načítám data...

10 sériových aut s nejtočivějšími motory

Když člověk točí motor v autě k 8 000 otáček, má pocit, že zažívá něco extra. Jak si však dnes ukážeme, na nejlepší to je pořád málo.

zobrazit celou galeriiHistorie, TopX: 10 sériových aut s nejtočivějšími motory

Vysoké otáčky jsou v automobilovém světě synonymem sportovnosti a vzrušení. Oproti kolegům, kteří sedlají jednostopé stroje, sice velké automobilové motory nabízejí velmi skromnou porci otáček, ale pokud se podíváme na špičku těch nejtočivějších, zjsitíme, že už některým motorkám lezou pěkně do zelí. Pro vstup mezi desítku nejlepších je nutné, aby omezovač otáček zasahoval, až když se na budíku ukáže číslo 9. A pro pořádek doplním, že jsme dohromady skládali žebříček aut v sériovém stavu a uvedené otáčky jsou maximální, které vám sériový motor dovolí – to kdyby chtěl někdo argumentovat, že sousedovic otuněná Honda točí deset :-). Možná někoho překvapí, jak moc převažují auta poslední pětiletky – u běžné produkce se totiž otáčky spíše snižují. No a snad někoho překvapí i samotný vítěz, který je už naopak pořádný stařeček.

10. Ferrari 458 – 9 000 ot./min.

Na desáté místo to dotáhlo Ferrari s modelem 458. Pánové z Maranella sice s velkou slávou tvrdili, že čtyři-pět-osmička je první sériové auto, jehož motor je schopný točit 9 000 otáček za minutu, jak se ale přesvědčíte níže, měli nejspíš přimhouřené obě oči. Zanechme ovšem hořkosti, osmiválec 4,5 litru o výkonu 582 koní a tentokrát už opravdu rekordním měrném výkonu 129 koní na litr si nezaslouží nic jiného než pusy otevřené úžasem.

9. Porsche 911 991 GT3 – 9 000 ot./min.

Na stejnou hodnotu to dotáhl i úhlavní konkurent z Německa. Po zahájení produkce elitní jednotky GT z řad nové 911 991 se sice rozléhaly breky nad odcházejícím a léta vypiplávaným motorem Metzger, avšak nový 3,8 litrový plochý šestiválec překonává svého slavného předchůdce ve všem. Včetně devítky, kterou můžete líznout ručičkou otáčkoměru. Dětské nemoci nové jednotky nyní ponechme stranou. Víte, že standardní GT3 točí o 200 otáček více než ultimátní GT3 RS, jež má o kousek delší zdvih?

8. Honda S2000 – 9 000 ot./min.

Nejen nejdražší auta jsou nositeli těch nejvyspělejších technologií, které jsou bezesporu pro spolehlivě fungující vysokootáčkový motor potřeba. Ukázkovým příkladem je Honda S2000, kterou jste zde jistě čekali a jejíž jednotka F20 už od přelomu století stihla získat statut legendárního motoru. A přestože průběh křivek točivého momentu i výkonu nemá F20 rozhodně ideální, devět tisíc otáček, při kterých vás řídící jednotka klepne přes prsty pravé nohy, stále budí ze sna nejednoho teenagera.

7. Porsche 918 Spyder – 9 150 ot./min.

Upřímně řečeno, když si představím vysokootáčkové Porsche, asi se mi už nadosmrti jako první vybaví Carrera GT s uječeným destiválcem. Jenže té do první desítky chybí propastných 500 otáček a tím vůbec nejtočivějším Porsche historie je aktuální člen svaté trojice – hypersport 918 Spyder. Jeho osmiválec sice podává svých 608 koní ‚již‘ v 8 700 otáčkách, ale omezovač jej nechá vytočit ještě o více než čtyři stovky výš. Přesto si nemůžu pomoci – novému motoru do hororově syrového jekotu jeho předchůdce cosi chybí… 

6. Ferrari 458 Speciale – 9 200 ot./min.

Ferrari 458 podruhé. Tentokráte v lepší, silnější, lehčí, závodnější, hardcorovější a samozřejmě točivější verzi Speciale. Krom tří pruhů táhnoucích se přes celou nádhernou siluetu dostalo auto spoustu neviditelných vylepšení. Modifikované písty a sání nebo zvýšený kompresní poměr i zdvih ventilů přifoukly osmiválci nejen výkon přes 600 koní, ale také 200 otáček navrch a 6.místo.

