Klasická tříprostorová karoserie, sedan či chcete-li limuzína – v minulosti právě tento karosářský typ nejen převládal, on svým způsobem definoval automobil. Ostatně dodnes je symbol autíčka v různých piktogramech a na dopravních značkách právě klasickým sedanem. A vlastně se není čemu divit, sedan představuje v mnoha ohledech nejlepší karosářskou volbu. Jeho konstrukce zaručuje bezkonkurenční tuhost karoserie, i z hlediska aerodynamiky patří právě tento tvar k těm bližším ideálu.
Přesto nám sedany pomalu vymírají. Nebo vlastně ani ne tak pomalu, jako spíš pěkně rychle. A je to právě náš evropský trh, který v tomto ohledu hraje první housle. Nejprve jsme se sedany pokusili vytlačit kompaktními hatchbacky či praktickými kombíky, abychom je nakonec dorazili nebývalým rozmachem kategorie SUV. Elegance klasického sedanu zkrátka musela ustoupit praktičnosti. Do jisté míry je to škoda. Sedany jsou a navždy budou nedostižné nejen v oblasti tuhosti karoserie, ale třeba i v míře vnitřního hluku. Tříprostorová karoserie má zkrátka své nenapodobitelné výhody.
Jenže jako vždy, společně s výhodami přichází i nějaké ty stinné stránky. Ta hlavní je asi patrná na první pohled – z hlediska přepravní kapacity se zkrátka sedan nemůže s kombíkem či SUV vůbec poměřovat. Je tu ale i další omezení, které sedany představují – a to jsou vnější rozměry. Sedan prostě musí být velký. Ona tříprostorová karoserie zkrátka potřebuje své místo. Jakmile se sedan pokusíte vměstnat do kompaktních rozměrů, začnou se původní klasické linie náhle bortit a veškerá elegance je ta tam.
Zatímco Evropa si zvykla na hatchbacky jako jakýsi standard v případě kompaktních aut, pro jiné trhy je sedan stále ještě tím, co definuje automobil. Tamní zákazníci zkrátka sedany stále chtějí a to i v případě, že si nejdou pro auto střední či snad dokonce vyšší střední třídy. Výrobci se poptávce pochopitelně snaží vyhovět a nabídnout kompaktní cenově dostupný sedan, často postavený na základech některého hatchbacku. A právě tady nastávají asi největší designové trable. Zatímco v obecné rovině patří sedan na špičku automobilové elegance, s těmito kousky se dostáváme na úplně opačný konec žebříčku.
Renault Thalia
Začít musíme Thalií. Prostě musíme. Narozdíl od jiných podobných modelů, Thalia nebyla určena výhradně jen pro východní trhy, v poměrně velkém počtu se prodávala i u nás. A vlastně se není co divit. Za cenu ne vyšší, než kolik stál výchozí (a velmi povedený) model Clio, jste získali prostě víc auta. Potud je komerční úspěch modelu zcela pochopitelný a vlastně oprávněný.
Potíž je, že si Renault nedal právě mnoho práce s naroubováním zádi sedanu na ono výchozí Clio. Vznikla tak neforemná masa plechu. S celkovými proporcemi si už vůbec nikdo nedělal hlavu a tak není divu, že Thalia, ač prodejně vlastně velmi úspěšná, patří dodnes k autům, na která se nikdo nechce dívat. Dokonce i lidé na oficiálních propagačních fotografiích se na Thalii dívají tak trochu rozpačitě.
Škoda Fabia
A lepší to nebylo ani u naší domácí značky. Škodovka se pokoušela vykřesat sedan už ze svého modelu Favorit, tehdy však zůstalo jen u několika prototypů. S novou moderní Fabií se ale v Mladé Boleslavi pustili do díla znovu a tentokrát jej dotáhli až do konce. Bohužel.
Ani tentokrát nebyl rozpočet k této karosářské variantě příliš štědrý a designéři dostali mnohá omezení. nárazník i koncová světla sedanu tak musela být shodná s kombíkem. Ne, že by něco takového v obecné rovině nebylo možné, však se podívejte na krásnou Alfu Romeo 156, v případě Fabie to ale rozhodně tak dobře nešlo.
