načítám data...

10 aut, která se vás pokusí zabít

Určitě se shodneme na tom, že všichni výrobci automobilů si chtějí uchovat svou klientelu. Čas od času se však něco pokazí a automobilka vypustí do světa produkt, jež se začne projevovat přesně opačně - totiž že začne zákazníky tiše likvidovat...

zobrazit celou galeriiTopX: 10 aut, která se vás pokusí zabít

Chcete-li se naučit dobře řídit, doporučí vám většina znalých auta jako Ford Fiesta nebo Mazda MX-5. Tedy vozidla, která vás jemně klepnou přes prsty, když je potřeba, ale svou čitelností a přátelskostí se vás budou snažit ze všech sil vytáhnout z každého hrozícího či rovnou probíhajícího průšvihu. Jsou to takoví čestní Lukové Skywalkerové automobilového světa. Jenže nás teď bude zajímat temná strana síly. Do dnešního výběru jsme se snažili vměstnat nejzářnější případy automobilových vrahů a padouchů, na jejichž palubu by měl být zakázán vstup všem zelenáčům. Když budete potřebovat pomoc, vysmějí se vám. Ba co víc, vrazí vám kudlu do zad a budete moci jen doufat, aby vás místo kmene statného dubu pohladil jemný hlliníkový plech svodidla.

10. Chevrolet Corvair I. generace

I když patří k nejzajímavějším americkým autům vůbec a měl mimo jiné plochý, vzduchem chlazený a turbem přeplňovaný šestiválec dřív než  to bylo cool Porsche 911, je  Chevrolet Corvair známý především díky knize Unsafe At Any Speed (Nebezečný v každé rychlosti). Ta sice nebyla zdaleka jen o Corvairu a tepala automobilový průmysl jako celek, od jeho ignorance bezpečnosti až ke způsobenému smogu, ale Corvair se stal jejím symbolem. U Chevroletu se totiž v zájmu úspor rozhodli nemontovat standardně přední stabilizátor, který by řešil přirozenou nevypočitatelnost auta s kyvnými zadními poloosami a motorem vzadu. Namísto toho vyřešili sklony k prudké přetáčivosti předepsáním nižšího tlaku v předních pneumatikách. Většina majitelů a mechaniků ale nafukovala pneumatiky tak, jak byli zvyklí, což vedlo k obnovení kousavého charakteru a nehodám. Pomohla až druhá generace se zcela přepracovaným podvozkem, který připomínal spíše Corvette.

9. Tatra T77

Podobně jako Corvair měla i Tatra T77 vzadu kyvné poloosy. Byla však ještě těžší, za zadní nápravou měla místo ploché šestky vidlicový osmiválec a především – byla na svoji dobu fantasticky rychlá. A podvozek byl záludný nikoliv na poměry 60. let, ale na poměry let třicátých. Výsledek byl svým způsobem pozitivní. Zákeřné vlastnosti velké Tatry se totiž zapojily do válečného úsilí Spojenců – tedy až do chvíle, kdy Wehrmacht zakázal svým důstojníkům Tatrami jezdit. Oficíři, zvyklí na neohrabané, ale stabilní Mercedesy, se totiž často vrhli do zatáček rychleji, než dokázali zvládnout. A Tatra jim připravila konec jistější než kulka z Browningu…

8. Subaru BRAT

Co tady dělá tenhle nevinně vypadající pick-up z Japonska se sotva stokoňovým motůrkem? Ne, v něm se nemusel řidič obávat, že by byl snad překvapen nenadálou akcelerací či intenzivní nezvladatelnou přetáčivostí. Daleko více strachu totiž zažívali pasažéři, kteří se nechali (zřejmě nedobrovolně) přemluvit k cestování na sebevražedných sedadlech umístěných na korbě. Nevybavených bezpečnostními pásy… Je již snadné si domyslet, že každý významnější hrbol mohl způsobit neplánované roztroušení posádky po okolí. A dle několika doložených žalob a proher Subaru u amerických soudů evidentně k troušení docházelo. My jen dodáme, že Quentin Tarantino ve své legendární scéně z Pulp Fiction nemusel nutně dávat Julesovi do ruky zbraň, stačilo chudáka Marvina posadit do Subaru Brat a hláška „Já za to nemůžu, najels na nějakej hrbol nebo co" by zafungovala stejně. 