5. Ferrari LaFerrari – 9 250 ot./min.

Tím nejzběsilejším Ferrari, co se hladu po otáčkách motoru týče, však zůstává vlajková loď maranellské automobilky a technologiemi přeplněný hybridní hypersport Ferrari LaFerrari. Speciale překonává pouze o 50 otáček za minutu, avšak při závratné hodnotě 9 250 putuje od úvratě k úvrati rovnou 12 válců o celkovém objemu 6,3 litru. Je v tom černá magie, Ferrari? 

4. Lexus LFA – 9 500 ot./min.

Zní jako formule, ale není to formule. Lexus, synonymum sametově klidné jízdy hraničící se vzduchoprázdnem, vypustil v roce 2010 na světlo boží bestii. Ta pod dlouhou kapotou a šibalským, jakoby samurajským mečem vytesaným výrazem ukrývala hyperaktivní V10, jehož rotující součásti byly vyrobeny z kovaného hliníku či titanu a výkon 560 koní podával v 8 700 otáčkách. Palivo však do válců přestává putovat až v 9 500 otáčkách za minutu. Kdo by to byl ještě před deseti lety do Lexusu řekl.

3. Mazda RX-8 Type S – 9 500 ot./min.

Wankelově motoru RX-8 v japonské verzi Type S oficiálně zatne motormanagement tipec ve stejných devíti a půl tisících jako u zběsilého Lexusu. Avšak pobídnout pohonnou jednotku Renesis, aby ukázala na otáčkoměru dvoucifernou hodnotu, je mnohem snadnější než u LFA. A také se tak mnohem časteji děje. Zároveň je RX-8 suverénně nejlevnější cestou, jak si pořídit jedno z desíti nejtočivějších aut historie, takže není divu, že si třetí místo zasloužila více než desetiválcový Lexus. 

2. Ariel Atom V8 – 10 500 ot./min.

550 kilogramů, 508 koní, stovka hluboko pod tři sekundy a 10 500 otáček za minutu pramenících z unikátní jednotky V8 vzniklé spojením dvou motocyklových motorů Hayabusa. Takhle vypadá peklo pro ty, kterým byly málo standardní parodie na auta postavené ze splašených trubek. A přesto to nestačí k vítězství…

1. Honda S600 – 11 000 ot./min.

To náleží malinkaté Hondě. Suverénně nejstaršímu a nejslabšímu autíčku ve výběru. Ten nejtočivější motor automobilové historie je hliníkový čtyřválec DOHC o skromném objemu 589 ccm, krmený čtyřmi karburátory. Červené pole na otáčkoměru drobného roadsteru sice začínalo v ‚trapných‘ 9 500 otáčkách, ale v roce 1963 ještě neexistovalo žádné zlotřilé elektronické řízení motoru, které by mu bránilo v rozletu. Honda S600 tak ochotně a stále bezpečně dokázala točit až 11 000 otáček za minutu. Navíc při tom vydávala naprosto úchvatný zvukový doprovod.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Wbinn
13. září 2016, 09:05
0

S600 překvápko, o tom jsem vůbec nevěděl :-O

reagovat
Přemda Honda
13. září 2016, 12:31
0

Já bych bral toho Lexuse a Hondy :-)

reagovat
Knightrider
13. září 2016, 13:57
0

Já se přiznám, že mi vysokootáčkový motory vůbec nesedí. Mojí krevní skupinou jsou naopak nízkootáčkový americký osmiválce.

reagovat
kv
kvakosh nocnix
13. září 2016, 20:57
0

Zkus nekdy..... ma to taky svoje kouzlo.......