Nevzhledný design byl v případě Fabie podroben takové kritice, že se to odrazilo i na počtu prodejů. Sedan zkrátka nikdo nechtěl. Tedy alespoň na domácím trhu, kde se počty prodaných kusů ani vzdáleně nepřibližovali základní verzi či provedení kombi.
Malý sedan od Škody ale překvapivě neumřel. I druhá generace Fabie se provedení sedan dočkala, tohle auto už ale zůstalo specifikem pro indický trh. Ostatně kompaktní škodovácký sedan, dnes už postavený na základech větší Scaly, se tam vyrábí dodnes.
Renault Fluence ZE
A další průšvih v podání Renaultu. Přitom na jeho začátku bylo velmi dobré auto. Renault Fluence patřil svého času mezi prodejní hity. V zásadě se jednalo o Mégane s karoserií sedan, ale nebojte se nějakého zběsilého roubování jako v případě Thalie. Fluence bylo vlastně venkoncem pohledné auto, navíc nabízené za přijatelnou cenu.
Jenže potom někoho napadlo, že je potřeba jít s dobou. A tak vznikl Flunece ZE, plně elektrický kompaktní sedan. A tady už se roubovalo mohutně. Nový pohon se ukázal zcela nekompatibilní s karoserií modelu Fluence a tak se začalo s úpravami. Kvůli bateriím bylo třeba natáhnout záď. Hodně natáhnout záď.
Z původně hezkého a proporčně vyváženého auta se tak najednou stala obluda. A to zcela bez přehánění. Škaredé auto nemělo čím zaujmout, jeho cena ani dojezd jen něco kolem 180 kilometrů mu na trhu nedávaly prakticky žádnou šanci. Dnes Renault Fluence ZE nemáte šanci v provozu potkat. Kam zmizelo těch pár kusu. které se Renaultu podařilo prodat, netuším. Snad do nějakého automobilového obludária.
Peugeot 206
Podobný příběh, jaký potkal Renault Clio, když dal vzniknout legendárně škaredé Thalii, potkal i druhou francouzskou kompaktní legendu, model Peugeot 206. V našich končinách se tento sedan nenabízel a tak můžeme na “dvestěšestku” vzpomínat jako na jeden z nejpovedenějších malých francouzských hatchbacků s tím vším, co k nim patří. Však tohle auto se i u nás prodávalo po tisících.
Ani tady ale přeměna v sedan nedopadla právě dobře. Peugeot se pokusil držet svůj tehdejší designový jazyk a do modelu 206 propsal některé prvky z modelu 607 včetně oné zvláštně prolomené hrany víka zavazadelníku. Ani ta limuzína 607 nepatří mezi peugeotí designérské skvosty, sedan 206 je na tom ale ještě o řád hůř. Tohle se zkrátka moc nepovedlo.
Volkswagen Polo
Znamená to tedy, že kompaktní sedan je odsouzen k ošklivosti? Zdá se, že ne nutně. Volkswagen Polo je jednou z klasik evropského trhu. Tohle auto se stalo jedním z pilířů nabídky Volkswagenu při oné velké německé automobilové revoluci v sedmdesátých letech, kdy se z výrobce “Brouka” na sto způsobů stala moderní automobilka. Polo tehdy tvořilo základ nabídky, menší alternativu univerzálnímu modelu Golf. A tvoří ji víceméně dodnes.
Modulární platformy, které stály na pozadí oné velké přeměny Volkswagenu, však změnily automobil z hlediska konstrukce na tak trochu stavebnici. Dalo si libovolně přidávat a ubírat, stavět kombíky, kupátka nebo třeba právě sedany. Čtyřdveřový sedan VW Polo se objevil už v polovině devadesátých let a tam bychom se opakovali, opět tu byla záď naroubována na něco, co nikdy sedanem být nechtělo.
