načítám data...

4 věci, které vylepší nebo zruinují dojmy z vašeho auta

Již mnohokrát jsem se přesvědčil, že dvě stejná auta nemusí jezdit stejně. Tedy, ony mohou vlastně jezdit jednou hrozně a podruhé skvěle...

zobrazit celou galeriiEditorial, TopX: 4 věci, které vylepší nebo zruinují dojmy z vašeho auta

Jedněmi z nejčastějších diskuzí nejen tady na Autíčkáři jsou ty ohledně starších sportovních aut. Segment dostupných, ale zábavných vozidel je tím, který řidičští nadšenci navštěvují obzvlášť rádi a fóra, testy nebo diskuze pod články  “Ptejte se” bývají plné jednoznačných názorů, jak si které auto stojí a jak jezdí… A občas také nepochopením či nesouhlasnými názory. Přitom, obě strany mohou mít ve výsledku pravdu. U starších aut víc, než kde jinde platí, že soudy a názory by měly mít měkké mantinely a nebýt definitivní. Nebudu kecat, sám se někdy nechám příliš unést a vybliju do článku jakýsi všeobjímající ortel. Přitom přítomnost oněch mantinelů je velice nutná, protože, dvě zdánlivě stejná stará auta nemusí jezdit stejně. Ba co víc, jedno může být boží, přesné, odměňující a rychlé, avšak druhé bude kymácivé, rozbředlé, tupé a nevýrazné. A předpoklad, že jedno auto je vrak a druhé vymazlený zachovalý muzejní kus, nemusí vůbec odpovídat realitě. 

Sám jsem už pár takových situací zažil, a protože jsem byl přítomen i u pár proměn, napadlo mě sesypat na jeden pranýř několik hlavních hříšníků, kteří umí dělat ze skvělých sportovních aut rozblemcané chudinky a naopak z nevýrazných vozidel endorfin vyplavující záležitosti.

Geometrie

Geometrie kol je duch podvozku. Můžete mít sofistikované a inženýrsky dokonale vyřešené multilinky, dvojité lichoběžníky a já nevím co všechno, ale pokud je rozhozená geometrie, bude vám to prd platné. Všichni ví, že vyžvýkané silentbloky a vymlácené čepy mají značný vliv na způsob, jakým auto jezdí – mají přímý vliv na pozici kola vůči vozovce. Samotná geometrie se už přitom řeší mnohem méně. Přitom právě geometrie má do značné míry vliv na to, zda ve volantu cítíte vyvážený odpor, jak jisté je auto v táhlých obloucích a stabilní ve vysokých rychlostech, a naopak jak mrštně bude čenichat krajnice v pomalých zatáčkách. A samozřejmě i na jeho sklony k přetáčivosti a nedotáčivosti… Jedna a ta samá Miata může být poměrně netečným a stabilním vozidlem, které v zatáčce půjde tupě po čumáku ven a za dvě hodiny se z ní může stát nestabilní diblík, který má tendenci zatáčet zádí na brzdách, pod plynem i při odstavení plynu… Přesně odtud (a samozřejmě od použitých pneumatik) pramení značná část sporů na téma “nemá to výkon, aby se to urvalo…” a “jede to bokem už ve 20 km/h..

Pneumatiky a jejich velikost

Nebojte, nebudu vás krmit dalším odstavcem na téma ‘kupte si lepivé pneumatiky’. Stejně jako u geometrie, ani u pneumatik neexistuje universální rada. Každému autu může slušet něco jiného. Některým opravdu nejvíce pasují ty lepivé žvýkačky, které podpoří grip, stabilitu a odpor v řízení. Jiným naopak spíše uklouzanější avšak vyváženě se chovající pryže, mající za následek hravost a ‘kulatost’ při přechodu na limit. Loni jsem v testu Hyundai i30N psal, že by mě zajímalo, jak jezdí na letních pneumatikách. Na poměrně měkkých zimních pneu totiž fungoval se starosvětskou přátelskostí a chováním podvozku podával prst hot hatchům minulosti. Od té doby se mi stále nepodařilo i30N na lepivých letních ukořistit, ale mám obavu, že prst podaný zástupcům staré školy by ucuknul a přiblížil se chladné efektivitě ostatních moderních hot hatchů. Ať tak nebo tak, pneumatiky umí značně ovlivnit zejména dojmy z řízení a citu v něm a samozřejmě chování v zatáčkách. Obujte cokoli sportovního do pneumatik s měkkou bočnicí na úzkém disku a sledujte, jak z auta budou vylézat rozmrzelí lidé spílající nepřesnému řízení a tuposti v nájezdu do zatáčky… Nebo nasaďte nějaké široké lepivé pláště na slabý a malý automobil a popravte všechny legendy o lehkosti a zábavnosti v nízkých rychlostech…