7. Ford Pinto

Toto vozidlo jsme zařadili pro všechny milovníky barbecue a opékaných špekáčků. Tím nejlepším příkladem auta, které se vás pokusí zapálit, totiž kupodivu nejsou italské supersporty, ale právě Pinto. Lépe řečeno, zapálí vás samozřejmě obsah palivové nádrže, ale tu konstruktéři Pinta laškovně umístili hned za zadní nárazník tak, aby katastrofu mohl způsobit již malý náraz. Pokud Pinto a jeho řidič neuhynuli v plamenech, byl v záloze mizerný podvozek naklánějící se jako pramice na rozbouřeném moři a bubnové brzdy, jež bránily pohybu zhruba stejně úspěšně jako lubrikační gel. Závěrem bych snad jen dodal, že mě napadla nehezká myšlenka rozdávat Pinta všem, kteří nekoukají do zrcátek. Pár exemplárních smaženek by možná způsobilo ráj na cestách.

6. Citroen BX 4TC

Jistě většina z vás ví, které auto je přirovnáváno ke kladivu (pokud ne, ještě na něj dojde). Nyní je však na řadě trochu méně známé ‚kladivo naopak‘. Kluci z Citroenu v 80. letech byli frajeři – když se jim do jejich speciálu pro smrtonosnou rallyovou skupinu B nechtěl kvůli pohonu čtyř kol vlézt podélně uložený motor, prostě rozbili ‚BéiXu‘ čumák, a čtyřválcové turbo do něj na hulváta nacpali. Sice čnělo jako nádor daleko před přední nápravu, ale bylo tam. Výsledek byl očekávatelný. BX 4 TC dokázalo jet jakýmkoliv směrem, pakliže to bylo rovně. Když se chudákovi za volantem zázračně podařilo zatočit, došlo k odlehčení zadní nápravy a BX začlo mít tendence k nečitelnému vybočování zádi. Z ostudy kabát se v Citroenu snažili rozpárat zpětným odkupem části vozů, které prodali, a sešrotováním zbytku. Paradoxně tak tenhle podivný Citroen sám umřel dřív, než stihl zabít jiné.

5. Plymouth Hemi Road Runner

Na tomto místě by mohl být skoro kterýkoliv klasický muscle car v ‚očesané verzi‘. Ale protože právě Plymouth Road Runner byl nejen extrémně levný, ale zároveň nabízel možnost objednat si jeden z nejsilnějších motorů své doby, je ideálním příkladem. Ne že by produkty Chrysler Company na platformě B-Body (sdílené například s Chargerem) jezdily nějak špatně. Naopak, ve své době rozhodně patřily k tomu lépe ovladatelnému mezi velkými auty. Ale pořád tu existovala reálná (a využívaná) možnost objednat si auto s bubnovými brzdami i vpředu, bez posilovače řízení či brzd a s motorem o výkonu nějakých 460 koní. Na stovce jste byli opravdu rychle. Ani dvoustovka nebyl problém. Ale zastavit stejně bryskně před nenadálou překážkou? Kdo brzdí, nevyhrává!