Přemda Honda
14. září 2016, 00:48
1

Já jsem jednou předjížděl se svým Volvem 2,4i aut. a vytočil jsem ho asi na 4000 ot./min. :-D :-D
Při běžné 90-100 km/h jízdě je tam do dvou tisíc :-)
Ale rád bych se svezl jak v převalujícím se osmiválci,tak i v např. nějaké uječené Hondě,každá konstrukce má své kouzlo

Knightrider
14. září 2016, 06:59
0

Ja prave ty zkusenosti mam, proto mluvim o tom, ze mi to absolutne nesedlo. V praci jsme kdysi meli Civic v nejaky sportovni verzi. Tocilo to strasne, jecelo to taky strasne, ale po meste se s tim jezdit nedalo. Muselo se to furt tocit, aby to jelo nebo aby se clovek vubec rozjel, takze nakonec to slo pryc, protoze s tim nechtel jezdit nikdo. Proste neni to moje krevni skupina. Vubec si s takovyma autama nerozumim.
Honda Premda: To znam. :-) Ve 150-ti moje Vette toci 2.100 ot. :-D

Knightrider
14. září 2016, 07:09
0

Sorry nebyl to Civic, ale Corolla. :-)

kv
kvakosh podzimnix
14. září 2016, 10:15
0

... no tak pokud je ta zkusenost "Civic, pardon Corolla" tak bych to jeste zkousel - napr. starou ITR, nebo S2000. Aspon ITR jde velmi dole fakt dobre, pak ma totalne jalovej stred v 5800 to sebou skubne a do 8800 celkem zabava.
Kazdopadne je to zabava jinyho druhu, a tezko se do toho seda po zkusenostech s turbem nebo motorama lodní velikosti ( vlastni zkusenost)

Knightrider
14. září 2016, 11:38
0

Jednorazove jsem mel moznost vyzkouset vic vysokootackovych aut. Ona je taky jedna vec mit takovy auto pro zabavu, viz. treba ta S2000 nebo neco na normalni pouziti, kde bych s tim jezdil i po meste. Ale i tak mi to proste nesedi. Neni to muj salek caje. Mam proste rad jinej charakter projevu motoru a s timhle se nedokazu szit.

kv
kvakosh podzimnix
14. září 2016, 12:47
0

Jasny, chapu. Z moji zkusenosti s cca 4 dlouhodobe provozovanyma hondama - do mesta fajn - okamzita reakce na plyn, jista lehkost, na okresky taky fajn do doby, nez ti zacne nekdo s kroutakem dejchat na zada. Na dalnici tragedie - proste a jednoduse v primce pomaly

Knightrider
14. září 2016, 14:53
0

Jasně, no. Já jsem zvyklý na nízké otáčky, ale vysoký výkon a krouťák. Prostě něco úplně jiného. Reakce na plyn taky okamžitá, šlápnu na plyn a letím bez ohledu na zařazenou rychlost, ale otáčky jak u dieselu i v tom letu. Navíc mám rád velká a masivní auta, takže i ta moje Corvette s délkou skoro 4,6m je na mně strašně miniaturní auto. V malých autech se necítím bezpečně.

An
Andy
13. září 2016, 19:31
0

kde si Vavris čerpal info ohledně rpm u S600?..všude píšou rpm cca 9500..viz (např. road n track nebo jalopnik)

reagovat
sp
spooon
13. září 2016, 20:41
0

to je přesně článek pro mě, :-) už od asi 10 let, kdy jsem měl svůj první PS a Gran Turismo 2. Vždy sem si vybíral ty nejtočivější auta. Jen teda shodou okolností sem zatím žádný z pořádně točivých aut nevlastnil, i když sem strašně chtěl S200, rozpočet bohužel stačil na "ubohou" MX-5, která je ráda že se přehoupne přes 7 000ot./min.

BTW S600 znám a právě z Gran Tursima, kde mě velice překvapilo, kolik ten motůrek dokáže točit.

reagovat
Sa
Safa
13. září 2016, 20:52
0

Spoon: Co by za těch 7000 otáček dali koncernoví dehťáci... :o)))

sp
spooon
13. září 2016, 21:17
0

no ani mi nemluv, já když musím jet v nějakým dieselu, tak si vždycky říkám, že červený maj tam, kde u mě začíná sranda :-D

Sa
Safa
13. září 2016, 21:30
0

Když jsem naposledy vezl rodinu mého kamaráda na letiště na dovču v jejich VW Passat, tak jsem byl zdvořile upozorněn, že nad těch 2000 otáček bych to fakt radši moc točit neměl, že to tomu motoru nedělá moc dobře... :o)

No
NoName
14. září 2016, 09:47
0

No to znám, když přesednu z Rxky do nějakého firemního dechtíčku. V Rx fun až od 6ti:-), nafta papírově miliony Nm oproti "zdechlemu posr*nemu wankelu" tak jak tvrdí vetšinou ti co vtom v životě neseděli, ale kurňa nějak si nemůžu pomoct, nějak dycky v tom nafťaku ten výkon nemůžu najít? asi dělám něco blbě:-)

BigBang
03. října 2016, 18:42
0

Safa: a pak se kamarád může hrozně divit, že má ucpaný sání, zaseklý mechanismus naklápění lopatek a pořád mu padá do nouze :D

Jako nafťáky nejsou žádný trhači asfaltu, jen ten mylný názor navozuje turbokopanec ve dvou tisísích... Prostě s naftou (minimálně od VW) jezdit mezi 2 - 3 tis. otáček a normálně to funguje. za 3500 už to nejede a pod 1800 taky ne.

Su
Subaru4ever
14. září 2016, 09:29
0

Subaru RX-R - omezovač taky v 9000 (660 ccm + Turbo) ... pěkně by s tou Hondičkou ohraničovalo tu vybranou desítku :-)

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
15. září 2016, 20:12
0

No vida,tak přece jen tam mohl být nějaký kei car - tušil jsem,že tahle třída může schovávat nějaké točivé neplechy,ale dohledat úplně všecko zdálo se býti nemožné. Díky za doplnění.

Přemda Honda
14. září 2016, 11:00
0

Když už jste v úvodu nakousli motorky,nedá mi to a musím zmínit aspoň jednu...Překvapivě taky Hondu - závodní typ RC 166 z roku cca 1965.Byl to vzduchem chlazený řadový šestiválec o objemu 250 ccm s výkonem kolem 60-ti koní,kterých dosahoval při 18000 ot./min.
Zkrátka fascinující stroj od značky,která vznikla až po 2. sv. válce.
Honda asi o motorech něco ví :-)

reagovat
bkralik
15. září 2016, 14:50
0

Honda něco podobného dělala i pro silniční užití - Honda CBR250/CBR250R (1984-1994) měla řadový čtyřválec, který v prvních verzích točil až 19000 ot/min v omezovači. Najděte si to na youtube, od maličké dvěstěpadesátky to je parádní zvuk :-)

Ka
KarlosZX
26. září 2016, 16:31
0

Přečtěte si o hondě NR750, kolik byla schopná točit na stroji :)

Fl
Flajtr
26. září 2016, 17:54
0

Suzuki RP68, řadový dvoutaktní tříválec, objem 50ccm. Točilo to 22500 otáček, litrový výkon 380 koní...v roce 1968.

A jeden čtyřtakt, Honda RC116, řadový dvouválec, 50ccm. Jenom 21500 otáček a litrový výkon 320 koní :-)

NR 750 nebylo zvláštní ani otáčkami, ale spíš použitím oválných pístů na motoru V4, který díky tomu mohl mít 32 ventilů. Co se různých typů motorů týče, nikdo nevyzkoušel a nerealizoval tolik jako právě Honda, první MotoGP stroj byl například vidlicový pětiválec. Dvoutaktní V3 motor se prodával běžně lidem a spousta dalších podivností.

A kupodivu to všechno Hondě fungovalo.

Motorky jsou prostě vždycky lepší ;)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Sebring kabrio 2006
Chrysler Sebring kabrio

2006 rok výroby
137 koní výkon
2 700 ccm objem

Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8  1971
Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8

1971 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw 1976
Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw

1976 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro  1976
Chevrolet Camaro

1976 rok výroby
225 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Silverado 3500 LS  2001
Chevrolet Silverado 3500 LS

2001 rok výroby
335 koní výkon
6 600 ccm objem