Jenže to, co ve Volkswagenu vyrobili o pár let později, to už je docela jiná písnička. Jak se malé sedany stávaly na některých trzích velmi populární, začali se výrobci také více snažit. V případě VW Polo ročníku 2003 to tak znamená auto mnohem vyváženějších proporcí. Výchozí hatchback přitom sedanu určitě nešel o nic více naproti, se svými kulatými předními světlomety to rozhodně nebyl ideální základ elegantního sedanu. Výsledek je ale rozhodně přinejmenším koukatelný.
Dacia Logan
Skoro by se zdálo, že postavit na základě kompaktního hatchbacku sedan je prostě neřešitelný úkol. Proporce nebudou nikdy správné a ač se designéři v některých případech opravdu snažili a auta jako zmíněný Volkswagen Polo či třeba Fiat Tipo určitě nevypadají nejhůř, pořád to není ono.
A není tedy jednodušší nesnažit se o nemožné a kompaktní sedan postavit od samého počátku jako kompaktní sedan? Právě tahle myšlenka dala zrodit Dacii Logan. Geniální myšlenky jsou někdy až překvapivě prosté. Poté, co Renault naplno převzal automobilku Dacia, rozjel tu zcela nový plán. Pro východní trhy je třeba postavit auto jednoduché a levné, to bylo jasné. A měl by to být sedan.
Jenže jak se ukázalo, evropský hatchback se stále více vzadluje tomuto ideálu, to auto už není až tak levné. Než se pokoušet předělat jej na sedan, je skoro lepší postavit si sedan úplně nový. A to přesně byla Dacia Logan. Auto díky sdílení techniky s Renaultem dokázalo být vývojově velmi levné, přestože karoserii dostalo zcela svoji. A nevypadalo vlastně vůbec špatně.
A to je asi ponaučení z celého dnešního povídání o malých sedanech. Snaha něco tak trochu odfláknout se prostě nevyplácí. Ony automobilové frankensteiny postupně odvál čas a s dále klesající popularitou sedanů se podobných kreací alespoň v Evropě už asi nedočkáme. Ale i tak se vás musím zeptat – jak vzpomínáte na kompaktní sedany vy? Pamatujete si ještě Seat Cordoba? Věděli jste, že svůj sedan dostal i Opel Corsa? Napište nám do komentářů!










































afro-r1
4. 5. 2025, 08:37Zakladem by mohlo byt, aby linie kufru navazovala na linii predni kapoty. Coz se u tech klinovite sklonenych kapot malych hatchbacku nemuze podarit. Idealne jednolity ponton odpredu dozadu a nad nim vystupujici sklenik pro posadku.
Bernard L.
4. 5. 2025, 13:02Ale ten Logan: V první generaci k nemu bylo (nepodobné) Sandero.
Ale v Indii jsem potkal prvního Logana (Loganovské boky i čumák) ve verzi hatchbach. A byla to podobná tragedie jako to opačné přeroubování.
mazany_lisak
5. 5. 2025, 16:18Jmenuje se to Mahindra Verito. V podstatě je to pořád sedan, jelikož se zadní okno nevklápí společně s kraťoučkým víkem kufru
Ronoath
4. 5. 2025, 14:50Měl jsem Fiat Tipo v sedanu a vzpomínám na něj v dobrém, byť ta estetika už tam trochu kulhala.
Líbily se mi devadesátkové kompaktní sedany. Corolla 7. generace, Peugeot 306, Renault Mégane. A Fiat Marea.
jazet
4. 5. 2025, 21:18Nemělo by se zapomenout na Hondu City.
rock
5. 5. 2025, 09:47Parkuje mi doma.
Jak je neuvěřitelně ošklivá, tak je neuvěřitelně prostorná a praktická.
afro-r1
4. 5. 2025, 22:02Zase treba z E36 Compact a E46 Compact byly sedany docela hezke. 😉
rock
5. 5. 2025, 09:50:-)
Bono_
5. 5. 2025, 11:43..protože to sedany nebyly...☝️
To byla opačná cesta - ze sedanu udělat kompaktní "hatchback", spíš liftback, každopádně třídvířko - tzn. zmenšování.