4. Reliant Robin

Musí tady být! Zejména pro onen škodolibý fakt, že auto určené pro invalidy disponuje velkým potenciálem k výrobě invalidů nových. Legendární tříkolka už své schopnosti naznačila ve skečích Mr. Beana a plně ji demonstroval Jeremy v jednom z legendárních dílů Top Gearu. Kvůli výkonu, který by se spíše než na desítky koní měl počítat v desetinách osla, nehrozí havárie ve vysokých rychlostech. Náchylnost Robinu na jakoukoliv příčnou nestablilitu, počínaje mírnou zatáčkou a konče kýchnutím sousedovic kocoura, však činí z tohoto poloauta dosti zákeřnou záležitost. A taky zřejmě nejlepší silniční vozidlo, s kterým lze hrát bowling…

3. Porsche 911 930 Turbo

Texaský masakr motorovou pilou se původně měl jmenovat Texaský masakr motorovým kladivem. Hlavním nástrojem zkázy měla být stará 911 turbo, nakonec však došlo k rozhodnutí, že takový nášup vnitřností, krve a pocuchaných plechů by neskousli ani ti nejvíc zvrácení jedinci. 930 Turbo moc rádo ukazovalo všem troufalým, jak snadno se cestuje do příkopy zadkem napřed. Jakmile se grip širokých zadních pneu vyčerpal, nebylo návratu a topůrko tvořené prostorem pro posádku bezbranně čekalo, jak daleko s ním dorotuje kladivo za zadní nápravou. Kdyby se snad někdo zkušený snažil o záchranu, dokonal dílo zkázy mamutí turbolag a stejně mamutí nástup síly, když se turbo konečně nafouklo. 911 930 Turbo v 80. letech doporučovalo 9 z 10 západoněmeckých vdov.

2. Renault Clio V6 Phase 1 

Učinit z fungujícího supermini s koncepcí ‚všechno vpředu‘ fungující monstrum s koncepcí ‚všechno vzadu‘, to není jako práce s buzolou, děti. Páni od Renaultu se o tom přesvědčili na vlastní kůži, když se snažili automobilového Hulka postaveného na bázi Clia přimět zatáčet. Clio V6 se potýkalo s rozhozenou distribucí váhy mezi nápravy a vysokým těžištěm kvůli motoru, pro jehož umístění by se s trochou nadsázky více hodil pojem „pod střechou", než „místo zadních sedadel". Také poměr rozvoru a rozchodu dosahoval vtipných hodnot. Clio V6 se ihned po prvních novinářských jízdách stalo synonymem pro neřiditelnou bestii, jež mnohé zkušené řidiče schramstla, vyděsila, zdeptala a vyplivla ven z kokpitu jako psychicky narušené balíky chodícího neštěstí, které si doposud myslely, že umí řídit. Čas, během kterého Clio dokázalo přejít z beznadějné nedotáčivosti do neovladatelných hodin, se údajně měřil na desetiny sekundy. Běžné záchranné manévry způsobovaly přesný opak očekávaných reakcí auta a fádní řízení ve spojení s mizerným rejdem k zachránění situace také nepomohly. Moc dobrá kombinace na zabití se.

1. AC Cobra Mk.III

Brutální síla, otevřená karoserie, pramalá pasivní bezpečnost. Silniční Cobra možná není tím správným synonymem pro zákeřné auto, kombinace ostatních jejích vlastností však působí skoro jako továrna na dekapitace. Tunové chrastítko v nejsilnější variantě s fordím sedmilitrem dosahovalo výkonu vysoko přes čtyři stovky koní a nad řidičem nebděli žádní elektroničtí trpaslíčkové zavírající před ním na poslední chvíli víko rakve. Určitě budete souhlasit, že pro moderního pilota uvyklého přístupným supersportům představuje Cobra snadnou a stylovou cestu, jak se vyřadit z genofondu. Upřímně ale přiznávám, že pro jízdu v Cobře bych to vyřazení asi risknul…

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

vi
vita
09. dubna 2015, 08:58
0

Paradni clanek, o existenci Citroenu jsem ani nemel tuseni.

reagovat
Ma
Mattbaylesa
09. dubna 2015, 09:55
0

Zajimavy clanek a vyborne napsany.

reagovat
mq
mq
09. dubna 2015, 10:24
0

To Pinto je krásné!

reagovat
Michal88
09. dubna 2015, 10:33
0

Jo, BX 4TC byla mrcha... Jinak, skupovat zpět auta, která se ne tak úplně povedla, to Citroen měl v oblibě... Viz. GS Birotor, M35 Prototype aj... Díky tomu z cca 850 ks GS Birotor (dvourotorový wankel) jich je jen v Evropě cca 20, pojízdných by člověk spočítal na prstech obou rukou a prodávají se za strašný nesmysl (stejně tak M35, což bylo AMI 8 coupé s hydropneumatikou a jednorotorovým wankelem a i BX4TC)... Není teda myšleno nesmysl, že by za to prodejci chtěli extrémně moc, prostě se promítlo do ceny, že jich je málo. :) A co se týče wankelu, kdyby jim to nezatrhl Pug, bylo i CX trirotor, ale díky těmto propadákům a SM bychom asi dnes na Citroen akorát tak vzpomínali... :)

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
09. dubna 2015, 15:30
0

koukám, to by stálo v budoucnu za nějaký topx Citroen speciál :-)

Jo
Jose85
09. dubna 2015, 22:53
0

Citroen s tím začal snad už u osmiválcové TA 22CV? Tam se ale vyrobilo opravdu pár kusů. A když už tu hrajeme na tu morbidní strunu, kdyby Citroen realizoval"rodinný" minibus 22CV s V8 přemístěnou za zadní nápravu a boční plochou malé vzducholodi, francouzské silnice by možná zažily jatka vypodobněná v oné 60s slátanině Weekend... (foukej foukej větříčku! ) U Citroenu ale zjevně dostali záchvat příčetnosti a (pro jistotu) nevznikl ani prototyp...

http://fc07.deviantart.net/fs70/i/2012/330/b/4/1238___25_11___1934_citroen_22cv_by_twistedmethoddan-d5m7jce.jpg

http://fc07.deviantart.net/fs70/i/2012/330/b/4/1238___25_11___1934_citroen_22cv_by_twistedmethoddan-d5m7jce.jpg

VoFi
09. dubna 2015, 12:10
0

Super článek! :)

reagovat
bi
bitner
09. dubna 2015, 14:11
0

Tak to je hodne povedeny clanek. Docela by me zajimalo, cim si zejmena pan Vavris navozuje inspiraci :-)

reagovat
Al
Aleš
09. dubna 2015, 14:32
0

O existenci toho Subaru jsem jse neměl ani tušení.A to jsem jediny komu připomína Chevyho El Camino.

reagovat
Ne
Nedy
13. dubna 2015, 11:06
0

Pokud vládneš americkým jazykem, tak tu:

Tomáš Trýska
09. dubna 2015, 19:20
0

A kde je MRcha?

reagovat
Vojta Nekvapil
09. dubna 2015, 20:28
0

Zadni sedacky u Subaru jsou jen dusledek danoveho zvyhodnenu aut se 4mi sedadli v dane dobe. Sedacky tak jen slouzili ke snizeni ceny a hned po koupi se vyhazovali z auta.

reagovat
Jo
Jose85
09. dubna 2015, 22:29
0

Dlužno dodat, že u Mercedesu bylo dobré se podívat, kam nám dali motor... :) Záludný klon 170H měl motor za zadní nápravou (ta byla klasická mercedesí kyvadlová), čtyřválec měl sice jen cca 40koní, ale zato byl ten litinový ingot na stojato (+krátký rozvor jako bonus) Divné ovšem je, že ačkoli většina "obecných" pramenů popírá rekvírování Heckmotorů brannou mocí, fotek ze služby u Wehrmachtu je (vzhledem k malému počtu vyrobených kusů) dost... Možná se dávaly za trest...

reagovat
Jo
Jose85
09. dubna 2015, 23:19
0

Věc která chce "zabít" Cobru musí být ještě zlejší... Na starém kontinentu tu šílenost asi moc lidí nezná, v "pra" TopGear dokumentu o TVR se Griffith pokoušel pilotovat Tiff...
http://en.wikipedia.org/wiki/TVR_Griffith_200

"...In an effort to get the engine and gearbox to fit, some chassis triangulation was removed compared to that of the Grantura Mk 3, and various parts of the chassis were simply hammered until the drivetrain fitted. The brakes were not upgraded either..."

reagovat
Sp
Speedy_Gonzales
10. dubna 2015, 02:58
0

Ten cintroen mi trochu pripomina lanciu :-) a mne osobne sa paci :-)

reagovat
Bi
Bigg.I
10. dubna 2015, 18:42
0

Musel jsem přestat jíst, jak jsem se smál u čtení článku.. výborně napsané.
Citroen BX4TC se mi nějak zvrhle líbí po designové stránce......

K AC Cobře a v komentářích zmiňovaný TVR Griffithu:
Pokud někteří znají simulátor GT Legends tak doporučuju zkusit tahle 2 vozidla :)
Mám volant Logitech DFGT a něco jsem se najezdil, krotit tyhle 2 bestie ( zvláště Cobru) bylo téměř nemožné...
Cobra protáčela kola po každém zařazení jedničky, dvojky a trojky... + doopravdy masivní akcelerace.

reagovat
Náhodný řidič
11. dubna 2015, 00:44
0

bohužel pan autor pravděpodobně nikdy neřídil nic silnějšího než je Škoda felicie. Podle věhlasného časopisu Top Gear je Clio V6 jeden z nejlepších HotHatch které řídili i na své nedostatky v řízení, lidé kteří se nenarodili v citem k řízení at si raději koupí zmiňovanou Felicii.....

reagovat
Vojta Dobeš
12. dubna 2015, 02:28
0

Jestli si, kolego, nepletete Clio V6 s Cliem Sport, případně první a druhou generaci Clia V6.

Da
David C
20. prosince 2016, 13:04
0

"Nadáváš" tu na redakci a sám se opíráš o vyjádření top gearu, kde rozhodně jejich recenze nesmíš brát 100% vážně. Možná to je jeden z nejlepších hot hatchů, ale to nic nemění na tom, že to řízení bylo prostě průšvih.

De
Dendy
11. dubna 2015, 23:56
0

Naprosto luxusní článek. Naprosto úžasné komentáře k autům. Chcípám z toho smíchy.

reagovat
bobo23
12. dubna 2015, 18:55
0

To Subaru chci! Mám pár kandidátu pro svezení na zadních sedačkách. Jedním z nich sem i já. To by byl adrenalin. :-)

reagovat
bobo23
13. dubna 2015, 21:33
0

A co 205 gti? To je taky známé svou nevraživostí vůči uživatelům.

reagovat
Fa
Fandatik
07. listopadu 2017, 09:17
0

A božská 911 GT2 (993), kterou všichni známe pod přezdívkou "Widow-maker" chybí?

reagovat
Me
Memphis.unv
07. listopadu 2017, 18:15
0

A co další srdcovka, TVR?
I Jerremy tvrdil, že je to jako vlastnit medvěda- strašná sranda, dokud majiteli neukousne hlavu

reagovat
Breakthru
07. listopadu 2017, 20:18
0

Kolik těch aut autor řídil nebo vlastnil?Příjde mi to jako skládačka z toho, co už na netu bylo jako zajímavost nejméně desetkrát....

reagovat
Irwinek
07. listopadu 2017, 21:56
0

Hezký, ale já myslím, že na většinu současných řidičů by stačilo podzimní navlhlé počasí ve spolupráci se škodou 120 , na ty o něco lepší pak š 110 a zbytek by spolehlivě dorazila š 1100 MB :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem

Cadillac Escalade jen 110 000km 2007
Cadillac Escalade jen 110 000km

2007 rok výroby
410 koní výkon
6 199 ccm objem

Chevrolet Camaro  1975
Chevrolet Camaro

1975 rok výroby
200 koní výkon
5 000 ccm objem

Honda Civic FD7 2006
Honda Civic FD7

2006 rok výroby
138 koní výkon
1 799 ccm objem