskutečný nástup a zátah. Tak  takhle by to tedy opravdu šlo. Sice s malým lagem, ale od nějakých 1800 ot/min má motor síly na rozdávání na jakýkoli kvalt. Z předjíždění jednoho auta se stane předjetí celé kolony mrknutím oka. Člověk by přísahal, že těch koní tam musí být víc. A to není 9-5 žádná lehká váha.

    Ale sportovní auto to není. První, co na to člověka upozorní, je řízení. Je přesné, ale nikterak ostré, zpětné vazby je málo a posilovač se opravdu snaží. Parkovat se dá málem jen s použitím malíčku. Další na řadě je samozřejmě podvozek. Oprosti standartnímu modelu 9-5 je tužší, ale není nějak extra tvrdý a duši z člověka rozhodně nevytřese. V zatáčkách je neutrální a je na něj spoleh, ale při vyšším tempu jsou jasně znát rozměry a váha vozu. Nicméně svižně řezat okresky se s ním určitě dají. Řazení jde nezvykle zlehka, ale je přesné a kvalt vždy zapadne jak má. Nicméně takový ten mechanický pocit z řazení zde nenajdeme. Co však autu velmi chybí, nejen k tomu řezání okresek, je samosvorný diferenciál. Pokud jde člověk na výjezdu ze zatáčky více na plyn, tak i v 60 km/h na trojku díky masivnímu přívalu točivého momentu začne úřadovat protiprokluz, čili značně přiškrtí výkon, nebo v případě jeho vypnutí se začne protáčet vnitřní kolo a auto jede rovně. Dodatečná instalace LSD by autu neskutečně pomohla, a posunula by jeho zábavnost a hlavně efektivitu o level dále. Na druhou stranu ale nutno přiznat, že auto se nesnaží a ani nemá být nějakým ostrým nástrojem v rukou řidiče. Je spíše rychlým, ale pohodlným expresem, který se nejlépe cítí na dálnici, kde by bez problému pokořil celou Evropu bez mrknutí oka. V tom je jeho kouzlo. A tím se opět dostáváme k té ošemetné definici – je Saab 9-5 AERO sportovní sedan nebo ne? Dle mého osobního názoru není. Už jenom ta hmotnost a rozměry, ale co se týká mě, tak by řízení muselo být citlivější s větší zpětnou vazbou, sedačkám by slušelo lepší boční vedení, řazení bych si představoval s trochu větším pocitem, jak tam do sebe ta ozubená kola zapadají a hlavně ten diferenciál. To ale neznamená, že se mi Saab nelíbí a svezení je nudné a nezáživné. Jen to prostě není sporťák. Je to severský expres, který vás dopraví kamkoli budete chtít, rychle, nenuceně a hlavně nebudete ani po rychlé jízdě nijak unaveni. V tom je jeho kouzlo. Nechápu, že jich jezdí tak málo. Ceny ojetin z tohoto období jsou ve srovnání s užitnou hodnotou naprosto směšné. Samozřejmě záleží na stavu konkrétního kousku, ale není problém sehnat 9-5 AERO kolem 100 000,-. To je za auto, které táhne jako lokomotiva, místa je v něm jak v Superbu, pohodlí stejně tak, má krásnou výbavu (dají se sehnat kousky i s ventilovanými sedačkami například) a hlavně není sice nějak moc nápadné, ale zase rozhodně nezapadne v davu a má nezaměnitelný charakter. Pokud budete mít možnost se někdy v nějakém Saabu svézt, tak to udělejte a okuste ten nezaměnitelný styl a charakter. Je sice velmi těžké ho srovnávat s německou konkurencí a vlastně s čímkoli jiným, protože Saab dělá prostě všechno jinak, po svém a to se cení. Mezi majiteli se říká, že jakmile má někdo Saaba, už nebude mít nic jiného. Věřím tomu.

   Jo a pro ty, kteří na tuto informaci čekali celou dobu a nedostali ji – dlouhodobě jezdí za 9,5-10 l/100 km :). 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
15. dubna 2017, 20:42
0

Dobrý! Raspby, Saaby mají svojí duši a je fajn to sem připomenout. Zanedlouho vyjde něco v krabově blogu o jednom starém Saabu který máme v rodině a já jsem taky nějakou chvíli jezdil v staré 900. Ty auta koupíš skoro za plechcupovou cenu a svezeš se famózně a nechápeš.

Má to svoje mouchy, hlavně spolehlivost motorů B205-235 mezi lety 1999-2005, díky značně ztenčeným stěnám mezi válci a drahé výměny kazet přímého zaplaování SDI. Ale který modernější auto svoje mouchy nemá.

Pořád ale jsou Saaby super. Nesmí se to brat jako sporťák a možná si říkám jestli ten maptun čip právě nepřispívá k tomu divočejšímu projevu na výjezdech ze zatáček.

reagovat
Raspby
15. dubna 2017, 20:48
0

jj SDI se vozí stále v kufru...kdyby náhodou :-D . Maptune samozřejmě přidal dost výkonu i točivého momentu, ale ten svor tam chybí jako blázen no...ten zátah spolu se syčením sání a turba je ale těžce návykovej :)

MartinCoupe
15. dubna 2017, 21:23
0

Mě červená kazeta odcházela postupně, chcípal mi motor. Dost pruda. Ale to je asi jediná zásadní slabost severského expresu.

MartinCoupe
15. dubna 2017, 20:55
0

Konečně SAAB! :-) SAABíky jsou super auta. Mám 9-3 2.0 LPT 113kW a pořád mě baví. SAABíky z těchto let mají v podstatě jen 2 slabiny, a to zadírání na klice a odcházející SDI jednotky. Ale jednotka stojí na e-bay asi 250€ a na zadírání je prevence ve velmi časté výměně oleje 5000 - 10000 km). A jinak samá pozitiva a zrychlení v přímce. :-)

reagovat
MartinCoupe
16. dubna 2017, 11:43
0

Jinak SAAB je už definitivně mrtvej, čest jeho památce a zběsile přeplňovaným benzínovým motorům!

reagovat
Franz Kafka
16. dubna 2017, 11:57
0

Třeba to někdo oživí. Brand nezanikne. Ve světě je peněz dost a nejen v Číně. Mohlo by to alespoň dopadnout jako s Volvem.

MartinCoupe
16. dubna 2017, 14:08
1

Myslím, že nějací číňani se snažili dělat na platformě SAABu nějaké elektrické auto. Mě se paradoxně nejvíc líbí poslední 9-5, což je de facto jen jinak vypadající Insignie.

Franz Kafka
16. dubna 2017, 11:55
0

Dobrý. Saab nemusím ale přiznávám že jsem ho nikdy nevlastnil a neřídil. Mě se ta jejich jiná řešení nelíbí. To je ovšem teď jedno blog je fajn a musí to jet jak $€$#én. Konečně jsme sem vrátili módu, že se píše o všem od létajícího auto přes oktávky po Saab co víc si přát.

reagovat
MartinCoupe
16. dubna 2017, 14:12
0

Je fakt, že designově to žádný skvost není, ale je jinej a to se v době vizuální unifikace počítá (teda alespoň u mně). A taky trochu jede, to mají PH rádi... :-)

krab
16. dubna 2017, 14:23
0

Mě to taky potěšilo , vůbec jsem nevěděl že Raspby Saabíka má. Respektive jestli on nebo nějaký jeho kamarád...

Můžu vás ubezpečit, že pokračování o Saabech bude. Již brzy v Krabově blogu.... :)

Raspby
16. dubna 2017, 14:29
0

Já ne...já mám samé Toyoty :-D ale máme ho v rodině :). A pravda...jede to jako čert :)

MartinCoupe
16. dubna 2017, 20:29
0

Možná taky něco vyplodím, jen si to musím trochu promyslet.

ToMyx
17. dubna 2017, 20:58
0

Super! Jen tak dál. Saaby jsou zajímavý autíčka. Čtení moc pěkný!