Bono_
5. 5. 2025, 14:36Aaaaa, přehlídnul jsem z E36 a E46... Tak sedan E30, kterej byl půl základu pro E36C byl fakt pěknej..😁
sheogh
5. 5. 2025, 08:01Jo, ty kompakty byly casto fakt hnusny, jako by to zadali nakresli deckam do skolky. Zase s tou kapacitou SUV bych to tak univerzalne nevidel, spousta jich je dost klaustrofobickych. Plus maji casto horsi (rozumej tvrdsi) podvozek, zato horsi aero.... Prakticnost bych tam na prvni misto jako duvod nevidel. Spis se do toho lip nastupuje korpuletnim lidem a taky treba slysel i nazor (dost me rozesmal), ze clovek pry dostane za ty penize vic auta 🤣
Bono_
5. 5. 2025, 12:27Tak jako Fabie v sedanu s - v podstatě - čistou linií odpředu dozadu a vyváženýma převisama se tu popíše jako nepovedená, ale cordoba, v podstatě sesterský auto, který vypadá snad v každý generaci jak paskvil s hrbem na zádech, se zmíní jen "Pamatujete si ještě Seat Cordoba?"🤷♂️😁 Polovůz taky moc čistej nebyl...
Mmch - ty nízký prodeje byly převážně kvůli (ne)"praktičnosti", než designu. Do HB i kombíku se prostě nakládalo líp (reálný přínos 0,026, ale "chalupářům" ta velká díra na cokoliv udělá radost☺️), a lidi si to tenkrát kupovali převážně za svoje.
Sám jsem měl 2 sedany různých velikostí, a noční můra "do kufru tou malou dírou nic nenaložíš" se nikdy nestala. Když bylo třeba, bez problémů jsme tam dostali až pět 60litrových bergenů, nějakou výstroj a 6-8 černých klacků o délce 80-120cm (ideální do výřezu za podběhama) a tradá na víkend do lesa. Odvezl jsem tam stůl na PC - bez rozebírání. A to se bavíme o tom menším sedanu (Fabii☺️). V superbu (1) jsem odvezl při stěhování víc než tata v ovci, která ale měla velký víko kufru🧐☝️... ¨
Kvůli strachu "co kdyby" měl ve finále kompromisnější auto - konstrukčně i vzhledově - tata, a když došlo na to "co kdyby", tak se to nakonec dostalo i do toho sedanu. Ale ten pocit mít k dispozici půl kubíku vzduchu v kufru je - nejen pro tatu - prostě k nezaplacení, tak hlavně že mají radost.🤷♂️😊 A myslim si, že typickýmu českýmu zákazníkovi je tata hooodně blízko, není-li to přímo on.🤔😁
A pak je tu ta sorta lidí, co prostě ten velkej nakládací otvor opravdu potřebujou, někteří☝️ i s tím delším zadkem kombíku. Sedan teď nemam jen proto, že jsem chtěl krátký auto na parkování ve městě.
Ze současný Fabie mam bohužel poslední dobou taky už spíš pracanta, a se sedanem bych byl asi dost nas..nej, minimálně by to dost věcí komplikovalo. Ale předchozích 15 let byl pro mě sedan ideální varianta.
rock
5. 5. 2025, 13:37Pamatuji si Cordobu, ale ta v první generaci nebyla sesterským autem Fabie; Cordoba přišla o skoro dekádu (a jednu generaci) dřív.
Až druhá generace Cordoby měla u Škody paralelu v podobě Fabie Sedan - a tam je pro mne to škodovácký řešení násilnější a křečovitější.
Bono_
5. 5. 2025, 14:33Ona ta starší vypadala taky o trošíčku líp.☝️😁 Že se dělala Cordoba dřív vím, proto jsem napsal "v podstatě".😊 Mě u takhle malýho auta s malýma kolama vadí ten vysokej ponton a nízký okna jak měla Ibiza/Cordoba. Jako celek v poměru délka/výška je podle mě Fabie teda na pidisedan vyvážená líp. 🤔 Je to celkově nudnější technickej design, ale podle mě čistější. 🤷♂️ Ale ve všem větším a/nebo novějším je podle mě SEAT vždycky (vyjma období autobusovýho designu) minimálně o krok hezčí než Smůla. No jo, design je čistě subjektivní záležitost...😁
spooon
5. 5. 2025, 14:59zrvna o víkendu sem velikost 5. dvěří, respektive objem kufru řešil s kamarádem. Kterej, ač to fakticky nepotřebuje, tak si teď vybírá nový auto a hledá právě kombajny. Žádný argument nepadl na úrodnou půdu, tak ho nechám, ať si to koupí. Já mám teď jako rodinný auto S40 T5, za mě fakt hezký auto, a do kufru nemám problém naložit velký nákup pro 5 lidí. A ještě tam mám místo...
peca
5. 5. 2025, 13:13Mam pro male sedany celkem slabost. Cast detstvi jsem jezdil na zadnich sedackach VW Vento a asi mne to poznamenalo. Treba takove Audi A3 Sedan mi prijde uplne nejlepsi z dostupnych karosarskych variant.
rock
5. 5. 2025, 13:20Poznámka k VW Polo Clasic:
Jakkoliv Seat Ibiza vznikl na platformě Pola, tak Cordoba byla navržena přímo pro Seat a VW Polo Classic je v zásadě rebrandovaný Seat a nikoliv obráceně.
StreetPro
5. 5. 2025, 14:40Chybí mi tam Magda 121 :-)
Bono_
6. 5. 2025, 06:24🤣 Tak na tu jsem zapomněl taky....a přitom když mi bylo asi 6 jsme s ní jeli ve čtyřech lidech do chorvatska na 14dní pod stan...😁 Sice byl věcma vypanej i prostor za předníma sedačkama na podlaze, a pár nejobjemnějších věcí - stan a jednu tašku - nám vezli známí v transitu, ale to nevadilo. Ještě si pamatuju že nás tam nabourala nějaká paní, co nás chtěla uplatit zlatýma prstýnkama...🤔😁
A měli jsme verzi s tou plátěnou posouvací střechou místo šíbru, to jsem miloval.😍
rivka
6. 5. 2025, 08:43Tohle vajíčko je prostě zlatíčko :) Mazda v té době měla neskutečně širokou nabídku plnou krásných a navíc i zajímavých aut.
Bono_
7. 5. 2025, 07:03Jo, a ty barvy co na ně tenkrát dávali (nebo skoro na všechno🤔🤷♂️😁) byly taky super. U nás byla tyrkysově modrá.. Nikdy bych nechtěl auto tyrkysový, ale 121ka v tom vypadala prostě skvěle.😍
Dokonce udělala takovej dojem, že se pak u nás vystřídaly ještě 2 nebo 3🤔 kusy mazdy 323F v druhý generaci bez mrkaček, ale s bezrámovýma oknama. To auto mě dodneška fascinuje, vždycky se za ní otočim.😁
Riccardo Martora
6. 5. 2025, 12:01Za mě se s úkolem napasovat na hatch kufr dobře popasoval Fiat, když udělal z Grande Punta Lineu.
Riccardo Martora
6. 5. 2025, 12:03Než teda přišel facelift, který sice zanechal proporce, ale jinak auto zošklivěl (hlavně ze předu). A i když si pamatuju, že i tento facelift model byl oficiálně v české nabídce, tak oproti předešlé verzi jsem ho dodnes neviděl na živo na silnici.
Phil Cox
6. 5. 2025, 12:48V Evrope se asi Yaris v sedanu neprodaval. Nevim, ale videl jsem to v Kanade...a je to ta spravna sedanova perverze :D
Trinom
6. 5. 2025, 15:38Fakt chce někdo tvrdit, že je Logan hezčí, než Thalia? To fakt ne. Ani omylem.
Michal Lenc
6. 5. 2025, 15:58To už je po několikáté, co čtu nadávání na malé sedany. Ale mě ty auta nijak neuráží. nekoupil bych si je, protože mám radši kombíky kvůli praktičnosti. Ale vzhledově mi ta auta přijdou v pohodě.
Myslím si, že částečně je to kvůli pocitu něčeho cizího. Všichni jsou zvyklí na to auto ve formě hatchbacku a ten sedan je překvapí a vyděsí.
rainero
7. 5. 2025, 10:07Fluence ZE a s ním spojený izraelský startup Better place s konceptom meniteľných batérií by stál za samostatný článok.
jenda200
8. 5. 2025, 17:27A přesně tyhle články mám rád ! Tady je " Krasavec " Fluence ZE na prodej: https://auto.bazos.cz/inzerat/200441793/elektromobil-renault-fluence-ze.php
StreetPro
9. 5. 2025, 10:19Asi před týdnem jsem užasl nad genialitou Fordu, když mi přijela na inzerát paní v omláceném FoFo mk.2 kombi - předávám ji věc, koukám na izolepu statečně držící přední okno, zrcátko, vruty do SDK v tapecáku, prorezlý práh a tu najednou... jsem si toho všimnul... a neodolal jsem... musel jsem strčit své prsty do (tak tam né, nejsem S/M) ... do mezery mezi horní hranou zadních dveří a střechou... ta bodrá žena si koupila od nějaké dobré duše zadní dveře kvůli sklu, ale nevšimla si, že jsou z hatchbacku, takže se na té horní hraně poněkud svažují... povídá mi: ale jinak sedí vpohodě, ani teď jak pršelo to dovnitř nešlo, no za pětikilo to nekupte...
Takže smekám Fordu, jak dokázali navrhnout skoro stejný díl pro celou řadu FoFo :-)
Wakantanka
9. 5. 2025, 22:13Ja vždy krútim hlavou keď stretnem ten jeden kus v širokom okolí prvého Citroenu C4 sedan. Ani neviem či sa to u nás aj oficiálne predávalo, ale na balkane som občas stretol Peugeot 307 sedan a títo súrodenci slovo design proste nejak minuli oblúkom. :)
VD
10. 5. 2025, 22:47Krátký HB praktičtější a leoší než sedan? A v čem? V tom že má menší základní objem zav. prostoru? Nebo v že má karoserii s menší odolností v krutu? Či, že jeho výhoda (stejně jako u kombi) je v tom, že si v zimě, než naložíte nákup, kompletně vyvětráte celý prostor pro cestující. Vyrůstal jsem se sedany (děda W311, rodiče W353 a já Š. Octavia r.v. 1959, Lada 1500 (2x) a MB W123 200D) a nikdy jsem v sedanu neviděl žádný problém. Měl jsem i kombi (Trabant 601 Universal, Š Forman a Ford Focus r.v. 1999) stejně jako HB (Ford KA r.v. 1996, Ford Fusion r.v. 2008, Ford Fiesta r.v. 2009, Ford Focus r.v. 2016, Toyotu Yaris r.v. 2019 a dodnes mám Toyotu Yaris Hybrid r.v. 2020). Troufnu si tvrdit, že porovnat výhody jednotlivých typů karoserií umím porovnat docela dobře i objektivně.
Každá varianta má své pro i proti a její volba záleží jen na jejím využití, potřebám a hlavně na zdravém selském rozumu. Pokud jde o design, je to jeho subjektivní vnímání každého jednoho z nás a nevím, co ošklivého bylo na třeba nerealizovaném sedanu
VD
10. 5. 2025, 22:54-omluva: omylem jsem komentář odeslal.
... nerealizovaném prototypu Š Favorit sedan. Mě se docela zamlouval a pořídil bych si ho raději než Formana.
Peťas
21. 7. 2025, 07:00Uz jsem u nas ve meste videl dvakrat jet fiesta sedan.