Reakce a zvuk motoru

I malá změna může učinit velký dojem. Zrovna tento víkend jsem na svém autě nechal sériové svody nahradit sportovní variantou. Došlo nejen ke zvýšení výkonu (o jehož hodnotě nebudu vzhledem k nepřítomnosti měření spekulovat), ale výrazně se zdramatizoval zvukový projev a reakce na plyn odpovídá těm, kterými Honda v minulém tisíciletí nenávratně uchvátila celou generaci řidičů. Najednou nemám relativně schopný, ale projevem nevybočující dvoulitr, ale syrovou čtyřválcovou strojovnu břitkou tak, jako by přišla ze zlaté emisní éry. A to velice ovlivní dojmy. Chcete příklad?
Ještě loni bych přísahal, že motor K20 v Civicu Type-R EP3 je s obrovským náskokem nejlepší atmosférická jednotka v ostrém hatchbacku široko daleko. Řídil jsem tři a všechny se projevovaly podobně. Hlasitě, neurvale, s citelným kopancem od VTECu a řízností cirkulárky. Všechny měly nějaké úpravy, ale nijak dramatické. Až loni jsem se poprvé dostal za volant zcela sériového auta. Z toho živočišného neřáda se stal tichý a projevem vlastně docela nevýrazný motor, který s úžasnou kultivovaností dosprintoval k 8.000 otáčkám a stále patří k tomu nejlepšímu, ale ve výsledku ve mě pravděpodobně budil o chlup méně nadšení, než třeba šestnáctistovka TU v Saxu VTS nebo 106 S16. A odtud pramení všechny zkazky o líných motorech nebo naopak píchlých sviních..

Brzdy

Jen málokdo umí brzdit a dokonce málo kdo využívá plný potenciál brzdné soustavy na svém autě. Samozřejmě vyjma krizových situací. Tenhle odstavec tedy bude spíše minoritní záležitostí. Přesto pro mě osobně brzdy představují podstatnou část skládačky. U drtivé většiny starších aut stojí brzdy za prd. Jednak kvůli limitům samotné konstrukce, druhak stavem a opotřebením. V 90% případů to je stejné. Šlápnu do něčeho, co odporem připomíná kravinec, v první polovině chodu se nic moc neděje, v druhé polovině to začne nějak zpomalovat. Ideálně je ještě proces doplněn o kopání do volantu. K dobrému sportovnímu autu ale dobré brzdy určitě patří a možnost rychle a přesně nadávkovat deceleraci před zatáčkou je součástí zábavy. V tomto případě si vezmu jako demonstrační případ Clio RS172. Kdybych se řídil dojmy z prvního auta, konstatoval bych cosi o mizerném brzdovém systému. Jenže to bych byl totálně vedle. Tenhle malý Francouz dokáže i se sériovými komponenty brzdit jak vzteklý. A příkladů, kdy auto s repasovanými třmeny, kvalitními sportovními destičkami a brzdovkou zpomalovalo o dvě galaxie lépe než vyleštěný exemplář téhož druhu, bych vysypal z rukávu celou řadu.

Takže pozor na unáhlené soudy. Občas někdy to, co vypadá mizerně, může být ve skutečnosti lepší a jindy to, co se jeví extrémně schopně a zábavně, vůbec nemusí odpovídat běžnému exempláři…  A já měl možná s jedním autem  3x smůlu


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
30. dubna 2019, 12:59
0

To jaký zvuk udělá bouchnutí při zavření dveří (duster), příliš agilní čtyřkolka která prohrábne skoro na každém podélném retardéru (starý mondeo), voda která steče primo na vás při otevření patých dveří a pozor nejdůležitější atribut v dnešní době je zda umí auto mirroring s mobilním telefonem - auta bez mirroringu nebrat :)

reagovat
beastar
30. dubna 2019, 14:17
5

To je v kostce to, co sem psal tuším nedávno k nějakému Bmw. Ojetý samozřejmě. Ono už většina majitelů těch 90s modelů ani neví jak to jezdí. Jim to jako Bmw už nejezdí. Právě proto, že tam je jeden v článku uvedených důvodů. Vylagrovanej spodek, geometrie, sjety pneu nebo vše dohromady.

Mám rád m3e36 ale už sme dovezli exemplář kterej jezdil hůř než opečovaná 318i. Samo rovně jel rychle, ale první zatáčka kámen, nůžky, pole. Naproti tomu jsem jel 318i na puvodnich plechach s novými obyč Savama. Auto rv97 po modernizaci. Najeto 46 900 km. Po 1 borci nebourany, garáž, full original service.

Radost se projet.

reagovat
krab
30. dubna 2019, 15:44
0

naprosto přesně tak to je...

Fa
Fandatik
09. května 2019, 19:11
0

Možná bych ještě doplnil řazení. Nemyslím, že by si někdo skládal jinak poměry, ale vyřešit vůle v kulise/na převodovce není nic strašného. A udělá to obrovský rozdíl mezi nějak dojet a baví mě to.

Ta geometrie byla myšlena jako experimentovat s nastavením pro různé vlastnosti vozu? Nebo, že majitelé na tuto základní věc kašlou úplně? Přitom u dobrého garážníka, otázka hodinky a pár stovek.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade ESV 6,2L V8 426 HP  2015
Cadillac Escalade ESV 6,2L V8 426 HP

2015 rok výroby
426 koní výkon
6 227 ccm objem

Ford F250 Lariat XLT 1986
Ford F250 Lariat XLT

1986 rok výroby
235 koní výkon
6 900 ccm objem

Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio 2014
Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio

2014 rok výroby
309 koní výkon
3 731 ccm objem

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem